De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Daewoo-Chevrolet zei:
Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau.

Ben benieuwd, thx alvast voor je tijd en moeite!
thumbsup.gif
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Vermoedelijk zal de 500.000 nét worden gehaald. Tot en met 24 december zaten we aan de 497.039 auto's. December staat tot nu toe slechts 2% in de min, wellicht dat wat zakelijke rijders nog willen profiteren van gunstige bijtellingstarieven waarvan de grenzen op 1 januari 2013 weer worden aangescherpt. Dat zullen vast niet veel leasers zijn, maar wel zakelijk gebruikte privé-auto's.

Ja want iedereen koopt in dec. Een mazda 6
 
Weinig sporen van dumppraktijken in december: geen enkel merk heeft gekke dingen gedaan in de laatste maand van het jaar. December 2012 was de beste decembermaand sinds in ieder geval 2003, hooguit in de decembermaanden van 1999 en 2000 zijn er eventueel meer auto's geregistreerd. Zoals gewoonlijk is december een maand waarbij de belangstelling voor luxemerken grotendeels wegvalt, vandaar de beroerde prestaties voor Volvo, Audi, Mercedes-Benz, BMW, Lexus, Land Rover, Jeep, Porsche en Jaguar, dat zelfs niets wist te registreren. Chevrolet klom wat terug door de 'BTW-kortingen', terwijl Mazda profiteerde van de 6, die als stationcar met benzinemotor voor het laatst van 20% bijtelling profiteerde.

300zo7d.jpg


[size=medium]Autoverkoop 2012 nipt voorbij half miljoen; Volkswagen voor 9de maal op één, Mégane populairste model[/size]

Mede dankzij een on-Nederlandse registratiespurt in december is het jaar 2012 alsnog nèt iets boven een half miljoen nieuwe auto’s geëindigd. Daarmee komt een jaar ten einde met een (vergeleken met 2011) licht positieve eerste helft, gevolgd door een tweede helft waarin de verkopen met een kwart inzakten. In 2012 werden welgeteld 502.544 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 555.846 stuks in 2011. De eindstand van vorig jaar ligt daarmee 9,6 procent lager dan het slotcijfer van 2011. Voor 2013 voorzien analisten een verdere terugval van de Nederlandse automarkt naar slechts 445.000 nieuwe auto’s. Dit blijkt uit een marktanalyse door bureau AUMACON.

In december werden 18.306 nieuwe auto’s geregistreerd, een ongebruikelijk hoog aantal voor de slotmaand – aldus analist Clem Dickmann. “Vooral modellen waarop de bijtelling voor zakelijke rijders in 2013 stijgt zijn op de valreep nog goed verkocht.” De afzet van nieuwe auto’s is daarmee volledig in de ban van de fiscale regelgeving geraakt. “Ook voor 2013 zijn er weer bijzondere taferelen te verwachten rondom een aantal nieuwe plug-in hybrids, zoals de Volvo V60 en Mitsubishi Outlander.” Dat in 2013 de AutoRAI geen doorgang zal vinden heeft volgens Dickmann nauwelijks enig commercieel effect. “Er is altijd voor gekozen om tijdens de AutoRAI het accent te leggen op beleving en niet op verkoop. Met name bij de grote autodealers worden beide elementen dagelijks al prima verzorgd, en daarnaast voorziet het internet in de oriëntatiefase uitstekend als informatiemedium.” Maar zelfs al heeft de autodealer – in tegenstelling tot veel andere branches –helemaal geen last van internetwinkels, toch zal de gemiddelde autodealer over 2012 nauwelijks enige winst maken, aldus Dickmann. “Met name de leegloop van de werkplaatsen baart de autobranche grote zorgen voor de toekomst.”

