De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

der Magistrat zei:
D-C, het lijkt me vanzelfsprekend dat de grote Fords zo hard gedaald zijn, daar deze niet meer in West-Europa gemaakt worden.

De Mondeo, S-MAX en Galaxy worden toch nog steeds in Genk geproduceerd? Wellicht dat de werkonderbreking van eind 2012 nu zorgt voor de zeer lage aantallen.
 
In theorie wel, ja. Maar inderdaad, ik vermoed dat de stakingen bijdragen aan de lage verkoopcijfers. Hier op het forum is ook iemand al lang op zijn Mondeo aan het wachten.
 
Wel terecht dat de stakers destijds een prototype van de nieuwe Mondeo hebben gemolesteerd ;) De auto die oorspronkelijk dus opnieuw in Genk zou worden geproduceerd, maar vanaf 2014 echter in Valencia van de band zal rollen.

Ook-Radio-Vaticaan-mengt-zich-in-dossier-Ford-Genk_0003319559.jpg


201210271840-1_ouders-met-kinderen-trekken-naar-ford-genk.jpg


Bankensector-biedt-steun-aan-in-dossier-Ford-Genk_0003322214.jpg
 
Ja, wel te begrijpen. Al ben ik niet zo'n fan van slopen om een punt te maken, het neigt mijns inziens al snel naar terrorisme. Ben nu trouwens in New York, hier zie je de nieuwe Mondeo (Fusion) al best vaak. Het blijft een vreemde beslissing van Ford om de release zo lang uit te stellen hier, volgens mij kost dat ze ook aardig wat geld namelijk.
 
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Peugeot&modelserie=107&viewjaar=2013


De orginele Drieling is reeds in zijn 8ste jaar, en staat in NL nog steeds in de top 10!!
(elders verkopen ze amper)
 
Februari staat tot nu toe op - 40% (!)
8000 stuks.
Griekse toestanden in de polder

Januari was al -32%, dus we gaan lekker.

Ter vergelijk: De Chinezen kochten in Januari 49% MEER auto's: 1,7 miljoen !!
 
-40% (of -39,41% om precies te zijn): dat zijn inderdaad cijfers die je eerder verwacht in een of andere mislukte staat.
Auto's zijn ook zo achterlijk duur geworden door de BTW-verhogingen en CO[sub]2[/sub]-heffingen.
 
der Magistrat zei:
Op zich is er, afgezien van de directe economische consequenties, ook wel iets voor te zeggen om wat minder auto's te kopen.

Grappig dat je het meldt:

Ik heb vrienden/kennissen in leaseauto's die mij in tijd van de baas bellen en OEVERLOOS & EINDELOOS OH-en over welke leaser ze nu weer willen.
Altijd hetzelfde riedeltje: Of een Audi, OF een BMW of een MB. Zoooooo boring! Ga eens aan het werk! En: Kies eens wat anders.

Gelukkig zijn er nu twee die een DS5 H4 of 508 overwegen maar ik zeg - Als je leasert nog voldoet, blijf lekker rijden in je 2 jr oude 'priemiejum' Germaan. Je maakt anders alleen maar PON en Leaseplan rijker. ;-)
 
D-C zei:
-40% (of -39,41% om precies te zijn): dat zijn inderdaad cijfers die je eerder verwacht in een of andere mislukte staat.
Auto's zijn ook zo achterlijk duur geworden door de BTW-verhogingen en CO[sub]2[/sub]-heffingen.

Er spelen veel meer zaken mee.
- Auto's zijn inderdaad duurder geworden. Maar daarnaast zijn er heel veel mensen die (waarschijnlijk terecht) vrezen voor hun baantje. Op het moment dat ik twijfel of ik over een jaar nog een baantje heb, ga ik geen bruikbare auto vervangen door een nieuwe. Ik denk dat er meer mensen zo over denken.
- Heel veel ondernemers hebben het moeilijk. De banken moeten de hand op de knip houden en de winstmarges staan ernstig onder druk. Het gevolg: leasebudgetten worden niet verhoogd en salarisverhoging zit er niet meer in.
- Doordat ook de handel in tweedehands auto's verschoven is naar "zuinig en klein", is de grotere nieuwe auto (leasebak...) duurder in het gebruik geworden. Immers de afschrijving is een heel groot deel van de kosten van een nieuwe auto.
- De lasten gaan nog steeds omhoog. BTW, ziektekosten, woonlasten... alles wordt duurder. De burger is verplicht de hand op de knip te houden, het banksaldo houdt de uitgaves vanzelf in toom.
- Er zijn minder kopers. Bij steeds meer concollega's en ex-collega's zie ik "op zoek naar een nieuwe uitdaging" staan. Die mensen zal je echt niet in de showroom vinden, die stappen op de Gazelluf als het blik "op is".
 
rickm zei:
Gelukkig zijn er nu twee die een DS5 H4 of 508 overwegen maar ik zeg - Als je leasert nog voldoet, blijf lekker rijden in je 2 jr oude 'priemiejum' Germaan. Je maakt anders alleen maar PON en Leaseplan rijker. ;-)

In het bedrijf waar ik werk rijdt de buitendienst meestal rond de 50K km per jaar. Met 160000 km moet de auto er uit. Je kan nog een beetje rekken tot 180K, maar dan barst het gezeik los. De big boss wil niet dat er in oude, onbetrouwbare (klopt met huidige diesels) auto's rond gereden wordt. En als het geld er nou zelfs in deze tijd nog met bakken vol aanwezig is, who cares. Goed voor de economie.

De parkeer plaats wordt wel saai. Lagere functiegroepen: Megane Estate, Volvo V40 en een Golf voor de automaatrijders. Midden: 3-serie en A4. Hoger: V70, en 5 serie.
 
Het is me opgevallen dat we het in dit topic al sinds de statistieken van november zonder het traditionele lijstje van Geelhoed moeten stellen.

Jammer, was -samen met de grondige analyse van D-C en het enthousiaste commentaar van Rickm over Renault-Nissan-Dacia en PSA- toch hetgeen waarvoor ik dit topic elke keer bezocht.
 
Hot-Car zei:
al gaat het slecht met de economie,al hoor je mensen praten dat het niet goed gaat met de kas,hebben zei altijd wel geld voor een auto,hoe kan dat??.meeste zijn zeker lease:)

Dit bericht poste Hot Car in 2007 voor de crisis.
Nu weten we wel beter. Ook leaseland houd de hand op de knip.
 
D-C zei:
Wel terecht dat de stakers destijds een prototype van de nieuwe Mondeo hebben gemolesteerd ;) De auto die oorspronkelijk dus opnieuw in Genk zou worden geproduceerd, maar vanaf 2014 echter in Valencia van de band zal rollen.

Ook-Radio-Vaticaan-mengt-zich-in-dossier-Ford-Genk_0003319559.jpg


201210271840-1_ouders-met-kinderen-trekken-naar-ford-genk.jpg


Bankensector-biedt-steun-aan-in-dossier-Ford-Genk_0003322214.jpg

Goh wat lijkt dat prototype van de Mondeo verdacht veel op een Audi A7. Ik schrok al. Pf, gelukkig is het geen Audi A7. Te mooi voor op de brandstapel.
 
Bart81 zei:
Het is me opgevallen dat we het in dit topic al sinds de statistieken van november zonder het traditionele lijstje van Geelhoed moeten stellen.

Jammer, was -samen met de grondige analyse van D-C en het enthousiaste commentaar van Rickm over Renault-Nissan-Dacia en PSA- toch hetgeen waarvoor ik dit topic elke keer bezocht.

