BMW 5-serie (G30)

funf zei:
Nou, dan ben je er wel uit, toch? Gewoon een fijne 530i touring en klaar.:D

:) Ik vond dat de 5-Serie hier onder de forumleden al zo goed vertegenwoordigd was dat ik maar voor iets anders heb gekozen. Een E200, leuk voorzien van opties, op voorraad bij de importeur (dus niet uit de showroom), en vanwege diverse pakketten met een relatief lage nieuwwaarde (en bijtelling). Ik ben benieuwd, maar na een paar proefritten ben ik wel enthousiast. Direct na aflevering is het de bedoeling dat ie een Brabus-kuurtje krijgt (B20), daarna heeft ie 225pk en 330nm koppel vanaf 1.200 toeren (daarmee zit ie eigenlijk tussen de E250 en E300 in qua vermogen en koppel). In combinatie met de 9-traps automaat moet dat wel goedkomen lijkt mij.

Gefeliciteerd! Welke kleur?
Zag toevallig net nog jouw huidige staan, en mompelde bij mezelf dat het een fraaie automobiel is.
Daar staat straks dus een nog fraaiere auto.

Iridiumzilver, AMG, zwart interieur, aluminium lijsten, antraciet mat houten middenconsole, panoramadak, widescreen, command..., ik zal de exacte lijst nog wel even posten in het W213 topic.

AMG maakt het geheel erg mooi. Goede keus. E klasse heeft altijd wel iets oubollerigs wat een 5 niet heeft. AMG pakket elimineert dat wel.

BENZine zei:
funf zei:
Nou, dan ben je er wel uit, toch? Gewoon een fijne 530i touring en klaar.:D

:) Ik vond dat de 5-Serie hier onder de forumleden al zo goed vertegenwoordigd was dat ik maar voor iets anders heb gekozen. Een E200, leuk voorzien van opties, op voorraad bij de importeur (dus niet uit de showroom), en vanwege diverse pakketten met een relatief lage nieuwwaarde (en bijtelling). Ik ben benieuwd, maar na een paar proefritten ben ik wel enthousiast. Direct na aflevering is het de bedoeling dat ie een Brabus-kuurtje krijgt (B20), daarna heeft ie 225pk en 330nm koppel vanaf 1.200 toeren (daarmee zit ie eigenlijk tussen de E250 en E300 in qua vermogen en koppel). In combinatie met de 9-traps automaat moet dat wel goedkomen lijkt mij.

:)

Dat klinkt goed, 225 pk is mooi. (y)

Helaas heeft mijn electrische stuurverstelling het begeven en blijft deze in de hoogste stand staan. Een kleinigheid zou je denken, maar het is toch knap vervelend sturen zo. De plaatselijke dealer, waar mijn auto in onderhoud is, kan ivm de vakantie bezetting pas op 20 augustus hier naar kijken maar bij BMW dealer Ekris in Velp kan dit aanstaande dinsdag al. Hij voorspelde dat deze reparatie wel enkele dagen kan gaan duren omdat onderdelen waarschijnlijk niet voorradig zullen zijn. We zullen zien.

Wat slecht dat je pas over 3 weken terecht kunt bij je eigen dealer. En zelfs die week bij Ekris is al lang. Zoiets moet toch direct worden opgepakt?

Vroeger bij dorps garage waar de baas de klanten nog persoonlijk kende, ging dat allemaal veel makkelijker. Bij deze grote dealers ben je maar een klantnummer. En als er wat is in de vakantieperiode ben je het haasje.

Het bezoekje bij Ekris zit er op. De “elektronische stuurkolom moet vervangen worden ivm een blokkade” aldus de receptionist. De onderdelen zijn besteld en later in deze maand vind deze reparatie plaats. Overigens kan ik nu het stuurwiel weer gewoon verstellen.

Musterknabe zei:
Het bezoekje bij Ekris zit er op. De “elektronische stuurkolom moet vervangen worden ivm een blokkade” aldus de receptionist. De onderdelen zijn besteld en later in deze maand vind deze reparatie plaats. Overigens kan ik nu het stuurwiel weer gewoon verstellen.

Wat moet er dan nog gerepareerd worden?

Inderdaad de stuurverstelling werkt weer als vanouds. En kennelijk is de oorzaak een onbetrouwbaar onderdeel dat BMW liever vervangt omdat het risico bestaat dat het in de toekomst weer mis gaat. Beter zo dan dat ik dat na de garantieperiode zelf mag betalen.

De mijne heb ik net weer ingeleverd. Ik merkte onderweg naar kantoor dat de auto rechtsachter weer inzakte. Dat wordt dus een weekendje in de vervangende X3 2.0D, vrees ik....

Maar ze pakken het tenminste meteen op. Geen klachten over de dealer dus.(y)

BMW is niet meer wat het geweest is. 520/530 diesels die in de brand vliegen, stuurkolommen niet meer verstelbaar, kapotte niveauregelingen.... ben gelukkig net op tijd overgestapt naar het echte merk. :p;):)

Om nu in een Mercedes te gaan rijden vind ik wel een erg groot offer voor dit klein ongerief.

Musterknabe zei:
Inderdaad de stuurverstelling werkt weer als vanouds. En kennelijk is de oorzaak een onbetrouwbaar onderdeel dat BMW liever vervangt omdat het risico bestaat dat het in de toekomst weer mis gaat. Beter zo dan dat ik dat na de garantieperiode zelf mag betalen.

Aah ik snap het. Ja groot gelijk dan inderdaad.(y)

Funf zei:
De mijne heb ik net weer ingeleverd. Ik merkte onderweg naar kantoor dat de auto rechtsachter weer inzakte. Dat wordt dus een weekendje in de vervangende X3 2.0D, vrees ik....

Maar ze pakken het tenminste meteen op. Geen klachten over de dealer dus.thumbs up

Mooi dat de dealer het serieus oppakt.(y)
Maar blijft toch vervelend om je nieuwe auto voor de derde keer te moeten missen. Kost toch allemaal een hoop tijd en dan heb je nog geluk dat je garantie hebt. :eek:

Ik heb hem vrijdagochtend weggebracht en kreeg meteen een andere auto mee. Ik was binnen een half uur weg. Dus ja, een omweg naar kantoor, maar het kan erger. Ik ben blij dat ze inmiddels hebben ontdekt dat er toch ergens een lek zit in een balg van de luchtvering rechtsachter. Ze zijn er lang naar op zoek geweest, begreep ik. Het onderdeel wordt nu besteld en maandag of dinsdag gemonteerd. En dan is het opgelost, neem ik maar aan.

Dit weekend dus in een X3. Niet mijn type auto, zo’n SUV. Maar tot mijn verbazing valt hij thuis in de smaak.:p

Afgelopen weekend terug gekomen van een 3-tal weken Frankrijk (Correze). Wederom heeft de 5 zich bewezen als een heerlijke reisauto. Geen centje pijn met het trekken van de caravan. (Eriba 532, ong. 1600kg beladen). Vermogen genoeg om de (correct beladen en daardoor) stabiele combinatie met 100 km/h te trekken. Wel viel me op dat boven de 100, dus pak 'm beet 110/115 op de klok (puur uit wetenschappelijk onderzoek geprobeerd :cool: ) het verbruik onevenredig hard steeg. Waar ik solo rond de 800 á 900km uit een tank kan halen bij voor mij normaal gebruik, was het bij 500 tot 550km wel weer tijd voor een splash 'n dash.
Niet overoverkomelijk, maar opvallend. De stukken waar mijn vrouw reedt (die houdt doorgaans 90km aan), was het verbruik aanmerkelijk economischer. Maar belangrijker is de zekerheid te hebben dat de auto de combinatie goed kan trekken en voldoende reserve heeft om indien gewenst wat vlotter te gaan.
De automaat, en dan met name de 7e en 8e versnelling zijn wel dermate lang, dat bij rijden met een caravan de auto wat doods aanvoelde. Heb zelf dus de grootste stukken met de bak in 'S' gereden voor een iets prettigere gasreactie.
Ruimte en goede zitpositie voor 4 personen helpt absoluut. Voeg daar een degelijke airco goed werkend audio systeem bij en je bent koopman. Voor ons (uit principe) geen DVD's tijdens het rijden, dus Spotify heeft goede diensten bewezen door met (voorgelezen) verhalen en feestmuziek (de absolute favoriet) de verveling uit te stellen en de stemming erin te houden.
Eenmaal op lokatie bleek toch ruimte weer een issue te worden, dus naar het strand gingen we zo;
3145f77.jpg

Terug gekomen afgelopen zaterdag, bij een snelle boodschap (brood was op...) toevallig de 5 naast zo'n nieuwe E van een andere forum kunnen parkeren :)

Ook nu al even aan het kijken voor winterbanden cq wielen. Waar ik oorspronkelijk van plan was via (bv) werksraeder24 een nette set Style 633 -voor mij toch wel het ultieme wiel onder de G30- te kopen met goede winterbanden, pas ik mijn plan op dat gebied een beetje aan. Ik ga wat langer zoeken naar de juiste wielen, met als doel die begin volgend jaar (april) klaar te hebben staan met nieuwe zomerbanden en laat de originele (Hankook) zomerbanden op de 18'' vervangen voor Goodyear winterbanden. Dan heb ik volgend seizoen de beschikking over een complete winterset (18'') en zomerset (19'').

Daarnaast is er toch de honger naar een beetje meer pk. Hoe fijn de auto ook rijdt, een beetje meer vermogen zou welkom zijn. Niet voor de topsnelheid, maar een beetje meer oomph zou net wat lekkerder rijden. Bv wat minder terugschakelen etc. Let wel, zoals de auto standaard is, ben je meer dan snel genoeg onderweg. Ik heb wat gekeken en geinformeerd. Er zijn bedrijven die zeer hoge waarden beloven middels chiptuning. Waarbij in alle gevallen een externe box eraan komt hangen. Voor een lange tijd heb ik gefocused op Mosselman. Die beloven 235pk & 350Nm bij ongeveer dezelfde toertallen als de 520i standaard 184pk @ 290Nm biedt. Het contact is zeer netjes en correct geweest, qua prijs ligt dit rond de € 950 incl. BTW. excl. montage. Mooie van dit systeem is dat je middels een bepaalde knoppen combinatie dit extra vermogen in- en uit kan schakelen. Ook mooie waardes, en naar wat ik ervan weet is Mosselman een betrouwbare leverancier en zeker geen luchtfietser. Dat gezegd hebbende, blijft het aan me knagen dat indien BMW erachter zou komen dat je meer vermogen uit het blok haalt, je geen aanspraak meer hebt op garantie. Zeker met de wetenschap dat de G30 toch al min of meer continu in verbinding staat met BMW voor de voertuigstatus. Dan kan iedereen wel zeggen dat een dergelijke tuning ontzichtbaar blijft, en dat de motor zelf voldoende reserve heeft.... Ergens heb ik de ballen niet....
Dan heb ik een paar Duitse aanbieders bekeken (racechip en bb automotive) waarbij zelfs waardes van 272pk worden aangeboden. Allemaal goed en wel, maar het lijkt me dat die aanbieders dan te dicht op de technische reserves van de motor gaan zitten.
Sure, BMW biedt dezelfde motor aan met verschillende vermogens, maar niemand durft zwart op wit te garanderen dat een 520i en (bv) 530i 100% gelijk zijn qua componenten en bouwdelen af fabriek.
Nu kwam ik toevallig op een Oostenrijkse BMW site informatie tegen van een BMW PPK set voor de G30 520i. Officieel BMW (artikelnummer 11122444215), waarbij met behoud van fabrieksgarantie, het vermogen stijgt naar 211pk & 320Nm. Via de dealer, en wordt inclusief activatie codes etc ook als dusdanig op het chassisummer vastgelegd, en je krijgt er een paar mooie stickers bij... Kosten liggen rond de € 990,- incl BTW en montage. Grappige is dat op de productbeschrijving staat onder het kopje comparison with competition 'The performance values quoted by some tuning suppliers of more than 155 kW are not feasible according to engine experts. Internal BMW test confirm this.' Broodje aap? Ik weet het niet. Ik snap dat BMW niet wil dat een 520i op deze simpele manier te dicht bij een (veel duurdere) 530i komt, maar toch. Volgens de documentatie duurt installatie slechts 0.25hr. Ik denk dus werkelijk dat er middels een communicatie met BMW Duitsland een codering naar de auto wordt gestuurd die dit vermogen vrij geeft. Een ander leuk detail is dat de 'performance monitor' waarbij je op een meterje kan zien hoeveel PK en Nm je gebruikt op dat moment de waardes worden aangepast. Iets wat bij de tuners niet kan.
In 't kort, hoewel die PPK niet de hoogste waarde beloofd, geeft me het wel het gevoel van zekerheid wat ik zoek, dus dit gaat erop komen.

DagDromer zei:
Voor ons (uit principe) geen DVD's tijdens het rijden, dus Spotify heeft goede diensten bewezen door met (voorgelezen) verhalen en feestmuziek (de absolute favoriet) de verveling uit te stellen en de stemming erin te houden.

Bij ons exact ook zo. Geen schermpjes! Luisterboeken, muziek, tekenspullen etc. Nooit gedonder gehad. En ik hoef me niet te ergeren aan suffe gestaar naar die schermen met het bijbehorende gegaap erbij :)

Lijkt een beetje op het Brabus-verhaal i.c.m. Mercedes-Benz. Ook niet het hoogst haalbare vermogen (+41pk +30nm), maar wel betrouwbaar en met behoud (bij MB zelfs uitbreiding) van garantie (y). Ook Volvo biedt iets dergelijks met Polestar tuning.

En als je het gewoon via de dealer kunt bestellen, geeft dat wel een beter gevoel. Ik ben benieuwd. Voor de 540i was zo'n pakketje er al, ik wist niet dat het er nu ook voor de 520i is.

Fijn dat je G30 goed bevalt. Langzaam zie je ze wat meer in het straatbeeld verschijnen, valt me op.

Een beetje extra power is nooit weg. Prima prijs ook voor wat extra Nm en pk.
Kan me voorstellen dat je voor origineel BMW gaat. In de garantieperiode wil je die extra zekerheid wel(y)

@ Funf,

Is het probleem met de luchtvering weer gefixt?
Of toch de X3 maar gehouden? :p

Hij doet het weer. Alles naar tevredenheid opgelost en ik ben blij dat de X3 weer weg is. Dat is niet mijn auto.

Een echte autoliefhebber zal NOOIT een X3 verkiezen boven een 5-Serie.

Ik heb bij Ekris ook wel eens een X3 mee gehad. Vond het inderdaad totaal niet aansprekend. Dan reed de Mini Countryman die ik ook een keer mee had beter. Al is dat onderhuids dezelfde auto.

Het enige voordeel van een X3 t.o.v. een 5 Touring is dat mensen met stijve ledematen er makkelijker in en uit kunnen stappen. Verder is een X3 duurder, verbruikt meer, rijdt minder fijn en is nog lelijk ook. Geen auto voor liefhebbers dus.

"Ik spreek voor mijzelf én voor de echte autoliefhebber, punt."

Dat is jouw mening....niks op tegen. Maar sinds wanneer ben jij de spreekbuis van de echte autoliefhebber?

Hier op het forum zijn met name autoliefhebbers actief (anderen hebben hier weinig te zoeken), kun jij 10 mede-forummers opnoemen die een SUV rijden?

BENZine zei:
Het enige voordeel van een X3 t.o.v. een 5 Touring is dat mensen met stijve ledematen er makkelijker in en uit kunnen stappen. Verder is een X3 duurder, verbruikt meer, rijdt minder fijn en is nog lelijk ook. Geen auto voor liefhebbers dus.

Lelijk is nogal subjectief, net als minder fijn rijden. De rest van de argumenten snijden ook al geen hout. Meer verbruik, duurder? Sinds wanneer ben je geen autoliefhebber als je een duurdere auto koopt die meer verbruikt?

BENZine zei:
Hier op het forum zijn met name autoliefhebbers actief (anderen hebben hier weinig te zoeken), kun jij 10 mede-forummers opnoemen die een SUV rijden?

Dat is toch geen argument? Het barst hier van de autoliefhebbers met niet bijzondere auto's. Toch zijn het autoliefhebbers.

MBdoubleyou zei:
BENZine zei:

Dat is toch geen argument? Het barst hier van de autoliefhebbers met niet bijzondere auto's. Toch zijn het autoliefhebbers.

Is geen antwoord op mijn vraag, we hadden het over SUV's.
Een CLK is ook geen bijzondere auto, maar wel een auto voor een liefhebber. Van een SUV kan ik dat niet zeggen, behalve dan een echte SUV zoals bijvoorbeeld een RR of een Escalade.

Dat zou een reden kunnen zijn om een X3 te verkiezen boven een 5-Serie. Maar die keuze wordt dan niet uit liefhebberij gemaakt maar uit noodzaak.

Ik heb toch echt liever de SUV ipv de volgende (saaie of lelijkere) auto's hoor :T

CX-3 - Mazda2
T-Roc - Golf
Stelvio - Giulia
Tucson - i30
F-Pace - XF
Stonic - Rio
QQ - Pulsar
3008 - 308
C-HR - Auris

BENZine zei:
Dat zou een reden kunnen zijn om een X3 te verkiezen boven een 5-Serie. Maar die keuze wordt dan niet uit liefhebberij gemaakt maar uit noodzaak.

Maar dat zei je niet. Je zei dat een autoliefhebber NOOIT een X3 zou verkiezen boven een 5-serie. Een autoliefhebber met een slechte rug dus wél. Dus je argument (hahah) slaat dus kant noch wal

Bird Nerd zei:
Ik heb toch echt liever de SUV ipv de volgende (saaie of lelijkere) auto's hoor :T

CX-3 - Mazda2
T-Roc - Golf
Stelvio - Giulia
Tucson - i30
F-Pace - XF
Stonic - Rio
QQ - Pulsar
3008 - 308
C-HR - Auris

Zegt dan weer wat over jou :). Ik vind de links genoemden dus 10x niks, en bovendien zijn ze nogal duurder dan de rechts genoemde modellen. Een X3 moet daarom ook niet met een 3-Serie worden vergeleken maar met een 5-Serie, omdat ie meer in diens prijsklasse valt.

Ook blijft mijn vraag: Noem eens een aantal SUV-rijdende forum-genoten? :rolleyes:

Bird Nerd zei:
BENZine zei:

Maar dat zei je niet. Je zei dat een autoliefhebber NOOIT een X3 zou verkiezen boven een 5-serie. Een autoliefhebber met een slechte rug dus wél. Dus je argument (hahah) slaat dus kant noch wal

slaat kant nog wal ? Als we spijkers op laag water gaan zoeken dan raakt dat ook kant nog wal ;):)

BENZine zei:
MBdoubleyou zei:
BENZine zei:

Is geen antwoord op mijn vraag, we hadden het over SUV's.
Een CLK is ook geen bijzondere auto, maar wel een auto voor een liefhebber. Van een SUV kan ik dat niet zeggen, behalve dan een echte SUV zoals bijvoorbeeld een RR of een Escalade.

Ik weet niet exact meer wie wat rijdt hier. Er zijn zover ik weet inderdaad niet heel veel SUV-rijders. Maar als dat het bewijs moet zijn dat je geen echte autoliefhebber bent als je een SUV rijdt? Dat is gewoon te kort door de bocht. Een autoliefhebber stapt waarschijnlijk eerder in een conventioneel model......zal heel goed kunnen. Ik ageer tegen je stelligheid. En zeker tegen het feit dat jij beweert dat je namens alle autoliefhebbers spreekt. Als je zou stellen dat je denkt dat een autoliefhebber minder vaak voor een SUV kiest dan zou ik waarschijnlijk niet eens gereageerd hebben. En zeker niet net zo stellig als je zelf deed.

Volgens jou ben ik dus geen echte autoliefhebber als ik de CLK voor een X3 2.5 of 3.0 van de eerste serie zou vervangen :)?

Zegt dan weer wat over jou

Ja maar ook ik ben autoliefhebber.

Ook blijft mijn vraag: Noem eens een aantal SUV-rijdende forum-genoten?

Zeker nooit op een meeting geweest? Gros rijdt een 2e/3e/4e hands auto en vaak een auto die verder weinig mensen (willen/durven) rijden

En... terug on-topic
2018-bmw-alpina-d5-s-0.jpg

Aangezien de specificaties erg dicht bij elkaar liggen, en met wat extra uitrusting ook nog eens ongeveer even veel investering vragen, wat zouden jullie kiezen? M5 of B5 Biturbo (vergelijkingsvideo)
Ik zou het niet zo 1,2,3 weten, de M5 omdat dat de ultieme BMW is, of de B5 omdat dat de ultieme 5 serie is... Uiteindelijk zou ik denk ik een Alpina verkiezen boven de M5.

Terug
Bovenaan