Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
De Laguna heeft 18" met hele platte bandjes... de Hankook K415 deden het goed, beetje stug en klein beetje lawaaiig.

Nog een fotootje van de remklauwen van de Fiesta:

En ik weet niet waar en wanneer het gebeurd is, maar ik zie op het rechterportier wat lichte parkeerschades. Jammer, want de flanken waren helemaal strak. Nu zitten er drie pitjes/kleine deukjes in met wat lakschade. :(

De nieuwe naafkappen zijn binnen. Even gepast op de velg. Nu nog nieuwe banden er om:

Verder heb ik vandaag het projectje Golf 4 interieur eens afgerond. Betreft de auto van een kennis (de monteur). De stoel was slecht en het interieur was sowieso gewoon erg smerig. Daarom heb ik een tweedehands interieur gekocht. De bekleding van de bestuurdersstoel heb ik gewassen, de wang van de rugleuning iets verstevigd en de zitting heb ik gebruikt van de passagiersstoel van het oude interieur.

Deze moesten erin:

Schoonmaken:

Verstevigen:

Echt nieuw is het niet geworden, maar in elk geval beter dan het was.

Zo was het interieur vanochtend::

Bezig:

Resultaat:

Het is niet ineens een nieuwe auto geworden, maar hij staat er een stuk frisser bij. Binnenkort de buitenkant eens onder handen nemen.

Stuk beter dan zo'n losse stoelhoes. (tu)

De Golf IV is de mooiste Golf als je het mij vraagt en verdient dit soort liefde aandacht. Helaas niet de beste kwaliteit bekleding die Golfjes. Als ik het me goed herinner heb ik zelf bij mijn Golf I na een interieurwissel de (bekleding van) de zitting van de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel gewisseld. De bestuurdersstoel ondervindt toch duidelijk de meest instap- en gebruiksschade.

Pietzoveel zei:
Werkt die monteur net zo netjes als dat hij met het interieur van zijn Golf omgaat?
Zijn Clubman JCW staat er een stuk netter bij ;)
Daarnaast kan je die zaken niet vergelijken. Ik vind een schone auto belangrijk, hij een stuk minder. Als ie technisch maar goed is.

@Dakloos: ik heb ook nog steeds een zwak voor de mk4. Naast de bekleding die wat slijt heb je ook nog die rubberlaag op de diverse delen die loslaat. Heb ik nu niet aangepakt. Eerder toen ik zelf een mk4 had heb ik dat wel aangepakt.
Toch, dit exemplaar heeft al 260dkm op de klok.

Stond ik vorig jaar minimaal 1x per week te tanken..... Nu iets van 1x in de 5 of 6 weken.... (had laatst in de Renault al van "Hoe werkt ook al weer de navigatie?")

Vanaf oktober heb ik 2500km gereden met de Focus. Vanaf half december eigenlijk nauwelijks meer.
Net met de Fiesta een ommetje gemaakt. Rijdt weer perfect zo. Enige is dat ie ietsjes naar rechts trekt dus met de nieuwe banden gelijk laten uitlijnen. Dat is het wel weer even klaar en kan ik sparen voor het spuit en reparatie werk.
Tussendoor nog even de middenconsole loshalen om wat kapotte lampjes te vervangen en misschien gelijk de carkit uitbouwen.

Barri zei:
Vanaf oktober heb ik 2500km gereden met de Focus. Vanaf half december eigenlijk nauwelijks meer.
Net met de Fiesta een ommetje gemaakt. Rijdt weer perfect zo. Enige is dat ie ietsjes naar rechts trekt dus met de nieuwe banden gelijk laten uitlijnen. Dat is het wel weer even klaar en kan ik sparen voor het spuit en reparatie werk.
Tussendoor nog even de middenconsole loshalen om wat kapotte lampjes te vervangen en misschien gelijk de carkit uitbouwen.

Die kilometers heb ik vanaf vorig jaar maart gemaakt met de Punto Evo, schandalig eigenlijk..

Ben benieuwd hoe strak de Fiesta uiteindelijk eindigt (:B

Bandjes zijn besteld. Wordt nog wat met de Fiesta :)

En eeh 2500km in een jaar? Dat is wel heel weinig zeg!

De keus ging tussen Gislaved (huismerk van het bandenbedrijf, veel kennissen rijden ermee), Hankook (nav Nico zijn reactie) en Michelin. Respectievelijk €55, €75 en €125. Daarom ben ik voor de Hankooks gegaan. Staan goed bekend. Ook bij eventuele verkoop werkt dat beter dan een auto op Gislaveds. En Michelin is leuk, maar €50 per band extra vind ik wat gortig.
Type Hankook weet ik niet exact, maar is iets met een V-profiel. Ik vermoed de Ventus V12 Evo2? Zoveel keus is er niet in 205-40-17.
De Focus staat overigens op Falken. Ben ik ook erg tevreden over.

