Belofte maakt schuld. Even de ervaringen van onze roadtrip neergepend.
Dag 1, vertrokken via Venlo richting de bruinkool dagbouwmijnen in de buurt van Aken. Wat is dat indrukwekkend! Gigantische gaten in de grond, enorme machines die onderin die kuilen staan, die piepklein lijken. Mocht je dit nog eens zelf willen zien, vanwege de "energiewende" zullen deze gaten / mijnen omgevormd worden tot recreatieve waterplassen. Over 10-15 jaar zijn ze allemaal weg.
Vervolgens de snelweg afgegaan en via het Ahrdal naar Adenau en de Nürburgring gereden. Het Ahrdal is prachtig, goede, leuke wegen ook maar er is nog veel schade te zien van de enorme overstromingen drie jaar geleden. Een fotootje bij de Nürburgring en dan door naar Cochem aan de Moezel. Het laatste deel rijden we langs de Moezel en daar heb ik het minder naar mijn zin. Wat een slechte wegen! Er staan meer borden "Strassenschäden" dan wegwijzers. Ons hotel in Trittenheim is wat oudbollig maar prima. Lekker eten en rustig. Sterker nog, aan de receptie wordt gemeld dat we die nacht de enige gasten zijn......
Dag 2, tot de Franse grens hebben we de snelste route gekozen, maar zodra we kunnen zoeken we daarna de leukere wegen op. Thuis heb ik via de Routeyou app de rit al uitgezet. Via prachtige bergweggetjes en soms zelf wegen die niet op google maps te zien zijn, zakken we via onder andere de D44 en D48 naar het zuiden. De Elzas is mooi, de Vogezen nog veel fraaier. Het is mooi zonnig weer, maar de week ervoor is er nog sneeuw gevallen, dus op de hogere collen rijden we nog tussen de sneeuw.
's Middags zien we heel veel Porsches zoals ook op de foto te zien. Vast ook erg leuk om daarmee daar rond te rijden, maar die dingen zijn tegenwoordig echt te breed. Op de smalle colweggetjes kun je ze niet passeren zonder allebei in de berm te moeten. En sommigen gaan echt niet in de berm. Nou, ik ook niet.

Aan het einde van de middag raken de heuvels en bergen op en rijden we door erg vlak land naar Etupes. Daar hebben we een hotel met privé parkeerplaats, maar verder is daar niet heel veel positiefs over te vertellen. Wat een armoe en oude en vooral vergane glorie. De tuin is niet bijgehouden, het zwembad gaat voorlopig niet (of nooit meer) open en de badkamer is samengeraapt over de laatste 50 jaar of zo. Niet best. O wel positief is het restaurant, daar is het prima eten.
Dag 3, grijs en regen. Dat valt tegen na twee prima zonnige dagen. Maar goed, de Jura, Geneve, Annecy en het Massif de Bauge staan op het programma. Het deel door de Jura naar Geneve (N5 en D1005) is erg intensief rijden. De regen is stevig en als je een col op of afrijdt, blijven de bochten maar komen. We zien 5 gr op de temperatuurmeter en rijden ook hier weet tussen de sneeuw.
Wordt vervolgd.