De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat hier alles top verkoopt zolang de financiele voordeeltjes maar groot genoeg zijn. Ook als je een auto zou ontwerpen die eruit ziet als een walnoot op wielen, en je de klant bij aflevering lachend in het gezicht plast...

adinsx zei:
Een aantal heeft transportschade. Van Bokhoven moest uiteindelijk drie uur wachten. ,,Ook die van mij had krassen en dat voor een auto van 62 mille’’, vertelt Van Bokhoven als ze haar nieuwe Tesla laadt bij een wegrestaurant. Ze vindt de aflevering eigenlijk echt niet kunnen. ,,Ik moet naar huis in Brabant, maar er zat maar voor 200 kilometer stroom in. En iedereen accepteert het; het voelt als vroeger dat je heel de nacht bij Apple wachtte voor een iPhone.’’ Ze wil niet te veel klagen, want ‘hij rijdt waanzinnig’.

Tenenkrommend... o_O

En maar bitchen over die nieuwwaarde van 62 mille.... Wat een secreet.

En "hij rijdt waanzinnig". Nee dat was de reden voor leasekeuze.... o_Oo_Oo_O

Nee dit heeft meer weg van die graaiende types in de voordeelbakken bij de Action/supermarkt.

D Elzinga zei:
Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat hier alles top verkoopt zolang de financiele voordeeltjes maar groot genoeg zijn. Ook als je een auto zou ontwerpen die eruit ziet als een walnoot op wielen, en je de klant bij aflevering lachend in het gezicht plast...

Maar toch spelen er meer factoren een rol die voor het succes van de Tesla Model 3 en destijds de Mitsubishi Outlander PHEV hebben gezorgd. De Outlander was niet de eerste plug-in hybride, toch was de auto vele malen populairder dan de Opel Ampera, Chevrolet Volt, Toyota Prius plug-in hybride, BMW i3 REX, Ford C-MAX etc. De Model 3 is bepaald niet de enige elektrische auto op de markt en er zijn veel goedkopere opties, toch is de auto met afstand de populairste elektrische auto. In beide gevallen helpt het uiterlijk: de Outlander is geen schoonheid, maar wel een SUV. Bovendien ook nog eens een stuk praktischer dan de genoemde plug-in hybriden en met een heel fatsoenlijk trekgewicht. De Model 3 is een auto die er voor velen toch een stuk aantrekkelijker uitziet dan iets als een Ampera-e, i3, Kona of Niro. Waar je bij de Kona het gevoel kunt hebben dat je teveel betaalt voor wat je krijgt, immers heb je twee Kona's met benzinemotor voor één Kona electric 64 kWh, kost de goedkoopste Tesla Model 3 ongeveer hetzelfde als de goedkoopste BMW 3-serie met benzinemotor. Dan heb je toch een stuk meer waar voor je geld. Het imago zal ongetwijfeld ook een rol spelen, Tesla klinkt voor velen nu eenmaal een stuk hipper en duurder dan Hyundai of Opel.

Jammer van de kwaliteit en aflevering dan weer inderdaad, het is nu dan ook wel gekkenhuis met 500-700 nieuwe Model 3's per dag...

Het imago zal ongetwijfeld ook een rol spelen, Tesla klinkt voor velen nu eenmaal een stuk hipper en duurder dan Hyundai of Opel.

Ik denk een grotere rol dan je nu schetst t.o.v. het uiterlijk. Ja, het rijdt geweldig zo'n Model3, maar gezien de SUV-trend is de Model 3 weer minder gemakkelijk te rijmen. Een sedan nottabene, de minst populaire vorm hier in NL zoals AD ook schrijft.

Nee volgens mij is de 'kijk buurman, ik heb een Tesla' van veel grotere invloed.

Nee puur de bijtelling. Voor de leaseprijs van een Model 3 rij je een benzine B-segmenter.. daarnaast rijd ie idd top en is actieradius domweg goed. Dat mensen principes laten varen als het aankomt op zo goedkoop mogelijk een auto leasen is al langer bekend. Zoals die dramatische halfautomaten van PSA destijds of de lelijke Outlander. En weet je nog toen de V60 en C-klasse plug-ins even heel populair waren?

Ik heb helaas nog niet in een Model 3 gereden om zelf te kunnen bepalen of het een fijne auto is. maar als we de verhalen van de meeste berijders mogen geloven rijdt zo'n Model 3 super. En gaat het zeker niet alleen om de lage bijtelling. Het is dus een ander verhaal dan met de Outlander: daarvan namen de meeste mensen de matige rijeigenschappen op de koop toe en was de lage bijtelling de reden om 'm aan te schaffen of leasen.

Gisteren weer 513 erbij: de teller staat op 24.778 stuks.

MBdoubleyou zei:
Ik heb helaas nog niet in een Model 3 gereden om zelf te kunnen bepalen of het een fijne auto is. maar als we de verhalen van de meeste berijders mogen geloven rijdt zo'n Model 3 super. En gaat het zeker niet alleen om de lage bijtelling. Het is dus een ander verhaal dan met de Outlander: daarvan namen de meeste mensen de matige rijeigenschappen op de koop toe en was de lage bijtelling de reden om 'm aan te schaffen of leasen.

Nou ja, is het dan zo dat de verhalen van berijders van de Outlander PHEV suggereren dat die matige rijeigenschappen heeft? Mijn vader (reed voorheen Passat en E-klasses) heeft het er dikwijls over dat het zo'n fijne, comfortabele auto is. Echt mooi is 'ie niet echt, maar de auto detoneert zeker niet vergeleken met de rest van Nederlandse wagenpark. :) Het is een auto die voornamelijk omwille van de financiële voordelen wordt gekocht/geleast, maar verder is het ook een praktische, comfortabele en luxe auto met een behoorlijk trekgewicht. De autobladen zullen er wel van alles van vinden, maar de gemiddelde koper is niet kritisch tot op de vierkante millimeter.

