BMW 5-serie (G30)

BENZine zei:
Dat zou een reden kunnen zijn om een X3 te verkiezen boven een 5-Serie. Maar die keuze wordt dan niet uit liefhebberij gemaakt maar uit noodzaak.

Zelfs met een slechte rug zou ik liever in een 5 serie zitten, al was het maar om de comfortstoelen.

@DagDromer: zou ik mogen kiezen, dan werd het de M5. En als ik die dan een paar jaar gereden heb, ruil ik hem in op een Alpina. Gewoon om het verschil eens goed te ervaren.

funf zei:
BENZine zei:
Dat zou een reden kunnen zijn om een X3 te verkiezen boven een 5-Serie. Maar die keuze wordt dan niet uit liefhebberij gemaakt maar uit noodzaak.

Zelfs met een slechte rug zou ik liever in een 5 serie zitten, al was het maar om de comfortstoelen.

Jij bent een liefhebber (y):D

Misschien dat ik een M550i nog wel leuker vind dan beide. Snel genoeg en lekker onopvallend. Daarnaast goedkoper en beter geveerd. De nieuwe x5 is natuurlijk ook nog een optie.

Over de Countryman vs X3. Dat klopt niet moet X1 staan. Beide staan op UKL platform. Vind zelf bijvoorbeeld een CX 5 of X1 wel geslaagd maar groter zoals een X3 weer een stuk minder.

Perfecte 5 serie zou voor mij een M550i Touring zijn. Of een 540i xDrive met meer RWD bias. Moet zeggen in sommige kleuren vind ik de achterlichten veel minder 'kloppen' dan andere. Geldt voor zowel de G30 als G31. Maar gisteren passeerde mij een donker grijze G31 en hoewel ik zelf dus nooit voor zwart wit grijs zou kiezen stond alles toch wel in proportie. Blijf 'hebberig' worden als ik er 1 zie rijden. Dat heb ik ook met de C en E klasse sedan maar weer minder met de Estate versies.

Als het perse een touring moet zijn dan dan de B5 zonder strepen en typeaanduiding. Eerlijk gezegd heb ik geen uitgesproken voorkeur voor een sedan of Touring. De 540i touring is alleen als X drive leverbaar. Een 640i GT is er wel als Rwd. Vind ik zonder M pakket en in de juiste kleur ook een mooie auto.

Vandaag zag ik twee nieuwe BMW 525i. Ik wist niet van het bestaan. https://imgur.com/gallery/8rmxCFb

Apart, zelfs op de Duitse BMW site niets over te vinden. De 25i levert in de B48 vorm in de X1 en Mini Cooper JCW 231 pk. Dat zal hier niet anders zijn denk ik. Maar toch vreemd om die tussenstap tussen de 20i en 30i te plaatsen. Sowieso is het bij de B48 20i versie al raar bij BMW. Hij varieert tussen de 184pk (F30 20i) naar 192pk (X1 F48 Mini F56) naar 197pk in de nieuwe Z4. Ook in 30i vorm zijn er verschillende vermogens van 245pk en 252pk.

Maar goed BMW heeft nu met de X2 M35i het voor mij wel beetje verprutst. Een 35i mag in mijn optiek geen 4 cilinder zijn. Benoem dan die 306pk versie een M30i.

De stap van 192 naar 231 is op zich nog fors, met 39 pk, maar de stap tussen de 25i en 30i is dan maar 21 pk. Geeft weinig bestaansrecht. Maar goed dat denken we ook over bepaalde modellen van Audi, BMW en Mercedes maar die verkopen weer wel :D

Misschien alleen voor de Nederlandse markt? Heel vroeger was er ook een bmw 518 die niet in andere landen leverbaar was. Naast deze 525i stonden er ook twee 730li modellen die in Turkije al langer werd geleverd. https://imgur.com/umvLbiC

Er zijn ook landen waar een E180 wordt geleverd, volgens mij o.a. ook Turkije.

hqdefault.jpg

Heb zo snel de link niet, maar in een aantal landen wordt de 520i met een 1.6 geleverd. Zal wel te maken hebben met bv specifieke belasting op motoren van 2000xx of groter. Net als vroeger in Italië en Portugal bijvoorbeeld.