Ben gevleid door je terloopse maar veelzeggende opmerking over mijn ogenschijnlijke enthousiasme t.a.v. het Renault cluppie.
Ik wil dat niet ontkennen, dat heeft geen zin. Wens er in alle bescheidenheid aan toe te voegen dat ik tevens een lichte voorkeur heb voor wat uit de Bimmer, Aston, PSA en Ferrari fabrieken rolt. ;-)
 
Ik vond die grafiekjes van geelhoed ook heel handig om te zien, ik Zal Geelhoed om reactie vragen .. . .


Edit

Fijn..
 
Januari:
Code:
[hr][b]     0   100.0%      188    V     Totaal[/b]
     1    28.2%       53    V     Volkswagen Transporter
     2    18.6%       35    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    11.2%       21    V     Fiat Ducato
     4    10.1%       19    V     Ford Transit
     5     8.0%       15    V     Mercedes-Benz Vito
     6     5.9%       11    V     Volkswagen Crafter
     7     4.3%        8    V     Citroen Jumper
     8     2.7%        5    V     Volkswagen Multivan
     9     2.7%        5    V     Volkswagen Caravelle
    10     2.1%        4    V     Nissan Nv200
    11     2.1%        4    V     Mercedes-Benz Viano
    12     1.1%        2    V     Opel Vivaro
    13     1.1%        2    V     Opel Movano
    14     0.5%        1    V     Renault Trafic
    15     0.5%        1    V     Peugeot Boxer
    16     0.5%        1    V     Nissan Primastar
    17     0.5%        1    V     Citroen Jumpy
[hr][b]     0   100.0%      463   T3     Totaal[/b]
     1    16.4%       76   T3     Volvo XC90
     2    15.1%       70   T3     Land Rover Range Rover
     3    14.7%       68   T3     Porsche Cayenne
     4    14.0%       65   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     5     9.1%       42   T3     BMW X5
     6     6.3%       29   T3     Volkswagen Touareg
     7     5.6%       26   T3     Lexus RX
     8     4.8%       22   T3     BMW X6
     9     4.3%       20   T3     Audi Q7
    10     3.9%       18   T3     Land Rover Discovery
    11     1.9%        9   T3     Jeep Grand Cherokee
    12     1.5%        7   T3     Mercedes-Benz GL
    13     1.3%        6   T3     Toyota Land Cruiser
    14     0.9%        4   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    15     0.2%        1   T3     Nissan Murano
[hr][b]     0   100.0%     2708   T2     Totaal[/b]
     1    16.6%      450   T2     Kia Sportage
     2    10.7%      290   T2     Mazda Cx-5
     3     9.5%      258   T2     Volkswagen Tiguan
     4     8.7%      236   T2     BMW X3
     5     7.4%      201   T2     Hyundai ix35
     6     7.3%      198   T2     Volvo XC60
     7     4.8%      129   T2     Audi Q5
     8     4.7%      128   T2     Mitsubishi Outlander
     9     4.3%      117   T2     Land Rover Evoque
    10     4.1%      111   T2     Honda CR-V
    11     3.7%       99   T2     Mitsubishi ASX
    12     3.5%       96   T2     Audi Q3
    13     2.8%       77   T2     BMW X1
    14     2.1%       56   T2     Citroen C4 Aircross
    15     1.9%       52   T2     Kia Sorento
    16     1.2%       33   T2     Toyota RAV4
    17     1.2%       33   T2     Jeep Compass
    18     1.1%       31   T2     Hyundai Santa Fe
    19     1.0%       26   T2     Chevrolet Captiva
    20     0.9%       24   T2     Subaru Forester
    21     0.8%       21   T2     Mercedes-Benz GLK
    22     0.8%       21   T2     Land Rover Freelander
    23     0.3%        7   T2     Opel Antara
    24     0.2%        6   T2     Ford Kuga
    25     0.1%        2   T2     SsangYong Korando
    26     0.1%        2   T2     Jeep Wrangler
    27     0.0%        1   T2     Suzuki Vitara
    28     0.0%        1   T2     Nissan X-Trail
    29     0.0%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    30     0.0%        1   T2     Citroen C-crosser
[hr][b]     0   100.0%      291   T1     Totaal[/b]
     1    32.3%       94   T1     Opel Mokka
     2    30.9%       90   T1     Skoda Yeti
     3    24.1%       70   T1     Suzuki SX4
     4     7.2%       21   T1     Fiat Sedici
     5     3.8%       11   T1     Dacia Duster
     6     1.0%        3   T1     Suzuki Jimny
     7     0.7%        2   T1     Mini Countryman
[hr][b]     0   100.0%      173   P3     Totaal[/b]
     1    32.4%       56   P3     Renault Espace
     2    18.5%       32   P3     Ford S-MAX
     3    16.8%       29   P3     Volkswagen Sharan
     4    11.0%       19   P3     Lancia Voyager
     5     9.8%       17   P3     Seat Alhambra
     6     6.4%       11   P3     Ford Galaxy
     7     2.3%        4   P3     Ford Tourneo
     8     1.7%        3   P3     Peugeot 807
     9     0.6%        1   P3     Mitsubishi Grandis
    10     0.6%        1   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     2429   P2     Totaal[/b]
     1    17.2%      417   P2     Renault Scenic
     2    13.5%      327   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     3    11.7%      284   P2     Ford C-MAX
     4     8.8%      213   P2     Dacia Lodgy
     5     8.5%      206   P2     Citroen Ds5
     6     7.6%      184   P2     Volkswagen Touran
     7     6.6%      161   P2     Opel Zafira
     8     4.9%      120   P2     Peugeot 3008
     9     4.7%      115   P2     Volkswagen Golf Plus
    10     4.6%      111   P2     Citroen C4 Picasso
    11     3.4%       82   P2     Peugeot 5008
    12     3.0%       73   P2     Toyota Verso
    13     2.6%       64   P2     Seat Altea
    14     2.0%       49   P2     Ford Grand C-max
    15     0.5%       12   P2     Mazda 5
    16     0.5%       11   P2     Chevrolet Orlando
[hr][b]     0   100.0%     1620   P1     Totaal[/b]
     1    29.0%      469   P1     Ford B-max
     2    18.7%      303   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     3    16.0%      260   P1     Kia Venga
     4    12.3%      200   P1     Hyundai ix20
     5    10.6%      171   P1     Opel Meriva
     6     4.8%       77   P1     Toyota Verso S
     7     3.1%       51   P1     Nissan Note
     8     3.0%       48   P1     Citroen C3 Picasso
     9     1.3%       21   P1     Skoda Roomster
    10     0.6%        9   P1     Renault Modus
    11     0.4%        6   P1     Subaru Trezia
    12     0.2%        4   P1     Kia Soul
    13     0.1%        1   P1     Toyota Urban Cruiser
[hr][b]     0   100.0%      137    L     Totaal[/b]
     1    25.5%       35    L     Volkswagen Caddy
     2    17.5%       24    L     Fiat Qubo
     3    11.7%       16    L     Fiat Doblo
     4    10.2%       14    L     Peugeot Partner
     5     9.5%       13    L     Citroen Berlingo
     6     6.6%        9    L     Renault Kangoo
     7     6.6%        9    L     Peugeot Bipper
     8     5.1%        7    L     Fiat Fiorino
     9     4.4%        6    L     Mercedes-Benz Citan
    10     2.2%        3    L     Opel Combo
    11     0.7%        1    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       38    K     Totaal[/b]
     1    86.8%       33    K     Smart Fortwo
     2    13.2%        5    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        4    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        4    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       49    H     Totaal[/b]
     1    91.8%       45    H     Porsche 911
     2     4.1%        2    H     Mercedes-Benz SL
