CorZa: Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Greentech Style First Edition (vanaf pagina 86)

Fabia vind ik van binnen vele malen mooier, moderner, frisser ogen dan de Clio. Wij hebben proefgereden in een Clio, maar zoals eerder gemeld: kortste proefrit ooit :)

Koplampen zit xenon in met LED dagrijverlichting, dus die combi heb ik gelukkig al. De halogeen kaarsjes vind ik gelijk minder mooi staan.

Snel bestellen dan ;)

Nieuwe pagina, nieuwe foto :cool:

20180520_203917.jpg

Nog even de uitrusting/opties opgesomd (in compleet willekeurige volgorde):

17" Mato velgen
Cruise control
Climatronic
DAB+ radio
Skoda surround system by Arkamys
LED dagrij-verlichting
Xenon verlichting
Bochtenverlichting
Driver Activity Assistent
Sportstoelen
Opbergvakken onder de voorstoelen
Stoelverwarming
Elektr. spiegels met verwarming
Automatisch dimmende binnenspiegel
ABS/ASR
ESC incl. ABS,MSR,ASR,EDS,HBA, automatic brake disc cleaning
Elektr. ramen rondom
Sunset (extra donker) getinte ramen
Regensensor
Auto Start/stop systeem
Startknop ipv contactslot
Front assist met voetgangersbescherming (auto brake)
Stuurwielbediening
En natuurlijk de zonnebrilhouder boven de binnenspiegel

(en ik vergeet vast iets, maar dit is het meeste wel)

De nieuwe eigenaar van de Leon heeft zich via via gemeld. Grappig dat het wereldje toch zo klein blijkt te zijn. De Leon staat er nu zo bij:
20180711_171812.jpg

Smaken en kleuren? :D

De laatste tijd erg druk geweest dus nauwelijks in de Fabia gereden, laat staan iets aangepast... Net terug van een lang weekend F1 in Silverstone en dat was ook een leuke update vind ik :cool:

Ik zit nog te stoeien met het Mirrorlink systeem, maar nog geen nieuws op dat vlak. Verder blijkt het praktijkverbruik rond de 1:17 te liggen dus dat is wel een verschil met de Leon.
Qua snelheid en sportiviteit :cry:
Qua luxe en comfort :T

Leuke en vooral praktische opvolger, lijkt me geweldig een compleet nieuwe auto kopen (y)
Je oude Seat gaat er niet op vooruit helaas met die verschrikkelijke zwarte velgen (n)

Eerste 'lange' trip met de Fabia zit er al op. Spontaan een kort weekendje Frankrijk gedaan in de omgeving van Honfleur. Met de Leon hadden we dit nooit zo snel gedaan (velgen, putten in de weg, drempels enz...).

Op donderdagmiddag besloten dat we vrijdags zouden vertrekken. Nog even een hotelletje geboekt en toen kwamen we erachter dat het een druk weekend was... het drukste van het jaar ongeveer, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk iets gevonden wat beschikbaar was en op vrijdagochtend in de auto gestapt en rijden maar. Heerlijk en actief weekendje gehad. Zondagmiddag voldaan weer terug richting huis met als conclusie dat de Fabia een ideale reisgenoot is.

De Fabia blijkt een ontzettend fijne reisauto. Na uren zitten nauwelijks iets aan mijn rug gemerkt (met 2 hernias al een bonus op zich) en hij is heerlijk comfortabel, ondanks de (voor deze auto) vrij grote wielen. Ik moet ook zeggen dat de (tol)wegen echt perfect zijn. Keurig vlak asfalt en het was onderweg helemaal niet druk.

Onderweg:
F01.jpg

F02.jpg

Best warm op de plaats van bestemming:
F03.jpg

Mooie, groene omgeving:
F06.jpg

F07.jpg

F09.jpg

De reisauto:
F04.jpg

Mooi stukje engineering:
F10.jpg

Er rijdt toch wat leuks in Frankrijk :cool::
F08.jpg

Ow ow, dat wordt geen verlaging van het onderstel lees ik al... :T
Wel mooi dat ie zo goed bevalt! (y)

Twee jaar terug was ik ook met de auto op vakantie, toen reed ik vanaf Cannes terug via Dijon. Mij viel toen ook op hoe mooi strak die tolwegen zijn!