Over 2 weken heb ik een soort 525i :) heb op 1 oktober de afspraak bij BMW om naast het monteren van winterbanden gelijk de PPK (van 184 naar 211pk) te laten monteren/programmeren. Wellicht dat ik dan 525i op het kofferdeksel laat plakken. Of 523i. Gewoon omdat het kan. De M-performance sticker die je erbij krijgt zullen we maar in de doos laten.

Goed plan om je 520i een krachtkuurtje te geven. Bestaat die mogelijkheid ook voor mijn 530i? Niet dat ik zo een snelle jongen ben maar het kan natuurlijk ooit van pas komen. PS Die spambeveiliging is niet erg kleurenblind vriendelijk.

:) zo heb ik nu eigenlijk een E270 (zit qua vermogen na Brabus tuning tussen de E250 en de E300 in). Ik vond het bijgeleverde plaatje wel subtiel genoeg om erop te laten plakken, weinig opzichtig onderop het voorscherm. Zo heb ik ook nog iets zichtbaars terug van de investering, en het kan er eventueel ook zo weer af.

Benieuwd hoe straks de 525i bevalt, en of het duidelijk merkbaar is. Wel bijzonder dat BMW nu ook tuning uitvoert, een aantal jaar geleden was dat nog ondenkbaar.

Zover ik weet wordt er geen PPK voor de 530 aangeboden. Ik gok dat dat is omdat een 530 relatief dicht aan de bovengrens zit qua vermogen voor de motor zelf. Er zijn wel voldoende tuners die meer eruit kunnen halen.

Ik hoop vooral op een beetje meer koppel om zo de (terug-) schakelelementen te verminderen.

Als het echt sneller had gemoeten had ik beter een 530/540 kunnen nemen...

Qua koppel overigens de afgelopen twee weken enorm verwend, heb in de USA bijna 1500 mijl afgelegd met een Charger met 5.7 V8 Hemi.... op papier 375pk. Maar.... op de een of andere manier voelde de auto niet heel veel sneller aan dan m’n 520i. Sjouwt natuurlijk wel door, en met een geweldige soundtrack, maar bloedsnel? Zo voelde het niet.

Gisteren de winterbanden laten monteren en de PPK laten installeren/vrij-schakelen.
Heb niet veel gereden nog, alleen van Zwolle naar Dronten in dubieus weer.

Wat valt nu al op;
- Bij inschakelen 'sport' komt er een M-logo bij tussen de klokken
- De zgn. performance dials zijn aangepast met passende waardes (voor degene die dit niet kent, je hebt bij BMW een modus waarbij je kan zien hoeveel van de beschikbare PK en Nm je gebruikt)
- De auto voelt (veel) wakkerder. Was voorheen zeker niet sloom, maar liep ook niet echt lekker door. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Nu pakt de boel wat mooier op en voelt beter bij de les. Alsof het torretje onder de motorkap er meer zin in heeft.
- Nu tenminste voldoende vermogen om een beetje wielspin te creeren bij verlaten rotondes of bochten ipv een wat stampende achteras... ;) (niet dat ik als een maniak rijdt, maar een van de redenen om een achterwielaangedreven auto te rijden voor mij is -onder passende onstandigheden- een beetje overstuur op te roepen)

Over een tijdje meer info met verbruikscijfers

Wel overigens opvallend dat bij montage van de winterbanden deze weer knetterhard worden opgepompt. Heb welliswaar niet de voorkeur aangegeven, maar op de zomerbanden (Hankook) was de rechtuitstabiliteit ver te zoeken in het begin door te hoge bandenspanning. De waardes (volgens TPS systeem) liggen zelfs iets boven de aangegeven waardes voor een vol-belaste auto. Maar eens kijken volgende week als ik een langere rit voor de boeg heb. Kan je zeggen dat het niet veel uitmaakt, maar persoonlijk ben ik van mening dat dit slordig is, in een perfecte wereld had men van te voren geinventariseerd of er wensen/eisen zijn mbt bandenspanning. Zeker als je een merk hebt waarbij het bekend is dat de auto gevoel is voor bandenkeuze, bandenspanning en onderstelafstemming.

Totaal niet meer interessant in NL, geen fiscale voordelen meer en bovendien meer wegenbelasting door meer gewicht.

