CorZa: Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Greentech Style First Edition (vanaf pagina 86)

Blijft vreemd die schuldvraag, in mijn ogen ben je onschuldig. Allebei dezelfde maatschappij misschien?

Hoe is het overigens met de nek en rug?

Daan. zei:
Ik vind dit echt enorm balen voor je! Je ziet toch ook aan de auto dat zij boven op jou is geknald. En groen licht is groenlicht moeten ze dat kreng maar zo afstellen dat hij op rood springt als de weg vol staat.(n)

Hoe stel je je dat voor? Dan gaat het licht voor de zijstraat toch nooit meer op groen?

Boet zei:
Ik heb ooit eens begrepen dat een ieder stil moet kunnen staan binnen de afstand die men kan overzien. Als een kruispunt vol staat met auto's, kun je nóg honderd keer voorrang hebben, maar als je vervolgens op een stilstaand object knalt, heb je m.i. je afspraak met Hans Anders gemist.

Die muts mag nog van geluk spreken dat ze de vrachtwagen niet gepakt heeft. Dat geeft toch iets minder mee.
Inderdaad. Dan knal je op een stilstaande auto, en dan is die ander nog schuldig ook??? o_O

Barri zei:
Boet zei:
Ik heb ooit eens begrepen dat een ieder stil moet kunnen staan binnen de afstand die men kan overzien. Als een kruispunt vol staat met auto's, kun je nóg honderd keer voorrang hebben, maar als je vervolgens op een stilstaand object knalt, heb je m.i. je afspraak met Hans Anders gemist.

Die muts mag nog van geluk spreken dat ze de vrachtwagen niet gepakt heeft. Dat geeft toch iets minder mee.
Inderdaad. Dan knal je op een stilstaande auto, en dan is die ander nog schuldig ook??? o_O

Zo vreemd is dat toch niet? Als je op een spoorweg of een brug stil staat ben je toch ook de sjaak? Corza had daar niet met de auto mogen staan, hoe zuur dit ook is. De vrachtwagen is eerder in zijn nadeel dan in zijn voordeel, de vrouw had hem redelijkerwijs niet kunnen zien en daar ook niet hoeven verwachten.

wow marco, ik loop wat weken achter en deze beroerde wijziging in jouw topictitel is me al 3 pagina's ontgaan... sterkte nog!!!

@ S.Velthuis. Dat Corza daar niet had mogen staan, begrijp ik wel, maar als er op een kruispunt een complete rij auto's staat, waaronder een vrachtauto, dan knal je toch niet vol door, ook al héb je voorrang? Het lijkt me dan dat het stilstaand obstakel prima waargenomen kan worden. Als zodanig zou de Saab-dame ook wat verweten kunnen worden.

-disclaimer: één en ander uiteraard als ik de situatie correct inschat-

Dus zij wordt 100% in recht gesteld, niettegenstaande de haaietanden en de driehoek?
Snap ik dus niet :confused:

Als dat echt zo is, dan pak ik ook even een auto mee op de kruising hier bij ons dorp, in de file op de N201! :cool:

Ik kan er ook met mijn pet niet bij dat jij volledig aansprakelijk gesteld wordt.... Heel vreemd.

Hartelijk dank voor jullie medeleven en meedenken. Het is voor mij/ons ook nog altijd niet te snappen waarom zij in vredesnaam 100% in het gelijk wordt gesteld. Ik snap dat ik niet stil mag staan op een kruising, maar gezien de wegwerkzaamheden na de kruising was dit min of meer onvermijdelijk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand van jullie in eenzelfde situatie stil was gaan staan voor groen om zo'n grote/lange kruising leeg te laten. De verkeerslichten na de kruising waren namelijk niet zichtbaar vanaf onze locatie dus ook niet te verwachten dat er na een kruising ineend weer een verkeerslicht staat.

Ik heb vrede met ieders uitspraak, alleen niet met het verzekeringstechnische verhaal. Iemand jakkert een overvolle kruising op in haar leasehok, ramt een autoliefhebber zijn trots die vervolgens zijn auto in de kreukels ziet, hoop ongemakken meekrijgt, meer verzekering mag betalen (merk ik nog 15 jaar lang dus) en madam hobbelt inmiddels lekker verder? Lastig te verkroppen en zeer ergerlijk...

