De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

@ L Breevoort: Interessant! En ook... ingewikkeld.

L Breevoort zei:
De gewichtscorrectie is dusdanig groot, dat het voor fabrikanten veel aantrekkelijker is om geen A-segmenter te verkopen (omdat die het gemiddelde gewicht verlaagt, zelfs als die ook minder dan 95gr/km uitstoot), dan om de uitstoot nog wat verder naar beneden te brengen.

[edit] Aanvulling:
Het gemiddelde gewicht van alle verkochte auto's is ongeveer 1400 kg. Als een A-segmenter ongeveer 1000 kg weegt, mag hij dus maximaal 95 - 4 * 4,5 = 77 gr/km uitstoten om geen negatief effect op de gemiddelde vlootemissie van een merk te hebben.

Maar sommige autofabrikanten zitten dik boven die 1400 kg, terwijl bijvoorbeeld Suzuki, FCA of PSA daar flink onder zitten. Ik neem aan dat voor die autofabrikanten een kleine auto een minder nadelig effect heeft, zeker als er kan worden gecompenseerd met zware (deels) elektrische auto's.

Suzuki gaat vanaf dit jaar de Corolla Touring Sports hybride en RAV4 hybride onder eigen vlag verkopen. Nu snap ik niet helemaal hoe dat zit, want een RAV4 hybride zit dik boven die 95 g/km, de Corolla is dan neem ik aan wel gunstig, want is relatief zwaar en zit onder die 95 g/km.

Toyota build a Suzuki version of its Corolla hybrid wagon at its factory in Burnaston, England, starting in 2020. Toyota's engine factory in Deeside, Wales, will produce engines for the wagon.

(...)

Suzuki will also sell a version of Toyota’s RAV4 hybrid in Europe sourced from Japan.

The two models will help Suzuki to lower its CO2 emissions in Europe to comply with tougher reduction targets coming into force starting in 2020.

Suzuki lacks electrified models of its own and has recently had to restrict supply of its popular Jimny small SUV because it feared the gasoline car would increase its CO2 emissions average.

Currently Suzuki has the sixth lowest average CO2 emissions among automakers selling in Europe at 114.2 grams per km in 2018, according to figures released by JATO Dynamics in March.

Bron: https://europe.autonews.com/automakers/suzuki-get-two-new-toyota-models-europe

Curlevv zei:
Wat staan die Mazda's hoog zeg. Wat voor baat hebben zij bij eerdere registraties? Kan me niet voorstellen dat er opeens zoveel van zijn verkocht.

De Mazda CX-3 is voorlopig van de markt gehaald: Mazda CX-3 removed from sale 'for the moment'. Dat heeft ongetwijfeld ook weer te maken met die CO[sub]2[/sub]-boetes. Er zal wel binnenkort een update volgen met schonere motoren. Ik las eerder al ergens dat de Mazda MX-5 met 2,0-liter motor van de Europese markt gehaald zou worden, omdat de CO[sub]2[/sub]-uitstoot daarvan stukken hoger ligt dan die van de 1.5. Dit zegt iemand daarover op het Britse MX-5-forum:

I've actually just ordered my first ever new car (ex wife had several, of course..), after years of buying older and more interesting stuff. The only thing that interested me was a new MX5, for exactly the reasons you've detailed, and the engine updates for the 2019MY did it for me. I also suspect that due to the reasons discussed in this thread they will be imported in controlled numbers from now on so Mazda can keep their fleet average emissions below 95g/KM.

Dus auto's als de MX-5 en Jimny zullen in gecontroleerde aantallen worden geïmporteerd. Ben benieuwd hoe de autofabrikanten hier dan mee omgaan, het kan leiden tot langere levertijden of hogere prijzen, als de autofabrikanten besluiten de vraag af te remmen door hogere prijzen te rekenen.

Het zijn wel ingewikkelde tijden voor de autoindustrie in Europa.

Wouter82 zei:
In Duitsland wordt gehakt gemaakt van de EQC:

Hmm, interessant. De specificaties van de EQC zijn misschien niet toonaangevend, maar zo'n teleurstellend product is het toch ook weer niet? Dat die vraag naar de EQC zo laag ligt vergeleken met de E-Tron, grote Tesla's en I-Pace in Nederland kan ik ook nog niet helemaal geloven. Zouden er echt geen leveringsproblemen aan ten grondslag liggen, al dan niet bewust gecreëerd omdat in 2019 de vlootemissie nog geen rol speelde?
 
Rutger,
De correctiefactor is lineair, dus het effect van het gewicht is dat ook.
In 2019 was de correctiefactor 4,5 gr/100kg. In de praktijk leverde een gewichtsbesparing van 100 kg niet 4,5 gram minder CO2 uitstoot op, of stootte een 100 kg zwaardere auto minder dan 4,5 gr CO2 extra uit. Laten we dat laatste voorbeeld pakken: als je een 100 kg zwaardere auto bouwt en de CO2-uitstoot gaat daardoor 3 gr omhoog, heb je dus netto 1,5 gr 'vooruitgang' geboekt. Hoe het de factor van 2020 zit, 3,33 gr/100kg, weet ik niet. Ik geloof dat dat precies in het midden van het waarschijnlijkheidsinterval van 100 kg besparing zit.

De hele berekening gaat als volgt.
De EU bepaalt de gemiddelde uitstoot, gemiddelde gewicht (aan de hand van eerdere jaren) en correctiefactor.
Van elke fabrikant afzonderlijk wordt voor iedere verkochte auto de uitstoot en het gewicht bepaald. Vervolgens worden alle verkochte auto's bij elkaar opgeteld en gedeeld door het totaal aantal verkocht auto's. Voor auto's die minder dan 50gr/km uitstoten mag je de uitstoot (en het aantal) twee keer tellen. Vervolgens wordt het EU-gemiddelde uitstoot gecorrigeerd voor gewicht.

De formule is:
Especifiek = Eeu + 0,0333 * (M-M0)
Met
Especifiek = CO2 vlootgemiddelde voor een specifiek merk
Eeu = CO2 vlootgemiddelde van de EU = 95 gr/km
M = Massa vlootgemiddelde van een merk
M0 = Massa vlootgemiddelde van de Eu = 1380 kg

Laten we voorbeeld nemen.

Laten we zeggen dat Mitsubishi volgend jaar precies hetzelfde verkoopt als in 2019. Dan ziet het lijstje er zo uit:
ASX: 1095x verkocht, 1360kg, 149gr/km
Eclipse: 1233x verkocht, 1430kg, 162gr/km
Outlander: 1077x verkocht, 1855kg, 40gr/km
Space Star: 3339x verkocht, 880kg, 109gr/km

Het gemiddelde gewicht van alle verkochte Mitsubishi's is: 1214 kg
Especifiek voor Mitsubishi wordt dan: 95 + 0,0333 * (1214-1380) = 89,5 gr/km
De gemiddelde uitstoot voor alle verkochte Mitsubishi's is (let op: de Outlander telt dubbel, dus alsof er 2154 verkocht zijn): 104 gr/km
Mitsubishi voldoet niet en moet een boete betalen. Deze bedraagt €95 per gram overschrijding per verkocht auto. In dit geval dus 14,5*95 = €1377,5 per verkochte auto, oftewel €9,3 miljoen totaal.

Laten we nu dezelfde som maken zonder de Space Star, dus:
ASX: 1095x verkocht, 1360kg, 149gr/km
Eclipse: 1233x verkocht, 1430kg, 162gr/km
Outlander: 1077x verkocht, 1855kg, 40gr/km

Gemiddeld gewicht van de verkochte Mitsubishi's: 1542 kg
Especifiek voor Mitsubishi wordt dan: 95 + 0,0333 * (1542-1380) = 100,5 gr/km
Gemiddelde uitstoot van de verkochte Mitsubishi's (incl 2x Outlander): 100 gr/km

He, Mitsubishi voldoet opeens aan de norm en hoeft geen boete te betalen.

Mitsubishi hoeft nu alleen nog maar uit te rekenen of de winst op 3339 verkocht Space Stars groter of kleiner is dan €9,3 miljoen boete. Ik denk kleiner, maar zelfs als'ie een beetje groter zou zijn, je wilt als fabrikant natuurlijk niet werken met marges van 0,zoveel procent. Dat is veel te riskant. Dus de Space Star zou logischerwijs van de markt moeten verdwijnen.
 
Thanks, ik heb nog wel een paar aanvullingen.

Ik heb per abuis de verkoopaantallen van 2018 gepakt, maar voor het voorbeeld maakt dat niet veel uit.

Ik concludeer in de laatste regel dat het logisch zou zijn als de Space Star verdwijnt, maar doet hoeft niet perse zo te zijn. Mitsubishi heeft nog wat andere mogelijkheden, of zijn er andere overwegingen mogelijk.
-De berekening gaat namelijk over Nederland en het echte sommetje wordt gemaakt over de verkoop in de hele EU. Als daar de verhoudingen anders liggen (bijvoorbeeld veel meer Outlanders verkocht), kan het dus nog wel rendabel zijn om de Space Star in het programma te houden.
-Mitsubishi kan met een of meer merken een pool vormen. Het emissiesommetje wordt dan gemaakt over alle auto's in zo'n pool (en dus niet meer per merk). Als het gemiddelde van de hele pool voldoet aan de norm, hoeft niemand een boete te betalen, ook als een merk op z'n eentje niet aan de norm voldoet.
-Mitsubishi zou met technische wijzigingen aan de Space Star de situatie kunnen verbeteren (de auto zuiniger maken bij gelijk gewicht of zwaarder maken bij gelijkblijvend verbruik). Als dit kan tegen minimale kosten, kan de boete zomaar een stuk lager uitvallen en wel 'aantrekkelijk' zijn om te incasseren.
-De Space Star is een vreemde eend in het Mitsubishi programma. Een koper die er voor naar de showroom komt, verleid je niet zomaar om een van de andere modellen te kopen. Die zijn namelijk allemaal veel groter en duurder. De Space Star uit het programma halen zou (in Nederland) dus tot een halvering van de verkoop leiden en dat is een flinke aanslag op je omzet. Dealers zullen er ook niet blij mee zijn. Dat kan een overweging zijn om de wagen in het programma te houden. Merken met B-segmenters in hun programma kunnen kopers veel makkelijker naar een iets grotere auto sturen.
 
Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting L Breevoort, erg interessant!
En Rutger zoals altijd bedankt voor de analyses. :)

Rutger DC zei:
December 2019, ranglijst met meer dan 30 registraties
(...)
63. DS 3 Crossback 105
Deze vind ik opvallend. 102 hiervan zijn elektrisch, terwijl eerdere berichten zeiden dat die niet eerder dan 2020 uitgeleverd zou worden. Er werd zelfs gezegd dat voor Nederland alleen de 3-fase versie geleverd zou worden, die pas vanaf april 2020 leverbaar is. Speciaal voor deze omstandigheden in Nederland toch een 1-fase voorserie vrijgemaakt?
 
Ook mijn dank voor de uitleg, zit toch iets complexer in elkaar dan ik wist. Wel begrijpelijk dat merken die voornamelijk grote auto's produceren niet opeens over hoeven te stappen op zuinige A-segmenters. Hopelijk is er wel een stimulans om toch lichtere, compacte en meer gestroomlijnde auto's te produceren, dat is toch een eenvoudige manier om auto's zuiniger te maken.
 
B-segment

0mwu9i2.png


Ook voor het B-segment was het een moeilijk jaar. In 2018 waren de meeste nieuw geregistreerde auto's nog een hatchback of stationcar uit de compacte klasse, maar nu is het C-segment nipt populairder, want waar de vraag naar compacte middenklasser een kleine stijging liet zien, was er een forse daling van 16,6% van de registraties voor het B-segment. Dat zal ongetwijfeld deels te maken hebben met het nieuwsluwe 2019. Natuurlijk werden de nieuwe Renault Clio, Peugeot 208 en Opel Corsa gepresenteerd, maar vooral de laatste twee kwamen te laat om nog enig effect te sorteren. De vijf meest geregistreerde B-segment modellen lieten stuk voor stuk dalingen met dubbele cijfers zien, waarbij marktleider Volkswagen Polo nog het beste stand hield en daarmee de voorsprong op de rest wist te vergroten. De Opel Corsa is de grote daler in de top tien, maar heel verrassend is dat niet in het laatste jaar van het hoogbejaarde en inmiddels vervangen model. Vooral de Koreanen stellen erg teleur in het B-segment. De Hyundai i20 doet het te onopvallend en de Kia Rio mag inmiddels een verkoopflop worden genoemd. Dat de Rio een van de hoogste instapprijzen van het B-segment heeft, zal geen positieve uitwerking op de verkopen hebben gehad. Een van de positieve verrassingen van de afgelopen jaren, de Nissan Micra, viel in 2019 alweer flink terug. De vijf modellen die onderaan de lijst bungelen, zijn allemaal niet meer leverbaar, alleen de MiTo is nog op voorraad leverbaar. Gelukkig zijn er ook een aantal positieve resultaten, met als grote winnaar de Renault Zoe, die profiteerde van de aantrekkende vraag naar elektrische auto's. De Mini eindigde het jaar nipt in het groen; de Seat Ibiza, Audi A1 en Mazda2 zijn de andere winnaars.

IMG_4676-1.jpg


2020 is een symbolisch jaar voor het B-segment, waarin vooral de nieuwe generaties Renault Clio, Peugeot 208 en Opel Corsa met elkaar en met de VW Polo en Ford Fiesta de degens zullen kruisen. De Peugeot 208 en Opel Corsa zijn er voortaan in elektrische vorm en daarmee een directe concurrent voor de opgefriste Renault Zoe. De Mini Cooper SE Electric en Honda e zijn de outsiders van het elektrische B-segment en winnen het niet op het gebied van actieradius of vriendelijke prijskaartjes, maar moeten het van andere zaken hebben zoals uitstraling, luxe en een speels weggedrag. Renault komt met de Clio E-Tech, een hybride met techniek van Nissan, die het tegen de succesvolle Toyota Yaris Hybrid moet opnemen. Daarover gesproken; de nieuwe Yaris is inmiddels gepresenteerd en die kunnen we samen met de voortaan uitsluitend als hybride verkrijgbare Honda Jazz (die heb ik bij de MPV's staan) in de (na)zomer bij de dealers verwachten. Naast de 5-deurs is er opvallend genoeg ook een ultradik bommetje in de vorm van de 3-deurs GR-4. De Yaris lijkt een belangrijke uitdager voor de top, maar pas in 2021. Dacia had het in 2019 niet gemakkelijk, dus de nieuwe Sandero komt als geroepen. De komst van de Sandero betekent dat de Logan MCV niet lang kan uitblijven. Hyundai wil met een nieuwe generatie i20 meer indruk maken in het B-segment. De vernieuwde Mazda2 is inmiddels gepresenteerd, verderop in het jaar verschijnt een opgefriste Citroën C3 en Kia kan eigenlijk niet achterblijven om de Rio niet volledig in het moeras weg te laten zakken. Er zijn geluiden dat Fiat dit jaar de Argo in stelling brengt als vervanger van de Punto, maar aangezien dat nog nergens publiekelijk bevestigd is, blijft het koffiedik kijken. Skoda's Fabia blijft dan als oudgediende achter: die moet tot 2021 wachten op aflossing.

Code:
            	    	[b]2019	2018[/b]	
1.	Volkswagen Polo	12.920	14.585	-11,4%
2.	Renault Clio	9.003	12.001	-25,0%
3.	Ford Fiesta	8.862	10.850	-18,3%
4.	Toyota Yaris	6.081	6.930	-12,3%
5.	Peugeot 208	4.956	6.522	-24,0%
6.	Mini Mini	4.218	4.210	0,2%
7.	Citroën C3	3.863	4.331	-10,8%
8.	Opel Corsa	3.411	5.835	-41,5%
9.	Seat Ibiza	3.211	2.772	15,8%
10.	Skoda Fabia	3.200	3.350	-4,5%
11.	Nissan Micra	3.197	4.422	-27,7%
12.	Suzuki Swift	2.745	3.048	-9,9%
13.	Mazda2		2.473	1.965	25,9%
14.	Audi A1		2.238	2.098	6,7%
15.	Renault Zoe	2.208	1.017	117,1%
16.	Hyundai i20	1.972	2.162	-8,8%
17.	Dacia Sandero	1.016	1.277	-20,4%
18.	Kia Rio		898	2.070	-56,6%
19.	Dacia Logan	800	1.531	-47,7%
20.	Ford Ka+	458	697	-34,3%
21.	Suzuki Baleno	235	610	-61,5%
22.	Alfa Romeo MiTo	204	218	-6,4%
23.	Fiat Punto	112	613	-81,7%
24.	DS 3        	110	359	-69,4%	
[b]	TOTAAL        	78.391	93.473	-16,1%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: https://www.dagelijksauto.nl/rijtesten/rijtest-de-renault-zoe-is-een-uitstekend-alternatief/[/size]
 
C-segment

cL4d83l.png


Een nipte plus was er voor de registraties van het C-segment. Helemaal eerlijk was de toename niet verdeeld: slechts negen modellen eindigden in het groen. Vooral de Ford Focus, Toyota Corolla, Mercedes-Benz A-klasse en Kia Ceed trokken de kar met dank aan nieuwe generaties. De Ford Focus doet het verrassend goed in Nederland en eindigde op de eerste plek onder de compacte middenklassers: een primeur voor de Focus. De Volkswagen Golf kon Fords tempo als enige nog een beetje bijbenen. De Golf bleef in trek door de toenemende vraag naar de elektrische Golf. De nieuwe Toyota Corolla heeft een prima start beleefd en is een populaire subtopper gebleken, hoewel de afstand tot bijvoorbeeld de Focus erg groot is. Mercedes-Benz deed goede zaken met de A-klasse, die in marktaandeel gemeten nog nooit zo goed scoorde en in absolute aantallen alleen in 1999 populairder was. Ook voor de CLA was er een verkooprecord. In de top tien hadden de Opel Astra, maar vooral de Renault Megane het erg moeilijk. De Astra is inmiddels opgefrist en de vernieuwde Megane is aantocht, facelifts die geen moment te vroeg komen. De Volvo V40 deed het in 2019 nog uitstekend, maar is met pensioen en sluit dus af in stijl. Nissan bewijst wederom dat het saneren van de Pulsar de juist keuze is geweest, want met de Leaf heeft Nissan wél een populaire C-segmenter in handen, zij het een elektrische. De Leaf had een recordjaar. De Skoda Scala maakt een voorzichtige start en dat gold ook voor de Mazda3, maar sinds de komst van de nieuwe, al dan niet revolutionaire, krachtigere benzinemotor zit de gang er aardig in. Vanaf de Hyundai i30 volgt een rijtje modellen waarvoor 2019 bar en boos was. De Hyundai i30 is gezien de kwaliteiten en het niet niemand tegen het hoofd stotende uiterlijk misschien wel de meest ondergewaardeerde van het stel. Hyundai zal de kunst van Kia hier moeten afkijken, die de leasemarkt veel beter gekraakt lijkt te hebben. De ooit zo populaire Toyota Prius is in de vergetelheid geraakt, Toyota zal het met de volgende Prius over een nieuwe boeg moeten gooien.