BENZine zei:
Totaal niet meer interessant in NL, geen fiscale voordelen meer en bovendien meer wegenbelasting door meer gewicht.
Lage BPM dankzij lage papieren CO2-uitstoot zou ik toch wel een soort fiscaal voordeel durven noemen.

edit: Maar kijkend naar de 530e iPerformance lijkt dat voordeel volledig teniet gedaan door een erg hoge nettoprijs.

D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
BENZine zei:
Lage BPM dankzij lage papieren CO2-uitstoot zou ik toch wel een soort fiscaal voordeel durven noemen.

edit: Maar kijkend naar de 530e iPerformance lijkt dat voordeel volledig teniet gedaan door een erg hoge nettoprijs.

Voor hetzelfde geld koop je een 530i met fijnere rijeigenschappen (150kg lichter), hogere v-max, meer bagageruimte, lagere wegenbelasting en op langere afstanden (als de accu's leeg zijn) een lager verbruik. Bij lege accu's verandert een 530i e immers in een 520i met overgewicht. Geen moeilijke keuze lijkt mij.

BENZine zei:

Bij de E klasse lijkt de dieselhybride nog wel interessant. De E300de is flink goedkoper dan de E350d (€ 8k) en € 3k goedkoper dan de E300d. Hij rijdt ongetwijfeld niet zo fijn als een E350d, maar heeft wel meer vermogen. En zeker meer dan een E300d. Ik zou zelf het liefst een 350 hebben denk ik, maar dat is moeilijk te verantwoorden met dergelijke verschillen.

Wel apart dat die 530e zo duur is.

W212 zei:
Bij de E klasse lijkt de dieselhybride nog wel interessant. De E300de is flink goedkoper dan de E350d (€ 8k) en € 3k goedkoper dan de E300d. Hij rijdt ongetwijfeld niet zo fijn als een E350d, maar heeft wel meer vermogen. En zeker meer dan een E300d. Ik zou zelf het liefst een 350 hebben denk ik, maar dat is moeilijk te verantwoorden met dergelijke verschillen.

De prijzen van de E300d en de E300de zijn toch exact gelijk?
Maar ook daarbij geldt, zodra de accu's leeg zijn valt de hybride terug naar 194 pk, terwijl de E300d continue 245pk levert. Laatstgenoemde zou mijn voorkeur hebben. Of natuurlijk de 6-cilinder E350d, die 8k meer zou ik daar eigenlijk wel voor over hebben.

Ik zie inderdaad dat ze in carbase gelijk zijn. Ik keek op mercedes.nl en daar kwam ik een 300de tegen voor € 66k.

Maar goed, ik ben geen technicus en weet ook niet hoe het bij de 300de is, maar in mijn auto, ook een hybride diesel, is de elektromotor er altijd voor extra vermogen. Bijladen gebeurd natuurlijk ook door gas los of remmen. En je vraagt nu eenmaal niet altijd het volle vermogen. Alleen op topsnelheid heb ik 'maar' 204 pk. Verder altijd 231. Ik denk dat je in de praktijk ook bij de e300d altijd die 306 pk hebt, als je erom vraagt.

BENZine zei:

Dat denk ik inderdaad ook.
Het verschil in aanschafprijs bij de sedan is slechts ca €250.
De MRB is voor een plug-in hybrid met <50gram CO2/km wel de helft tot en met 2020. Dus dat kan (kort durend) in NL nog een voordeeltje zijn. Na 2020 is het volgens mij nog niet officieel wat het gaat worden met de MRB.
Als je erg veel korte ritjes maakt waarbij je kunt opladen, dan kan zo’n plug-in nog enigzins interessant zijn denk ik.

Zijn er hier lezers met ervaringen met Goodyear F1 Asymetrico 3* als runflat in 19'' op een G30 of G31?
Is het een stille band, of eerder erg hard en lawaaig?
Heb een set 19'' op het oog, al vervangers voor de standaard 18'' welke dan met de winterbanden de berging in kunnen.

Hoe is het met de velgen keuze DagDromer? Ik zie je bericht nu pas, maar die band ligt bij mij in 20 inch variant onder de auto. Ik ben er erg tevreden over.