Natuurlijk gaat het bij de Model 3 om de lage bijtelling. Daarvoor uitkomen zal een aantal bezitters moeilijk vallen dus roemen ze als eerste de andere voordelen zoals het weggedrag, prestaties en het emissieloos rijden. Je zal met een glaasje wijn in de hand tijdens de kerstborrel toch eens als echter Nederlander bestempeld worden.
Zonder al die fiscale/financiële voordeeltjes zouden er slechts een handjevol verkocht worden omdat de Model 3 dan simpelweg te duur is.
Toen de Megane en 308 met lage bijtelling te krijgen waren reed half leasend NL in zo'n auto en zag je ook hier op et AW forum ook al die fantastische eigenschappen van die auto's voorbij komen met een uitvoerige uiteenzetting van alles extras die men aangevinkt had op de optielijst.
Toen de fiscale voordeeltjes voorbij waren was het helemaal gedaan met de verkopen van die auto's. Er zijn nog meer voorbeelden op te noemen de afgelopen jaren. Voor mij het bewijs dat de leaserijder geheel begrijpelijk het financiële aspect op de eerste plaats zet. Je kan je geld maar één keer uitgeven. Dan is het helemaal niet belangrijk dat die andere auto net een paar tienden sneller is tot de 100 of net iets scherper langs de pilonnen rijdt op de slalom. Dat is alleen belangrijk voor autotesters en een handjevol autohobbyisten/liefhebbers.

De Audi E-Tron komt ook op stoom trouwens. 122 stuks op 19 december, 152 stuks op 20 december: deze maand al 664 stuks. Voor het eerst in vele jaren dat Audi weer eens een succesnummer op de Nederlandse markt heeft. Ben benieuwd waarom die Mercedes-Benz EQC zo enorm achterblijft: 29 stuks deze maand tot nu toe, neem aan dat Mercedes nog niet zoveel kan leveren. Ik zou voor hetzelfde geld ook de Audi kiezen, maar kan me niet voorstellen dat het publiek zo enorm de voorkeur aan de een zou geven. Voor Audi lijkt het in tegenstelling tot Tesla niet meer mogelijk om nog op de jaarranglijst te stijgen: plek 15 wordt het dus, Citroën (de nummer 14) had tot en met november een voorsprong van 1.809 auto's op Audi.

HarrieD zei:
Zonder al die fiscale/financiële voordeeltjes zouden er slechts een handjevol verkocht worden omdat de Model 3 dan simpelweg te duur is.
Toen de Megane en 308 met lage bijtelling te krijgen waren reed half leasend NL in zo'n auto en zag je ook hier op et AW forum ook al die fantastische eigenschappen van die auto's voorbij komen met een uitvoerige uiteenzetting van alles extras die men aangevinkt had op de optielijst.
Toen de fiscale voordeeltjes voorbij waren was het helemaal gedaan met de verkopen van die auto's.

Dat vind ik wel erg sterk gesteld. De 308 en Megane draaien nog steeds prima mee in hun segment, de Outlander klimt weer naar boven. Die heeft weliswaar geen lage bijtelling, maar door de lage BPM kan Mitsubishi wel aantrekkelijke tarieven rekenen. Voor een auto die al zo lang op de markt is, doet die Outlander het toch uitstekend met dit jaar zo'n 2000 stuks. De terugval van de Tesla's Model S, Model X en Jaguar I-Pace is hard geweest, omdat de meeste kopers/leasers die eind 2018 al geleverd kregen. Toen waren de auto's overgewaardeerd, nu wellicht ondergewaardeerd. Ik verwacht dat de verkopen van deze modellen ondanks minder bijtellingsvoordeel wel weer kunnen aantrekken.

Natuurlijk gaven die financiële voordelen de doorslag voor de keuze van een Outlander in plaats van een Qashqai, X-Trail, Tiguan, Kuga, Passat of Insignia, of in de tegenwoordige tijd een Tesla Model 3 in plaats van een 3-serie, C-klasse, S60/V60, Passat o.i.d., maar dat wil niet zeggen dat de auto's verder geen kwaliteiten hebben. Met andere woorden, stellen dat mensen hun principes laten varen, alleen maar met hun portemonnee kiezen of dat de auto's zonder belastingvoordelen geen kopers zouden trekken (wordt toch redelijk gelogenstraft door de cijfers wat mij betreft) vind ik te sterk. Anderzijds mag er ook worden getwijfeld aan mensen die stellen dat de financiële voordelen geen enkele rol hebben gespeeld in hun afweging. :)

Rutger DC zei:
Ben benieuwd waarom die Mercedes-Benz EQC zo enorm achterblijft: 29 stuks deze maand tot nu toe, neem aan dat Mercedes nog niet zoveel kan leveren.

Ik denk dat het aanbod van de fabrikant niet tegen de (lees : onze vraag) vraag op kan, er worden er relatief 'te weinig' geproduceerd.

En ook gisteren weer meer dan 500 Model 3's. De overige BEV's gaan allemaal wat harder nu. Audi pakt aardig door met de e-tron: op nummer 2 nu. De Kona op 3 en Niro op 4. de Leaf op 9, Renault Zoe op 12 en de i3 op 16. De Golf op 11 met 391 stuks waarvan 351 E-Golf.

Opvallend: de MB Sprinter op 15 met 268 stuks, de MB E-klasse op 18 met 261 stuks, de Vito op 21 met 238 stuks en de V-klasse op 54 met 76 stuks. Per 1 jan 2020 is er geen teruggave meer van de BPM voor taxibedrijven dus die willen nog even wat voordeel pakken. Mercedes blijkt nog steeds het ultieme taximerk.

MBdoubleyou zei:

Gisteren weer 513 erbij: de teller staat op 24.778 stuks.

Natuurlijk, beste MBdoubleyou, is het is één op één hetzelfde verhaal. Heus, het is helemaal geen ander verhaal dan met de Outlander.
Het gaat echt louter en alleen om de lage bijtelling. Werknemers betalen NB hun werkgever om een leverbare EV (Model 3 dus) te mogen rijden.