     3     2.0%        1    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     4     2.0%        1    H     Lexus Lfa
[hr][b]     0   100.0%       61    G     Totaal[/b]
     1    27.9%       17    G     Porsche Boxster
     2    19.7%       12    G     Peugeot RCZ
     3    14.8%        9    G     Mercedes-Benz SLK
     4    11.5%        7    G     Toyota Gt86
     5    11.5%        7    G     BMW Z4
     6     6.6%        4    G     Mazda MX-5
     7     4.9%        3    G     Audi TT
     8     1.6%        1    G     Tesla Roadster
     9     1.6%        1    G     Chevrolet Camaro
[hr][b]     0   100.0%       53    F     Totaal[/b]
     1    39.6%       21    F     BMW 7-serie
     2    37.7%       20    F     Audi A8
     3    11.3%        6    F     Lexus LS
     4     5.7%        3    F     Mercedes-Benz S-klasse
     5     5.7%        3    F     Jaguar XJ
[hr][b]     0   100.0%     1660    E     Totaal[/b]
     1    44.8%      743    E     BMW 5-serie
     2    21.0%      348    E     Audi A6
     3    14.0%      232    E     Volvo V70
     4     8.3%      137    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     4.2%       69    E     BMW 6-serie
     6     1.9%       31    E     Audi A7
     7     1.4%       24    E     Porsche Panamera
     8     1.4%       24    E     Mercedes-Benz CLS
     9     1.4%       23    E     Volvo S80
    10     1.0%       16    E     Lexus GS
    11     0.2%        4    E     Lancia Thema
    12     0.2%        4    E     Jaguar XF
    13     0.2%        4    E     Citroen C6
    14     0.1%        1    E     Chrysler 300C
    15     0.1%        1    E     C Aston Martin Rapide
[hr][b]     0   100.0%     3804    D     Totaal[/b]
     1    33.9%     1289    D     BMW 3-serie
     2    16.6%      633    D     Peugeot 508
     3    14.6%      554    D     Audi A4
     4     8.1%      308    D     Audi A5
     5     4.8%      181    D     Volvo V60
     6     4.7%      179    D     Mercedes-Benz C-klasse
     7     2.8%      107    D     Hyundai I40
     8     2.6%       99    D     Opel Insignia
     9     2.3%       89    D     Volkswagen Passat
    10     1.4%       53    D     Renault Laguna
    11     1.2%       46    D     Citroen C5
    12     1.1%       42    D     Ford Mondeo
    13     1.0%       38    D     Mazda 6
    14     1.0%       37    D     Skoda Superb
    15     0.9%       36    D     Toyota Avensis
    16     0.8%       29    D     Volvo S60
    17     0.6%       23    D     Volkswagen Cc
    18     0.5%       18    D     Volvo C70
    19     0.3%       11    D     Kia Optima
    20     0.2%        8    D     Seat Exeo
    21     0.2%        7    D     Suzuki Kizashi
    22     0.2%        6    D     Subaru Legacy
    23     0.1%        3    D     Volvo V50
    24     0.1%        2    D     Volvo S40
    25     0.1%        2    D     Lexus IS
    26     0.1%        2    D     Hyundai Genesis
    27     0.0%        1    D     Lancia Flavia
    28     0.0%        1    D     Alfa Romeo 159
[hr][b]     0   100.0%    10089    C     Totaal[/b]
     1    16.5%     1669    C     Ford Focus
     2    14.7%     1484    C     Volkswagen Golf
     3     9.3%      943    C     Volvo V40
     4     8.8%      888    C     Toyota Prius
     5     6.7%      678    C     Audi A3
     6     6.0%      606    C     Kia Ceed
     7     4.6%      466    C     Toyota Auris
     8     4.5%      456    C     BMW 1-serie
     9     4.3%      432    C     Opel Astra
    10     3.3%      335    C     Hyundai i30
    11     2.9%      292    C     Skoda Octavia
    12     2.3%      234    C     Seat Leon
    13     2.3%      233    C     Nissan Qashqai
    14     2.2%      219    C     Opel Ampera
    15     2.1%      208    C     Renault Megane
    16     1.9%      191    C     Lexus Ct200h
    17     1.1%      107    C     Alfa Romeo Giulietta
    18     0.9%       92    C     Peugeot 308
    19     0.9%       86    C     Chevrolet Cruze
    20     0.7%       73    C     Citroen C4
    21     0.7%       66    C     Volkswagen Jetta
    22     0.5%       46    C     Skoda Rapid
    23     0.4%       43    C     Volkswagen New Beetle
    24     0.4%       42    C     Chevrolet Volt
    25     0.3%       32    C     Mazda 3
    26     0.3%       30    C     Citroen Ds4
    27     0.3%       26    C     Honda Civic
    28     0.2%       21    C     Subaru Xv
    29     0.2%       16    C     Volkswagen Scirocco
    30     0.2%       16    C     Nissan Leaf
    31     0.1%       13    C     Hyundai Veloster
    32     0.1%       12    C     Mitsubishi Lancer
    33     0.1%        9    C     Volvo C30
    34     0.1%        7    C     Honda Insight
    35     0.1%        7    C     Fiat Bravo
    36     0.0%        4    C     Volkswagen Eos
    37     0.0%        4    C     Lancia Delta
    38     0.0%        2    C     Renault Fluence Ze.
    39     0.0%        1    C     Peugeot 301
[hr][b]     0   100.0%    11117    B     Totaal[/b]
     1    12.2%     1358    B     Ford Fiesta
     2    11.9%     1328    B     Volkswagen Polo
     3    11.4%     1270    B     Peugeot 208
     4     9.1%     1013    B     Renault Clio
     5     7.9%      882    B     Kia Rio
     6     6.5%      722    B     Toyota Yaris
     7     6.0%      670    B     Audi A1
     8     4.8%      535    B     Mini Mini
     9     4.4%      493    B     Opel Corsa
    10     3.4%      379    B     Suzuki Swift
    11     3.4%      377    B     Citroen C3
    12     2.6%      285    B     Skoda Fabia
    13     2.3%      260    B     Chevrolet Aveo
    14     2.2%      243    B     Citroen DS3
    15     2.0%      226    B     Hyundai i20
    16     1.9%      215    B     Seat Ibiza
    17     1.9%      207    B     Fiat Punto
    18     0.9%      104    B     Nissan Micra
    19     0.9%      104    B     Mazda 2
    20     0.8%       85    B     Alfa Romeo Mito
    21     0.8%       84    B     Nissan Juke
    22     0.7%       81    B     Dacia Sandero
    23     0.5%       57    B     Mitsubishi Colt
    24     0.5%       53    B     Honda Jazz
    25     0.4%       48    B     Lancia Ypsilon
    26     0.3%       35    B     Peugeot 207
    27     0.0%        1    B     Peugeot 206
    28     0.0%        1    B     Dacia Logan
    29     0.0%        1    B     Citroen Ds3 Racing
[hr][b]     0   100.0%    12782    A     Totaal[/b]
     1    16.4%     2100    A     Volkswagen Up
     2    14.3%     1823    A     Peugeot 107
     3    13.3%     1697    A     Renault Twingo
     4    10.7%     1364    A     Kia Picanto
     5     8.1%     1030    A     Citroen C1
     6     7.3%      934    A     Fiat Panda
     7     4.7%      603    A     Suzuki Alto
     8     4.5%      581    A     Skoda Citigo
     9     3.7%      474    A     Toyota Aygo
    10     3.7%      470    A     Seat Mii
    11     3.5%      450    A     Fiat 500
    12     2.8%      362    A     Hyundai i10
    13     1.9%      246    A     Ford Ka
    14     1.8%      225    A     Chevrolet Spark
    15     1.3%      171    A     Suzuki Splash
    16     1.1%      144    A     Nissan Pixo
    17     0.7%       85    A     Opel Agila
    18     0.1%       12    A     Opel Adam
    19     0.1%        7    A     Peugeot Ion
    20     0.0%        3    A     Citroen C-zero
    21     0.0%        1    A     Mitsubishi i-MiEV

