brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

"Indian summer"
Laatste weekend september en heerlijk open rijden!!!

10516676_10204109455604006_555360759106067724_n.jpg

Na het uitje van vorig weekend in Zeeland verdiende rust tot volgend voorjaar...

1385430_10204149294719959_4298700422463815216_n.jpg

In de garage, onder de hoes, aan de druppellader (zie kabel helemaal rechts onderaan).

Rob0032 zei:
Persoonlijk zou ik het dan eerder zou laten in plaats van die dingen, of je moet gaan voor 'goed' fout, zoals een zebra-printje.

Leuk om te zien trouwens hoe weinig MX-5'en ik hier in België zie. In de VS zag ik ze verbazingwekkend veel, en ook in Nederland zie je 'm best vaak. Maar hier... ik zie ze amper. Dat maakt 'm - in mijn ogen - al een stuk leuker! (y)

Ik neem al m'n woorden terug wat betreft de zeldzaamheid in het Belgische. ;)

16011700526_1bb62727f8_c.jpg

Investeren in een oude auto...???

Zou graag spaakvelgen en lederen zitjes in de Mazda steken.
Maar enige financiële meerwaarde levert dit natuurlijk niet op (al dalen de NA's in tegenstelling tot de NB's niet verder in prijs).

Maar voor de prijs van die velgen en de lederen zitjes kan ik ook al een Saab 900 of 9-3 cabrio van eind vorige eeuw kopen...
Deze bijvoorbeeld ; zitten nog de originele plastic doppen op, dus wat kan daar nu aan verknoeid zijn???
En dan zit daar al een heerlijk lederen interieur in.

Maar goed,
wil ik een roadster of een cabrio...???
Dilemma!!!

Ah leuk een MX5, dat het maar weer snel voor jaar mag worden, kan niet wachten op die eerste mooie open ritjes (y)

Opa met z'n kleinkinderen op pad met de cabrio, dat kan niet met de MX-5, wel met de Saab... Daarnaast vind ik zo'n Saab ook wel goed bij je passen!

Ik heb eindelijk de velgen gevonden die ik eronder wil...
Lenso BSX!
Matcht perfect in het tijdsbeeld...

26082008113305.jpg

Dit zouden de 15" zijn, al zal 16" ongetwijfeld ook niet misstaan...

Lenso BSX is de goedkope kopie van BBS. Je ziet ze vaak onder Golfjes. Ik zou ze niet doen onder de MX-5.

Staat wel prima die kruisspaakvelgen.(y) Op die onderste foto lijken de velgen de wielkasten ook beter te vullen. Ik vraag me af of die ook iets verlaagd is. Want dat zie je vaak bij een maatje grotere velgen, ze schreeuwen om een verlaging...

Bij die foto van mij is hij inderdaad een tikkeltje verlaagd. Hij is origineel ook zo ontworpen...
Ik weet zo niet of die 15 of 14" zijn.

Bij deze foto zijn de velgen 14" en is hij niet verlaagd.
bbs%20001.jpg

Daar is de lente, daar is de zon
bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen-,
de fallus impudicus staat al in bloei
en de cabrio's rijden open...

Gsteren hele dag dakloos...
Meteen 's morgens puberende stiefdochter al vroeg wakker gemaakt; haar slaapkamer ligt vlak naast de garage.
Roadster gestart (motor sloeg aan bij eerste klik, er zijn nog zekerheden),
bewegingen met de Honda aan haar kamervenster zodat ik die goed kon positioneren om met de compressor vanuit diens koffer de banden van de roadster op te pompen.
Eerste ochtendritje en de bijna 19-jarige Mazda hield zich kranig.

10393930_10205271271688682_5362455861050254455_n.jpg

Dan schapenvelletjes geplaatst.
You love them or you hate them...
De wagen is intussen behoorlijk "op leeftijd", dus het past wel in het tijdsbeeld...
Maar het zit alvast lekker!!!

11082_10205271525415025_7757390403045770381_n.jpg

En na de middag gaan cruisen... Puur genieten!!!
Om 7u 's avonds nog met open dak thuis gekomen.
Maar speeltje toch maar mooi weer in de garage opgeborgen.
Meteen ruim 10% van mijn gebruikelijke jaarkilometrage erdoor gejaagd ;)

Maar als ik hem daar zo zie staan,
dan moet ik toch nog eens heel goed denken of er nog wel andere velgen onder komen...; eigenlijk is hij (op een telescopische antenne na) "af".

bbs%20001.jpg

Prachtig (y). Ik overweeg ook zo'n setje BBS aan te schaffen voor mijn '86 Mercedes SL. Worden ze eigenlijk nog nieuw geleverd?

Die schapenvellen zijn leuk! De originele velgen overigens ook, ik zou ze lekker laten zitten. Past bij de auto.

Foei, met de raampjes omhoog. Zeker bij een MX-5 horen die naar beneden. ;)
Ja, ik heb afgelopen weekend ook de nodige kilometertjes gemaakt. Heerlijk. Er waren meer funrijders onderweg trouwens. Ook weer veel onderbewielden.

Lekker hè, dat cabriorijden. Jammer dat je 't relatief zo weinig lijkt te doen, die auto kan het wel hebben! Die schapenvellen vind ik persoonlijk dan weer niks. Ze matchen met je stuur noch met je carrosseriekleur en geven een ouwelijke uitstraling.

Van die BBS'en zou ik overigens afzien als je niet ook gaat verlagen. De rijhoogte van de MX-5 is eigenlijk alleen acceptabel met die originele wielen.

