Barri's bolides

Jaar overzichtje ?
Begin dit jaar had ik de Smart Roadster nog. In januari of februari is die opgehaald nadat ie geblokkeerd op zn plek stond. Ik was er toen wel klaar mee.
Gedurende dit jaar nog voor kennissen wat auto's verkocht: Golf 2 1989, Mercedes E Klasse 1999, Citroën C4 Grand Picasso 2008, Toyota Yaris 2004. Die laatste heeft daarvoor ook even op mijn naam gestaan.
En vandaag heb ik weer een andere auto op mijn naam gezet. Heeft wat probleempjes die ik ga oplossen en dan gaat ie waarschijnlijk naar een kennis.

Verdomd fijn autootje is dit! Sport uitvoering met de 1.6, rijdt fijn!
 
Hoop woorden over fietsen op een autoforum ;)
Maar herken de afweging. Ik zou de ±20 km enkele reis naar mijn werk op de fiets kunnen doen, maar ik kan niet douchen, moet/wil al vroeg aanwezig zijn en 2 van de 4 werkdagen ook mijn kinderen wegbrengen. Dus ik vind dat voor die 2 dagen in ieder geval geen optie. De andere 2 dagen zou kunnen, maar ik moet dan wel rustig fietsen om zonder zweet aan te komen. Toch maar de auto dan. Elektrisch zou dan ideaal zijn, maar we zijn bewust van een tweede auto afgestapt. Gebruiken we te weinig.
Eens met @Carfanatic en @B Real, half uur/10 km is een mooie afstand.

Toch maar hybride dan Barri ;)
 
En vandaag heb ik weer een andere auto op mijn naam gezet. Heeft wat probleempjes die ik ga oplossen en dan gaat ie waarschijnlijk naar een kennis.

Verdomd fijn autootje is dit! Sport uitvoering met de 1.6, rijdt fijn!

Leuk hoe je daar mee bezig bent! Zo rijd je regelmatig ook even wat anders.
 
Goed dat ie ook snel weer vertrekt, want net als de Yaris past ie niet in je wagenpark => kleur voor de deur :LOL:
 
Klopt, ook al is ie two-tone, qua kleur valt ie hier uit de toon :D
Qua merk niet: twee Skoda's en twee Volkswagens op naam. Mijn werkgever zal trots op me zijn :)

Fietsen: de 'gewone' Gazelle is vorige week verkocht, dus er is ruimte in de schuur. Binnenkort de ebike maar bestellen. Blijft een mooi-weer fiets, want ruim 30km woon-werk enkele reis is net te gek om regelmatig op de fiets te doen. Maar sporadisch moet het wel kunnen!
 
De Golf is weer goedgekeurd. Vreemd genoeg voor twee jaar, terwijl ie al 6,5 jaar oud is.

Fabia: het issue met de ruitbediening blijkt complex te zijn.
Raamschakelaar, motor en kabelboom zijn allemaal vervangen. Per stuk maakte het geen verschil, maar nu ze allemaal zijn vervangen werkt de ruitbediening links weer. Wel met het knopje voor rechts en omhoog is naar beneden en andersom. Heel vaag allemaal.
Overigens rijdt ie wel echt fijn!
 
Ruitbediening rechts werkt ook weer na het vervangen van het mechanisme en de motor. Maar ook hier: hij werkt precies contra en ook niet vanaf het linker portier. Ik snap er niks meer van...

Verder lekker een weekje naar de zon op vakantie geweest dus vond ik het vandaag nodig om direct na thuiskomst de auto's maar weer op de zomer sets te zetten.
Denk dat ik bij de Golf toch op 17 inch blijf rijden (Dijon velgen). Op de een of andere manier staat 18 inch m toch wat minder. Bij de Focus vond ik het destijds echt geweldig staan.
En dan rustig maar doorsparen voor ooit wat anders. Staat nu een mooie witte Golf eHybrid online, een hatchback. Het bijzondere is dat ie een grijs stoffen interieur heeft ipv zwart!
Hierna wordt het een plugin of een volledig elektrische auto denk ik zo.