H Lexus Lfa
C Peugeot 301
L Mercedes-Benz Citan
A Opel Adam
C Skoda Rapid
 
De gedetailleerde cijfers van 2012: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201301.ashx

18987.jpg

[size=x-small]Fiat 500L[/size]
Foto Autozine.nl

Audi A3/S3 656
Audi RS3 1

Audi A4 540
Audi A4 Allroad 12
Audi S4 1
Audi RS4 1

Audi A5 302
Audi S5 4
Audi RS5 1

Audi A6 327
Audi A6 Allroad 19
Audi S6 4

Audi A7 29
Audi S7 2

Audi A8 11
Audi S8 9

Audi R8 2

BMW 5-serie 728
BMW 5-serie Gran Turismo 14

Citroën C4 Picasso 53
Citroën Grand C4 Picasso 59

Fiat 500 396
Fiat 500L 73

Ford C-MAX 284
Ford Grand C-MAX 49

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 1

Kia cee'd 604
Kia pro_cee'd 2

Land Rover Range Rover Sport 16
Land Rover Range Rover 54

Landwind CV9 3

Lexus IS 250 1
Lexus IS 250 C 1

Mercedes-Benz S-klasse 3
Mercedes-Benz CL 1

Mini Mini/Coupé/Roadster 422
Mini Countryman 117

Nissan Qashqai 194
Nissan Qashqai+2 39

Renault Modus 7
Renault Grand Modus 2

Renault Scénic 109
Renault Grand Scénic 310

Seat Altea 24
Seat Altea XL 40

Toyota Prius 518
Toyota Prius+ 373

Toyota Land Cruiser 4
Toyota Land Cruiser V8 2

Volvo V70 212
Volvo XC70 21
 
@Geelhoed:

2 18.7% 303 P1 Mercedes-Benz A-klasse => C
5 8.5% 206 P2 Citroen Ds5 => D
7 1.4% 24 E Porsche Panamera => Geen E iig
15 0.1% 1 E C Aston Martin Rapide => ? Geen E iig
22 0.5% 46 C Skoda Rapid => B, lijkt mij
34 0.1% 7 C Honda Insight => B (?)
 
[size=medium]Grijs kenteken, januari 2013[/size]

Per segment:

Kleine koeriersauto's
1. Peugeot Bipper 39
2. Fiat Fiorino 34
3. Citroën Nemo 21

Lichte bedrijfsauto/koeriersauto's
1. Volkswagen Caddy 1.061
2. Peugeot Partner 398
3. Citroën Berlingo 224
4. Mercedes-Benz Citan 221
5. Renault Kangoo 122
6. Ford Transit Connect 94
7. Opel Combo 84
8. Fiat Doblò 72
9. Nissan NV200 20

m1myuoabp1bh.jpg

[size=x-small]Volkswagen heerst in twee van de drie grote segmenten[/size]

Medium bedrijfsauto
1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 979
2. Ford Transit 280
3. Opel Vivaro 275
4. Renault Trafic 269
5. Mercedes-Benz Vito/Viano 232
6. Ford Transit Custom 221
7. Peugeot Expert 197
8. Citroën Jumpy 84
9. Fiat Scudo 29
10. Nissan Primastar 25
11. Hyundai H300/H-1 8

Zware bedrijfsauto
1. Mercedes-Benz Sprinter 372
2. Volkswagen Crafter 319
3. Renault Master 240
4. Peugeot Boxer 177
5. Iveco Daily 145
6. Opel Movano 104
7. Fiat Ducato 77
8. Citroën Jumper 47
9. Nissan NV400 17
10. Chevrolet Express 2

Overig
1. Alke XT 1

Lichte vrachtauto
1. Nissan Cabstar 7
2. Mitsubishi Fuso Canter 6
3. Toyota Dyna 6
4. Isuzu N-series 1

Pick-up
1. Dodge Ram 39
2. Volkswagen Amarok 30
3. Toyota Hilux 13
4. Nissan Navara 11
5. Ford Ranger 11
6. Isuzu D-MAX 10
7. Fiat Strada 10
8. Ford F-150/Raptor 8
9. Mitsubishi L200 6
10. Toyota Tundra 1
11. Chevrolet Avalanche 1
12. Ford F-250/350 1

Stationcar & MPV
1. Opel Astra 14
2. Volkswagen Touran 11
3. Renault Mégane 6
4. Dacia Logan 1
5. Volkswagen Sharan 1
6. Lancia Voyager 1
7. Volkswagen Golf 1

213953-ssangyong-rexton-w-800x533.jpg

[size=x-small]Waar SsangYong op de personenwagenmarkt er nog niet in slaagt om vaste voet aan de grond te krijgen, lijkt het daar op de bedrijfswagenmarkt wel heel behoorlijk in te slagen dankzij de vernieuwde Rexton met 2.0 liter dieselmotor[/size]

SUV & terreinauto
1. SsangYong Rexton 23
2. Toyota Land Cruiser (150/70) 11
3. Land Rover Discovery 6
4. Land Rover Defender 4
5. Mercedes-Benz M-klasse 3
6. Land Rover Freelander 3
7. BMW X5 3
8. Jeep Wrangler 2
9. Volvo XC90 2
10. SsangYong Korando 2
11. Dodge Nitro 2
12. Mitsubishi Outlander 1
13. Jeep Grand Cherokee 1
14. Mitsubishi Pajero 1
15. Volvo XC60 1
16. Mercedes-Benz G-klasse 1
17. Chevrolet Captiva 1
18. Nissan X-Trail 1
19. Audi Q5 1
20. Opel Antara 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201301.ashx
 
Typisch dat sommige kopieën het beter doen dan het origineel, zie: Citan vs Kangoo en Combo vs Doblo.

Zou dat komen omdat ze verser zijn of omdat deze merken een dealerorganisatie hebben die beter is ingericht op bedrijfswagenverkoop?
 
Wat ik de rede voor de magere verkoop van stationwagons op grijs kenteken? Vroeger waren die toch veel populairder
 
Jazzzo zei:
Wat ik de rede voor de magere verkoop van stationwagons op grijs kenteken? Vroeger waren die toch veel populairder

Omdat het verschil in comfort en veiligheid een heel stuk kleiner is geworden denk ik.
 
ING voorspelt (alsof die bankiers wat kunnen voorspellen) 450.000 stuks voor dit jaar.
Daar zijn we hard naar op weg.

Renault blijft ook in Februari laag.
Zou de Megane nog in de top 3 terugkeren??

Audi verliest 2,5% marktaandeel.
Mazda verdubbelt marktaandeel.
 
rickm zei:
Renault blijft ook in Februari laag.
Zou de Megane nog in de top 3 terugkeren??

Nee, in april starten de leveringen pas weer van de iets schonere Mégane met 14% bijtelling.

Er zijn trouwens al 3.500-4.000 bestellingen voor de Outlander PHEV waarvan de leveringen in juli starten. Zeg maar het jaarresultaat van alle Mitsubishi-modellen in 2012 tezamen, maar dan in een met 30% krimpende markt. Tel daar de Space Star bij op en het feestje bij de Mitsubishi-dealers is compleet.
 