Enorme update (nee eigenlijk update van niks, maar was net +20 spam berichten aan het verwijderen en ik dacht laat ik weer eens wat plaatsen):
Bij een constant toerental bij lage motorbelasting (b.v. cruise control + lage toeren) hoorden we steeds een hoge, resonerende pieptoon.

111320.jpg

Na wat zoekwerk bleek het een verbindings- / ontluchtingsslangetje te kunnen zijn van het benzinedamprecirculeersysteem (er is vast een officiele naam voor...). Geribbelde slangetje vervangen door het geupdate, gladde slangetje (34 euro) en geluid is verdwenen. Best bijzonder dat het zo'n verschil maakt, maar blij dat de rust wedergekeerd is :)

Wel saai hè, zo'n nieuwe auto waarbij zo'n probleempje zelfs bijzonder is :D

Bevalt ie verder goed, en mis je de Leon al/nog?

Sorry, dat was ik... ;)

@Barri, hij bevalt boven verwachting goed. Lekker luxe, onthaasten, zuinig en comfortabel. behalve wat pk's mis is niets. Ja ok, de reactie schitteren door afwezigheid. Met de Leon werd regelmatig een gesprek begonnen en als Daisy achter het stuur zat werd ze vaak uitgedaagd of nagekeken. Meestal als ze haar weer hadden ingehaald.

Wat zit zo'n Skoda trouwens ontzettend praktisch in elkaar. Het is een compacte auto (kleiner dan de Leon), maar ontzettend praktisch. Zo gaan er bijvoorbeeld zonder geduw of getrek zomaar 10 rollen glaswol in de auto weten uit praktijkervaring :T

Daisy is trouwens met name groot fan van de stoelverwarming. Die werkt dan ook erg goed :eek:

Ha ha herkenbaar :) Mijn vriendin moet weinig hebben van al die knopjes en functies en gadgets... maar snapt het knopje van de stoelverwarming ineens wél.

Heel herkenbaar. Al die instellingen en menu's in het scherm en alle knopjes zijn maar lastig, maar... het is inmiddels al starten, gordel om, stoelverwarming aan.... dat gaat al als vanzelf. We verwennen ze veel te veel ;)

Een update van niks, maar niettemin een update :T

Nieuwe matjes aan de voorkant, zowel bestuurder als bijrijder:
6kGFMe5.jpg

Matchend kofferbakmatje:
llLBVgG.jpg

Zo is de auto weer wat vrouw-stal-vriendelijker :D

Ik vond het F-detail in de matten trouwens erg subtiel, maar leuk... het werd door de jury 'een tikkeltje overdreven' gevonden :)

Ik ben erg van de subtiele details. Kan stiekem genieten van zulke, voor anderen, onzinnige en nauwelijks zichtbare details :p

Even stof afblazen... we zijn inmiddels weer heel wat comfortabele en probleemloze kilometers verder. Afgelopen vrijdag heeft de Fabia de eerste onderhoudsbeurt gehad. De zogenaamde Longlife beurt (2 jaar, 30.000km). Dat scheelt weer iets qua vaste kosten zou je denken, maar of ik toch even 650 euro wilde achterlaten... ouch :eek:
Zijn dat de normale tarieven tegenwoordig? Ik moet bekennen dat ik er wel wat van schrok :rolleyes: Maar goed, ik vind het wel prettig dat de auto zijn eerste echt grote beurt en zo vlak voor de vakantie eens goed nagelopen wordt en van verse sapjes wordt voorzien, maar toch... wat een geld voor een relatief kleine en zuinige auto.

We zijn we met verhuisplannen in de weer dus 'zolang het nog kan' maar even door de zure appel heen bijten en de dealer sponsoren en dan zijn we er de komende jaren vanaf.