694


2020 staat vooral in het teken van de nieuwe modellen van de Volkswagen-groep: de Volkswagen Golf en Skoda Octavia hebben de primeur, de Seat Leon en Audi A3 volgen binnen afzienbare tijd. Bovendien zijn er de elektrische Volkswagen ID.3 en evenknie Seat el-Born. Dat die auto's populair gaan worden staat vast, maar hoever zal het succes reiken? BMW is de andere autofabrikant die groot heeft uitgepakt: de nieuwe 1-serie is inmiddels volop leverbaar en de 2-serie Gran Coupé is inmiddels gepresenteerd. Weet BMW hiermee de populaire Mercedes-Benz CLA van de troon te stoten? In het najaar is er nog een belangrijke nieuwkomer: de nieuwe Citroën C4. De C4 volgt zowel de oude, al even uit de catalogi verdwenen C4 als de C4 Cactus op. Citroën zal de auto wat lager positioneren dan de Peugeot 308 (en Opel Astra), want de auto krijgt PSA's B-segment platform, waarmee de positionering vergelijkbaar is met Skoda's Scala. De C4 komt er ook in volledig elektrische vorm en is daarmee het Franse alternatief voor de nieuwe elektrische Volkswagen ID.3 en Seat el-Born. Nog een interessante, elektrische nieuwkomer is de Polestar 2. Het ontwerp van deze auto was bedoeld als opvolger van de Volvo V40, maar de Volvo kwam er niet en zustermerk Polestar ging ermee aan de haal. Belangrijkste concurrent is de Tesla Model 3, die ik een segment hoger heb gezet en meer binnenruimte biedt, maar eigenlijk een fractie kleiner is, naast in eigen huis de Volvo XC40 Recharge. Nog vers is de Kia XCeed, bovendien lanceerde Kia plug-in hybride-versies van de Ceed SW en XCeed. Andere merken die op de plug-in hybridetoer gaan zijn Renault (die de komst met de facelift van de Megane combineert), Mercedes-Benz (A-klasse) en Hyundai, die eveneens voor een combinatie van een opfrisbeurt en plug-in hybride zorgt. De nieuwe Golf en A3 zijn er uiteraard ook weer als plug-in hybride, voor de Octavia en Leon is die aandrijflijn een primeur. Aan het einde van het jaar komt Fiat met gloednieuwe motoren en een facelift voor de Tipo, de auto die in Nederland door de hoge BPM nooit uit de verf is gekomen. Wellicht kan Fiat met die nieuwe motoren wel scherpe prijzen rekenen, waarmee het alsnog een aantrekkelijke auto voor particulieren kan worden. Tot slot heeft Subaru de tweede generatie Levorg gepresenteerd, komt die ook naar Nederland? Subaru lanceerde recent de XV e-Boxer, een auto die ondanks elektro-ondersteuning een hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot heeft en daardoor onaantrekkelijk geprijsd is. Subaru levert elders een XV plug-in hybride, die in Europa erg belangrijk zou kunnen zijn voor Subaru gezien de aankomende boetes op het wagenpark. Toch lijkt Subaru voorlopig niet voornemens om de XV plug-in hybride naar Europa te halen.

Code:
                                [b]2019	2018[/b]	
1.	Ford Focus        	10.478	6.096	71,9%
2.	Volkswagen Golf        	9.263	9.696	-4,5%
3.	Opel Astra        	5.998	7.183	-16,5%
4.	Skoda Octavia        	5.974	6.565	-9,0%
5.	Toyota Corolla/Auris	5.470	2.472	121,3%
6.	Volvo V40        	4.431	4.542	-2,4%
7.	Mercedes-Benz A-klasse	4.253	2.916	45,9%
8.	Nissan Leaf        	3.800	3.369	12,8%
9.	Peugeot 308        	3.780	4.257	-11,2%
10.	Renault Megane        	3.763	6.736	-44,1%
11.	Kia Ceed        	3.554	2.061	72,4%
12.	Audi A3                	3.049	3.822	-20,2%
13.	BMW 1-serie        	2.875	2.972	-3,3%
14.	Mercedes-Benz CLA	2.217	1.916	15,7%
15.	Hyundai Ioniq        	2.060	2.078	-0,9%
16.	Seat Leon        	1.914	2.579	-25,8%
17.	Skoda Scala/Rapid	1.489	1.266	17,6%
18.	Mazda3                	1.201	808	48,6%
19.	Mini Clubman        	1.138	1.126	1,1%
20.	Hyundai i30        	657	909	-27,7%
21.	Lexus CT        	265	384	-31,0%
22.	Honda Civic        	262	352	-25,6%
23.	BMW 2-serie        	253	340	-25,6%
24.	Toyota Prius        	156	293	-46,8%
25.	Subaru XV/Impreza	150	274	-45,3%
26.	Fiat Tipo        	112	405	-72,3%
27.	Alfa Romeo Giulietta	71	398	-82,2%
28.	Nissan Pulsar        	35	343	-89,8%
29.	Infiniti Q30/QX30	11	27	-59,3%
30.	DS 5                	2	47	-95,7%
31.	DS 4                	1	80	-98,8%
32.	Opel Cascada        	1	24	-95,8%
33.	Subaru Levorg        	1	6	-83,3%
34.	Volkswagen Beetle		82	-100,0%
35.	Citroën C4        		24	-100,0%
36.	Seat Toledo        		21	-100,0%
37.	Lada Vesta         	     	1	-100,0%
38.	Volkswagen Jetta		1	-100,0%		
	[b]TOTAAL                	78.684	76.471	2,9%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl[/size]
 
Rutger DC zei:
Tot slot heeft Subaru de Levorg gepresenteerd, komt die ook naar Nederland?
Als ik het mij goed herinner komt die niet naar Nederland - omdat hij dan duurder zou moeten worden dan zijn grote broer (de Outback).
Rutger DC zei:
Subaru lanceerde recent de XV e-Boxer, een auto met de vrij tragische combinatie van een zeer hoog verbruik voor een hybride en gebrek aan verfijning van de aandrijflijn.
- zeer hoog verbruik: het is slechts een mild hybrid, dus meer dan een beperkte verlaging van het verbruik is niet te verwachten. Het opgegeven verbruik (van de 2-liter hybrid) van 6,9 liter per 100 kilometer is identiek aan het opgegeven verbruik van de 1,6 liter non-hybrid XV (van 2017 - 2019: voor 2020 zie ik de 1,6-liter niet meer op de prijslijst op subaru.nl staan, dus die lijkt te zijn vervallen), dus het lijkt te doen wat het moet doen.
- gebrek aan verfijning van de aandrijflijn: dat heb ik niet eerder gehoord, waar heb je dat vandaan?
 
@ louisz: Bedankt voor de commentaren, heb dat (onnodig?) kritische stukje even aangepast. Had het denk ik van een test met de Forester e-Boxer van autointernationaal.nl, of althans, die plagiaatwebsite voert nooit zelf tests uit en vertaalt slechts tests van internationale websites en magazines, maar strijkt wel met de eer. :) Hoop dat die XV plug-in hybride nog komt en dat er een Forester PHEV volgt, want de huidige modellen zijn allemaal wel erg prijzig geworden door de hoge BPM.

@ Pietzoveel: graag gedaan!
 
Interessante overzichten weer (y)

Ik zou de A en CLA samenvoegen, de CLA is immers gewoon een variant op het thema (i.t.t. de GLA en GL:cool:. En dan staat Mercedes opeens op 3...
 
Barri zei:
Niet helemaal Wouter, want je hebt zowel de A limousine als de CLA ;)

Dat maakt toch niet uit? Volgens mij worden de BMW 3 en 4 vaak ook samengenomen, en dat heb je ook twee vierdeursen (oke, de 4 GC is een liftback, maar toch).
 
D-segment

xdtDOSO.png


Het D-segment verdubbelde ruimschoots in 2019: een waanzinnige plus van 103,5%. Deze stijging komt natuurlijk geheel op conto van een model: de Tesla Model 3, die onder de middenklassers een marktaandeel van 54,3% wist te verwezenlijken! Zonder de Model 3 komt het aantal registraties uit op 25.188 stuks versus 27.070 in 2018, maar zo werkt het natuurlijk niet: een (vermoedelijk klein) deel van de Model 3-kopers had anders iets als een 3-serie, S60/V60 of C-klasse gekocht. De premiummerken domineren het D-segment, dus echt verwonderlijk is het niet dat de huis-tuin-en-keukenmerken hun investeringen terugschroeven, er de brui aan geven of het over een andere boeg gooien. De BMW 3-serie en Volvo S60/V60 hadden met dank aan de nieuwe generaties een mooi jaar, terwijl vooral modellen als de Audi A4, Volkswagen Passat en Arteon, Skoda Superb, Renault Talisman, Alfa Romeo Giulia en Jaguar XE uit de gratie waren. Door de vrije val van de Passat moest VW het concerngenoot Skoda met de Superb voorlaten, die ook flink verloor, maar minder dan de Passat. De Opel Insignia strijkt onder de volumemodellen echter met de eer, zij het nipt. De Peugeot 508 heeft een aardig debuut beleefd, zeker gezien het feit dat de SW in het eerste semester nog niet (volop) leverbaar was. Daarmee maakt de 508 een redelijke kans om dit jaar naar boven te drijven. Met dank aan de nieuwe hybride Wagon wist de Ford Mondeo redelijk stabiel te blijven, wat al heel wat is in deze tijden. De grootste smak maakte de Renault Talisman, die vermoedelijk een hoop last heeft van de Peugeot 508. Niet voor het eerst ziet Renault de klanten weglopen naar Peugeot, sinds de komst van de tweede generatie 3008 heeft Renault het ook moeilijk met de vergelijkenderwijs wat belegen Kadjar. Alfa Romeo en Jaguar zullen naar het actiewapen moeten grijpen (veel voor weinig biedende 'business editions') willen de merken nog wat klandizie trekken en dat geldt eigenlijk ook voor de Volkswagen Arteon. De Jaguar heeft last van de hoge BPM, terwijl de Alfa goed een betaalbare instapper met benzinemotor kan gebruiken. De Toyota Camry doet het zelfs in de marge niet best.

tesla-model-3-red-front-2019-red.jpg


Dit jaar zijn de nieuwe BMW 4-serie én elektrische i4 de belangrijkste nieuwkomers. De i4 kan als een soort elektrische opvolger van de 3-serie Gran Turismo worden gezien. Verder wordt de nieuwe Subaru Outback leverbaar en zal Toyota de tweede generatie Mirai presenteren. De vernieuwde Opel Insignia is net gepresenteerd en kan met nieuwe, zuinige motoren de veel-voor-weinig kaart uitspelen. Skoda's plug-in hybride Superb is nu leverbaar. Verder op komst zijn de Peugeot 508 PSE plug-in hybride hybride sportsedan en SW en de opgefriste Renault Talisman en Kia Stinger. Alfa Romeo werkt aan een plug-in hybride Giulia, of die dit jaar nog verschijnt, moet nog blijken.

