BMW 5-serie (G30)

Mooie uitvoering, met nappa.
Helaas geen ongeblazen 6-in-lijn... Zou dat ‘gemis’ een reden kunnen zijn om tzt naar een ander merk over te stappen?

Ik snap het gevoel wel goed overigens. Als ik deze G30 520i vergelijk met de E60 523i (ook iets van 180pk) die we een paar jaar geleden reden is de beleving heel anders. Daar waar de E60 een duidelijk aanwezige aandrijflijn heeft/had (en dat bedoel ik positief) waar meer ‘emotie’ bij kwam verleid de G30 meer met up-to-date connectiviteit en duidelijk meer comfort. De snelheid is vergelijkbaar, en het BMW DNA is zeker aanwezig, wordt alleen anders opgediend.
 
DagDromer zei:
Maar helaas geen ongeblazen 6-pitter...
Zou dat ‘gebrek’ er voor kunnen zorgen dat de volgende wellicht een ander merk wordt?

Ongeblazen 6-cilinders worden bij mijn weten door geen enkel merk meer gemaakt, dus dat zal niet uitmaken. Mijn volgende auto zal waarschijnlijk wel weer een BMW, of wellicht een Mercedes worden. Een paar weken geleden heb ik bij Stern de E-Klasse nog eens goed bekeken, en dat vind ik toch ook wel een hele mooie auto. Qua afwerking interieur lijkt die van een iets hoger niveau dan de 5-Serie.
 
gxElh
. Zaterdag zag ik deze groene 530d. Een zeer mooie kleur alleen kan ik de officiële naam nergens terugvinden. https://imgur.com/gallery/gxElh
 
Bijzondere kleur (tegenwoordig, want een jaar of 20 geleden was donkergroen heel gebruikelijk), maar mij spreekt deze kleur niet aan.
 
Bijzondere kleur dat groen, lijkt wel een Audi kleur....

Kwam zelf net deze tegen onderweg. Moedige keuze, en een fraaie combi met M-pakket en zwarte velgen + sierdelen. De eigenaar zou eigenlijk de chrome streepjes op de handgrepen ook nog zwart moeten maken.

33v2g0p.jpg
 
Deze kleur rood vind ik tikkeltje wild en ik ben bang dat je na een jaartje ofwat er op uitgekeken bent. Die zwarte velgen vind ik niks. Het lijkt wel een M5 First edition. @BENZina. Klopt. De eeste generatie vijf zag je ook in deze kleur. Als kind eind jaren’70 liep ik kwijlend langs onze drogist die een bmw 525 had in dat mosgroen.
 
Ik heb zwarte wielen nooit zo begrepen. Oogt mij meer alsof je luxe stalen winterwielen hebt..
 
Bird Nerd zei:
Ik heb zwarte wielen nooit zo begrepen. Oogt mij meer alsof je luxe stalen winterwielen hebt..

Ik ben er ook geen fan van. Op een kleinere sportieve auto kan het heel goed staan maar een auto als een BMW 5 krijgt er een wat foute uitstraling van. Beetje goedkoop zelfs.
 
Zaterdag zag ik deze groene 530d. Een zeer mooie kleur alleen kan ik de officiële naam nergens terugvinden.

BMW/MINI meeting?

Zal wel een individual zijn. De kleur lijkt wel een klein beetje op het vermontgrün wat je vroeger ook nog wel eens op E39's zag.

IMGP0666.JPG
 
Plaatselijke dealer organiseer ism een zgn ride And drive event voor relaties. Je mag dan twee modellen kiezen en dan daarin een route rijden die in de navi geprogrammeerd is. Dat duurt een uurtje. Ik koos dit jaar voor de M550i en 630GT en vorig jaar de 750ld en m6 grand coupe. Blijft leuk. Je kon kiezen uit ca. 25 bmw modellen waaronder ook twee prachtige m760li s. https://imgur.com/gallery/gpjya
 
Herkenbaar! Dat zijn inderdaad de leukere events. Dan zie je dat BMW/MINI je echt bij het (liefhebbers)merk probeert te betrekken. Daar zit natuurlijk een slim stukje marketing achter, maar een ander automerk zie ik dat niet zo snel doen. Die besteden het budget daarvoor liever aan andere zaken.

Wat foto's van een paar jaar geleden, toen de lokale dealer ook een soortgelijk event organiseerde.

hWPcnsv.jpg


KnUlain.jpg


WUPGEk1.jpg


hcrOihy.jpg
 
Precies. Rijden zonder opdringerige verkopers en onder het genot van een hapje en een drankje. Of andere merken ook dat soort dagen organiseren weet ik niet, maar ik vind het wel leuk.
 
BENZine zei:
Bird Nerd zei:
Ik heb zwarte wielen nooit zo begrepen. Oogt mij meer alsof je luxe stalen winterwielen hebt..

Ik ben er ook geen fan van. Op een kleinere sportieve auto kan het heel goed staan maar een auto als een BMW 5 krijgt er een wat foute uitstraling van. Beetje goedkoop zelfs.

Als zomerwiel zou ik het ook niet bestellen, als winterwiel in 18 inch valt het nog mee. Maar ik overweeg toch ze te laten spuiten.
 
Wouter82 zei:
Lijkt op Vert Green W23
https://www.bimmerpost.com/goodiesforyou/BMW-Individual-Paintwork-Guide.pdf
. Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Bedankt voor je hulp in mijn zoektocht.
 
Ik heb zelf afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een 530i sedan met standaard onderstel in combinatie met 20 inch en ik vindt het bijna TE comfortabel. Nu neem ik zelf een m-sport icm 20 inch (deze week bestellen als alles goed gaat) want ook daar heb ik heel even gereden. Deze auto kan 20 inch juist heel goed hebben. Overigens rijd ik nu ook een 5 m-sport met 19 inch.
 
Ga je voor de sedan of de touring? En welke kleuren en opties kies je? 20 inch kan bij de touring in elk geval prima, zelf ben ik er heel tevreden mee. En het staat zo goed.
 
Vandaag de 5 bij de dealer neergezet voor een paar puntjes op de i en een 4GC meegekregen als leenauto.
Om te beginnen ben ik nu al een diesel niet meer gewoon, kolere wat een tractor geluid zo’n 2 liter diesel, en dan te bedenken dat ik tot voor een paar weken geleden jaren niks anders heb gereden...
En de rit met de 4GC bevestigt alleen maar dat de 5 voor mij de beste keuze was en is.
Ik zal van de week even een langer commentaar schrijven over de eerste 2500km.

En voor de nieuwsgierigen, de auto was niet 100% correct uitgelijnd, stuur stond bij rechtuitrijden een graad of 2 naar rechts gedraaid. Helaas nu pas tijd bij de dealer. Tevens waren de banden veel te hard opgepompt. Icm de gemonteerde banden en standaard ophanging zorgde dat voor een natuurlijk en mentale snelheidsbegrenzer... boven de 150 werd het nogal ‘actief’ zullen we maar zeggen... dat heb ik natuurlijk zelf al in orde gebracht.
 
DagDromer zei:
En voor de nieuwsgierigen, de auto was niet 100% correct uitgelijnd, stuur stond bij rechtuitrijden een graad of 2 naar rechts gedraaid.

Ik rijd soms demo's, en dan valt mij dat ook weleens op dat het stuurwiel niet helemaal goed staat. Net alsof ze tijdens assemblage niet helemaal goed hebben opgelet.

Maar mooi dat nu alles weer klopt! (y)
 
Dat ging snel 2500 km in een maand. Hoe hoog is de bandenspanning nu? Misschien dat bij mij de spanning ook wel te hoog is? Soms tikkie zijwindgevoelig.
 
