De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 28-5-2025

Ik had ook voor dit project iemand ingehuurd echter is hij in een avondje 3 uur geweest en toen dacht ik...........................maar dat kan ik ook.

Het zijn de handigheidjes die je onder de knie moet krijgen en een goede ruimte is ook heel belangrijk.

Ik had nooit verwacht dat wat ik nu klaar heb zelf zou kunnen, je leert snel en het bespaart enorm veel geld.

Komende zaterdag gaan we vrolijk verder maar dan met fototoestel!

Ik schat dat ik aan laswerk rond de 45% zit wat klaar is dus ik kan nog wel even.

Leuk om te volgen. Goed bezig geen half werk. Ben zelf een audi 80 b1 aan het restaureren leuk om te doen alleen om plaatwerk te vinden en te maken vertraagt het project wel. Maar succes verder met jou project.

Goedendag zei:
Jij hebt zoveel geluk dat je kunt lassen! Dat is echt het begin of einde bij een dergelijk project.
Ik zal het moeten uitbesteden, als je ziet hoeveel dat kost. En dan heb ik het over een nette prijs, en geen raar laswerk oid

Lassen kan iedereen leren, gewoon even verdiepen in de basiskennis en daarna goed oefenen door allerlei diktes schroot aan elkaar vast te lassen.

Het grootste struikelblok is dat velen willen beginnen met een goedkoop elektrodenbakijzer of fluxdraadspetteraar uit de bouwmarkt, en die dingen staan er nu eenmaal bekend om dat ze eerder gaten branden in plaatwerk dan plaatwerk netjes aan elkaar lassen. (eigenlijk is dat spul dus alleen maar geschikt voor ervaren lassers:))
Een goed instelbaar mig-apparaat + een automatisch dimmende lashelm is eigenlijk al het halve werk.
Daarvoor ben je (incl. 20L ruilfles) wel zo'n 8-900 euri kwijt, maar dan heb je ook wat degelijks waar je als hobbyist de komende 25 jaar goed mee aan de slag kunt.

Ik heb zelf een Cebora 160 staan, een fijn en simpel instelbaar ding wat nog gewoon op 230V werkt. (een 20A-zekering in de meterkast is wel aan te bevelen als je tevens wat zwaarder laswerk wilt kunnen doen:))

Ah bedankt voor de tips. Misschien ooit ook een keer leren (tijdsgebrek :().
Het is inderdaad ook wel weer zo dat aan de cordia zodanig veel laswerk zit, dat het anders eigenlijk niet te doen is.

En hier ben ik weer na een kleine afwezigheid! Gisteren me even druk gemaakt met de linker voorhoek, deze hoek krijgt het nogal te voorduren als je in de regen rijd want daar slaat al het rijwater in en loopt slecht weg dus roest vorming.
Verder weer wat onderdelen gestraalt zoals: de hitteschild van de achter demper, spatscherm van de versnellingsbak, bumper steun en plaatwerk wat ik uit de donor auto heb gehaald en ik in de cabrio moet lassen. Aan laswerk ben ik niet meer toegekomen dus wie weet de volgende keer.
Ook heb ik het klusje onder de dashboard even uitgesteld want is ook maar ff niet zo maar gedaan.

Je ziet dat naast het nieuwe plaatwerk nog steeds roest zit, deze roest is maar oppervlakkig en word verwijdert als de hele auto gestraalt gaat worden.

cabrio0153gr.jpg

cabrio0154gr.jpg

cabrio0155gr.jpg

cabrio0156gr.jpg

cabrio0157gr.jpg

cabrio0158gr.jpg

cabrio0159gr.jpg

cabrio0160gr.jpg

Wat ik me altijd afvraag bij dergelijke grote en ingrijpende klussen:
raakt zo'n puzzelwerk eigenlijk nog wel met goed gevolg door de apk?
Want geef nu zelf toe, eigenlijk bouw je - startend van vrijwel niks - een kitcar.

Disclaimer:
Dit is GEEN kritiek op jouw restauratie werk,
zeker niet, maar in België bijvoorbeeld zie ik een wagen met al dat laswerk nooit met goedf gevolg door de technische keuring geraken...
Dezelfde vraag stel ik me ook telkens weer als ik de eendenrestauraties van CitroenAZU volg.

Laswerk moet voor de APK aan bepaalde eisen voldoen.
Als het daar aan voldoet is het goed.
Ik denk niet dat dat in België anders is.
Daar worden ook auto's gerestaureerd.

