De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Alternatieve oktoberlijst: geel en grijs kenteken samen. Voor wie hegemonie van Volkswagen niet ziet zitten: oogjes dicht (snaveltjes toe).

Merkenranglijst
1. Volkswagen 5.686
2. Peugeot 3.096
3. Renault 2.884
4. Ford 2.837
5. Mercedes-Benz 2.462
6. Kia 2.254
7. Toyota 2.214
8. Opel 2.123
9. BMW 1.956
10. Skoda 1.733
11. Hyundai 1.518
12. Citroën 1.453
13. Audi 1.232
14. Volvo 1.230
15. Nissan 1.102
16. Mazda 967
17. Seat 856
18. Fiat 609
19. Mini 572
20. Suzuki 565
21. Mitsubishi 356
22. Tesla 322
23. Dacia 240
24. Porsche 233
25. Honda 120
26. Land Rover 112
27. Iveco 112
28. Jaguar 73
29. Lexus 70
30. Jeep 40
31. DS 34
32. Ram 28
33. Smart 26
34. Alfa Romeo 26
35. Subaru 19
36. Bentley 5
37. Ferrari 5
38. MG 5
39. Maserati 3
40. Isuzu 3
41. Alpine 2
42. Lamborghini 2
43. SsangYong 2
44. Morgan 1

Modellenranglijst
1. Volkswagen Polo 1.450
2. Kia Niro 912
3. Ford Fiesta 883
4. Ford Focus 881
5. Renault Clio 812
6. Peugeot 108 780
7. Volkswagen Golf 670
8. Volkswagen Tiguan 661
9. Opel Astra 622
10. Hyundai Kona 604
11. BMW 3-serie 602
12. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 592
13. Mercedes-Benz Sprinter 591
14. Toyota Corolla 571
15. Nissan Qashqai 556
16. Kia Picanto 550
17. Toyota Aygo 538
18. Skoda Octavia 512
19. Volkswagen Up 512
20. Volkswagen T-Cross 497
21. Volkswagen T-Roc 475
22. Citroën C1 468
23. Toyota Yaris 463
24. Volkswagen Caddy 457
25. Mercedes-Benz A-klasse 451
26. Hyundai i10 430
27. Renault Captur 429
28. Skoda Kodiaq 423
29. Renault Megane 421
30. Volvo XC40 416
31. Peugeot 3008 393
32. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 370
33. Citroën C3 365
34. Peugeot 308 357
35. Audi A3 337
36. Opel Vivaro/Zafira 336
37. Ford Transit/Tourneo Custom 332
38. Toyota C-HR 314
39. BMW 1-serie 310
40. Kia Ceed 308
41. Peugeot 208 307
42. Mazda CX-5 300
43. Tesla Model 3 298
44. Volvo S60/V60 297
45. Volvo V40 292
46. Peugeot 2008 289
47. Mini Mini 288
48. Nissan Leaf 286
49. Peugeot Partner/Rifter 280
50. Opel Grandland X 275
51. Peugeot 5008 273
52. Renault Kadjar 265
53. Opel Crossland X 264
54. BMW 5-serie 258
55. Seat Ibiza 249
56. Skoda Scala 249
57. Peugeot Expert/Traveller 247
58. Renault Twingo 241
59. Audi A1 241
60. Opel Corsa 240
61. Mercedes-Benz C-klasse 238
62. Skoda Fabia 237
63. Renault Trafic 237
64. Ford Transit/Tourneo Connect 231
65. Citroën C5 Aircross 229
66. Skoda Karoq 229
67. Volkswagen Crafter 228
68. Kia Stonic 227
69. Mazda CX-30 202
70. Seat Ateca 201
71. Mazda3 200
72. Nissan Micra 200
73. Fiat 500 193
74. Hyundai i20 193
75. BMW i3 191
76. Audi E-Tron 191
77. Mercedes-Benz B-klasse 179
78. Seat Arona 177
79. Toyota RAV4 168
80. Mercedes-Benz CLA 167
81. Porsche Cayenne 167
82. BMW X1 162
83. Renault Master 162
84. Mitsubishi Space Star 161
85. Mini Countryman 160
86. Fiat Ducato 159
87. Opel Insignia 146
88. Hyundai Ioniq 143
89. Mazda2 140
90. Audi A4 140
91. Suzuki Ignis 139
92. Ford EcoSport 137
93. Ford Transit/Tourneo 136
94. Mitsubishi Outlander 133
95. Suzuki Celerio 133
96. Volvo XC60 130
97. Mercedes-Benz GLC 128
98. Mini Clubman 124
99. Kia Sportage 123
100. Suzuki Swift 122
101. Fiat Talento 122
102. Seat Leon 118
103. Suzuki Vitara 115
104. Peugeot 508 113
105. Iveco Daily 112
106. Citroën C3 Aircross 107
107. Opel Combo 106
108. Audi Q2 101
109. Mercedes-Benz E-klasse 98
110. Renault Kangoo 97
111. Fiat Doblò 97
112. Dacia Sandero 92
113. Mercedes-Benz GLA 91
114. Ford Mondeo 91
115. Mazda CX-3 88
116. Mercedes-Benz Citan 88
117. Citroën Jumpy/SpaceTourer 88
118. Hyundai Tucson 85
119. Renault Scenic 82
120. BMW 4-serie 81
121. Renault Zoe 80
122. Kia Rio 79
123. Audi A5 78
124. Audi A6 72
125. Opel Movano 70
126. Dacia Duster 69
127. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 68
128. Citroën Berlingo 68
129. Ford Kuga 67
130. Toyota ProAce 66
131. Skoda Superb 63
132. Citroën C4 Cactus 61
133. Volvo S90/V90 61
134. Volkswagen Passat 58
135. BMW X3 58
136. Range Rover Evoque 57
137. Peugeot Boxer 57
138. Seat Mii 56
139. BMW X5 56
140. Hyundai i30 56
141. Mitsubishi ASX 55
142. Jaguar I-Pace 54
143. Seat Tarraco 54
144. Opel Ampera-e 52
145. BMW X2 51

