Bofkont nieuwe start verleden en heden, mijn SLK 350 update pagina 56 goed nieuws van de verkopende partij

Helemaal eens Uwbuurman, goed bezig jij ook (tu)
Hier gaan de auto's sowieso elk jaar, al zou ik er maar 500km mee hebben gereden.
Volgend jaar laat ik de Z4 ook eens flushen.

De 1 april grap van "van Osch" is wel slecht zeg. ;)

Olie is zeker belangrijk. ;) Mooi dat het weer goed zit! Die flush ben ik wel benieuwd naar trouwens. Weet jij toevallig hoe ze dat doen?

Nico (tu)

https://www.parts4swedes.nl/files/content/files/gebruiksaanwijzing%20Forte%20Motor%20Flush.pdf

De motor loopt echt hoorbaar mooier/beter, of dat nu door de flush komt of de Kroon MSP, zeg het maar.
Maar ben tevreden met het resultaat.

Het allerbeste is deze nadien toevoegen in de schone olie.
Maar heb er voor gekozen het niet te doen, 2x in de maand olie verversen+ filters en de flush vond ik voldoende.

Zit er ook wel over te denken om de Panda en Pony motor te flushen. Is dat dit spul? En dat kan dus gewoon (in mijn geval) bij de oude olie en dan aftappen? Ik vind het een beetje zonde (van het geld en milieu) om 2x olie te verversen in dit geval...

Het probleem van dat middel bij oude olie toevoegen is dat oude olie al verzadigd is en weinig vuil meer kan opnemen, vooral bij diesels is dat het geval. Dat middel maakt vuil alleen los maar het vuil zet zich weer ergens anders neer als het niet in de olie kan worden opgenomen.

White sludge goed in de gaten houden, dat zou niet mogen gebeuren ook niet bij korte ritjes.

Beste Micha,

Zoals Sketcher al aangeeft, klopt precies, ik zou gewoon wat goedkope olie bij de action halen en daar mee flushen, en daarna weer afvullen met de goede kwaliteitsolie.

Beste Sketcher,

Bedankt voor de tip, ik hou het ook goed in de gaten, Koelvloeistof blijft netjes op peil en is niet vervuild.
Maar bij mijn Bmw's in het verleden weet ik ook dat er white sludge kan ontstaan door veel kleine stukjes te rijden.
Het is puur de vochtzetting die iedere keer ophoopt en daardoor de white sludge laat ontstaan.

Mijn 1e autootje (Opel Astra G) had ook veel last van white sludge, terwijl we er juist ook veel lange ritten mee reden. Ik las toen dat dat niet echt iets is waar je je direct druk om moet maken, dus heb daar toen ook niks mee gedaan :p

Ramon,

wellicht dat de vorige eigenaar veel korte stukjes heeft gereden waardoor de sludge al aanwezig was?
https://www.forte-benelux.com/NL/Over-Forte/Nieuws/Let-op-bevriezing-van-de-carterventilatie.html

Maar zeg het maar, het is wat ik er over gelezen heb en hoor van mijn garage.
Ik ben zelf geen expert/monteur.

Vooral goede olie en regelmatig verversen ( minimaal 1x pjaar) zou afdoende moeten zijn nu in het vervolg.

Nee tis wel iets waar je als autoliefhebber op moet letten hoor ;)

Maar ik las toen iig ergens dat je er in principe niet veel aan kon doen behalve ff flink wat lange stukken rijden en anders simpelweg olie verversen. Maar dat er in principe meestal geen heftig defect ofzo aan de grondslag van die sludge ligt.

Ben nu wel benieuwd of mijn eigen auto sludge heeft, heb de olie eigenlijk ook alweer een poosje niet gechecked *-)

Beste Ramon,

White sludge zal op zich niet zoveel problemen geven totdat het echt de overhand gaat nemen, de smeercapaciteiten van de olie neemt af.
Als je wilt controleren op white sludge moet je even aan de onderkant van je olie dop kijken.
Olie peilen doe ik vrij geregeld ook.

Ik vul mijn auto sowieso af met goedkope action olie :T. Het heeft helemaal geen zin om in een dergelijk simpel, over-geëngineerd blok hele dure olie te gooien. Maar ik zal eens kijken, misschien is het beter om niet te doen bij zo'n oude auto, je weet nooit wat er allemaal los komt *-).

Goed punt Micha, het zo ook zo maar eens een lekkage kunnen veroorzaken, heb je verder geen klachten niets doen.

