Dave's Renaultjes // gestopt met de R8

Blijf een zwak houden voor de Paradiso. Zoveel plezier van gehad. Of je niets achter de auto had hangen met 140 over de peage. Deed ik overigens later met de RaRo en caravan ook :cool:

Inmiddels terug van een heerlijke vakantie. Een vakantie in drie delen eigenlijk. Vijf dagen Duitsland / Bodensee, tien dagen Dolomieten / Selva di Cadore en tenslotte vijf dagen Frankrijk / regio Mulhouse.

c314120e-a2fa-4234-b968-da7ebd9e0a3e.jpg

Een wat uitgebreider verslag volgt. Maar in het kort:
Bodensee: lekker weer, gratis openbaar vervoer, super netjes
Dolomieten, erg wisselvallig weer, schitterende natuur, best wat gewandeld en mooie passen gereden.
Frankrijk, voelt toch als thuiskomen, leuke oldtimers gezien, camping met zwembad waar we ook gebruik van gemaakt hebben, maar ook wisselvallig.

f55b6f63-5746-44f4-861b-f4b8a3015105.jpg

De Laguna is heel goed bevallen, details volgen hier onder.

Op zondagochtend vertrokken naar Wahlwies bij de Bodensee. Er is in Duitsland geen (normaal) vrachtverkeer toegestaan op zondag dus we konden lekker rustig toeren, met een gangetje van een kleine 100 km/u en drie chauffeurs was het een kleine moeite. De Paradiso ligt als een blok achter de auto en nog niet eerder hadden we een trekauto met zoveel vermogen. En, ook achterin zitten in de Laguna coupé gaat prima voor een uurtje of 2,5 a 3. Zeker als de rechter passagier een klein beetje inschikt.

De vijf dagen rondom de Bodensee hebben we gevuld met toeren, wandelen (Vulkaangebied Hegau) en bezoekjes aan Stein am Rhein (CH) waar de Bodensee weer in de Rijn overgaat en het bloemen- en vlindereiland Mainau. Zoals al geschreven is voor toeristen het openbaar vervoer gratis dus de Laguna heeft hier relatief weinig te doen gehad. Goed geregeld.

e0cb348c-9c92-43c1-aeb8-98ade630dae1.jpg

Het historische centrum van Stein am Rhein staat bekend om zijn gevels met hele verhaalschilderingen.

Mainau:
26275eea-387a-4fa4-8b26-5f32c1b4cb2c.jpg

45b191f6-a65f-45c1-a505-c44b9003296b.jpg

Vrijdag zijn we vervolgens via Oostenrijk en de Brennerpas naar Noord Italië / Dolomieten overgestoken. Dat was een erg lange en drukke rit, maar dat kondigde zich ook al aan, we wisten dat er werkzaamheden op de Brennerpas waren en vrijdag is sowieso een drukke dag. Maar goed, iets later dan gewild kregen we een geweldige plek op de camping in Selva di Cadore.

3fbcc27e-8a37-4ee0-9830-b6db1d27e5ce.jpg

Onderweg nog even boodschappen gedaan en de Laguna nog even mooi vastgelegd.
544e7484-34a6-4b4e-a32c-f781fa9082fd.jpg

In de Dolomieten hebben we veel gewandeld (mijn vrouw doet niks liever), maar niet zo veel als gepland. Dat had twee redenen, de knie van mijn zoon die in maart nog geopereerd is aan zijn kruisbanden en het weer. We hebben de eerste dagen de zon het meeste gezien en ook temperaturen boven de 25 C, maar de tweede helft van ons verblijf werd het wel wisselvallig. Maar dan is het wel leuk om de diverse bergpassen te verkennen. En dat vind ik dan weer heel leuk. En mooie bergpassen zijn en in deze omgeving voldoende. Prachtige wegen, veel leuke mooie bochten, haarspelden, glooiingen, stijgen, dalen. Fantastisch om te rijden.

....