[size=x-small]Cijfers: RDC[/size]

De bestelauto's van Fiat verkopen nog wel behoorlijk, waardoor het merk ineens behoorlijk oprukt. Bijna tweederde van het aantal Fiat-registraties had in oktober een grijs kenteken.
 
Inmiddels zijn er 49 elektrische MG ZS'en geregistreerd: https://www.kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=MG&merk2=&voertuigsoort=Alles&filter=zs
 
Rutger DC zei:
Inmiddels zijn er 49 elektrische MG ZS'en geregistreerd: https://www.kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=MG&merk2=&voertuigsoort=Alles&filter=zs

Lijkt me best positief voor zo'n "nieuw" merk.(y)

Edit: er is daarnaast ook een andere electrochinees in ons land, blijkbaar: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/mg/advertentie/10464319
 
Top 10 november elektrische personenauto's:

1. TESLA MODEL 3 3972
2. HYUNDAI KONA 534
3. KIA NIRO 425
4. NISSAN LEAF 418
5. HYUNDAI IONIQ 277
6. BMW I3 262
7. VOLKSWAGEN GOLF 176
8. AUDI E-TRON 162
9. OPEL AMPERA-E 155
10. JAGUAR I-PACE 86

Totaal 6777 is plus 120 procent t.o.v. november 2018 (3077).

bron: opendata.rdw.nl
 
Wijn 8578185 zei:
Rutger DC zei:
(y)

Porsche trouwens boven Fiat. o_O

Wie had dat gedacht in, pak em beet, 1996... Toen verkocht Fiat echt nog veel auto's. De lokale Fiat dealer hier was een immens bedrijf. Nu is het vrijwel niets meer....
Hoe overleven dat soort bedrijven? Net als bv Subaru en Mitsubishi dealers, daar lopen ze ook niet binnen op onderhoud en reparatie.

In de jaren 80 was de Mitsubishi dealer bij mijn ouders op de hoek een gouden tent, met een loeidruk BP station voor de deur. Allemaal ingekakt. Zal toch nu geen weelde zijn.
 
Aras zei:
Wijn 8578185 zei:
Rutger DC zei:
(y)

Porsche trouwens boven Fiat. o_O

Wie had dat gedacht in, pak em beet, 1996... Toen verkocht Fiat echt nog veel auto's. De lokale Fiat dealer hier was een immens bedrijf. Nu is het vrijwel niets meer....
Hoe overleven dat soort bedrijven? Net als bv Subaru en Mitsubishi dealers, daar lopen ze ook niet binnen op onderhoud en reparatie.

In de jaren 80 was de Mitsubishi dealer bij mijn ouders op de hoek een gouden tent, met een loeidruk BP station voor de deur. Allemaal ingekakt. Zal toch nu geen weelde zijn.

De meesten gaan er wat bij doen. Hier is de Mitsubishi-dealer ook maar brommobielen gaan verkopen.
 