Ik heb non-RTF banden (Hankook Ventus) in 245/45R18 rondom. Ophanging is standaard. De aangegeven bandenspanning volgens fabrieksopgave is 2.2 rondom en 2.5 voor / 3.0 achter bij volle belading.
Auto is afgeleverd op 2.7v/3.0a. Zeer gevoelig voor zijwind en erg onrustig bij snelheden van 140/150+.
Nu op 2.3 voor (koude banden) en 2.5 achter. Nervositeit is weg. Zijwindgevoeligheid niet kunnen testen nog.
 
Bij mij moeten de zomerbanden er ook weer onder alleen had Profile vandaag geen tijd voor me. Ik heb dezelfde maat zomerbanden (dunlop RF) en het is best mogelijk dat de spanning daarvan ook te hoog is. Bedankt voor de tip.
 
Je kan trouwens in het IDrive menu onder ‘auto’ ook de actuele bandenspanning bekijken. Weet zo uit m’n hoofd niet welk kopje maar ik meen iets van ‘voertuigstatus’ oid en dan ‘banden’
 
Zo, de zomerbanden zitten eronder. Velg is dus de 21" 687 geworden. De wagen krijgt zo wel een 'iets' sportiever look moet ik zeggen :cool:.

ROsqyzIh.jpg

VEJOEuNh.jpg

m5mCm0jh.jpg


Comfort is niet noemenswaardig anders geworden, wel iets meer rolgeluiden.
 
Ik vind het wielenassortiment van de G30 ( en ook deze 5 GT) niet mooi. Er zit voor mij geen wiel bij wat ik echt mooi vindt. Teveel spaken, allemaal zwart (deels). Op het plaatje van de 5 GT hierboven vind ik de banden veel te plat. Nee niet echt mooi. De auto an sich vind ik wel mooi
 
Het is een 6 GT....

De foto's geven een vertekend beeld, schat ik zo in. De banden lijken platter dan ze in werkelijkheid zijn. Die ervaring had ik tenminste bij mijn auto toen ik die op de foto zette.
 
Imposante auto deze 6 GT. Ik denk dat wanneer je de auto van de zijkant fotografeert je een minder vertekend beeld krijgt.
 
De auto nu bijna een maand in bezit en even roind de 2500km gereden. Tijd voor een reflectie.

Het vreemde is dat het eigenlijk meteen vanaf begin erg vertrouwd voelt, alsof we nooit wat anders hebben gereden. Begrijp me niet verkeerd, niet saai of gewontjes, maar gewoon goed. De auto past ons helemaal qua afmetingen, rijbeleving en comfort. Ik heb geen moment de Suoperb gemist om eerlijk te zijn. Wat een enorme sprong hebben we gemaakt qua auto. Vreemde is dat de 5 een aantal speeltjes minder heeft dan de Superb had (dode hoek waarschuwing, automatisch parkeren en nog een paar) die ik nu niet mis. Daar stelt de 5 echter een heel belangrijke feature tegenover die voor mij velen malen zwaarder weegt dan 'speeltjes'; namelijk het gevoel dat de auto met meer aandacht in elkaar is gezet. Stiller, steviger en mooier. Voel me elke keer bevoorrecht als ik de auto zie staan. We hebben wat gesproken over wielkeuzes etc, maar ik blijf bij mijn oorspronkelijke idee, de multispaakwielen die ik nu heb (18'') maken icm de buitenkleur (Sophisto) een auto die een understated maar toch zeker voorkomen heeft. Onopvallend opvallend zo je wilt, precies goed voor mij. Iets anders kan ik zeker waarderen maar zou me daar op lange termijn (zakelijk) niet prettig bij voelen.

Er is wat gesproken over een grijze of zwarte hemelbekleding en hoe donker dat dan is. Dit is natuurlijk een smaak-dingetje, maar de donkere hemelbekleding maakt het geheel voor mij -persoonlijk- optisch wat rustiger.

Als je de standaardhemel hebt zijn de A-stijlen grijs;
9ft89v.jpg

Door mijn lengte kijk ik 'op' het dashboard, en dan zijn de delen waar de A-stijl aansluit op het dashboard nogal grote stukken. Tel daarbij dat de bekleding van deur en afdekroosters van de tweeters zwart zijn.

Wat de bovenstaande foto niet duidelijk weergeeft is de zwarte rand van het voorraam, en de stukken buitenzijde die eventueel zichtbaar zouden zijn afhankelijk van de zitpositie. Onderstaand een paar foto's die ik heb proberen te maken op mijn ooghoogte. Niet helemaal gelukt, maar jullie snappen het idee. Ik zie dus aan de buitenzijde de motorkap en een dun strookje van de buitenzijde van de A-stijl. Omdat de hemelbekleding zwart is, wordt ea inderdaad wat massief, maar rustiger voor het oog omdat het qua kleur/domkerheid dichter bij elkaar ligt. Het bruine hout heeft een bepaalde diepte/kleur afhankelijk van de mate van daglicht. Nogmaals, erg persoonlijk, maar geeft mij een heel luxe en chique gevoel. Door de zwarte hemel etc, kijk ik door een soort van passe-partour naar de wereld.
10fpbnn.jpg


2z8dpaq.jpg


Hoewel de auto dus het vertrouwen geeft om te rijden en daar eigenlijk geen gewenningstijd voor nodig is, ben ik nog wel veel aan het zoeken naar de juiste instellingen van de verschillende systemen. Er is zoveel mogelijk, dat gaat ook wel even duren.

In het kort, een super-auto, heel erg blij mee. En geen seconde spijt. De afgelegde kilometers en de paar dagen 420d GC als leenauto hebben me alleen maar meer bevestigd dat we een goede keuze hebben gemaakt.

Een paar zaken uitgelicht;
Comfortstoelen: In één woord; hemels. Een beetje zoeken naar dé ideale instelling, maar eenmaal gevonden zit je ook als een vorst. Erg, erg fijn. Ik heb al een paar langere ritten achter de rug (150km+) en stap gewoon relatief minder vermoeid uit. Erg fijn ook dat de passagier voor dit ook heeft. Wel in het begin een paar klachten van de achterbank gehad ivm de verminderde beenruimte. Maar dat lost zichzelf op. De oudste gebruikt ook geen zittingverhoger meer, de jongste nog wel, en daardoor komen haar voetjes net even lullig uit. Gelukkig zit zij aan de rechterkant en is met wat schikken en schuiven voor iedereen (onafhankelijk wie stuurt) voldoende plek te vinden.

Uitstraling: Grappig om te zien hoe mensen reageren op een dergelijke auto. Natuurlijk in het verleden al gemerkt bij diverse prive-auto's, maar nu lijkt ea wel extra sterk, wellicht omdat de G30 een relatief nieuw model is. Bij ons in het dorp zie je ze nog niet heel veel rijden. Wel veel E60/E61 en F10/F11 overigens. Naast een paar flauwe (jalourse, negatieve) reacties vooral positief. Zo had ik pasgeleden een paar klanten op bezoek uit Engeland, en die complimenteerde me met de auto en vroeg (nadat we een stukje hadden gereden) of het de nieuwe 7 was. En van het weekend stond ik op de oprit wat spullen uit te laden en iemand die langs fietste (die ik helemaal niet ken) riep 'mooie auto'. Ik koop geen spullen om indruk te maken op anderen, dat podium heb ik niet nodig, maar zulke gebeurtenissen strelen wel m'n ego moet ik bekennen..

Comfort: Heerlijk, wat een stilte. Natuurlijk is dit een benzine-auto en dat is altijd stiller dan een diesel. Daarnaast veel minder windgeruis, minder afrolgeluiden. Erg stil. Iedereen die meerijdt valt dat op. Maar naast de stilte ook een zeer capabel onderstel. Stevig maar comfortabel. Daarnaast geeft de algehele afwerking ook een bepaald gevoel van zekerheid dat je onderweg bent in een stevige, veilige auto.

