brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

10393930_10205271271688682_5362455861050254455_n.jpg
 
Gewoon knappe velgen op gaan zoeken en deze eronder leggen. Nog steeds een knappe wagen.
 
Weliswaar een NB,
maar ik blijf het leuke velgen vinden...

mazdamx5mo3.jpg


mooier alvast dan Lenso BSX

i9611.jpg
 
Velgen die onder een NA staan, staan niet onder een NB en omgekeerd. (nu gaan veel velgen wel op beide)
15" BBSjes staan niet onder een NB, terwijl het onder een NA weer prachtig staat, dat komt gewoon omdat de NB bijna 10 jaar jonger is. (en al helemaal de NBFL (facelift) op je 2e foto)

DSCF2169.jpg
 
Ik zal de discussie niet meer aangaan ;) Je moet doen wat je zelf mooi vind, maar ik zou het jammer vinden als je er foute velgen onder legt. Die rijden al teveel rond.

17095316807_725fcf878e_c.jpg
 
Thnx Elco,
mijn twijfel omtrent de Dotzen wordt steeds kleiner nu ik dit zie... (y)

10393930_10205271271688682_5362455861050254455_n.jpg


vs

Untitled-1_zpsz78lliti.jpg


Mochten BBS-en nog steeds nieuw verkocht worden, dan waren ze zeker een optie, bijna incontournable zelfs.
Maar in BE zijn ze tweedehands amper te vinden, bijna steeds in dubieuze staat en peperduur (de stalen bollekesvelgen komen ook uit NL, vind je in BE ook niet).
Bovendien heb ik niet echt vertrouwen in een setje alu van 20 jaar oud...
dan geef ik liever mijn geld aan - minder exclusief - splinternieuw materiaal.
 
Bovendien,
wie mij kent weet dat ik nog steeds twijfel, anders zat er al ander metaal onder... :cool:
 
En de kogel is door de kerk... de roadster blijft en wordt niet vervangen door (grootste kanshebber) een Saab 900 cabrio.

MX-5 zat vandaag binnen voor groot onderhoud, met vraag hem eens structureel te beoordelen in welke algemene conditie hij zich bevindt.
En van toeval gesproken,
de wagen werd onder handen genomen door de schoonvader van de Mazda-garagist, zelf jarenlang een gerenommeerd Mazda-specialist met een enorme ervaring in MX-5-jes.

Diagnose:
mechanisch perfect,
aan chassis stilaan last van wat beginnende vliegroest,
maar zeker nog 5 jaar probleemloos door de keuring alvorens daar ooit iets moet aan gebeuren... (NL : apk).
Mijn vader, gepensioneerd technisch leraar, o.a. voor de vakken "garage", is de ganse tijd bij, naast en onder de wagen gebleven, en die bevestigde de conclusie; [size=x-small]en neen, ik wil mijn vader zelf niet meer belasten met het onderhoud van mijn funwagentje[/size].

Dus meteen ook maar prijs gevraagd voor het wegwerken van een kras die er destijds 9 jaar geleden bij aankoop al op zat - en die ik er eigenlijk stilaan wel eens uit wil hebben - herplaatsen van een originele staafantenne en 4 aluvelgen met banden.
 
Altijd leuk, zo achter je eigen auto aan rijden...

11169155_10205715055863009_4945292622694998553_n.jpg


11205622_10205715056223018_4708197207732710692_n.jpg


Volgende week dient hij even als vervangwagen voor zoonlief,
die heeft schade gereden aan zijn eigen wagen, en wordt volgende week hersteld.

En verder (nog) niks te melden...
 
Goed om te horen dat de MX-5 toch blijft!!

Ik blijf het een superkeke auto vinden! Zeker in het British Racing Green met bruine lederen bekleding, zo is het toch (bijna) de ultieme MG! De auto die de MG B had moeten vervangen (ondanks dat ik een F ook leuk vind)

Welke velgen komen erop? Want dat heb ik geloof ik gemist.
 