Merkenranglijst
In november werden er 14,2% meer auto's geregistreerd, waarmee het totaal op 39.514 auto's kwam. Op jaarbasis is het saldo echter nog altijd negatief met 4,6% minder registraties (404.149). De aanvoerder in november was wederom Volkswagen, dat dit jaar de voorsprong op de rest heeft weten te vergroten, niet zozeer op eigen kracht als wel doordat de vorig jaar belangrijkste achtervolger (Renault) het in sterkere mate liet afweten. Volkswagen is vooral op dreef met de crossovers Tiguan (#9), T-Cross (#16) en T-Roc (#31), terwijl Skoda blijft verbazen met de uitstekend presterende Kodiaq (#23). Skoda is de laatste twee maanden voor Opel geëindigd, dat met een sterk ingekrompen productgamma riskeert om niet langer in de top mee te kunnen draaien en naar een middelgroot merk afzakt. Al met al staat er veel op het spel voor de nieuwe Corsa en Mokka. Tesla blijft vrolijk heen en weer dansen op de ranglijsten, ditmaal was het weer een massaregistratiemaand, waardoor Nederland weer duizenden Tesla's rijker is. De Model 3 was eenvoudig de meest geregistreerde auto van november. Dat elektrische auto's deze laatste maanden van het jaar in trek zijn, bewezen ook de Kia Niro (#4, waarvan 40% elektrisch), Hyundai Kona (#7, waarvan 71% elektrisch), Volkswagen Golf (#21, waarvan 39% elektrisch), Nissan Leaf (#28), Hyundai Ioniq (#43, waarvan 93% elektrisch, de hybride en plug-in hybride scoren dus voor geen meter), BMW i3 (#52), Audi E-Tron (#71), Opel Ampera-e (#74) en Jaguar I-Pace (#100).

694


1. Volkswagen 4.496
2. Tesla 4.116
3. Renault 2.553
4. Kia 2.538
5. Toyota 2.476
6. Peugeot 2.433
7. BMW 2.075
8. Hyundai 1.987
9. Skoda 1.872
10. Mercedes-Benz 1.869
11. Opel 1.747
12. Ford 1.390
13. Nissan 1.373
14. Audi 1.224
15. Volvo 1.215
16. Citroën 1.208
17. Mazda 1.205
18. Seat 970
19. Mini 514
20. Suzuki 507
21. Mitsubishi 358
22. Dacia 311
23. Fiat 251
24. Lexus 109
25. Porsche 107
26. Jaguar 105
27. Honda 97
28. Land Rover 83
29. DS 73
30. MG 48
31. Jeep 37
32. Alfa Romeo 31
33. Smart 26
34. Subaru 22
35. Alpine 4
36. Lamborghini 4
37. Bentley 3
38. Morgan 2
39. Aston Martin 2
40. Rolls-Royce 1
41. Infiniti 1

694


Onderaan de lijst zien we nog een elektrische nieuwkomer: de MG ZS (#123). MG adverteert er flink op los met deze compacte crossover en kan als de eerste serieuze Chinese poging om voet aan Nederlandse grond te krijgen worden gezien en ongetwijfeld niet de laatste. Verder zijn er een aantal merken die aan opruiming doen, zoals Hyundai met de binnenkort te vervangen i10 (#10), Skoda verkeert in dezelfde situatie met de Octavia (#12) en Peugeot met de 2008 (#32). Nieuwe, flink aan de weg timmerende modellen die nog niet zijn genoemd zijn de Kia Ceed (#29 - onderverdeling Ceed/Proceed/XCeed is als volgt: 314/58/35), Mazda CX-30 (stijgt door naar #33), de Audi A1 stelt teleur als tweede generatie, maar bivakkeerde in november wel in de top 50: #45, de Skoda Scala (#50), Mercedes-Benz GLC met dank aan facelift en acties (#51), de Mazda3 blijft het keurig doen (#68) en BMW mag niet klagen over de afzet van het modelduo X3/X4 (#80 met 112 respectievelijk 27 stuks). Naast de MG ZS zijn er nog twee nieuwe binnenkomers: de DS 3 Crossback (#127) en Peugeot Rifter/Partner (#128).

Buiten deze lijst staan nieuwe modellen als de Aston Martin DBS (2 stuks); Audi Q3 (32 stuks); BMW 8-serie (15 stuks), Z4 (10 stuks) en X7 (19 stuks); Citroën Berlingo (16 stuks); Hyundai Nexo (5 stuks) en Santa Fe (1 exemplaar); Kia Soul (slechts 11 stuks); Lamborghini Urus (4 stuks); Lexus UX (17 stuks) en ES (15 stuks); Mercedes-Benz GLE (22 stuks), GLS (1 exemplaar), GT inclusief 4-Door (1 exemplaar) en EQC (13 stuks); Morgan Plus Six (2 stuks); Opel Combo (6 stuks); Porsche 911 (21 stuks); Rolls-Royce Cullinan (1 exemplaar); Skoda Kamiq 1 exemplaar; de importeur schuift de leveringen duidelijk door naar 2020); Subaru Forester (12 stuks); Suzuki Jimny (12 stuks); en de Toyota Camry (11 stuks) en Supra (1 exemplaar).