En dan leer je je auto natuurlijk ook snel kennen. De Laguna is zeker geen sportauto en ook niet heel erg sportief. Maar toch kun je er erg vlot mee de diverse passen over. Onderstuur is (waarschijnlijk door de 4-wiel besturing) ver weg maar uiteindelijk voel je het gewicht wel de voorwielen naar buiten dringen. Het meeste wennen was het nog aan de automaat. De bak kent een stand om handmatig te schakelen en uiteraard gebruik je die, zowel berg op als ook in afdalingen. Maar je moet dat even doorkrijgen met zo'n conventionele automaat. Terugschakelen doet de bak behoorlijk vlot, eigenlijk is er nauwelijks sprake van een (storende) vertraging. Maar het opschakelen duurt nadat je het commando hebt gegeven, erg lang. Vaak heb je je hand alweer op het stuur voordat het schakelmoment er daadwerkelijk is. En dat duurde even voordat ik er goed mee kon omgaan. Ook omdat ik (te) voorzichtig was met het motortoerental. In de automaatstand rij je voornamelijk op koppel en daar raak je dan aan gewend. Maar met wat meer toeren maken en rekening houdend met de tijd die het opschakelen duurt, is de Laguna toch echt wel een leuke rijdersauto. Jammer alleen dat mijn vrouw na vier a vijf snel genomen bochten al misselijk begint te worden, ik moet mijn momenten dus goed kiezen. ;)

c314120e-a2fa-4234-b968-da7ebd9e0a3e.jpg

5501c870-58e5-4873-8f05-8fe41598fb29.jpg

Een van de vele foto's die we hebben van Monte Pelmo (ruim 3100 m) waar we vanaf de camping op uitkeken.

Wordt nog vervolgd...........

Laatst bewerkt:
Mooie vakantie en mooie foto's! Goed dat de Laguna zich heeft bewezen als fijne reisgenoot op de lange trips. Al had ik stiekem ook niet anders verwacht natuurlijk.

Ja zowel tijdens de lange afstanden als ook in de bergen is de Laguna coupé een fijne metgezel. Maar toch is niet alles hosanna. Zo blijf ik de auto op korte richels en kleine hobbels oncomfortabel vinden en naar mijn mening gaat dat ook gepaard met te veel geluidseffecten. En dan is er nog het verbruik. Met de Paradiso erachter op lange afstand, komen we boven de 1 op 11 uit, dat vind ik nog wel acceptabel. Maar tijdens het rijden van de passen, komt de boordcomputer uit op een verbruik tussen de 11 en 13 liter op 100 kilometer :oops:
Een ander "dingetje" waar ik geen rekening mee had gehouden, op onverhard terrein met diepere kuilen heb ik toch 3 a 4 keer de deuren/ramen horen schuren / kraken in de deurrubbers (stijlloze deuren). Dat zegt me toch dat de carrosserie minder stijf is dan ik zou verwachten. Niet dat je daar verder last van hebt of zo.

Omdat het in Italië steeds wisselvalliger werd, zijn we een dag eerder vertrokken. We hadden vooraf nog geen bestemming voor de laatste dagen van onze vakantie dus hebben we vooral gekeken waar het weer nog een paar dagen OK zou zijn. En zo vervolgde we onze reis richting Mulhouse (F). Dus weer de Brenner over en door Oostenrijk en Zwitserland (van te voren niet op gerekend, dus nog wel even twee vignetten a € 44,- kopen) om in Kembs de Paradiso op de camping te installeren. Heerlijk nog een paar dagen met zon (en een zwembad), wat gewandeld, een kasteelruine in Duitsland bezocht, Colmar is ook de moeite waard en op de laatste dag van de vakantie naar het "Musée National de l'automobile" in Mulhouse geweest. Voor wie daar nog nooit geweest is als autoliefhebber, GA ER EEN KEER HEEN! Dit is de meest indrukwekkende automobielcollectie die er is. Zo veel Bugatti's, Gordini's, Panhard (et Levoissoir)'s. Niet normaal, echt schitterend. En tegenwoordig (ik was er al eens in 2011), is er ook een wat meer interactief deel. Zo heeft mijn zoon een 1905 Citroen aan mogen slingeren. Ook kun je, met een VE bril op, banden wisselen op een F1 auto en zo nog wat dingen. Ook kun je buiten op het circuitje een rondje maken met een oldtimer of sportauto, maar de prijzen daarvan waren erg (te) hoog.

