Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Ik kocht m zonder trekhaak, dus dat is het niet geweest. Maar bij mn Punto was ie ook bij 110dkm al aan de beurt.
Merkte bij de Golf bij aankoop al dat er iets met de koppeling was.

Verschilt per auto en gebruik, bij mijn MG moest de koppeling bij 110dkm vervangen bij de 406 diesel bij 230dkm. Mijn tante kreeg ooit een 418i uit de leasepool, bij overname stond die op 65dkm en de koppeling slipte als een gek.

Ja gek he, bij de ene auto wel, bij de andere auto niet. Ach, heel duur is het niet zag ik en hij gaat er wel onwijs van opknappen.

Vandaag weer een stukje gereden met de mk5 en daarna de speaker in het linker portier vervangen. Nu is ie weer helemaal goed.
Fijne auto, eens kijken of er markt voor is.

En ik wist dat ik nog ergens de folder/flyer van de Optive uitvoering had liggen. Leuk om er bij te hebben:

Op EMWalhalla stond ik even met Dirk te praten. We misten een paar modellen die er toch wel bij zouden passen: de eerste Twingo en de eerste Ka. Van die laatste graag een Lufthansa uitvoering, of eentje met zwarte bumpers en de driespaaks velgen. Zie ik er nu zo eentje op Kleinanzeigen staan... Iemand nog een stalling over? :)

Nog even zo'n omgekeerd Nike logo als stootstrip erop en af is ie!

De Golf 5 is verkocht en over een paar weken komt er een nieuwe koppeling in de Golf 7. Gelijk maar nieuwe banden doen.
En verder? Zit wel eens te kijken naar wat anders, maar ik weet nog niet wat. Cupra is nog wat te duur, Seat Leon phev zou kunnen. Of toch gelijk naar een EV? Model 3 bijvoorbeeld of doorsparen voor een Enyaq.
Maar lekker doorrijden met de Golf is straks ook zeker geen straf. Dan kan er misschien weer wat leuks bij ;)

Een accu van een moderne auto geeft het niet echt meer aan als ie aan z’n eind is. Dit weekend een paar keer een Front Assist foutmelding gehad maar daar kijk ik niet van op. Maar vanmiddag zat er echt geen prik meer in de accu.
Met een collega de auto aangeduwd, dat ging best goed!
Thuisgekomen de accu aan de tester gehangen, en die bevestigt dat de accu helemaal dood is. Tijd voor een nieuwe accu dus.

Ja, we hebben een vrij uitgebreide uitleescomputer liggen.
Bij de Focus die ik had, was het een combinatie van verschillende knoppen van de boordcomputer tegelijk indrukken.

Weekje op vakantie geweest en daar een Aygo als huurauto gereden. Helaas met een wat lege band en een heel matige koppeling. Greep pas helemaal bovenaan aan en bij het minste heuveltje stonk ie vreselijk.
Maar wat moet er komen van al die kleine eilandjes (in dit geval Malta), als er geen goedkope kleine auto’s meer zijn? Ik reed op een gegeven moment zelfs achter een Vivio waar vier man in zit en een paar grote koffers!

De Golf liet in bij terugkomst ook direct afslaan: duet koppelingspedaal leek wel van beton! Maar de koppeling wordt dus snel vervangen. Daar gaat ie echt van opknappen. Dan nog nieuwe banden en draagarmrubbers en hij is weer top. Mag ik lekker blijven en koop ik er wel weer iets leuks naast. Zat eerst te kijken naar een Cooper S R53 (2004-2006), maar zit toch steeds meerder kijken naar de Cooper S R56 (tweede generatie dus, vanaf 2006).

Weet niet of dat overal zo is, maar grootste nadeel van de Mini hier is dat werkelijk iedere tweede auto een Mini-variant is.
Het is hier zo’n trend dat het bij school net een Mini-dealer lijkt.
Dus bij ons is ie even van de short-list geschrapt. :p

Weet niet of dat overal zo is, maar grootste nadeel van de Mini hier is dat werkelijk iedere tweede auto een Mini-variant is.
Het is hier zo’n trend dat het bij school net een Mini-dealer lijkt.
Dus bij ons is ie even van de short-list geschrapt. :p
Hier ook zeker! Een dorp verderop staan er langs de weg drie Clubmans achter elkaar!
Maar geen Mini is hetzelfde en ik zou m ook wel wat willen aanpassen. Zie weinig Coopers S en als ik ze in de buurt al zie zijn ze compleet standaard.