Zoiets ontwricht de markt. Als de overheid iets geleerd heeft,, komen ze over twee jaar met een clevere exportheffing voor elektrieke auto's.
Naheffing MRB, of zo. Moet juridisch hard te maken zijn.
Zo niet, verdwijnen de Tesla's over 4 jaar allemaal - u leest het goed: allemaal, alle 25.000 stuks - over de grens. Omdat ze daar meer opbrengen.
Heeft het hele subsidiefeestje geen enkele invloed op lange termijn op de vergroening van het NL wagenpark.

mvrgr, m'ns

Ik kan 1 keuze voor de Model 3 uitgebreid toelichten, omdat ik er zelf in heb 'geadviseerd' (=geholpen met sommetjes, m'n mening gegeven).

Een vriend van mij heeft een vaste baan en is daarnaast parttime zzp-er. Hij heeft een auto in eigen bezit, maar kan die dus zakelijk rijden via z'n eigen zzp-bedrijfje. Hij rijdt zo'n 45.000 km per jaar. Z'n vorige auto begon nogal kuren te vertonen en hij wilde iets anders. Hij is tevens klimaatbewust en wilde daarmee rekening houden. We hebben dus bijvoorbeeld een diesel overwogen, maar het was nooit echt een optie. Verder hebben we alle mogelijkheden bekeken.

Veruit de financieel gunstigste optie voor hem was een youngtimer op LPG. Lage aanschafkosten en potentieel redelijk lage kilometerkosten, zolang het onderhoud binnen de perken blijft. Hij reed al jaren op LPG en dat onderhoudsaspect deed hem twijfelen. Al z'n LPG-auto's begonnen na verloop van tijd (vaak kostbare) kuren te vertonen. Let wel, in dit stadium keken we nog naar tweedehands auto's en een jong LPG-model of een Outlander achtige hybride stonden bovenaan de lijst.

Toen echter hebben we een iemand de fiscale voorwaarden aan een BEV laten uitzoeken en kwam opeens de nieuwe electrische auto binnen bereik. Wel onder voorwaarden, want hij moest de wagen zelf vooraf financieren en het maakt natuurlijk wel uit of je in €15k of in het €60k segment shopt. Maar goed, door BTW-teruggave en MIA-korting bleek een nieuwe EV te financieren. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, zijn de potentieel zeer lage kilometerkosten. Zijn vaste werkgever heeft een (gratis) oplader staan en de gemeente plaatst een laadpaal in zijn straat, waarvan het tarief lager is dan zijn eigen stroomabonnement.

De selectie van de EV was eigenlijk snel gebeurd. De e-Niro kon niet gegarandeerd woden voor dit jaar, hij vond de Ampere-e te lelijk, De I-pace en E-tron waren buiten budget, dus de Model 3 was al snel de enige kandidaat. Hij heeft nog getwijfeld tussen de SR+ en LR, uiteindelijk is het de LR geworden. Als controle, toen een nieuwe ipv tweedehands auto toch op de lijst stond, hebben we nog even gekeken naar een plug-in hybride, maar deze bleek voor zijn vervoersbehoefte totaal oninteressant.

Conclusie: de financiele voordelen brachten de EV binnen bereik, precies zo als ze bedoeld zijn. Laat ik duidelijk zijn: mijn maat moest wel vooraf €60k ophoesten bij de aankoop en dat is iets heel anders dan €15k voor een tweedehandsje. Hij krijgt natuurlijk een flink deel van dat bedrag terug, maar op enig moment moet dat geld op je rekening staan. Dat is flinke drempel, ook al weet je dat daarna je maandelijkse kosten enorm dalen. Bovendien, als de Model 3 er niet was geweest, was het hoogstwaarschijnlijk op een LPG- of Outlander tweedehands uitgedraaid.

Goed, nu het leuke deel. Twee weken geleden de Model 3 opgehaald op de kade in Amsterdam (geen krassen, alle opties aanwezig, uiterst vriendelijke medewerker die alle tijd nam voor een gesprekje) en gisteren was het mijn beurt om een flinke rit in de wagen te maken. Uiteraard heb ik alle kwajongensstreken uitgehaald, maar de 3 overtrof zelfs mijn verwachtingen. Ongelofelijk snel, superstrakke wegligging zonder aan comfort in te boeten, ruim, prima zitpositie, lekker stuurtje, supereenvoudige bediening en had ik het al gezegd: ongelofelijk snel :D <- die smile staat nu nog op m'n gezicht.

Ik zelf moet m'n auto helemaal zelf betalen, geen leasewagen van de baas of eigen firma. Ik had al eens voorzichtig naar de prijslijst van Tesla gekeken en hem licht teleurgesteld weer terzijde geschoven, maar sinds gisteren ken ik mijn nieuwjaarsvoornemen: in 2020 ga ik de financiering van een Model 3 mogelijk maken (dan maar geen vakantie...)

@Rutger DC. Natuurlijk heeft de Model 3 zijn kwaliteiten. Dat ontken ik ook niet. Maar het zijn toch echt de fiscale voordelen die deze auto (en de andere EV's) zo in het zadel heeft geholpen. Je bent natuurlijk ook een dief van je eigen portemonnee als je er niet van profiteert als de werkgever je die mogelijkheid biedt.
Marktverstorend is het natuurlijk wel. De EV enthousiast zal marktbepalend zeggen. Als een fabrikant nog geen fatsoenlijke EV in het programma heeft ben je als Nederlandse dealer (inclusief al het personeel) mooi de sigaar.
De zakelijke rijder winkelt dan ergens anders en de particuliere markt is al deels ingestort of houdt een lange adempauze.

Ben benieuwd of bepaalde dealerbedrijven nu weer volgestopt worden met auto's waar al een leaseovereenkomst a 4% bijtelling op zit...

Pietzoveel zei:
Ben benieuwd of bepaalde dealerbedrijven nu weer volgestopt worden met auto's waar al een leaseovereenkomst a 4% bijtelling op zit...