Code:
                                [b]2019	2018[/b]	
1.	Tesla Model 3        	29.922	5	598340,0%
2.	BMW 3-serie        	5.088	3.447	47,6%
3.	Volvo S60/V60        	4.235	3.708	14,2%
4.	Mercedes-Benz C-klasse	2.858	2.903	-1,6%
5.	Audi A4                	1.819	2.450	-25,8%
6.	Opel Insignia        	1.514	1.772	-14,6%
7.	Skoda Superb        	1.495	2.045	-26,9%
8.	Volkswagen Passat	1.406	2.629	-46,5%
9.	Peugeot 508        	1.256	106	1084,9%
10.	BMW 4-serie        	1.208	1.549	-22,0%
11.	Audi A5                	1.078	1.304	-17,3%
12.	Ford Mondeo        	770	788	-2,3%
13.	Volkswagen Arteon	463	792	-41,5%
14.	Mazda6                	411	519	-20,8%
15.	Renault Talisman	301	1.117	-73,1%
16.	Alfa Romeo Giulia	275	507	-45,8%
17.	Kia Optima        	271	294	-7,8%
18.	Jaguar XE        	138	368	-62,5%
19.	BMW 3-serie GT        	124	266	-53,4%
20.	Toyota Camry        	117		
21.	Lexus IS        	116	216	-46,3%
22.	Subaru Outback        	109	138	-21,0%
23.	Toyota Avensis        	56	87	-35,6%
24.	Toyota Mirai        	48	1	4700,0%
25.	Lexus RC        	19	19	0,0%
26.	Kia Stinger        	8	30	-73,3%
27.	Infiniti Q50        	3	8	-62,5%
28.	Infiniti Q60        	2	3	-33,3%
29.	Hyundai i40        		2	-100,0%
30.	Citroën C5        		1	-100,0%
31.	Honda Accord        		1	-100,0%	
	[b]TOTAAL                	55.110	27.075	103,5%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Autoblog.nl[/size]
 
Bedankt voor deze specificatie! Een juist gegeven van de echte verkopen krijg je nooit, want een X aantal auto's wordt gewoon op kenteken gezet en in de showroom geplaatst.
 
Bedankt nog Wouter en graag gedaan, speedtouch. :)
De Lexus ES heb ik in het E-segment gezet. Die heeft ook een 45 mm langere wielbasis dan de Toyota Camry en deelt zijn platform/wielbasis met de grotere Avalon.
 
Dealers, uitstoot en automobiles

Autoverkopers krijgen de opdracht om klanten dit jaar schonere auto's te verkopen. Dat ga je merken bij de autodealer. Er dreigen namelijk enorme boetes voor de autobouwers als de wagens die ze verkopen te vervuilend zijn. Met verschillende trucs proberen ze de boetes te ontwijken.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/poen/123905-9-dealers-uitstoot-en-automobiles
 
E-segment

pR1XSy2.png


In het E-segment was er net als in het D-segment sprake van een zeer grote verandering. Waar de Tesla Model 3 het D-segment in zijn eentje ruimschoots verdubbelt, is het de Tesla Model 3 die het E-segment diep in het rood duwt. De meeste kopers en leasers die er een wilden, zullen zijn voorzien, terwijl anderen zullen zijn overgestapt op de kleinere, maar modernere Model 3. Alsnog zijn die 526 exemplaren die in 2019 werden geregistreerd zo beroerd nog niet! Ook niet de gehele daling is aan de Tesla te wijten, bijna het gehele E-segment zit in het slop. Net als bij het D-segment stappen steeds meer mensen over op een SUV. Nu verschijnen er soms artikelen dat de opmars van de SUV toch echt teneinde is en lage auto's weer marktaandeel gaan terugwinnen ten koste van de SUV, maar dat lijkt voor een deel op wensdenken te zijn gestoeld. De Duitsers en Zweden in het E-segment waren behoorlijk uit de gratie, vooral de Volvo S90/V90 stelt teleur en doet het veel slechter dan de V70/XC70, terwijl de nieuwe Audi A6 een buitengewoon beroerde start heeft gemaakt. Ondanks het nieuwe model waren er 30% minder orders, wat wellicht het een en ander te maken heeft met het feit dat de landelijke politie behoorlijk wat A6'en van het oude type heeft afgenomen in 2018. Hoe dan ook blijft de A6 ver achter op de 5-serie en verrassend genoeg ook op de Mercedes-Benz E-klasse, die het beste stand wist te houden. In de marge rommelen andere autofabrikanten wat aan, zoals Lexus met de nieuwe ES en Jaguar met de XF. De kans dat we nog een nieuwe generatie XF Sportbrake krijgen lijkt me nihil, Jaguar kan proberen wat het wil, maar de marktverhoudingen lijken wel heel erg vastgeroest in het E-segment, tenzij een autofabrikant echt iets nieuws en innovatiefs te bieden heeft, wat Tesla heeft bewezen. Verder verschenen de nieuwe BMW 8-serie en Mercedes-AMG GT 4-Door, wat een misleidende naam is voor de liftback-uitvoering van de CLS met standaard AMG-motoren.

694


Het grote nieuws komt in 2020 van Porsche, dat met de elektrische Taycan de markt behoorlijk op zijn kop kan gaan zetten. De reeds gepresenteerde BMW 8-serie Gran Coupé kan de 8-serie een oppepper geven. Ook zijn er facelifts voor de Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie en 6-serie Gran Turismo, Volvo S90/V90, Jaguar XF en Maserati Ghibli. De laatste krijgt daarbij de beschikking over een plug-in hybride-aandrijflijn, een groot voordeel op de Nederlandse markt, want het zal de auto iets bereikbaarder/minder onbereikbaar kunnen maken. Reken op optisch bescheiden facelifts voor de overige genoemde modellen, op de E-klasse na: die wordt grondig herzien. Tot slot maken de Fransen hun entree in het E-segment met de DS 9.

Code:
                		[b]2019	2018[/b]	
1.	BMW 5-serie        	2.422	3.170	-23,6%
2.	Mercedes-Benz E-klasse	1.508	1.640	-8,0%
3.	Volvo S90/V90        	918	1.724	-46,8%
4.	Audi A6                	879	1.261	-30,3%
5.	Tesla Model S        	526	5.633	-90,7%
6.	Lexus ES        	159	13	1123,1%
7.	BMW 8-serie/6-serie	150	41	265,9%
8.	BMW 6-serie GT        	147	282	-47,9%
9.	Jaguar XF        	117	208	-43,8%
10.	Mercedes-Benz GT 4D	90		
11.	Audi A7                	56	120	-53,3%
12.	Mercedes-Benz CLS	50	71	-29,6%
13.	Maserati Ghibli        	15	24	-37,5%
14.	Lexus GS        		14	-100,0%		
	[b]TOTAAL                	7.037	14.201	-50,4%[/b]

F-segment

xD5toqB.png


Ook het F-segment krijgt rake klappen. Hoewel BMW met de 7-serie een kleine verkoopplus wist te noteren met dank aan de controversiële facelift en daarmee het marktleiderschap veroverde, had de rest het moeilijk, als we die ene extra Rolls-Royce Wraith en Bentley Mulsanne even negeren. De Mercedes-Benz S-klasse is nu echt aan vervanging toe, terwijl ook hier Audi concurrenten BMW en Mercedes-Benz niet meer bij kan benen. Hoewel de Audi A8 een latere introductiedatum heeft dan de 7-serie en E-klasse, kwam de grootste daling op conto van de Audi, waardoor de BMW ruim 5x zoveel kopers wist te trekken en de S-klasse een factor drie populairder was.

IMG_5365-1024x683.jpg


Mercedes-Benz levert in 2020 de belangrijkste primeur van het F-segment af, met een nieuwe generatie S-klasse, maar laten we ook Jaguar niet uitvlakken, dat een nieuwe XJ presenteert, voortaan altijd elektrisch. Daarmee stijgen de kansen voor Jaguar in dit deel van de markt aanzienlijk! De nieuwe Bentley Flying Spur zal aan klanten worden uitgeleverd, terwijl Maserati de Quattroporte wederom opfrist. Rolls-Royce zal de tweede generatie van 'instapmodel' Ghost presenteren.