@dagdromer. Ik lees dat u de 520 heft laten tunen bij de BMW dealer. U heft nu 211 pk. Kunt u iets meer info daarover geven, zoals de fabrieksgarantie, kosten, wat doen ze precise?

funf zei:
Hoe is het met de velgen keuze DagDromer? Ik zie je bericht nu pas, maar die band ligt bij mij in 20 inch variant onder de auto. Ik ben er erg tevreden over.

Via de dealer weinig, heb m'n hoop gezet op Werksraeder24(punt)com, waar complete en zeer nette sets worden aangeboden. Vaak compleet met RDC-sensor etc. Echter hadden ze een maandje geleden vooral Style 633 met winterbanden en geen zomersets.
Echter ligt de prioriteit nu volledig op het woonklaar krijgen van het nieuwe huis. De werkzaamheden daar vragen zoveel tijd en aandacht, dat naast zakelijk bezig zijn, ik weinig tijd/zin/energie heb voor nieuwe velgen ;) sterker nog, heb de zomerbanden op de 18'' laten monteren deze week. Dat gezegd hebbende, van uitstel komt hier geen afstel, maar is op de priolijst behoorlijk naar beneden gezakt.

Xela zei:
@dagdromer. Ik lees dat u de 520 heft laten tunen bij de BMW dealer. U heft nu 211 pk. Kunt u iets meer info daarover geven, zoals de fabrieksgarantie, kosten, wat doen ze precise?

Klopt, voor de duidelijkheid, het is een 520i, benzine dus.

Via deze link een beetje basisinfo en oa ook artikelnummer etc;
Link naar pdf met de complete informatie

Had deze pdf gevonden tijden mijn 'zoektocht' naar een beetje meer koppel.

In principe blijft de fabrieksgarantie van BMW gehandhaaft. Op alle fronten wordt de auto aangepast, en tevens in de verschillende systemen aangemeld als zijnde voorzien van een PPK. Dus niet alleen in de auto zelf, maar ook bij BMW zelf. De kosten liggen alles bij elkaar rond de Euro 1000,- (plus/min 10%). Vergelijkbaar met verschillende tuners qua kosten. Als u de maximale performance zoekt kunt u beter elders kijken. Grootste voordeel van de BMW PPK is dat het ene compleet verhaal is, dus bv de schaalverdeling op de 'performance dials' wordt aangepast. De dealer hangt de auto aan de computer, en middels een herprogrammering wordt een ander vermogen dan standaard vrijgegeven. Dus geen tussenliggens box oid.
Qua rijden een enorme verbetering. Het extra vermogen is overzichtelijk, maar de auto voelt vlotter en levendiger aan. Als snelheid een item is, 0-100 voelt niet heel veel sneller aan. Maar tussen acceleratie en naar boven toe (dus 200+) neemt de auto nu grotere stappen, waarbij minder vaak (meerdere) versnellingen terug geschakeld hoeft te worden. Ik ben zelf bijzonder tevreden en heb geen spijt van de investering. Hoop dat uw vragen hiermee beantwoord zijn.

Ik zie in de configurator dat de 5 voor modeljaar 2020 ook de nieuwe digitale tellerunit met die tegen de klok in lopende toerenteller van de 3 krijgt. Jammer, de ronde tellers pasten mijns inziens beter bij de wat klassieke 5-serie. Het vernieuwde stuurwiel met de knopjes van de 3 vind ik dan wel weer mooi staan.

Zijn die klokken niet in te stellen in verschillende configuraties?

De demo's van de G30/G31 vliegen je ook om de oren, valt mij op. Leuk geprijsde, goed uitgeruste auto's.

Bentley Arnage zei:
Ik zie in de configurator dat de 5 voor modeljaar 2020 ook de nieuwe digitale tellerunit met die tegen de klok in lopende toerenteller van de 3 krijgt. Jammer, de ronde tellers pasten mijns inziens beter bij de wat klassieke 5-serie. Het vernieuwde stuurwiel met de knopjes van de 3 vind ik dan wel weer mooi staan.

