Augustus 2018
In augustus liep het aantal registraties met liefst 16,3% terug tot 34.230 registraties. Daar moet echter bij worden aangetekend dat juli 2018 onnatuurlijk sterk was door de WLTP-perikelen die destijds speelden, die vele autofabrikanten genoodzaakt zag om veel auto's te registreren.
Merken die goed presteerden in augustus waren Mitsubishi (+13,0% door acties op de Eclipse Cross); Ford (+15,4%, geholpen door met name de Focus en EcoSport); Alfa Romeo (+16,5%, Alfa Romeo's enige wapen is het kortingswapen, ditmaal 21% 'BTW-voordeel'); Citroën (+19,5% met dank aan de C5 Aircross en toenemende belangstelling voor C1 en C3); Skoda (+20,8% door SUV's en Scala); Land Rover (+22,0% geholpen door de nieuwe Evoque); DS (+30,3%, Crossbacks); Toyota (+41,6% door populaire nieuwe Corolla en RAV4); Mercedes-Benz (+44,9% met dank aan busjes, vernieuwde C en opruiming van de binnenkort te vervangen GLA); Seat (+54,7% door crossovers maar voor de verandering vooral door de Ibiza); Lexus (+61,7% met dank aan UX en ES); Tesla (+108,2%, natuurlijk door de Model 3) en Jeep (+235,2%, 21% korting leidt Jeep naar beste maand in geschiedenis).
De slechtst presterende volumemerken waren Porsche (-26,8%); Peugeot (-30,3%); Jaguar (-32,2%); Audi (-37,8%); Nissan (-40,1%); Dacia (-58,4%); Fiat (-74,3%); Renault (-79,3%) en Smart (-81,2%). In het geval van Fiat kon zelfs 21% korting geen extra kopers meer over de streep trekken. Fiat is zo afhankelijk geworden van acties dat je ook wel gek bent om er een zonder enkele tientallen procenten korting te bestellen. De Renault-Nissan-alliantie zit diep in de penarie in Nederland. Dit komt deels doordat deze merken in augustus 2018 extra veel auto's op kenteken zetten, dat in ogenschouw genomen deden Nissan en Dacia het gewoon prima, maar in het geval van Renault lijkt de situatie gecompliceerder te liggen: Renault presteert zwaar onder de maat en eindigde in augustus op plek 12. Plotselinge totale vraaguitval van dergelijke proporties lijkt me ook niet zo waarschijnlijk, dus wat hier nu aan de hand is? Het verdwijnen van de Clio Estate is voor de Nederlandse markt ongunstig, maar dat ook de gloednieuwe Clio viervijfde van het aantal registraties verliest is wel heel matig.
Volkswagen nam in augustus wederom eenvoudig de leiding. De T-Cross was al de populairste crossover op de Nederlandse markt, gevolgd door de Opel Crossland X. Rationeel volk, die Nederlanders, zullen we maar zeggen.

De T-SUV's van Volkswagen doen het stuk voor stuk uitstekend (als we de Touareg even buiten beschouwing laten). Volkswagen volgt steeds alert de marktontwikkelingen en met een elektrisch offensief is de Nederlandse toekomst als nummer één vrijwel zeker voor de komende jaren, een verdere uitbouw van het marktaandeel is niet onwaarschijnlijk. Van de meest nabije achtervolgers haken de Fransen af, in het geval van Peugeot is er geen vuiltje aan de lucht omdat de dalingen geheel aan de 208 en 2008 zijn toe te schrijven, die binnenkort worden vervangen door nieuwe generaties, in het geval van Renault is de situatie zoals gezegd zorgelijk. Alleen Opel blijft bij (loopt een beetje in, want de registraties namen in tegenstelling tot die van VW zelfs een beetje toe - maar de afstand op VW is groot). Toyota profiteert van het slagveld en doet het uitstekend met de hybridemodellen.
Hoge noteringen waren er onder meer voor de Tesla Model 3 (#2); Volkswagen T-Cross (#4, record); Seat Ibiza (#23); Suzuki Swift (#33); Jeep Compass (#35, record); Ford EcoSport (#36); Mitsubishi Eclipse Cross (#41), BMW i3 (#46); Skoda Scala (#53); Mercedes-Benz GLA (#58); Porsche 911 (#109); Nissan X-Trail terug van weggeweest met dank aan nieuwe motoren (#124) en nieuw binnen op #125: de Mazda CX-30.
Andere nieuwe modellen die niet de lijst weten te halen zijn de Aston Martin DBS (1 exemplaar); BMW Z4 (16 stuks) en X7 (ook 16 stuks); Citroën Berlingo (6 stuks); DS 3 Crossback (11 stuks); Honda CR-V (23 stuks); Hyundai Nexo (10 stuks); Jeep Wrangler (3 stuks); Kia Soul (3 stuks); Lexus UX (28 stuks) en ES (12 stuks); Mercedes-Benz EQC (4 stuks); Mercedes-AMG GT 4D (11 stuks voor alle GT-modellen), GLE (34 stuks), GLS (11 stuks) en G-klasse (12 stuks); Opel Combo (6 stuks); Peugeot Rifter (9 stuks); Rolls-Royce Cullinan (1 exemplaar); Suzuki Jimny (14 stuks) en Toyota Camry (9 stuks).
De populairste D-segment middenklasser (niet-luxemerken) is nu op jaarbasis de Skoda Superb (1.225 registraties). De auto laat de Opel Insignia en Volkswagen Passat achter zich (1.153 respectievelijk 1.152 registraties).