De auto die de MG B had moeten vervangen


De auto die de MG B heeft vervangen! En het hele roadster concept heeft gereanimeerd. (y)
 
Gisteren nog maar eens een jaartje probleemloos goedgekeurd door de technische inspectie (19 jaar & 119.900 km).
Edoch,
de controleur was een oud-student van mijn vader en een goede bekende van mezelf,
en die heeft tijdens de inspectie even alle toekomstige probleempunten aangeduid...
Weliswaar nog niet meteen een probleem,
maar over 4 tot 5 jaar is het einde verhaal...

Dus herbegint het grote dilemma:
- verder oprijden en over 4 tot 5 jaar dumpen?
- inruilen voor 15 jaar oude Saab 9-3 (met T5 motor, herkenbaar aan het rode deksel bovenaan de motor, want T7 loopt geheid vast)?
- inruilen voor PT Cruiser cabrio (rare kronkel, maar Hilde is helemaal weg van dit model)?
- inruilen voor een NC met net de kop eraf?
- inruilen voor een nagelnieuwe ND?
 
Koetswerk vertoont geen spoortje roest,
maar aan onderkant begint het... wat vliegroest en hier en daar structureel van binnenuit.
 
Een beetje vliegroest en dan nog maar 4-5 jaar?! Wat ben je ermee van plan? Naar Engeland rijden...

Wat is trouwens een 9-3 T5? Anders geen interesse in mijn Saab? :)
 
Nu ja, 4 tot 5 jaar is eigenlijk nog verre toekomst...
Sommige leaserijders doen niet eens zolang met hun nagelnieuwe leasebak.
 
Ik zou hem lekker houden Peter, onlangs heb je nog geuit hoe blij je er eigenlijk iedere keer weer van wordt.. Als er inderdaad problemen aankomen is dat altijd te verhelpen.

Ik vind het altijd erg knap dat iemand kan zien hoe de auto er over 4/5 jaar uitziet, je stalt hem droog, rijdt alleen met lekker weer..

Mijn mening, lekker doorrijden, je kunt hem altijd nog wegdoen/nieuw kopen over 4/5 jaar :)
 
Ik zou langzaam aan maar eens gaan kijken naar wat anders. Niet om de technische staat van de auto, maar omdat het toch blijft kriebelen. Zet je zelf een doel wanneer je wat anders wil hebben en ga op het gemak zoeken. Kan je lekker genieten van de voorpret.
 
Doorrijden en als ie het dan echt begeeft over 4 a 5 jaar; als plantenbak in de tuin zetten!
 
Is het in België dan niet ten strengste verboden om een MX5 te verkopen? Zou wel verboden moeten zijn.
Je rijdt hem maar op hoor, en omdat het een Mazda is duurt dat langer dan 5 jaar. Vliegroest... is toch aan te pakken? Anders ga je hem tegen die tijd (laten) restaureren. Om dan toch open te kunnen rijden kan je altijd nog die Saab erbij nemen!
 
Rob0032 zei:
Oh, en als je zo bang bent voor roest: vergeet die PT Cruiser dan maar...

of een mx-5 nc.
Oben rassig, unten rostig
Der Mazda MX-5 teilt viele Talente mit seinen englischen Roadster-Vorbildern. Leider auch die Eigenart, frühzeitig Rost anzusetzen.
https://www.autobild.de/artikel/mazda-mx-5-nc-gebrauchtwagen-test-4355062.html
 
und immer wenn es Zeit wird zu gehn
vergess ich was mal war und bleibe stehn
das Herz sagt bleib
der Kopf schreit geh
Herz über Kopf
Herz über Kopf
 
Kunnen ze dat nu het toch nog 4/5 jaar duurt niet beter gelijk aanpakken dan? Ik snap dat dat natuurlijk wat kost, maar om zo'n wagen weg te laten rotten is ook zonde.
 