In de Mazda Space in Barcelona staat overigens een níeuwe MX-5 op 'jouw' wielen en met die rijhoogte, dan zie je ook dat origineel laten in dit geval het mooist is.

P1250393_zpsr3puvcxr.jpg

@ De Schaduw,

Eigenlijk horen raampjes wel naar beneden ja. Stiekem waait het dan ook nog eens minder het interieur in vanaf de achterkant.

Die schapenvellen vind ik persoonlijk dan weer niks. Ze matchen met je stuur noch met je carrosseriekleur en geven een ouwelijke uitstraling.

De vachten zijn beige... dus matchen met de beige kap.
Belangrijkste doel ervan is evenwel de bescherming van de flanken van de chauffeursstoel,
een bekende zwakke plek door wrijving bij het in- en uitstappen.

En ouwelijke uitstraling... ik ben dan ook 50+ :cool:

Ah heerlijk man (y)
Zelf ook de nodige km's cabrio km's gemaakt dit weekend.

Die schapenvellen vind ik dan weer helemaal niets, voor de rest leuke wagen (y)

Schaduw,

Heb zelf op het laatst ook de raampjes omhoog gedaan, werd toch wel fris.
En de eerste rit met de vriendin moeten ze sowieso verplicht omhoog van haar :)

Voor de beeldvorming...
My daily ride (sinds deze morgen terug op zomervelgen en -banden):

1743662_10205353566265995_7308778143114781915_n.jpg

Schaduw,

Heb zelf op het laatst ook de raampjes omhoog gedaan, werd toch wel fris.
En de eerste rit met de vriendin moeten ze sowieso verplicht omhoog van haar grinning smiley

Ik heb speciaal om in de winter ook open te kunnen rijden een extra dikke winterjas gekocht dus ik heb het niet snel koud. :)
Maar inderdaad, als we samen rijden dan gaat het rechterraampje bijna altijd omhoog. Is eigenlijk ook geen gezicht, maar goed.

Neen, nog niks te melden...
Ik heb de wagen deze zomer 9 jaar, en hij blijft leuk.
Maar tegelijk kriebelt het steeds harder voor iets anders.
En bij afwezigheid aan Rob-ambities zijn 5 auto's (de Tourer, de 500, binnenkort een oud Micraatje voor stiefdochter en 2 fun-auto's) geen optie,

Er liggen dus twee scenario's op tafel:

Grote check-up van de roadster (mag wel eens na 9 jaar) van voor- tot achterbumper,
met - zo mogelijk - terugplaatsen van de originele staafantenne,
en met nieuwe velgen en banden,
quasi zeker Dotz Mugello

30xe8lx.png

OF

inwisselen voor een donkere Saab cabrio met beige lederen interieur,
waarbij deze in pole position staat.,

Enerzijds weet ik nu wat ik heb,
anderzijds is zo'n vierzitter met heerlijk leder niet te versmaden...

Die Dotz-velgen... zit je ons nu gewoon te stangen, net als Rob steeds doet? De MX-5 is een auto die een grote diversiteit aan velgen goed kan verdragen, maar deze dan weer helemaal niet. Rare, goedkope glimdingen.

Bij aankoop zaten er vijfspaaks onder, dus dat wil ik niet.
Lenso BSX - een hele tijd in de running - is maar een goedkoop afgietsel van BBS,
die Dotz (in 15", 16" onder een NA vind ik er eigenlijk over) bieden nog het meest de uitstraling van klassieke spaakwielen (en met white walls zou het pas helemaal af zijn), en tenslotte vind ik ze bij elke velgenconfigurator gewoon het mooiste alternatief onder een MX-5.

Vind dit wel leuke velgen onder een MX-5, met een knipoog naar de zogenaamde "worstvelgen" die je onder oudere Engelse
auto's nog wel eens ziet:

hama-na8c.jpg

Dan kan ik net zo goed de stalen bollekesvelgen laten zitten (zie mijn post hierboven van 9 maart).

Maar ik wil er echt wel nieuwe banden onder; profiel etc is nog ruim voldoende maar ik vertrouw ze niet meer wegens hun leeftijd.
En die originele 14" zijn echt wel smal...

British Racing Green zei:
die Dotz (in 15", 16" onder een NA vind ik er eigenlijk over) bieden nog het meest de uitstraling van klassieke spaakwielen (en met white walls zou het pas helemaal af zijn), en tenslotte vind ik ze bij elke velgenconfigurator gewoon het mooiste alternatief onder een MX-5.

Dus eigenlijk zou je het liefste dit willen:

1052kg4.jpg

Het zou me aan mijn dorpels kunnen oxideren of 'n velg een goedkoop aftreksel van een duurdere is: zolang ik ze mooi vind, wil ik ze. En met jouw kilometrage en stalling binnen blijven ze net zo mooi als nieuw. Kortom: het kwaliteitsverschil met BBS hoeft voor jou geen probleem te zijn.

Die Dotz' staan echt bijzonder fout, zeker als je niet een paar centimeter gaat verlagen. "Klassiek" vind ik ze er in ieder geval niet uitzien.

Gisteren nog eens ernstig met mijn vriendin gepraat...
Beiden zijn we gecharmeerd door de Saab,
maar tegelijk willen we ons charmante kleintje niet wegdoen...
Niet dat de twijfel daar nu volledig mee van de baan is,
maar de kans is weer wat groter dat de roadster gewoon blijft.

LOL@Ralf
Mijn hart gaat uit naar een Jeep Wrangler TJ... maar zo'n benzinezuipende schuit ligt toch ene beetje te gevoelig; bovendien is het openen en sluiten van het dak daarbij een dagtaak.
jeep-wrangler-tj-15.jpg

Terug
Bovenaan