Rutger DC
Asfaltkampioen
@ L Breevoort: Interessant! En ook... ingewikkeld.
Maar sommige autofabrikanten zitten dik boven die 1400 kg, terwijl bijvoorbeeld Suzuki, FCA of PSA daar flink onder zitten. Ik neem aan dat voor die autofabrikanten een kleine auto een minder nadelig effect heeft, zeker als er kan worden gecompenseerd met zware (deels) elektrische auto's.
Suzuki gaat vanaf dit jaar de Corolla Touring Sports hybride en RAV4 hybride onder eigen vlag verkopen. Nu snap ik niet helemaal hoe dat zit, want een RAV4 hybride zit dik boven die 95 g/km, de Corolla is dan neem ik aan wel gunstig, want is relatief zwaar en zit onder die 95 g/km.
Bron: https://europe.autonews.com/automakers/suzuki-get-two-new-toyota-models-europe
De Mazda CX-3 is voorlopig van de markt gehaald: Mazda CX-3 removed from sale 'for the moment'. Dat heeft ongetwijfeld ook weer te maken met die CO[sub]2[/sub]-boetes. Er zal wel binnenkort een update volgen met schonere motoren. Ik las eerder al ergens dat de Mazda MX-5 met 2,0-liter motor van de Europese markt gehaald zou worden, omdat de CO[sub]2[/sub]-uitstoot daarvan stukken hoger ligt dan die van de 1.5. Dit zegt iemand daarover op het Britse MX-5-forum:
Dus auto's als de MX-5 en Jimny zullen in gecontroleerde aantallen worden geïmporteerd. Ben benieuwd hoe de autofabrikanten hier dan mee omgaan, het kan leiden tot langere levertijden of hogere prijzen, als de autofabrikanten besluiten de vraag af te remmen door hogere prijzen te rekenen.
Het zijn wel ingewikkelde tijden voor de autoindustrie in Europa.
Hmm, interessant. De specificaties van de EQC zijn misschien niet toonaangevend, maar zo'n teleurstellend product is het toch ook weer niet? Dat die vraag naar de EQC zo laag ligt vergeleken met de E-Tron, grote Tesla's en I-Pace in Nederland kan ik ook nog niet helemaal geloven. Zouden er echt geen leveringsproblemen aan ten grondslag liggen, al dan niet bewust gecreëerd omdat in 2019 de vlootemissie nog geen rol speelde?
L Breevoort zei:De gewichtscorrectie is dusdanig groot, dat het voor fabrikanten veel aantrekkelijker is om geen A-segmenter te verkopen (omdat die het gemiddelde gewicht verlaagt, zelfs als die ook minder dan 95gr/km uitstoot), dan om de uitstoot nog wat verder naar beneden te brengen.
[edit] Aanvulling:
Het gemiddelde gewicht van alle verkochte auto's is ongeveer 1400 kg. Als een A-segmenter ongeveer 1000 kg weegt, mag hij dus maximaal 95 - 4 * 4,5 = 77 gr/km uitstoten om geen negatief effect op de gemiddelde vlootemissie van een merk te hebben.
Maar sommige autofabrikanten zitten dik boven die 1400 kg, terwijl bijvoorbeeld Suzuki, FCA of PSA daar flink onder zitten. Ik neem aan dat voor die autofabrikanten een kleine auto een minder nadelig effect heeft, zeker als er kan worden gecompenseerd met zware (deels) elektrische auto's.
Suzuki gaat vanaf dit jaar de Corolla Touring Sports hybride en RAV4 hybride onder eigen vlag verkopen. Nu snap ik niet helemaal hoe dat zit, want een RAV4 hybride zit dik boven die 95 g/km, de Corolla is dan neem ik aan wel gunstig, want is relatief zwaar en zit onder die 95 g/km.
Toyota build a Suzuki version of its Corolla hybrid wagon at its factory in Burnaston, England, starting in 2020. Toyota's engine factory in Deeside, Wales, will produce engines for the wagon.
(...)
Suzuki will also sell a version of Toyota’s RAV4 hybrid in Europe sourced from Japan.
The two models will help Suzuki to lower its CO2 emissions in Europe to comply with tougher reduction targets coming into force starting in 2020.
Suzuki lacks electrified models of its own and has recently had to restrict supply of its popular Jimny small SUV because it feared the gasoline car would increase its CO2 emissions average.
Currently Suzuki has the sixth lowest average CO2 emissions among automakers selling in Europe at 114.2 grams per km in 2018, according to figures released by JATO Dynamics in March.
Bron: https://europe.autonews.com/automakers/suzuki-get-two-new-toyota-models-europe
Curlevv zei:Wat staan die Mazda's hoog zeg. Wat voor baat hebben zij bij eerdere registraties? Kan me niet voorstellen dat er opeens zoveel van zijn verkocht.
De Mazda CX-3 is voorlopig van de markt gehaald: Mazda CX-3 removed from sale 'for the moment'. Dat heeft ongetwijfeld ook weer te maken met die CO[sub]2[/sub]-boetes. Er zal wel binnenkort een update volgen met schonere motoren. Ik las eerder al ergens dat de Mazda MX-5 met 2,0-liter motor van de Europese markt gehaald zou worden, omdat de CO[sub]2[/sub]-uitstoot daarvan stukken hoger ligt dan die van de 1.5. Dit zegt iemand daarover op het Britse MX-5-forum:
I've actually just ordered my first ever new car (ex wife had several, of course..), after years of buying older and more interesting stuff. The only thing that interested me was a new MX5, for exactly the reasons you've detailed, and the engine updates for the 2019MY did it for me. I also suspect that due to the reasons discussed in this thread they will be imported in controlled numbers from now on so Mazda can keep their fleet average emissions below 95g/KM.
Dus auto's als de MX-5 en Jimny zullen in gecontroleerde aantallen worden geïmporteerd. Ben benieuwd hoe de autofabrikanten hier dan mee omgaan, het kan leiden tot langere levertijden of hogere prijzen, als de autofabrikanten besluiten de vraag af te remmen door hogere prijzen te rekenen.
Het zijn wel ingewikkelde tijden voor de autoindustrie in Europa.
Wouter82 zei:In Duitsland wordt gehakt gemaakt van de EQC:
Hmm, interessant. De specificaties van de EQC zijn misschien niet toonaangevend, maar zo'n teleurstellend product is het toch ook weer niet? Dat die vraag naar de EQC zo laag ligt vergeleken met de E-Tron, grote Tesla's en I-Pace in Nederland kan ik ook nog niet helemaal geloven. Zouden er echt geen leveringsproblemen aan ten grondslag liggen, al dan niet bewust gecreëerd omdat in 2019 de vlootemissie nog geen rol speelde?