In principe is het idee van een las dat het niet minder sterk is dan het metaal er omheen, dus dat zou geen probleem mogen vormen toch?

Ik reageer niet vaak, maar diepe, diepe, diepe, diepe buiging en enorm veel respect voor al je werk!

In België mag er niet "op" gelast worden,
zelfs al is het keurig gedaan en is het eindresultaat steviger dan origineel.
Er mag alleen "in" gelast worden.

Vandaag me weer druk gemaakt om die bekende linker voor hoek. Ik heb inmiddels meer weg geslepen en gestraald en er vervolgens in gelast.
Het chassis balk was ook aangetast en daarom wilde ik het nieuwe stuk er nog niet inlassen dus heb ik dat aangetaste stuk op locatie gestraalt maar dat gaf wel een hoop zooi en stof. Maar waar het om ging is dat de roest weg moest en dat ik gelukt tevens gelijk het gestraalde gedeelte in de zinkspray gespoten.

cabrio0161gr.jpg

cabrio0162gr.jpg

British Racing Green zei:
Wat ik me altijd afvraag bij dergelijke grote en ingrijpende klussen:
raakt zo'n puzzelwerk eigenlijk nog wel met goed gevolg door de apk?
Want geef nu zelf toe, eigenlijk bouw je - startend van vrijwel niks - een kitcar.

Disclaimer:
Dit is GEEN kritiek op jouw restauratie werk,
zeker niet, maar in België bijvoorbeeld zie ik een wagen met al dat laswerk nooit met goedf gevolg door de technische keuring geraken...
Dezelfde vraag stel ik me ook telkens weer als ik de eendenrestauraties van CitroenAZU volg.

Het lassen, maak ik me eerlijk gezegd niet eens zo druk over. Wat ik zorgelijker zou vinden, zeker bij auto's vanaf de jaren 90, is dat er al op aanzienlijke schaal gebruik wordt gemaakt van sterkte stalen op belangrijke plekken. Wat doet het met je auto, als je die delen vervangt voor huis tuin en keuken plaatstaal....
Want weet jij wat voor plaatstaal jij krijgt bij een ijzerhandel, er zijn tientallen verschillende kwaliteiten, met hun eigen specifieke eigenschappen.

Hoi Marcel

Ik snap je verhaal. Deze auto is in 1990 op kenteken gezet maar ze zijn van 1982 t/m 1987 gebouwd. Volgens het VIN nr is de werkelijke bouwjaar 1986 en waar de auto die 4 jaar geweest is, misschien in een showroom?
Het plaatwerk van die jaren was erg slecht, wat je nu koopt is al een stuk beter en zijn meestal al behandelt.
Ik ben er niet bang dat ik daar problemen mee krijg.
Tevens doe ik de kwetsbare punten van de auto beter behandel c.q. aanpassen zodat de auto er sowieso nog 30 jr tegenaan kan.

marcel21674 zei:
Het lassen, maak ik me eerlijk gezegd niet eens zo druk over. Wat ik zorgelijker zou vinden, zeker bij auto's vanaf de jaren 90, is dat er al op aanzienlijke schaal gebruik wordt gemaakt van sterkte stalen op belangrijke plekken. Wat doet het met je auto, als je die delen vervangt voor huis tuin en keuken plaatstaal....
Want weet jij wat voor plaatstaal jij krijgt bij een ijzerhandel, er zijn tientallen verschillende kwaliteiten, met hun eigen specifieke eigenschappen.

Over het algemeen wordt bij autolaswerk wel gebruik gemaakt van zincor platen, meestal wat dikker genomen als origineel aangezien dikkere plaat nu eenmaal iets gemakkelijker last.
Wat dat betreft maak ik me eerder zorgen om de kant-en-klare aftermarket inlasstukken die je overal kunt kopen, ik kom daarin met regelmaat dunner als origineel tegen.:(
Het 2e zorgelijke punt wat ik nog wel eens tegen kom is de kwaliteit van het laswerk: opgelegde plaat vastgebraden een zooitje hechtpuntjes en strak gesmeerd met nadenkit en plamuur... maar dat is hier gelukkig niet aan de orde.(y)

Auto Fanaat zei:
Hoi Marcel

Ik snap je verhaal. Deze auto is in 1990 op kenteken gezet maar ze zijn van 1982 t/m 1987 gebouwd. Volgens het VIN nr is de werkelijke bouwjaar 1986 en waar de auto die 4 jaar geweest is, misschien in een showroom?
Het plaatwerk van die jaren was erg slecht, wat je nu koopt is al een stuk beter en zijn meestal al behandelt.
Ik ben er niet bang dat ik daar problemen mee krijg.
Tevens doe ik de kwetsbare punten van de auto beter behandel c.q. aanpassen zodat de auto er sowieso nog 30 jr tegenaan kan.

