BMW 5-serie (G30)

In grote steden geeft het systeem aan in welke straten vrije parkeerplekken zijn. Jouw parking sensoren scannen continu naar vrije plaatsen en geeft deze informatie door aan een centrale computer die deze informatie met alle gebruikers deelt. Ik ben benieuwd of dat enigszins betrouwbaar is

Musterknabe zei:
In grote steden geeft het systeem aan in welke straten vrije parkeerplekken zijn. Jouw parking sensoren scannen continu naar vrije plaatsen en geeft deze informatie door aan een centrale computer die deze informatie met alle gebruikers deelt. Ik ben benieuwd of dat enigszins betrouwbaar is

Is dat een functie van BMW Connected Drive? M.a.w. dan zou dit in essentie ook voor andere BMW modellen moeten kunnen. Of is dit gekoppeld aan het nieuwe navigatie systeem?

Op navigatieicoon drukken>naar beneden scrollen>On Street Parking Information drukken. Ik zie dat naast de vele buitenlandse steden je alleen in Amsterdam, Rotterdam, Denhaag en Utrecht kan beschikken over deze service. Met een blauwe (donker naar licht) markering in de 200m zoomstand op je navi scherm zou dit de kans op vrije parkeerplaatsen moeten aangeven.

Ik zal er binnenkort eens naar kijken. Op zichzelf wel een handige feature, als het werkt.

Inmiddels nog wat extra plaatjes gemaakt van mijn fijne touring.

IFqlAiH.jpg

dmYr86e.jpg

Fb8K1KK.jpg

446QdKg.jpg

Dank! Het bevalt me erg goed, zo’n licht interieur. Echt een feestje, elke keer als ik instap.

Mooie auto. Dat matte hout is ook heel chique. Die zwarte velgen zijn voor de winterbanden?

Thx! Die zwarte velgen zijn inderdaad voor de winterbanden. De zomerset ligt inmiddels al klaar voor montage.

Ik wacht nog op mijn winterset. Deze was helaas nog niet binnen. Op dezelfde type velgen. Ik zag dat bandenmaat voor/achter hetzelfde is. Bij de vorige BMW was dat niet zo.

Blijft mooi, zucht gaat weer kriebelen dan haha :) Vooral dat interieur (y) Precies zoals ik hem ook zou willen!

Hoe mooi een 4GC van buiten is, en de 3 Touring praktischer qua parkeer gemak. Interieur van beide is nu gewoon echt op zijn retour, dateert ook alweer van 6 a 7 jaar terug qua ontwerp en dat zie je er vanaf.

Dat gezegd, ik snap bepaalde optie keuzes niet bij BMW. Voor koplampsproeiers ben je verplicht voor 2400,- de night vision erbij te nemen. Ik neem aan dat net als bij alle andere merken de Led koplampen van BMW geen hitte uitstralen en bij hevige sneeuwval dan toch dicht slibben. Bij de F10 waren sproeiers verplicht vanwege de Xenon koplampen. Nu kunnen ze eraan verdienen door het te koppelen aan een dure optie.

Musterknabe zei:
Ik wacht nog op mijn winterset. Deze was helaas nog niet binnen. Op dezelfde type velgen. Ik zag dat bandenmaat voor/achter hetzelfde is. Bij de vorige BMW was dat niet zo.

Bij de wintersets is de bandenmaat voor en achter in beginsel gelijk. Voor de zomersets zijn er de breedsets, waarbij dan de achterbanden 30 mm breder zijn dan de voorbanden. Volgens mij was dat niet leverbaar in combinatie met de velgen onder jouw 530. Daar zit 245 mm op, voor en achter.

Tja, koplampsproeiers. Ze zitten er tegenwoordig niet meer op. Ik mis ze niet, moet ik zeggen.

Ik op alle auto's die ik tot nu toe gereden heb ook niet, dat waren normale halogeen en xenon koplampen. Maar heb in die 2 dagen sneeuw van 3 weken terug toch genoeg auto's gezien met LED koplampen die verminderde lichtopbrengst hadden.

Hartstikke mooie wagen funf. Interieur is magnifiek.

@KadettRT. Vreemd inderdaad van die sproeiers. Ze hebben een tijdje als losse optie in de configurator gestaan, maar nu niet meer. In de papieren prijslijst ook niet meer te vinden.

Maar misschien wel mogelijk. Garagedeuropener kom je online ook niet tegen, is wel te bestellen.

Prachtige bolide Funf (y)(y)
Ik zou alleen nog ff een Engelse rechter zonneklep bestellen om van die lelijke sticker af te komen, is die paar tientjes meer dan waard.

BENZine zei:
Ik zou alleen nog ff een Engelse rechter zonneklep bestellen om van die lelijke sticker af te komen, is die paar tientjes meer dan waard.

