Guest
Daewoo-Chevrolet zei:Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau.
Ben benieuwd, thx alvast voor je tijd en moeite!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daewoo-Chevrolet zei:Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau.
Daewoo-Chevrolet zei:Vermoedelijk zal de 500.000 nét worden gehaald. Tot en met 24 december zaten we aan de 497.039 auto's. December staat tot nu toe slechts 2% in de min, wellicht dat wat zakelijke rijders nog willen profiteren van gunstige bijtellingstarieven waarvan de grenzen op 1 januari 2013 weer worden aangescherpt. Dat zullen vast niet veel leasers zijn, maar wel zakelijk gebruikte privé-auto's.
[size=medium]Autoverkoop 2012 nipt voorbij half miljoen; Volkswagen voor 9de maal op één, Mégane populairste model[/size]
Mede dankzij een on-Nederlandse registratiespurt in december is het jaar 2012 alsnog nèt iets boven een half miljoen nieuwe auto’s geëindigd. Daarmee komt een jaar ten einde met een (vergeleken met 2011) licht positieve eerste helft, gevolgd door een tweede helft waarin de verkopen met een kwart inzakten. In 2012 werden welgeteld 502.544 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 555.846 stuks in 2011. De eindstand van vorig jaar ligt daarmee 9,6 procent lager dan het slotcijfer van 2011. Voor 2013 voorzien analisten een verdere terugval van de Nederlandse automarkt naar slechts 445.000 nieuwe auto’s. Dit blijkt uit een marktanalyse door bureau AUMACON.
In december werden 18.306 nieuwe auto’s geregistreerd, een ongebruikelijk hoog aantal voor de slotmaand – aldus analist Clem Dickmann. “Vooral modellen waarop de bijtelling voor zakelijke rijders in 2013 stijgt zijn op de valreep nog goed verkocht.” De afzet van nieuwe auto’s is daarmee volledig in de ban van de fiscale regelgeving geraakt. “Ook voor 2013 zijn er weer bijzondere taferelen te verwachten rondom een aantal nieuwe plug-in hybrids, zoals de Volvo V60 en Mitsubishi Outlander.” Dat in 2013 de AutoRAI geen doorgang zal vinden heeft volgens Dickmann nauwelijks enig commercieel effect. “Er is altijd voor gekozen om tijdens de AutoRAI het accent te leggen op beleving en niet op verkoop. Met name bij de grote autodealers worden beide elementen dagelijks al prima verzorgd, en daarnaast voorziet het internet in de oriëntatiefase uitstekend als informatiemedium.” Maar zelfs al heeft de autodealer – in tegenstelling tot veel andere branches –helemaal geen last van internetwinkels, toch zal de gemiddelde autodealer over 2012 nauwelijks enige winst maken, aldus Dickmann. “Met name de leegloop van de werkplaatsen baart de autobranche grote zorgen voor de toekomst.”
Renault Mégane populairste model
Vorig jaar prolongeerde Volkswagen haar koppositie wederom met overmacht. Het merk mag zich inmiddels voor de negende maal op rij de ‘bestverkochte’ noemen. Tot en met 2003 was Opel gedurende 36 jaar de houder van die felbegeerde titel. Het meest populaire model van 2012 komt echter uit de stallen van Renault; de Mégane dankt die prestatie met name aan de gewilde estate-uitvoering waarop voor de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling van toepassing is.
Premiummerken in trek
Opvallend is dat in 2012 de luxemerken goede zaken deden. Zowel Audi, BMW, Volvo als Mini verkochten vorig jaar beduidend meer nieuwe auto’s dan in 2011. De grootste stijging wordt echter geboekt door Kia (+17,7%), dat daarmee de zevende plek in het klassement bezet, vóór Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-35,1%) dat terugvalt naar de elfde plek, tussen Audi en BMW.
D-C zei:n', terwijl Mazda profiteerde van de 6, die als stationcar met benzinemotor voor het laatst van 20% bijtelling profiteerde.
voetveeg zei:wacht maar, in januari zijn ze allemaal op kenteken gezet voor de leasesletten en staat de golf prompt in de top 10
D-C zei:Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau. Wat zullen de winnaars en verliezers worden van het komende autojaar?
JP2010 zei:Daewoo-Chevrolet zei:Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau.
Ben benieuwd, thx alvast voor je tijd en moeite!![]()
Lancia Lover zei:Haha, alleen 14 % als je een Polo zonder airco bestelt... Is de Punto Twin Air ook niet meer 14 %?
MWH zei:Ze kunnen er wel reclame mee maken, maar de levering begint pas weer later dit jaar, staat ook mij bij.