Ik ben ook geen fan van de omgekeerde toerenteller. Laat Peugeot dat maar lekker doen. Het nadeel van de oude cluster is dat de functie van het volledig TFT scherm beperkt is, je hebt 3 modi (Eco/Normal/Sport), maar de informatie verandert niet. Met de nieuwe instrumenten heb je wel de mogelijkheid om de navi-kaart erop te krijgen (ziet er fancy uit maar weet niet of het echt veel toegevoegde waarde heeft).

Mijn vader heeft er ondertussen 120d km opzitten met zijn G30 uit Mei 2017. Tot nogtoe volledige tevredenheid buiten de (onder garantie vervangen) radar voor de adaptieve cruise control. Dat wisselstuk heeft anderhalf maand op zich laten wachten en cruise control werkt helemaal niet met defecte radar.

Reyner zei:
Met de nieuwe instrumenten heb je wel de mogelijkheid om de navi-kaart erop te krijgen (ziet er fancy uit maar weet niet of het echt veel toegevoegde waarde heeft).

Ik had dat in mijn A6, maar gebruikte het nooit. De kaart was veel beter afleesbaar op het grote scherm. Die aanwijzingen met pijlen op de rijstrook vind ik dan wel weer handig, die krijg je met het huidige instrumentarium mooi in beeld in plaats van de toerenteller. Heel goed en overzichtelijk. Een HUD vind ik daarom ook echt een overbodige optie. ik heb die daarom destijds bewust niet besteld. In de Mini zit er wel één, maar die staat altijd uit.

Zo veel mensen, zo veel meningen: ik zweer bij de HUD in mijn F11. :cool:
In de volgende auto zou ik dat dus ook weer erg graag hebben.

Zo is het maar net. Het is wel een veel voorkomende optie, je moet bijna zoeken naar exemplaren die het niet hebben.

UNNiGEz.jpg

oUJsEeg.jpg

Ik was al geen fan van die optisch te grote en scheve achterlampen maar deze smoked look die ze tegenwoordig gebruiken vind ik een beetje '90 sjonnie

Hmmm... ik zou deze even in het echt moeten zien. Zo op de foto, ben ik niet overtuigd. Lijkt wel of de wat harde lijnen in de voorbumper niet helemaal lekker lopen met de daklijn. Lijkt wel of de voor- en achterzijde een andere designtaal spreken dan het middenstuk.

Lijkt mij wel een verbetering. Vooral de achterlichten die nu wat strakker en moderner zijn vormgegeven. Hopelijk gaat het interieur er ook op vooruit, vooral qua materiaalgebruik op sommige plekken kan mij bij de huidige 5 niet zo bekoren.
En gelukkig niet die belachelijke nieren zoals die van de 7.

Ben benieuwd hoe de non-M sport uitvoering er uit gaat zien. Ook benieuwd naar de 545e variant. Dat zou wel eens een interessante uitvoering kunnen zijn in Nederland.

Poeh vond hem op die eerste gelekte foto wel mooi. Maar op deze Chinese foto's vind ik het nog niet wat. Vooral de Luxury Line (naar mijn mening eerder de mooiste versie) ziet er wel erg iel uit. Maar goed, dit soort foto's doen auto's nooit recht dus het kan allemaal nog erg meevallen.

Ik dacht ook even dat de neus best geslaagd was, maar gelukkig hebben ze er chromen driehoekjes in gezet als jammerlijke details en waardoor het bovendien nogal gekunsteld oogt.

Na 5 jaar afscheid genomen van m’n Audi A6 2.0TFSI.....en nu wachten op de levering van m’n nieuwe BMW 530ixDrive. Heb de auto begin maart besteld, maar onduidelijk is wanneer deze geleverd gaat worden. Planning was eind mei, maar zal minimaal wel een maand opschuiven.

Zat een beetje te wachten op de LCI, maar dat ging allemaal wel lang duren, en die zijn bij BMW meestal niet zo heel revolutionair. De voorkant vindt ik van het huidige model mooier, de grille en de achterzijde van de nieuwe. Dus maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Heb alleen geen proefrit gemaakt, maar heb eerder een 525D gehad en dat was een heerlijke auto (F10 model). De auto is full options inclusief M performance carbon front splitter en spiegelkappen en zwarte grille. Heb hem in Sophistograu besteld.

Nog een paar weekjes geduld....., en dan komen de foto’s er weer.

Terug
Bovenaan