Bhuddymahn - BMW 320e Touring G21 LCI 2022

Vandaag nieuwe voorbanden erop laten zetten. De goedkoopste van het formaat (Rotalla F109 ofzo), maar het rijdt voortreffelijk, en voorzover ik voel doen ze dat ook op nat wegdek. Het balanceren heeft 'm goed gedaan: geen getril meer bij 120km/h+ en het trekken naar rechts is ook voorbij. Er was wel een bout afgebroken in de schijf :eek:, maar die hebben ze er fijn uit weten te halen met een hoop geboor en geschroef.. Niks extra's voor hoeven betalen gelukkig. Verder even door de wasbox, overigens niet de hogedrukspuit op het dak gezet, en een korte fotoshoot gemaakt:

drf801.jpg

8vyfj4.jpg

v75pnd.jpg

28ujiap.jpg

4t4is8.jpg

21ozrep.jpg

Mooi he die ovalen wielen :)

k06c2c.jpg

2hyl7ps.jpg

3005t2a.jpg

2gyd9u0.jpg

fzb6mq.jpg

Vind het echt een beauty :T

Overigens geen tijd voor nabewerking gehad, komen zo de camera uitrollen (sony H55) :)

Delftse Hout?:T

Het lijkt me toch leuk om als student een echte cabrio te hebben!(y) Nu nog een beetje aardig weer, en cruisen maar.

Dat boutje wat in de remschijf is afgebroken is niet erg, het zorgt er alleen voor dat de schijf niet van de naaf valt als je de band aan het wisselen bent. De remschijf zelf wordt natuurlijk goed vastgezet met de 4 wielbouten.

Dit weekend was natuurlijk een fantastisch weekend om open te rijden, en dat heb ik ook zoveel mogelijk gedaan. Balen dat ik maandag tentamen heb, anders zou ik nog veeeel meer gereden hebben :) Gisteren met m'n vader voor het eerst open gereden, die schaamde zich in eerste instantie wel maar daarna toch volop aan het genieten! :cool:

De 306 van Jordy en mijn Megane, beide uit '97, twee Franse schoonheden:

vzexs8.jpg

En oja, ik heb ze inderdaad beide ingeparkeerd en ja, ik draai m'n stuur niet recht :p

Het is inderdaad een milde cabrio-winter, al heb ik zelf al een tijdje niet open gereden. Mégane oogt wel moderner dan die 306, maar ik kan de lijnen van die oudere Peugeots ook wel waarderen. Ook prachtig als cabrio overigens, zo'n 306!

Wat ga je nog modificeren aan je Megane?

grotere velgies, lexuslook achterlichten en een subtiel kofferbak-taartschepje, oid?

Ehh nee, ik vind 'm eigenlijk wel mooi zoals 'ie nu is :)

To do list:

Aandrijfassen ~ €130,-
RA band vervangen (achter zit één vrijwel nieuwe en één versleten band o_O) ~ €40,-
Knipperlichthendel vervangen (€20,-)
Interieurlicht vervangen (solderen, mechanisme is kapot) ~ €3,- voor het LED lampje
Radio-antenne vervangen ~ €20,-

En dan is 'ie eigenlijk weer zoals het hoort geloof ik!

mooie wagen, vind de velgen hem goed staan dacht dat deze altijd origineel van een 19 16v afkwamen maar staan zeker goed onder zijn opvolger

veel goede kilometers.....

Thanks, velgen zitten inderdaad ook onder de 19 cabrio (heb ik eerst bekeken voordat ik naar deze ging kijken), maar zijn in de eerste fase van de Megane Cabrio ook geleverd. Vind ze ook mooi!