Er staan in ieder geval weer een heleboel op voorraad, b.v. de Audi e-tron 50 quattro deze wordt al met een flinke korting aangeboden:

Audi e-tron 50

mns afd AE en D zei:
Natuurlijk, beste MBdoubleyou, is het is één op één hetzelfde verhaal. Heus, het is helemaal geen ander verhaal dan met de Outlander.
Het gaat echt louter en alleen om de lage bijtelling. Werknemers betalen NB hun werkgever om een leverbare EV (Model 3 dus) te mogen rijden.

Zoiets ontwricht de markt. Als de overheid iets geleerd heeft,, komen ze over twee jaar met een clevere exportheffing voor elektrieke auto's.
Naheffing MRB, of zo. Moet juridisch hard te maken zijn.
Zo niet, verdwijnen de Tesla's over 4 jaar allemaal - u leest het goed: allemaal, alle 25.000 stuks - over de grens. Omdat ze daar meer opbrengen.
Heeft het hele subsidiefeestje geen enkele invloed op lange termijn op de vergroening van het NL wagenpark.

mvrgr, m'ns

Meer 25.000 Model 3's verkocht. Dat zijn aantallen die de Outlander nooit heeft gehaald in jaar.....topjaar was 9.432 stuks in 2015. Het bijtellingsvoordeel van de Outlander was ongeveer gelijk aan dat van de Model 3 nu. De Outlander kon je gewoon op benzine rijden en zonder stekkeren kreeg je toch die lage bijtelling. De Model 3 heeft dat voordeel niet, kan geen behoorlijke caravan trekken en behoort niet tot het meest populaire autotype (de sedan is verre van populair). En toch zijn er bijna net zoveel van verkocht in 1 jaar als Mitsubishi in de eerste 3 jaar met de Outlander (26.500 stuks).

De Model 3 heeft meer te bieden van alleen bijtellingsvoordeel. Lees de enthousiaste autotesten eens. Alom wordt de Model 3 geroemd om de rijeigenschappen. Als we jouw bewering moeten geloven zouden er eigenlijk geen Model 3"s verkocht worden als de bijtelling 22% was. Je onderschat de Model 3 enorm. Berijders zijn erg enthousiast en blijkbaar is het een hebbeding, een gadget op wielen. Tesla heeft de EV hip gemaakt en laat zien dat rijplezier zonder benzinemotor heel erg goed mogelijk is . Zo is de situatie met de Outlander en Ampera/Volt niet geweest. Dat waren de eerste betaalbare stekkerauto's na de eerste hybrides Prius en Civic met enorm bijtellingsvoordeel. Zonder te laden waren ze onzuinig. De meeste mensen vonden deze auto's niet mooi en qua rijeigenschappen was het niets bijzonders.

A propos Outlander : die verkoopt nog steeds aardig........maar vooral vanwege het BPM voordeel. 2.100 stuks dit jaar en 84% kiest voor de PHEV en niet voor de 2.0. Veel SUV voor je geld. Voor 39 mille heb je een luxe uitgeruste 2.0 met 150pk of een iets minder uitgeruste PHEV met 240pk. Bij de 2.0 is de BPM 14.364 euro. Bij de PHEV is het 440 euro. Metsubsidie dus :). Als er alleen een 2.0 in de prijslijst stond werden er zeker geen 2.100 stuks verkocht. De 2.0 is rijk uitgerust maar voor dat geld kan je elders een betere SUV kopen.

Volt zei:
Pietzoveel zei:

Er staan in ieder geval weer een heleboel op voorraad, b.v. de Audi e-tron 50 quattro deze wordt al met een flinke korting aangeboden:

Audi e-tron 50

Hoe triest ben je bezig als merk als je je dealers laat adverteren met een prijs ex BTW!

Audi e-tron e-tron 50 quattro Zenna edition
Leder | Navi | Excl. BTW prijs | Gunstige bijtelling
Nieuw voertuig1KM2019Elektrisch
€ 57.995,- (rijklaar)

70.450 is de prijs van de 50 Launch edition. Daarvan is 12.227 euro BTW.

MBdoubleyou zei:
Hoe triest ben je bezig als merk als je je dealers laat adverteren met een prijs ex BTW!

€ 57.995,- (rijklaar)

Héééél zielig.... :cry:

https://www.ad.nl/auto/een-enorme-logistieke-uitdaging-zo-werkt-tesla-aan-een-afleverrecord~a20cb4fb/

MBdoubleyou zei:
Volt zei:
Pietzoveel zei:

Audi e-tron 50

€ 57.995,- (rijklaar)

Als die dingen alleen maar zakelijk worden gekocht is het niet zo heel onlogisch.

MBdoubleyou zei:
En ook gisteren weer meer dan 500 Model 3's. De overige BEV's gaan allemaal wat harder nu. Audi pakt aardig door met de e-tron: op nummer 2 nu. De Kona op 3 en Niro op 4. de Leaf op 9, Renault Zoe op 12 en de i3 op 16. De Golf op 11 met 391 stuks waarvan 351 E-Golf.

Opvallend: de MB Sprinter op 15 met 268 stuks, de MB E-klasse op 18 met 261 stuks, de Vito op 21 met 238 stuks en de V-klasse op 54 met 76 stuks. Per 1 jan 2020 is er geen teruggave meer van de BPM voor taxibedrijven dus die willen nog even wat voordeel pakken. Mercedes blijkt nog steeds het ultieme taximerk.

21 december: 80 MG ZS's, totaal 160 deze maand tot nu toe (YTD: 208), dus dat begint er ook op te lijken. Nu al meest succesvolle Chinese auto op de Nederlandse markt aller tijden volgens mij. :) Ook een hoop Mazda's 2, CX-3 en CX-5 op 20 december? Wellicht dat de voorraad wordt opgeruimd, in het geval van de 2 voorraad van de pre facelift 2, nu de vernieuwde 2 is gepresenteerd.