Niettemin... zijn we toch nog altijd erg blij met de Fabia. Daisy is er al helemaal aan verknocht en met name de stoelverwarming heeft overuren gedraaid de afgelopen maanden. Volgende maand weekje actief doen in de Ardennen en na de zomer misschien nog een spontaan ritje Frankrijk of Italië :cool:

Heel soms wordt de Fabia zelfs als 'werkpaard' ingezet :

20190313-192655.jpg

(valt mee hoor want qua lading lag er nog geen 100kg in)

650 Euro voor een 30.000 longlife beurt. Ik vind het heel veel geld, maar kan op afstand natuurlijk niet zeggen of het teveel is. Zijn er extra werkzaamheden uitgevoerd of onderdelen vervangen?
Twee jaar geleden heb ik mijn Octavia TDi na 205.000 km ingeruild voor een jonge Focus 1.0 Ecoboost met maar 8000 km op het klokje.
De Octavia werd volgens fabrieksvoorschrift onderhouden bij de Skoda dealer, maar ik heb nooit meer dan 430 Euro uitgegeven voor een longlife 30.000 beurt.
Met mijn huidige Focus heb ik nu 50.000 km gereden in twee jaar en heeft ondertussen twee keer een 20.000 beurt gehad bij de officiële Ford dealer.
Beide keren iets meer dan Euro 200 kwijt. De Ford moet dus iets vaker naar de garage, maar de beurten zijn voordeliger.

Ja ik vond het ook wel serieus geld voor een auto(otje) van 4 jaar oud...
Volgend jaar is geen beurt nodig en jaar daarop een kleintje van <200,-, maar toch... maar niet te lang bij stilstaan en lekker verder rijden :cool:

Wow wat een geld, dat is al meer dan ik bij elkaar heb uitgegeven aan mijn 22 jaar oude Opel Astra in de laatste 6 jaar. Vanochtend nieuwe APK bij de Opel-dealer, was 29 Euro kwijt. :cool:

Die 650eu was echt alleen de beurt? Niet toevallig nog de vervanging van wat onderdelen?
Want ik vind het ook een flinke smak geld.

Mijn laatste beurt bij 90.000km was ook ongeveer dat bedrag maar wel inclusief zomer/winter wissel, nieuwe remblokken, nieuwe batterij voor de sleutel en nieuwe ruitenwissers. Dan is het ook nog een C-segmenter ipv een B-segmeter dus vaak ook nog een fractie duurder.

Het is zeker goed geld...

Nog even het rekensommetje erbij gepakt:

Longlife Onderhoudsservice : € 279,-
Uitgebreide inspecties* : € 49,01
Remvloeistof verversen : € 75,-
Bougies vervangen : € 139,-
Interieurfilter vervangen : € 49,01
TOTAAL ONDERHOUD : € 591,02
Extra: Remmen reinigen achter : € 57,41
Totaalprijs: € 648,43

*Uitgebreide inspecties: Afhankelijk van het aantal gereden kilometers en/of het aantal maanden dat de auto gereden heeft, schrijft de fabriek extra inspecties voor. Deze extra inspecties kunnen bestaan uit controle op ruitenwissers, verlichting en motor/motorruimte. Daarnaast het afstellen van koplampen, controle op vorstbescherming van koelsysteem en controle op geribde riem, onderstel en uitlaatsysteem.

Ik wilde vooraf nog zelf de bougies vervangen, maar heb er gewoon echt geen tijd voor gehad helaas, alleen achteraf gezien had ik het beter wel gedaan. 140 euro voor 4 bougies (à tientje per stuk?) vervangen! o_O
Spijt dat ik niet 's avonds laat alsnog een half uurtje heb vrijgemaakt voor het vervangen van de bougies... :rolleyes:

Wel de hoofdprijs voor onderhoud. En dan zijn er die durven beweren dat Honda's duur zijn in onderhoud, dat heb ik met de beide Accords in 15 jaar nooit betaald :eek:

We zijn we met verhuisplannen in de weer

Kan ik ergens inkomen, ik vind jouw gemeente - bij het doorrijden - echt wel een van de meest troosteloze plekken van Zeeland...

Ik heb dat zelfs met de Leon (die toch bijna 3x zoveel vermogen had) nog nooit betaald... Ik ga binnenkort ook nog wel eens binnenlopen en vragen wie ik precies sponsor.

Snap ik Peter, van alle Zeeuwse-Vlaamse gemeentes lijkt de gemeente waarin ik woon lijkt nog het meest op België ;)

Nee, het plan is een woning in de polder met veel grond voor Daisy en een grote garage en aparte hobbyschuur voor mij. Er mag eventueel ook een woonhuis op staan :T
Al 3 bezichtigingen gehad de afgelopen tijd, maar nog niets concreets. Als je nog wat weet... kom maar door :cool:

CorZa zei:
(..)