Opvallend ook het enorme succes van Kia (y) en de verdere achteruitgang van Opel/Chevrolet , dit was 10 jaar geleden ondenkbaar toen ze decennialang nummer 1 waren !
 
new-volkswagen-golf-4motion-launched-photo-gallery-medium_17.jpg

[size=x-small]De Volkswagen Golf laat de Ford Focus achter zich, terwijl de BlueMotion met 14% bijtelling nog niet eens wordt uitgeleverd, net als de Variant en de combinatie van beide, of de GTI, GTD, e-Golf, Plug-in Golf en deze 4Motion, ofwel: de Golf gaat de concurrentie vermorzelen. Behalve de Skoda Octavia en behalve de Seat Leon, want die laatste komt er ook als SC en ST(ationcar) en 14% bijtelling...[/size]

mitsubishi-mirage-to-be-sold-as-space-star-in-europe-medium_5.jpg

[size=x-small]Mitsubishi Space Star: van niets op #32[/size]

2014-mercedes-e-class-facelift-photos-leaked-including-estate-interior-medium_5.jpg

[size=x-small]In februari voor het eerst sinds lange tijd weer de nummer #1 van het Duitse trio: de Mercedes-Benz E-klasse[/size]

Highlights:
• Kia Picanto op #1: Kia & Hyundai behoren inmiddels echt tot de gevestigde orde. Hyundai herstelt duidelijk van matige januarimaand met i10 (#9), i20 (#13) en ix20 (#30) als meest belangrijke stijgers, de i40 heeft het net als de meeste D-segment modellen (Passat, Insignia, Avensis, Laguna, C5, Superb, Mondeo halen allemaal de 100 stuks niet...) dan weer loodzwaar door gemis 20% bijtelling sinds januari.
• Volkswagen Golf en up! gaan lekker en maakten VW met afstand tot het bestverkochte automerk in februari; up!, Polo en Golf maakten 86% van de VW-verkopen uit - op een enkele uitzondering na loopt de rest ook voor geen meter: de Nederlandse automarkt is snipverkouden
• De nieuwe Renault Clio gaat als een speer, met de Estate moet de Clio de nummer #1 in zijn segment kunnen worden dit jaar. Daarmee doet 'ie het veel beter dan zijn voorgangers, die bij lange na niet eens in de buurt konden komen van de Peugeot 205, 206, 207 en 208.
• De Volvo V40 heeft zich gevestigd als meest favoriete premium hatchback, concurrent Lexus CT heeft wel heel snel acute vermoeiingsverschijnselen...
• Mazda groeide flink in februari. Met dank aan de CX-5 en 6, maar toch vooral de 2 die stuntend op #19 kwam.
• Ford B-MAX is verkoophit (#15, hoogste positie tot nu toe), Mitsubishi Space Star komt vanuit het niets binnen op #32, de Citroën DS5 staat dankzij dieselhybride op #45 en vernieuwde E-klasse, ook als hybride met 20% bijtelling, op #48 - voor de Audi A6 (#56) en BMW 5-serie (#60) - omgekeerde wereld...
• Buiten de Top 50 zijn er meer interessante (positieve) verschuivingen: Dacia beleeft een revival: de Lodgy (#53) en Sandero (#56) zijn dichtbij de Top 50, de Peugeot 3008 profiteert ook van dieselhybride (#57) en Opel had dan wel een zeer beroerde maand, maar dat lag niet eens aan nieuwkomers Mokka (#58) en Adam (#64).
• Opel, decennialang de nummer één van Nederland, stond voor de tweede maand op rij op een tiende positie. De Mokka en Adam (voornamelijk demomodellen gok ik) deden het zoals gezegd goed, maar de Agila heeft een update nodig (schonere motoren, facelift of nieuw model), de Corsa is aan vervanging toe (en die komt de komende twee jaar niet...), de Astra MOET mee met de Golf, Focus, Mégane en Auris in de 14%-game om bij te blijven en de facelift voor de Meriva kan ook geen moment te vroeg komen. Potentiële Insignia- en Zafira-kopers wachten waarschijnlijk op de nieuwe versies met 20% bijtelling: vooral de Zafira zal naar verwachting eindelijk goede verkoopcijfers gaan noteren met de nieuwe, schone 1.6 liter dieselmotor.

1. Kia Picanto 1.480
2. Volkswagen Golf 1.286
3. Volkswagen up! 1.281
4. Ford Focus 1.176
5. Renault Clio 1.036
6. Peugeot 107 994
7. Volkswagen Polo 879
8. Peugeot 208 857
9. Hyundai i10 702
10. Volvo V40 700
11. Citroën C1 661
12. Renault Twingo 654
13. Hyundai i20 624
14. Suzuki Alto 562
15. Ford B-MAX 545
16. Ford Fiesta 539
17. Fiat 500 517
18. Fiat Panda 505
19. Mazda2 500
20. BMW 3-serie 499
21. Peugeot 508 442
22. Toyota Auris 425
23. Toyota Aygo 415
24. Toyota Yaris 393
25. Kia Rio 366
26. Skoda Fabia 341
27. Audi A4 332
28. Opel Astra 320
29. Opel Corsa 294
30. Hyundai ix20 292
31. Suzuki Swift 289
32. Mitsubishi Space Star 283
33. Renault Mégane 266
34. Seat Mii 259
35. BMW 1-serie 250
36. Skoda Citigo 239
37. Toyota Prius+ 236
38. Mercedes-Benz C-klasse 235
39. Nissan Qashqai 231
40. Citroën C3 229
41. Citroën DS3 226
42. Volvo V70/XC70 211
43. Toyota Prius 210
44. Kia cee'd 204
45. Citroën DS5 199
46. Mercedes-Benz B-klasse 197
47. Volvo S60/V60 190
48. Mercedes-Benz E-klasse 184
49. Mazda CX-5 174
50. Audi A3 162

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2013-q1/20130301-32151-nieuwe-autos-geregistreerd-in-februari.aspx
 
Kia Picanto op een. Dat kan ook alleen maar hier... Onbegrijpelijk ook dat de Golf op twee staat zonder 14 % bijtelling. Nog steeds mooie cijfers overigens voor de 508, en geen Passat meer te bekennen. Dat model is heel abrupt van lease-lieveling naar de onderste regionen gezakt.
 
Lancia Lover zei:
Kia Picanto op een. Dat kan ook alleen maar hier... Onbegrijpelijk ook dat de Golf op twee staat zonder 14 % bijtelling. Nog steeds mooie cijfers overigens voor de 508, en geen Passat meer te bekennen. Dat model is heel abrupt van lease-lieveling naar de onderste regionen gezakt.

Nee hoor zo'n ukje op 1 is niets bijzonders , in Denemarken waar een nog idioter belastingsysteem is dan hier was de Chevrolet Spark enkele jaren het meestverkochte model , de leuke Up! heeft die rol nu overgenomen . In Italië staat de Panda op 1 .
Dat de Golf (y) het zo goed doet is ook niet zo vreemd , het model heeft een groot aantal vaste klanten die niks met bijtelling te maken hebben maar gewoon privé het nieuwe model willen hebben - die mensen krijgen hun nieuwe auto nu gewoon uitgeleverd .
Alles boven het C segment is dankzij ons regime Rutte alleen nog betaalbaar voor de mensen die veel geld tot hun beschikking hebben , dat zijn er niet zo heel veel meer vandaar ook dat daarin weinig wordt verkocht .

Van Lancia valt het mij trouwens tegen dat de leuke Ypsilon zo achterblijft ondanks de televisiereclame's , aan de prijs en het model kan het niet liggen - misschien aan het fors uitgedunde dealernetwerk dan ? Hier in Zeeland is er geen enkele dealer meer (n)....
 
De up is dus best een tegenvaller voor VW, denk ik. Goed, de up verkoopt nog aardig, maar de andere twee nauwelijks. De verdeling is veel gelijkmatiger bij Toyota en PSA. Die drieling haalde overigens de 2000 stuks nog, ver boven het VAG-groepje. En dit terwijl die modellen al best even meegaan. Nee, VW gaat nog last krijgen van de binnenkort te verwachten opvolgers, om de Panda niet te vergeten.
Het D-segment stort trouwens inderdaad helemaal in, maar die verkopen zullen in februari altijd wat beperkter zijn gezien de vele nieuwe leasecontracten die in januari beginnen.
 
der Magistrat zei:
De up is dus best een tegenvaller voor VW, denk ik. Goed, de up verkoopt nog aardig, maar de andere twee nauwelijks. De verdeling is veel gelijkmatiger bij Toyota en PSA. Die drieling haalde overigens de 2000 stuks nog, ver boven het VAG-groepje. En dit terwijl die modellen al best even meegaan. Nee, VW gaat nog last krijgen van de binnenkort te verwachten opvolgers, om de Panda niet te vergeten.
Het D-segment stort trouwens inderdaad helemaal in, maar die verkopen zullen in februari altijd wat beperkter zijn gezien de vele nieuwe leasecontracten die in januari beginnen.