Was geen kritiek op jou werk hoor, dat word zorgvuldig aangepakt, das wel duidelijk...:)

In de tijd die ik vandaag beschikbaar had heb ik in de motor ruimte roest weg gestraalt. Ook is de linker hoek onder afgelast en had het onderdeel eerst even aangepast. Het linker voorscherm moet aangepast worden omdat de hoofdbalk onder de auto in de weg zit, hier een stuk weggeslepen en als de nieuwe balk eronder zit worden beiden voorschermen aangepast. Ook heb ik de open linker achterbalk gestraalt en tijdelijk ingespoten met een roestvreet goedje (zover je er in geloofd).

Ook heb ik op m'n andere locatie het dak opgehaald, daar waren nog wat vragen over dus hier is hij, alleen zoals je ziet moet hij kompleet vervangen worden.

cabrio0163gr.jpg

cabrio0164gr.jpg

cabrio0165gr.jpg

cabrio0166gr.jpg

cabrio0167gr.jpg

cabrio0168gr.jpg

cabrio0169gr.jpg

Eindelijk iets positiefs aan de belgische regelgeving.

Dit zou in nederland ook verplicht gesteld moeten worden.
Heb een hekel aan dat "APK proof" laswerk wat letterlijk een plaatje ertegenaan lassen is (moet wel volledig afgelast zijn, behalve bij overzetdorpels bijvoorbeeld, die mogen met punt/prop lassen.

Gelukkig word her hier grondig aangepakt. Echt mooi om te zien dat er hart is voor de auto, anders besteedde je er echt niet zoveel aandacht aan. Zit flink wat rotterij aan zeg!

Pobresh zei:

Eindelijk iets positiefs aan de belgische regelgeving.

Dit zou in nederland ook verplicht gesteld moeten worden.
Heb een hekel aan dat "APK proof" laswerk wat letterlijk een plaatje ertegenaan lassen is (moet wel volledig afgelast zijn, behalve bij overzetdorpels bijvoorbeeld, die mogen met punt/prop lassen.

Gelukkig word her hier grondig aangepakt. Echt mooi om te zien dat er hart is voor de auto, anders besteedde je er echt niet zoveel aandacht aan. Zit flink wat rotterij aan zeg!
Voor de sterkte is een plaatje ertegenaan lassen geen probleem. Het is alleen geen goede methode om een auto te behoeden voor de ondergang.

stoterstangen90 zei:
Voor de sterkte is een plaatje ertegenaan lassen geen probleem. Het is alleen geen goede methode om een auto te behoeden voor de ondergang.

Klopt geheel. Plaatje eroverheen maakt het in eerste instantie zelfs sterker dan origineel (immers heb je gedeeltelijk dubbel plaatwerk) Maar de rotterij gaat eronder gewoon verder.

Vandaag maar een paar uurtjes aan de cabrio kunnen werken. Zowel donor als nieuwe onderdelen gestraald en nieuwe onderdelen van de andere locatie naar de werkplaats gebracht. De bende die ik vandaag heb aangericht kwam door het stralen van de rechter kokerbalk op locatie. Je kunt net zo veel afdekken wat je wilt maar die stof komt overal terecht.

cabrio0170gr.jpg

cabrio0171gr.jpg

Op het moment kan ik geen prote klappers maken omdat de donor auto niet naar binnen kan. Een collega heeft pech met z'n motorblok waardoor zijn auto er nog steeds staat en ik de mijne niet naar binnen kan krijgen, helaas.
Daarom doe ik de kleine dingen die ik hier en daar kan vervangen, de deuren ontleden van alle onderdelen. Het goede nieuws is dat de deuren niks mankeren dus gewoon mee laten stralen, strak maken en in de kleur spuiten. Dit gelt voor beide voordeuren, toch nog een lichtpuntje.
Nog 4 weken en dan ben ik een jaar bezig met dit waanzinnige project, gelukkig zie ik veel progressie met een jaar geleden en dat doet me goed.
Het zal wel aan de japanse jaren 80 makelaardij liggen maar het valt me op ten opzichte van andere merken / restauraties dat ik veel klein priegel werk in mn project heb zitten. Bij andere projecten zie ik dat niet, tenzij ik het mis heb?

cabrio0177gr.jpg

cabrio0178gr.jpg

cabrio0179gr.jpg

Zoals m'n duim zegt; Alles onder controle!

cabrio0180gr.jpg

Hé Autofanaat, ik volg je restauratie al sinds het begin. Het verschil mag er inderdaad wezen! Maar wat een werk zeg. Petje af! (y)
(Heb je trouwens ook een idee/richttijd voor jezelf, wanneer je klaar wilt zijn? (zomer 2016/2017?))