TL, leuke bedrijfsnaam hè! Ik moet er een keertje gaan kijken vind ik. Is overigens geen familie :)
Dat exemplaar is een no go vanwege de kleur en ook wat boven budget.
Zit te kijken rond de 5k. Voor 9k kan je ook al een leuke coupé vinden en dat is dan toch wat leuker als je dat uitgeeft.

Ben bij de mini's altijd wel wat huiverig voor de kwaliteit. Geen idee hoe het met wat latere generaties zit maar de mensen die ik ken die een mini kochten hebben er telkens ook behoorlijk wat aan moeten verspijkeren .

Maar ik zou er ook wel eentje willen hebben, maar dan wel een clubman. Gewoon even wat anders. Het woord praktisch wil ik niet noemen :p Maar zolang de twingo er is komt er sowieso niet wat bij naast of ik moet de ruimte (garage) hebben voor een hobby auto.

Zo'n eerste generatie Ka vind ik gewoon vreselijk. Kan mij herinneren dat het motortje wel lekker aan het gas hing maar verder vond ik het niks. Heb meer met een eerste generatie Twingo. Rijd niet bijzonder, maar vind het gewoon een leuk ding, wel als initiale.

De Golf staat nu op nieuwe Continentals. Wat maakt dat een verschil met rijden!
Koppeling wordt volgende week, want we zagen dat ie nat was aan de onderkant en bovenkant. Dus we nemen de keerringen en hulpcilinder ook mee. Ik vermoed nu dus ook dat ie soms slipt omdat de plaat dan vettig en nat is. Zou verklaren waarom ie niet altijd slipt. Denk dus dat de plaat zelf nog wel goed is, maar we vervangen de hele boel.

Iets anders, heb vorige week weer een nieuwe auto mogen rijden, dit keer een Ioniq 6. Bijzonder model, toch zit je wel wat hoog. En de stoelen vond ik best klein. Lange auto, maar de bastuba paste maar lastig erin door dat kleine klepje. Achterbank is wel bizar ruim.
Het rijdt eigenlijk zoals elke andere nieuwe auto. Fijne EV aandrijflijn dus, maar ook een lastig multimedia systeem en veel irritante systemen die sommigen ‘hulpsystemen’ durven te noemen.
Ik heb het gevoel dat de auto zo rond 2017 a 2018 op z’n best was. Front assist als actief hulpsysteem en daar stopt het met de bemoeienis.
Bij de Ioniq kan je m op de cruise control zetten en hoef je voor het wisselen van rijstrook alleen richting aan te geven, de rest doet de auto zelf. Werkt goed, maar je moet wel je stuur vasthouden en juist dat voelt tegen natuurlijk. Ik vraag me echt af waar we heen gaan met nieuwe auto’s. Wie is de baas, de bestuurder of de auto?

Zeker net niet nat genoeg om te kunnen bepalen of het hydrauliekolie, bakolie of motorolie is?
Dan weet je van welke kant het onheil komt.

Ik vraag me wel eens af wat nu de blijvende charmes van de moderne auto's zijn, wat is blijvend leuk dat de auto over een aantal jaren nog een must have is.
Kan ze van oudere auto's wel snappen, een Ford Taunus, een Opel of oude VW, je kunt er iets mee hebben, zoals ik zelf heb met o.a. een oude Alfetta GTV., je kunt er ook nog eens zelf lekker aan sleutelen.
Zou het niet met alle hybride en vol electrische auto's zijn dat bijvoorbeeld de accu of bepaalde modules zijn overleden de auto van straat verdwijnt en daarmee straks de term "Youngtimer" niet meer hoort.?

Zeker net niet nat genoeg om te kunnen bepalen of het hydrauliekolie, bakolie of motorolie is?
Dan weet je van welke kant het onheil komt.

Ik vraag me wel eens af wat nu de blijvende charmes van de moderne auto's zijn, wat is blijvend leuk dat de auto over een aantal jaren nog een must have is.
Kan ze van oudere auto's wel snappen, een Ford Taunus, een Opel of oude VW, je kunt er iets mee hebben, zoals ik zelf heb met o.a. een oude Alfetta GTV., je kunt er ook nog eens zelf lekker aan sleutelen.
Zou het niet met alle hybride en vol electrische auto's zijn dat bijvoorbeeld de accu of bepaalde modules zijn overleden de auto van straat verdwijnt en daarmee straks de term "Youngtimer" niet meer hoort.?
Volgende week maar eens kijken wat voor vloeistof het is.

