• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Dave's Renaultjes // Laguna 2.0T coupe - kenteken binnen, raar geluid in de R17

Het is vrijwel dezelfde als die in Duitsland staat, ook kilometerstand en dergelijke, maar die in Zwitserland had en een grijs leren interieur, geen CD of DVD navigatie (is een voordeel want oud en achterhaald) en was, zelfs met alle kosten die gepaard gaan met importeren in de EU en transport en dergelijke nog goedkoper.

8733190654.jpg

Het plan om een Laguna Coupé uit Zwitserland te halen, heb ik laten varen. Voornaamste reden is dat de auto al meer dan 2 jaar stil bleek te staan en dat ik daar zelf achter moest komen. De eigenaar vertelde me dat niet, of in ieder geval niet het hele verhaal. En dan is het vertrouwen er niet, simpel.
Mocht je volgende keer hulp nodig hebben voor info over import en transport mag je me altijd een bericht sturen. Ik doe de laatste tijd niet anders. Zweden, Finland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, België, Duitsland, enzovoort

Dank voor het aanbod @michel1975 . Ik heb in het verleden ook al twee auto's uit Frankrijk, een uit Belgie en een uit Italië geïmporteerd en ook twee auto's weer naar Frankrijk verkocht, maar Zwitserland is toch net anders.

Leuk ding die Laguna. Erg mooi design. Sta te popelen om de 5 GT turbo op te halen. Hij is weer fabrieksnieuw. Alleen dan technisch in tegenstelling tot stipt ;-). Optisch nog wat zaken en dan staat er een nieuwe 5.

Ben benieuwd naar die R5 Gt Turbo. Uit Scandinavië kun je af en toe ook hele leuke auto's halen inderdaad.

In overleg met mijn vrouw de zoekcriteria voor een Laguna coupe toch wat aangepast. Zij zal er het meeste mee gaan rijden en geeft dan toch de voorkeur aan een automaat. Dus dat maakt het aanbod wel wat ruimer....maar nog steeds niet geweldig. Wel positief is dat er (internationaal) elke week wel eentje aangeboden wordt die aan de (nieuwe) criteria voldoen.

Vorige week stond in Noord Duitsland onderstaande beige 2.0 automaat te koop voor nog geen € 4.000,-, maar de advertentie vermeldde geen telefoonnummer, contact was alleen mogelijk via een chatbox. Toen ik uiteindelijk wel telefonisch contact kreeg, was de auto al verkocht.

ccc01006-0c53-4502-a6ab-6e595824b9e2.jpg

En deze week verscheen er ineens een rode, de favoriete kleur van mijn vrouw. Van 2010, met slecht een 95000 km, en een zeer schappelijke prijs van net geen € 6k. Wel wat krassen op de rechter wielkast achter, maar oke. De verkoper houdt de auto (uiteraard) niet voor me vast, maar ik ga kijken of ik volgende week zaterdag richting Mannheim kan sturen met een auto oprijwagen.

54846034-b355-4fc9-9e64-e9b05b586338.jpg

KLIK

Wel apart om te zien dat in Duitsland de 2.0 Dynamique op 16 inch lichtmetaal werd geleverd, in Nederland was 17 inch standaard. En er zijn nog meer verschillen, in Nederland hadden alle Laguna's coupe standaard lederen bekleding en een navigatiesysteem. Zowel de beige als de rode hebben geen navigatie en ook zwarte stoffen bekleding.

Mocht de rode ook niet slagen, staat er nog een in de standaard lakkleur, marineblauwe te koop in Duitsland. Deze heeft ook een aantrekkelijk kilometerstand, maar vind ik echter wel behoorlijk aan de dure kant.
Marineblauw

2838d7e1-beb4-40de-8b2d-5121a0b1af40.jpg

Uiteraard blijf ik ook nog zoeken naar een handgeschakelde 2.0 GT. De 2.0 automaat heeft namelijk geen "4-control" vierwiel besturing, 35 pk minder en weegt, zoals al aangegeven ruim 100 kg meer en valt dus in een hogere MRB klasse.

Laatst bewerkt:
Die velgen staan wel wat lullig ja! Dat interieur in stof zou ik me niet aan storen, al ziet de achterbank van die rode er wat gek uit (rechtsachter).

Dat stof vind ik ook niet per se een nadeel. En een setje mooie, originele Laguna wielen in 17 of 18 inch is ook wel te vinden.

Knap dat je ze weet te vinden met zo'n bescheiden kilometerstsnd. De wat grotere auto's maken veelal toch flink wat meters. Met deze kleuren lijkt het dat je de uitersten hebt tussen ingetogen en eyecatcher.

Je ziet inderdaad vaak hogere kilometerstanden bij dit soort auto's. Maar er zijn (omdat het een coupé is?) natuurlijk ook exemplaren die (meteen) in de handen van liefhebbers zijn gekomen en die rijden vaak wat minder.

Wat ik bij het begin van de zoektocht opvallend vond, is dat 80% van de coupé's een diesel is. Maar de hoogste kilometerstand die ik tot nu toe gezien heb, is van onderstaande 2.0 Dynamique op LPG. Bijna 460.000 km!