Renault Mégane populairste model
Vorig jaar prolongeerde Volkswagen haar koppositie wederom met overmacht. Het merk mag zich inmiddels voor de negende maal op rij de ‘bestverkochte’ noemen. Tot en met 2003 was Opel gedurende 36 jaar de houder van die felbegeerde titel. Het meest populaire model van 2012 komt echter uit de stallen van Renault; de Mégane dankt die prestatie met name aan de gewilde estate-uitvoering waarop voor de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling van toepassing is.

Premiummerken in trek
Opvallend is dat in 2012 de luxemerken goede zaken deden. Zowel Audi, BMW, Volvo als Mini verkochten vorig jaar beduidend meer nieuwe auto’s dan in 2011. De grootste stijging wordt echter geboekt door Kia (+17,7%), dat daarmee de zevende plek in het klassement bezet, vóór Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-35,1%) dat terugvalt naar de elfde plek, tussen Audi en BMW.

Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2012-2012.pdf
 
Modellen top 50 december 2012

mazda6_sportbreak_skyactiv_01.jpg

[size=x-small]Mazda6 Sportbreak profiteerde alleen in de laatste twee maanden van 2012 van 20% bijtelling op de 2.0 benzine; deze maand verschijnt de Mazda6 sedan bij de dealers, die met basisdiesel ook 20% bijtelling heeft[/size]

citroen_ds5_thp_01.jpg

[size=x-small]Nergens is de DS5 populairder dan in Nederland... Natuurlijk dankzij de HYbrid4 met 14% bijtelling[/size]
Foto's Autogetest.nl

skoda_superb_combi_1.jpg

[size=x-small]Enkele zakelijke rijders wilden op zijn laatst nog profiteren van gunstige bijtelling tegen de 2012-tarieven: de Opel Insignia 1.4 benzine, Skoda Superb 1.6 diesel, Hyundai i40 1.7 diesel en Volkswagen Passat 1.6 diesel BMT (wél de gewone BlueMotion) voldoen vanaf 2013 niet meer aan de 20%-normen[/size]

Overige highlights:
• Renault Mégane heeft heeft weer 9,5% marktaandeel!
• Opel Ampera naar #19; Citroën DS5 naar #22: twee nieuwe (wereld)records
• Ford B-MAX komt Top 50 binnen op #48; in 2013 de bestverkochte Mini MPV?
• Fiat Ducato zegt kiekeboe in de personenwagen Top 50, vast een hele zooi campers

1. Renault Mégane 1.739
2. Volkswagen Polo 1.197
3. Toyota Aygo 757
4. Peugeot 107 683
5. Peugeot 208 621
6. Seat Ibiza 586
7. Ford Fiesta 555
8. Opel Corsa 530
9. Volkswagen up! 504
10. Kia Picanto 409
11. Citroën C1 361
12. Renault Twingo 349
13. Mazda 6 322
14. Fiat Panda 274
15. Fiat Punto 257
16. Renault Clio 253
17. Volvo V40 241
18. Opel Ampera 240
19. Ford Focus 237
20. Citroën C3 227
21. Volkswagen Passat 227
22. Citroën DS5 225
23. Hyundai i10 224
24. Toyota Prius 220
25. Toyota Yaris 207
26. Kia Rio 206
27. Skoda Superb 195
28. Peugeot 508 193
29. Hyundai i20 192
30. Citroën DS3 184
31. Opel Insignia 182
32. Skoda Fabia 180
33. BMW 3-serie 162
34. Toyota Prius+ 150
35. Skoda Citigo 145
36. Fiat 500 140
37. Hyundai i30 140
38. Kia cee'd 138
39. Opel Astra 125
40. Opel Meriva 125
41. Alfa Romeo MiTo 124
42. Fiat Ducato 118
43. Volvo S60/V60 117
44. BMW 1-serie 115
45. Audi A3 115
46. Suzuki Alto 110
47. Mazda 2 108
48. Ford B-MAX 105
49. Volkswagen Golf 103
50. Hyundai i40 97

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q4/20130102.aspx
 
leuk en aardig maar die 6jes zijn vast door mazda/dealers zelf op kenteken gezet. elke keer wanneer ze met een nieuw model komen of met een nieuwe uitvoering dan zijn er opeens veel meer 'verkocht' maar imo zijn ze gewoon geregistreerd. de volkswagen up moest zogenaamd hip zijn maar ik zie hem bijna altijd in het zwart of zilvergrijs met wieldoppen
 
Mazda 6 # 13..