Vanmiddag een heerlijk stuk gaan wandelen in de betuwe. Bij terugkomst stond er opeens een bekend gezicht naast mij geparkeerd! :}

image1.jpg

Haha Gaaf Ramon :D(tu)
Identiek exemplaar aan die van mij, ook een 3.0, direct te herkennen aan de chrome inlay van de koplampen en grijze grille roosters.

Volgens mij hebben de 1.4 en 1.6 geen hydraulische klepstoters en dienen iedere 96k de klepspeling gecontroleerd (en eventueel afgesteld) te worden. (itt de 1.25 van de i20) De i30 van mevrouw Zoveel had 0W30 in het carter zitten en startte, en liep, hierop fantastisch.

Bedankt voor je tip Pietzoveel, zal de tip doorgeven aan mijn garage.
Maar 5w 40 mag er gerust in volgens de officiële specs.
Engine oil viscosity 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40

Vandaag heerlijke dagje vrij, en de zon erbij, dus toch nog even de Z4 gepakt om een uurtje lekker te toeren(tu)
Rest van de week is het grauw en somber zijn de voorspellingen weer.

Heerlijk René! Ziet er weer goed uit!

Fijn is dat altijd he als mooi weer precies goed op een vrije dag valt B)

Ben stinkend jaloers! Wat een mooie auto! Zat vandaag de hele dag achter het beeldscherm op kantoor. Mijmerend en na-genietend van de rit van zondagmiddag in, en door, de Betuwe, genietend van de bloesem die tevoorschijn kwam, het zonnetje op het bolletje, wind door de haren. De 4 nieuwe Michelins hebben geen last van trillingen en minder geluidsproductie, waardoor het rijden weer méér genieten is.... Alleen dat poetsvirus ontbreekt me nog.

Absoluut Ramon :D
Voordeel van ongeregeld werken is ook dat ik geregeld door de weeks lekker vrij ben.
Aankomende zondag verwachten ze trouwens ook 20 graden, helaas zit ik dan weer ergens op een verjaardag.
Zou opzich wel met de cabrio heen kunnen rijden, nog even bedenken hoe we dat gaan hebben, want de 381 Oosterwolde- Leeuwarden is nou ook weer niet zo'n lekkere weg om open te rijden.

Bedankt Pietzoveel (tu)
Mooie zondag heb jij ook gehad zo te horen!! toen zat ik helaas hele dag binnen voor mijn werk.
Welke michelins heb je genomen als ik vragen mag?? is ook een van mijn topfavorieten kwa banden.

Ik moest even een heel stuk bij lezen, was een tijdje niet zo bezig op het forum, gave foto's René, zowel die van Thomas als die van jou!
Leuke update ook dat afdekplaatje, maf dat BMW dat zelf niet verkocht heeft, en die nieuwe emblemen, tja je bent een bofkont of je bent het niet! :)

Fijn dat de Hyundai zo probleemloos is, ja aan de onderdelen zul je op de Hyundai geen buil vallen, of een rib uit je lijf moeten missen.

Ik hoorde trouwens dat er vrijdag vrij-rijden is, en dat het mooi weer wordt! :)

Oh gaaf !!
Als de zon schijnt ga ik absoluut effe kijken!

De hyundai bevalt tot nu toe zeer goed, probleemloze auto.
Nu na het spoelen van de olie loopt de motor echt mooier nog, ben er net mee terug uit Groningen.
Fijne comfortabele reis auto is het, ik waardeer hem echt.

Die afdekplaten van de Bmw zijn origineel Peter, het was destijds een accessoire de je kon bijbestellen.
Staat nog wel wat kleine verbeter punten op de agenda voor de Z4 hoor, side skirt moet eraf, bovenzijde laat de blanke lak iets los.
En rechts heb ik ook nog een plekje wat me niet aanstaat, kortom we blijven bezig!!

Leuk! Een vriend van me gaat zelf de baan ook op, of dat is het plan, dus ik neem mijn camera mee. :) We appen dan wel even :)

Ja een Hundee is een fijne auto, de Getz is dat al, dus een I30 nog meer denk ik.
Toen we vrijdag naar het Piraten Festijn gingen, reed een vriend van me mee. Hij en zijn vrouw hebben een C5, dus comfort gewend. Maar ook hij vond de Hundee fijn rijden.

Haha, gelukkig, want zoals een waar Bofkont betaamt, er is altijd wel iets te Bofkonten! :)

Wat staat 'ie er toch ontzettend strak bij. Sjonge jonge. Daar kan ik alleen maar jaloers op zijn.