Laguna coupe LPG

Zojuist deze website gevonden: Kleuren Laguna coupe per modeljaar waarop terug te vinden is dat zowel het roodmetallic als ook alle drie de blauwe lakkleuren alleen in 2009 en 2010 geleverd zijn. Na 2010 is dus echt alleen nog maar zwart, grijs en wit geleverd. (n) Enige kleur die toen nog leverbaar was, is het beige.

Mooie kleuren in je selectie. Het model vond ik toen hij nieuw was bijzonder, op een minder postieve manier. De spitse, smalle neus en vanuit sommige punten gezien lage raamlijn vond ik niet geslaagd op een coupé. Inmiddels vind ik hem positief bijzonder, ik wordt er wel blij van als jij er eentje importeert!
Bizar dat zelfs zo'n uitgesproken model als een coupé na de eerste jaren slechts in behoudende laksoorten geleverd werd...

Same. Nooit een echt mooie auto gevonden door de FWD-verhoudingen en de 'visneus' maar wel bijzonder, zeker in deze tijd van SUV's en crossovers. Wel altijd jammer gevonden dat ze het beoogde familiegezicht, zoals op de Fluence Concept en andere concepts, nooit echt hebben doorgepakt.

na 2010 is dus echt alleen nog maar zwart, grijs en wit geleverd.

Zonde zeg!

Ik vraag me wel af waarom je expliciet kijkt naar import en niet naar de NL markt. Wat zit daar achter?

Ik zie Laguna Coupe's voorbij komen zonder trekhaak. Het moest toch een vakantieauto zijn waar de Paradiso achter kon?

Als ik een auto met trekhaak vind, is dat natuurlijk een voordeel. Maar ik laat er geen mooie auto voor staan, met een paar honderd Euro en een paar uurtjes sleutelen zit een trekhaak er ook zo onder. In Nederland staat er een met een trekhaak, maar qua kilometers valt deze (best ver) buiten de criteria.

Laguna Coupe met trekhaak
renault-laguna-coupe-coupe-2-0-16v-t-dynamique-aut-apk-03-2025.jpg

Persoonlijk zou ik er zelf juist een zonder trekhaak willen, dan is de kans groter dat de automaatbak niet overbelast is geweest met zwaar trekwerk. Een genotsknots eronder zetten kost minder dan een automaatrevisie.

Maar potjandorie wat blijft het een mooi model

Ik snap zelf de obsessie met lage kilometerstanden niet zo goed. Dit model is uit 2009, dus met 196.614km heeft die netjes rond de 13.100km per jaar gereden. (Iets meer als je corrigeert voor de maanden stilstand bij verkopende dealers tussendoor.)

Met deze leeftijden is het niet per definitie zo dat minder kilometers beter is. Dan is er ook fors minder mee gereden per jaar en dat is niet even goed voor de aandrijflijn en rubbers.

Tja, dom van me. Ik had de auto oprijwagen al gereserveerd voor gisteren, dus ik wilde graag een afspraak met de verkoper. Zaterdag om 11u was geen probleem. Alleen was ik er even niet op voorbereid dat de verkoper geen mobiel internetbankieren had en hij dus per se alleen in cash betaald wilde worden. Nu weet ik niet hoeveel cash je in een keer uit de pinautomaat kan trekken, maar € 6k lijkt me niet. Dus de oprijwagen maar weer afgezegd..... wordt (misschien) vervolgd.

@PauseBreak Die kilometers zijn zeker niet het belangrijkste, maar toch merk ik aan alles het verschil tussen een lage en hoge kilometerstand.

Tja, dom van me. Ik had de auto oprijwagen al gereserveerd voor gisteren, dus ik wilde graag een afspraak met de verkoper. Zaterdag om 11u was geen probleem. Alleen was ik er even niet op voorbereid dat de verkoper geen mobiel internetbankieren had en hij dus per se alleen in cash betaald wilde worden. Nu weet ik niet hoeveel cash je in een keer uit de pinautomaat kan trekken, maar € 6k lijkt me niet. Dus de oprijwagen maar weer afgezegd..... wordt (misschien) vervolgd.

@PauseBreak Die kilometers zijn zeker niet het belangrijkste, maar toch merk ik aan alles het verschil tussen een lage en hoge kilometerstand.
Ben je wel wezen kijken? Anders reserveren en deze week het geld pinnen. Op zich wel bijzonder niets via de bank. Daar komen wij niet mee weg hoor.

Contant geld is nog veel meer een ding in Duitsland, in Berlijn kun je bijna overal met pin betalen maar in Keulen, Dortmund etc al veel minder. Ik vind die Laguna’s erg mooi als coupe, maar 17 inch velgen kunnen ze wel gebruiken.

Inderdaad, Ik heb een aantal Duitse medewerkers in mijn projectteam en zij verbazen zich als ze voor het eerst wat langer in Nederland verblijven over dat ze overal kunnen pinnen. Of zelfs geacht worden te pinnen.

