#contest 107 - Stroom

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Ha Pjotr, geen probleem hoor!
We hadden eerst een bruine KE30, maar later kwam die blauwe voorbij.
Ik heb in Zweden trouwens een hatchback 1.6 vastgelegd! Dat was echt een unieke foto, want van de lichting Corolla E8 serie tussen 1983 en 1986 werd de 1.3 en de 1.6 motor (resp 69 en 84 pk) gevoed, en was er toen geen hatchback, die werd ingevuld door de Tercel.
In 1987 werd de Tercel vervangen door jouw witte Corolla hatchback en werden de 1.3 (2A) en 1.6 (4A) vervangen door de 1.3 12 klepper (75 pk 2E). In Zweden werd de 1.6 blijkbaar wel gevoerd in de Corolla HB.

Grappig was ook dat de Toyota's in Nederland nooit toerentellers hadden. Van het E9 model hebben we diverse keren op sloperijen dashboardunits met toerentellers gedemonteerd en omgezet in onze eigen modellen. Mijn vader had een rode 1990 hatchback driedeurs, ik had mijn broer zijn GTSi overgenomen. De reguliere 1.6 liter van 105 pk (heerlijke en onverwoestbare motor) maar de uitrusting van de GTi.
Later ruilde mijn vader zijn 1990 Corolla in voor een liftback uit 1991 (veel luxer). Hier de foto van mijn GTSi en de GLi van mijn vader.

Corolla-E9.png

Vandaag op pad met de leenauto, een AWD Volvo V60 hybrid. Ik zou zeggen: een échte Volvo, geen verbouwde Mitsubishi of Renault.

22104402_1455065284600879_4817674540767195935_o.jpg

Dat is geen verkeerde leenauto ook. Ik heb nu al een aantal keer in de 280pk-versie gereden en dat bevalt toch keer op keer wel heel erg goed. Laatst nog in eentje die voor vertrek niet aan de laadpaal had gestaan, maar wel de hele rit (ruim 10km) volelektrisch vooruit kon, en dan had ik geen bijzonder lichte rechtervoet.

Inderdaad, wel gaan er allerlei lampjes branden, op het schutbord brandt periodiek een oranjel ampje waarvan ik echt niet weet waar het voor diende. De dode-hoek lampjes in de spiegels zijn wel fijn, maar in het donker ook wel onrustig als je met 200 allerlei 'gewoon gepiepel' inhaat.....;-)

Gisteren was ik in Den Haag, dan sta je wel dicht bij het hart van de democratie, ze lopen voor je neus langs.

22218349_1457805560993518_6522613196833515386_o.jpg

22154150_1457805657660175_7311991859318907302_n.jpg

22141260_1457805660993508_4325925907564403613_n.jpg

22089501_1457805664326841_5622056476125799379_n.jpg

Als we het dan over Den Haag hebben.....wat een farce wordt er nu getoond.

Defensie gaat door het stof omwille van het mortierongeval en terecht. Als we militairen op pad sturen dan moeten ze gewoon goed spul hebben. Maar dat hypocriete gelol dat de Kamerleden nu hard zijn in hun oordeel? Onder de politiek is Defensie jarenlang uitgewoond. Niet hard zijn, maar het boetekleed aantrekken en zorgen dat ons militaire apparaat weer op niveau kan opereren. We hoeven niet terug gaan 400 Leopard 2 tanks en weet ik niet hoeveel fregatten en F16s...maar wat er nu staat is ver onder de maat. We kunnen niets sturen. Het is armoede troef. OPV is in mijn ogen gewoon bijvoorbeeld toppunt van armoede, je kan er net niets mee. Zo is het op meer vlakken en eigenlijk is het erg.

Hennis is maar een offer. Het probleem zit veel dieper. Zelfs de eenheden die er zijn, zijn matig uitgerust. Zorg dan dat je tenminste 2 brigades met volle pantseruitrusting hebt. Een marine met voldoende fregatten en helikopters hebt en een luchtmacht die iets kan bijdragen.

Dat klopt, dat die generaal naar huis ging, och....twee dagen later zou zijn pensioen ingaan. Bij het leger heerst een verkeerde cultuur, hoog tijd om die boel daar eens te certificeren....al is het maar een ISO 9001. Die is tegenwoordig risicogestuurd, dus daar heeft iedereen wat aan.
Voor Hennis vind ik het jammer, ze is politiek verantwoordelijk maar heeft in feite geen schuld. Een pion tussen Buitenlandse Zaken en de hoge legertop. Volgens zeggen was ze een goede minister, nu kan ze lastig terugkomen als de heren en dames weer op het bordes staan. Dat is jammer.