Tesla koerst dus op 30.000 Model 3"s dit jaar o_O(y). Indrukwekkend! Dat wordt dus plek 3 als het ze lukt want Peugeot staat nu op 3 met 28.607 stuks..

Inmiddels zijn er al meer dan 51 duizend elektrische personenauto's op kenteken gezet dit jaar. Een verdubbeling van de voorspelde 28 duizend (volgens BOVAG RAI) komt in zicht.

De drie opvallendste scores:
Tesla Model 3 28/12: 989 stuks / december: 10.446 stuks / 2019: 28.352 stuks
Audi E-Tron 28/12: 335 stuks / december: 2.003 stuks / 2019: 3.128 stuks
MG ZS 28/12: 65 stuks / december: 249 stuks / 2019: 297 stuks

Denk dat Tesla maandag Peugeot op de valreep voorbij gaat. Audi kan Citroën nog inhalen en MG kan Smart de loef afsteken, Subaru lijkt geen haalbare kaart omdat dit merk deze maand ook heel veel auto's registreert (voor Subaru-begrippen).

Opvallend dat er op Gaspedaal meer nieuwe E-trons worden aangeboden dan Tesla (vanaf bouwjaar 2010). De dealers puilen ermee uit.

Tesla Model 3 29/12: 672 stuks / december: 11.118 stuks / 2019: 29.024 stuks
Audi E-Tron 29/12: 2 stuks / december: 2.005 stuks / 2019: 3.130 stuks
MG ZS 29/12: 192 stuks / december: 441 stuks / 2019: 489 stuks

Tesla lijkt Peugeot voorbij te zijn gegaan en het jaar te eindigen als de nummer drie van Nederland; MG lijkt naast Smart ook Subaru in te gaan halen, de achterstand is miniem, zegge schrijve is MG Subaru vermoedelijk al voorbij.

Wellicht een uitzondering bij een aantal merken vanwege de grote vraag. De vrije zondag werd bij Tesla zo te zien opgeofferd op 22 en 29 december, eerdere zondagen (en Kerst) waren wel vrij.

Bij Elon Musk zal inmiddels een grote landkaart of SpaceX ruimtefoto van Nederland aan de muur hangen, naast een portret van ons Koninklijk paar.
Bij wijze van grap verwacht ik een speciale uitvoering van de Model 3 in een belastingdienst blauwe lakkleur.

Nog 523 Model 3"s te doen vandaag en dan hebben ze de 30.000 gehaald .Waanzinnig :D!.

registraties bijgewerkt t/m 30 december 2019, totaal: 20.755 elektrische auto's
Top 15:

1 Tesla Model 3 11.563
2 Audi E-tron 2.689
3 Nissan Leaf 924
4 Hyundai Kona 854
5 Renault Zoe 795
6 Volkswagen Golf 662
7 BMW i3 620
8 MG ZS 614
9 Kia Niro 456
10 Jaguar I-Pace 372
11 Hyundai Ioniq 333
12 Tesla Model S 231
13 Opel Ampera-e 202
14 Tesla Model X 182
15 Mercedes-Benz EQC 54

Ik had toch eigenlijk een grotere run verwacht op bv de Renault Zoe. Het is echt alleen de Model 3 verkoop die door het dak gaat. De e-tron natuurlijk ook wel maar ik denk dat daar aardig wat niet verkochte auto's tussen zitten. Er staan overal elektrische auto's op voorraad. Alleen de Kona en Niro vind je niet.

Vind het toch bijzonder dat de Opel Ampera met 5 tot 7 mille korting in de showroom staat. Blijkbaar lukt het dan nog steeds niet om particuliere kopers te vinden. Ook de leasers laten de Ampera links liggen terwijl voor de Kona en Niro wachtlijsten zijn.. De actieradius van de Ampera is ongeveer gelijk aan die van de Kona/Niro dus daar ligt het niet aan. Het grootste nadeel van de Ampera was de prijs en met een prijskaartje van 41 mille is dat nadeel opgeheven.

De Leaf kan je overigens ook gewoon met 5 mille korting krijgen.

De eindstand van december 2019:

bron: <https://www.kentekenradar.nl>
Top 30 Kentekenregistraties december 2019
Tesla Model 3 12.062
Audi E-tron 3.037
Nissan Leaf 1.068
Hyundai Kona 1.047
Renault Zoe 1.020
MG ZS 1.018
Renault Captur 892
Toyota Aygo 874
BMW i3 768
Volkswagen Golf 768
Renault Clio 723
Toyota Yaris 673
Kia Niro 670
Hyundai i10 658
Ford Fiesta 657
Mazda CX-5 626
Mercedes-Benz Sprinter 540
Ford Focus 521
Peugeot 108 471
Jaguar I-Pace 431
Hyundai Ioniq 394
Opel Grandland X 377
Mazda CX-3 366
Skoda Octavia 361
Toyota C-HR 357
Volkswagen Polo 354
Mazda 2 334
Nissan Qashqai 329
Skoda Kodiaq 322
Peugeot 208 313

Bij MG hebben ze de laatste dagen nog een flinke eindsprint gemaakt! Ik zag hier op de site al de eerste review van een particuliere bezitter. Leuk!

Top 15 december elektrische personenauto's:

1 Tesla Model 3 12.062
2 Audi E-tron 3.036
3 Nissan Leaf 1.068
4 Renault Zoe 1.020
5 MG ZS 1.018
6 Hyundai Kona 898
7 BMW i3 768
8 Volkswagen Golf 691
9 Kia Niro 477
10 Jaguar I-Pace 431
11 Hyundai Ioniq 377
12 Opel Ampera-e 292
13 Tesla Model S 238
14 Tesla Model X 192
15 DS 3 Crossback 102

Totaal december is 22759 is plus 274 procent t.o.v. december 2018 (6080).