LED-koplampen: Wat een bak licht! Heel wit, lijkt wel daglicht. De adaptieve functie moet ik nog even aan wennen. Op verlaten wegen wellicht lekker, in Nederland zorgt dat continue aanpassen eerder voor een wat onrustig beeld. Maar een enorme stap vooruit in vergelijking met de Xenon lampen in de Skoda.

Ambienteverlichting: Erg mooi dat je kan kiezen qua kleur en helderheid. Speel er wel een beetje mee, en zeker als we met de meiden overweg zijn wordt dit regelmatig aangepast. Denk dat je op een gegeven moment een vaste instelling hebt en het daarbij laat overigens. Wel een puntje van kritiek hier; de blauwtint van de ambienteverlichting is niet dezelfde als de blauwtint in de klokken in Eco-Pro stand, en het oranje van de Ambiente is ook net niet hetzelfde als het oranje in de tellers in comfort stand. Detail wellicht, maar viel me op, als ik engineer bij BMW was had ik hier wel een vergaderingtje voor belegd ;)

Navi Pro & Instrumentencluster: Wat werkt navi pro icm RTTI toch fijn. Niks aan toe te voegen, in mijn beleving en ervaring een van de betere af-fabriek systemen die er bestaan. Het uitgebreide instrumentenpaneel maakt de beleving compleet. Erg gaaf hoe de toerenteller vervangen wordt voor een mini-kaartje als het nodig is. Superfunctie bij rijden in het donker, want je kan het centrale display echt uit zetten, wel zo lekker rustig voor de ogen.

Veranderingen?: Naar aanleiding van een aantal opmerkingen ban ik nog een kritisch gaan kijken naar de Luxury-Line logo's. En hoewel deze mening morgen anders kan zijn, neig ik er zeer sterk naar om deze toch te verwijderen. Daarnaast hoop ik dat Sonniboy nog voor de zomer een setje schermen heeft voor de G30 sedan. BMW heeft ook schermen, maar alleen voor de zijruiten. De 18'' zullen tzt gepromoveerd worden tot winterwiel, en ik hou E-Bay en vergelijkbare sites in de gaten voor een nette set Style 633 of Style 663 in 19'' voor het juiste geld als zomerset voor 2019. Als laatste twijfel ik eraan om tzt bij een specialist een aantal pk, maar vooral Nm extra eruit te laten halen. De snelheid is mij genoeg. Wel moet ik wennen aan de koppelkromme van een benzine tov een diesel. Wellicht dat dit over een tijdje wegvalt, zo niet zou het mooi zijn om wat extra trekkracht bij lagere toeren eruit te halen zodat tussenacceleratie mogelijk is zonder terugschakelen of hoge toeren.
 
Over de stilte: heel herkenbaar. ik had vorige week een X3 als leenauto mee, en dat was een diesel. Het verschil in geluid was echt groot en dat terwijl ik toch wel gewend ben om met een diesel te rijden. Maar de G30/G31 op benzine is opvallend veel stiller. En dat went snel...

Voor het overige herken ik veel van wat je schrijft. Het is een heel vanzelfsprekende auto, in veel opzichten. En over veel zaken is gewoon goed nagedacht. Die functie om navigatiebestemmingen, telefoonnummers en radiozenders onder een snelkeuzetoets op te slaan bijvoorbeeld. Echt heel handig. Ik ken het uit andere BMW's en Mini, maar miste het in de A6 node. Het zijn natuurlijk kleinigheden, maar die maken soms het verschil.

Van het uiterlijk kun je van alles vinden, onder de streep is de vijf wat mij betreft nog altijd een erg goede aanschaf als je in deze klasse winkelt. Dat zal voor de E en de A6 ook gelden, het is met name een karakter- en smaakkwestie welke je kiest.
 