Op de voorruit zitten inmiddels ook al twee milieustickers. Lang leve Europa. Die zonneklep stoort me niet, al is zonder natuurlijk mooier.

funf zei:
Op de voorruit zitten inmiddels ook al twee milieustickers. Lang leve Europa. Die zonneklep stoort me niet, al is zonder natuurlijk mooier.

Die groene en die paarse bedoel je :confused:. Krijg je die er ongevraagd opgeplakt?

Nee, heb ik zelf gedaan. Voor Duitsland en Frankrijk. Die heb je daar tegenwoordig nodig. En dan nog zo’n ding voor de tolbadge. Gelukkig hoef ik dit jaar niet naar Zwitserland...:(

Prachtig Funf!
Lijkt me een heerlijke wagen. Interieur icm panodak is top(y)

Mooie wagen, funf! Zijn er naast de zomerset nog andere aanpassingen die je gaat doen?

funf zei:

Een tijdje geleden had ik in tien dagen een roadtrip door NL-D-TSJ-SLO-OST-D-LUX-B-NL gemaakt. In Duitsland de groene milieusticker. In Tsjechië een jaarvignet voor de snelweg. In Slovenië een tolvignet voor de snelweg. In Oostenrijk een 10 tage tolvignet voor de snelweg.

Prachtige auto zeg! Echt helemaal goed, vooral dat interieur. Dat hout is erg chique in combinatie met dat mooie leder. Wel zou ik direct die chroom strip van de achterkant trekken. Dat vind ik echt geen gezicht, op de verder prachtig ingetogen wagen.

Voor een paar euro wissel je die om voor hoogglans zwart. Ik vind het zelf wel mooi, anders is hij helemaal zo donker.

Lekker zo houden, nu gaat het nog prima. Nog meer zwart op de auto en, sorry als ik iemand hiermee beledig, word het echt een turkenbak. Nu is hij nog in balans, al zou ik op een zwarte auto geen shadowline genomen hebben.

BENZine zei:

Die sticker week er toch zo af met nagellakremover (een minuutje een gedrenkt stukje keukenrol er tegen aan houden en hij komt los)

Als je de bmw 5 serie naast de nieuwe porsche panamera shooting break zet, dan doet de eerstgenoemde alweer verouderd aan.

maxresdefault.jpg

Ja, zelfs vergeleken met de Porsche 928 doet de bmw 5-serie nogal verouderd aan. Die Porsches zijn echt het summum van moderne vormgeving, alsof het al 2020 is.

@ pheaton. Ik vind die nieuwe panamera tourismo ook erg sterk op de (proto) 928 stationcar lijken. Die was in 1977 zijn tijd ver vooruit. Toch jammer dat het niet het succes is geworden wat Porsche ervan had verwacht.

rdam010 zei:
Als je de bmw 5 serie naast de nieuwe porsche panamera shooting break zet, dan doet de eerstgenoemde alweer verouderd aan.

maxresdefault.jpg

Een prachtige wagen, die Porsche!

Maar waarom vergelijken met de G31? Dat zijn toch heel verschillende auto's, alleen al door het prijsverschil?

funf zei:
Ik zal er binnenkort eens naar kijken. Op zichzelf wel een handige feature, als het werkt.

Inmiddels nog wat extra plaatjes gemaakt van mijn fijne touring.

Blijft een bijzonder smaakvol samengestelde Touring. Erg mooi.

funf zei:
Een prachtige wagen, die Porsche!

Maar waarom vergelijken met de G31? Dat zijn toch heel verschillende auto's, alleen al door het prijsverschil?

Het gaat rdam010 erom dat de 5-serie qua lijnen al verouderd is bij zijn introductie. Nee, dan de Porsche. Alsof het al 2020 is.

Persoonlijk associeer ik het shooting brake concept meer met de jaren 60 als met 2020. Denk aan de Volvo 1800es en de Reliant Scimitar. Wellicht dat retro weer over een paar jaar weer hip is. Wie zal het zeggen? Bij een gedateerd lijnenspel denk ik meer aan een 911, de inspiratiebron voor de panamera. Voor de goede orde; gedateerd staat voor mij niet gelijk aan lelijk. Ik ken futoristische Honda’s die ik niet mooi vind evenals klassieke schoonheden zoals de Alfa Romeo Guilia.

Een 5-Serie vergelijken met een Panamera slaat nergens op, laatstgenoemde valt in een geheel andere klasse en kan eigenlijk alleen vergeleken worden met de CLS Shooting-Brake.