694


Modellenranglijst
1. Tesla Model 3 3.979
2. Volkswagen Polo 1.430
3. Renault Clio 1.096
4. Kia Niro 1.059
5. Toyota Aygo 1.012
6. Volkswagen Up 838
7. Hyundai Kona 749
8. Kia Picanto 696
9. Volkswagen Tiguan 637
10. Hyundai i10 612
11. Renault Captur 596
12. Skoda Octavia 575
13. BMW 3-serie 570
14. Peugeot 108 563
15. Nissan Qashqai 536
16. Volkswagen T-Cross 514
17. Ford Fiesta 513
18. Ford Focus 474
19. Toyota Corolla 464
20. Opel Grandland X 463
21. Volkswagen Golf 453
22. Toyota Yaris 450
23. Skoda Kodiaq 446
24. Peugeot 208 445
25. Opel Astra 440
26. Citroën C1 437
27. Opel Crossland X 425
28. Nissan Leaf 419
29. Kia Ceed 407
30. BMW 1-serie 403
31. Volkswagen T-Roc 372
32. Peugeot 2008 372
33. Mazda CX-30 369
34. Mazda CX-5 357
35. Renault Megane 349
36. Volvo XC40 345
37. Nissan Micra 344
38. Seat Ibiza 329
39. Peugeot 3008 327
40. Volvo S60/V60 326
41. Toyota C-HR 325
42. Mercedes-Benz A-klasse 319
43. Hyundai Ioniq 298
44. Peugeot 308 290
45. Audi A1 290
46. Volvo V40 283
47. Audi A3 278
48. Peugeot 5008 278
49. Mini Mini 277
50. Skoda Scala 276
51. Mercedes-Benz GLC 270
52. BMW i3 262
53. Mercedes-Benz C-klasse 255
54. Citroën C5 Aircross 249
55. Citroën C3 246
56. Skoda Karoq 242
57. Skoda Fabia 233
58. Mercedes-Benz B-klasse 233
59. Ford EcoSport 233
60. Fiat 500 218
61. Kia Stonic 212
62. BMW 5-serie 209
63. Mercedes-Benz Sprinter 208
64. Seat Arona 200
65. Seat Ateca 190
66. Opel Corsa 188
67. Renault Twingo 187
68. Mazda3 183
69. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 170
70. Hyundai i20 169
71. Audi E-Tron 168
72. Audi A4 162
73. Mercedes-Benz CLA 159
74. Opel Ampera-e 156
75. Toyota RAV4 155
76. Volvo XC60 151
77. Mitsubishi Space Star 148
78. Seat Leon 148
79. Mazda2 144
80. BMW X3/X4 139
81. Mitsubishi Outlander 136
82. Suzuki Ignis 135
83. Citroën C3 Aircross 131
84. Mercedes-Benz E-klasse 128
85. Suzuki Swift 127
86. Mini Clubman 124
87. BMW X1 123
88. Audi Q2 121
89. Hyundai Tucson 114
90. Mini Countryman 113
91. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 112
92. Dacia Sandero 111
93. Peugeot 508 108
94. Renault Kadjar 107
95. Renault Scenic 107
96. Suzuki Vitara 106
97. Mazda CX-3 102
98. BMW 4-serie 100
99. Suzuki Celerio 91
100. Jaguar I-Pace 88
101. Skoda Superb 86
102. Volkswagen Passat 86
103. Audi A5 83
104. Dacia Duster 79
105. Citroën C4 SpaceTourer 79
106. Ford Transit/Tourneo Custom 76
107. Mercedes-Benz GLA 72
108. Mitsubishi ASX 72
109. Dacia Logan 71
110. Tesla Model S 69
111. Opel Insignia 68
112. Tesla Model X 68
113. Kia Sportage 64
114. Audi A6 60
115. Nissan X-Trail 60
116. Seat Tarraco 59
117. Porsche Cayenne 58
118. Volvo S90/V90 58
119. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 57
120. Kia Rio 56
121. Volvo XC90 52
122. Renault Zoe 50
123. MG ZS 48
124. Renault Talisman 48
125. Ford Mondeo 46
126. Seat Mii 44
127. DS 3 Crossback 44
128. Peugeot Rifter/Partner 43
129. BMW X5/X6 42
130. Mazda6 42
131. Honda Jazz 40

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl
[/size]
 
Clio komt ook lekker op gang, wordt lastig voor de 208 om daarbij in de buurt te komen. Verder ben ik benieuwd hoe de elektrische auto's, en met name Tesla, het in 2020 gaat doen als de financiële voordelen grotendeels verdwenen zijn.
 
Ik ben heel benieuwd wat er met de Nederlandse automarkt gaat gebeuren als over een jaar of 2 bijna alle A-segmenters verdwenen zullen zijn. Zoals het er naar uitziet zullen alleen Kia en Hyundai doorgaan in het segment, en Renault eventueel. Of komen er wel nieuwe A-segmenters maar dan alleen elektrisch en gaan die dan net zo veel verkocht worden als nu? Stappen mensen in een B-segmenter of gaat men massaal aan de Picanto en i10?

