Dave's Renaultjes // gestopt met de R8

Ik heb destijds gebruik gemaakt van de limiet met opvragen, gewoon 1 voor 1 opvragen tot ik een Mazda 3 blauw 2014 vond. En dat bleek uiteindelijk te kloppen.

Helaas had de huidige 2 al een kenteken. Van alle letters die mogelijk zijn heb ik nog nooit een letter K op het kenteken gehad. Noem mij gek, maar dit staat op mijn bucketlist...

Dus dan gok ik maar op HLV-13-K als zijnde je nieuwe kenteken.

Ik begin nu wel een beetje ongeduldig te worden.
^-^
Vorige week woensdag RDW keuring en BPM aangifte gedaan maar nog niks gehoord. Ik wil rijden.
=rij=

Ik zit even in de RDW Open Data te zoeken, maar daar staat ie nog niet omdat ie geen eerste tenaamstelling in Nederland heeft zie ik.

Dat snap ik. Soms duurt het wat langer. De E en de SL zijn destijds tegelijkertijd ingediend. SL duurde anderhalve week en de E was er met een paar dagen. Ze hadden toen een achterstand.

Deze website is ook aardig om te kijken wanneer een kenteken is uitgegeven (op datum)

En deze de laatste uitgegeven kenteken.

En de site waar alle kenteken staan van bij behoort merk en type

Mooi dan kan het grote genieten nu beginnen. Ik was afgelopen maandag met het lekkere weer in de Triumph gestapt. Sta ik met pech op de Waterlinieweg. Kapotte zekering. Petje af voor de anwb. Stond niet echt lekker maar binnen 5 minuten ter plaatse. 5 minuten later de Berger en binnen 3 kwartier en route.

Nog even de post afwachten.... kentekenplaten laten maken....... APK af laten melden ...... wachten op motorsteun die in backorder staat ...... trekhaak monteren.....

Mijn geduld wordt erg op de proef gesteld. :rolleyes:

Mooi dan kan het grote genieten nu beginnen. Ik was afgelopen maandag met het lekkere weer in de Triumph gestapt. Sta ik met pech op de Waterlinieweg. Kapotte zekering. Petje af voor de anwb. Stond niet echt lekker maar binnen 5 minuten ter plaatse. 5 minuten later de Berger en binnen 3 kwartier en route.
Soms heb je geluk met de ANWB. Maar het kan ook wel eens (erg) lang duren.

Zo dat was een druk weekje. Het kenteken was op dinsdag bekend, maar pas op donderdag kwam de post. Mijn vrouw en zoon op pad gestuurd om drie kentekenplaten te laten maken en ze meteen naar Renault Vogels te brengen. De Laguna werd op vrijdag APK afgemeld. En toen heb ik de auto 's avonds nog opgehaald, eigenlijk moet de rechter motorsteun nog vervangen worden en de afneembare trekhaak die ik graag gemonteerd wil hebben, kan elk moment binnenkomen maar zit er dus nog niet op. Maar we gaan nu rijden en kijken hoe dat bevalt. Yes!

237d021f-3bb7-4457-89c5-c24c4c7c3486.jpg

Die trekhaak die nog niet binnen was, zorgde wel voor enige stress. Aanstaand weekend is namelijk ons jaarlijkse Renault 15/17 vrienden kampeerweekend. En dat willen we natuurlijk doen met de R17 (de R15 heeft geen trekhaak). Maar de R17 maakt sinds een week of drie een heel raar en akelig geluid. Alleen niet constant. Een droog schavend metallig geluid, soms piepend en zo hard dat de mensen naast de weg er naar omkijken. Het klinkt nog het meeste als een versleten, droge homokineet. Alleen gek dat het geluid zo random er wel en niet is. Soms is het er 10 kilometer om daarna 30-35 km niet meer hoorbaar te zijn. Toen ik dinsdagavond in de linker wielkast allemaal vet aantrof en een kapotte ashoes, dacht ik het dus gevonden te hebben. Alleen raar dat ik, mijn vrouw en zoon er van overtuigd waren dat het geluid van rechts voor kwam. Nou ja, een nieuwe aandrijfas had ik nog liggen, dus die zat er woensdag zo onder. Proefrijden, de eerste 5 kilometer niks hoorbaar maar toen.... het was er gewoon nog. En toch echt wel rechts voor. Maar daar was niks te zien..