CorZa zei:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand van jullie in eenzelfde situatie stil was gaan staan voor groen om zo'n grote/lange kruising leeg te laten.
Het is een wat andere situatie maar toch:

CorZa zei:
Iemand jakkert een overvolle kruising op in haar leasehok, ramt een autoliefhebber zijn trots die vervolgens zijn auto in de kreukels ziet, hoop ongemakken meekrijgt, meer verzekering mag betalen (merk ik nog 15 jaar lang dus) en madam hobbelt inmiddels lekker verder?
Hier proef ik toch wat stemmingmakerij, en dat snap ik best! :)

Hoe vervelend het ook is, bekijk het eens vanuit de optiek van de tegenpartij. Je rijdt op een verkeerslicht af, wat op rood staat. Voor je staan geen auto´s te wachten en je concentreert je op het verkeerslicht. Dat springt op groen en je geeft weer gas bij. Blijkt er iemand zijn auto midden op jouw rijbaan tot stilstand te hebben gebracht, in plaats van het kruispunt vrij te houden.

Overigens hoef je niet het hele kruispunt vrij te houden. Het belangrijkste is het verkeer voor rechtdoor (maar dat mag nu wel duidelijk zijn). Aan het begin van de kruising zit een heel groot wit vlak, waar je ook had kunnen stoppen en halverwege ook nog een klein vlak.

Casanova zei:
Overigens hoef je niet het hele kruispunt vrij te houden. Het belangrijkste is het verkeer voor rechtdoor (maar dat mag nu wel duidelijk zijn).

Ik denk dat inderdaad meegewogen heeft dat je nog ruimte voor je had. Je kon immers nog gasgeven.

@casanova: ook vanuit de optiek van de tegenpartij is het fout. Als je een voorrangsweg oversteekt moet je je idd aan de verkeerslichten houden, maar groen betekent echt niet dat je zo die kruising over mag hengsten.

Barri zei:
@casanova: ook vanuit de optiek van de tegenpartij is het fout. Als je een voorrangsweg oversteekt moet je je idd aan de verkeerslichten houden, maar groen betekent echt niet dat je zo die kruising over mag hengsten.

Over de snelheid van de tegenpartij weten we feitelijk niets. CorZa schat in dat hij met 50 km/u is geraakt. Gezien de schade kan ik me dat niet voorstellen.Voor de tegenpartij is hij een stilstaand object. Euro NCAP test met 60 km/u tegen een stilstaand en vervormbaar object. Persoonlijk denk ik dat de snelheid lager heeft gelegen. Zolang de tegenpartij niet aantoonbaar de limiet overschrijdt, is die niet (mede)schuldig. Ook al had ze door beter op te letten de aanrijding kunnen voorkomen.

Corza,

hoe jammer het ook voor je is, volgens mij is zij inderdaad niet zo verantwoordelijk als jij.

Ik ga uit principe nooit een kruispunt op tenzij ik er ook vanaf kan rijden, het claxonneren en middenvinger-gedoe van andere bestuurders neem ik er dan maar bij. Je staat uiteindelijk altijd op een gevaarlijk punt moest je plots geblokkeerd raken. Meestal rijden er dan mensen links en rechts voorbij, en achteraf zie je dan dat alles verstopt raakt, met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Rik

Jammer dat de situatie lastig uit te leggen is zonder ter plekke te zijn, maar dat is nu eenmaal zo.
Dan zouden veel mensen het "vrij laten van de kruising" iets anders zien, maar dat maakt niet uit.

En Geelhoed, stemmingmakerij??? Mwa, een beetje dan :D

De verzekering zegt dat ze ivm Belgisch recht en lastig uit te leggen situatie waarschijnlijk geen enkele kans maken..... beetje makkelijk, maar ga zeker nog een brief schrijven en vragen of ze moeite willen doen...

Sja in Duitsland krijg je niet voor niets een dikke prent als je stil gaat staan op een kruispunt! De duitsers die ik laatst mee had in m'n auto noemde het een chaos op de weg zoals je ze alleen in china nog tegen komto_O Ook in Nederland heb ik ooit geleerd dat het verboden is om stil te staan op een kruising. Dat is natuurlijk slecht nieuws voor jou en al helemaal slecht nieuws voor jouw portomonnee.

In ieder geval toch veel sterkte gewenst en ik hoop dat je misschien je gelijk nog kan krijgen maar ik zou er (helaas) niet vanuit gaan als ik jou was! Succes!

*uch uch* topic vanonder het stof halen...

@Richard, Leon doet het weer prima hoor ;)
(late reactie, maar toch nog...)