Ik heb stiekem al even zo'n blauwe Laguna Coupé met 3.5 V6, vierwielsturing en grijs leer. Die staat al een tijdje stil voor de nodige puntjes op de I, zowel technisch als optisch. Hij is mooi en wordt nog mooier, maar de onderdelenvoorziening van deze auto's blijkt niet best. Nieuwe dempers hebben we uiteindelijk kunnen vinden, maar het proces hangt nu op de radiateur. Die is nieuw niet meer leverbaar, dus wordt er nu eentje op maat gemaakt.

onderdelenvoorziening van deze auto's blijkt niet best
Heel herkenbaar. Dat was (is) hetzelfde verhaal bij de Vel Satis. Ik heb voor die auto destijds verschillende deurrubbers op maat moeten laten maken. Schokdempers vinden was ook een uitdaging.

Renault maakt zo nu en dan echt hele fraaie of aparte modellen, maar de onderdelenvoorziening is helaas niet bepaald top.

Heel herkenbaar. Dat was (is) hetzelfde verhaal bij de Vel Satis. Ik heb voor die auto destijds verschillende deurrubbers op maat moeten laten maken. Schokdempers vinden was ook een uitdaging.

Renault maakt zo nu en dan echt hele fraaie of aparte modellen, maar de onderdelenvoorziening is helaas niet bepaald top.
Voor de 5 was het niet anders.

Wat gaaf Elco, wanneer kunnen we haar zien?

En qua onderdelen, tja ik ben bekend met de filosofie van Renault. Als een model tien jaar uit productie is, houdt het vanuit Renault allemaal op. Toen een jaar of tien geleden het idee leefde om Renault Classic internationaal een nieuwe rol te gaan geven, zat ik in het bestuur van de Nederlandse stichting die onderdeel van dat plan was. Uiteindelijk had dat plan moeten leiden tot o.a. ook het opzetten / verbeteren van de verkrijgbaarheid van klassieker onderdelen, maar helaas is het hele plan in duigen gevallen.

Contant geld is nog veel meer een ding in Duitsland, in Berlijn kun je bijna overal met pin betalen maar in Keulen, Dortmund etc al veel minder. Ik vind die Laguna’s erg mooi als coupe, maar 17 inch velgen kunnen ze wel gebruiken.
Ligt er ook aan waar me zit. Was in juni weekje Landal bij de Moezel en je kon bijna overal pinnen.

Oh is de coupé nog steeds bij je Elco? Ik heb het altijd al een gaaf model gevonden. Praktisch met een jong gezin is ie niet, ter vervanging van iets hier, maar verder een bijzonder goed gelukt model. Alleen de neus met enorm smoelwerk heb ik een haat-liefde verhouding mee.

Wat gaaf Elco, wanneer kunnen we haar zien?
Er zijn al zoveel deadlines verstreken dat ik 't niet meer durf te zeggen, maar met elke nieuwe beslissing wordt -ie wel steeds mooier en beter. Dat maakt hem inmiddels wel zo kostbaar dat hij niet kan blijven, dus het echte plezier zal van korte duur zijn. Ik troost me maar met de gedachte dat we een bijzondere auto aan het redden zijn.

Oh is de coupé nog steeds bij je Elco? Ik heb het altijd al een gaaf model gevonden. Praktisch met een jong gezin is ie niet, ter vervanging van iets hier, maar verder een bijzonder goed gelukt model. Alleen de neus met enorm smoelwerk heb ik een haat-liefde verhouding mee.

Als ie ooit klaar is ga je ermee rijden, gewoon voor het gevoel.

Ik zie allerlei jaaroverzichten voorbij komen, maar daar doe ik niet aan. Is niet nodig, ik post zo weinig dat drie a vier posts teruglezen je meteen een (jaar)overzicht verschaft. :ROFLMAO:

We zijn deze kerstdagen even bezig gegaan met de MX-5. Ben best wel jaloers dat je voor een paar tientjes onderstaande reparatiestukken koopt. Als zoiets verkrijgbaar was voor mijn Renaultjes, had ik er al veel meer gerestaureerd.......

cde8159a-6b30-42ba-9ed8-96be1f3ee0fc.jpg

Aan de rechterkant hadden we niet het hele stuk nodig, maar aan het onderste deel was al wat gelast / gerommeld, dus dat maar even voorzien van strak plaatmateriaal.

49e0dbd4-ccfc-433d-81ed-93d43162c24f.jpg

De linkerkant wordt een grotere klus, maar dat gaat later plaatsvinden want de R8 moet ook weer op de brug deze week voor de montage van wat nieuwe (remklauwen achter) en gereviseerde (hoofdremcilinder) onderdelen.

Voor zo'n MX5 is een grote vraag naar vervangdelen, want roesten doen ze wel. Bij die van mij is aan het linkerspatbord ook wel wat roest. Ik denk niet dat ik dat zelf zou lassen. Het is ook nog eens heel dun plaatwerk.

Je Renault is weinig blijkbaar vraag naar plaatwerk. Dus is er niet veel van en dan wordt het prijzig.

Ik heb destijds bj mijn Mercedes 207 ook rondom het plaatwerk gekocht, dat was ook niet erg duur. Dat durfde ik ook wel zelf erin te lassen.

Terug
Bovenaan