Wat ik wel een aardig voorbeeld vind is de New Beetle. Qua model lijk en bijzonder maar qua basis gewoon een Golf. Bij EV’s ga je dat ook krijgen, dat alleen het uiterlijk de onderscheidende factor is. En is dat genoeg?

Isolano
Die vrees kun je wel laten varen, zelfs de inmiddels stokoude en nieuw al zeldzame elektrische versies van de Peugeot 106 en Citroën Saxo worden nu nog gekoesterd door een select groepje liefhebbers. Ook de eerste Tesla Model S' zijn lopen inmiddels tegen het youngtimerschap aan en er is geen enkele reden om aan te nemen dat een deel het dubbele niet gaat halen. Zeker niet allemaal, maar dat geldt ook voor nu twaalf jaar oude auto's met een verbrandingsmotor.

@ Barri: mooi dat de Golf binnenkort ook technisch weer tip-top is, al zou het jammer zijn als een kleine lekkage ervoor zorgt dat je een nieuwe koppeling nodig hebt. Extra leuk (en spannend) dat je 't weer zelf gaat doen.

Nou de monteur doet t meeste maar ik help m goed mee :)
Ben benieuwd hoe de koppeling is als we alles los hebben. Zou best eens kunnen dat een kleine lekkage dan het probleem blijkt te zijn.

Ik zit nog steeds lekker te kijken naar Mini’s. Maar nu zie ik dat de Corsa OPC ook aardig betaalbaar is geworden en dat lijkt me ook een erg leuk bommetje.

De nieuwe koppeling zit er in. Geen lekkages aan beide kanten, van binnen was alles kurkdroog. Het is dan misschien toch wat koelvloeistof wat iets lekt uit de waterpomp en dan rondslaat ofzo.
Druklager voelde niet lekker. Nu met de nieuwe spullen koppelt ie weer zoals het moet. Echt heerlijk!!

Fijn dat de koppeling er in zit! En dat er zo te horen geen gekke dingen extra bij zijn gekomen. Mooi dat het nu weer koppelt zoals het hoort!

Weinig foto's op deze pagina. Tijd voor een fotootje van de oprit, en nog eentje van alleen de Golf!

Er staat nu een leuke blauwe Mini Cooper S R56 te koop. Helaas geen panoramadak. En dan speelt de vraag op: is de zoektocht leuker dan het bezit? En is een Cooper S leuker dan een TT cabrio bijvoorbeeld? Ik weet het niet. Lastig!

Nu het Stop-Start systeem weer werkt valt me op hoe slim dat systeem werkt: als ik in een rij auto's sta, slaat de motor al aan als de auto voor me begint te rijden. Zonder dat ik de koppeling heb aangeraakt dus. Slim bedacht!

Na 2,5 jaar toch maar besloten dat de achterklep wat cleaner kan. Modelnaam en aanduiding motorisering liggen nu in de garage :)

Hobbyauto: het rondkijken blijft leuk. Is geld geen issue dan wordt het een Mini Roadster of BMW Z4 maar er gaan best wat geld naar het huis de laatste tijd. Keuken, vloerverwarming, vloeren, kozijnen, ruiten.

Ik denk dat ik wel bij mijn eisen moet blijven: panodakje en stoelverwarming. Dan is ie het hele jaar rond leuk.

zag vorige week een golf 8 in die zelfde kleur , of in ieder geval iets heel vergelijkbaars, ook een station, nu zie je de golf 8 al weinig maar in deze kleur had ik hem nog niet eerder gezien.

Hobby auto; er komt vast wel wat leuks op je pad :)

Klein dingetje maar het maakt toch wel verschil he!

De Golf 8 heeft een net iets andere, lichtere, tint. Helaas zie je die kleur ook niet heel veel.
Sprak een collega en die kwam op vakantie toevallig precies zo'n 7 variant als die van mij tegen. Ben er zelf in Duitsland twee keer eentje tegen gekomen. Eentje reed ik een heel stuk mee op.

Nu het Stop-Start systeem weer werkt valt me op hoe slim dat systeem werkt: als ik in een rij auto's sta, slaat de motor al aan als de auto voor me begint te rijden. Zonder dat ik de koppeling heb aangeraakt dus. Slim bedacht!

Dan heb je ACC ook aan staan (dus de actieve cruise controle)? Ergens moet het systeem dit waarnemen, lijkt mij. Via camera zou ook kunnen maar lijkt mij minder nauwkeurig.

Het is comfortverhogend maar of dit sec. aan het S&S systeem ligt? Vermoedelijk een engineer die meegedacht heeft bij de softwarecombi. ;)

~~~~~~~~~~~~~~

Panodak: te openen of een vast dak?
Stoelverwarming: dus eigenlijk lederen bekleding?

Ik zag vandaag precies zo'n Golf variant rijden bij Pon financiële services in Amersfoort. Was jij dat toevallig?

In mijn hoofd ook dezelfde kentekencombinatie... was rond 8:20.

Rob

Dat was ik inderdaad! Ik werk daar en hier staat ie nu op de parkeerplaats :) Waar reed jij in?

Durashift: klopt, veel Golfs 7,5 hebben standaard de ACC. Die komt inclusief Front Assist, die van dezelfde sensor/radar gebruikt maakt. Dat vind ik nu écht een waardevol ADAS systeem. Heb al eens een remingreep gehad van dat systeem. Hij zal ongetwijfeld die ook gebruiken om het berichtje aan het s&s systeem doorgegeven. Klein dingetje, maar ik vind het mooi :)

Panodak: bij een hobby auto moet ie zeker open kunnen. Lederen bekleding hoeft niet (wij hebben twee auto's met stoffen bekleding en stoelverwarming), maar zeker bij wat oudere auto's is dat vaak een combi. Ik vond stoelverwarming eerst niks, maar het is heerlijk om de kou even uit de stoel te krijgen 's winters. Ik zet 'm na een paar minuten weer uit, maar mijn vrouw kan 'm een uur op de grillstand aan laten staan.

Dat starten bij wegrijden van een voorganger kwam ik ook pas veel later achter (ik zet meestal S&S uit). Ik denk dat het samenwerkt met Front Assist, inderdaad.

Pano is leuk, maar zou voor mij niet perse meer hoeven. In praktijk heb ik het toch weinig open, merk ik.
Stoelverwarming is een voorwaarde geworden. Staat op mijn lijstje van must-haves voor het kiezen van een auto. De stoelverwarming staat hier ook in memory-mode (hij onthoudt de laatste stand) en zelfs zomers heb ik m wel eens aanstaan (stand 1). Elke gek zijn gebrek....... :p

Ik heb het in mijn Golf ook nooit gemerkt, maar ik had net als Rembrandt altijd S/S uitstaan. Verschrikkelijk systeem.

Stoelverwarming, maar vooral stuurverwarming, ben ik ook wel fan van moet ik zeggen. In deze periode van het jaar lijkt het complete onzin, maar op een koude winterdag is het heerlijk. Sterker nog, groot deel van het jaar als het 's ochtends nog fris is staat het best vaak aan.

Panoramadak ben ik nog steeds niet over uit. Heb het nu en het extra licht is fijn, maar met dak open rijden vind ik maar niets. Als het op een volgende er niet op zit vind ik het helemaal prima.

Soms zit er meer op een auto als men ontdekken kan in de periode dat je eigenaar bent :)
Dat van de start stop hier ook nooit vernomen (Passat GTE, Golf GTE, Golf1.4TSI).
Stond inderdaad hier ook meestal wel uit.
Bij het chippen van een GTE wordt hij standaard buiten werking gezet, meende ivm het koelen van de turbo.
Stoelverwarming zeker icm leder een welkome aanvulling, hier standje max zolang je het lijden kan ;)
Stuurverwarming heb ik nu ook, waar eerder de gedachte leefde van overdreven en mot dat now. nu wel erg blij mee.
Pano dak zal niet direct een dealbreaker zijn, maar bij configureren van een nieuwe wordt de optie zeker aangeklikt.

Bij een dagelijkse auto wil ik, zeker tweedehands, misschien liever geen panodak vanwege de kans op lekkage. Bij een hobbyauto wegen de voordelen wat mij betreft op tegen dat nadeel :)

Dat was ik inderdaad! Ik werk daar en hier staat ie nu op de parkeerplaats :) Waar reed jij in?
Grappig dat onze wegen zo letterlijk kruisen!
Binnen de stadsgrenzen van Amersfoort heb je de meeste kans mij te treffen op de fiets, zo ook vanmorgen. Ik steek altijd ter hoogte van Pon over en fiets dan over het naastliggende fietspad (rood-oranje shirt, blauwe fietsstoeltje achterop). Had je iets harder gereden dan had ik op je moeten wachten :).

Ik zal de volgende keer zwaaien!

Rob

Hele mooie kleur inderdaad! In de buurt van mijn vorige woning reed er een Volkswagen Up! met (ik vermoed) dezelfde lakkleur. Had ook een goeie match geweest met jullie Golf, lijkt me, maar zo'n gifgroene Citigo is zo mogelijk nog wat specialer.

Terug
Bovenaan