CorZa: Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Greentech Style First Edition (vanaf pagina 86)

Ik heb de bougiekabels, bougies, aansluitingen, contactpunten, verdelerkap, accupolen, vloeistofniveau's e.d. gecontroleerd c.q. schoongemaakt en de Golf doet het eigenlijk weer prima. Het klinkt wat sneu, maar geld om alles te vervangen hebben we niet (o.a. nieuwe keuken komt eraan), dus eerst een grondige schoonmaakbeurt geprobeerd alvorens een set bougiekabels te kopen (toch weer 60 euro) en waarempel... Sjonnie doet het voorlopig weer prima. Dus we wachten even af hoe het gaat lopen de komende tijd, maar zelfs na 2 dagen stilstaan startte hij weer als vanouds (gelukkig) :)

Onverslijtbare motoren, maar wel gevoelig voor wat betreft de ontsteking. Nou scheelt het dat het (hier in elk geval...) al een week niet meer geregend heeft. De kans is aanwezig dat het in een natte periode weer wat minder wordt. Overigens klinkt het niet sneu, het is eerder sneu dat mensen steeds meer gewend zijn dat alles maar meteen vervangen moet worden...

TJa, we moeten toch een beetje op de centen letten, dus liever eerst wat hobbyen en dan pas kijken of het vervangen dient te worden. Bij een Golf II kun je gelukkig eerst nog zelf hobbyen met sleutels, bouten en schroevendraaiers :)

CorZa zei:
TJa, we moeten toch een beetje op de centen letten, dus liever eerst wat hobbyen en dan pas kijken of het vervangen dient te worden. Bij een Golf II kun je gelukkig eerst nog zelf hobbyen met sleutels, bouten en schroevendraaiers :)

Dat is precies wat ik bedoel, ook als je niet op de centen hoeft te letten. We leven steeds meer in een wegwerpmaatschappij. En dan verbazen mensen zich nog over de garageprijzen...

Ja precies. Ik ben blij dat er nog enkelen zijn die er toch nog hetzelfde over denken als ik :)

Daarom is zo'n oud Golfje ook zo leuk. Je kunt zoveel zelf doen en mocht het vervangen moeten worden dan vallen de kosten ook nog altijd mee :). Die zwarte van mij staat inmiddels op de 223 000, gaat nog ebst rap moet ik zeggen :). Heb deze nu 2 jaar en rij per jaar zo'n 15 000 (alleen prive). Toen mn beste vriend m kocht in juli 2006 stond ie op 138 000. (Hij is niet voor niets diesel gaan rijden).

Dat is het voordeel van een oudere auto. Er gaat meestal wat vaker iets kapot, maar vaak hoeft het de kop niet te kosten en kun je veel dingen nog zelf doen ook.

Goedkoper rijden lukt bijna niet, zelfs niet als je een nieuwe Aygo oid. zou kopen (afschrijving ed.)

Wat vaker kapot gaan viel mee, maar nu volgen ze elkaar rap op...
Gisteren komt Daisy thuis "rij Sjonnie het kanaal maar in hoor"...

Ik: :eek:
(Sjonnie is altijd heilig na paard en de katten (en ik hopelijk...) haar troetelkind)

Nu had de ruitenwisser het begeven. En het regende gister dus het was best link rijden. Dus ik ben vandaag met Sjonnie naar het werk gegaan. Wat blijkt nou... de bevestiging van de ruitenwisser heeft het begeven. Dus de ruitenwisser aanzetten resulteert in het stilstaan van de ruitenwisser en een draaiende ruitenwissermotor of een ruitenwisser die in het luchtledige aan het zwaaien is... :)

Dus we hebben weer wat te doen van het weekend :LOL:

En inderdaad Richard, veel goedkoper rijden kan bijna niet, maar dan moet het niet op deze manier door blijven gaan...

