De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 28-5-2025

Ik zit even met een dilemma hoe ik het stukje dak bij de achteruit rijspiegel ga maken. Ik kocht de auto destijds met een simpel stofje afgewerkt. Ik heb van een oude donor auto ooit dat stukje dakhemel bewaard omdat het wat origineler is. Nu is het denken hoe het geheel netjes te maken is. Ook was ik de ruitenwisser mechanisme kwijt maar in een oude parafan zat er nog 1 gemonteerd met lichte roest. De boutjes braken alle 4 af dus heb het vervangen met m6 rvs boutjes. Het beetje roest is eraf gestraald en in een goede lak gespoten en het geheel is inmiddels gemonteerd. De achter bumper kon ook niet zo maar gemonteerd worden. Ik had tijdens grove restauratie gootjes op de carrosserie gelast om geen water in de kokerbalken te krijgen want die waren toen kats verrot. Maar door deze aanpassing moesten ook de bumpersteunen aangepast worden. Al met al is ook dit gelukt en ziet er strak ui.

FBB14-FD2-1614-410-E-9-BF7-BAD9-FBAD148-F.jpg

5-B123-CED-09-C2-47-DF-8-B38-59663-C1-C2-A90.jpg

B2-E25-F05-CB62-4-E33-AB3-F-8-D5988-CBE7-CF.jpg

62-FDFB6-B-2847-4-FAF-BE8-F-B4-DE51535-D74.jpg

E06-AD8-DD-03-E1-443-F-9442-27-B64-BD152-D2.jpg

Vorige week wilde ik alles aan de voorkant pas in elkaar zetten, wat me opviel is dat beide koplampen een totaal andere stand hadden. Het was te mooi om waar te zijn want ik dacht, ik stel ze even af……fout. De afstelschroeven braken af, deze vervolgens uitgeboord, m6 draad erin getapt en nieuwe erop lijkende rvs schroeven erin gedraaid en klaar. Vervolgens brak de 2e ook dus moet in herhaling. Aan de achterzijn bij het kofferbak gedeelte de kabelboom op z’n plaats gelegd en alles met de juiste stekkers aangesloten zoals het hoort. Vervolgens wilde ik de sierlijsten van de voorruit monteren, nu blijkt dit niet te passen omdat de voorruit er te hoog in is gelijmt dus die kan er weer uit jammer genoeg. Ook moeten er nog tal van losse onderdelen gestraald worden zodat ik ze naar de poedercoater kan brengen.

B3-EA4-D38-BACD-4571-8-BDE-41-EB2-B1-A9-D28.jpg

220-DF400-0569-4727-AE47-4-BDEB8857-E9-F.jpg

Mooi werk, echt subliem. Maar wees een beetje voorzichtig met RVS boutjes. Draai die niet in lichtmetaal of zo en liever ook niet in staal. Vooral in lichtmetaal gaat dat elkaar opvreten.

Mooi werk, echt subliem. Maar wees een beetje voorzichtig met RVS boutjes. Draai die niet in lichtmetaal of zo en liever ook niet in staal. Vooral in lichtmetaal gaat dat elkaar opvreten.
Er zit wel kopervet tussen. In 1998 heb ik ook een Cordia gerestaureerd en een hoop vervangen door RVS. Met gemak draai je alles weer los.

Met veel plezier volg ik dit topic, erg mooi.
De enige juiste manier is om die voorruit te plaatsen is om de ruit te kitten en gelijk de lijsten te plaatsen, dan kan je er nog wat mee spelen.

In Australië heb ik contacten met Cordia eigenaren en daar zijn ze nog redelijk fanatiek met dat oude spul en zo zie je af en toe iets wat ik ook wel interessant vind. Zo vinden ze daar mijn Cabrio zeer intressant omdat ze het daar niet kennen, maar dat ter zake. Ik zag iemand die transparante knipperlicht glaasjes in de bumper had en leek mij ook mooi. Dus via een Australische adverteerder gekocht en inmiddels binnen gekregen, echter is de vorm niet exact dus ga met de contacten van daar eens navraag doen hoe ze daar opgelost hebben. Ik denk dat de veil eraan te pas moet komen? Ooit lang geleden heb ik via een Rus een digitaal dashbord bemachtigd, een beetje Knight Rider idee. Super gaaf om het uberhaupt in bezit te hebben want hij is zeer uniek maar hoe gaaf zou het zijn als ik hem inbouw. Wat heel jammer is, is dat ik de connectors er niet bij heb, dus het is geen plug and play en zal zeer zeker een uitdaging worden.
Tevens heb ik een vraag aan de volgers hier; de type en info plaatjes onder de motorkap zien er niet echt super meer uit, zou er iemand of een bedrijf zijn die ze namaakt? Ik hoor graag!