Bij Opel is duidelijk wat een impact het heeft op de verkoopcijfers. Nou zal er niet veel verdiend worden op de verkoop van A-segmenters, het is in ieder geval wel omzet in de werkplaats en het zijn klanten die hun A-segmenter hierna misschien zouden inruilen op een B-segmenter. Ford is qua verkoopcijfers niet afhankelijk van dit segment en Renault verkoopt maar weinig Twingo"s. VW verkoopt zoveel andere modellen dat het eventuele verlies van de up! de nummer 1 positie niet in gevaar brengt. Bij Toyota, Peugeot en Citroën heeft het veel meer impact .

Haal je de Aygo uit de verkopen van Toyota dan blijven er nog 1.464 auto's over. Peugeot doet zonder 108 maar 1.870 stuks en Citroën nog maar 871 stuks.

Volkswagen zonder up! 3.658 stuks, Renault zonder Twingo 2.366 stuks..
 
Er blijven nog wel A segmenters maar vanwege diverse zaken beginnen die straks pas bij 15k. Dat is best veel geld voor een auto. Maarja, worden er dan meer tweedehands auto's verkocht? Dus gaat de restwaarde van andere auto's dan iets omhoog? Ik ben benieuwd.
 
Barri zei:
Dus gaat de restwaarde van andere auto's dan iets omhoog?

Ik denk dat ook de tweedehandsmarkt (nog) schever zal worden qua restwaardes. Een paar jaar oude b-segmenter is en blijft vast aantrekkelijk voor de particulier, maar al die duizenden Tesla's die er nu zakelijk gesleten worden? Volgens mij is daar lang niet genoeg vraag naar op de nationale tweedehandsmarkt.
 
Die Tesla's zullen over een paar jaar massaal de grens overgaan, en daarmee 'bloeden' wij nu mooi voor al die buitenlanden die straks 'onze' Tesla's gaan importeren.
 
Lancia Lover zei:
Die Tesla's zullen over een paar jaar massaal de grens overgaan, en daarmee 'bloeden' wij nu mooi voor al die buitenlanden die straks 'onze' Tesla's gaan importeren.
Vraag ik me af, best een interessante auto voor een particulier. Ben benieuwd wat de restwaarde is over 4 jaar en hoe de kwaliteit blijkt te zijn.
 
D Elzinga zei:
Edit: er is daarnaast ook een andere electrochinees in ons land, blijkbaar: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/mg/advertentie/10464319

Da's de elektrische versie van de JAC Refine S2, de iEV7S. Hier heeft iemand er een gespot zie ik: https://www.autojunk.nl/2018/07/jac-iev7s-in-belgie

Zolang er geen solide importeur en verkooporganisatie is en dit soort prijzen gevraagd durven worden, hoop ik dat kopers eromheen lopen. Voor een paar honderd euro meer heb je die elektrische Mazda en voor drieduizend euro minder de grotere MG ZS...

Voor wat betreft Opel, het merk heeft zo te zien nog een hele voorraad aan Karls (ongeveer 700 stuks), Adams, Mokka's en in mindere mate de oude Corsa; de Zafira Tourer is bijna uitverkocht. Opel heeft tot en met september enorme aantallen geregistreerd van met name de Karl, maar dat ging kennelijk om zelfregistraties. Nu valt Opel dus extra hard.

MBdoubleyou zei:
Haal je de Aygo uit de verkopen van Toyota dan blijven er nog 1.464 auto's over. Peugeot doet zonder 108 maar 1.870 stuks en Citroën nog maar 871 stuks.

Fiat zonder 500 en Panda 21 stuks. :LOL:
 
Rutger DC zei:
Fiat zonder 500 en Panda 21 stuks. :LOL:

Heb het elders al een gemeld maar echt ongelooflijk, eind jaren 80 was Fiat een hele grote speler. Veel verkopen, goede auto's, auto vh jaar etc.

Alles gewoon weg..'

Tijden veranderen maar het blijft me verbazen.
 
Wijn 8578185 zei:
Rutger DC zei:
Fiat zonder 500 en Panda 21 stuks. :LOL:

Heb het elders al een gemeld maar echt ongelooflijk, eind jaren 80 was Fiat een hele grote speler. Veel verkopen, goede auto's, auto vh jaar etc.

Alles gewoon weg..'

Tijden veranderen maar het blijft me verbazen.