(wordt vervolgd)

Laatst bewerkt:
(...vervolg R17 geluid...)

Diverse mensen het geluid laten horen dat ik opgenomen had. Maar veel verder dan een aandrijfas en lagers kwamen de reacties niet. En anders wellicht de automaatbak?? Toch maar de gok genomen om de rechter aandrijfas te vervangen. En toen viel iets op. Helemaal aan de wielzijde zit een soort metalen kamer op de as die eruit ziet als een keerring. En die zat niet meer aan de as vast.

d0a8bd1a-4405-42db-9931-f0eaf00efe26.jpg

Dus de andere aandrijfas gemonteerd en weer proefrijden. Gisteren twee ritten gemaakt (15 en ca 45 km) en tot nu toe geen rare geluiden meer gehoord. Dus het lijkt er op dat de "grijze oude dame" gewoon mee naar het evenement gaat aanstaande vrijdag.

Mooi dat het is opgelost, maar ook goed dat er een raar geluid te horen was en je gelijk ook naar de linkerkant hebt gekeken. Als dit soort dingen stilletjes kapot gaan kun je met grotere brokken komen te staan.

Zo, de eerste halve tank is leeg met de Laguna coupé. Wat zijn de eerste indrukken?

- allereerst constateer ik dat ik regelmatig even naar de auto ga kijken, ik vind het een schitterende coupé, zeker in deze kleurcombinatie.

163e838d-b1cd-45f2-9d93-ceecc67a3fb3.jpg

Uitzicht uit het keukenraam.

- na zo'n 250 km snelweg: het is een fantastische reisauto, stil, behoorlijk vlot, heerlijke stoelen en verrassend goed zicht rondom.
- op slecht wegdek en korte richels lijkt het alsof de voorwielophanging wat "los" is / een beetje klappert. Maar ik ben de enige in het gezin die dit hoort / merkt dus wellicht is dat "producteigenschap". :LOL:
- er zitten nog heel wat rammels en kraakjes in het interieur, dit doet wat afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Maar ik heb al wat youtube filmpjes gevonden met tips en tricks om die te verhelpen.
- na de eerste keer wassen en poetsen toch wel heel wat meer krassen en lakbeschadigingen rondom gevonden. Jammer maar op termijn gaan we dat wel een keer aanpakken. Maar de wielen zijn het eerste aan de beurt, maar pas na de zomervakantie.

861ddd5a-1374-4064-b864-2a45a991455e.jpg

De wielen zijn niet zwart zoals vaak gedacht wordt, maar ze zijn nodig aan een opknapbeurt toe

- Wat al wel bekend was, maar wat ook lijkt te kloppen, de oude slogan van Renault: "Renault loopt langer op een liter" gaat niet op voor deze Laguna. De boordcomputer geeft nu 8,4 l/100 km aan en ik hoop dat we rond de 1:12 uit kunnen komen.
- Vandaag al wel even een reservesleutel(kaart) laten maken, er zat er maar eentje bij.

Kortom, erg blij met deze aanwinst. Alleen is het lijstje met 'puntjes' net even langer dan gedacht. Maar aangezien ik van plan ben deze auto nog lang aan te houden, kunnen we daar de tijd voor nemen om de auto helemaal naar de zin te krijgen.

Laatst bewerkt:
Vanavond nog wat foto's gemaakt. Het zonlicht was alleen nog iets te 'scherp'.

16c354a5-5232-401c-9835-d59858b19830.jpg

8d04035d-cea6-4359-979c-c71c325e02d0.jpg

912c270e-54df-44ab-8e58-49e9a7c29654.jpg
(Jammer dat ik hier vergeten was de spiegels uit te klappen)

En nog een eerdere foto van de motorruimte. Behoorlijk schoon en fraai nog vind ik. Alleen de isolatie tegen het schutbord moet vernieuwd of vastgeplakt worden.
8e9c0f3c-b7f2-495d-8d9b-bc6a848edd1f.jpg

Jammer dat er toch wat meer puntjes en i's zijn dan aanvankelijk gehoopt, maar dat heb je al snel bij een nieuwe oudere auto en een hoge lat. Dit exemplaar komt er vast weer helemaal bovenop en verdient dat ook, de spec blijft prachtig. Heb je inmiddels al een idee waar de lekkages aan de onderkant vandaan komen en of die eenvoudig te verhelpen zijn?