Zeer herkenbaar en dat het blauw van de ambiancrverlichting afwijkt van het overige blauw, was mij nog niet opgevallen. Ook ik was snel aan de 5 gewend. De bediening is vrij logisch en vergelijkbaar met de 3 serie. Wel moest ik wennen aan de camera’s. Vroeger gebruikte ik de spiegels met parkeren en tegenwoordig kijk ik naar een displsy. Kleine kanttekening: mijn vijfje heeft het standaard instrumentenkluster en ook daar maakt de toerenteller plaats voor navi kaart, radiostations of verkeersberichten. Mijn auto heeft daarentegen wel het automatisch parkeren. Dit zou ook moeten werken indien ik in een hoek van 90• zou willen parkeren (haaks in een haven). Tot op heden is mij dat nog niet gelukt. Een ander dingetje, op de foto’s in de brochure staat een opbergruimte voor de verbandtrommel en een 12v aansluiting in de kofferruimte afgebeeld. Beide ontbreken helaas. De laatste heb ik nodig voor mijn compressor ijskastje. Het blijft zeuren op hoog niveau natuurlijk, maar toch. Wat betreft dat tunen, ben je niet bang dat je fabrieksgarantie vervalt?
 
@Dagdromer

Mooie mini review van een prachtige auto. De zwarte hemel is inderdaad prachtig, geeft echt een kwaliteitsimpuls. Dat van die ambienteverlichting was me ook nog niet opgevallen :). Gebruik ook meestal blauw.

En dan die stilte... Viel me afgelopen week pas op dat de onderkant van de motorkap ook voorzien is van rubbers, waardoor deze volledig wordt afgesloten. Zullen de G30/31 ook wel hebben, weet niet of de F1x serie het had. Viel me nu pas op.

Heb mijn auto ook even zijdelings gefotografeerd, maar ook op deze afbeelding lijken de banden dunner dan ze in werkelijkheid zijn. Of als ze er IRL uitzien tenminste. Heel apart. Maar de vorm van de G32 was ook al niet fatsoenlijk op een foto te krijgen, dus dit past daar wel een beetje bij.. :D

R1EBLk8l.jpg
 
Met die ambienteverlichting spelen we vaker voor de kids. Ze kennen het al uit de Mini. Ik heb zelf die paarse variant meestal geselecteerd, sering geloof ik. Het kleurverschil met de andere verlichting was mij nog niet opgevallen. Maar dat kan komen omdat mijn auto nog niet uit de comfortmodus is geweest.

Automatisch parkeren heb ik nog niet gebruikt, dat kan ik zelf nog wel. Het zit er op als onderdeel van een pakket, maar ik zou het zelf niet bewust kiezen. Datzelfde geldt voor de rij-assistent. Leuk voor een keer, maar niet voor dagelijks gebruik. Ik heb wel lol van de ACC. Die werkt top, ook in de stad.

Die wielen zijn goed en ik geloof meteen dat ook op dat laatste plaatje het beeld vertekent. Dat is bij de mijne ook zo.
 
@ Musterknabe; u heeft toch een blauw interieur? Zijn daar ergens foto’s van te vinden? Of zou je die willen delen? Heb het alleen nog maar op de site van BMW zelf gezien, maar ben erg nieuwsgierig hoe dat er In het echt uit ziet.
 
Ik zal komend weekend wat foto’s maken en uploaden van mijn interieur.
 
speedtouch zei:
Inderdaad, die raamomlijsting tekent ergens toch wel, staat prima!

Het staat idd goed. ik heb zelf hoogglans zwart gedaan, om het geheel wat rustiger te houden. Maar chroom had ook gewoon gekund.
 
De wielen onder de 6gt vind ik eigenlijk net een maatje te groot, ook lijken de banden wat getrokken te liggen.
 
De maat kan nog net maar de banden lijken inderdaad een maatje te smal voor de velg. Die look vind ik niet bij de auto passen.
 
BCHkMaw
37fZkp7
all
DagDromer zei:
@ Musterknabe; u heeft toch een blauw interieur? Zijn daar ergens foto’s van te vinden? Of zou je die willen delen? Heb het alleen nog maar op de site van BMW zelf gezien, maar ben erg nieuwsgierig hoe dat er In het echt uit ziet.
 
Terug
Bovenaan