In ons land doet de Up! het uitstekend , zou over het hele jaar zomaar nummer 1 kunnen worden . De zustermodellen doen het wat minder maar de verkopen daarvan zijn toch een extra voor Seat en Skoda omdat ze tot vorig jaar niks hadden in de kleinste klasse .
Over heel Europa gezien is het VAG trio heel wat succesvoller dan het andere trio , de Pikanto is in de rest van Europa veel minder gevraagd .
De Panda was jarenlang nummer 1 in de klasse maar speelt nu door toegenomen concurrentie nog maar een bescheiden rol .
 
der Magistrat zei:
De up is dus best een tegenvaller voor VW, denk ik. Goed, de up verkoopt nog aardig, maar de andere twee nauwelijks. De verdeling is veel gelijkmatiger bij Toyota en PSA. Die drieling haalde overigens de 2000 stuks nog, ver boven het VAG-groepje. En dit terwijl die modellen al best even meegaan. Nee, VW gaat nog last krijgen van de binnenkort te verwachten opvolgers, om de Panda niet te vergeten.
Het D-segment stort trouwens inderdaad helemaal in, maar die verkopen zullen in februari altijd wat beperkter zijn gezien de vele nieuwe leasecontracten die in januari beginnen.


De Up! is geen tegenvaller. Staat #1 in NL en DK en hoog in Duitsland.
De Kolin drieling, die doet het alleen in NL en Dk goed. In andere landen, zelfs FR, helemaal niet.
Maar goed, die 3 zijn al aan hun 7de (!) jaar bezig.
 
De clio doet het idd goed, beter als de 208.
zal ook voor een deel liggen dat alle clio's 14 % bijtelling hebben en de 208 opde E-hdi 70 pk versie na geen enkele.

En de picanto op 1, dat vindt ik wel een verrassing, kia doet goed mee maar had niet gedacht dat ze ook op 1 zouden komen.

En dan de golf, succes gegarandeerd, maakt niet uit of hij saai is of behoudend zoals anderen het zouden zeggen.
De naam is al genoeg voor veel mensen.
 
Verkoopcijfers op de AW site zijn bijgewerkt.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013&maand=2

Voor Jan & Feb staat de voormalige #1 Megane terug op ....... # 57!!
Vernomen wat de oorzaak is, maar heftugh is het wel.

Ter vergelijk:

56. Citroen DS5, 404 ex
57. Renault Mégane, 399 ex
 
geelhoed, waar staat de qashqai in de t2 klasse? in andere landen blijft die juist de best verkochte suv in zijn klasse
 