D-C zei:Gaat lekker: in de belangrijkste maand van het jaar staan de verkopen tot en met de 17e op een verlies van maar liefst 34%! Natuurlijk zullen sommigen wachten op de nieuwe kentekenserie, maar dat verklaart vast maar een klein deel van de daling.
Ami zei:wat zie ik nou..... Is er in 2012 een Citroen Xantia op kenteken gezet?
[size=medium]Januariverkoop zelfs slechter dan in rampjaar 2009[/size]
De verkoop van nieuwe auto’s is dit jaar zeer slecht begonnen; in januari daalde de verkoop met bijna een derde ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.
In de periode van 1 tot en met 31 januari werden dit jaar 48.036 nieuwe auto’s geregistreerd, tegenover 70.171 stuks in januari 2012 - een terugval van 31,5 procent. Daarmee is de zojuist afgesloten maand de slechtste startmaand sedert jaren. Zelfs in 2009 - toen de autoverkoop met 388 duizend stuks het laagste punt in 40 jaar tijd bereikte - lag de januariverkoop ruim acht duizend stuks hoger.
Als belangrijkste redenen voor deze sterke terugval ziet AUMACON enerzijds de matige koopbereidheid van duurzame goederen bij de consument. Anderzijds zijn juist veel autoaankopen vervroegd naar 2011 en 2012, toen er vooral voor de zakelijke rijder nog erg veel fiscaal voordeel te behalen was. Begin dit jaar zijn de normen voor dat voordeel verder verkrapt. Het aantal afgeleverde leaseauto’s daalde in januari dan ook naar 11.616 stuks, tegenover 24.827 stuks in januari 2012.
AUMACON handhaaft vooralsnog haar jaarprognose van 445 duizend stuks voor 2013, zo’n elf procent onder het niveau van vorig jaar. De analisten sluiten echter niet uit dat de prognose alsnog neerwaarts zal moeten worden bijgesteld. RAI/Bovag gaan voor dit jaar uit van 480 duizend auto’s; een aantal dat op dit moment al volstrekt onhaalbaar lijkt. Niettemin liet de Europese branchekoepel Cecra onlangs nog weten bij nader inzien alsnog deze RAI/Bovag-prognose als leidraad te gebruiken. Deze opmerkelijke mededeling kwam nadat men eerder had aangegeven de (lagere) AUMACON-prognose te onderschrijven.
BMW en Mazda in de plus
Traditiegetrouw doen de zakelijke (lease)merken het goed in januari. Vrijwel geen enkel merk verkocht echter beter dan in januari 2012. Opvallende uitzondering is BMW (+15,1%) dat opklom naar de zesde plaats in het merkenklassement. Ook Mazda (+26,2 procent, 21ste plek) noteerde een fraaie opening. Onder de top-20 merken komen de grootste dalingen op naam van Seat (-57,2%), Chevrolet (-55,5%) en Nissan (-49,0%).
(01.02.2013)
Rob076 zei:Niet vreemd natuurlijk als in december juist extra veel (lease-)auto's op kenteken worden gezet...
Bij VW is de Up goed voor bijna 40% van de registraties.
Rob076 zei:Volgens mij is de levering van de Cascade nog lang niet begonnen, heeft die van de Adam nog maar nauwelijks plaatsgevonden en is de Mokka juist best wel een succesje te noemen. De tijd zal het leren.
Sams4ng zei:Maar wat heeft BMW nou gedaan dat zij wel goede resultaten hebben en de vergelijkbare (óók Duits, óók premium en óók duur) Audi en Mercedes-Benz niet?
Sams4ng zei:Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
speedtouch zei:Sams4ng zei:Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.
Sams4ng zei:speedtouch zei:Sams4ng zei:Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.
Misschien kiezen sommige/veel mensen een auto ook nog om iets anders dan zijn uiterlijk?
speedtouch zei:CO2 uitstoot?
speedtouch zei:Omdat ze 2 (min of meer nieuwe) modellen hebben, de 1 en de 3, die gewoon in de smaak vallen bij het (lease-)publiek. Ze hebben allebei gewoon de 'looks'. BMW heeft dus gebofd.
In januari dus wel....speedtouch zei:De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.Sams4ng zei:Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
Bart81 zei:speedtouch zei:Omdat ze 2 (min of meer nieuwe) modellen hebben, de 1 en de 3, die gewoon in de smaak vallen bij het (lease-)publiek. Ze hebben allebei gewoon de 'looks'. BMW heeft dus gebofd.
Toch doet de 5-serie het in januari dus beter dan de 1-serie:
9. BMW 3-serie 1.289
16. BMW 5-serie 727
31. BMW 1-serie 454
In januari dus wel....speedtouch zei:De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.Sams4ng zei:Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
19. Audi A3 657
31. BMW 1-serie 454
Lancia Lover zei:Wat is er met de Megane gebeurd?!![]()