Mijn Laguna was behoorlijk rammelvrij, ook na 300k km... Alleen de deksel/middenarmsteun was een bron van ergernis. Beetje WD-40 er tussen deed wonderen.

Op slecht wegdek en korte richels lijkt het alsof de voorwielophanging wat "los" is / een beetje klappert. Maar ik ben de enige in het gezin die dit hoort / merkt dus wellicht is dat "producteigenschap".

Ik nam ooit een Laguna 205GT over van een collega. Die rammelde er lustig op los. Onbegrijpelijk hoe hij daarmee heeft kunnen rijden.
De dealer heeft dat keurig verholpen door nieuwe stabilisator stangen te monteren.

Het interieur was daarentegen rammelvrij!

- op slecht wegdek en korte richels lijkt het alsof de voorwielophanging wat "los" is / een beetje klappert. Maar ik ben de enige in het gezin die dit hoort / merkt dus wellicht is dat "producteigenschap". :LOL:
De dealer heeft dat keurig verholpen door nieuwe stabilisator stangen te monteren.
Bekend probleem. Mijn Vel Satis had destijds met enige regelmaat eigenlijk wel verse stabistangetjes nodig. En dan was het rammelen uit het onderstel ook weer weg en reed het veel strakker. Gelukkig een goedkoop onderdeel.

Wat een heerlijk, fantastisch weekend hebben we in Dieppe beleefd. Meer dan 1.600 Alpine's en Renault Sport modellen, een prima organisatie, een fabrieksbezoek waar (voor mij onverwacht) foto's genomen mochten worden, leuke ontmoetingen met nieuwe en oude bekenden, een heerlijke ambiance en mooi weer. Echt super! Een (heel kleine) selectie van mijn foto's.

Nog genoeg A110's op de productielijn. Op dit moment vooral veel A110's R70 in Bleu Caddy.
f12d1bd9-9adb-41f2-b84a-bd1384392907.jpg

Speciale aandacht was er tijdens het evenement voor de oudere Alpine modellen, de zgn "grand meres".
b8930d29-a1a9-4536-80da-de3f79858551.jpg

49e84a9c-9a80-4c94-b584-2f42c7d592f0.jpg
14bfe9a5-8721-421b-8a34-dd427c3427e5.jpg

De oude Le Mans auto's zijn ook altijd spectaculair
820def18-8853-472d-8950-af60d9935b99.jpg

Lucky shot op de beroemde "Alpine rotonde" met de V6 GT van onze vrienden in de spiegel
e1d94ff6-4d28-4574-bd42-aaf4fad5072d.jpg

Dat ziet er zeker uit als een geslaagde trip!

Jaren geleden ooit in een een proefrit gemaakt en het is mij niet opgevallen. Of in ieder geval niet heftig genoeg dat het mij is bijgebleven. Misschien gewoon ergens een onschuldig ophangingsrubbertje dat z'n niet helemaal fris meer is?

Leuke foto van de productielijn. ben wel benieuwd naar meer foto's daar binnen. verder fantastisch feestje lijkt mij inderdaad

Leuke foto van de productielijn. ben wel benieuwd naar meer foto's daar binnen. verder fantastisch feestje lijkt mij inderdaad

Hier nog een paar uit de fabriek.

Het begint allemaal met aluminium panelen lijmen en popnagelen.
878909ee-3673-4a40-ba39-be01a4482645.jpg

De 3D meetkamer, voor zover ik begrepen heb worden er drie carrosserieën per week uit het proces gehaald om op 35.000 (!) punten nagemeten te worden. De verwerking van deze data duurt 20u. Overigens worden er steeds meer AI camera's gebruikt bij de kwaliteitscontrole.

de6657d7-f178-46e7-8dac-b1a3212b308f.jpg

67d69c13-f7d0-4af5-8ebe-8912c9e72c1a.jpg

5b3deb54-8dc3-40bf-b735-d7352167f2c1.jpg

Wat is die laatste voor iets, met die dichte neus?

Dat is een van de 21 GTA's (V6 Turbo) die gebouwd is voor de Amerikaanse markt. Net op het moment dat de productie van deze versie gestart was, trok Renault zich terug uit de USA (samenwerking met AMC).