Huurauto's op vakantie: eerst een paar dagen een Hyundai Venue. Werd daar aangezien voor SUV, dus daarmee mocht ik het park met onverharde paden in :)
Laatste dag een Toyota Agya, echt een vreselijk hok. Maarja, mijn eis was alleen maar 'vier wielen' en daar voldeed ie aan.
 
Station is makkelijk omdat ik elke week wel mn bastuba meeneem, maar verder niet. Dus ik ga er niet speciaal naar zoeken. Deed ik bij m'n huidige auto ook niet. Je zeult toch bij elke rit 20cm meer auto mee terwijl ook de achterbank bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt wordt.
Bij een Cupra Leon zou het wel de Sportstourer worden omdat de hatch geen trekgewicht heeft. Dat houdt me ook weg bij de Cupra Born helaas.
En ook die trekhaak gebruik ik weinig, maar ik vind het ideaal dat het kan. Heb ook een karretje bij huis staan.

Venue vond ik geen gek ding. Was een 1.6 automaat. Wel onzuinig, 1:10 a 1:12.
Ligt wel lekker stevig op de weg. En toen we met die Agya reden viel me op dat de Venue ook best veel hobbels on de weg wegfiltert, best fijn voor daar! Materialen in het interieur zijn overigens wel wat harder/goedkoper .
 
De Golf weer even lekker gewassen en de rubber matten weer vervangen door de velours exemplaren.
Gelijk even gekeken waarom de kentekenplaat achter rammelde bij het dicht doen van de klep. Er bleek een stuk van de houder afgebroken. Zit ook rottig vast met schroeven in lukraak geboorde gaten in de klep, maar dat wist ik al.
Nieuwe houder er op gedaan, iets beter vastgemaakt en nu zit ie weer top.

Overigens ben ik als volgende auto ook wel benieuwd naar de Model 3. Heb er twee keer even kort mee gereden, maar wil m eigenlijk eerst even een week ervaren. Misschien maar eens ergens huren ofzo.
 
Het nummer komt exact overeen, en je kan de frames niet omdraaien. Toch staat met stift 'RV' op de raammotor die ik links heb gemonteerd... Maar dat zou wel bizar toeval zijn dan, dat beide frames/motors verkeerd zouden zijn. Het is alleen gek dat die van links echt niet rechts past (het is precies gespiegeld).
 
Via m'n werk kan ik regelmatig in nieuwe modellen rijden. Soms even een blokje om bij kantoor, soms mee naar huis en de volgende ochtend weer naar kantoor. Zo heb ik onlangs gereden met de Tesla Model 3 highland en Skoda Enyaq (blokje om), en de Volkswagen ID.7, Volvo EX30 en Volvo XC40 (woon-werk).