Meer insignia's dan astra's..

Ik had toch een groter succes verwacht voor de i30/Cee'd

Haha volkswagen golf op #49, dat moet in de historicaboeken!
 
wacht maar, in januari zijn ze allemaal op kenteken gezet voor de leasesletten en staat de golf prompt in de top 10
 
voetveeg zei:
wacht maar, in januari zijn ze allemaal op kenteken gezet voor de leasesletten en staat de golf prompt in de top 10


Da's precies wat Jazzzo bedoeld - daarom kan een Golf op 49 in de geschiedenisboeken! ;-)
 
december 2012: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012&maand=12
2012: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012

vijf auto's in het a-segment in de top 10 :rolleyes:
 
Wat moet ik nou geloven bij de mazda 6 in december? #13 of #14?

Hee 1 opel adam verkocht! Hoe kan dat?
 
wie zegt dat het verkocht is? op kenteken zetten telt al mee volgens mij hoor. misschien persauto van opel nederland
 
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012&maand=12

Huh?

DS5 staat zelfs op .... #15!
 
D-C zei:
Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau. Wat zullen de winnaars en verliezers worden van het komende autojaar?

Ik wacht met smart. ;) (y)
 
Gaat lekker: in de belangrijkste maand van het jaar staan de verkopen tot en met de 17e op een verlies van maar liefst 34%! Natuurlijk zullen sommigen wachten op de nieuwe kentekenserie, maar dat verklaart vast maar een klein deel van de daling.
De Polo BlueMotion heeft alleen nog maar zonder airco 14% bijtelling, wie wil dat nou?! Ik heb eerder ook ergens gelezen dat de Mégane pas vanaf april weer leverbaar is met 14% bijtelling (gereduceerde CO[sub]2[/sub]). Er zijn geen Ibiza's, Fabia's en Punto's meer met 14% bijtelling, dat schiet ook niet echt op.

JP2010 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau.

Ben benieuwd, thx alvast voor je tijd en moeite!
thumbsup.gif

Dat gaat nog wel een paar dagen duren. Aardig wat werk :)
 
Haha, alleen 14 % als je een Polo zonder airco bestelt... Is de Punto Twin Air ook niet meer 14 %?
Op de radio hoor ik dat de Megane in 2013 gewoon 14 % bijtelling heeft, dus ik neem aan dat dat ook voor de maanden januari/maart (en verder) geldt.
 
Ze kunnen er wel reclame mee maken, maar de levering begint pas weer later dit jaar, staat ook mij bij.
 
Lancia Lover zei:
Haha, alleen 14 % als je een Polo zonder airco bestelt... Is de Punto Twin Air ook niet meer 14 %?

De TwinAir sowieso niet, maar zelfs de 1.3 MultiJet niet in tegenstelling tot de wel aangepaste MiTo.

MWH zei:
Ze kunnen er wel reclame mee maken, maar de levering begint pas weer later dit jaar, staat ook mij bij.

Dus waarschijnlijk de Ford Focus of Peugeot 208 op #1 in januari. Bij de Golf zullen velen ook wel wachten op de BlueMotion.
 
D-C zei:
Gaat lekker: in de belangrijkste maand van het jaar staan de verkopen tot en met de 17e op een verlies van maar liefst 34%! Natuurlijk zullen sommigen wachten op de nieuwe kentekenserie, maar dat verklaart vast maar een klein deel van de daling.