Totaal in 2019 is 62268 is plus 159 procent t.o.v. 2018 (24011).

bronnen: www.kentekenradar.nl en opendata.rdw.nl

Wat staan die Mazda's hoog zeg. Wat voor baat hebben zij bij eerdere registraties? Kan me niet voorstellen dat er opeens zoveel van zijn verkocht

Curlevv zei:
Wat staan die Mazda's hoog zeg. Wat voor baat hebben zij bij eerdere registraties? Kan me niet voorstellen dat er opeens zoveel van zijn verkocht

Auto's die meer dan 95 gram CO2 uitstoten konden beter nog in 2019 op kenteken gezet worden i.v.m. de strengere EU regelgeving in 2020.

December 2019, ranglijst met meer dan 30 registraties

694

Tesla blaast de concurrentie weg, de Audi E-Tron eindigt duidelijk op twee met de rest erachter. De elektrische Hyundai Kona, Kia Niro en Kia Soul waren beperkt leverbaar (de laatste volgens kia.nl zelfs pas vanaf dit jaar) en lieten daarmee een hoop kansen liggen dit jaar. Anderzijds zullen de registraties van deze modellen niet ineen storten dit jaar. De MG ZS is naast de Tesla en Audi de andere ster van december, het lijkt me een van de meest succesvolle merkintroducties ook. Naast alle inmiddels veelbesproken elektrische auto's vallen de hoeveelheid personenbusjes op, vermoedelijk vanwege de CO[sub]2[/sub]-boetes die vanaf dit jaar ingaan en wellicht ook worden doorberekend in de prijzen. Mazda had mogelijk om dezelfde reden wat op te ruimen, of gewoon nog een flinke voorraad staan van de CX-5, CX-3, 2 en MX-5 (#84!). Verder hadden de Skoda Kodiaq (#29), Hyundai Tucson (#41), Skoda Scala (#46), Subaru Forester (#50, vanwege flinke prijsstijging vanaf dit jaar), Dacia Duster (#55), Skoda Kamiq (komt binnen op #87) en Hyundai Nexo (#102) een goede maand, de hoogste positie voor een brandstofcelauto ooit.

ztqyb8lbddhi_800.jpg

1. Tesla Model 3 12.053
2. Audi E-Tron 3.054
3. Hyundai Kona 1.121
4. Nissan Leaf 1.075
5. Renault Zoe 1.020
6. MG ZS 967
7. Renault Captur 893
8. Toyota Aygo 873
9. Volkswagen Golf 791
10. BMW i3 768
11. Renault Clio 726
12. Toyota Yaris 675
13. Kia Niro 671
14. Ford Fiesta 658
15. Mazda CX-5 624
16. Hyundai i10 556
17. Mercedes-Benz Sprinter 539
18. Ford Focus 524
19. Peugeot 108 479
20. Jaguar I-Pace 428
21. Hyundai Ioniq 395
22. Opel Grandland X 384
23. Mazda CX-3 366
24. Skoda Octavia 362
25. Volkswagen Polo 357
26. Toyota C-HR 357
27. Mazda2 334
28. Nissan Qashqai 333
29. Skoda Kodiaq 323
30. Peugeot 208 322
31. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 322
32. Opel Crossland X 303
33. Mercedes-Benz E-klasse 300
34. Opel Ampera-e 292
35. Toyota Corolla 285
36. Mercedes-Benz A-klasse 271
37. Volkswagen Tiguan 246
38. Volkswagen Up 245
39. Tesla Model S 237
40. Volkswagen T-Cross 230
41. Hyundai Tucson 207
42. Tesla Model X 192
43. Citroën C1 185
44. Renault Twingo 180
45. Volvo XC40 176
46. Skoda Scala 166
47. Kia Picanto 161
48. Mercedes-Benz B-klasse 151
49. Ford EcoSport 148
50. Subaru Forester 141
51. Skoda Karoq 139
52. Mercedes-Benz C-klasse 137
53. Mazda CX-30 132
54. Kia Ceed 127
55. Dacia Duster 127
56. Volvo S60/V60 126
57. Renault Megane 123
58. Nissan Micra 121
59. Dacia Sandero 117
60. Skoda Fabia 116
61. Fiat 500 106
62. Mitsubishi Space Star 106
63. DS 3 Crossback 105
64. Citroën C3 104
65. Opel Corsa 103
66. Seat Ibiza 100
67. Mini Mini 99
68. Volvo V40 98
69. Hyundai i20 98
70. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 96
71. Volkswagen T-Roc 95
72. Dacia Logan 94
73. Citroën C5 Aircross 89
74. Mitsubishi Outlander 82
75. Mercedes-Benz GLC 81
76. Renault Kadjar 81
77. Peugeot 3008 80
78. Mercedes-Benz EQC 79
79. Toyota RAV4 78
80. Suzuki Ignis 75
81. BMW 1-serie 73
82. Kia Stonic 71
83. Citroën C3 Aircross 68
84. Mazda MX-5 67
85. Nissan Juke 62
86. Renault Scenic 61
87. Skoda Kamiq 61
88. BMW 3-serie 59
89. Opel Insignia 59
90. Toyota ProAce 59
91. Suzuki Swift 58
92. Ford Transit 51
93. Mitsubishi ASX 48
94. Suzuki Celerio 46
95. Mini Countryman 42
96. Hyundai i30 42
97. Volvo XC60 40
98. Volkswagen Passat 40
99. Peugeot 308 39
100. Skoda Superb 39
101. Honda Jazz 39
102. Hyundai Nexo 38
103. Renault Trafic 37
104. Volkswagen Caddy 36
105. Suzuki Vitara 35
106. Citroën C4 SpaceTourer 33
107. Audi Q3 33
108. Fiat Ducato 33
109. Volvo XC90 32
110. Mazda6 32
111. Mazda3 31
112. Peugeot 5008 30
113. Smart Fortwo 30

bf4yb3jb8b4g_800.jpg

Foto's: AutoWeek & AD
Cijfers: RDC

Die personenbusjes zijn voornamelijk vanwege het vervallen van de BPM vrijstelling voor taxi's per 2020.