Heeft onze Toledo ook gehad. Op de ruitenwisseras zitten spiebaantjes en die vreten in in het aluminium huis van de ruitenwisserarm. Die laatste heeft een licht taps toelopend gat, zodat hij altijd vast moet klemmen op de as van de ruitenwissermotor. Dat zal nu niet meer gaan lukken, het gat zal te ver uitgesleten zijn. Bij onze Toledo heb ik het asje toen van wat loctite voorzien, sindsdien zit de ruitenwisser er weer stevig op, toch al zo'n 40k km.

CorZa zei:
Wat vaker kapot gaan viel mee, maar nu volgen ze elkaar rap op...
Gisteren komt Daisy thuis "rij Sjonnie het kanaal maar in hoor"...

Ja, ooit eindigt he hé ...
Maak niet de fout te veel te investeren in een oude auto die uiteindelijk toch weggaat.

Let wel:
ik heb er alle begrip voor dat je op de centen moet letten en niet staat te springen voor grote auto-uitgaven.

Misschien klinkt het als een reuzegrote vloek, maar kan de Leon niet worden ingewisseld voor 2 daily drivers?
Je hebt al ooit overwogen die weg te doen wegens niet echt geschikt voor dagelijks gebruik wegens te mooi en kwetsbaar.

Ik denk (lees: hoop) ook dat het iets simpels is wat relatief makkelijk te repareren is...

@BRG, ja laatst ook al overwogen, maar altijd wanneer ik na zo'n hersenkronkel in de Leon stapt lijkt hij extra lekker te rijden. Alsof hij zelf zegt "doe me niet weg, ik rij nog zo lekker!" :D

Maar die overweging weegt idd wel zwaarder en zwaarder de laatste tijd. Zeker omdat Dais na de zomer iedere dag naar Uni Gent moet...

Nou, de ruitenwisser is "gemaakt". Destijds is het hele spel omgebouwd naar een enkele ruitenwisser in het midden. Daarbij is er een alu arm ingeslepen om alles passend te maken. Hiervoor is een hapje uit het alu geslepen zodat het scharniergewricht vrij kan bewegen. Precies daar was het aluminium finaal afgebroken... Dus 2 plaatjes op bevestigd (onder en boven) en nu werkt alles weer. Ik vraag me af hoe lang, maar dat zien we dan wel weer ;)

Owja en weer een litertje olie erbij, piepgeluidje weggehaald en alles even nagelopen. Alleen voor het idee al ;)

Dus... nog geen andere auto gelukkig! :D
[size=x-small](al moet ik de laatste tijd de Leon wel erg vaak afstaan....)[/size]

Klein vraagje tussendoor.

Afgelopen weekend hebben we de Golf eens een goeie wasbeurt gegeven (het was meer dan nodig). Dus m'n voorraadje Meguiars is nu gehalveerd :)
Zelfs m'n klei is nu afgeschreven...

Alleen de zwart kunststof bumpers blijven een probleem. Ze zien er prima uit na een beurtje, maar na een paar weken is het weer lichtgrijs. Nu weet ik dat er een soort kunststof-behandel-middeltje bestaat waarmee je de bumpers min of meer "verft". Heeft iemand enig idee welk spul dit is en waar het te halen is?

Alvast bedankt!

Ik gebruik trimdetailer van Meg.
https://carclean.nl/product/Meguiars/Gold_Class_Trim_Detailer_285ml_G10810EU_100083.aspx

Wordt de boel weer mooi zwart van voor een aantal weken. Een spul om de boel te 'verven' herken ik niet eerlijk gezegd...

Je kunt ook mijn Mondeotopic even opzoeken en zien hoe ik deze delen aanpak. Kost bijna geen geld (1,99 en een rolletje tape) en is zeer effectief :D

Er is wel degelijk een middel wat het kunststof zwart maakt en houdt. Ooit gezien, nooit meer gezien...
En nee, het was geen verf ;)
(vast op eenzelfde basis, maar werd anders toegepast)

@Elco, dat was inderdaad mijn volgende optie, alleen aan de Golf zit nogal veel kunststof (lees: voorbumper, onderlip, achterbumper, alle randen rondom rond de wielkasten, deurstrips, dakspoiler(tje), rond de spiegels)...