Inderdaad van 46.000 (Jan 12) naar 31.000 stuks (Jan 13) over dezelfde periode.
Benieuwd of er in de laatste week nog iets wordt ingelopen maar gezien de sterke sprint vorig jaar,
en het wachten op de nwe kentekenreeks dit jaar is de kans niet groot.
 
De gedetailleerde cijfers van 2012: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201212.ashx

MG_68491.jpg

[size=x-small]Landwind CV9[/size]

Foto AutoReview.nl

Audi A3/S3 3.656
Audi RS3 27

Audi A4 4.958
Audi A4 Allroad 62
Audi S4 11
Audi RS4 5

Audi A5 3.207
Audi S5 46
Audi RS5 8

Audi A6 2.708
Audi A6 Allroad 39
Audi S6 9

Audi A7 272
Audi S7 6

Audi A8 124
Audi S8 20

Audi Q7 126
Audi Q7 V12 TDI 1

Audi R8 6

BMW 5-serie 3.674
BMW 5-serie Gran Turismo 162

Citroën C4 Picasso 689
Citroën Grand C4 Picasso 768

Ford C-MAX 1.923
Ford Grand C-MAX 691

Jaguar XK 8
Jaguar XKR 8

Kia cee'd 2.288
Kia pro_cee'd 47

Land Rover Range Rover Sport 137
Land Rover Range Rover 50

Landwind CV9 26

Lexus IS 220d 3 (uit productie)
Lexus IS 250 50
Lexus IS 250 C 2

Mercedes-Benz S-klasse 73
Mercedes-Benz CL 5

Mini Mini 2.690
Mini Countryman 1.349

Morgan 4/4 1
Morgan Plus 4 1
Morgan Plus 8 1

Nissan Qashqai 3.505
Nissan Qashqai+2 445

Opel Zafira 89
Opel Zafira Tourer 2.293

Renault Modus 266
Renault Grand Modus 207

Renault Scénic 1.632
Renault Grand Scénic 1.540

Renault Espace 297
Renault Grand Espace 74
[size=x-small]De vernieuwde Espace is pas geleden geïntroduceerd, in Nederland nog louter als Grand leverbaar. In werkelijkheid zullen de meeste geregistreerde Espaces van de laatste maanden, op een paar laatste pre facelift Espaces na, dus Grands zijn, die echter niet meer als zodanig wordt geregistreerd door het RAI Data Center[/size]

Saab 9-3 34
Saab 9-3X 1

Seat Altea 471
Seat Altea XL 1.398

Th!nk City 9

Toyota Prius 3.551
Toyota Prius+ 3.431

Toyota Land Cruiser 38
Toyota Land Cruiser V8 8

Volkswagen New Beetle 98
Volkswagen Beetle 383

Volvo V70 2.985
Volvo XC70 595
 
Slagveld in januari 2013...
• Enige winnaars in Top 33: BMW en Mazda
• Kia opent met een ongekend hoog marktaandeel van 7,56% marktaandeel met dank aan een verlies van slechts 4,2%
• Fiat verrast met een min van 8,8%: in de Top 33 is het daarmee na Mazda, BMW en Kia de vierde grote winnaar qua marktaandeel
• Grootste teleurstellingen: Opel met 3.70% marktaandeel, Hyundai dat ver terugvalt en Lexus (-80,1%).

2ihw17q.jpg


[size=medium]Januariverkoop zelfs slechter dan in rampjaar 2009[/size]

De verkoop van nieuwe auto’s is dit jaar zeer slecht begonnen; in januari daalde de verkoop met bijna een derde ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.

In de periode van 1 tot en met 31 januari werden dit jaar 48.036 nieuwe auto’s geregistreerd, tegenover 70.171 stuks in januari 2012 - een terugval van 31,5 procent. Daarmee is de zojuist afgesloten maand de slechtste startmaand sedert jaren. Zelfs in 2009 - toen de autoverkoop met 388 duizend stuks het laagste punt in 40 jaar tijd bereikte - lag de januariverkoop ruim acht duizend stuks hoger.