a05e5484-9652-4089-84ab-0a1a4321c2f6.jpg

5a078920-a0bd-48d5-9d9f-219f49a3b750.jpg

Tenslotte, op de terugweg voor het eerst een Alpine A110 van de Gendarmerie in actie gezien. Op een gegeven moment kwam er een Engelse Cayman nogal snel voorbij en zeg ik, nou daar moet nou zo'n A110 achteraan...... En bij het volgende tankstation waar we moesten tanken en even stoppen, zagen we ook daadwerkelijk dat de Cayman aan de kant was gezet. :)

a4dce723-67a7-4971-a8c8-e3a4f46d3d5d.jpg

Ben vorig jaar in dat museum geweest. Echt een enorme aanrader inderdaad! En die prijzen van dat circuit rijden kan ik me ook nog wel herinneren. Leken mij meer prijzen voor een hele dag rijden inclusief lunch en avondeten. :LOL:

Colmar is ook de moeite waard en op de laatste dag van de vakantie naar het "Musée National de l'automobile" in Mulhouse geweest. Voor wie daar nog nooit geweest is als autoliefhebber, GA ER EEN KEER HEEN! Dit is de meest indrukwekkende automobielcollectie die er is. Zo veel Bugatti's, Gordini's, Panhard (et Levoissoir)'s. Niet normaal, echt schitterend. En tegenwoordig (ik was er al eens in 2011), is er ook een wat meer interactief deel. Zo heeft mijn zoon een 1905 Citroen aan mogen slingeren. Ook kun je, met een VE bril op, banden wisselen op een F1 auto en zo nog wat dingen. Ook kun je buiten op het circuitje een rondje maken met een oldtimer of sportauto, maar de prijzen daarvan waren erg (te) hoog.
Ja en ja! Zowel Colmar als dat museum zijn echt de moeite waard. Ik was er in september 2022, voor het eerst heb ik daar een echte Ferrari 250 LM gezien. Tot dan toe kende ik die alleen van foto’s! Is dat interactieve deel nog vrij nieuw? Kan ik me niet herinneren. Wel de ritjes meerijden in die auto’s maar verder niet.

De Renault 8 van mijn jongste zoon, hebben we de hoek in geschoven. Voorlopig gaan we met wat andere klussen (lees auto's) aan de slag. Waarom? Nou omdat hij zelf een kleine 3 maanden op stage is in Denemarken. Dus tot half november gaat er weinig tot niks aan de R8 gebeuren. Het zal dus wel 2026 worden voordat we naar de RDW kunnen voor een Nederlands kenteken. En dat is dan, hebben we recent in de Deense papieren ontdekt, 40 jaar nadat de auto in Denemarken stil is gezet. Op de achterkant van een van de kentekenformulieren staat "afmeldet 1986". Waar we dus dachten met een auto bezig te zijn die een jaar of 10 niet meer gereden had, blijkt dat dus 4 keer zo lang al te zijn.

Maar... we zijn al een heel eind gekomen. Vanwege de buitenlandstage was het zijn wens om toch in ieder geval op eigen terrein een stukje in zijn auto te kunnen rijden en dat is gelukt zoals onderstaand filmpje te zien is.

De R8 rijdt....

Maar goed, voorlopig kunnen we met de R15's, MX-5 en de andere auto's aan de gang. Deze week is de brug in ieder geval bezet door de Laguna.

9de69337-2b0b-40c5-8ca8-d9e7ede26176.jpg

Laatst bewerkt:
De R8 rijdt in ieder geval al wel, dat hebben jullie al voor elkaar. :cool:(y) Zal af en toe nog wel eens gestart worden om de techniek goed te houden, neem ik aan?

Voor hier vind ik het ook geen straf om de andere projecten te volgen.

Terug
Bovenaan