Het verval is best snel gegaan, ze waren namelijk tot niet zo heel lang geleden best goed bezig. 15 jaar terug hadden ze een voordelige Seicento, een recente Panda, een Punto, Stilo, Idea, Croma, (die het niet best deed, maar altijd nog beter dan onder meer de huidige Tipo) en komende bestsellers in de pijplijn als de Grande Punto en 500. Vervolgens is men ogenschijnlijk maar achterover gaan leunen terwijl de nieuwe modellen ouder en ouder werden, en waar ze wel mee kwamen sloeg niet aan of was een nichemodel (Spider). Qua crossovers en ev's hebben ze de boot ook behoorlijk gemist.
 
Rutger DC zei:
Fiat zonder 500 en Panda 21 stuks. :LOL:

Die had ik er eerst ook bij staan :D. Maar Fiat komt wel met een nieuwe 500.....maar dat schijnt meer een B-segmenter te worden. De huidige 500 is ook geen koopje natuurlijk en niet echt te vergelijken met de up!, Aygo en Karl etc.
 
Berdt zei:
Lancia Lover zei:
Die Tesla's zullen over een paar jaar massaal de grens overgaan, en daarmee 'bloeden' wij nu mooi voor al die buitenlanden die straks 'onze' Tesla's gaan importeren.
Vraag ik me af, best een interessante auto voor een particulier. Ben benieuwd wat de restwaarde is over 4 jaar en hoe de kwaliteit blijkt te zijn.

Op basis van mijn ervaringen in 3 weken mag je blij zijn als hij na de leasetermijnen naar het buitenland gaat o_O
Ik zou hem privé niet willen rijden hoor.

Qua rijden is het dik prima, maar de afwerking en kwaliteit van knoppen is echt ondermaats. Verder is het verbruik niet best als je korte stukjes rijdt. Sentry mode en ander sluipverbruik kosten écht 40-50km per nacht. Dat is dus een dubbel verbruik als je per dag 40-50km rijdt...

Ik heb een Long Range en met 40km woon werk verkeer per dag is mijn maximale range op 100% accu: 219 kilometer.
Op lange stukken rijden is het natuurlijk zuiniger, omdat het sluipverbruik er niet zo in slaat. Maar wat doet een particulier aan kilometers gemiddeld?

Nu in de winter is het bij mij voordeliger om op diesel te rijden dan de Model 3 op stroom. In de zomer zal dat ongetwijfeld rechttrekken, maar dit hadden we niet verwacht!
 
Fiat was allang dood geweest zonder de Panda II

m1cyhu3bimuc_800.jpg


500 was ook een schot in de ros. Van de rest moesten ze het niet hebben. 124 Spider is ook alweer uit productie
 
Zeer sympathiek van @Rutger DC om als laatste nr. 131 nog in de lijst op te nemen. Je zou het merk bijna vergeten. Kennelijk hebben de commercials voor de CRV hybrid met een enthousiaste Tom Coronel nog niet voor een enorme verkoopimpuls gezorgd en zal het reclamebudget flink op de begroting drukken.
Met nog geen 100 verkopen van het merk in een hele maand is het geen vetpot voor de 27 dealers. Deze F1 loze winter Max maar inzetten voor een tournee langs de dealers. Genereert massaal bezoek aan de dealers.
Maar ze doen het in ieder geval nog beter dan Alfa Romeo.
Fiat inmiddels afgezakt naar een plaats onder Dacia. Wie had dat 10 jaar geleden gedacht. Onze Panda II maar koesteren.
 
MBdoubleyou zei:
Die had ik er eerst ook bij staan :D. Maar Fiat komt wel met een nieuwe 500.....maar dat schijnt meer een B-segmenter te worden. De huidige 500 is ook geen koopje natuurlijk en niet echt te vergelijken met de up!, Aygo en Karl etc.

Haha, nou ik vind Fiat zelf ook niet zo'n goed voorbeeld, was meer een opmerking om nog maar eens het ontbindingsproces van Fiat aan te tonen. Moet nog maar zien of Fiat daadwerkelijk niet meer in het A-segment investeert, of dat Fiat simpelweg meer grotere, winstgevendere modellen aan het palet toevoegt. De geschiedenis leert ons dat we FCA niet op woorden, maar op daden moeten beoordelen. Helaas zijn er maar bar weinig daden.

@ HarrieD: Kan me voorstellen dat veel mensen voor de RAV4 hybride (4WD) of RAV4 2.5 benzine kiezen als ze zien dat er geen caravan achter de CR-V hybrid kan. Dat lijkt me juist bij een auto die vooral in trek is bij de doelgroep van 'We zijn er bijna' een belangrijk aankoopargument. Ik snap ook niet waarom we Tom of Tim Coronel in allerhande spotjes zien opduiken, maar dat terzijde.

Hoop overigens dat de volgende generatie Sandero en Logan MCV schone/zuinige motoren krijgen, want met een lage BPM worden die auto's hier een stuk aantrekkelijker. Juist nu er steeds minder voordelige auto's te koop zijn, kunnen de Sandero en Logan MCV in een belangrijke behoefte voorzien.
 
speedtouch zei:
Fiat boft gewoon dat Italië zo Fiat minded is!