(..)

140 euro voor 4 bougies (à tientje per stuk?) vervangen! o_O (..))

Tja, dat zullen ook wel 'longlife' bougies zijn die niet 10 euro per stuk kosten.. ;)

Wat is het uurtarief van je dealer? Zal ook wel 100 euro excl. BTW zijn, denk ik?

.. en je had wel meer werkzaamheden kunnen doen. Interieurfilter vervangen voor 5 tientjes.. is ook best geld toch?

Die in Sint Kruis heb ik gezien, maar is ons nog niet 'landelijk' genoeg :T

De woningen die we tot nu toe bezichtigd hebben zijn allemaal echt in de polder. Dus vrij uitzicht en 'landelijk gelegen' zoals ze dat noemen. Wij haten namelijk buren :D
Nee hoor, wij kunnen het prima vinden met onze huidige buren, maar als we het doen dan willen we wel graag zoveel mogelijk in de 'onbewoonde wereld' en niet in een straat... met huizen... en mensen... brrr :)

Maar als je iets tegenkomt, blijf vooral doorsturen hoor. Via Facebook of wat dan ook, je weet me te vinden ;)

zinloze info on

Ik zie trouwens net dat ik een week geleden 18 jaar Autoweek forumlid ben :T

zinloze info off

Durashift zei:
CorZa zei:
(..)

(..)

140 euro voor 4 bougies (à tientje per stuk?) vervangen! o_O (..))

Tja, dat zullen ook wel 'longlife' bougies zijn die niet 10 euro per stuk kosten.. ;)

Wat is het uurtarief van je dealer? Zal ook wel 100 euro excl. BTW zijn, denk ik?

.. en je had wel meer werkzaamheden kunnen doen. Interieurfilter vervangen voor 5 tientjes.. is ook best geld toch?

Ik mag toch hopen dat de Skoda dealer nog geen 100eu ex btw rekent voor een monteur :eek:
Daar komt de BMW dealer nog niet eens aan volgens mij.

Afgezien daarvan, vaak heeft een standaard kleine/grote beurt een standaard prijs incl uren, filters, bougies etc.
Zijn bijv je remblokken versleten dan komt dat er overheen.

Nee, ik blijf het veel geld vinden. Zou het toch eens navragen en/of voor de volgende keer een andere dealer zoeken en vooraf een prijs opvragen :T

Tja, met alle pakketprijzen e.d. wordt een werkplaats uurtarief niet zo zichtbaar natuurlijk.. ;)

Maar ik had het laatst op een offerte van de Opel dealer toch erop staan: € 99,99 excl. BTW.
Geen groot glaspaleis o.i.d., gewoon een regionale servicevestiging in het midden van het land.

Die pakketprijzen zijn lekker duidelijk naar de consument, maar (zeker bij een kleine auto) betaal je al snel een stuk meer dan wanneer je alleen tijd en onderdelen rekent.
Pakketprijs bij Renault voor een B-beurt voor een Clio is 260,- meen ik. Bij de huisdealer rekenen ze gewoon tijd en onderdelen en was ik slechts 130,- kwijt voor de Clio IV toen die nog in zijn fabrieksgarantie / coulancejaar zat. Uurprijs is schat ik 60,- per uur hier. Geen exact idee van eigenlijk.

Een weekje Ardennen erop zitten. De Fabia blijkt ons wederom te verbazen als praktische auto. 3 personen met flinke bagage en de Fabia slikt het allemaal. Daarbij opgeteld een gemiddeld verbruik van 1:17,1 en we blijven, ondanks de stevige onderhoudsprijzen, toch erg blij met onze trouwe vierwieler.

Bij ons tijdelijke onderkomen:
20190510-154034.jpg

Oldtimers die gebruikt worden waarvoor ze dienen: genieten.
20190514-132741.jpg

(Een Mercedes 250 SE/C Cabriolet én Citroen DS Pallas, beiden uit 1968)

Een gezin met Tesla's bij een vakantiewoning. Mat-grijs geniet niet mijn voorkeur, maar wel voor het eerst dat ik de nieuwe Tesla Model 3 in het echt zie:
20190512-122102.jpg

Terug
Bovenaan