Bedankt Twix :D(tu)
En het moet nog veel beter eigenlijk, een goede polijst sessie heeft de wagen nog niet gehad.
Morgen ga ik de motorkap eens doen als ik zin ga krijgen, is nogal een klusje.
De hele wagen moet nog 3 staps gepolijst worden voor het echte fijne, daar ben ik nog wel wat weekjes zoet mee.

Ik heb het advies van de Michelin site gevolgd: 205/60-16 XL belastingsindex 96 (ivm zware auto) en het werd een W snelheidsindicatie (Michelin, made in Russia) Premacy 3. € 136,- per stuk incl montage.

Goede keus Pietzoveel (tu)

Nico :D
Over het algemeen rijdt ik vrij rustig, maar ben er achter gekomen dat er met deze Z4 alleraardigst valt te sturen, en dat doe ik stiekem toch ook wel vrij regelmatig even een stukje.
De Z4 staat nu op Bridgestone Potenza RE050, ben er zeer over te spreken.

Weer lekker bezig geweest Bofkont, die nieuwe logo's staan hem goed! Erg prettig ook dat de Hyundai goed bevalt. Moet toch wel een prettige auto zijn als werkpaard.

Thx Dirk (tu)

Absoluut een zeer fijne auto die Hyundai!
Helaas niet zo zuinig als de Jazz, die deed met gemak 1 op 17.
De I30 momenteel 1 op 13, valt nog goed mee te leven overigen, is ook een stukje groter en zwaarder.

Vlakbij mijn ouders staat deze Z4, en iedere keer neem ik me voor om een foto voor je te maken, eindelijk is het gelukt:
33819726206_71a5635a43_c.jpg

Ook een 3.0 zoals jij hebt toch? Deze combinatie is heel anders he?

Oh damn de perfecte combi Peter!!
Merlot rot.
Zo eentje heb ik dus bekeken in Duitsland, helaas was die zo verwaarloosd.
Maar kwa kleur combi geniaal mooi!!, origineel NL auto ook nog deze.
Wat een plaatje B)

Is idd ook een 3.0 Peter, te herkennen aan de chrome inlay koplampen gelijk al en de donker grijze grille.
En uiteraard de badge op de zijkant :}

Ik zag inderdaad het typeplaatje al ja! ;)

Ik zal vanaf nu op de grille/koplampen letten. Er rijdt hier trouwens ook een "Bofkont-kleur" rond, maar die was natuurlijk half zo mooi niet als de jouwe!

Dit kan je trouwens ook nog doen met de jouwe :T Rij je al het vuil er zo af! ;)

Brrrrr niet moet je snel ophouden Peter, die dingen zie je idd geregeld rijden op Assen.
Walgelijk :}

Haha, mooi zijn ze niet, maar wel machtig snel!
Zondag waren er een hele hoop Z4's. Maar ik had niet het idee dat ze heel goed waren, bij één race deden volgens mij wel 50 mee, dus de start was vanuit het binnenterrein, niet vanuit de pits of het grid.
Het viel me op dat er 3 wagens voor de start uitvielen, 2 ervan waren Z4's waar rook onder de motorkap kwam. Maar aan de andere kant, die worden natuurlijk niet gebofkont en liefdevol gebruikt :)

Morgen begint het om 12uur, tot 17uur, mooie Toertocht-tijden :)

Ik kwam deze op internet tegen, dit is ook wel een toffe configuratie!

20170409_121421 by Edward Nikiforov, on Flickr

Trouwens, afgelopen zaterdag zag ik tijdens Cars & Coffee bij Hofman het tweelingsbroertje van de Bofkont-mobiel!
33970866835_28b1e75b1e_c.jpg

Ik miste alleen het randje om de grille..

Haha bedankt Peter,

Grille van de laatste is niet origineel, maar absoluut een mooie nette wagen!
Die witte is verre van origineel, maar zeker niet onaardig.

Ik vrees van wel, krijg geen enkele reactie van de redactie dus maar weer zo gedaan :T
Beste Phaeton W12 , it's me leclerc:}

Ook nog een leuke ontdekking gedaan van een onderdeel wat ik mis, jullie kunnen vast mijn afdek kappen nog wel heugen.

Hier horen ook nog andere afdek plaatjes origineel onder zodat ze het gat al grotendeels afdichten, deze kunnen ook altijd blijven zitten.
De afdekkappen die ik onlangs erbij heb gekocht is om het geheel wat sierlijker te maken nog en schuif je er weer overheen, maar moeten wel verwijderd worden zodra het dak weer dicht gaat.
Gaat om deze kapjes, kosten 18 euro p/stuk, zal ze eerdaags eens bestellen.
Vreemd dat ze bij mij er ook niet meer op zaten.

Terug
Bovenaan