Dit zijn de beste velgen voor een Mégane I cabrio naar mijn idee:

renault-megane-cabriolet-convertible-1_6-automatic%20020_jpg.jpg

Had ze als wintervelg op de Clio liggen. Net even wat strakker (y) Maar de huidige misstaan ook zéker niet :)

Ik heb zelfs vóór ik de Clio ging kopen nog naar een Mégane I cabrio of coupé gekeken, maar m'n vriendin vond dat maar niks. "ok, dan wordt het een Clio II RS" (wist zij veel waar dat RS voor stond ;) )

Adinx, die velgen zijn inderdaad mooi maar horen wel bij een fase 2 :) Niet verkeerd, zo'n vriendin ;-)

De aandrijfassen zijn inmiddels besteld bij het demontagebedrijf, het monteren kan pas over twee weken want dan heeft de monteur weer tijd.
Heb een LED binnenverlichtingsplaatje besteld, het wipwap mechanisme is kapot van de huidige binnenverlichting (alleen het leeslampje werkt rechts in de A-stijl), maar dit schijnt met een beetje solderen weer te kunnen werken. Morgen wordt de knipperlichthendel even uit elkaar gehaald om te kijken of er draadbreuken zijn, dan gaan we die meteen solderen. Hopelijk werken m'n mistlichten dan weer.

Ik overweeg gele verlichting te monteren voor zowel dim- als mistlichten, lijkt mij een mooie combinatie met de groenblauwe kleur. Wat denken jullie?

Vandaag bij een goede vriend langsgeweest, niet alleen om te kletsen maar ook omdat 'ie goed is in solderen. Even de stuurkolomkappen verwijderd (zo gebeurd!) en jawel, er lagen twee draadjes los! Hele slechte constructie van Renault btw, maar dat terzijde. Hij heeft ze weer gesoldeerd en voilà, m'n mistlichten voor en achter doen het weer! Helemaal top.

Verder langs de automaterialenzaak geweest. M'n motor bokte bij lage snelheden in lage versnellingen en had ook last van onregelmatig stationair lopen. Ik had al gelezen dat het kon liggen aan de vacuumslang van de MAP-sensor. Bij de automaterialenzaak aangekomen even onder de motorkap gekeken en daar zagen we inderdaad dat die gescheurd was. Meneer heeft een nieuw stukje slang afgeknipt en voor maar liefst het bedrag van €1,33 loopt m'n auto een heel stuk beter! :D Slangetje was super makkelijk te vervangen.

Doen?

143na6u.jpg

:D

Ik twijfel inderdaad nog. Vrees dat de lichtopbrengst toch minder is van gele lampen.. Misschien eerst een setje Ring Ultima proberen, erg goede verhalen over gehoord.

Edit: zie dat ik voor 25 euro ook een echt setje xenon kan krijgen variaties 3000K-12000K....Heb hier goede ervaringen mee gehad in de Jetta, dus misschien dat ik dat dan maar ook doe in de Mégane!

Pffff, wat een heeerlijk weer vandaag! Met Jordy door Wassenaar heen getourd langs alle mooie huizen, door de duinen en door bossen, met het kapje open en ik kan niets anders zeggen dan: wat rijdt dit ding fantastisch :) Helemaal mee in de wolken!!!

Leuke auto, winter heb je ook mee.(y)

Kom gerust een keer langs om je auto te laten zien, bier staat koud.:T

Thanks! De winter heb ik idd mee en was een cabrio kopen in de winter toch niet zo'n gek idee :D

Zal zeker een keer langskomen, alleen ga ik dan voor een warme chocolademelk :D

Vandaag was inderdaad een mooie dag, zal wel genieten geweest zijn met de kap open! Je hebt echt een mooie koop gedaan!

309txnc.jpg

Even de hoes eroverheen gedaan, vanochtend zat heel het dak vol met ijs dus dat wil ik morgen voorkomen.. Hoes had ik nog liggen van de Jetta, maar die is nu dus een beetje te groot. Hopelijk morgen ijsvrij de deur uit!