Als belangrijkste redenen voor deze sterke terugval ziet AUMACON enerzijds de matige koopbereidheid van duurzame goederen bij de consument. Anderzijds zijn juist veel autoaankopen vervroegd naar 2011 en 2012, toen er vooral voor de zakelijke rijder nog erg veel fiscaal voordeel te behalen was. Begin dit jaar zijn de normen voor dat voordeel verder verkrapt. Het aantal afgeleverde leaseauto’s daalde in januari dan ook naar 11.616 stuks, tegenover 24.827 stuks in januari 2012.

AUMACON handhaaft vooralsnog haar jaarprognose van 445 duizend stuks voor 2013, zo’n elf procent onder het niveau van vorig jaar. De analisten sluiten echter niet uit dat de prognose alsnog neerwaarts zal moeten worden bijgesteld. RAI/Bovag gaan voor dit jaar uit van 480 duizend auto’s; een aantal dat op dit moment al volstrekt onhaalbaar lijkt. Niettemin liet de Europese branchekoepel Cecra onlangs nog weten bij nader inzien alsnog deze RAI/Bovag-prognose als leidraad te gebruiken. Deze opmerkelijke mededeling kwam nadat men eerder had aangegeven de (lagere) AUMACON-prognose te onderschrijven.

BMW en Mazda in de plus
Traditiegetrouw doen de zakelijke (lease)merken het goed in januari. Vrijwel geen enkel merk verkocht echter beter dan in januari 2012. Opvallende uitzondering is BMW (+15,1%) dat opklom naar de zesde plaats in het merkenklassement. Ook Mazda (+26,2 procent, 21ste plek) noteerde een fraaie opening. Onder de top-20 merken komen de grootste dalingen op naam van Seat (-57,2%), Chevrolet (-55,5%) en Nissan (-49,0%).

(01.02.2013)

Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Index.asp?Page_Id=10
 
Niet vreemd natuurlijk als in december juist extra veel (lease-)auto's op kenteken worden gezet...
 
Rob076 zei:
Niet vreemd natuurlijk als in december juist extra veel (lease-)auto's op kenteken worden gezet...

In december 2012 groeide de markt met ongeveer 1.000 auto's ten opzichte van december 2011, nu verliest de markt in januari 22.000 auto's ten opzichte van januari 2012.
 
Toch blijf ik het niet vreemd vinden. Ook december 2011 was zo'n oplevingsmaand. De daling van deze maand is gewoon onderdeel van de verwachte daling van dit jaar. Neemt overigens niet weg dat het inderdaad een fors aantal is, maar toch.
 
Ook opvallend: Dacia dat nog geen momentum weet te genereren voor de nieuwe Sandero.

Dan Opel, dat dan wel veel nieuwe modellen (Mokka, Adam, Cascada) introduceert, maar vooral marktaandeel verliest door het gebrek aan opvolging voor de Agila en ik denk ook Corsa.

Aan de andere kant ligt de focus bij Opel nu op profitability ipv marktaandeel en moet het merk meer 'premium' worden. Die keuze is inmiddels duidelijk ingezet.
 
Modellen Top 5
1. Volkswagen up! 2.103
2. Peugeot 107 1.824
3. Renault Twingo 1.697
4. Ford Focus 1.671
5. Volkswagen Golf/Golf Plus 1.565

Bron: https://www.bovag.nl/nieuws/Aantal_nieuwe_autos_in_januari_daalde_ruim_30_procent

Bij VW is de Up goed voor bijna 40% van de registraties.

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/10822-autoverkoop_hard_onderuit_in_januari.html

Veel meer ups verkocht/geregistreerd dan Opels... De up! mag in ieder geval een verkoophit worden genoemd.
 
Volgens mij is de levering van de Cascade nog lang niet begonnen, heeft die van de Adam nog maar nauwelijks plaatsgevonden en is de Mokka juist best wel een succesje te noemen. De tijd zal het leren.
 