1. Volkswagen 4.935
2. Opel 3.072
3. Toyota 2.221
4. Peugeot 2.076
5. Kia 1.969
6. Ford 1.888
7. Mercedes-Benz 1.543
8. Skoda 1.403
9. Audi 1.390
10. BMW 1.362
11. Hyundai 1.267
12. Renault 1.261
13. Tesla 1.247
14. Citroën 1.203
15. Nissan 1.084
16. Seat 967
17. Volvo 906
18. Suzuki 879
19. Mazda 698
20. Mitsubishi 522
21. Mini 507
22. Jeep 352
23. Dacia 274
24. Fiat 241
25. Porsche 153
26. Land Rover 133
27. Alfa Romeo 120
28. Lexus 97
29. Jaguar 97
30. Honda 88
31. Subaru 48
32. DS 43
33. Smart 16
34. Bentley 8
35. Lamborghini 5
36. Maserati 5
37. Ferrari 3
38. Infiniti 3
39. Alpine 2
40. Aston Martin 1
41. Rolls-Royce 1
42. Morgan 1
1. Volkswagen Polo 1.322
2. Tesla Model 3 1.180
3. Opel Karl 1.016
4. Volkswagen T-Cross 977
5. Opel Crossland X 861
6. Volkswagen Up 775
7. Volkswagen T-Roc 685
8. Kia Niro 650
9. Ford Fiesta 646
10. Toyota Aygo 643
11. Nissan Qashqai 577
12. Ford Focus 565
13. Peugeot 108 559
14. Hyundai Kona 548
15. Volkswagen Golf 542
16. Opel Astra 520
17. Kia Picanto 516
18. Toyota Corolla 496
19. Toyota Yaris 470
20. Renault Clio 451
21. Citroën C3 409
22. Volkswagen Tiguan 408
23. Seat Ibiza 377
24. BMW 3-serie 364
25. Mini Mini 364
26. Peugeot 3008 359
27. Hyundai i10 357
28. Volvo V40 351
29. Peugeot 308 347
30. Kia Ceed 341
31. Citroën C1 332
32. Skoda Octavia 313
33. Suzuki Swift 312
34. Mercedes-Benz A-klasse 307
35. Jeep Compass 304
36. Ford EcoSport 297
37. Audi A3 294
38. Peugeot 5008 282
39. Skoda Fabia 279
40. Audi A4 267
41. Mitsubishi Eclipse Cross 265
42. Toyota RAV4 258
43. Toyota C-HR 256
44. Peugeot 208 254
45. Renault Captur 250
46. BMW i3 247
47. Kia Stonic 244
48. Audi A1 237
49. Opel Grandland X 232
50. Nissan Micra 226
51. Mazda2 222
52. Mercedes-Benz C-klasse 216
53. Skoda Scala 214
54. Suzuki Ignis 210
55. Mazda CX-5 201
56. Seat Arona 195
57. Nissan Leaf 194
58. Mercedes-Benz GLA 188
59. Volvo S60/V60 186
60. Volvo XC40 184
61. Skoda Kodiaq 179
62. Skoda Karoq 175
63. Fiat 500 168
64. Renault Scenic 163
65. Renault Twingo 159
66. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 158
67. Opel Corsa 155
68. Citroën C5 Aircross 151
69. Mercedes-Benz CLA 150
70. Suzuki Celerio 149
71. Audi Q2 145
72. Mercedes-Benz B-klasse 143
73. Mercedes-Benz Sprinter 138
74. Skoda Superb 136
75. Peugeot 2008 135
76. Seat Ateca 130
77. Hyundai i20 129
78. BMW 1-serie 128
79. Seat Leon 128
80. Hyundai Ioniq 126
81. Suzuki Vitara 125
82. Audi Q3 123
83. Ford Kuga 121
84. BMW X1 119
85. Dacia Duster 118
86. Citroën C3 Aircross 117
87. BMW 5-serie 113
88. Mitsubishi Space Star 111
89. Mitsubishi Outlander 109
90. Skoda Citigo 107
91. Citroën C4 Cactus 107
92. Kia Rio 105
93. Dacia Sandero 101
94. Mazda CX-3 95
95. Seat Mii 94
96. Kia Sportage 93
97. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 92
98. Ford Mondeo 92
99. Renault Megane 91
100. Mini Countryman 88
101. Audi E-Tron 85
102. Volvo XC60 85
103. Opel Insignia 82
104. Mercedes-Benz E-klasse 82
105. Peugeot 508 80
106. Audi A5 80
107. Mazda3 80
108. Citroën C4 SpaceTourer 78
109. Porsche 911 76
110. Ford Transit/Tourneo Custom 74
111. Audi A6 74
112. BMW 4-serie 74
113. Volvo S90/V90 66
114. Opel Adam 65
115. Opel Ampera-e 64
116. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 63
117. Volkswagen Passat 63
118. Renault Zoe 62
119. Renault Kadjar 59
120. BMW X3 57
121. Mini Clubman 55
122. Hyundai i30 55
123. Ford C-MAX 55
124. Nissan X-Trail 55
125. Mazda CX-30 55
126. Mercedes-Benz GLC 49
127. BMW X5 47
128. Volkswagen Arteon 46
129. Dacia Logan 45
130. Suzuki SX4 S-Cross 43
131. Hyundai Tucson 42
132. Tesla Model X 42
133. Alfa Romeo Giulia 42
134. Seat Tarraco 41
135. Range Rover Evoque 41
136. Jeep Renegade 40
Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek