De auto nu bijna een maand in bezit en even roind de 2500km gereden. Tijd voor een reflectie.
Het vreemde is dat het eigenlijk meteen vanaf begin erg vertrouwd voelt, alsof we nooit wat anders hebben gereden. Begrijp me niet verkeerd, niet saai of gewontjes, maar gewoon goed. De auto past ons helemaal qua afmetingen, rijbeleving en comfort. Ik heb geen moment de Suoperb gemist om eerlijk te zijn. Wat een enorme sprong hebben we gemaakt qua auto. Vreemde is dat de 5 een aantal speeltjes minder heeft dan de Superb had (dode hoek waarschuwing, automatisch parkeren en nog een paar) die ik nu niet mis. Daar stelt de 5 echter een heel belangrijke feature tegenover die voor mij velen malen zwaarder weegt dan 'speeltjes'; namelijk het gevoel dat de auto met meer aandacht in elkaar is gezet. Stiller, steviger en mooier. Voel me elke keer bevoorrecht als ik de auto zie staan. We hebben wat gesproken over wielkeuzes etc, maar ik blijf bij mijn oorspronkelijke idee, de multispaakwielen die ik nu heb (18'') maken icm de buitenkleur (Sophisto) een auto die een understated maar toch zeker voorkomen heeft. Onopvallend opvallend zo je wilt, precies goed voor mij. Iets anders kan ik zeker waarderen maar zou me daar op lange termijn (zakelijk) niet prettig bij voelen.
Er is wat gesproken over een grijze of zwarte hemelbekleding en hoe donker dat dan is. Dit is natuurlijk een smaak-dingetje, maar de donkere hemelbekleding maakt het geheel voor mij -persoonlijk- optisch wat rustiger.
Als je de standaardhemel hebt zijn de A-stijlen grijs;
Door mijn lengte kijk ik 'op' het dashboard, en dan zijn de delen waar de A-stijl aansluit op het dashboard nogal grote stukken. Tel daarbij dat de bekleding van deur en afdekroosters van de tweeters zwart zijn.
Wat de bovenstaande foto niet duidelijk weergeeft is de zwarte rand van het voorraam, en de stukken buitenzijde die eventueel zichtbaar zouden zijn afhankelijk van de zitpositie. Onderstaand een paar foto's die ik heb proberen te maken op mijn ooghoogte. Niet helemaal gelukt, maar jullie snappen het idee. Ik zie dus aan de buitenzijde de motorkap en een dun strookje van de buitenzijde van de A-stijl. Omdat de hemelbekleding zwart is, wordt ea inderdaad wat massief, maar rustiger voor het oog omdat het qua kleur/domkerheid dichter bij elkaar ligt. Het bruine hout heeft een bepaalde diepte/kleur afhankelijk van de mate van daglicht. Nogmaals, erg persoonlijk, maar geeft mij een heel luxe en chique gevoel. Door de zwarte hemel etc, kijk ik door een soort van passe-partour naar de wereld.
Hoewel de auto dus het vertrouwen geeft om te rijden en daar eigenlijk geen gewenningstijd voor nodig is, ben ik nog wel veel aan het zoeken naar de juiste instellingen van de verschillende systemen. Er is zoveel mogelijk, dat gaat ook wel even duren.
In het kort, een super-auto, heel erg blij mee. En geen seconde spijt. De afgelegde kilometers en de paar dagen 420d GC als leenauto hebben me alleen maar meer bevestigd dat we een goede keuze hebben gemaakt.
Een paar zaken uitgelicht;
Comfortstoelen: In één woord; hemels. Een beetje zoeken naar dé ideale instelling, maar eenmaal gevonden zit je ook als een vorst. Erg, erg fijn. Ik heb al een paar langere ritten achter de rug (150km+) en stap gewoon relatief minder vermoeid uit. Erg fijn ook dat de passagier voor dit ook heeft. Wel in het begin een paar klachten van de achterbank gehad ivm de verminderde beenruimte. Maar dat lost zichzelf op. De oudste gebruikt ook geen zittingverhoger meer, de jongste nog wel, en daardoor komen haar voetjes net even lullig uit. Gelukkig zit zij aan de rechterkant en is met wat schikken en schuiven voor iedereen (onafhankelijk wie stuurt) voldoende plek te vinden.
Uitstraling: Grappig om te zien hoe mensen reageren op een dergelijke auto. Natuurlijk in het verleden al gemerkt bij diverse prive-auto's, maar nu lijkt ea wel extra sterk, wellicht omdat de G30 een relatief nieuw model is. Bij ons in het dorp zie je ze nog niet heel veel rijden. Wel veel E60/E61 en F10/F11 overigens. Naast een paar flauwe (jalourse, negatieve) reacties vooral positief. Zo had ik pasgeleden een paar klanten op bezoek uit Engeland, en die complimenteerde me met de auto en vroeg (nadat we een stukje hadden gereden) of het de nieuwe 7 was. En van het weekend stond ik op de oprit wat spullen uit te laden en iemand die langs fietste (die ik helemaal niet ken) riep 'mooie auto'. Ik koop geen spullen om indruk te maken op anderen, dat podium heb ik niet nodig, maar zulke gebeurtenissen strelen wel m'n ego moet ik bekennen..
Comfort: Heerlijk, wat een stilte. Natuurlijk is dit een benzine-auto en dat is altijd stiller dan een diesel. Daarnaast veel minder windgeruis, minder afrolgeluiden. Erg stil. Iedereen die meerijdt valt dat op. Maar naast de stilte ook een zeer capabel onderstel. Stevig maar comfortabel. Daarnaast geeft de algehele afwerking ook een bepaald gevoel van zekerheid dat je onderweg bent in een stevige, veilige auto.
LED-koplampen: Wat een bak licht! Heel wit, lijkt wel daglicht. De adaptieve functie moet ik nog even aan wennen. Op verlaten wegen wellicht lekker, in Nederland zorgt dat continue aanpassen eerder voor een wat onrustig beeld. Maar een enorme stap vooruit in vergelijking met de Xenon lampen in de Skoda.
Ambienteverlichting: Erg mooi dat je kan kiezen qua kleur en helderheid. Speel er wel een beetje mee, en zeker als we met de meiden overweg zijn wordt dit regelmatig aangepast. Denk dat je op een gegeven moment een vaste instelling hebt en het daarbij laat overigens. Wel een puntje van kritiek hier; de blauwtint van de ambienteverlichting is niet dezelfde als de blauwtint in de klokken in Eco-Pro stand, en het oranje van de Ambiente is ook net niet hetzelfde als het oranje in de tellers in comfort stand. Detail wellicht, maar viel me op, als ik engineer bij BMW was had ik hier wel een vergaderingtje voor belegd
Navi Pro & Instrumentencluster: Wat werkt navi pro icm RTTI toch fijn. Niks aan toe te voegen, in mijn beleving en ervaring een van de betere af-fabriek systemen die er bestaan. Het uitgebreide instrumentenpaneel maakt de beleving compleet. Erg gaaf hoe de toerenteller vervangen wordt voor een mini-kaartje als het nodig is. Superfunctie bij rijden in het donker, want je kan het centrale display echt uit zetten, wel zo lekker rustig voor de ogen.
Veranderingen?: Naar aanleiding van een aantal opmerkingen ban ik nog een kritisch gaan kijken naar de Luxury-Line logo's. En hoewel deze mening morgen anders kan zijn, neig ik er zeer sterk naar om deze toch te verwijderen. Daarnaast hoop ik dat Sonniboy nog voor de zomer een setje schermen heeft voor de G30 sedan. BMW heeft ook schermen, maar alleen voor de zijruiten. De 18'' zullen tzt gepromoveerd worden tot winterwiel, en ik hou E-Bay en vergelijkbare sites in de gaten voor een nette set Style 633 of Style 663 in 19'' voor het juiste geld als zomerset voor 2019. Als laatste twijfel ik eraan om tzt bij een specialist een aantal pk, maar vooral Nm extra eruit te laten halen. De snelheid is mij genoeg. Wel moet ik wennen aan de koppelkromme van een benzine tov een diesel. Wellicht dat dit over een tijdje wegvalt, zo niet zou het mooi zijn om wat extra trekkracht bij lagere toeren eruit te halen zodat tussenacceleratie mogelijk is zonder terugschakelen of hoge toeren.