Code:
                		[b]2019	2018[/b]	
1.	BMW 7-serie        	224	209	7,2%
2.	Porsche Panamera	203	360	-43,6%
3.	Mercedes-Benz S-klasse	148	216	-31,5%
4.	Audi A8                	44	126	-65,1%
5.	Lexus LS        	20	31	-35,5%
6.	Jaguar XJ        	12	40	-70,0%
7.	Maserati Quattroporte	4	9	-55,6%
8.	Rolls-Royce Dawn	3	3	0,0%
9.	Rolls-Royce Wraith	3	2	50,0%
10.	Bentley Mulsanne	3	2	50,0%
11.	Rolls-Royce Phantom		8	-100,0%
12.	Bentley Flying Spur		4	-100,0%
13.	Rolls-Royce Ghost		1	-100,0%
	[b]TOTAAL                	664	1011	-34,3%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl; Gewoonvoorhem.nl[/size]
 
MPV

VUdvje4.png


De markt voor MPV's krimpt ieder jaar verder en steeds meer autofabrikanten gooien de handdoek in de ring. Ook in 2019 kromp de markt met ruim een kwart, ondanks goede cijfers voor de elektrische BMW i3 en in minder mate de Opel Ampera-e. Naar alle 26 andere modellen liep de vraag terug! De nieuwe Mercedes-Benz B-klasse verscheen, die wist het verlies dan ook nog tot een minimum te beperken. Ook de Honda Jazz deed het in het laatste volle jaar van de huidige generatie nog redelijk, maar de grootste teleurstelling moet toch wel voor Renault zijn, want de nog behoorlijk verse Renault Scenic stelt gewoon teleur.

BMW-i3S-17-640x480.jpg


Ook in 2020 zal de lijst weer krimpen: maar liefst 17 van 28 onderstaande modellen zijn momenteel niet meer in productie of worden hier gewoon niet meer geleverd. In het laatste geval gaat het om de Fiat 500L, Ford S-MAX, Galaxy, Seat Alhambra, Volkswagen Golf Sportsvan en Sharan. De belangrijkste auto die dit jaar wegvalt is de Opel Ampera-e, die alleen nog op voorraad leverbaar is en met heel veel korting de deur uit mag. Toch lijkt er een kleine, maar respectabele markt voor de MPV, die door een paar autofabrikanten zal worden verdeeld. De Mercedes-Benz B-klasse gaat fris het jaar in, terwijl BMW binnen afzienbare tijd de nieuwe 2-serie Active Tourer zal lanceren - de Gran Tourer komt te vervallen, terwijl de i3 nog jaren blijft en over een jaar weer een update krijgt. Honda introduceert de gloednieuwe Jazz, die in Europa voortaan standaard een hybride-aandrijflijn krijgt. Opgefriste versies van de Renault Espace en hier officieel niet meer leverbare Ford S-MAX en Galaxy, terwijl Fiat nieuwe motoren in de hier eveneens niet meer leverbare 500L monteert. Al met al is er toch nog behoorlijk wat nieuws te melden.

Code:
                                        [b]2019	2018[/b]	
1.	BMW i3                        	2.860	1.613	77,3%
2.	Mercedes-Benz B-klasse        	2.325	2.403	-3,2%
3.	BMW 2-serie Active/Gran Tourer	1.638	2.174	-24,7%
4.	Renault Scenic                	1.376	2.328	-40,9%
5.	Citroën C4 SpaceTourer        	1.076	1.434	-25,0%
6.	Opel Ampera-e                	882	860	2,6%
7.	Honda Jazz                	500	531	-5,8%
8.	Volkswagen Touran        	471	847	-44,4%
9.	Ford C-MAX                	288	910	-68,4%
10.	Volkswagen Golf Sportsvan	254	473	-46,3%
11.	Renault Espace                	168	346	-51,4%
12.	Opel Zafira                	148	410	-63,9%
13.	Dacia Lodgy                	140	275	-49,1%
14.	Toyota Prius+                	98	129	-24,0%
15.	Fiat 500L                	62	239	-74,1%
16.	Seat Alhambra                	56	87	-35,6%
17.	Ford Galaxy                	17	75	-77,3%
18.	Volkswagen Sharan        	7	24	-70,8%
19.	Kia Venga                	5	520	-99,0%
20.	Chrysler Pacifica        	4	16	-75,0%
21.	Hyundai ix20                	2	404	-99,5%
22.	Kia Carens                	2	209	-99,0%
23.	Toyota Verso                	2	61	-96,7%
24.	Ford S-MAX                	1	109	-99,1%
25.	Ford B-MAX                		387	-100,0%
26.	BYD e6                        		9	-100,0%
27.	SsangYong Rodius        		1	-100,0%
28.	Mazda5	                        	1	-100,0%
        [b]TOTAAL                		12.382	16.875	-26,6%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: ZERauto.nl[/size]
 
Prachtige lijstjes en grafieken weer. De i3 kan ik maar niet zien als MPV maar gewoon een EV die er apart uitziet
 
Toch bizar hoe snel de populariteit van dit type auto is gezakt. Je krijgt nog altijd meer auto voor hetzelfde geld als een SUV.
En vreemd dat de Ampera zo slecht verkoopt. Het was toch een ruime gezinsauto, redelijk luxe uitgerust met een bruikbare actieradius. En toch liet iedereen hem links liggen. Denk dat vooral de slechte leverbaarheid hem in het begin de das om deed. Toen hij echt leverbaar was, hadden Hyundai en Kia betere alternatieven.
 
Astra F zei:
Toch bizar hoe snel de populariteit van dit type auto is gezakt. Je krijgt nog altijd meer auto voor hetzelfde geld als een SUV.
En vreemd dat de Ampera zo slecht verkoopt. Het was toch een ruime gezinsauto, redelijk luxe uitgerust met een bruikbare actieradius. En toch liet iedereen hem links liggen. Denk dat vooral de slechte leverbaarheid hem in het begin de das om deed. Toen hij echt leverbaar was, hadden Hyundai en Kia betere alternatieven.

Eerst leverbaarheid, daarna een veel te hoge prijs, en dan nog een Opel organisatie die liever geen GM spul (onder licentie) verkocht.
In de VS doet de Bolt het trouwens wel aardig begreep ik.
 
L Breevoort zei:
Rutger,
De correctiefactor is lineair, dus het effect van het gewicht is dat ook.
In 2019 was de correctiefactor 4,5 gr/100kg. In de praktijk leverde een gewichtsbesparing van 100 kg niet 4,5 gram minder CO2 uitstoot op, of stootte een 100 kg zwaardere auto minder dan 4,5 gr CO2 extra uit. Laten we dat laatste voorbeeld pakken: als je een 100 kg zwaardere auto bouwt en de CO2-uitstoot gaat daardoor 3 gr omhoog, heb je dus netto 1,5 gr 'vooruitgang' geboekt. Hoe het de factor van 2020 zit, 3,33 gr/100kg, weet ik niet. Ik geloof dat dat precies in het midden van het waarschijnlijkheidsinterval van 100 kg besparing zit.

De hele berekening gaat als volgt.
De EU bepaalt de gemiddelde uitstoot, gemiddelde gewicht (aan de hand van eerdere jaren) en correctiefactor.
Van elke fabrikant afzonderlijk wordt voor iedere verkochte auto de uitstoot en het gewicht bepaald. Vervolgens worden alle verkochte auto's bij elkaar opgeteld en gedeeld door het totaal aantal verkocht auto's. Voor auto's die minder dan 50gr/km uitstoten mag je de uitstoot (en het aantal) twee keer tellen. Vervolgens wordt het EU-gemiddelde uitstoot gecorrigeerd voor gewicht.

De formule is:
Especifiek = Eeu + 0,0333 * (M-M0)
Met
Especifiek = CO2 vlootgemiddelde voor een specifiek merk
Eeu = CO2 vlootgemiddelde van de EU = 95 gr/km
M = Massa vlootgemiddelde van een merk
M0 = Massa vlootgemiddelde van de Eu = 1380 kg

Laten we voorbeeld nemen.

Laten we zeggen dat Mitsubishi volgend jaar precies hetzelfde verkoopt als in 2019. Dan ziet het lijstje er zo uit:
ASX: 1095x verkocht, 1360kg, 149gr/km
Eclipse: 1233x verkocht, 1430kg, 162gr/km
Outlander: 1077x verkocht, 1855kg, 40gr/km
Space Star: 3339x verkocht, 880kg, 109gr/km

Het gemiddelde gewicht van alle verkochte Mitsubishi's is: 1214 kg
Especifiek voor Mitsubishi wordt dan: 95 + 0,0333 * (1214-1380) = 89,5 gr/km
De gemiddelde uitstoot voor alle verkochte Mitsubishi's is (let op: de Outlander telt dubbel, dus alsof er 2154 verkocht zijn): 104 gr/km
Mitsubishi voldoet niet en moet een boete betalen. Deze bedraagt €95 per gram overschrijding per verkocht auto. In dit geval dus 14,5*95 = €1377,5 per verkochte auto, oftewel €9,3 miljoen totaal.

Laten we nu dezelfde som maken zonder de Space Star, dus:
ASX: 1095x verkocht, 1360kg, 149gr/km
Eclipse: 1233x verkocht, 1430kg, 162gr/km
Outlander: 1077x verkocht, 1855kg, 40gr/km

Gemiddeld gewicht van de verkochte Mitsubishi's: 1542 kg
Especifiek voor Mitsubishi wordt dan: 95 + 0,0333 * (1542-1380) = 100,5 gr/km
Gemiddelde uitstoot van de verkochte Mitsubishi's (incl 2x Outlander): 100 gr/km

He, Mitsubishi voldoet opeens aan de norm en hoeft geen boete te betalen.

Mitsubishi hoeft nu alleen nog maar uit te rekenen of de winst op 3339 verkocht Space Stars groter of kleiner is dan €9,3 miljoen boete. Ik denk kleiner, maar zelfs als'ie een beetje groter zou zijn, je wilt als fabrikant natuurlijk niet werken met marges van 0,zoveel procent. Dat is veel te riskant. Dus de Space Star zou logischerwijs van de markt moeten verdwijnen.

Beetje late reactie maar goed uitgelegd hoor! En het klopt.
Wat je een beetje snel genoemd hebt maar wat wel interessant is: in 2020 tellen zeer lage CO2 uitstoot auto's (denk EV's) dubbel. Je verkoopt 1 EV en in de berekening staat die als 2 stuks.

