Blogcontest #99 Nu even niet!

Twix zei:
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:
Twix, leuk dat je de F1 weer volgt.

Ik kijk ook altijd, zelfs na 2009 toen 'het topteam wat alles won' uit de F1 trad. Het is de laatste jaren helaas veel klinischer geworden. Ik vind dat jammer, ik zou zeggen: laat alle regeltjes los, dan krijg je pas echte competitie.
Wat ik heel knap vind, is dat tegenwoordig zoveel heel blijft, vroeger vielen velen uit met motoren die maar één race meegingen, nu moeten ze het veelvoud aan kilometers maken, uit eenm 1.6'sje komt dan 800 pk of zo....en het blijft maar draaien....

Was je in een jaar zo gehecht geraakt aan Brawn GP?

Het telkens veranderen van de regels vind ik jammer, maar het zij zo. Ik heb me gisteravond flink ingelezen in de huidige teams, want verwarrend was het wel.

Ik bedoelde de jongens uit Keulen.....het stond ook tussen aanhalingstekens.....

Idefiqs zei:
Precies, er zijn niet genoeg potentiele kopers om Lancia levend te houden.

Nou, ik denk eerder dat er gewoon niet genoeg kopers zijn. Ik ben tenslotte ook een potentiële koper van een Lancia. Ik kan er alleen niet één betalen.

Ivanov zei:
Idefiqs zei:

Nou, ik denk eerder dat er gewoon niet genoeg kopers zijn. Ik ben tenslotte ook een potentiële koper van een Lancia. Ik kan er alleen niet één betalen.

Economische analyse teruggebracht tot eenvoud. Ik vind het wel wat.

Ah, en we zitten op vier stemmers.

Tussenstand:

1. Joost PP, 6 punten
2. Gewoon Dirk, 5 punten
3. Idefiqs, hansje36, 4 punten
5. afentoe, 3 punten
6. Twix, 2 punten.

Er moet nog gestemd worden door Idefiqs en Joost, er mag gestemd worden door een ieder die dat wil, graag zelfs. Intussen ben ik zelf al onderweg voor mijn inzending voor contest 100.

Ivanov zei:
Idefiqs zei:

Met potentiële kopers bedoel ik mensen die serieus overwegen een Lancia aan te schaffen, de marktdoelgroep. Geen enkel merk weet wie kopers zijn.

Dat weet je immers pas bij ondertekening van het koopcontract.

Ivanov zei:
Idefiqs zei:

Ik zit even te kijken, maar is er serieus nu alleen nog de Yp leverbaar bij Lancia? Verder noppes?

Ivanov zei:
Idefiqs zei:
Ivanov zei:
Ik zit even te kijken, maar is er serieus nu alleen nog de Yp leverbaar bij Lancia? Verder noppes?

Yep. Ik heb even snel bij Lancia.it gekeken, ook daar is alleen de Yp beschikbaar...

Dat is dan wel heel erg weinig. Zelfs de Delta niet meer!

Dan is de groep potentiële kopers meteen een stuk kleiner. En daarbij de groep kopers ook.

Twix zei:

Ik kijk ook altijd, zelfs na 2009 toen 'het topteam wat alles won' uit de F1 trad. Het is de laatste jaren helaas veel klinischer geworden. Ik vind dat jammer, ik zou zeggen: laat alle regeltjes los, dan krijg je pas echte competitie.
Wat ik heel knap vind, is dat tegenwoordig zoveel heel blijft, vroeger vielen velen uit met motoren die maar één race meegingen, nu moeten ze het veelvoud aan kilometers maken, uit eenm 1.6'sje komt dan 800 pk of zo....en het blijft maar draaien....

Het telkens veranderen van de regels vind ik jammer, maar het zij zo. Ik heb me gisteravond flink ingelezen in de huidige teams, want verwarrend was het wel.

Ik bedoelde de jongens uit Keulen.....het stond ook tussen aanhalingstekens.....

Weet ik, maar soms is het leuker om te doen alsof je gek bent. Of gewoon doen alsof je het allemaal niet zo begrijpt. :p

Twix zei:
Twix zei:

Weet ik, maar soms is het leuker om te doen alsof je gek bent. Of gewoon doen alsof je het allemaal niet zo begrijpt. :p

Het is wel grappig dat Brawn dat jaar toen inderdaad alles won door hun diffuser. Toyota deed hetzelfde, maar ja...die konden weer niet winnen :(

Goedenavond!