F-type in G
Space Star in A

Code:
[hr][b]     0   100.0%      109    V     Totaal[/b]
     1    28.4%       31    V     Volkswagen Transporter
     2    22.9%       25    V     Fiat Ducato
     3    10.1%       11    V     Mercedes-Benz Sprinter
     4     7.3%        8    V     Mercedes-Benz Vito
     5     6.4%        7    V     Volkswagen Multivan
     6     4.6%        5    V     Volkswagen Crafter
     7     4.6%        5    V     Opel Vivaro
     8     4.6%        5    V     Nissan Nv200
     9     4.6%        5    V     Ford Transit
    10     1.8%        2    V     Renault Trafic
    11     1.8%        2    V     Mercedes-Benz Viano
    12     0.9%        1    V     Volkswagen Caravelle
    13     0.9%        1    V     Citroen Jumpy
    14     0.9%        1    V     Citroen Jumper
[hr][b]     0   100.0%      144   T3     Totaal[/b]
     1    21.5%       31   T3     Land Rover Range Rover
     2    13.2%       19   T3     Porsche Cayenne
     3    11.1%       16   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     4    10.4%       15   T3     Volvo XC90
     5    10.4%       15   T3     BMW X5
     6     6.2%        9   T3     Land Rover Discovery
     7     4.9%        7   T3     Toyota Land Cruiser
     8     4.9%        7   T3     Mercedes-Benz R-klasse
     9     4.2%        6   T3     Audi Q7
    10     3.5%        5   T3     Volkswagen Touareg
    11     2.8%        4   T3     Lexus RX
    12     2.8%        4   T3     Jeep Grand Cherokee
    13     2.1%        3   T3     BMW X6
    14     1.4%        2   T3     Mercedes-Benz GL
    15     0.7%        1   T3     Nissan Murano
[hr][b]     0   100.0%     1448   T2     Totaal[/b]
     1    11.9%      172   T2     Mazda Cx-5
     2     9.3%      134   T2     Kia Sportage
     3     8.5%      123   T2     Hyundai ix35
     4     6.4%       93   T2     Volkswagen Tiguan
     5     6.4%       92   T2     Volvo XC60
     6     5.7%       82   T2     Honda CR-V
     7     4.6%       66   T2     Audi Q5
     8     4.5%       65   T2     Mitsubishi Outlander
     9     4.0%       58   T2     Chevrolet Captiva
    10     3.8%       55   T2     BMW X3
    11     3.7%       54   T2     Land Rover Evoque
    12     3.5%       50   T2     BMW X1
    13     3.4%       49   T2     Audi Q3
    14     3.0%       44   T2     Subaru Forester
    15     3.0%       44   T2     Mitsubishi ASX
    16     2.8%       40   T2     Citroen C4 Aircross
    17     2.7%       39   T2     Mercedes-Benz GLK
    18     2.6%       37   T2     Land Rover Freelander
    19     2.5%       36   T2     Ford Kuga
    20     2.3%       34   T2     Toyota RAV4
    21     1.6%       23   T2     Hyundai Santa Fe
    22     1.4%       20   T2     Jeep Compass
    23     1.0%       15   T2     Kia Sorento
    24     0.7%       10   T2     Opel Antara
    25     0.3%        5   T2     Nissan Pathfinder
    26     0.3%        4   T2     Nissan X-Trail
    27     0.1%        1   T2     Suzuki Vitara
    28     0.1%        1   T2     SsangYong Korando
    29     0.1%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    30     0.1%        1   T2     Infiniti EX
[hr][b]     0   100.0%      333   T1     Totaal[/b]
     1    46.2%      154   T1     Opel Mokka
     2    24.6%       82   T1     Dacia Duster
     3    17.7%       59   T1     Skoda Yeti
     4     9.6%       32   T1     Suzuki SX4
     5     1.5%        5   T1     Fiat Sedici
     6     0.3%        1   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      109   P3     Totaal[/b]
     1    25.7%       28   P3     Renault Espace
     2    24.8%       27   P3     Ford S-MAX
     3    15.6%       17   P3     Volkswagen Sharan
     4    14.7%       16   P3     Ford Galaxy
     5     8.3%        9   P3     Ford Tourneo
     6     6.4%        7   P3     Seat Alhambra
     7     2.8%        3   P3     Lancia Voyager
     8     0.9%        1   P3     Honda Odyssey
     9     0.9%        1   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     1594   P2     Totaal[/b]
     1    12.4%      198   P2     Citroen Ds5
     2    12.4%      197   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     3    10.0%      160   P2     Dacia Lodgy
     4    10.0%      159   P2     Renault Scenic
     5     9.5%      152   P2     Peugeot 3008
     6     7.3%      117   P2     Volkswagen Touran
     7     6.6%      106   P2     Ford C-MAX
     8     5.7%       91   P2     Opel Zafira
     9     5.4%       86   P2     Citroen C4 Picasso
    10     4.6%       73   P2     Seat Altea
    11     4.6%       73   P2     Peugeot 5008
    12     3.6%       57   P2     Toyota Verso
    13     2.7%       43   P2     Volkswagen Golf Plus
    14     2.6%       41   P2     Ford Grand C-max
    15     1.3%       21   P2     Mazda 5
    16     1.1%       17   P2     Chevrolet Orlando
    17     0.2%        3   P2     Seat Toledo
[hr][b]     0   100.0%     1459   P1     Totaal[/b]
     1    37.4%      546   P1     Ford B-max
     2    20.3%      296   P1     Hyundai ix20
     3    10.9%      159   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4     8.6%      126   P1     Kia Venga
     5     6.2%       90   P1     Opel Meriva
     6     4.9%       72   P1     Toyota Verso S
     7     3.6%       53   P1     Citroen C3 Picasso
     8     3.2%       46   P1     Nissan Note
     9     2.0%       29   P1     Skoda Roomster
    10     1.5%       22   P1     Subaru Trezia
    11     0.8%       11   P1     Kia Soul
    12     0.3%        5   P1     Renault Modus
    13     0.2%        3   P1     Toyota Urban Cruiser
    14     0.1%        1   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%       83    L     Totaal[/b]
     1    30.1%       25    L     Volkswagen Caddy
     2    22.9%       19    L     Renault Kangoo
     3    16.9%       14    L     Citroen Berlingo
     4     7.2%        6    L     Peugeot Bipper
     5     6.0%        5    L     Peugeot Partner
     6     4.8%        4    L     Mercedes-Benz Citan
     7     4.8%        4    L     Fiat Doblo
     8     2.4%        2    L     Fiat Fiorino
     9     2.4%        2    L     Citroen Nemo
    10     1.2%        1    L     Opel Combo
    11     1.2%        1    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%       22    K     Totaal[/b]
     1    54.5%       12    K     Smart Fortwo
     2    45.5%       10    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        3    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        3    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       21    H     Totaal[/b]
     1    81.0%       17    H     Porsche 911
     2     9.5%        2    H     Nissan GT-R
     3     9.5%        2    H     Mercedes-Benz SL
[hr][b]     0   100.0%       82    G     Totaal[/b]
     1    47.6%       39    G     Mercedes-Benz SLK
     2    23.2%       19    G     Honda CR-Z
     3     9.8%        8    G     Porsche Boxster
     4     9.8%        8    G     Peugeot RCZ
     5     3.7%        3    G     BMW Z4
     6     2.4%        2    G     Nissan 370Z
     7     2.4%        2    G     Audi TT
     8     1.2%        1    G     Jaguar F-type
[hr][b]     0   100.0%       21    F     Totaal[/b]
     1    38.1%        8    F     BMW 7-serie
     2    28.6%        6    F     Jaguar XJ
     3    28.6%        6    F     Audi A8
     4     4.8%        1    F     Volkswagen Phaeton
[hr][b]     0   100.0%      811    E     Totaal[/b]
     1    26.1%      212    E     Volvo V70
     2    22.6%      183    E     Mercedes-Benz E-klasse
     3    19.2%      156    E     Audi A6
     4    19.0%      154    E     BMW 5-serie
     5     3.3%       27    E     Jaguar XF
     6     2.6%       21    E     Mercedes-Benz CLS
     7     1.7%       14    E     Volvo S80
     8     1.5%       12    E     BMW 6-serie
     9     1.5%       12    E     Audi A7
    10     0.9%        7    E     Porsche Panamera
    11     0.7%        6    E     Lexus GS
    12     0.6%        5    E     Fisker Karma
    13     0.1%        1    E     Saab 9-5
    14     0.1%        1    E     Lancia Thema
[hr][b]     0   100.0%     2324    D     Totaal[/b]
     1    21.4%      498    D     BMW 3-serie
     2    18.9%      440    D     Peugeot 508
     3    13.9%      322    D     Audi A4
     4    10.1%      235    D     Mercedes-Benz C-klasse
     5     6.6%      153    D     Volvo V60
     6     5.8%      134    D     Audi A5
     7     3.5%       81    D     Mazda 6
     8     3.1%       72    D     Volkswagen Passat
     9     3.1%       72    D     Opel Insignia
    10     2.0%       46    D     Hyundai I40
    11     1.8%       42    D     Toyota Avensis
    12     1.5%       36    D     Volvo S60
    13     1.5%       36    D     Renault Laguna
    14     1.5%       34    D     Skoda Superb
    15     1.5%       34    D     Citroen C5
    16     1.3%       31    D     Ford Mondeo
    17     0.7%       16    D     Volkswagen Cc
    18     0.6%       13    D     Volvo C70
    19     0.2%        5    D     Kia Optima
    20     0.2%        4    D     Hyundai Genesis
    21     0.2%        4    D     Honda Accord
    22     0.2%        4    D     Alfa Romeo 159
    23     0.1%        3    D     Seat Exeo
    24     0.1%        3    D     Lexus IS
    25     0.1%        2    D     Lancia Flavia
    26     0.0%        1    D     Volvo S40
    27     0.0%        1    D     Suzuki Kizashi
    28     0.0%        1    D     Subaru Legacy
    29     0.0%        1    D     Saab 9-3
[hr][b]     0   100.0%     6848    C     Totaal[/b]
     1    19.6%     1339    C     Volkswagen Golf
     2    16.9%     1154    C     Ford Focus
     3    10.3%      705    C     Volvo V40
     4     6.5%      446    C     Toyota Prius
     5     6.2%      426    C     Toyota Auris
     6     4.8%      326    C     Opel Astra
     7     4.4%      304    C     Chevrolet Cruze
     8     3.6%      247    C     BMW 1-serie
     9     3.3%      229    C     Nissan Qashqai
    10     3.0%      203    C     Kia Ceed
    11     2.8%      191    C     Renault Megane
    12     2.1%      141    C     Seat Leon
    13     2.0%      137    C     Skoda Octavia
    14     2.0%      135    C     Hyundai i30
    15     1.8%      123    C     Audi A3
    16     1.5%      105    C     Citroen C4
    17     1.5%      100    C     Opel Ampera
    18     1.4%       97    C     Alfa Romeo Giulietta
    19     1.3%       89    C     Lexus Ct200h
    20     1.1%       72    C     Peugeot 308
    21     0.8%       53    C     Volkswagen New Beetle
    22     0.6%       44    C     Volkswagen Jetta
    23     0.4%       25    C     Chevrolet Volt
    24     0.4%       24    C     Citroen Ds4
    25     0.3%       23    C     Skoda Rapid
    26     0.3%       19    C     Volkswagen Scirocco
    27     0.2%       17    C     Honda Civic
    28     0.2%       15    C     Mazda 3
    29     0.2%       15    C     Honda Insight
    30     0.2%       13    C     Subaru Xv
    31     0.2%       13    C     Nissan Leaf
    32     0.1%        5    C     Hyundai Veloster
    33     0.0%        3    C     Volvo C30
    34     0.0%        3    C     Volkswagen Eos
    35     0.0%        3    C     Fiat Bravo
    36     0.0%        2    C     Renault Fluence Ze.
    37     0.0%        2    C     Mitsubishi Lancer
[hr][b]     0   100.0%     7746    B     Totaal[/b]
     1    13.4%     1035    B     Renault Clio
     2    11.5%      889    B     Volkswagen Polo
     3    11.1%      857    B     Peugeot 208
     4     8.0%      617    B     Hyundai i20
     5     6.7%      519    B     Ford Fiesta
     6     6.5%      500    B     Mazda 2
     7     5.1%      395    B     Toyota Yaris
     8     4.7%      366    B     Kia Rio
     9     4.6%      354    B     Skoda Fabia
    10     3.8%      296    B     Opel Corsa
    11     3.7%      290    B     Suzuki Swift
    12     3.7%      286    B     Fiat Punto
    13     2.9%      227    B     Citroen C3
    14     2.9%      225    B     Citroen DS3
    15     2.2%      170    B     Mini Mini
    16     2.1%      159    B     Dacia Sandero
    17     1.5%      116    B     Seat Ibiza
    18     1.2%       92    B     Audi A1
    19     1.1%       86    B     Nissan Juke
    20     1.1%       83    B     Nissan Micra
    21     0.7%       51    B     Mitsubishi Colt
    22     0.6%       44    B     Honda Jazz
    23     0.5%       40    B     Alfa Romeo Mito
    24     0.4%       30    B     Lancia Ypsilon
    25     0.2%       12    B     Peugeot 207
    26     0.1%        6    B     Chevrolet Aveo
    27     0.0%        1    B     Peugeot 206
[hr][b]     0   100.0%     9131    A     Totaal[/b]
     1    16.4%     1500    A     Kia Picanto
     2    14.0%     1278    A     Volkswagen Up
     3    10.9%      994    A     Peugeot 107
     4     7.7%      699    A     Hyundai i10
     5     7.2%      659    A     Renault Twingo
     6     6.9%      633    A     Citroen C1
     7     6.9%      627    A     Fiat 500
     8     6.2%      562    A     Suzuki Alto
     9     5.5%      503    A     Fiat Panda
    10     4.6%      418    A     Toyota Aygo
    11     3.1%      284    A     Mitsubishi Space Star
    12     2.8%      258    A     Seat Mii
    13     2.7%      242    A     Skoda Citigo
    14     1.5%      136    A     Opel Adam
    15     1.2%      111    A     Suzuki Splash
    16     1.1%      104    A     Ford Ka
    17     0.7%       64    A     Opel Agila
    18     0.4%       35    A     Nissan Pixo
    19     0.2%       20    A     Chevrolet Spark
    20     0.0%        3    A     Peugeot Ion
    21     0.0%        1    A     Citroen C-zero
 