Rob076 zei:
Volgens mij is de levering van de Cascade nog lang niet begonnen, heeft die van de Adam nog maar nauwelijks plaatsgevonden en is de Mokka juist best wel een succesje te noemen. De tijd zal het leren.

Ik denk dat de 1.6 CDTi dieselmotor ook een positieve impact gaat hebben op met name de afzet van de Zafira en Insignia. Beide modellen hebben nu geen versie met 20% bijtelling (meer), de laatste krijgt bovendien een flinke opfrisbeurt.
Als de Opel Astra 1.6 CDTi nu eens een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van 88 g/km of minder zou krijgen... Opel kan gewoon niet achterblijven op de Mégane, Focus, Golf, Leon,... wil het de Astra met succes blijven verkopen.
 
Maar wat heeft BMW nou gedaan dat zij wel goede resultaten hebben en de vergelijkbare (óók Duits, óók premium en óók duur) Audi en Mercedes-Benz niet?
 
Sams4ng zei:
Maar wat heeft BMW nou gedaan dat zij wel goede resultaten hebben en de vergelijkbare (óók Duits, óók premium en óók duur) Audi en Mercedes-Benz niet?

Omdat ze 2 (min of meer nieuwe) modellen hebben, de 1 en de 3, die gewoon in de smaak vallen bij het (lease-)publiek. Ze hebben allebei gewoon de 'looks'. BMW heeft dus gebofd.
 
Hmm...Kijkende naar Opel missen ze idd een paar fiscaal vriendelijke motoren, maar t.o.v. de andere volumemerken missen ze vooral een goed scorende A-segmenter à la up, 107, Twingo, Picanto, etc.

Add to that dat Opel door GM meer up-market gepositioneerd gaat worden en dat er maar hele kleine marges op de A-segment auto's zitten, dan valt het eigenlijk ook wel mee. Het probleem voor GM lijkt me meer bij het Chevrolet-portfolio te zitten.
 
Modellen Top 50 Januari 2013

212941-bmw-5-serie-2012-800x533.jpg

[size=x-small]De traditionele D- en E-segment modellen van BMW en Audi blijven overeind met de 3-serie op #9 en 5-serie op #16[/size]

251247-ford-b-max-2013-800x533.jpg

[size=x-small]Zoals verwacht de bestverkochte Mini MPV geworden: de Ford B-MAX, die op #29 is terug te vinden[/size]

214742-dacia-lodgy-2013-800x533.jpg

[size=x-small]De Dacia Lodgy kwam traag op gang, maar nu toch op #64 terug te vinden: met afstand de beste maand ooit[/size]
Foto's Autokopen.nl / Autogetest

• Volkswagen up! is best verkochte stadsauto, de Peugeot 107 is traditioneel tweede: in zes van de afgelopen zeven maanden won de Volkswagen het van de concurrentie.
• Ford Fiesta en Focus best verkochte modellen uit B- en C-segment; afstand Golf op Focus is echter niet groot voor een model waarvan de leveringen voor de BlueMotion en nieuwe Variant nog moeten beginnen
• IJzersterke prestaties van Kia: op de Soul na deed het gehele gamma het goed.
• BMW scoort met 3-serie (#9), 5-serie (#16), X3 (#63), 6-serie (knappe 69 registraties) en stabiele X1
• De Ford B-MAX (#29) en C-MAX (#44) doen het uitstekend, grote MPV's S-MAX en Galaxy dalen dan weer. Met in beide gevallen maar liefst 80%...
• Kia cee'd op #22: niet te bijzondere, maar wel universeel aansprekende looks gecombineerd met relatief zeer vriendelijke prijskaartjes vallen goed in de smaak
• Mazda CX-5 op #48: de introducties van de CX-5 en Mazda6 zijn vreemd verlopen, maar de CX-5 is inmiddels weer op tempo
• Volkswagen Passat en Opel Insignia zijn grote afwezigen in Top 70...