Ben er ook weer in een heel drukke periode!
Ik moet weer alles even nalezen, want ik heb veel gemist.
Ondertussen kijken wij uit naar een zuinige tweede Toyota voor vrouwlief. Tweedehands. En ondertussen ben ik ook aardig foto's aan het shooten. De camera bevalt prima, heerlijk apparaat. Alleen het nadeel is dat de foto's maar liefst 12 MB zijn, alleen voor het uploaden naar de krant doet hij er tien minuten over (de computer dan).

Solo, een Yaris is zuinig en met de VVTi motor ook onderhoudsarm. Wil ze graag een automaat, dan zou ik de hybrideversie nemen.

Je kunt je foto's ook eerst verkleinen, waarschijnlijk is de helft aan MB's al genoeg voor de krant.

We zijn even rond aan het kijken. Ik wil de Camry niet kwijt, maar hij zuipt teveel voor het werkverkeer van mijn vrouw. Ze geniet van de luxe, dat wel, de Camry gaat meer gebruikt worden voor onze veel meer uit-ritjes naar het buitenland (echte vakantieauto). Ze heeft een werkauto nodig die zuinig omgaat met de brandstof. Maar ze wil alleen maar Toyota.

Op de snelweg valt het heel erg mee, vandaar dat het een vakantieauto is. Ik noteerde zelfs laatst 1 op 12,8. Toch heel erg netjes, toch?

Zeld vind ik een Auris hybride van het vorige model nog altijd een hele fraaie auto, ik heb deze witte wel eens een tijdje meegehad:

auris1.jpg

Dat ziet er duur uit. Ik denk dat we voor 8.000 euro gaan. Dat red ik met deze absoluut niet.
Nu ik er over nadenk moet ik met een 2.4 camry toch met gemak 1 op 14 kunnen halen? Zo groot is die motor niet. Laten we wel wezen, dit is de kleinste die je kunt krijgen in een camry.

Volgens de Carbase hier op de website is het officiële verbruik van de basis-Camry (Linea Luna met handbak) 1 op 11,6. 1 op 14 vind ik dus subtiel gezegd een optimistisch streven ;).

Als je iets nieuws wilt, wel weer Toyota van enig formaat met benzine, denk ik meteen aan de Avensis. Vorige model vind ik persoonlijk bijzonder fraai, en die kosten inmiddels geen hoofdprijs meer. Voorbeelden die ik er betrouwbaar uit vind zien, elk qua prijs net onder 8000: 1.8 hatchback; 2.0 sedan.

Nee de Camry blijft. Simpel omdat de Camry een volledig andere auto is dan de Avensis.
Er komt er een bij. De Camry krijgt veel meer rust. Hoe saai hij ook is, het is gewoon een klasse-auto. En wat beur ik nou voor in de verkoop? Zeg nou zelf.
De Yaris is op zich geen slecht idee, ik zit zelf ook een beetje te denken aan een oudere Corolla.

De Camry blinkt uit als reisauto. Als korte-afstandsauto is het drie keer niks. Inparkeren, forget it, kort insturen, no no, en met continu stoppen en optrekken is het een raszuivere slurper. Als reisauto heeft hij heerlijk veel ruimte, kun je er alles in kwijt, gaat alles automatisch en is hij heerlijk stil op het asfalt, maar ook op slingerwegen door het platteland. Het is gewoon echt een vakantieauto.

Soloman zei:
Dat ziet er duur uit. Ik denk dat we voor 8.000 euro gaan. Dat red ik met deze absoluut niet.
Nu ik er over nadenk moet ik met een 2.4 camry toch met gemak 1 op 14 kunnen halen? Zo groot is die motor niet. Laten we wel wezen, dit is de kleinste die je kunt krijgen in een camry.

1:14 is veel te optimistisch. Toen ik een 2007 Camry reed (ja hoor, je zou het bijna vergeten, maar ik hoorde drie jaar lang tot het selecte gezelschap Toyota-rijders) denk ik dat ik rond de 1:12 reed. Heb het echter nooit bijgehouden. Ik reed echter heel veel snelweg.