2019 in cijfers:

[size=medium]A-segment[/size]

pbmHtIh.png

In het A-segment is abrupt een einde gekomen aan jarenlange successen. In de periode 2016 tot 2018 namen de verkopen ieder jaar toe, maar nu was daar plots een daling van ruim 22%. Dit lijkt vooral te zijn veroorzaakt door de effecten van een toenemende CO[sub]2[/sub]-gerelateerde BPM op de verkoopprijs. De kleinste auto's zijn simpelweg niet meer zo goedkoop als voorheen. De drie toppers van vorig jaar, de Kia Picanto, Opel Karl en Volkswagen up!, moeten allemaal stevig terrein prijsgeven. De Citybug ofwel TPCA-drieling ontspringt de dans wonderwel. De Toyota Aygo heeft knap de koppositie weten te bereiken met dank aan de vijfde verkoopstijging op rij. De enige andere winnaar is de Citroën C1, terwijl de Peugeot 108 van de rest het minst slecht scoorde. De grootste dalers komen van Fiat, Renault, Skoda en Smart.

694

In 2019 namen we afscheid van de Opel Karl, Opel Adam en Suzuki Celerio. De Skoda Citigo en Seat Mii zijn nu net als de Smarts nog slechts als EV verkrijgbaar. Over EV's gesproken, het lijkt erop dat de stekker nu eindelijk uit de Citroën C-Zero en Peugeot iOn is getrokken, het origineel, de Mitsubishi i-MiEV, verdween al eerder. Het grote nieuws komt dit jaar van Hyundai en Fiat. Hyundai heeft de nieuwe i10 gepresenteerd, terwijl Fiat binnenkort de tweede generatie 500 presenteert, ditmaal als EV. De bestaande 500 en Panda krijgen in de loop van het jaar nieuwe motoren. Volkswagen heeft de e-up! een groter accupakket gegeven, terwijl de technisch identieke Skoda Citigo en Seat Mii doorgaan als kleine elektrische auto. Renault werpt zich in de elektrische strijd door de Twingo ZE te lanceren. Mocht die het accupakket van de technisch identieke Smart Forfour (en Fortwo) krijgen, dan kan de auto het weleens knap lastig krijgen met de drieling van de Volkswagen-groep, die een veel groter accupakket heeft. Tot slot zijn er facelifts voor de Mitsubishi Space Star en Suzuki Ignis, later in het jaar gevolgd door de Kia Picanto.

Code:
                                [b]2019	2018[/b]	
1.	Toyota Aygo        	8.655	7.615	13,7%
2.	Peugeot 108        	8.319	8.872	-6,2%
3.	Kia Picanto        	8.006	10.997	-27,2%
4.	Opel Karl        	7.961	10.170	-21,7%
5.	Volkswagen up!        	7.103	10.025	-29,1%
6.	Hyundai i10        	4.625	5.921	-21,9%
7.	Citroën C1        	4.484	4.191	7,0%
8.	Fiat 500	        2.864	4.663	-38,6%
9.	Mitsubishi Space Star	2.664	3.341	-20,3%
10.	Suzuki Ignis        	2.149	2.591	-17,1%
11.	Renault Twingo        	2.056	4.599	-55,3%
12.	Suzuki Celerio        	1.553	1.932	-19,6%
13.	Skoda Citigo        	1.109	2.219	-50,0%
14.	Seat Mii        	718	822	-12,7%
15.	Opel Adam        	617	759	-18,7%
16.	Fiat Panda        	378	1.420	-73,4%
17.	Smart Forfour        	285	1.324	-78,5%
18.	Smart Fortwo        	128	325	-60,6%
19.	Citroën C-Zero        	9	29	-69,0%
20.	Peugeot iOn        	9	23	-60,9%
	[b]TOTAAL                	63.692	81.838	-22,2%[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl[/size]

In het A-segment zal het vooral vanaf 2020 een slagveld worden omdat diverse modellen teveel (meer dan 95 gram CO2) uitstoten. De Toyota PSA drieling zit dit jaar nog goed met 86 gram, de Volkswagen Up benzine niet want al op 100 gram.

Volt zei:
In het A-segment zal het vooral vanaf 2020 een slagveld worden omdat diverse modellen teveel (meer dan 95 gram CO2) uitstoten. De Toyota PSA drieling zit dit jaar nog goed met 86 gram, de Volkswagen Up benzine niet want al op 100 gram.

De nieuwe Fiat 500 1.0 70 pk BSG S/S zit op 90 g/km, de Panda City Cross met nieuwe motor is vandaag aangekondigd. Hoop dat Fiat de Panda en 500 weer een beetje aantrekkelijk in de markt kan zetten en dat dit samen met de komst van de 500e zorgt voor een eind aan de dalende verkopen van het merk. Het positieve is dat Fiat niet veel dieper meer kan zinken in Nederland...

De kaalslag in het A-segment gaat nog wel even door. Dat de wagens 'te duur' worden van het aanpassen aan de emissienorm van 95g/km is een excuus dat veel fabrikanten maar al te graag gebruiken. De echte reden is wat minder romantisch: ze wegen te weinig.

De emissienorm van 95gr/km is het Europees gemiddelde, voor een auto met het gemiddelde gewicht. De werkelijke norm wordt per fabrikant gecorrigeerd voor het gewicht van de door hen verkochte modellen. Hoe zwaarder de verkochte modellen, hoe hoger de emissienorm komt te liggen. De correctie is ongeveer 4,5gr/km voor iedere 100 kg zwaardere vloot. Daarom is bijvoorbeeld de e-tron zo'n fijne auto voor Audi: loodzwaar en uitstoot 0, waardoor hij dubbel telt.

De gewichtscorrectie is dusdanig groot, dat het voor fabrikanten veel aantrekkelijker is om geen A-segmenter te verkopen (omdat die het gemiddelde gewicht verlaagt, zelfs als die ook minder dan 95gr/km uitstoot), dan om de uitstoot nog wat verder naar beneden te brengen.