7-A3237-E1-6-ABE-4513-A56-D-E8-D645-ED0426.jpg

5-F4-E7-BC3-AF78-487-A-BB88-1-D4-D65370-E0-E.jpg

FC6157-AB-51-F0-4299-80-FB-5-BFFC60-F9-C6-A.jpg

7-DC28660-97-B1-42-DF-9420-09-E581-FED762.jpg

Laatst bewerkt:
Die heldere glaasjes zijn zo te zien bedoeld voor een andere auto of tenminste voor een andere bumper. Ik zeg de bestaande glaasjes 3D scannen en 3D printen in transparant materiaal, en tot die tijd de bestaande monteren.

Vandaag bij de schadeherstel bedrijf weer even met de achterklep bezig geweest. Daarna weer meegenomen naar de auto omdat ik de schanieren vast wilde zetten en aangezien je ze kunt schuiven de klep erop gemonteerd. Hierbij bleek dat de klep links achter aangepast moest worden, de kofferbakrubber die ik gemonteerd had was te hoog dus daar moet een andere variant op en ik wil achter de lijn van de carrosserie door trekken in de klep. Nu lijkt het net of er een klep van een andere auto op ligt. Het zijn kleine details maar toch.

3-E37-B88-E-6-ED3-4613-9468-67-A3-A3-C090-FA.jpg

AF88-F471-338-B-446-A-94-A4-C8-BA0-CE6-D5-B6.jpg

Gister de benzine slangen in diverse afmetingen binnen gekregen, de slangenklemmen had ik eerder al en het is weer een net geheel.
Ik heb een vraag aan de volgers die verstand hebben van remcillinders. De oude had ik uit elkaar gehaald, gestraald, gespoten en een revisie setje erin gemonteerd met nieuwe veren en rubbers. Nu het geheel in elkaar zit moet er nog een schroefje aan de zijkant erin. Deze zou de voorste cilinder gedeeltje op z’n plek moeten houden. Maar hoe kan je zien op welke punt die schroef erin draait. Als je erin kijkt zie je de cillinder en het lijkt me niet de bedoeling dat ik een gat veroorzaak met dat schroefje. Een idee?

101-F1-CD4-3-B05-485-D-88-D5-DE8-B8008812-D.jpg

85-D80769-0-C71-4-AEF-90-B7-D59-F139-D3-BE3.jpg

Eindelijk het probleem van de ventilator kachel ontdekt. Omdat de ECU module daar ook zit heeft de juiste ventilator kachel een andere steun. Ik heb dit eerder nooit geweten dat daar verschillen in zaten maar ik vond z’n ventilator, naast elkaar gelegd en daar bleek 1 montage steun anders te zijn. Nu kon hij wel gemonteerd worden. Uiteraard heb ik hier ook alle roest delen gezandstraald, nieuwe isolatie mat toegebracht op de mechanische klep en geïnstalleerd. Nu ben ik op het moment gekomen dat het dashboard erin kan maar ik er 3 en ik wil de mooiste erin hebben. En je raad het al, dashboard nr 3 ligt in die garagebox waar ik nog niet in kan. Zodra ik uit die 3 de mooiste gekozen heb, kan hij gemonteerd worden. Standaard zitten er simpele luidsprekers in gemonteerd en ook deze wil ik upgrade naar wat zwaarders en van beter kwaliteit. Het bezine filter wat ik de tank zat was helemaal vergaan maar ook deze is reeds vervangen en gemonteerd.
Ik krijg de laatste tijd vaker te horen; en is de auto bijna klaar? Het is toch alleen nog opbouwen…………tja was het maar zo. Alles moet straks als nieuw lijken dus veel klein spul nog zandstralen, spuiten of laten poedercoaten en alles bij elkaar zit veel tijd in.