Maar je kunt je natuurlijk wel afvragen of de BMW G30/31 vernieuwend genoeg is t.o.v. de F10/11, en hoe dat zal uitpakken met de verkopen op de langere termijn. Ik heb nog nooit de geringste moeite gehad om BMW modelreeksen uit elkaar te houden, maar zag deze week een G31 rijden en had bij het zien van het chromen sierstuk achter de voorwielen pas door dat het geen F11 was.
Modellen gaan bij een merk als BMW 7 jaar mee, op termijn zou dat betekenen dat de 5-Serie gedurende een periode van 14 jaar uiterlijk nauwelijks veranderd is en de vraag is dan of kopers dat nog accepteren. Bij Audi zag je het bij de A6 en de A4 en die doen het nu ook niet al te best meer qua verkopen.

De tijd zal het leren. Anderzijds de vorige generatie Volvo XC 90 is waardig oud geworden. Ook in zijn nadagen verkocht hij goed. Persoonlijk ga ik bij de keuze voor een partner of auto niet zo zeer af op het uiterlijk maar meer om de ({rij) eigenschappen. Andere consumenten maken wellicht een andere afweging.

De verschillen tussen een F11 en G31 zijn best subtiel. Dat is gunstig voor de restwaarde van het uitgaande model en dat zou dan weer voor de zakelijk ingestelde koper weer een aankooparument kunnen zijn.

Musterknabe zei:
De verschillen tussen een F11 en G31 zijn best subtiel. Dat is gunstig voor de restwaarde van het uitgaande model en dat zou dan weer voor de zakelijk ingestelde koper weer een aankooparument kunnen zijn.

Maar voor de F11-rijder kan het weer reden zijn om inruil wat langer uit te stellen ;)

Mensen voor wie het uiterlijk vertoon erg belangrijk is misschien wel maar ik denk dat verreweg de meeste potentiële kopers het moment van aanschaf niet bepaald wordt door het moment van introductie opvolger maar door de staat van de huidige auto. Daarnaast snap ik de behoefte om andere uit te leggen dat je een nieuw model hebt niet. Je rijdt toch geen auto voor de buurman? Zo ja dan zou ik voor een duidelijk afwijkende kleur kiezen.

Voor wie de Duitse taal machtig is: https://www.motor-talk.de/forum/lieferprobleme-vollederausstattung-individual-t6159760.html

Er zijn nogal wat problemen met de vollederen uitvoeringen. BMW krijgt schijnbaar zo weinig kwalitatief goed Merino-leer binnen dat deze uitvoeringen vooralsnog niet te bestellen zijn. Alle leer gaat momenteel op aan de launch-edition van de M5.

Daarnaast is de productie van de M550i per direct gestaakt, aangezien deze niet aan de wettelijke uitstoot-eisen voldoet. Een user op het forum die er één in bestelling heeft staan is geadviseerd om - indien nog mogelijk - niet nog langer te wachten op de volleder versie, maar onmiddellijk een andere leersoort te kiezen in de hoop dat hij zijn M550i nog kan ontvangen, aangezien de dealer denkt dat het model waarschijnlijk helemaal zal worden geschrapt.

Wat een treurig nieuws. Laten we smeken en bidden dat de M550i bij ons blijft. Een pracht automobiel.

Mijn vijfje staat inmiddels op 19” winterwielen (type 633 pirelli runflat) en vreemd genoeg lijkt het wel of deze stiller zijn dan de 18” dunlop zomerbanden. Had dat niet verwacht.

Jammer, dat gedoe met dat leer en de dreigende ondergang van de 550i. Maar zou dat Merino vaak besteld worden? De meerprijs is enorm.

@funf. Nee. De zomerbanden zitten op de standaard 18” luxuryline velgen. De winterbanden zouden eveneens op dit model velg gemonteerd worden. Helaas waren deze velgen niet op korte termijn leverbaar. Ik mag hopen dat dit euvelniet door kwaliteitsproblemen is ontstaan.

Musterknabe zei:
Wat een treurig nieuws. Laten we smeken en bidden dat de M550i bij ons blijft. Een pracht automobiel.

Ik verwacht dat de motor eind 2018 weer te bestellen valt. Hieronder een verwijzing naar de uitleg, waarom de productie van de M550i medio 2018 tijdelijk gestaakt (moet) worden. Van medio 2018 moeten bestaande motoren ook via WLTP test getoetst worden. Het blijkt dat deze motor te veel fijnstof uitstoot en om die reden is het plaatsen van een fijnstoffilter noodzakelijk. Het herontwerpen, testen en certificeren van deze motor kost veel tijd en men verwacht dat de aangepaste motor niet voor eind 2018 goedgekeurd kan zijn. Een 2de probleem is dat de leveranciers van fijnstoffilters de productie van deze filters flink moet opvoeren om aan de extra vraag te kunnen voldoen. Dit laatste kost ook veel tijd. Wel beetje onbegrijpelijk, want de invoering van de WLTP stond al langer op de planning.

Bron:
https://www.bmwblog.com/2018/01/30/bmw-m550i-production-for-european-customers-stops-for-several-months/

Terug
Bovenaan