Maar nu is de Golf is afgekeurd. Dus het volgende probleem dient zich alweer aan.... maar auto's blijven leuk hoor ;)

Weer een vervolg op het Golf-verhaal... nu start hij steeds niet. Hij startte altijd super. Sleutel om en meteen aanslaan. Maar sinds kort... Hij start helemaal niet of soms na lang aandringen en dan loopt ie heel slecht. Alsof hij in het begin op 2 of 3 cilinders loopt. Na een paarhonderd meter begint ie wat beter te lopen en na een kilometer stotteren en kuchen draait hij weer relatief normaal.

De accu en dynamo lijken me in orde. Ik zit zelf aan de bougies, -kabels en/of choke te denken.

Heeft iemand enig idee of een suggestie?

Owja, ik wil niets horen over de leeftijd of kilometerstand ;)

Lijkt veel op het probleem wat ik had met mijn Colt ! *Dan spreken we al over bijna 5 jaar geleden*.

Het kunnen zowel de bougies zijn, als de verdelerkap en ook de kabels ! Deze waren van mij toen allemaal verrot ! In iedergeval komen de klachten die je hebt met de Golf, aardig overeen wat ik met de Colt heb ervaren.

CorZa zei:

autokerkhof-jpg.jpg

@Peter, als ik het geld had.... kreeg ze er meteen eentje. Maar nu zal het zelfs moeten denk ik. Ze neemt vanaf morgen mijn auto maar naar haar werk en dan fiets/Golf ik wel.

@Barri, compressie nog niet gemeten... ik vrees er voor...

@Meike, was het probleem na vervangen hiervan wel verholpen?

Soms kun je aan de kabels wel zien of ze doorgeslagen zijn. Bougies zie je ook al snel als ze niet goed zijn. Mijn kabels zijn niet 100% meer (auto schokt wat bij vollast (geef ik dus niet) en moeten binnenkort vervangen worden. Maar belangrijker: die van mij start inderdaad soms ook moeilijk en loopt bij koud/vochtig weer net even een paar tellen op 3 poten.

CorZa zei:
Weer een vervolg op het Golf-verhaal... nu start hij steeds niet. Hij startte altijd super. Sleutel om en meteen aanslaan. Maar sinds kort... Hij start helemaal niet of soms na lang aandringen en dan loopt ie heel slecht. Alsof hij in het begin op 2 of 3 cilinders loopt. Na een paarhonderd meter begint ie wat beter te lopen en na een kilometer stotteren en kuchen draait hij weer relatief normaal.

De accu en dynamo lijken me in orde. Ik zit zelf aan de bougies, -kabels en/of choke te denken.

Owja, ik wil niets horen over de leeftijd of kilometerstand ;)

Ik denk ook aan bougiekabels, of verdelerkap ed. Ik heb hetzelfde gehad met mijn 1600 destijds. Liep ook erg beroerd.

Wat volgens mij ook een optie kan zijn is de lambdasonde. Dat heeft die 1800 van mij ook gehad (toen ie nog niet van mij was). Liep precies zoals jij nu omschrijft.

Ow dus dat probleem zou ook gerelateerd kunnen zijn aan de bougies en -kabels? Zou er dan eindelijk iets goedkoop en simpel op te lossen zijn???

Ja, een andere wagen hoeft echt niet zoveel te kosten.
De Civic van medeforummer Kristian lijkt me terzake veruit de goedkoopste en degelijkste oplossing!

CorZa zei:
Ow dus dat probleem zou ook gerelateerd kunnen zijn aan de bougies en -kabels? Zou er dan eindelijk iets goedkoop en simpel op te lossen zijn???

Het kan ook of / of zijn. Bij de 1800 was het toen de lambdasonde en bij de 1600 de bougiekabels. :)

British Racing Green zei:
De Civic van medeforummer Kristian lijkt me terzake veruit de goedkoopste en degelijkste oplossing!

Denk het niet. Zo'n Golfje kun je zo naar de 4 ton sturen met weinig kosten. Nu komt er toevallog het een ander achter elkaar.

En zo'n Civic niet?

Dat zijn over het algemeen ook prima betrouwbare auto'tjes die maandelijks echt niet veel hoeven te kosten.

In principe wil ik ook niet dat de Golf weggaat. Normaal gezien een probleemloze auto. En er zijn net kosten aan geweest, dus niet echt gunstig om hem nu weg te doen. Nouja, laat ik het zo zeggen: eerst proberen dit euvel (of meerdere) te fixen en dan kunnen we nog altijd zien.