Hennis zal het ongetwijfeld prima gedaan hebben, maar na al die ophef van de laatste tijd wilde het publiek simpel gezegd dat er koppen rolden. En ach, over een maand staat er een nieuw kabinet, dus is dit niet eens het slechtste tijdstip om op te stappen.
Als jij op papier eindverantwoordelijk bent voor Defensie, en Defensie blijkt fouten van dit kaliber te hebben gemaakt, dan moet je conclusies trekken. Dat heeft Hennis uiteindelijk - al dan niet onder lichte aanmoediging van buitenaf - te hebben gedaan.

Een tijdperk afgesloten !

Vandaag zijn wij bij de notaris geweest en na de benodigde handtekeningen zijn wij eigenaar af van ons appartement op het Zalkerbos. Veel woonplezier gewenst aan de nieuwe eigenaresse !

Eind april besloten wij ons huis te koop te zetten, binnen één week was dat verkocht.
Wij kregen de sleutel van ons nieuwe (droom)huis op 5 juni. Na de zomervakantie zijn we begonnen met inpakken en 7 september zijn wij verhuisd. Een droom werd werkelijkheid !!

45 jaar Zoetermeer:
Op mijn negende er komen wonen, opgegroeid, echtscheiding ouders, bouwspeelplaats, school, werk, getrouwd, zelf gescheiden, sport, hobby, groei gemeente, alles zien opbouwen, verdriet, geluk, paar keer verhuisd (Ambachtsherenlaan, Starrebos, Roggeakker, Violiervaart, Zalkerbos) ,opnieuw getrouwd.
Huisdieren, Bobby, Babs, Donald, Charley.

15 jaar Zalkerbos:
Er komen wonen na echtscheiding, veel appartementen, veel fijne mensen, hertrouwd met Sjaak, praatjes in de lift met Donald of Charley, beide lid van bestuur van de VvE, veel voor elkaar gekregen, veel ondersteuning, groen, mooi uitzicht, werk. Maar ook ziekte, opknappen, gelukkig zijn.

Nu:
Pijnacker, nieuw huis, nieuwe start voor ons samen.
Tuin, woon-werkverkeer, nieuwe wijk.

De groeten aan alle bewoners van het Zalkerbos waar wij met veel plezier woonden en veel meemaakten.

Nieuwe tijden, nieuwe kansen !! Dag Zoetermeer, dag Zalkerbos !!

Veel succes in Pijnacker, ik kom zelf regelmatig in De Lier een eindje daar vandaan (waar mijn tante woont). Fijne streek!

afentoe zei:
Hennis zal het ongetwijfeld prima gedaan hebben, maar na al die ophef van de laatste tijd wilde het publiek simpel gezegd dat er koppen rolden. En ach, over een maand staat er een nieuw kabinet, dus is dit niet eens het slechtste tijdstip om op te stappen.
Als jij op papier eindverantwoordelijk bent voor Defensie, en Defensie blijkt fouten van dit kaliber te hebben gemaakt, dan moet je conclusies trekken. Dat heeft Hennis uiteindelijk - al dan niet onder lichte aanmoediging van buitenaf - te hebben gedaan.

We hebben koppen zien rollen, maar in mijn ogen niet de juiste.

Hans, veel geluk gewenst in Pijnacker!

Boppie zei:
afentoe zei:

Serieuze vraag: wie had er dan moeten vertrekken?

afentoe zei:

Boppie zei:
afentoe zei:

Koenders.

Maar dat is maar een deel van het verhaal, er zouden met terugwerkende kracht veel moeten aftreden. CDA en VVD politici vooral, zij hebben Defensie - ondanks lippendiensten - vooral uitgebeend.

Idefiqs zei:
afentoe zei:

Boppie zei:
afentoe zei:

Koenders.

Maar dat is maar een deel van het verhaal, er zouden met terugwerkende kracht veel moeten aftreden. CDA en VVD politici vooral, zij hebben Defensie - ondanks lippendiensten - vooral uitgebeend.

