A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
https://www.autoweek.nl/nieuws/28368/citroen-ds3-is-weer-helemaal-hip-met-14-procent[size=x-large]Citroën DS3 is weer helemaal hip mét 14 procent![/size]
Vanochtend zagen we hem al iets te vroeg voorbijkomen, maar nu is de gefacelifte Citroën DS3 dan helemaal officieel. De Citroën DS3 staat alweer sinds 2010 in de showroom, en de Fransen vinden het tijd om de auto - die de typeaanduiding DS herintroduceerde - op de snijtafel te leggen.
Vanbuiten zijn de nieuwelingen te herkennen aan niet lichtunits die enige gelijkenissen vertonen met de kijkers die we op de Wild Rubis-concept-car zagen. Led- en xenonmodules krijgen een plekje achter de nieuw vormgegeven behuizingen. De DS3 is van nature al verregaand te personaliseren en Citroën voegt een paar nieuwe opties aan de keuzelijst toe. Een nieuwe strip op het dashboard behoort tot de nieuwe toevoegingen, en ook zijn er twee nieuwe kleuren te kiezen: Pearl White en Belle-lle-Blue. Die laatste is alleen voor de Cabrio. Verder hebben de ontwerpers een set nieuw 17-inch lichtmetaal getekend.
14 procent
Groter nieuws vinden we onder de kap. Het motorenpallet omvat drie nieuwe motoren, waaronder twee dieselversies. De BlueHDI 120 en de BlueHDi 100 vinden hun weg naar de machinekamer van de hippe Fransman. Die eerste stoot 94 gram CO2 per kilometer uit, de tweede komt uit op 79 gram CO2, wat zou betekenen dat hij in de fiscaalvriendelijke categorie van 14% bijtelling valt! De DS3 krijgt ook een nieuwe benzinemotor: de e-VTi 82 ETG, die wordt gecombineerd met een gerobotiseerde handbak. Het blok ademt 95 gram CO2 per kilometer uit, wat hem 20% bijtelling oplevert. Verder brengt Citroën Active City Brake naar bepaalde uitvoeringen, al is nog niet vastgesteld welke.
Prijzen en een Nederlandse introductiedatum worden in een later stadium bekendgemaakt.
rickm zei:Briljant kleintje.
edit: thx JP!
je bent er weer snel bij![]()
DS345 zei:... Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.
Moderator
Poekoek zei:DS345 zei:... Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.
Dat vroeg ik mij ook al af.
Poekoek zei:DS345 zei:... Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.
Dat vroeg ik mij ook al af.
en technologisch helemaal voorop (LED + xenon, geen halogeen meer)Ik vind die koplampen kunstwerkjes ...
Elaste zei:Ik loop alleen vast op de onbegrijpelijk teksten van rickm eigenlijk. Goeie vondst, al zeg ik zelf.
iDS zei:verhelderend filmpje
Let op de gevel van het winkelcentrum en de brug over de weg
...voor mij graag de cabrio mét inhoud (sorry seksistisch grapje)
Moderator
Tempest zei:Graag wil ik even uit de wereld hebben dat dit een facelift is. Het is introductie van een nieuwe optiemogelijkheid op de DS3. Ik ben werkzaam bij een Citroëndealer en tijdens de introductie van een ander model is ons verteld dat de DS3 NIET gefacelift gaat worden, maar dat er continu nieuwe opties en kleuren en mogelijkheden geintroduceeerd zullen worden om de auto in de picture en actueel te houden. Zeer slim van Citroën als je het mij vraagt. Je kunt ook zien dat de vorm van de koplampen precies hetzelfde is zoals deze altijd geweest is. Wel erg fraaie koplampen om te zien en geeft de auto inderdaad een heel andere uitstraling! Elke keer als je denkt dat de auto niet meer fraaier kan worden, lukt het ze toch weer!
der Magistrat zei:Dat lijkt me marketingonzin. Ze gaan niet al die foto's maken voor een nieuwe optie.
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/citroen/25023408/__Geen_DS-modellen_met_Citroen-logo_s_meer__.htmlGeen DS-modellen met Citroën-logo’s meer
Citroën positioneert het label DS voortaan als een apart merk binnen autoconcern PSA Peugeot-Citroën. De onlangs vernieuwde DS 4 en DS 5 gaan al zonder Citroën-logo’s door het leven. Nu ook de DS 3 van een facelift is voorzien, bestaat er geen modern DS-model met Citroën-badges meer.
Schokkend zijn de aanpassingen niet. De DS-designafdeling geeft de DS 3 nieuwe lichtunits met LED-techniek, gewijzigd bumperwerk en een meer hoekige grille met groot DS-logo. De personaliseringsmogelijkheden zijn uitgebreider dan voorheen. De koper kan kiezen uit liefst 78 kleurencombinaties. Het stoffen schuifdak van de DS 3 Cabrio, dat tot 120 km/h te openen of te sluiten is, levert DS in vier tinten.
Minder knoppen
In het interieur installeert DS voortaan een zeven inch aanraakscherm met multimediasysteem dat compitabel is met Android- en Apple-smartphones. De vorige DS 3 had nog de nodige knoppen op de middenconsole. Omdat de meeste functies nu te bedienen zijn via het multimediasysteem heeft DS in totaal twintig knoppen weg kunnen laten. Optioneel is een zogeheten DS Connect Box bestaande uit een systeem dat bij een noodgeval automatisch de locatie naar hulpdiensten stuurt, een voertuiglokaliseringssysteem en een systeem dat informatie geeft over het voertuig.
DS 3 Performance
DS levert acht motoren voor de DS 3. Waaronder drie PureTech-driecilinder benzinemotoren, twee THP-viercilinder benzinetypes en drie BlueHDi-diesels. Topmodel is de DS 3 Performance, voorheen beter bekend als DS 3 Racing. De DS 3 Performance heeft een 208 pk en 300 Nm sterke benzinemotor en een optioneel Torsen-sperdifferentieel. De PureTech 82 (99 g/km) en BlueHDi 100 (79 g/km zijn de zuinigste van de reeks.
Active City Brake (ACis nu ook op de DS 3 aanwezig. ACB werkt met behulp van een sensor bovenin de voorruit en kan tot een snelheid van 30 km/h gevaarlijke situaties herkennen en indien nodig de auto afremmen.
390.000
De 3,95 meter lange DS 3 is de populairste DS. Sinds de marktintroductie in 2010 zijn er al meer dan 390.000 exemplaren van verkocht. De DS3 kwam in maart 2010 op de markt en de DS 3 Cabrio begin 2013. “We verwachten dat de vernieuwde DS3 eind maart of begin april in Nederland leverbaar wordt”, aldus de woordvoerster tegen Autovisie. Met de vernieuwde DS 3 is de DS-familie nu up-to-date. Eind dit jaar stelt het merk ook voor Europa een SUV voor.