Dat zien we nooit meer terug.....

Barri zei:
Daarnaast staat nu in bijna elke configurator dat je de motor aanduiding kan laten vervallen. Ik denk dat dat vaak gedaan wordt, ook bij voorraadautos, waar het eerst er op bleef zitten.

Of je ging zelf knutselen met een visdraadje en wat cleaner. Om er vervolgens achter te komen dat de aanduiding met pennetjes vast zat.
Ik heb ook wel eens de nogal overdreven aanduiding GTX vervangen door het logo van het bedrijf die de auto voor mij huurde (leaseauto).
Dat zag er uit alsof de fabriek het er op geplakt had.

De aanduiding wat de cilinderinhoud is, is tegenwoordig inderdaad achterhaald. Ze halen met een turbo of ander blaasinstrumentje al meer dan 400 paardjes uit een 1300 cc blokje en dat blijft nog verbazend lang heel ook.

Alleen achter, voorin volgens mij niet. Heb op gaspedaal.nl en mobile.de (soms hebben zij basisversies die wij niet hebben) gekeken maar de goedkoopste auto's hebben allemaal elektrische ramen voorin.

Ik kwam vandaag nog wat van deze hebbedingetjes van BP tegen in m'n rommelarchief, het zal me benieuwen of er hier iemand is die dit nog herkent en weet waar het voor gebruikt werd.

In de jaren '70-'80 kwam je ze regelmatig tegen onder de motorkap, maar tegenwoordig is het een totaal onbekend ding geworden.

Dat zien we over een tijdje ook niet meer terug: de oliepeilstok. Enerzijds doordat elektrische auto's die... nou goed, dat is wel duidelijk, maar ook op verbrandingsmotoren verdwijnen ze langzaam.

Twix zei:
Dat zien we over een tijdje ook niet meer terug: de oliepeilstok. Enerzijds doordat elektrische auto's die... nou goed, dat is wel duidelijk, maar ook op verbrandingsmotoren verdwijnen ze langzaam.
En dat terwijl olieverbruik van verbrandingsmotoren wel weer terug van weggeweest is bij bepaalde merken. En dan een peilstok best handig kan zijn als voorwaarschuwing.

EVV zei:
Twix zei:
En dat terwijl olieverbruik van verbrandingsmotoren wel weer terug van weggeweest is bij bepaalde merken. En dan een peilstok best handig kan zijn als voorwaarschuwing.

Heb zelfs m'n peilstok aangepast zodat'ie ook voor de automaat gebruikt kan worden (Die heeft geen peilstok)

Niemand de leuke nog genoemd volgens mij? De koplamp-wisser! Die vond ik altijd zo gaaf. Zelfs mijn 10 jarige wil er een zo zei hij me laatst (Nadat hij er eentje spotte) . Maar eens een mooie Volvo 850 scoren dan :)

Sketcher zei:
Niemand de leuke nog genoemd volgens mij? De koplamp-wisser! Die vond ik altijd zo gaaf. Zelfs mijn 10 jarige wil er een zo zei hij me laatst (Nadat hij er eentje spotte) . Maar eens een mooie Volvo 850 scoren dan :)

Tip: blijf met die wissers uit de buurt van schapen. Ik heb ze in Noorwegen opgegeten zien worden door schapen die rondliepen op een parkeerplaats.

EVV zei:
Twix zei:
Daar had de Peugeot 504 van mijn ouders al een oliepeilmeter voor. Ik had die ook in mijn eerste CX: totaal overbodig eigenlijk, enkel bij de onderhoudsbeurten was er verse olie nodig.

iDS zei:
Daar had de Peugeot 504 van mijn ouders al een oliepeilmeter voor. Ik had die ook in mijn eerste CX: totaal overbodig eigenlijk, enkel bij de onderhoudsbeurten was er verse olie nodig.

Simca/Talbot had in de jaren '80 een elektronische oliepeilstok: onder aan de peilstok zat een kunststof oliesensortje en aan het handvat van de peilstok de stekkerverbinding.
Het was wel een aardig kwetsbaar ding, er zijn destijds heel wat van die sensortjes van de peilstokken afgebroken en in het carter verdwenen.:)

Muddy Bandit zei:
Simca/Talbot had in de jaren '80 een elektronische oliepeilstok: onder aan de peilstok zat een kunststof oliesensortje en aan het handvat van de peilstok de stekkerverbinding.
Het was wel een aardig kwetsbaar ding, er zijn destijds heel wat van die sensortjes van de peilstokken afgebroken en in het carter verdwenen.:)

De duurdere Ford Sierra's hebben dat ook, altijd even klooien met het draadje als je de olie gaat peilen :)

Zo'n oliepeilstokafveegdingetje is leuk! En handig :)

Terug
Bovenaan