[edit] Aanvulling:
Het gemiddelde gewicht van alle verkochte auto's is ongeveer 1400 kg. Als een A-segmenter ongeveer 1000 kg weegt, mag hij dus maximaal 95 - 4 * 4,5 = 77 gr/km uitstoten om geen negatief effect op de gemiddelde vlootemissie van een merk te hebben.

Precies wat Breevoort zegt inderdaad. Daarom zijn EV's ook zo zwaar én worden ze niet lichter:

Hoe komt het dat EV’s bijna altijd aan mobiele obesitas leiden? Waarom heeft de revolutionaire gewichtsbesparende techniek uit de BMW i3 bij geen enkel merk een opvolger gekregen? Stimuleert de EU soms overgewicht bij EV's? Dat zoeken we uit.

Waarom worden elektrische auto's niet lichter?

In 2019 was de M[sub]o[/sub] vastgesteld op 1379,88 kg. Overigens reken jij nog met factor 4,5. Die hoort bij de 130 grams eis. Voor 2020, en dus 95 g/CO[sub]2[/sub] geldt 3,3. gram per 100 kg zwaardere auto.

Dat over EV's had ik al eens gelezen maar ik wist niet dat dit ook voor de 95 gram geldt. Bizar. Zo stimuleer je het niet om lichtere auto's te maken. Wat mij betreft laten ze die gewichtscorrectie snel vervallen.

Barri
De gewichtscorrectie was ooit een weloverwogen beslissing om de diversiteit van de Europese autoindustrie te bewaken. Bouwers van compacte auto's (zoals Fiat) hebben zo geen commercieel voordeel en bouwers van grotere auto's (zoals Mercedes) kunnen die ook nog maken. Wat je wel goed moet doen, is het goed kiezen van de correctiefactor. Op dit moment is de correctiefactor groter dan het voordeel dat het lichter maken een auto oplevert aan CO2-reductie. Daarom is het interessanter om zwaardere auto's te maken. De eenvoudigste verbetering zou zijn om de correctiefactor te verlagen, zodat het lichter maken van auto's wel voordeel oplevert. Als je de correctiefactor geheel afschaft, maak je het moeilijk om nog grote auto's te maken. Dan krijgen we dus de kaalslag die je nu ziet in het A-segment bij bijvoorbeeld de grotere SUV's. De huidige correctiefactor ligt echter vast tot 2024 meen ik.

Adinsx
Je hebt gelijk, de correctiefactor voor 2020 is bijgesteld.

Rutger DC zei:
Ben benieuwd waarom die Mercedes-Benz EQC zo enorm achterblijft: 29 stuks deze maand tot nu toe, neem aan dat Mercedes nog niet zoveel kan leveren. Ik zou voor hetzelfde geld ook de Audi kiezen, maar kan me niet voorstellen dat het publiek zo enorm de voorkeur aan de een zou geven.
In Duitsland wordt gehakt gemaakt van de EQC:

[size=x-large]Slechts 19 auto's in een maand verkocht, ‘eerste elektrische Mercedes is een flop’[/size]

Ondanks de lange ontwikkeltijd, is Mercedes-Benz er niet in geslaagd om met de elektrische EQC een concurrerende auto te bouwen, aldus Duitse media. Dat zou blijken uit de verkoopcijfers. In november werden er slechts 19 verkocht in Duitsland.

Ook in Nederland is de € 80.810 kostende Mercedes-Benz EQC allerminst een verkooptopper. In ons land reden er in november dertien de showroom uit. De maanden ervoor waren nog veel slechter, met 19 verkochte exemplaren sinds de marktintroductie in augustus. Volgens de Duitse krant Die Welt zijn er bij onze oosterburen sinds de verkoopstart 55 EQC's verkocht. De krant concludeert dat daarmee de aanval op de concurrentie niet geslaagd lijkt te zijn. Ondanks alle uitgebreide advertentiecampagnes is het resultaat ontnuchterend. Audi boekte bijvoorbeeld aanzienlijk hogere verkoopcijfers met de E-Tron, met 192 verkochte auto's alleen al in november, en Tesla doet het nog veel beter. Volgens Die Welt heeft Mercedes de problemen aan zichzelf te danken. De actieradius is te laag en de auto kan ook niet profiteren van de nieuwste generatie snelladers. Transportwetenschapper Alexander Eisenkopf van de Zeppelin Universiteit, een privaat Duits onderzoeksinstituut, schrijft het probleem ook toe aan het gebrek aan passie in het bedrijf. ,,Als een autobedrijf zijn centrale componenten - motor en aandrijflijn - betrekt bij derden, gaat dat ten koste van het dna van het bedrijf’’, zegt hij tegen Die Welt.

Onbegrijpelijke strategie
Volgens nieuwssite FOCUS Online wachten nog veel mensen op de levering van hun EQC, ondanks het feit dat Europa eerst aan de beurt is en Amerika pas een jaar later. Ook een onbegrijpelijke strategie aldus kenners, aangezien Tesla nu al toonaangevend is in de Verenigde Staten en dat land een belangrijke markt is voor Mercedes-Benz. In de test die in augustus op deze site verscheen werd al genoemd dat de auto bij zijn introductie al deels achterhaald was. De kans bestaat dat Mercedes-Benz bewust de levering heeft vertraagd, want pas vanaf dit jaar tellen elektrische auto's mee in de totale hoeveelheid CO2 die per fabrikant uitgestoten mag worden. Toch zit de elektrische auto ook bij de Duitse koper ook nog niet helemaal in het dna. Van de Mercedes GLC - de EQC-variant met benzinemotor - werden in de maand november ruim 4500 exemplaren verkocht. Dat komt ook doordat in Duitsland veel minder financiële impulsen worden gegeven om elektrisch te gaan rijden.
https://www.ad.nl/auto/slechts-19-auto-s-in-een-maand-verkocht-eerste-elektrische-mercedes-is-een-flop~a1e2ada5/

Terug
Bovenaan