Het valt mij op dat nieuwe auto's qua bediening vrij complex zijn. Je rijdt er niet zo even mee weg. Knopjes op het stuur waarvan de functie onduidelijk is, rijhulpsystemen waarvan je niet goed kan vinden hoe ze uit moeten, een complexe bediening van iets simpels als de cruise control. Of het wordt echt complexer, of ik ben gewoon oud aan het worden...
Bij de Model 3 voel je dat het model echt verbeterd is; stoelen, geluidsniveau. Alleen het ontbreken van de hendels aan het stuur zouden mij weg houden bij het model.
De Volvo's had ik hoge verwachtingen van, maar misschien juist daardoor vielen ze mij wat tegen. Dan de ID.7. Die vind ik niet mooi (en dit exemplaar was in mijn minst favoriete kleur; zwart), is erg groot, maar rijdt erg fijn. Ook is hij zuiniger dan de Volvo's. Tenslotte de Enyaq, dat was eentje van de meest recente facelift en dat vind ik een heel fijne auto. Genoeg herkenbaars uit mijn Golf, gecombineerd met een fijne aandrijflijn en veel ruimte. Van mij mag het overigens wel iets minder groot.
Zou mijn volgende auto een EV zijn? Wellicht! Maar een zuinige benzine of PHEV zou ook kunnen.
Mijn autosmaak wijzigt ook: de Golf 8 vond ik bij de introductie een tegenvaller, maar nu vind ik 'm wel aardig. Het scherm begin ik aan te wennen, zolang ie goed werkt tenminste :D
Een witte of gele is het leukst, een 1.5 eTSI of een 1.4 eHybrid. Gewoon een hatchback: de ruimte van een wagon gebruik ik maar één keer per week, en dan zou ik ook uit de voeten kunnen met een hatch als ik de bank plat gooi. Scheelt toch wel 20cm auto bij elke parkeer actie! In het verlengde daarvan zou een Octavia ook kunnen, dat dash vind ik mooi met dat stof. Een Cupra Leon is ook leuk. Of een Seat Leon, maar dan wel in de Excellence uitvoering. Ach, we zien het allemaal wel. Ik ben na het rijden in sommige nieuwe modellen toch weer blij als ik in mijn Golf stap.
 
Lijkt me leuk om zo van alles uit te kunnen proberen. Altijd goed voor je referentiekader. En als je dan blij bent om weer in je eigen auto te stappen is het helemaal fijn! ;)
 
Het staat me bij dat je tijdens grote klussen aan de Kever blij was met een leermeester. Maar nu laat je het klinken alsof even een blok uit elkaar trekken de normaalste zaak van de wereld is. :D Knap hoor!
 
Nou inderdaad, ik doe ook best wat dingen zelf en een kleppendekselpakking lukt ook nog, maar een blok uit elkaar halen zou ik niet durven. Knap werk!

Collega van me heeft onlangs een Leon ST Excellence gekocht. Moest wel wennen aan de plastic houtaccenten en stoelen met bruin halfleder. Ben er niet kapot van.
 
Nou, ik doe het samen met de leermeester hoor! Het is nog steeds een heel interessante les voor mij! Het is op zich niet ingewikkeld maar je moet vooral durven en net een aantal dingen goed snappen.

Zo’n Leon Excellence vind ik wel leuk.
Denk dat er over een jaar, of twee jaar, iets anders komt. Een Golf/Leon/Octavia PHEV of toch volledig elektrisch: een Model 3 of een Enyaq. Ioniq 5/EV6 is iets te hoog gegrepen denk ik.
In de tussentijd zou ik nog steeds een Cooper S R53 willen, dat is de eerste generatie.
 
Mijn autosmaak wijzigt ook: de Golf 8 vond ik bij de introductie een tegenvaller, maar nu vind ik 'm wel aardig. Het scherm begin ik aan te wennen, zolang ie goed werkt tenminste :D
Een witte of gele is het leukst, een 1.5 eTSI of een 1.4 eHybrid. Gewoon een hatchback: de ruimte van een wagon gebruik ik maar één keer per week, en dan zou ik ook uit de voeten kunnen met een hatch als ik de bank plat gooi.
Een GTE uit Duitsland halen? Bpm is peanuts bij een plugin hybrid.
 
Ik wil juist niet de GTE, maar de eHybrid. Die ziet er net wat aardiger uit en heeft (op het oog) fijnere stoelen. Maar ook die zijn goed te vinden in Duitsland. Is zeker een optie inderdaad!
 
Was ik ook aangenaam door verrast. Een mooie Cupra Formentor e-hybrid zelf uit Duitsland halen is heel aantrekkelijk! Vind het een prachtige auto alleen denk ik dat de Leon ST voor een gezin net wat praktischer is.
 