Je kunt er natuurlijk ook een enorm drama van maken...
Roest hebben alle MX5jes, zowel de NA, NB, NBFL en waarschijnlijk straks ook de NC. Vroeg of laat gaan ze allemaal roesten aan de dorpels.
Dat is erg goed aan te passen, ik weet een perfect adresje voor je die het voor €550 doet. (beide kanten zonder spuiten) Die man doet haast niets anders dan dorpels van MX5jes lassen. Ik ben van plan om die van mij er aankomende zomer ook naartoe te brengen. En neem maar van mij aan dat die van mij veel slechter er aan toe is dan die van jou.

Gezien de kilometerstand van jouw mx5, zeg ik dat je hem gewoon moet laten opknappen. Hij is het gewoon waard,
 
Dorpels zijn gedaan,
Het is echt de onderkant van de wagen.
En blijkbaar zijn ze in BE op de jaarlijkse keuring heel wat strenger dan voor APK in NL op laswerk & roest.

Mijn carrossier is nu bezig met de onderkant van een Healey. Strippen, zandstralen en metaliseren; Dan is hij voor de komende 50 jaar goed; geschatte kostprijs 20.000 EUR...
Ja, dan is het dus over he ;)
 
zeg nou gewoon dat je wat anders wil :)

en over een roestende mx-5 gesproken:
dit jaar heb ik dit al aangepakt. moest ook wel voor de apk


maar mijn dorpel rechts begint nu ook


ik heb eigenlijk geen zin om er +€500 aan uit te geven, laat een ander dat maar doen. kan ik lekker kijken naar iets moderners met iets meer pk's, TT S-line ofzo.
 
Ik zou eerder voor een originele 9-3 gaan dan. Dat zilveren exemplaar heeft gespoten stootstrips, en dat staat een beetje knullig in mijn ogen. Zou ook voor een exemplaar gaan met licht interieur, iets minder broeierig in de zon.
 
Waarom niet voor bijvoorbeeld een dinitrol antiroest behandeling gaan. Dat stopt gewoon het proces wat je nu ziet. Die 4-5 jaar wordt zo makkelijk 15 jaar.

Groetjes,
Jan
 
Was eigenlijk zinnens vandaag naar een jonge NC te gaan kijken, bleek lederen interieur, 17" velgen, 37000 km, metalen klapdak, full option...
En toen bedacht ik me...
Die is ongetwijfeld super comfortabel,
Heel leuk,
Maar waarom een fortuin uitgeven voor iets wat het uiteindelijk toch moet afleggen tegen mijn huidige speeltje.
 
En - voorlopig - haalt het hart de bovenhand.
Saabs en andere ongein zijn duidelijk van de baan,
Het zal een open tweezitter zijn, of het zal niet zijn.
Al heb ik het idee dat er als de huidige NA weggaat - uiteindelijk ooit - een heel jonge ND met stoffen kap de oprit zal sieren.
 
Zou ik ook doen, wel ff onderzoeken dan denk ik of de 2.0 ergens te vinden is....tenzij je de 1.5 goed genoeg vindt natuurlijk.

Maar laat dan nu wat aan de roest doen BRG er zijn voldoende methoden beschikbaar en beter vroeg aanpakken dan laat en er meer in moeten investeren omdat het lastiger is.
 
British Racing Green zei:
En - voorlopig - haalt het hart de bovenhand.
Saabs en andere ongein zijn duidelijk van de baan,
Het zal een open tweezitter zijn, of het zal niet zijn.
Al heb ik het idee dat er als de huidige NA weggaat - uiteindelijk ooit - een heel jonge ND met stoffen kap de oprit zal sieren.

Voorlopig? Is dat een maand?
 
Nissan GT-R zei:
Maar laat dan nu wat aan de roest doen BRG er zijn voldoende methoden beschikbaar en beter vroeg aanpakken dan laat en er meer in moeten investeren omdat het lastiger is.