Black Wow of iets dergelijks is ook wel goed geloof ik, had ene BaasB toen op z'n Golf GTI gesmeerd en dat zag er goed uit!

Ik heb ook iets dergelijks nodig. Ik heb ook wel eens gelezen dat lijnolie goed schijnt te zijn om de kunststof delen weer zwart te krijgen.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar trekt dat er niet een beetje in? De Trimdetailer die adinsx noemt heb ik wel gebruikt en heeft wel resultaat, maar is wat mij betreft ook te snel verdwenen.

Ik gebruik altijd bumper-black van de action, €3 ofzo en blijft redelijk tot goed zitten, ik spuit het er gewoon elke wasbeurt weer op. (y)

Zelf heb ik wel eens lijnolie gebruikt. Qua glans is het een absolute aanradar, maar olie is dol op plakken etc. dus vuil blijft er enorm goed in zitten. In de winter heb ik het er nog maar nauwelijks af kunnen krijgen, niet zo'n ideaal goedje dus...

Dat Black Wow is inderdaad wel hetgeen wat ik zoek. Niet exact hetzelfde, maar doet wel hetzelfde en dat is de bedoeling. Alleen 30 euri voor een flesje... pffff da's 10% van de dagwaarde van de Golf :D
(laat ze het maar niet lezen...)

Op de 19, ook met grijze kunststofbumpers gebruikte ik altijd een oude doek en daar gooide ik wat verse motorolie op uit de ton thuis.
Ging ook erg goed en netjes, je moest er alleen niet tegenaan lopen en al het zand/stof etc. bleef er aan plakken inderdaad :)

De Trimdetailer blijft inderdaad niet lang genoeg zitten

CorZa zei:
Dat Black Wow is inderdaad wel hetgeen wat ik zoek. Niet exact hetzelfde, maar doet wel hetzelfde en dat is de bedoeling. Alleen 30 euri voor een flesje... pffff da's 10% van de dagwaarde van de Golf :D
(laat ze het maar niet lezen...)

Is die nog 300 EUR waard ... :eek:

Weer wat nieuws... Mijn linker xenon-lamp geeft nu een paarsachtig licht. Qua lichtsterkte lijkt hij nog altijd hetzelfde alleen nu half paars dus...

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Owja, en hoop stiekem dat niemand zegt dat ze dat altijd doen voordat ze kapot gaan. Xenon setje is een jaar of 5 oud denk ik...

:) Toch wel, ze verkleuren naarmate ze ouder worden.

Dus ja, paars gaat wel richting einde binnen korte tijd ;)

Ik heb thuis Trim Detailer van Meguiars en Black Wow. Trim Detailer maakt de bumpers echt heel erg mooi donker en zwart. Het nadeel is dat het erg vet spul is en met een regenbui kan het spul uitlopen en vettige strepen achterlaten op de lak. Bovendien is de levensduur erg kort! Na 2 weken moet je het eigenlijk alweer opnieuw aanbrengen.
Black Wow heb ik sinds kort. Het is een heel erg klein en duur flesje. Daar tegenover staat dat je er verschrikkelijk weinig van nodig hebt. Black Wow laat de kunstofdelen niet extreem glanzend zoals Trim Detailer, maar brengt de kleur wel goed terug en maakt de kunstofdelen iets donkerder, maar lang niet zo erg als de Trim Detailer.
Grote voordeel van Black Wow is dat je er heel weinig van nodig hebt en dat de levensduur veel langer is dan die van de Trim Detailer….

Ok, dank je wel! Dan wordt het dus Black Wow ;)
Dat glanzende vind ik sowieso niet mooi en wel zo fijn dat het langere tijd blijft zitten...

@CorZa: Misschien over niet al te lange tijd een Golf II meeting doen? ;) (Jaja!)