Ook dat wordt minder en minder. Fiat heeft nog nooit zo'n laag marktaandeel in Italië gehad (zo'n 15%). Kanttekening daarbij is dat Fiat onrendabele verkopen sterk aan het reduceren is. Maar VW komt steeds dichterbij die #1.

Velen zagen Marchionne als een soort Messias. Vooralsnog heeft hij meer kapot gemaakt dan je lief is.
 
Tussenstandje van de eindejaars run van elektrische personenauto's voordat de bijtelling weer omhoog gaat. Na twee weken in december 6070 exemplaren, in totaal in 2019 zijn er 45427 elektrische auto's op kenteken gezet is 10,5 procent van het totaal van 432710 personenauto's.
 
@ Volt: ken je de website Kentekenradar al?

Top 20 tot en met 13 december:
totaal: 12.564
1 Tesla Model 3 4.105
2 Kia Niro 344
3 Toyota Aygo 339
4 Hyundai Kona 327
5 Renault Captur 316
6 Renault Clio 291
7 Volkswagen Golf 241
8 Audi E-tron 238
9 Toyota Yaris 234
10 Ford Focus 221
11 Nissan Leaf 212
12 Hyundai i10 177
13 Mercedes-Benz Sprinter 165
14 Mercedes-Benz E-klasse 154
15 BMW i3 147
16 Renault Zoe 143
17 Nissan Qashqai 134
18 Hyundai Ioniq 128
19 Volkswagen Polo 128
20 Toyota C-HR 126

Bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/

De Tesla Model S staat op #27, Model X op #33, Jaguar I-Pace op #52, MG ZS op #62 en Opel Ampera-e op #63. De EQC komt opvallend traag uit de startblokken, zijn er leveringsproblemen/lange levertijden op dat model?

Tot nu toe is iets minder dan de helft van de registraties elektrisch. Hier de registraties van elektrische auto's: https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

Een nek-aan-nek race tussen de Tesla Model 3 en Kia Niro dus! ;)
 
Rutger DC zei:
@ Volt: ken je de website Kentekenradar al?

Ik had er al van gehoord, ziet er interessant uit. Ik dacht ik hou de spanning er nog even in maar het is niet verrassend dat december ook weer een Tesla feestje wordt.
 
Dit waren de cijfers (AutoWeek) tot en met november: ben ook benieuwd of Tesla onderweg naar het jaareinde nog meer merken gaat verschalken. BMW lijkt al te zijn gelukt, Renault voorbij zou wel historisch zijn en het toch al desastreuze jaar voor Renault verder in mineur doen eindigen.

7 2 Renault 23.307 5,71%
8 8 BMW 21.266 5,21%
9 22 Tesla 18.461 4,52%
 
Ik verwacht dat Renault nog wel met een Zoe klapper komt. Ik sprak een Renault verkoper en die vertelde dat de werkplaatsplanning helemaal vol zit omdat er zoveel Zoe's afgeleverd moeten worden voor het eind van het jaar.

Ook van de i-Pace, e-Tron en Tesla Model-S en X zullen nog wel wat extra auto's op kenteken komen.
 
Er gaan in ieder geval nog flink wat Audi e-trons de weg op deze maand. Bij ons zijn er deze week ca. 40 gelost. In totaal ongeveer 70 afleveringen deze maand bij onze vestiging.
 
Nog 10 werkdagen te gaan. Ik ben toch wel heel benieuwd of Tesla in dit tempo doorgaat. Dat zou nog zo'n 3 tot 4.000 Model 3"s zijn.

Tesla gaat BMW wel voorbij. Om Renault nog voorbij te gaan moet Tesla nog 4.846 auto's plus het aantal dat Renault in december op kenteken zet. Tesla 4763 stuks t/m 14 december en Renault 981. Totaal nog 1064 stuks verschil.
 
Ik denk dat Elon Musk inmiddels een mooie foto van een Hollandse molen bij een tulpenveld aan de wand heeft hangen en vanuit de ruimte ingezoomd heeft op ons landje om al die Tesla's e zien staan.
Vanuit het niets een hele automarkt op de kop zetten is een wereldprestatie en een geniale vooruitziende blik.
Dat ik als particuliere koper met een "gewoon" inkomen inmiddels het nakijken heb vind ik wel jammer.
 
MBdoubleyou zei:
Nog 10 werkdagen te gaan. Ik ben toch wel heel benieuwd of Tesla in dit tempo doorgaat. Dat zou nog zo'n 3 tot 4.000 Model 3"s zijn.