Zowel de eigen Mazda-dealer,
de man van de autokeuring (apk),
als de carrossier die de kokerbalken hersteld heeft,
hebben me meegegeven dat het proces niet te stoppen valt...
Enige wat alles nog een beetje afremt is inspuiten/instrijken met afgedraaide olie.
 
Twix zei:
British Racing Green zei:
En - voorlopig - haalt het hart de bovenhand.
Saabs en andere ongein zijn duidelijk van de baan,
Het zal een open tweezitter zijn, of het zal niet zijn.
Al heb ik het idee dat er als de huidige NA weggaat - uiteindelijk ooit - een heel jonge ND met stoffen kap de oprit zal sieren.

Voorlopig? Is dat een maand?

Als ik toevallig dicht in de buurt op een zeer jonge donkerblauwe NC zou stoten met lage kilometerstand (zoals de NC waar ik normaal zou gaan naar kijken), bruine stoffen kap, bruin lederen interieur en 17" velgen, dan zou dat voorlopig wel eens snel kunnen veranderen...
 
Ik ben natuurlijk niet expert, maar bij beginnende roest, dan moet daar toch voldoende aan te doen zijn?
Misschien niet bij "een normaal" adres, maar wel door een specialist..

Aan de andere kant, als je inderdaad graag een andere wil, en je ziet de perfecte / juiste... Dan beter nu dan lang wachten...
Het blijven super mooie wagens, vooral de eerste 2 generaties!

Ik denk wel dat NA een kekke roadster, dat PT en/of SAAB een hele andere beleving geven, ik weet niet of ik dat zou willen na een echte fun auto.

De PM zal ik nog beantwoorden trouwens!
 
En toch ben ik onbewust al afscheid aan het nemen van mijn roadstertje.
Ik betrap me erop dat ik - op de weg - stiekem rondkijk welke andere cabrio's ik leuk vind...
Maar dat blijken er niet zoveel te zijn,
zeker niet als ik - allergisch aan roest - eentje wil die bij aankoop ten laatste bouwjaar 2008 heeft.
Bovenop zijn lederen interieur en een leuk velgje een must.

- Mini? Toch niet met die afschuwelijke beugels achterop.
- 500? Da's geen cabrio.
- MX-5 NC? Die mist de speelse uitstraling van de NA.
- Alle cc's? Ik wil een stoffen dak!!!

Eigenlijk is er op dit ogenblik maar één model dat zowel mij als mijn vrouw aanspreekt... de BMW 1 cabrio.
Maar dan spreken we natuurlijk over een "gigantische" aankoopprijs als je in rekening neemt dat de wagen eigenlijk volstrekt overbodig is bovenop de firma-Tourer en de babyblauwe 500.

Pfffffffffff... luxeprobleem.
 
Even wachten op de ND?
Hij weegt evenveel als de NA (950kg met de 1.5, en 990 met de 2.0). Ziet er goed uit, en schijnt geweldig te rijden.
in mijn ogen maakt de ND de 'misstap' van de NC weer goed. (tuurlijk, de NC zal een geweldige auto zijn, maar hij mist wel het speelse)
 
Alleen jammer dat die nieuwste MX-5 zo verschrikkelijk spuuglelijk is.
In mijn ogen dan, ik zal er geen feitelijk gegeven van maken. Het is niet mijn auto, maar de NB en NC konden mij echt wel bekoren. NA ietsje minder (sorry heren), maar de ND vind ik alleen interessant door z'n techniek en gewicht, en interieur. Maar dat uiterlijk.... (n)
 
Eerst de ND in het echt zien...
En als ik het iets vind, over 2 jaar eentje proberen scoren met net de kop eraf...
blue mica met bruin leder en 17"...

c2a491315f.jpg


zolang zal mijn NA-tje het wel nog uithouden ;)
 
Terug
Bovenaan