Als de extra auto puur voor woon-werk is, lijkt een Yaris ideaal. Is de hybrid betaalbaar?

Voor 8 mille kun je een prima Yaris kopen, ik zou altijd een vijfdeurs en ééntje met airco nemen, beiden verdienen zich altijd weer terug:

https://www.gaspedaal.nl/Toyota/Yaris/?pmin=6000&pmax=8000&srt=df

Je hebt zelfs eeen hybride voor 8 mille, uit 2015 maar dan moet je wel even langs de schadegersteller: ;-)

https://www.autowereld.nl/toyota/yaris/hybride-benzine-15-55-kw-19393019/foto.html

Ik ben een beetje aan het rondkijken. Maar Toyota's zijn best prijzig! Wauw! Het zijn juist de andere merken die voor een appel en een ei over de toonbank gaan. Zegt wel heel veel.

Een Picanto bijvoorbeeld, die heb je zo in je zak. Maar ja, blijkbaar weinig betrouwbaar aan de prijs te zien.
De Yarissen zijn stervensduur. Ook al met veel ervaring. Dat zegt heel veel. Dus we hebben toch gelijk met onze vooringenomenheid wat Toyota betreft.

Dat voorbeeld van een Yaris van Joost, klinkt wel aantrekkelijk. Uit 2005, 4000 op de teller voor 7.950

Hier in Tjechie een reclamebord gezien voor de nieuwe Opel Astra . Kost hier 334.000 kronen. Dat is omgerekend 12.370 euro. Kan je nagaan wat wij in Nederland aan belasting betalen !

Tja, maar dan heb je ook nog de wensen van de vrouw. :(
We zijn er maar druk mee...
Het moet zo goedkoop mogelijk, maar dat gaat je niet lukken bij Toyota. Bij Kia wel, maar ik heb meerdere Kia's gereden, ik vond het niks. Het is dag en nacht verschil met Toyota, je voelt het direct, al bij het instappen, bij het rijden, alles. Mensen kunnen andere dingen beweren, maar het is gewoon echt waar. Picanto's kun je van de straat plukken voor weinig. Ik heb meerdere Cee'ds gereden, daar kom je moe uit met toeterende oren. En dan krijg je een keer een Corolla mee als vervangende auto en het lijkt wel een Rolls Royce ten opzichte van een Kia. Is het natuurlijk niet, maar het verschil is enorm.
Je ziet het ook aan de prijzen van tweedehandsen. Je merkt pas hoe zo'n auto in elkaar zit als je vergelijkt.

Soloman, een kleine tip.

Als je voor een automaat gaat kijken, laat de MMT bak gewoon staan. Het is een onding wat niet fijn rijdt en meer dan gemiddeld aandacht kan vragen.

Boppie zei:
Soloman, een kleine tip.

Als je voor een automaat gaat kijken, laat de MMT bak gewoon staan. Het is een onding wat niet fijn rijdt en meer dan gemiddeld aandacht kan vragen.

Goeie tip! Automaat wordt het zeker, want vrouwlief kan niet schakelen.
Het gaat een tweedehands Yaris worden of een nieuwe Aygo, dat is de wens, maar ik ben er nog niet uit, gezien de veiligheid. Ik wil graag vrouwlief iedere avond heel terug zien.

De tegenwoordige auto's hebben veel airbags en andere veiligheidseisen. De Aygo heeft vier van de vijf sterren bij de Euro NCAP.

Ik heb jaren geleden eens een Avalon gezien in Belgie, met Nederlands kenteken, dat is de S-klasse versie van de Camry gebouwd op hetzelfde platform. Wat een ding. Wordt hier niet geleverd. Maar goed ook, anders gingen mijn spaarcenten daar naar toe. Is niet goed.....

Soloman zei:
Ik heb jaren geleden eens een Avalon gezien in Belgie, met Nederlands kenteken, dat is de S-klasse versie van de Camry gebouwd op hetzelfde platform. Wat een ding. Wordt hier niet geleverd. Maar goed ook, anders gingen mijn spaarcenten daar naar toe. Is niet goed.....

In mijn Camry-tijd heb ik een maand met een Avalon gereden. Zal eens kijken of ik nog een foto heb. Denk dat ik hem we lees laten zien heb.