Koenders, van BuZa? Volgens mij ging de escalatie niet over de missie an sich maar over het materieel. (Heb me niet tot in de details ingelezen)
Dat Defensie sinds pak 'm beet de eeuwwisseling behoorlijk is uitgebeend ben ik geheel met je eens.

Daar zit ook het probleem. Mensen laten aftreden werkt niet als hun opvolgers hetzelfde krakkemikkige gereedschap hebben. Fors meer investeren dan er nu beloofd is.

Boppie zei:
Daar zit ook het probleem. Mensen laten aftreden werkt niet als hun opvolgers hetzelfde krakkemikkige gereedschap hebben. Fors meer investeren dan er nu beloofd is.

Nope, duik eens in de geschiedenis van de beuinigingen op defensie.

Hint: Trouw, Militaire Spectator

Boppie zei:

Zo is dat, helaas was ze nu toch teveel beschadigd. Jammer, want volgens zeggen was ze best goed en kan ze bij Rutte 4 niet terugkeren. Tja, de gehele Tweede Kamer heeft boter op het hoofd met Koenders voorop, die hebben er allemaal bijgestaan toen het militaire apparaat werd uitgekleed en persé missies naar verre oorden moesten worden georganiseerd en uitgevoerd.
Omgekeerd had mevrouw Hennis directer moeten reageren op eerdere signalen, dan had ze dit waarschijnlijk politiek wel overleefd.

Hans, veel plezier in de nieuwe woning! Volgens mij hebben jullie een goede keuze gemaakt.

Nee, dat is niet helemaal hetzelfde. Ik ga ervan uit dat jij je voornemen meende, dat de uitvoering lastig is begrijp ik heel goed .;)

Je intentie is/was dus goed. Lippendienst aan iets bewijzen heeft een minder goede intentie.

Idefiqs zei:
Nee, dat is niet helemaal hetzelfde. Ik ga ervan uit dat jij je voornemen meende, dat de uitvoering lastig is begrijp ik heel goed .;)

Je intentie is/was dus goed. Lippendienst aan iets bewijzen heeft een minder goede intentie.

Op het moment wel, maar later dan toch ook weer niet....

Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
Idefiqs zei:

Op het moment wel, maar later dan toch ook weer niet....

Prima, jouw beslissing. Wordt het hier waarschijnlijk iets rustiger...

Met dank aan het Saharazand en de bosbranden in Zuid Europa...én de 50 keer optische zoom van de Sony HX300

22520092_1470072523100155_4234413430879783454_o.jpg

Langzaam aan zijn wij aan het nadenken over een nieuwe/zo goed als nieuwe auto.
Het enige waar we nog niet over uit zijn is wat voor brandstof.
Persoonlijk heb ik het liefst diesel, maar is dat over vijf jaar nog wel in te ruilen ?
Een hybride klinkt leuk, maar vind ik nogal aan de prijs en economisch gezien momenteel (nog) niet interesant. Weinig kilometers hybride en veel kilometers benzine.
Een volledig electrische auto ?? Momenteel (voor ons) nog niet betaalbaar.

Iemand idee over het inruilen met diesel ? Is hybride toch interesant ??

Wat rijden jullie per jaar? Ik zou privé niet snel over een nieuwe(re) diesel kiezen, over 13 jaar zijn ze sowieso niet meer te verkrijgen, benzine's ook niet, maar daar is de emissie minder vervuilend van.
Ik weet bijvoorbeeld (het is een voorbeeld, geen keuze, die moet je zelf maken) van de Yaris dat deze in 50% van de gevallen als hybride wordt gekozen. Zeker in combinatie met de wens een automaat te rijden is een hybride opeens nauwelijks duurder. Met een veel beter verbruik komen de lagere kosten vanzelf je kant op.

Ergens tussen de 20 en 25.000 per jaar. Voor diesel niet financieel interesant, maar persoonlijk vind ik diesel heerlijk rijden.
Inderdaad in 2030 niet meer nieuw te verkrijgen, maar nog wel als occasion.

Ik heb gekeken naar een Toyota CH-R, leuke auto, maar vraag me af of deze in hybride uitvoering interesant is. Volgens testen hooguit een paar km op elektra en verder op electra.

De voorkeur gaat uit naar een Mercedes CLA, in coupe of station uitvoering. Geheel nieuw, als star deal( max 5000 en half jaar oud) of als gebruikte occasion met max 10.000 op de klok.