en weer de qashqai niet bij t2 :rolleyes: en een ix35 en santa fe zitten heus niet in hetzelfde segment, net als dat de q3 en q5 niet in hetzelfde segment zitten. en nissan juke hoort bij t1.
 
De verkopen van de A3 willen niet echt vlotten in Nederland, zo te zien. Begrijpelijk. Een A4 kost niet veel meer tegenwoordig, dus dan zou ik ook daar voor gaan. Jammer ook dat de Panda niet zo goed als de vorige verkoopt. Zal wel met de tweecilinder te maken hebben (de prijs is inmiddels al gezakt, dus daar ligt het niet aan, lijkt me).
 
voetveeg zei:
en weer de qashqai niet bij t2 :rolleyes: en een ix35 en santa fe zitten heus niet in hetzelfde segment, net als dat de q3 en q5 niet in hetzelfde segment zitten. en nissan juke hoort bij t1.

Geelhoed, bedankt dat je de moeite neemt om deze lijstjes elke maand voor ons samen te stellen. Omdat we samen meer weten dan één persoon alleen, en omdat meningen persoonlijk zijn, hebben we soms wat tips voor je qua segmentindeling. Graag even een korte toelichting over je keuze.
 
De gedetailleerde cijfers van februari 2013: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201302.ashx

audi_s6_avant_25.jpg

Audi S6 Avant (foto Autogetest.nl)

Audi A3/S3 162
Audi RS3 0

Audi A4 329
Audi A4 Allroad 1
Audi S4 1
Audi RS4 1

Audi A5 132
Audi S5 2
Audi RS5 0

Audi A6 150
Audi A6 Allroad 7
Audi S6 3

Audi A7 10
Audi S7 2

Audi A8 4
Audi S8 2

Audi R8 0

BMW 5-serie 147
BMW 5-serie Gran Turismo 11

Citroën C4 Picasso 44
Citroën Grand C4 Picasso 41

Fiat 500 517
Fiat 500L 45

Ford C-MAX 108
Ford Grand C-MAX 41

Jaguar XK 1
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 202
Kia pro_cee'd 1

Land Rover Range Rover Sport 12
Land Rover Range Rover 19

Landwind CV9 1

Lexus IS 250 2
Lexus IS 250 C 1

Mercedes-Benz S-klasse 0
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini/Coupé/Roadster 102
Mini Countryman/Paceman 71

Nissan Qashqai 190
Nissan Qashqai+2 41

Renault Modus 1
Renault Grand Modus 4

Renault Scénic 37
Renault Grand Scénic 123

Seat Altea 34
Seat Altea XL/Freetrack 39

Toyota Prius 210
Toyota Prius+ 236

Toyota Land Cruiser 4
Toyota Land Cruiser V8 2

Volvo V70 197
Volvo XC70 14
 
[size=medium]Grijs kenteken, februari 2013[/size]

image.php


image.php

Ford Transit Custom (foto's Bestelauto.nl)

Kleine koeriersauto's
1. Peugeot Bipper 31
2. Fiat Fiorino 26
3. Citroën Nemo 10

Lichte bedrijfsauto/koeriersauto's
1. Volkswagen Caddy 535
2. Peugeot Partner 237
3. Citroën Berlingo 184
4. Mercedes-Benz Citan 154
5. Renault Kangoo 124
6. Opel Combo 77
7. Fiat Doblò 64
8. Ford Transit Connect 49
9. Nissan NV200 21

Medium bedrijfsauto
1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 519
2. Mercedes-Benz Vito/Viano 181
3. Opel Vivaro 163
4. Ford Transit 153
5. Ford Transit Custom 135
6. Peugeot Expert 133
7. Renault Trafic 121
8. Citroën Jumpy 56
9. Fiat Scudo 20
10. Hyundai H300 16
11. Nissan Primastar 10

Zware bedrijfsauto
1. Mercedes-Benz Sprinter 255
2. Volkswagen Crafter 171
3. Renault Master 171
4. Peugeot Boxer 97
5. Iveco Daily 91
6. Fiat Ducato 85
7. Opel Movano 69
8. Citroën Jumper 35
9. Nissan NV400 5

Lichte vrachtauto
1. Mitsubishi Fuso Canter 7
2. Nissan Cabstar 2
3. Toyota Dyna 2
4. Isuzu N-series 1
5. Nissan Atleon 1

Pick-up
1. Dodge Ram 24
2. Volkswagen Amarok 24
3. Toyota Hilux 12
4. Nissan Navara 8
5. Mitsubishi L200 5
6. Ford F-150/Raptor 4
7. Ford Ranger 3
8. Chevrolet Avalanche 2
9. Isuzu D-MAX 1

Stationcar & MPV
1. Volkswagen Touran 11
2. Opel Astra 9
3. Renault Mégane 4
4. Lancia Voyager 1

SUV & terreinauto
1. Toyota Land Cruiser (150/70) 9
2. Land Rover Defender 9
3. Land Rover Discovery 5
4. Jeep Wrangler 5
5. Mercedes-Benz M-klasse 4
6. Nissan X-Trail 3
7. Kia Sorento 3
8. Dodge Nitro 2
9. Jeep Grand Cherokee 2
10. Volvo XC90 1
11. SsangYong Korando 1
12. Volvo XC60 1
13. Nissan Qashqai 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201302.ashx
 
Nieuwe kentekenseries of niet ,tot en met 27 maart staan 'we' 27% in de min. En dan hebben we juni nog niet eens gehad, voor die maand zou een halvering me niet verbazen. Vanaf juli zal er pas herstel kunnen optreden.
 
Terug
Bovenaan