Wij stonden afgelopen zondag/maandag op een camping in Gravelines (tussen Duinkerke en Calais) en daar op het plein een fraaie Alpine met striping in de kleuren van de Franse vlag. Jammer genoeg de foto vergeten te maken. Bij jou verslag dacht ik wel at die ook naar Dieppe is geweest.

Het plan is nog steeds om de wielen van de Laguna na de vakantie op te laten knappen. Ik ben al even wezen informeren hier in Uden bij de Velgendokter en de prijs voor 4 wielen vind ik acceptabel. Maar ik betrap me er op om toch ook via Marktplaats en dergelijke te blijven kijken naar eventueel andere wielen voor de Laguna. Af en toe komt er wel eens iets voorbij maar meestal in een staat die net niet top is (maar de prijs meestal wel. ;) ) Om nog eens 600-800 uit te geven voor "net niet" wielen is me te gortig.

En dan zie je op Marktplaats tussen de Renault wielen ineens originele 17 inch Alpine A110 wielen te koop staan. Nieuwe wel te verstaan. Voor maar € 450,- voor een hele set. :oops: Maar ja, voor de Alpine was ik niet op zoek....... dus niet gedaan. En ik kreeg keurig een melding van Marktplaats toen de advertentie verlopen was. Einde.....

Eh, nee toch niet. Want ze lagen bij (ex Alpine dealer) Munsterhuis en daar stonden ze ook op de website. En toen ik daar afgelopen maandag nog eens op keek, was de prijs nog eens bijna met de helft gezakt. Tja, en toen kon ik de verleiding niet meer weerstaan. Een nieuwe set wielen voor minder dan € 275,- keurig thuisbezorgd.

0b0d8818-2de8-4014-bf11-7a6742f0bd57.jpg

3610dcdb-5832-4334-93fb-eede03165494.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad wel een heel schappelijk prijsje.

Vriend van mij had een bedrijf in hoogglans verdichten en velgen kon je daarmee als nieuw maken. Voor wat grotere beschadigingen bij te laten werken ging hij ook naar de velgendokter. Pietje secuur dus daar zullen ze wel goed werk leveren. Mijne maat is er intussen mee gestopt, verkocht en met pensioen.

Dat is wel echt goedkoop inderdaad die prijs.

zijn ze geen alpine dealer meer? Toen ik daar in het najaar was voor de APK van de twingo was het daar boven nog helemaal 'alpine' .

Wow, heel goed prijsje. Dit zijn de gesmede velgen toch? Qua design niet mijn voorkeur maar deze kunnen wel heel wat mishandeling aan, mocht je eens een rally-stage opduiken :ROFLMAO:

Munsterhuis is al een hele tijd Alpine dealer af. Maar inmiddels heeft Stam niet meer het alleenrecht - er zijn heeel veel Alpine dealers. Toch blijf ik bij Stam omdat die de A110 echt kennen en niet alleen maar de A290.

Munsterhuis is inderdaad al sinds begin 2024 geen Alpine dealer meer. Maar ze hebben nog steeds (gebruikte?) A110's staan inderdaad. En ze hadden dus nog wat onderdelen / accessoires.

@Engineer2 de gesmede velgen zijn de 18 inch Fuchs wielen die o.a. op de Premiere Edition liggen. Deze hebben wel bijna hetzelfde design maar zijn een maat kleiner. En ook gelakt en dus wat minder gevoelig voor beschadigingen. Ze passen trouwens ook maar op weinig A110's want als je de grotere remschijven hebt, kun je alleen 18 inch wielen monteren.

Nu dus maar op zoek naar een set all-season banden in de maten 205/45/R17 en 235/45R17.

Vandaag hebben we de Paradiso alvast maar eens achter de Laguna coupe gehangen. Even proberen en proefrijden. En dat was maar goed want de adapter 7- naar 13-polig die ik had was natuurlijk precies verkeerd om. Natuurlijk nog even de bandenspanning van de Paradiso (ook het reservewiel) gecontroleerd en goed gezet.

En nu klaar voor de reis.

34e83128-557c-4e62-ba2a-d174d7b0ede5.jpg

c403d4e0-1d87-44dd-89ee-342e1890696a.jpg

Terug
Bovenaan