Het hele gewicht systeem is ingevoerd nadat de vorige CO2 afspraken (1998 gemaakt voor 2008) alleen gehaald was door de FIAT-groep (veel kleine auto's) en door Toyota als merk (niet als groep) dankzij Hybride's en ook weer veel kleine auto's. Na deze flater van een gentlemens agreement is het omgezet naar wetgeving (met best stevige normen waar de auto industrie echt niet op gehoopt had) en is alleen het gewicht aspect nog als compromis meegenomen.
 
RAI Vereniging is meestal iets eerder dan BOVAG met het publiceren van dezelfde cijfers. De maandcijfers worden meestal snel gepubliceerd in een nieuwsbericht: https://raivereniging.nl/artikel/persberichten/2020-q1/446.114-nieuwe-personenautos-in-2019.html
Hier staan de cijfers van heel 2019 (afzet per maand en jaartotalen): https://raivereniging.nl/artikel/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html

Curlevv zei:
Prachtige lijstjes en grafieken weer. De i3 kan ik maar niet zien als MPV maar gewoon een EV die er apart uitziet

Dank! Een echte MPV is de i3 niet, de auto is met 1578 mm wel een stuk hoger dan de gemiddelde hatchback en zelfs hoger dan de langere 2-serie Active Tourer MPV (1555 mm).

Alvast een tip van de sluier over de januariverkopen: ik heb het idee dat de registraties wat lager gaan uitvallen dan in januari 2019, merken die op weg zijn naar een goed maandresultaat zijn in willekeurige volgorde BMW, Renault (licht herstel WLTP-ellende begin 2019, nog niet indrukwekkend echter), Toyota, Audi, Seat, Mercedes-Benz, Mini, Land Rover, Porsche (zie Renault: vorig jaar slechte start door WLTP-problematiek) en Lexus. Veel premiummerken doen het dus goed, met name de merken van PSA (Opel stevent af op halvering, Peugeot en Citroën ook heel matig, alleen DS kan op een kleine stijging rekenen), FCA (Fiats lijdensweg zet zich nog even voort, Alfa Romeo en Jeep presteren slecht), maar ook Hyundai zijn het jaar niet goed begonnen. Voor Smart moet 2020 überhaupt nog aanbreken... Reken ook op minder heftige dalingen voor Skoda, Suzuki, Nissan en Mazda.
 
Sportauto's

52RQW7Q.png


Bij de sportauto's was er sprake van een gezonde groei van 19%. Dit komt eigenlijk louter door de komst van de nieuwe BMW Z4, die het prima doet (de eerste twee generaties Z4 hadden een nog iets beter introductiejaar). Ondertussen blijft de Porsche 911 aan de top en eindigt de Mazda MX-5 op een derde plek, met een flink gat daaronder. Mazda heeft in december veel zelfregistraties gedaan van de MX-5, CX-3, CX-5 en 2 om CO[sub]2[/sub]-boetes te ontlopen, dus die 186 stuks zijn enigszins geflatteerd: 67 van de 186 stuks werden in december geregistreerd. Alsnog is de MX-5 kampioen onder de betaalbare roadsters, de Z4 onder de iets duurdere roadsters en de 911 de standaard keuze onder de sportauto's. De Bentley Continental was de populairste GT met dank aan de nieuwe generatie. De Continental had zelfs zijn beste jaar ooit! Aston Martins populairste model was de duurste: de DBS Superleggera. De Vantage is geflopt, zoals in heel Europa.

bmw__z4_04.jpg


Porsche zal het 911-gamma uitbreiden met nieuwe varianten op basis van de laatste generatie, Toyota introduceert een viercilinder instapmodel van de Supra, Alpine de extra sterke A110S, Jaguar de vernieuwde F-Type, Lexus de LC Convertible en extra krachtige LC F, terwijl Tesla de levering start van de tweede generatie Roadster. De leveringen van de Ferrari F8 zullen starten, net als die van de verrassende Roma. Chevrolet heeft de nieuwe Corvette gepresenteerd, Maserati komt eindelijk weer met een nieuwe sportauto (met middenmotor), Lotus zou dit jaar ook voor het eerst sinds tijden een nieuwe sportauto lanceren en Nissan de nieuwe generatie Z, al zal de verkoop daarvan pas in 2021 aanvangen.

Code:
                                        [b]2019	2018[/b]	
1.	Porsche 911                	367	373	-1,6%
2.	BMW Z4                        	284	3	9366,7%
3.	Mazda MX-5                	186	161	15,5%
4.	BMW i8                        	71	68	4,4%
5.	Bentley Continental        	62	25	148,0%
6.	Alpine A110                	57	52	9,6%
7.	Fiat 124 Spider                	46	47	-2,1%
8.	Porsche 718 Boxster/Cayman	43	79	-45,6%
9.	Jaguar F-Type                	35	66	-47,0%
10.	Mercedes-Benz GT        	24	52	-53,8%
11.	Mercedes-Benz SLC        	22	27	-18,5%
12.	Audi TT                        	19	18	5,6%
13.	Ferrari Portofino        	18	11	63,6%
14.	Aston Martin DBS        	15	1	1400,0%
15.	Ford Mustang                	13	14	-7,1%
16.	Lexus LC                	11	22	-50,0%
17.	Ferrari 488                	9	18	-50,0%
18.	Ferrari 812 Superfast        	8	11	-27,3%
19.	Donkervoort D8 GTO        	8	3	166,7%
20.	Lamborghini Huracán        	7	9	-22,2%
21.	McLaren 570S/GT/600LT        	7	2	250,0%
22.	Toyota Supra                	7		
23.	Aston Martin DB11        	6	24	-75,0%
24.	McLaren 720S                	5	12	-58,3%
25.	Alfa Romeo 4C	                5	3	66,7%
26.	Lamborghini Aventador        	5	3	66,7%
27.	Aston Martin Vantage        	4	3	33,3%
28.	McLaren Senna                	4		
29.	Ferrari GTC4Lusso        	3	9	-66,7%
30.	Morgan Plus 4                	3	3	0,0%
31.	Audi R8                        	3	2	50,0%
32.	Nissan GT-R                	3	2	50,0%
33.	Lotus Elise                	3	1	200,0%
33.	Morgan Plus Six                	3		
34.	Lotus Evora                	2		
35.	Chevrolet Camaro        	1	4	-75,0%
36.	Aston Martin Vanquish        	1	3	-66,7%
37.	Toyota GT86                	1	3	-66,7%
38.	Bugatti Chiron                	1	3	-66,7%
39.	Morgan Roadster                	1		
40.	Donkervoort D8                		3	-100,0%
41.	Mercedes-Benz SL        		2	-100,0%
42.	McLaren 650S/675LT        		2	-100,0%
43.	Morgan Aero 8                		2	-100,0%
44.	Morgan Plus 8                		2	-100,0%
45.	Ferrari F12berlinetta        		1	-100,0%
46.	Morgan 4/4                		1	-100,0%
47.	Chevrolet Corvette        		1	-100,0%
48.	Maserati GranTurismo/GranCabrio		1	-100,0%
49.	Lotus Exige                		1	-100,0%
50.	Nissan 370Z                		1	-100,0%
	[b]TOTAAL                        	1.373	1.154	19,0%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
Mooie analyses weer Rutger, heel erg bedankt voor de tijd die je erin steekt - aan bovenstaande reacties zie ik dat het ook door andere forummers sterk wordt gewaard, so keep up the good work.

Het segment dat tot +/- een decennium gleden zeer populair was van de "betaalbare" cabrio / roadster (Eos, Micra, Punto, 206CC en noem ze maar op) is compleet weggevaagd. Enkel de MX-5 / 124 schieten nog over, al de rest op de lijst is voor een gemiddeld budget onbetaalbaar nieuw en al helemaal als hobby auto. En dat brengt me bij volgende : kan je uit de cijfers de verkopen van de reguliere cabrio modellen van Audi, BMW, Mercedes etc. filteren? Ik ben niet geheel onbevooroordeeld, maar ik vind een M4 Cabrio echt wel een hoger sportwagengehalte hebben dan een MX-5 ;)
 
Rutger DC zei:
Alvast een tip van de sluier over de januariverkopen: ik heb het idee dat de registraties wat lager gaan uitvallen dan in januari 2019, merken die op weg zijn naar een goed maandresultaat zijn in willekeurige volgorde BMW, Renault (licht herstel WLTP-ellende begin 2019, nog niet indrukwekkend echter), Toyota, Audi, Seat, Mercedes-Benz, Mini, Land Rover, Porsche (zie Renault: vorig jaar slechte start door WLTP-problematiek) en Lexus. Veel premiummerken doen het dus goed, met name de merken van PSA (Opel stevent af op halvering, Peugeot en Citroën ook heel matig, alleen DS kan op een kleine stijging rekenen), FCA (Fiats lijdensweg zet zich nog even voort, Alfa Romeo en Jeep presteren slecht), maar ook Hyundai zijn het jaar niet goed begonnen. Voor Smart moet 2020 überhaupt nog aanbreken... Reken ook op minder heftige dalingen voor Skoda, Suzuki, Nissan en Mazda.