2016 is niet haalbaar, 2017 hoop ik op maar ik ga mezelf niet pushen om de deadline te halen.
Als de kale body klaar is met laswerk en hij is eenmaal gestraalt zou het een stuk sneller moeten gaan.
Door die extra verstevigings aanpassingen zit er nog extra veel tijd in maar geef de moed niet op en gaan gewoon door.

Jacob106xs zei:
Hé Autofanaat, ik volg je restauratie al sinds het begin. Het verschil mag er inderdaad wezen! Maar wat een werk zeg. Petje af! (y)
(Heb je trouwens ook een idee/richttijd voor jezelf, wanneer je klaar wilt zijn? (zomer 2016/2017?))

Ik heb met diverse bedrijfen/ personen contact gehad maar het dak is nu nog niet urgent. Tegen de tijd dat de auto klaar is zal ik bij 1 van die personen wel een accoord kunnen bereiken.

Vandaag weer vol aan de arbeid geweest, de cabrio heb ik niet aangeraakt maar de donor wel. Ik ben bezig geweest om het Linker achterscherm eraf te halen omdat ik de binnen wielkast randen als eerste nodig heb. Dus de dag bestond uit, puntlassen zichtbaar maken, vervolgens uitboren en hier en daar moest de bijtel eraan te pas komen. Inmiddels is het scherm weg en hetgeen wat ik nodig heb is niet in nieuwstaat maar is goed te redden/ gebruiken.

cabrio0181gr.jpg

cabrio0182gr.jpg

Goed bezig! Mooi dat je er zo mee bezig kunt zijn. Ben ook jaloers dat je bij jou werkgever (toch?) gewoon zo'n mooie ruimte ter beschikking hebt.

AsconaGT zei:
Goed bezig! Mooi dat je er zo mee bezig kunt zijn. Ben ook jaloers dat je bij jou werkgever (toch?) gewoon zo'n mooie ruimte ter beschikking hebt.

Klopt, is van m'n werkgever. Hij is blijkbaar blij met mij en ik met hun. In deze hal is geen bedrijvigheid behalve door mij.

Hoi Eef.

Al een tijdje niet meer gekeken, maar wel een groot verschil.
Heb je topic weer eens helemaal doorgelezen, omdat ik niet meer wist waar ik gebleven was.

Zoals ik zelf ook al vaak heb meegemaakt zie ik dat ook bij jou.
Telkens weer nieuwe zaken ( Roest, Rot)
Daar heb ik in het verleden ook mijn Celeste,s gehad.
Je begint met de wielkast rand en eindigt hier.
Foto-UP4DZ8SQ-D.jpg

Je mag inderdaad blij zijn met de Nederlandse eisen, in Belgie is de regelgeving veel strenger.
Zeker voor een Auto voor Dagelijks gebruik, met de oldtimer regeling is het wat soepeler.
Echter dan mag je ook veel minder.

Topper je doet het goed, en op deze manier heb je straks wat moois.
Je planning ( 2017) is op rust gebaseerd en dat komt je werk te goede.
Haast klussen resulteren in een slecht resultaat en een slechte auto.

We gaan je weer volgen tussen de feesten, verhuizingen en het werk door.

Gr Henk

PS. Er komt aan het eind van dit jaar een enorme partij onderdelen naar Nederland.
Daar zullen vast ook Cordia Onderdelen bij zitten.
Indien je nog wat speciaals zoekt geef het dan aan mij door.
Dan kan ik vast informeren.

Hoi Henk

Tja zoals je ziet word hij beetje bij beetje harder en verdwijnt er steeds meer roest maar het is nog gruwelijk veel werk.