1. Volkswagen up! 2.103
2. Peugeot 107 1.824
3. Renault Twingo 1.697
4. Ford Focus 1.671
5. Volkswagen Golf 1.450
6. Ford Fiesta 1.372
7. Kia Picanto 1.365
8. Volkswagen Polo 1.316
9. BMW 3-serie 1.289
10. Peugeot 208 1.275
11. Citroën C1 1.031
12. Renault Clio 1.015
13. Volvo V40 943
14. Fiat Panda 937
15. Kia Rio 882
16. BMW 5-serie 727
17. Toyota Yaris 721
18. Audi A1 673
19. Audi A3 657
20. Peugeot 508 635
21. Kia cee'd 606
22. Suzuki Alto 603
23. Skoda Citigo 581
24. Audi A4 554
25. Toyota Prius 518
26. Opel Corsa 493
27. Toyota Aygo 477
28. Seat Mii 470
29. Ford B-MAX 469
30. Toyota Auris 467
31. BMW 1-serie 454
32. Kia Sportage 450
33. Renault Mégane 437
34. Opel Astra 432
35. Mini Mini 421
36. Renault Scénic 419
37. Fiat 500 396
38. Citroën C3 383
39. Suzuki Swift 379
40. Toyota Prius+ 373
41. Hyundai i10 366
42. Audi A6 350
43. Hyundai i30 334
44. Ford C-MAX 333
45. Mercedes-Benz B-klasse 327
46. Audi A5 307
47. Mercedes-Benz A-klasse 303
48. Mazda CX-5 293
49. Skoda Octavia 292
50. Skoda Fabia 286

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2013-q1/20130201-autoverkopen-januari-dalen-ruim-30-procent.aspx
 
1. Volkswagen up! 2.103
23. Skoda Citigo 581
28. Seat Mii 470

Typisch wat een ander 'label' voor gevolg kan hebben voor de aantallen bij identieke auto's (op details na).
Of zouden ze flink wat Up!'s op kenteken gezet hebben?
 
speedtouch zei:
CO2 uitstoot?

Kan me niet voorstellen dat alleen BMW weet hoe ze precies binnen de Nederlandse bijtellingsregels moeten blijven, dat kunnen (doen? ga het nu even niet checken) MB en Audi ook.
 
speedtouch zei:
Omdat ze 2 (min of meer nieuwe) modellen hebben, de 1 en de 3, die gewoon in de smaak vallen bij het (lease-)publiek. Ze hebben allebei gewoon de 'looks'. BMW heeft dus gebofd.

Toch doet de 5-serie het in januari dus beter dan de 1-serie:
9. BMW 3-serie 1.289
16. BMW 5-serie 727
31. BMW 1-serie 454

speedtouch zei:
Sams4ng zei:
Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.
In januari dus wel....
19. Audi A3 657
31. BMW 1-serie 454
 
Bart81 zei:
speedtouch zei:
Omdat ze 2 (min of meer nieuwe) modellen hebben, de 1 en de 3, die gewoon in de smaak vallen bij het (lease-)publiek. Ze hebben allebei gewoon de 'looks'. BMW heeft dus gebofd.

Toch doet de 5-serie het in januari dus beter dan de 1-serie:
9. BMW 3-serie 1.289
16. BMW 5-serie 727
31. BMW 1-serie 454

speedtouch zei:
Sams4ng zei:
Nou als ik een 1-serie naast een A3 zet, heeft wat mij betreft de A3 'de looks'.
De verkoopstatistieken 'zeggen' juist niet.
In januari dus wel....
19. Audi A3 657
31. BMW 1-serie 454

Maar Audi heeft ook nog een A1 die goed verkoopt. Dus des te knapper van BMW om zoveel beter te presteren.
 
D-C, het lijkt me vanzelfsprekend dat de grote Fords zo hard gedaald zijn, daar deze niet meer in West-Europa gemaakt worden.
 
Terug
Bovenaan