Voor mij ook een reden een hybride te importeren. Scheelt een hele bult in aanschaf door lage bpm, daarnaast meer vermogen en (nu nog) lagere MRB.
 
Geen FSI, maar nog de 'ouderwetse' 1.6. wat precies het probleem was is onduidelijk maar er was erg veel koolafzetting en je zag dat ie veel olie verbruikt had. Ook kon je de zuigers wat bewegen, de olieschraapveren zaten ook helemaal vast. Dus misschien niet één duidelijk defect maar gewoon een opeenstapeling van zaken.
 
Vandaag mijn nieuwe ebike opgehaald. Fijne fiets!
En zojuist toch maar een laadpunt besteld. Stond op het punt een Lidl wallbox te bestellen, maar kreeg een mailtje dat het Elli 'Skoda IV' laadpunt in de aanbieding is, en daarmee dezelfde prijs heeft als de Lidl wallbox. Hij ziet er iets mooier uit en als ik het goed zie heeft ie ook iets meer functies. Toch maar voor de Elli gegaan dus! Binnenkort maar eens het graafwerk gaan doen voor de nieuwe kabels. Tot die tijd kan ie op 10A op de huidige kabels, want dat gaat met de wandcontactdoos ook goed.
 
Leuk om al jouw "opknap" avonturen zo een beetje mee te krijgen Barri! Dat is zo te zien een erg nette Golf en inderdaad een nieuwe of nee originele radio zou nog mooier staan!

Heb je nog kunnen ontdekken waar de motorproblemen vandaan kwamen?
 
Blok zat erg onder de kool aanslag en de bougies zaten bijna dicht.
De zuigerveren en klepseals hadden in elk geval duidelijk hun beste tijd gehad, dus ik vermoed dat dat het issue was.
Vandaag een stuk mee gereden en hij rijdt buitengewoon fijn moet ik zeggen!
Deze week hopelijk een andere radio, eentje die origineel in een Golf 6 zat. Dit Android geval blijft hangen op drie liedjes en start telkens op op een stevig volume. Ook werkt de fm radio daarbij niet.
 
Laatst bewerkt:
De eerste foto die ik van deze Golf heb:

Die wielen zijn inmiddels al verkocht. Hij ziet er zoveel beter uit op gewone 16 inch Volkswagen velgen. De naafdopjes volgen hopelijk deze week.

En nog wat foto's van het werk:



 
Pfoe, en ik vond het monteren van een spoiler al eng, (nouja de gaten boren) , maar gaaf om te zien Barri!

De wielen zijn ook een verbetering, hoewel de "oude" ook niet super lelijk zijn. Mooi werk!
 
Als de motor er begint uit te zien als een frietpan die al jaren niet is schoongemaakt... Mooi werk om deze weer op de weg te krijgen.
 
Oem VW velgen staan ‘m goed. Leuk hoe zo’n ouder model dan toch zo kan opknappen.

Is dit voor de verkoop of doe je dit voor de huidige eigenaar? Ben wel benieuwd of zo’n auto dan nu weer helemaal goed is om er weer jaren tegen te kunnen. Ik weet dat je pietje precies bent.
;)
 
Hij gaat in de verkoop. Er zijn een paar dingetjes waaraan je de leeftijd ziet, maar al met al valt ie me echt 100% mee. Echt een fijn ding.

Heb er nu ook naafkapjes met logo op, en wielmoerkapjes. Het zijn de kleine dingen die het doen :)
 
Het kan er nog steeds prima mee door, zo'n Golf IV, al vind ik zowel zijn voorganger als opvolger mooier en meer Golf uitstralen. De nieuwe radio staat beter, al zou de gemiddelde consument misschien liever het Android-apparaat wensen. En voor het werk aan de motor, echt petje af. Dat zou ik ook zo graag zelf kunnen...
 