Tesla gaat BMW wel voorbij. Om Renault nog voorbij te gaan moet Tesla nog 4.846 auto's plus het aantal dat Renault in december op kenteken zet. Tesla 4763 stuks t/m 14 december en Renault 981. Totaal nog 1064 stuks verschil.

Tesla zou zelfs nog op plaats 4 kunnen eindigen, de rest is buiten handbereik denk ik.

1 1 Volkswagen 46.093 11,29% 50.215 11,75%
2 3 Opel 31.104 7,62% 35.607 8,33%
3 4 Peugeot 28.687 7,03% 31.055 7,27%
4 7 Toyota 24.766 6,07% 22.034 5,16%
5 5 Kia 24.193 5,93% 25.814 6,04%
6 6 Ford 24.048 5,89% 23.926 5,60%
7 2 Renault 23.307 5,71% 36.844 8,62%

Ik denk trouwens dat een week zes werkdagen telt in de autobranche. :) Inclusief vandaag nog 13 dagen toch?
 
Zo......648 stuks Model 3 gisteren! En 19 Zoe's :D. Misschien dat Renault de meeste Zoe's op 31 december registreert? Als dat zo door gaat dan is de 4e plek voor Tesla inderdaad niet onmogelijk.

32 e-Trons. Hij staat op 8 nu.

1 Tesla Model 3 5.235
3 Kia Niro 388 (waarvan 279 e-Niro)
5 Hyundai Kona 361 (waarvan 311 Kona Electric)
8 Audi E-tron 278
10 Volkswagen Golf 268 (waarvan 248 e-Golf)
11 Nissan Leaf 246
16 Renault Zoe 170
18 BMW i3 168
21 Hyundai Ioniq 140 (waarvan 132 Electric)
26 Tesla Model S 107
31 Tesla Model X 91
48 MG ZS 58
51 Jaguar I-Pace 53
61 Opel Ampera-e 46
103 Mercedes-Benz EQC 18
212 Peugeot Ion 1
 
Geen wonder dat NL op weg is naar een nieuwe crisis....tienduizenden euro's subsidie per Tesla , het moet ergens vandaan komen .
Voor de zorg , voor de boeren en het schandaligste voor indexering van pensioenen van mensen die dit land brachten waar het nu is was er geen geld :(
Nu maar wachten op hogere verzekeringspremies want auto's van 2000 kilo maken veel meer schade .... En waar gaan we ze allemaal opladen ?? File voor de snellader ?
 
@ Barri: Er is causaal verband tussen het gewicht en de veroorzaakte WA schade... iets van potentiële energie die bij schade wordt omgezet in kinetische energie bij het slachtoffer.
 
MBdoubleyou zei:
Zo......648 stuks Model 3 gisteren! En 19 Zoe's :D. Misschien dat Renault de meeste Zoe's op 31 december registreert? Als dat zo door gaat dan is de 4e plek voor Tesla inderdaad niet onmogelijk.

Even in RDW Open Data gekeken, maar het kan gekker, want gister (17-12-2019) zijn er 684 Model 3's op naam gezet o_O

Edit, en volgens dezelfde Open Data 685 op 16 december
 
adinsx zei:
MBdoubleyou zei:
Zo......648 stuks Model 3 gisteren! En 19 Zoe's :D. Misschien dat Renault de meeste Zoe's op 31 december registreert? Als dat zo door gaat dan is de 4e plek voor Tesla inderdaad niet onmogelijk.

Even in RDW Open Data gekeken, maar het kan gekker, want gister (17-12-2019) zijn er 684 Model 3's op naam gezet o_O

Edit, en volgens dezelfde Open Data 685 op 16 december

Kentekenradar en RDW Open Data geven beide 665 stuks op 17-12 aan. Dat betekent 23.807 in totaal, en daar komen de registraties van vandaag nog bij. Tesla is morgen voorbij Renault waarschijnlijk :).
 
Pietzoveel zei:
@ Barri: Er is causaal verband tussen het gewicht en de veroorzaakte WA schade... iets van potentiële energie die bij schade wordt omgezet in kinetische energie bij het slachtoffer.
Op een representatieve dataset zie ik dit verband niet terug hoor.
 
Een aantal heeft transportschade. Van Bokhoven moest uiteindelijk drie uur wachten. ,,Ook die van mij had krassen en dat voor een auto van 62 mille’’, vertelt Van Bokhoven als ze haar nieuwe Tesla laadt bij een wegrestaurant. Ze vindt de aflevering eigenlijk echt niet kunnen. ,,Ik moet naar huis in Brabant, maar er zat maar voor 200 kilometer stroom in. En iedereen accepteert het; het voelt als vroeger dat je heel de nacht bij Apple wachtte voor een iPhone.’’ Ze wil niet te veel klagen, want ‘hij rijdt waanzinnig’.

Tenenkrommend... o_O
 
Terug
Bovenaan