Daarbij ben ik absoluut geen Honda-fan... sorry voor de Honda-fanatici, maar ik heb er helemaal niets mee. Dat toerengejank, relatief weinig vermogen en vele plastic kunnen me echt niet bekoren. Maar.... de auto is voor vriendinlief, dus wie weet :)

Mach1 zei:
British Racing Green zei:

Denk het niet. Zo'n Golfje kun je zo naar de 4 ton sturen met weinig kosten. Nu komt er toevallog het een ander achter elkaar.

Daisy de Leon,
CorZa een leuke Civic als gooi- en smijtwagentje, zonder bang te moeten zijn voor parkeerschade etc...
Perfect geregeld (y)

B-Real zei:
En zo'n Civic niet?

Dat zijn over het algemeen ook prima betrouwbare auto'tjes die maandelijks echt niet veel hoeven te kosten.

Waarom zou je een andere aanschaffen als je er al eentje hebt? DFe Golf is er al, die hoeft alleen gefikst te worden, de Civic moet aangeschaft worden en dan waarschijnlijk ook weleens gefikst worden...

En een Civic van dat model, daar ben ik echt geen fan van. Precies om de redenen die Corza aangeeft!

Ow dat vindt ze echt he-le-maal niks :)

Rood niet, een Civic niet... sorry Peter, maar dat gaat hem niet worden vrees ik. Maar ik zal het vanavond wel voorstellen.

Enne, Daisy de Leon? Zou ze graag willen, maar eigenlijk vindt ze het maar een enge auto. Veel te snel. Volgens haar geeft hij altijd vanzelf veel te veel gas en rijdt ze zo ruim boven de honderd waar dat absoluut niet mag. En ze is als de dood dat ze m'n velgen langs een stoepje haalt... (en ik ook ;))

@Mach, de Golf geniet ook mijn voorkeur hoor, dus als het even kan die eerst laten fixen...

Het zijn in elk geval gevoelige motoren voor wat betreft de ontsteking. Die zou ik eerst eens goed bekijken en dan met name de verdeelkap, de bougiekabels en de bobine. Controleer bij die laatste vooral of de aansluitinf van de hoogspanning nog in orde (lees: niet gescheurd) is. Dit is soms verdomd moeilijk te zien. Eventueel de oude truc uit de kast halen om even wat water te sprayen met een plantenspuit. Als hij eenmaal warm is loopt hij verder wel goed?

Als hij warm is loopt hij als het bekende zonnetje... Het is echt het starten en daarna de eerste kilometer zeg maar. Ook niet altijd, maar vooral na een dagje stilstaan b.v.....

Mach1 zei:
B-Real zei:
En zo'n Civic niet?

Waarom zou je een andere aanschaffen als je er al eentje hebt? DFe Golf is er al, die hoeft alleen gefikst te worden, de Civic moet aangeschaft worden en dan waarschijnlijk ook weleens gefikst worden...

En een Civic van dat model, daar ben ik echt geen fan van. Precies om de redenen die Corza aangeeft!

Ik zeg ook niet dat ie dat moet doen.

Maar je reageerde op BRG alsof Civic's geen 4ton aan kilometers aan kunnen en een Golf wel. Ik vind beide auto's prima vergelijkbaar en kunnen hoge km standen.
Allebei vaak wel wat last van roest, maar motorisch niet kapot te krijgen.

En dat het vermogen pas bij hoge toeren vrij komt valt in de normale uitvoeringen ook prima mee. Zoals gezegd, beide auto's zijn op bijna alle vlakken prima te vergelijken :)

B-Real zei:
Maar je reageerde op BRG alsof Civic's geen 4ton aan kilometers aan kunnen en een Golf wel. Ik vind beide auto's prima vergelijkbaar en kunnen hoge km standen.
Allebei vaak wel wat last van roest, maar motorisch niet kapot te krijgen.

Ehm nee, dat de Civic geen 4 ton aan zou kunnen was niet de insteek van mijn post :). De Golf 2 facelift heeft nagenoeg geen last van roest, het type van voor de facelift (met de spiegels op de deuren) heeft dat wel.

Nou, de onze begint anders ook aardig hoor. Ineens zit het overal lijkt wel. Maar goed, beestje staat 99,5% van z'n 20 jarige leven al buiten natuurlijk...

Nog even over de bougies... welke moeten er in? :D

CorZa zei:
Als hij warm is loopt hij als het bekende zonnetje... Het is echt het starten en daarna de eerste kilometer zeg maar. Ook niet altijd, maar vooral na een dagje stilstaan b.v.....

De Golf II die wij hebben gehad had het zelfde probleem: nieuwe verdelerkap, bougiekabels en bougies erop gedaan en weg was het probleem.

Terug
Bovenaan