Mijn vrouw snapt niet dat ik dat Android systeem (wat niet goed werkt, of ik snap het niet, en volgens een sticker aan de stekker pas een jaar oud is) vervang door zo'n ouderwetse radio :D

De Golf 5 is ook niet mijn favoriet, alleen als rode driedeurs GTI... :)
Maar hij rijdt fijn en een Golf klopt gewoon altijd. Heb nu inmiddels de 2, 3, 4, 5 en 7 op naam gehad.
 
Dat staat meteen een stuk mooier Barri!

Is die code nog via de VW-dealer/specialist te verkrijgen? Bij de Rover Radio's kan dat wel via een Specialist, kan dat VW ook?
 
Er zijn veel websites waar je het kan opvragen, dus ik heb de meest betrouwbaar ogende website maar eens geprobeerd.
Zit nu te denken: als ik het chassisnummer van de Golf van de verkoper van de radio heb, zou ik misschien zelfs via mn werk die code kunnen achterhalen. Maarja, eerst maar even op de nette manier :)
 
Rij ik toch het verkeerde merk ;) En anders, hier zit ook een soort VW-bedrijfje (ik ben de naam kwijt) ze bestaan al al jaren , misschien kunnen zij iets voor je betekenen, mocht je er niet uitkomen ga ik eens uitzoeken hoe ze heten!
 
Er zijn veel websites waar je het kan opvragen, dus ik heb de meest betrouwbaar ogende website maar eens geprobeerd.
Zit nu te denken: als ik het chassisnummer van de Golf van de verkoper van de radio heb, zou ik misschien zelfs via mn werk die code kunnen achterhalen. Maarja, eerst maar even op de nette manier :)
Dat heb ik afgelopen week ook gedaan voor een originele 306-radio, helaas werkte de code niet. Het betreffende (Nederlandse) bedrijf stortte 't geld echt meteen terug, dus die service is alvast top! Jammer van de verder onbruikbare radio, afwachten hoe de leverancier dat oplost.
 
@Elco heb jij al een code? Mijn kameraad werkt bij Hans Peugeot (bekend en berucht in Assen) , ik kan hem eens vragen hoe zij dat doen als je wilt.
 
heel vaak staat zo'n code zelfs gewoon op de behuizing verstopt in een soort serienummer. Een dealer kan helpen maar dan zul je moeten aantonen dat het ding legaal is verkregen...

Kan het niet met vcds achterhaald worden bij zo'n golf?
Ik had een slecht werkende android ook vervangen voor origineel. Er wordt vaak gekozen voor goedkope chineese zooi (die tegenwoordig ook gewoon duur is) en dat is niet positief voor de gebruikerservaringen. Ze werken vaak maar half.
 
@Elco heb jij al een code? Mijn kameraad werkt bij Hans Peugeot (bekend en berucht in Assen) , ik kan hem eens vragen hoe zij dat doen als je wilt.
Helaas niet, en de leverancier van de code kan me ook niet verder helpen. Als je het zou willen navragen, graag, want ik wil zo'n originele radio wel graag hebben!
 
De radio in de zwarte Golf werkt! Had de auto even uitgeleend aan m’n ouders toen hun auto kapot was. Slecht vooruitzicht, maar het was gelukkig alleen een losse lucht slang bij de Tourneo Courier.
Bij de zwarte Golf werkt een speaker niet, dus een vervangend setje ligt klaar. Verder echt een fijne auto! Helaas zat er gisteren wel ineens een schade op :( Veroorzaker gevonden, gegevens uitgewisseld maar ik heb het er gelukkig helemaal uit kunnen poetsen.

Met de gele Golf waren we even naar België. Merk dat de koppeling nu echt op is. Met drie man erin slipt ie bij stevig gas geven. 136dkm op de klok, maar bij aankoop met 89dkm voelde de koppeling al gek. Die in de mk5 voelt vele malen beter. Klusje voor binnenkort dus. Gelijk een setje nieuwe banden erop, dan is ie weer helemaal top.
 
Terug
Bovenaan