Ik ben gek op nieuwe of goede onderdelen, het liefs wil ik alles nieuw op de cabrio hebben dus laat me maar weten wat je binnen krijgt.

gr

Diep respect voor je vakmanschap en doorzettingsvermogen, ook dat je je geen tijds druk laat op leggen is heel erg belangrijk om tot een goed einde te komen (y)

Na wat rustige weken en griep vandaag de laatste benodigde dorpel delen uit de donor gehaald, gestraalt en behandelt.
Tevens een gedeelte vd de draagbalk eraf geslepen. De auto hangt weer in de draai spit zodat ik de komplete linker hoofdbalk eruit kan slijpen, vervolgens de linker bestuurders vloer deel vervangen en ga zo maar door.

cabrio0183gr.jpg

cabrio0184gr.jpg

cabrio0185gr.jpg

cabrio0186gr.jpg

cabrio0187gr.jpg

cabrio0188gr.jpg

Leuk om eens te zien hoe de auto er nu bijstaat (ipv steeds detailfotos)
Ongelovelijk veel respect om te zien hoe jij nu bezig bent. Jij vervangt echt alles volgens mij.
Ze zijn nu met mijn auto bezig, en dan pas valt het mij op hoe ongelovelijk veel tijd erin gaat zitten om alles netjes te maken!

Vandaag grote vorderingen gemaakt kwa sloop werk. De linker hoofd balk, dorpel en vloer paneel moesten het vandaag ontgelden en dit maakte de auto weer een paar kilo lichter. Bij alles wat ik weg haalde kwam ik ellende tegen maar dat was te verwachten en eerder te zien aan de andere zijde.
Nu moet de dorpel nog verder ontleed worden want er zitten nogal wat slechte stukken in, echter heb ik alles klaar liggen dat wat uit de donor auto is gedemonteerd.

cabrio0189gr.jpg

cabrio0190gr.jpg

cabrio0191gr.jpg

cabrio0192gr.jpg

cabrio0193gr.jpg

Het wordt steeds meer een sportauto. Ik zie vooral nog een buizenframe.

Zonder gekheid, wat een werk maar respect zoals je het aanpakt. Zal nog wel een flink aantal autoweek pagina's gaan vullen voor het eindresultaat er is.

Groetjes,
Jan

Wat een megaklus. Ik ben benieuwd hoeveel procent origineel plaatwerk er overblijft, of las je gewoon een nieuwe Cordia onder het vouwdak?

Als het laswerk straks klaar is (wat voorlopig nog ff duurt :) ) alles goed behandelen met een anti roest product ( bijv. RX7 )
Keep up the good work (y)

Auto Fanaat zei:
Vandaag grote vorderingen gemaakt kwa sloop werk. De linker hoofd balk, dorpel en vloer paneel moesten het vandaag ontgelden en dit maakte de auto weer een paar kilo lichter. Bij alles wat ik weg haalde kwam ik ellende tegen maar dat was te verwachten en eerder te zien aan de andere zijde.
Nu moet de dorpel nog verder ontleed worden want er zitten nogal wat slechte stukken in, echter heb ik alles klaar liggen dat wat uit de donor auto is gedemonteerd.

je ziet wel dat als je delen vervangt je steeds op meer dingen stuit.
Het onzichtbare zijn de grootste werkverslinders.

Daarom is het ook goed dat je er de tijd voor neemt.
Een planning is bij dit soort projecten een must.
Maar dan vooral een werkplanning, en niet een klaar planning.

Heb zelf in het verleden wel eens een klaar planning gemaakt met een Celeste.
Waar aan de buitenzijde niet eens zoveel aan mankeerde.
Ik dacht met 3 maand te kunnen rijden, het werden 10 maanden.
En dat was niet eens de slechtste celeste die ik heb gehad.

cabrio0193gr.jpg

Gaan we er ook een zuinige versie van maken met loop functie .....:D
Dit geeft een heel andere invulling van het woord Cabrio

Top Eef.
Deze Cabrio zal jou wel overleven.

PS. Vandaag geland in Zwolle.
https://www.youtube.com/watch?v=eUgMEQ8_6Ug

Gr Henk

De maand December en Januari hebben me weinig gebracht kwa tijd. Her en der overal druk dus geen tijd kunnen maken aan dit waanzinnige project. De laatste bezigheden waren de linker bodemplaat en zij dorpel. Elke gedeelte van de dorpel is erg verrot, rechts heb ik het één en ander kunnen behouden maar links gaat die boot niet op.
Gelukkig heb ik veel kunnen redden van de donor auto en kan deze onderdelen zo in de cabrio lassen.

cabrio0196gr.jpg

cabrio0197gr.jpg

cabrio0198gr.jpg

cabrio0199gr.jpg

cabrio0200gr.jpg

cabrio0201gr.jpg

cabrio0202gr.jpg

Terug
Bovenaan