De punten uit het dierenasiel;

1. Joost, 3 punten. Prachtige blog, mijn motivatie staat onder de blog, niets aan toe te voegen. Met afstand de winnaar.
2. Afentoe, 2 punten. geweldige karma, goed geschreven.
3. Twix, 1 punt. Voor mij als mede motormuis zeer herkenbaar.

ANP-7910789-2048x13651.jpg

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

Idefiqs, nogmaals dank voor de positieve kritieken!

Wat de auro betreft, Bop heeft gelijk, je moet zeker geen MMT automaat nemen, dat is een gerobitiseerde handbak. De CVT uit de Yaris of Auris hybrid is vele malen beter. Ik zou geen nieuwe Aygo nemen, of je moet echt goedkoop willen rijden. Ik zou de Auris hybrid van de foto zoeken, die is voor acht mille zeker te vinden, is wel iets ouder, maar je hebt een auto met de techniek van de Prius die heel betrouwbaar en zuinig is, maar niet het uiterlijk ervan. Het is zeker zo dat Toyota's tweedehands stevig aan de prijs zijn, de markt weet dat het goede auto's zijn. Omgekeerd houd je met een Picanto geld in je zak en die zal ook goed vervoer bieden.

De Venza kende ik wel van naam, maar het model komt me niet bekend voor. Waarschijnlijk via de parallelimport hierheen gekomen.

hansje36 zei:
Hier in Tjechie een reclamebord gezien voor de nieuwe Opel Astra . Kost hier 334.000 kronen. Dat is omgerekend 12.370 euro. Kan je nagaan wat wij in Nederland aan belasting betalen !

Ik vind het ook een fraaie auto, de nieuwe Opel Astra. Het huidige model ook trouwens.

Vind de nieuwe Astra ook mooi, de nieuwe Corsa ( E) vind ik tegenvallen, gewoon een opgewaardeerde Corsa D .

Een hybride is vast veel duurder dan een conventionele Auris. Is dat voor een particulier wel financieel interesant?

Solo's vrouw moet/mag erin rijden, zij moet uiteindelijk de keus maken, anders zit ze iedere dag in een auto die haar niet bevalt.

@Joost: waarom geen nieuwe Aygo ? Is goedkoop in aanschaf en onderhoud en Mw. Soloman zal er grotendeels alleen in zitten. Een nieuwe auto heeft ook fabrieksgarantie en vaak ook een soort van ANWB abbonement. Scheelt allemaal in de kosten. Kan Soloman in de Camry blijven rijden en stallen.

hansje36 zei:
Een hybride is vast veel duurder dan een conventionele Auris. Is dat voor een particulier wel financieel interesant?

Solo's vrouw moet/mag erin rijden, zij moet uiteindelijk de keus maken, anders zit ze iedere dag in een auto die haar niet bevalt.

@Joost: waarom geen nieuwe Aygo ? Is goedkoop in aanschaf en onderhoud en Mw. Soloman zal er grotendeels alleen in zitten. Een nieuwe auto heeft ook fabrieksgarantie en vaak ook een soort van ANWB abbonement. Scheelt allemaal in de kosten. Kan Soloman in de Camry blijven rijden en stallen.

Omdat het een automaat moet worden en de reguliere MMT automaat minder prettig is, is in vergelijk met de reguliere automaat de hybride automaat nauwelijks duurder. Wel duurder in vergelijking met een handbak, maar dat wilden ze niet. De hybride is het zuinigst, al is een handgeschakelde auto goedkoper in gebruik, dit vanwege de aanschaf.

Natuurlijk moet mevrouw Solo erin rijden, als ze een Aygo prima vindt rijden, dan moet ze die zeker nemen. Maar een nieuwe Aygo kost zomaar een mille of 11. De tijd dat je voor 8 mille een niuwe auto hebt is helaas voorbij.

1. Twix : Nu even niet 3 punten
2. Idefiqs : Nu even niet 2 punten
3. Gewoon Dirk : Nu even niet 1 punt

Ook waardering voor de andere inzendingen!

Dank je Joost.

Zo, vandaag weer lekker naar huis. De huurauto was een Kia Forte. Tsja, blah.

Terug
Bovenaan