Ik weet het , het zijn luxe problemen....(:P)

De zon is rood en hansje gaat kijken naar een Toyota (en vind hem nog leuk ook). Straks begint Idefiqs nog verstandig te lollen.....waar gaat het naar toe in deze wereld. Zijn er dan helemaal geen zekerheden meer???????????

Er naar gekeken is bedoeld in de zin van " een collega die er één heeft" , ben niet bij een dealer geweest.

De voorkeur gaat zoals gezegd naar een Mercedes CLA coupe in diesel uitvoering.....voor het milieu misschien niet het beste, maar wel ontzettend leuk !!
Over vijf jaar ( of tien) kan ik altijd nog verstandig kiezen ( qua milieu en financiën)

Hans, een hybride is altijd, ik herhaal altijd zuiniger. Tenminste, ik weet dat van de Toyota hybrides. Dat komt omdat ook bij 120 in zes de motor op de meest ideale stand draait en eventuele restenergie direct in de accu's wordt opgeslagen. In de stad en in de regio komt hij helemaal tot zijn recht, bij het remmen wordt de energie opgeslagen en bij het optrekken wordt die energie weer afgegeven. Het gaat dus niet om die paar kilometer elektrisch rijden, want dat komt maar zelden voor, als je de straat in Pijnacker uitrijdt. Ik zou ook nooit een stekkerhybride kopen, immers die zijn onevenredig veel duurder en je rijdt er alleen elektrisch mee tijdens de eerste zoveel kilometers.

Je moet dus de beide hybridevormen uit elkaar houden: stekkerhybrides (je laadt hem op, rijdt deels volledig elektrisch en daarna hybride, voorbeelden zijn de Opel Ampera) en de niet stekker hybrides (Auris, Yaris, C-HR, Prius, Honda Civic, ), die zijn altijd zuinig, maar je kan er maar 2 of 5 km volledig elektrisch mee rijden.

Tweede punt (wat ik al zei) kies je een automaat, dan is de sprong naar een veel betere CVT automaat in een hybride maar klein.

Nog aanvullend Hans: een diesel rijdt lekker omdat je onderin lekker veel kracht hebt. Maar dat heb je met hybrides ook, immers geef je gas dan krijg je extra power van de elektromotor en een elektromotor is extreem krachtig. Wel loopt het toerental van een CVT niet parallel met de snelheid. Er wordt dan gezegd dat een CVT 'loeit", dat is niet zo (de automaat loeit niet, de motor gaat hoog in de toeren). Dat is in het begin een onnatuurlijke beleving, maar went vrij snel. Sommige Toyota modellen zijn er wel wat gevoeliger voor, b.v. bij de Yaris, echter de RAV4 heeft het veel minder. Een uitgebreide proefrit zegt dan alles. Ik heb zelf wel eens in een C-HR gereden, maar dat was een gewone benzine-uitvoering.

hansje36 zei:
Er naar gekeken is bedoeld in de zin van " een collega die er één heeft" , ben niet bij een dealer geweest.

De voorkeur gaat zoals gezegd naar een Mercedes CLA coupe in diesel uitvoering.....voor het milieu misschien niet het beste, maar wel ontzettend leuk !!
Over vijf jaar ( of tien) kan ik altijd nog verstandig kiezen ( qua milieu en financiën)

De moderne benzineturbo's hebben momenteel koppel zat, de 1.5 Ecoboost in de Mondeo rij ik eender als een diesel, 160pk 240Nm

Ga gewoon eens rijden in een CLA benzine turbo.

Boppie zei:
Dat bedoel ik nu. Ik ga een schuilkelder graven.

Goud in het heelal...
Hans in een Toyota..*-)
Orkanen richting Ierland...
Trump...
Farage...
Idefiqs zegt iets verstandigs..:O

Bop, je bent een wijs man.

Idefiqs zei:
hansje36 zei:

De moderne benzineturbo's hebben momenteel koppel zat, de 1.5 Ecoboost in de Mondeo rij ik eender als een diesel, 160pk 240Nm

Ga gewoon eens rijden in een CLA benzine turbo.

Ide heeft wel gelijk, de tegenwoordige benzineturbo's hebben ook onderin hun kracht. Gewoon een kwestie van proefrijden.

De goedkoopste Mercedes is iets duurder dan de duurdere C-HR. Interessant vergelijk

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=87494&id2=71620&id3=89180&cache=no

Terug
Bovenaan