Ik mis de dominante positie van Volkswagen in je verhaal. Op dit moment 5 modellen in de top 8! Zelfs de bejaarde Up doet het weer goed ondanks de bizar hoge nieuwprijs van bijna 15 mille voor het basismodel.


registraties bijgewerkt t/m 16 januari 2020

januari 2020
totaal: 26.578
1 Volkswagen Polo 1.285
2 Ford Focus 826
3 Volkswagen Up 664
4 Renault Clio 643
5 BMW 3-serie 589
6 Volkswagen Tiguan 571
7 Volkswagen T-Cross 570
8 Volkswagen T-Roc 532
9 Kia Picanto 530
10 Kia Niro 504
11 BMW 1-serie 444
12 Opel Grandland X 442
13 Toyota Aygo 427
14 Toyota Corolla 423
15 Skoda Octavia 413
16 Volvo V60 407
17 Mini Mini 406
18 Volvo XC40 386
19 Volkswagen Golf 383
20 Ford Fiesta 382
21 Peugeot 108 366
22 Audi A3 351
23 Skoda Kodiaq 343
24 Mercedes-Benz A-klasse 336
25 Seat Ibiza 301
26 Renault Captur 300
27 Toyota Yaris 286
28 Peugeot 3008 280
29 Hyundai i10 277
30 Volvo V40 243
 
Klopt, dat ontbreekt inderdaad in het verhaal. Ik heb vooral gekeken naar welke merken het beter of slechter doen dan 2019 en het is niet zo dat Volkswagen het nu echt beter doet: Volkswagen is altijd ultradominant in januari en registreert dan heel veel auto's (veel lease waarschijnlijk - dan maakt die prijs voor particulieren van de Up ook minder uit).

De Golf maakt deze maand een vrije val, dat compenseert de T-Cross weer een beetje. Ik vermoed alsnog dat de Volkswagen-groep de komende tijd alleen maar dominanter gaat worden.

Januari 2019
1 Volkswagen 15,33% marktaandeel

1 Volkswagen Golf 2.230 4,67%
2 Volkswagen Polo 2.087 4,38%
5 Volkswagen Up 1.134 2,38% 152 0,76%
9 Volkswagen T-Roc 889 1,86%

Januari 2018
1 Volkswagen 17,66% marktaandeel

1 Volkswagen Polo 2.642 4,45%
2 Volkswagen Golf 2.209 3,72%
3 Volkswagen Up 1.949 3,28%
4 Volkswagen Tiguan 1.783 3,00%

Januari 2017
1 Volkswagen 16,42% marktaandeel

1 Volkswagen Polo 2.211 4,29%
2 Volkswagen Up 1.957 3,80%
3 Volkswagen Golf 1.545 3,00%
4 Volkswagen Tiguan 1.486 2,88%

Januari 2016
1 Volkswagen 19,11% marktaandeel

1 Volkswagen Polo 2.201 5,40%
2 Volkswagen Up 2.028 4,97%
3 Volkswagen Golf 1.949 4,78%

Januari 2015
1 Volkswagen 19,18% marktaandeel

1 Volkswagen Up 2.979 6,21%
2 Volkswagen Polo 2.535 5,29%
3 Volkswagen Golf 2.145 4,47%

(VW heeft gemiddeld 11% marktaandeel op jaarbasis)
 
Compacte SUV

tdcNrqi.png


Met de compacte crossover gaat het goed: er werden in 2019 ruim 7.000 meer kleine SUV's geregistreerd dan in 2018. Die stijging kwam niet op naam van traditionele marktleiders Renault Captur en Peugeot 2008: die vielen lelijk van hun voetstuk. De nieuwe generaties staan inmiddels bij de dealer. Het zijn vooral de Hyundai Kona (Electric met name) en Volkswagen T-Cross die de markt voortstuwen. De kleine Volkswagen heeft een erg succesvol debuut beleefd en is nu (2020) zijn eerste volledige verkoopjaar ingegaan. Dat ging niet ten koste van de T-Roc, integendeel. Bij elkaar opgeteld is Volkswagen nu eenvoudig marktleider bij de compacte SUV's, een formidabele, zeer vlug geklaarde prestatie. Ook succesvol is de Opel Crossland X, waarnaar de vraag flink steeg, met een tweede plaats op de ranglijst tot gevolg. Citroën zal best een beetje jaloers zijn, want de vrijwel tegelijk gelanceerde en technische evenknie C3 Aircross zakte juist weg. Verder valt op dat de Ford EcoSport zijn beste jaar ooit had. Zonder dat de auto nu een uitblinker is, is de auto door vele cosmetische ingrepen nu wel redelijk succesvol, iets waar het een paar jaar terug niet naar uit zag. De MG ZS had eind 2019 een wel heel vlotte start. Suzuki friste de Vitara op, die van de motoren profiteerde die de SX4 S-Cross twee jaar eerder al kreeg. Het gevolg is dat de vraag naar de eerste flink steeg, terwijl de laatste halveerde. Ook nieuw zijn de DS 3 Crossback, Kia Soul en Skoda Kamiq.

694


In 2020 staat er een hele rits aan nieuwe modellen klaar. De Ford Puma, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur en genoemde Skoda Kamiq staan inmiddels, of binnen afzienbare tijd, bij de dealer, modellen die allemaal aanspraak maken op de top tien in dit segment. De Kia Soul is nu eindelijk volop leverbaar, het lijkt erop dat Hyundai en Kia mensen extra lang hebben laten wachten op hun elektrische modellen, puur om Europese CO[sub]2[/sub]-boetes te voorkomen/verminderen. Om die reden zal de Suzuki Jimny dit jaar nauwelijks leverbaar zijn, de Belgische website meldt al 'uitverkocht'. De Mazda CX-3 is tijdelijk zelfs helemaal niet meer leverbaar, eind vorig jaar zijn er veel geregistreerd die nu met duizenden euro's korting de deur uit mogen. Later dit jaar verschijnen meer nieuwkomers, de belangrijkste zijn de nieuwe Toyota B-SUV en de nieuwe Opel Mokka X. De Mokka X is van vitaal belang om teruglopende verkopen weer om te buigen, iets wat de nieuwe Corsa niet in zijn eentje zal kunnen bolwerken. De Toyota zal vast een succesnummer worden: leverbaar als hybride en gemaakt in dezelfde Noord-Franse fabriek als de Yaris en geen halfslachtige poging zoals de bijna vergeten Urban Cruiser. Het aanbod elektrische modellen bestaat uit de Hyundai Kona, Kia Soul, MG ZS, Peugeot 2008, DS 3 Crossback en de tweede generatie Opel Mokka X. Verder verschijnen er plug-in hybrides van de Renault Captur, Jeep Renegade en Fiat 500X. Hybrides zijn er van de Hyundai Kona en toekomstige kleine Toyota crossover. Ford (Puma) en Suzuki (Vitara, SX4 S-Cross) zetten in op mildhybride-techniek. De SsangYong Tivoli werd recent opgefrist, maar dat merk is hier niet meer (zichtbaar) actief. Het ligt voor de hand dat de Mazda CX-3 binnenkort terugkeert met nieuwe mildhybride-aandrijflijn, net als de 2. De Mini Countryman en Audi Q2 krijgen een facelift, terwijl we tegen het einde van het jaar wellicht foto's van de nieuwe HR-V kunnen verwachten.

N.B. De grens tussen compacte en middelgrote SUV heb ik op 4350 mm gelegd, waarbij de Dacia Duster (4341 mm) de grootste compacte SUV en de BMW X2 (4360 mm) de kleinste medium SUV. De Mitsubishi ASX stond eerder bij compacte SUV en nu bij middelgrote SUV: de standaard 2,0-liter motor en vanafprijs van boven de 30.000 euro, naast de carrosserielengte van 4375 mm verantwoorden dat.

[size=x-small]Suzuki Jimny 3645
Ford EcoSport 4017
VW T-Cross 4108
DS 3 Crossback 4118
Seat Arona 4138
Kia Stonic 4140
Citroën C3 Aircross 4150
Hyundai Kona 4165
Citroën C4 Cactus 4170
Suzuki Vitara 4175
Audi Q2 4191
Kia Soul 4195
Nissan Juke 4210
Opel Crossland X 4212
SsangYong Tivoli 4225
Renault Captur 4230
VW T-Roc 4234
Jeep Renegade 4236
Skoda Kamiq 4241
Fiat 500X 4248
Mazda CX-3 4275
Opel Mokka X 4278
Peugeot 2008 4300
Suzuki SX4 S-Cross 4300
Mini Countryman 4313
MG ZS 4314
Honda HR-V 4335
Dacia Duster 4341[/size]

Code:
                                [b]2019	2018[/b]	
1.	Hyundai Kona        	7.156	2.536	182,2%
2.	Opel Crossland X	6.187	3.900	58,6%
3.	Renault Captur       	5.678	7.811	-27,3%
4.	Volkswagen T-Roc	5.387	4.285	25,7%
5.	Volkswagen T-Cross	3.625		
6.	Peugeot 2008        	2.747	4.371	-37,2%
7.	Ford EcoSport        	2.496	2.206	13,1%
8.	Seat Arona        	2.273	2.113	7,6%
9.	Kia Stonic        	2.080	1.941	7,2%
10.	Mazda CX-3        	1.914	2.057	-7,0%
11.	Mini Countryman        	1.659	1.474	12,6%
12.	Citroën C3 Aircross	1.632	2.124	-23,2%
13.	Suzuki Vitara        	1.378	1.127	22,3%
14.	Citroën C4 Cactus	1.331	1.710	-22,2%
15.	Audi Q2                	1.256	1.521	-17,4%
16.	Dacia Duster        	1.054	1.168	-9,8%
17.	MG ZS                	1.019		
18.	Opel Mokka X        	703	1.878	-62,6%
19.	Suzuki SX4 S-Cross	605	1.210	-50,0%
20.	Jeep Renegade        	432	495	-12,7%
21.	Nissan Juke        	406	414	-1,9%
22.	Fiat 500X	        403	492	-18,1%
23.	DS 3 Crossback        	329		
24.	Honda HR-V        	305	302	1,0%
25.	Suzuki Jimny        	173	8	2062,5%
26.	Kia Soul        	140	45	211,1%
27.	Skoda Kamiq        	80		
28.	SsangYong Tivoli/XLV	1	5	-80,0%
29.	Skoda Yeti        		6	-100,0%
	[b]TOTAAL                	52.449	45.199	16,0%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl
[/size]
 
De cijfers t/m 18 januari met BMW als enorme topper achter VW en Kia succesvol op 3:

1. VW 4.406
2 BMW 2.233
3. Kia 1.734
4. Toyota 1.594
5. Volvo 1.544
6. Peugeot 1.498
7. Renault 1.489
8. Ford 1.452
9. Audi 1.311
10. Skoda 1.228

Buiten de top 10:

Tobbers: Opel op 13 met 1.063 stuks en Hyundai op 16 met 629 stuks. Citroën komt niet verder dan een 18e plaats met 503 stuks. Fiat ligt buiten de top 20. Dacia lijdt nog steeds flink onder de CO2 toeslag: 118 auto's op kenteken. Gelukkig in de rest van Europa wel een enorm succes.