Thanks Ivo, ik geloof dat ik ook een goede koop heb gedaan.
Ben 3000km verder inmiddels (ja raar maar waar) in bijna 3 weken en de auto bevalt echt grandioos. Zoals vandaag een rit naar Amsterdam 's ochtends met de kap dicht, 's middags terug met de kap open genietend van de stralende zon die de A4 beschijnt :)

28m1f1h.jpg

Even berekend, rij nu rond (inclusief aankoopbedrag, benzine, onderhoud, verzekering en belasting) voor ongeveer 43 cent per km. Maar dat zal in de loop van de maanden wel dalen natuurlijk (hopelijk :p).

Bhuddymahn zei:
Verder langs de automaterialenzaak geweest. M'n motor bokte bij lage snelheden in lage versnellingen en had ook last van onregelmatig stationair lopen. Ik had al gelezen dat het kon liggen aan de vacuumslang van de MAP-sensor. Bij de automaterialenzaak aangekomen even onder de motorkap gekeken en daar zagen we inderdaad dat die gescheurd was. Meneer heeft een nieuw stukje slang afgeknipt en voor maar liefst het bedrag van €1,33 loopt m'n auto een heel stuk beter! :D Slangetje was super makkelijk te vervangen.

Sorry dat ik hier even op inhaak hoor, maar mijn auto doet dat dus ook, in z'n 2 met 30km/h door de woonwijk rijden is een drama :(

Nu ben ik zelf niet zo heel technisch aangelegd, maar zou dit ook de oorzaak kunnen zijn bij de Punto? (wellicht dat jij, of 1 van de andere forummers, hier antwoord op kan geven :) )

Sneeuw/ijs op het dak kan geen kwaad, mits je het dak met rust laat totdat het volledig ontdooid/droog is. Met een hoes juist goed oppassen dat die niet vastvriest door vocht tussen dak en hoes. Ook voorzichtig zijn met achterruitje (glas of kunststof?). Niet hardhandig met krabber bewerken (afgezien van krassen) doordat de bevestiging in het doek kwetsbaar is.

Haha meeuw, kan inderdaad geen kwaad als ik wacht met openen totdat het ontdooit is. Maar vind het wel prettig dat ik niet meer hoef te krabben. Achterruit krab ik sowieso niet en die is ook vrij snel ontdooit. Inderdaad opletten dat er niet te veel vocht zit tussen dak en hoes... Maar dat komt wel goed. Enige wat ik vanochtend dus had: de voorruit was van binnen bevroren en kon ik dus gaan krabben... binnen. Hoorde over een vochtvreter, die zal ik binnenkort wel in de auto zetten!

Archiebald, heb je resetten van de computer al gedaan?:

Allebei de accupolen losmaken en ongeveer een half uur ervan af houden. Daarna er weer opzetten, starten en je hebt nergens meer last van!

Wat ik verder nog vind (je zult een paar vast al geprobeerd hebben):

Bougiekabels?
Nieuwe Bougies
Gasklephuis reinigen

En ik lees dat er een software update is van het managementsysteem. Die schijnt het bokken te verhelpen. lees

Ben verder ook niet echt technisch aangelegd, maar ik zou het eerst met deze dingen proberen...

Lekker hoor, zo zonder dak de winter in! ik kan echt niet wachten op 't moment dat ik een 306 Cabriolet kan gaan rijden. Hopelijk ergens halverwege volgend jaar!

Ben je stiekem al aan het speuren naar een tweedehands kofferdeksel mét blanke lak? ;)

Bhuddymahn zei:
Wat ik verder nog vind (je zult een paar vast al geprobeerd hebben)

Om eerlijk te zijn heb ik verder nog niets geprobeerd, maar bedankt voor je suggesties :)

(Ga er van het weekend eens mee aan de gang)

Morgen staan er een paar dingen op de planning:
Het 'knopje' waaraan herkend kan worden of de deur open staat of niet ga ik vervangen, die is kapot.
Daarna ga ik de interieurverlichting solderen (het mechanisme is kapot maar met solderen schijn je er nog iets van te kunnen maken)
En dan even budgetpoetsen en wassen met de middelen die ik nu heb: Action autoshampoo, een of andere polish van Autoglym en een wax van de Lidl, kijken of ik er wat moois van kan maken!

Het dak is inmiddels opnieuw geimpregneerd met textiel vuil-waterafstotend van HG, zitten geen siliconen in dus leek me wel geschikt voor de kap :) Ook budget, maar volgens mij werkt het aardig.

Verder heb ik een ruitantenne besteld bij Conrad, de elektrische antenne achterop is niet meer te redden en bovendien érg lang (volgens mij iets van 80cm wat uitsteekt als 'ie het zou doen). Die ruitantenne kan mooi in de hoek van het raam geplaatst worden.

Hehe, geweldig!

Ik heb zelf ook een Megane Cabrio gehad (facelift type) en die had last van een happerende richtingaanwijzer, kapotte binnenverlichting, weigerende antenne, protesterend alarm.. toen heb ik 'm ingeruild :p

Maar het rijcomfort was echt geweldig (y) en cabrio is heerlijk: zelfs nog tot laat in het najaar (en met deze temperaturen, ook nog in de winter) verwarming hoog aan en gaan!

Heel veel plezier met de Megane en hopelijk heb je niet te veel last van de Franse mankementjes ;)

Inderdaad, het rijcomfort is fantastisch! De haperende richtingaanwijzer is dus niets meer dan twee draadjes solderen waar je makkelijk bij kunt. De kapotte binnenverlichting is wel wat moeilijk, moet nog gaan uitzoeken hoe ik dat precies moet gaan solderen. Maar ik hou moed :p
De antenne is heel simpel eigenlijk, is een kleefantenne die je aan de binnenkant van de ruit kan plakken. Bovenkant van het dashboard eraf halen (2 schroeven), antennekabel trekken naar de radio, en dan onder het dashboard door naar de voorruit. Daar de massakabel aansluiten op een schroef en dan kan ik ook weer 538 luisteren (dat heb ik de afgelopen maand wel gemist).

De 31e worden de aandrijfassen gedaan en dan is hopelijk alles een beetje in orde :)

Leuk bericht over de Jetta:

De koppeling is inmiddels vervangen en de waterpomp als de distributieriem worden deze week vervangen. Blij dat 'ie in goede handen terecht is gekomen :)

De aandrijfassen zijn gemonteerd!! Eindelijk, maar het resultaat is top. Geen geklonk meer in de bochten. Rijdt nu heerlijk. Zijn overigens gemonteerd door een Renaultfanatist/hobbyist uit Wognum (jaja West-Friesland), was erg fijn, wist er veel vanaf en heeft met veel pijn en moeite (alles zat vast door de kou) de assen gemonteerd tegen een schappelijke prijs. Tevens de bakolie ververst, dus dat is ook weer in orde.

Nog even wat foto's (voordat 'ie naar de wasbox ging):

21dolt5.jpg

13z95dy.jpg

14c63rr.jpg

505f6p.jpg

2s9ca4k.jpg

2sbuxqe.jpg

Nog steeds erg blij mee verder, 3500 km verder nu.

Vorige week overigens ook de ruitkleefantenne gemonteerd van Conrad. Ontvangst is redelijk maar zeker een goede vervanging voor de elektrische antenne achter die weigert te openen. Tegelijkertijd ook de microfoon van de carkit van de radio achter het dashboard langs geleid en een mooi plaatsje gegeven op het dashboard. Ook een temperatuurmeter voor binnen en buiten gekocht, die moet ik nog monteren maar vond ik wel handig voor een cabrio ;-)

Vandaag de stuurbekrachtigingsolie bijgevuld, bekend probleem bij de Mégane. Bij koud weer direct na het opstarten een schurend geluid bij het sturen, olie bijgevuld en het geluid is weg. Daarna een ritje naar Eindhoven in de planning (om 18u). 2,5 uur over gedaan, maar vrijwel zonder file ondanks de problemen. Was een prima rit en de Mégane heeft zich ook daarin weer bewezen. Ik vind het echt een top auto!