:) Ik had mijn topic ook sinds 23 mei niet geüpdated. Is nu wel geregeld met slecht nieuws :confused:

Corza heeft het ook druk? ;)

Nieuws? Sorry, maar druk druk druk. Druk in huis bezig met vanalles en op het werk is het overkill aan werk en dat heeft zo z'n gevolgen voor mijn online-tijd...

Mijn welgemeende excuses ;)

En... tussendoor zijn we ook nog 16 dagen naar Gran Canaria geweest, maar dat ga ik van te voren niet publiekelijk bekend maken natuurlijk :)

Nieuws Leon: geen nieuws... speelt wel iets, maar daar komt ik misschien nog op terug.

Nieuws Golf: waterpomp/sensor stuk. De temp. sensor is al vervangen, de waterpomp gebeurt vanavond. Verder nog allerlei kleine dingetjes gemaakt c.q. nagekeken. Beestje loopt nog uitstekend eigenlijk. Ook na 3 weken stilstaan. Na de vakantie sleutel om en meteen starten en prima lopen. Wat een degelijkheid he ;) (<---)
Ik had natuurlijk wel de pluspool van de accu losgehaald voor de vakantie he :)

Golf II meeting? Als de Golf het nog trekt, graag :D

CorZa zei:
Nieuws? Sorry, maar druk druk druk. Druk in huis bezig met vanalles en op het werk is het overkill aan werk en dat heeft zo z'n gevolgen voor mijn online-tijd...

Al blij zat dat het dat maar is en geen opnieuw opduikende gezondheidsproblemen (y)

Dank je BRG. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dat achterwege liet. Door mijn rug gegaan tijdens het wandelen (...) en daar een week flink ongemak van gehad, maar dat is gelukkig bijna verdwenen ;)

Hoe is het in Belgenland? Mijn vriendin wordt vanaf (eind) september ook half Vlaamse, dus ben haar al wat Vlaams dialect aan het bijleren ;)
Afgelopen weekend trouwens (weer) bevestigd waarom het openbaar in Nederland niet werkt in tegenstelling tot andere landen, waaronder Belgie. Voor 1,30 ga je hier 5km verder met de bus. In Belgie geraak je daarvoor van Zelzate tot Gent... :)

In Belgenland alles OK,
LAT is na 4 jaar LT geworden (zonder de "a" dus).
Al even gekeken voor een recente Civic,
maar toch maar even on hold gezet,
we overwegen voor die centjes een zwembad of jacuzzi in de tuin te plaatsen ...

Ah, dikke proficiat! Dus nu volwassen en verantwoord gedrag op zijn tijd? ;)

Ik weet nog wel een leuk Golfje II te koop voor een vriendenprijs :D

Tja, ligt eraan hoe hard een auto nodig is. Een jacuzzi dan wel zwembad in de tuin is ook lekker natuurlijk :)

Nodig?
Eigenlijk niet,
ze rijdt nu een Saxo van 6 jaar oud met pakweg 110.000 km ...
Maar het zou altijd kunnen dat die volgend voorjaar naar haar zoon doorschuift ... dus als zich een opportuniteit voordoet, dan overwegen we het altijd wel eens ...

Kleine update: Temperatuursensor en thermostaat van de Golf zijn beiden vervangen door gloedjenieuwe exemplaren en Sjonnie doet het weer prima :D

Alleen om één of andere onbekende reden rij ik steeds vaker met de Golf naar m'n werk en rijdt Dais steeds vaker met de Leon. "Hij rijdt toch wel heel lekker" en "hij is eigenlijk best heel mooi he" waren doorslaggevende argumenten voor de ommezwaai... Dit in tegenstelling tot pakweg een jaar geleden... "hij is veel te snel" en "hij is zo onoverzichtelijk, ik weet nooit waar het kont van de Leon ophoudt"...

hmmmm :rolleyes:

;)

Terug
Bovenaan