Winnaars: Mini doet het goed: plek 15 met 731 stuks en ook Seat plust aardig: op 11 met 1152 stuks,.Porsche verkocht maar liefst 263 auto's, waarvan 150 Cayennes.
 
Interessant! Heb je de cijfers rechtstreeks van RDW Data? Daar kan ik namelijk nog steeds niet mee overweg. :)

Bij Opel stevent de Grandland X volgens mij af op recordmaand, de rest doet het alleen zeer matig, naast het gat dat het verdwijnen van de Karl geslagen heeft. Nieuwe Corsa (en 208 trouwens ook) zijn duidelijk nog niet op gang gekomen. Van de Astra facelift had ik meer verwacht: die heeft schone techniek en kan op basis van kwaliteiten nog prima mee in zijn segment, heb het idee dat die het ten opzichte van segmentgenoten nog altijd beter vanaf brengt dan de gloednieuwe Corsa. Maar goed, misschien trekt dat nog bij.

Fiat: vanaf februari, maart zijn de 500 en Panda met nieuwe, zuinige motor leverbaar, dat kan best helpen. Belangrijker is de 500e.
Dacia zal moeten wachten op de nieuwe Sandero, krijgt wellicht de K-ZE (elektrische Kwid) als betaalbare, elektrische auto. Plug-in hybride-aandrijflijn van de Captur zou natuurlijk ook prima bij de Duster passen, hybride-aandrijflijn van de Clio bij de Sandero.
 
Ik gebruik kentekenradar als basis van mijn Excel sheet, Rutger.

Ik hoop voor Fiat dat ze het met die nieuwe motoren gaan redden. Het blijven belegen modellen dus de prijzen moeten het gaan doen straks. Op een Panda met 69 pk zit vanwege de 114g CO2 maar liefst 4.700 euro BPM. Op een evendure Picanto met 90g CO2 slechts 1.700 euro. De nieuwe 69pk zou 30% minder moeten uitstoten. Stel hij komt net als de Picanto op 90g CO2 uit. Dan kan de Panda 3.000 goedkoper worden en zou een Panda Lounge van 11.000 misschien wel een verkooptoppertje kunnen worden.
 
Bedankt voor de jaaroverzichten Rutger. Ik was benieuwd of we ook nog de lijsten van de grotere SUV's krijgen en op de een of andere manier ben ik ook benieuwd naar de bedrijfswagens. Waar zou ik die kunnen vinden?
 
Hoe groen is de Nederlandse automobilist? Het fiscale voordeel van elektrisch rijden is dit jaar gehalveerd en de verkoop van elektrische auto's stort geheel in. Tesla verkocht van de Model 3 in december ruim 12.117 exemplaren; deze maand tot dusver 36 stuks.
https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3-duikelt-van-12-000-naar-36-stuks-per-maand~addadd59/
 
Wouter, de Tesla's in Nederland zijn vrijwel hélemaal op. Uiteraard staan er nog wel wat showmodelletjes. Dat is anders met de Audi e-tron, daarvan staan er nog honderden gloednieuwe bij de dealers te wachten en wachten en wachten....: https://www.gaspedaal.nl/audi/e-tron?bmin=2019&kmax=5000&srt=df-a

Gelukkig is de Glovis Cosmos alweer onderweg met duizenden exemplaren Model 3. Dat wist Ton Voermans (AD) uiteraard niet...
a014.gif

........................................................................................................................................................................................................................
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3448915/mmsi:538006227/vessel:GLOVIS%20COSMOS
GLOVIS COSMOS

Where is this vessel going to?

The vessel departed from SAN FRANCISCO, US on 2020-01-18 03:11 LT (UTC -8) and is currently sailing at 17.5 knots with Northeast direction heading to ZEEBRUGGE, BE with reported Estimated Time of Arrival at 2020-02-08 16:00 LT (UTC -8) local time (in 10 days, 6 hours )
........................................................................................................................................................................................................................
Dat het een paar tikjes minder gaat na de run van december lijkt me logisch, maar nieuwjaarsdag 2021 praten we weer, oké?
 
Ben nog even druk bezig met andere dingen, zal de cijfers er op 31 januari op zetten. Tot nu toe stopte ik de BMW X1 t/m X4 en zo op een hoop, maar zou daar graag een scheiding in willen aanbrengen. Misschien kunnen jullie hier nog wat mee, dit was mijn gedachte voor een segmentindeling, met de lengte tussen haakjes:

BMW X2 4360
Seat Ateca 4363
Land Rover Range Rover Evoque 4371
Kia Niro 4375
Mitsubishi ASX 4375
Skoda Karoq 4382
Toyota C-HR 4390
Jeep Compass 4394
Nissan Qashqai 4394
Mazda CX-30 4395
Mitsubishi Eclipse Cross 4405
Mercedes-Benz GLA 4410
Jaguar E-Pace 4411
Volvo XC40 4425
BMW X1 4439
Peugeot 3008 4447
Renault Kadjar 4450
SsangYong Korando 4450
Hyundai Tucson 4475
Opel Grandland X 4477
Kia Sportage 4480
Audi Q3 4484
Volkswagen Tiguan 4486
Lexus UX 4495
Citroën C5 Aircross 4500
Mazda CX-5 4555
DS 7 Crossback 4573
Land Rover Discovery Sport 4597
Honda CR-V 4600
Toyota RAV4 4600
Ford Kuga 4614
Jeep Cherokee 4623
Subaru Forester 4625
Nissan X-Trail 4641
Peugeot 5008 4641
UAZ Patriot 4647
Renault Koleos 4672
Mitsubishi Outlander 4695
Skoda Kodiaq 4697
Seat Tarraco 4735

Lexus NX 4630
Mercedes-Benz GLC 4655
Audi Q5 4663
Hyundai Nexo 4670
Jaguar I-Pace 4682
Alfa Romeo Stelvio 4687
Volvo XC60 4688
Porsche Macan 4696
BMW X3 4708
Mercedes-Benz G-klasse 4725
Jaguar F-Pace 4731
BMW X4 4752
Mercedes-Benz EQC 4761
Hyundai Santa Fe 4770
Ford Edge 4779
Kia Sorento 4800
Land Rover Range Rover Velar 4803

Jeep Grand Cherokee 4821
Toyota Land Cruiser 150 4840
SsangYong Rexton 4850
Land Rover Range Rover Sport 4851
Volkswagen Touareg 4878
Jeep Wrangler 4882
Lexus RX 4890
Mitsubishi Pajero 4900
Audi E-Tron Quattro 4901
Porsche Cayenne 4918
BMW X5 4922
Mercedes-Benz GLE 4924
BMW X6 4935
Volvo XC90 4950
Land Rover Discovery 4970
Audi Q8 4986
Land Rover Range Rover 4999
Maserati Levante 5003
Tesla Model X 5037
Audi Q7 5052
Lamborghini Urus 5113
Bentley Bentayga 5141
BMW X7 5151
Mercedes-Benz GLS 5207
Rolls-Royce Cullinan 5341

Discovery Sport een segment naar boven (XC60 i.p.v. XC40) zou ook nog kunnen. Ik heb geen losse cijfers van de Tiguan Allspace, dus vind ik het logisch als de Seat-versie (Tarraco) bij de Tiguan blijft staan, net als de 3008 en 5008, Qashqai en X-Trail, Kadjar en Koleos etc. Die modellen zouden wel een segment naar boven kunnen, maar dan zijn er weer allemaal twijfelgevallen zoals de Toyota RAV4, Honda CR-V, Ford Kuga en Subaru Forester.

Premiummerken leveren toch al vaak kleinere auto's in bijvoorbeeld het D-segment af dan de gewone merken, dus dat heb ik bij de SUV's ook doorgevoerd. De Hyundai Nexo heb ik dan weer bij de iets grotere SUV's gezet, gezien het prijskaartje ook wel passend dacht ik.
 
Wouter82 zei:
Hoe groen is de Nederlandse automobilist? Het fiscale voordeel van elektrisch rijden is dit jaar gehalveerd en de verkoop van elektrische auto's stort geheel in. Tesla verkocht van de Model 3 in december ruim 12.117 exemplaren; deze maand tot dusver 36 stuks.
https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3-duikelt-van-12-000-naar-36-stuks-per-maand~addadd59/

De naam journalistiek niet waardig (AD), het moet inmiddels toch wel bekend zijn dat de onregelmatige leveringen van Tesla per boot voor een heel grillige afzet zorgen. Ik las in december bij de reacties van AutoWeek al dat de eerste boten/leveringen pas in maart weer zouden beginnen, daar werd toen al voorspeld dat er zulke berichten zouden verschijnen. :) Dat de afzet een tijdelijke dip vertoont na zo'n gigantische piek (er zijn nog nooit zoveel auto's van een model in een maand verkocht geloof ik), zou anders wat mij betreft nog niet nieuwswaardig zijn.
 
Er staan er nog 90 op voorraad en leasemaatschappijen hebben ook nog een pukkie staan, waarom moet er dan gewacht worden op boten ?
 
Indelen van SUVs naar segment is een leuke. Hebben we op t werk ook regelmatig discussie over. Elektrische auto's isnog lastiger, omdat die nu over segmenten heen concurreren.
 
Terug
Bovenaan