Gisteren dus door de sneeuw geploeterd vanuit Amsterdam, wat dus prima ging. Zo stond ie er nog redelijk schoon bij in Amsterdam:

2rzxnrr.jpg

Maar goed, dat was niet voor lang want vandaag stond een rit naar Brugge op de planning, en zo staat 'ie er dus nu bij:

11912x0.jpg

ixurrd.jpg

dgqyvd.jpg

Dit is overigens het hotel waar we zitten haha:

90aqeq.jpg

Morgen weer terug naar Den Haag, lekker smerig! :D

Schimmelt? Je bedoelt het dak? Daar zit een heel klein beetje groen op sommige plekjes maar over het algemeen een schone kap. Why? :eek:

Morgen langs Breda waar iemand een originele middenarmsteun te koop heeft, dus die komt er dan in :)

Da groene gaat in het voorjaar weer weg. Zou het dak dan wel en behandeling geven (special schoonmaakspul + daarna impregneren).

Toetsje zei:
Dat boutje wat in de remschijf is afgebroken is niet erg, het zorgt er alleen voor dat de schijf niet van de naaf valt als je de band aan het wisselen bent. De remschijf zelf wordt natuurlijk goed vastgezet met de 4 wielbouten.

Ik ben blij dat er bij mijn auto ook nog een remklauw om de schijf zit die voorkomt dat de remschijf van de naaf valt.

Jup Meeuw, in het voorjaar een flinke wasbeurt (groene zeep) en impregneren. Zal een hoop schelen.

Middenarmsteun gemonteerd:
2j5x3ko.jpg

Hij lijkt een beetje te misstaan in het interieur, maar valt erg mee. Voor 10 euro prima koop, moet alleen nog even aangedraaid worden want nu klapt ie iedere keer een beetje naar beneden.

Nog even wat fotospam van dit winterweer:

zadsx.jpg

w9h6qd.jpg

egvltx.jpg

1zfsc4y.jpg

flkl0i.jpg

2v1u8sx.jpg

Door de rit naar Eindhoven en Brugge staat de teller op 173900km, da's alweer 4000km erbij :D

Vanochtend begon ineens het alarm de hele tijd met korte intervallen te loeien. Snapte er de ballen van, auto wilde ook niet meer starten! Accu leeg... maar waarom dan? En ineens zag ik het, het leeslampje van de passagier stond nog aan o_O Accu leeggetrokken dus. Oeps :p ANWB gebeld en hij deed 't weer (y) Daarna naar de wasbox gereden want dat was dus wel even nodig, en daar ontdekt tot mijn grote schrik dat er helemaal rechts tegen de rand een klein scheurtje van 1cm zit in het achterruitje :( dus morgen maar even een stuk tear-aid kopen en gaan plakken... Verder rijdt 'ie nog prima en de 174000 is gisteren gepasseerd :D

Oja, waar ik ook laatst achterkwam: als de motorkap niet goed dicht zit gaat 't alarm ook af (heb denk ik een kwartier staan zoeken bij een tankstation waarom het alarm nou af bleef gaan) en dat de tankdop ook op de cv zit (ik heb 10 minuten staan prutsen met de tankdop want ik dacht dat 'ie klem zat... o_O)

Tot nu lijkt het alsof je een wereldkoop hebt gedaan (y)! Erg leuk bakkie voor weinig geld. Hoop voor je dat ie het zo goed blijft doen.

:T

Ik krijg wel een beetje de indruk dat een alarm meer problemen oplevert, dan dat je er daadwerkelijk profijt van hebt. Vaak gaan die dingen loeien terwijl er niks aan de hand is. Ach ja. Verder wegen die kleinigheidjes helemaal niet op tegen de vetheid van je Megane! Ik keek nog even op MP of er nog eentje stond voor €700, maar helaas!:)

Terug
Bovenaan