E1-E56-BF3-318-C-4694-BE6-C-859-BD88-E677-C.jpg

D5-F98066-7-E16-4344-814-A-1678-F871-CF08.jpg

F4096-A96-6415-481-D-8-C5-D-204-E645-FB0-C7.jpg

Laatst bewerkt:
Het is eindelijk gelukt om in de garagebox te kunnen komen daar waar nog heel veel onderdelen liggen. Beetje bij beetje haal ik daar alles weg en zo heb ik ook m’n 3e dashboard opgehaald. Deze is volledig gestript en met de hogedruk reiniger schoongemaakt. Het is niet het mooiste exemplaar maar wel de beste van de 3. Nu even kijken hoe ik hem mooier kan krijgen want om dit ook weer te laten spuiten is ook weer zo wat. De raamlijsten bij de voorruit zitten erop en ook heb ik de hoofdrem cilinder gereviseerd en gemonteerd. Het straalzand uit de straal cabine is weer schoon dus kan daar ook weer flink mee aan de slag. Al met al verveel ik me geen moment.

52-FA606-F-21-DC-460-B-9-CC5-4-ADDC2-CE90-A9.jpg

Laatst bewerkt:
Ik herken het helemaal, geen haast, het moet vooral goed, en het werken aan een auto waarvan je weet dat hij helemaal naar jouw wensen wordt geeft enorm veel voldoening!

Het is even stil geweest hier op het forum maar ben toch contineu bezig geweest met het project. Ik heb veel tijd met de straal cabine door gebracht, als alles gestraalt is word deels gespoten en deels gepoedercoat. Van de oude radiator heb ik alle bevestingsbeugels eraf gehaald ook deze worde gecoat en kunnen later op de nieuwe radiator weer her gemonteerd worden. Komende vrijdag heb ik bevestigd gekregen dat ik de stoelen kan ophalen (na 7 jaar!) Ook ben ik met de voorkant bezig geweest om het zo pas mogelijk in elkaar te zetten. De Cordia heeft nooit een perfrete afwerking gehad en misschien leg ik de lat voor mezelf te hoog daar waar het niet mogelijk is.

F480-DC04-7-A6-E-47-F1-86-D7-E091946-F7-E1-F.jpg

3-A015-C25-8-D81-421-C-89-E2-16-D372-EA88-C0.jpg

1-FE802-A6-5-DA3-47-A4-A642-61739-EC0-DEEC.jpg

3-BE78-A28-79-DD-4-C78-A01-F-6-FA26047-A465.jpg

DABA810-C-C0-C3-4-A1-E-A7-EB-0-CDCD8494-F70.jpg

Laatst bewerkt:
Inmiddels blijft het zandstralen door gaan tot ik alles kompleet heb. De stoelen zijn na 8 jaar weer bij me, echter hadden de muizen aan de hoofdsteunen gezeten dus die moeten opnieuw. De stofeerder had destijds de stoelen kompleet gekregen en zo heeft hij ze ook terug gegeven maar het onderframe zat vol roest en ik vond dat dat niet kon dus deels het onderstel eronderuit, zandstralen en met hamerite weer mooi zwart gemaakt. Uiteraard blij met het resultaat maar dat ging vlug voorbij. Ik vond dat ik voor de pasvorm de motorkap er even op moest leggen en dat geschiede maar met de tl lamp lichtval zag ik giga veel puntjes in de lak. Voelen kan je ze niet maar door de lichtval overduidelijk zichtbaar. Dus hier moet de spuiter nog even na kijken. De koplamp wissers zijn gestraalt en gespoten alleen nu moet ik een kijken de rubbers nog te krijgen zijn want die zijn op en bij de dealer kan je ze niet meer krijgen.

20250602-165540.avif

20250609-134531.jpg

20250609-141629-2.jpg

20250609-143314.avif

20250609-143351.avif

Laatst bewerkt:
Zo nu en dan lees ik deze post eens na. Maar al jaren lang verbaas ik me over je inzet en je doorzettingsvermogen. Geweldig ! Diep respect voor alles wat je al voor elkaar hebt gekregen. Ik heb nog nooit een Cordia in het echt gezien (denk ik). Maar deze gaat heel gaaf worden.

Heerlijk om te zien dat na al die jaren het langzaam vorm begint te krijgen! Zie dat 10 jaar gelden mijn eerste reactie was in dit topic. vanaf het begin dus. respect voor alles. word was een geweldig eindresultaat

Ruitenwisser rubber kun je gewoon per strekkende meter kopen. De meeste automaterialen zaken bebben dat wel als je er om vraagt. Doe ik al jaren voor m'n 818. Heeft mooie originele rvs ruitenwissers, met dito bladen, maar die zijn al jaren niet meer te krijgen, dus vervang alleen het rubber.

Ook qua oude stekkers is er best nog wel wat te vinden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan