Afgelopen weekend terug gekomen van een 3-tal weken Frankrijk (Correze). Wederom heeft de 5 zich bewezen als een heerlijke reisauto. Geen centje pijn met het trekken van de caravan. (Eriba 532, ong. 1600kg beladen). Vermogen genoeg om de (correct beladen en daardoor) stabiele combinatie met 100 km/h te trekken. Wel viel me op dat boven de 100, dus pak 'm beet 110/115 op de klok (puur uit wetenschappelijk onderzoek geprobeerd

) het verbruik onevenredig hard steeg. Waar ik solo rond de 800 á 900km uit een tank kan halen bij voor mij normaal gebruik, was het bij 500 tot 550km wel weer tijd voor een splash 'n dash.
Niet overoverkomelijk, maar opvallend. De stukken waar mijn vrouw reedt (die houdt doorgaans 90km aan), was het verbruik aanmerkelijk economischer. Maar belangrijker is de zekerheid te hebben dat de auto de combinatie goed kan trekken en voldoende reserve heeft om indien gewenst wat vlotter te gaan.
De automaat, en dan met name de 7e en 8e versnelling zijn wel dermate lang, dat bij rijden met een caravan de auto wat doods aanvoelde. Heb zelf dus de grootste stukken met de bak in 'S' gereden voor een iets prettigere gasreactie.
Ruimte en goede zitpositie voor 4 personen helpt absoluut. Voeg daar een degelijke airco goed werkend audio systeem bij en je bent koopman. Voor ons (uit principe) geen DVD's tijdens het rijden, dus Spotify heeft goede diensten bewezen door met (voorgelezen) verhalen en feestmuziek (
de absolute favoriet) de verveling uit te stellen en de stemming erin te houden.
Eenmaal op lokatie bleek toch ruimte weer een issue te worden, dus naar het strand gingen we zo;
Terug gekomen afgelopen zaterdag, bij een snelle boodschap (brood was op...) toevallig de 5 naast zo'n nieuwe E van een andere forum kunnen parkeren
Ook nu al even aan het kijken voor winterbanden cq wielen. Waar ik oorspronkelijk van plan was via (bv) werksraeder24 een nette set Style 633 -voor mij toch wel het ultieme wiel onder de G30- te kopen met goede winterbanden, pas ik mijn plan op dat gebied een beetje aan. Ik ga wat langer zoeken naar de juiste wielen, met als doel die begin volgend jaar (april) klaar te hebben staan met nieuwe zomerbanden en laat de originele (Hankook) zomerbanden op de 18'' vervangen voor Goodyear winterbanden. Dan heb ik volgend seizoen de beschikking over een complete winterset (18'') en zomerset (19'').
Daarnaast is er toch de honger naar een beetje meer pk. Hoe fijn de auto ook rijdt, een beetje meer vermogen zou welkom zijn. Niet voor de topsnelheid, maar een beetje meer oomph zou net wat lekkerder rijden. Bv wat minder terugschakelen etc. Let wel, zoals de auto standaard is, ben je meer dan snel genoeg onderweg. Ik heb wat gekeken en geinformeerd. Er zijn bedrijven die zeer hoge waarden beloven middels chiptuning. Waarbij in alle gevallen een externe box eraan komt hangen. Voor een lange tijd heb ik gefocused op Mosselman. Die beloven 235pk & 350Nm bij ongeveer dezelfde toertallen als de 520i standaard 184pk @ 290Nm biedt. Het contact is zeer netjes en correct geweest, qua prijs ligt dit rond de € 950 incl. BTW. excl. montage. Mooie van dit systeem is dat je middels een bepaalde knoppen combinatie dit extra vermogen in- en uit kan schakelen. Ook mooie waardes, en naar wat ik ervan weet is Mosselman een betrouwbare leverancier en zeker geen luchtfietser. Dat gezegd hebbende, blijft het aan me knagen dat indien BMW erachter zou komen dat je meer vermogen uit het blok haalt, je geen aanspraak meer hebt op garantie. Zeker met de wetenschap dat de G30 toch al min of meer continu in verbinding staat met BMW voor de voertuigstatus. Dan kan iedereen wel zeggen dat een dergelijke tuning ontzichtbaar blijft, en dat de motor zelf voldoende reserve heeft.... Ergens heb ik de ballen niet....
Dan heb ik een paar Duitse aanbieders bekeken (racechip en bb automotive) waarbij zelfs waardes van 272pk worden aangeboden. Allemaal goed en wel, maar het lijkt me dat die aanbieders dan te dicht op de technische reserves van de motor gaan zitten.
Sure, BMW biedt dezelfde motor aan met verschillende vermogens, maar niemand durft zwart op wit te garanderen dat een 520i en (bv) 530i 100% gelijk zijn qua componenten en bouwdelen af fabriek.
Nu kwam ik toevallig op een Oostenrijkse BMW site informatie tegen van een BMW PPK set voor de G30 520i. Officieel BMW (artikelnummer 11122444215), waarbij met behoud van fabrieksgarantie, het vermogen stijgt naar 211pk & 320Nm. Via de dealer, en wordt inclusief activatie codes etc ook als dusdanig op het chassisummer vastgelegd, en je krijgt er een paar mooie stickers bij... Kosten liggen rond de € 990,- incl BTW en montage. Grappige is dat op de productbeschrijving staat onder het kopje comparison with competition 'The performance values quoted by some tuning suppliers of more than 155 kW are not feasible according to engine experts. Internal BMW test confirm this.' Broodje aap? Ik weet het niet. Ik snap dat BMW niet wil dat een 520i op deze simpele manier te dicht bij een (veel duurdere) 530i komt, maar toch. Volgens de documentatie duurt installatie slechts 0.25hr. Ik denk dus werkelijk dat er middels een communicatie met BMW Duitsland een codering naar de auto wordt gestuurd die dit vermogen vrij geeft. Een ander leuk detail is dat de 'performance monitor' waarbij je op een meterje kan zien hoeveel PK en Nm je gebruikt op dat moment de waardes worden aangepast. Iets wat bij de tuners niet kan.
In 't kort, hoewel die PPK niet de hoogste waarde beloofd, geeft me het wel het gevoel van zekerheid wat ik zoek, dus dit gaat erop komen.