Juke staat voor op hankook ventus s1 evo3 , fijne band , op nat wegdek wel wat moeite met het vermogen.

Ik heb al zoveel uitgedroogde Michelin's gezien dat ik ze niet snel zou monteren op een auto waar ik weinig KM's mee rij. Denk dat Hankook wel een goede keuze is, staat zeker goed bekend tegenwoordig.

Golfje is erg mooi opgeknapt trouwens, goed werk!

Ben benieuwd! Bandjes worden nu gemonteerd.

Een paar dagen terug reageerde een vorige eigenaar van de Fiesta op mijn review, erg leuk! Hij heeft 'm tussen 2007 en 2016 gehad! Van 27k naar 160k gereden en veel plezier mee gehad. Ik probeer met 'm in contact te komen. Altijd leuk, een stukje historie van de auto!

Ik ben over het algemeen niet heel kritisch op banden. En vergeleken met de Maxxis allseason passen ze ongetwijfeld veel beter bij de auto! :)

@Harm: Barri Badpak was het toch, met Kamelenteen? :D

Ik krijg url's van Flickr niet goed gekopieerd vanaf m'n telefoon. Maar hierbij de eerste foto's. Uitlijning leek mee te vallen!

https://flic.kr/p/2kJEaM4

https://flic.kr/p/2kJJq9w

https://flic.kr/p/2kJJq8z

Pietzoveel zei:
Werkt die monteur net zo netjes als dat hij met het interieur van zijn Golf omgaat?

Dit schijnt blijkbaar een fenomeen te zijn waar een Amerikaanse youtube monteur een heel filmpje aan heeft gewijd:
https://www.youtube.com/watch?v=An9FhvFb5M0

Moest ff weer bijlezen, maar holy moly, ik was nog het meest onder de indruk van de hoeveelheid zooi die zo door de jaren heen onder je stoel zich gaat verzamelen. Wil niet weten hoe dat er in mijn barrel uit zal zien als ik de stoelen eruit zou halen *-)
Wel echt netjes geworden zo, lekker bezig weer hoor! (tu)

omniradius zei:
Moest ff weer bijlezen, maar holy moly, ik was nog het meest onder de indruk van de hoeveelheid zooi die zo door de jaren heen onder je stoel zich gaat verzamelen. Wil niet weten hoe dat er in mijn barrel uit zal zien als ik de stoelen eruit zou halen *-)

Ik kan het iedereen aanraden, ik vond er nog meer muntgeld en tevens de folder van een 405.*-)(tu)

Zelfs bij de Focus, die ik bij een Ford dealer kocht, haalde ik een baal hooi en een zak zand onder de achterbank vandaan... En natuurlijk, zoals bij elke auto, minimaal één pen of potlood.

Ik heb een paar jaar gebruikte auto's ingenomen, kon menige week mijn boodschappen doen van het geld wat ik onder stoelen uithaalde. Ook best wat vreemde, vieze of waardevolle spullen gevonden. Veel Ray Bans, bijvoorbeeld.

Barri zei:
Zelfs bij de Focus, die ik bij een Ford dealer kocht, haalde ik een baal hooi en een zak zand onder de achterbank vandaan... En natuurlijk, zoals bij elke auto, minimaal één pen of potlood.

Die poetsers gaan niet zo grondig te werk. Even de bank opklappen om ook eronder te zuigen kost teveel tijd blijkbaar. Als het van een afstandje maar ok toont.

Klassiekerrijder zei:
Ik heb een paar jaar gebruikte auto's ingenomen, kon menige week mijn boodschappen doen van het geld wat ik onder stoelen uithaalde. Ook best wat vreemde, vieze of waardevolle spullen gevonden. Veel Ray Bans, bijvoorbeeld.

Het is fantastisch, muntgeld uit diverse landen en ik vond zelfs een Marokkaans bankbiljet in het dashboardkastje. Dat afgetrokken met de wisselkoers in aanmerking kostte de Peugeot me daardoor zo'n 112 euro in plaats van 140:}

Ik kom net een artikeltje tegen van een Ford Transit Sport Edition uit 2006. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn stage dit exemplaar heb opgehaald met een mede-stagiair en naar EPS heb gebracht voor de uitlaat. Amsterdam-Oosterhout-KielWindeweer-Amsterdam. Dagje onderweg. De andere auto was een S-Max 2.5T, dat was wel fijn!
De Transit Connect was toen gloedjenieuw en nog helemaal standaard. De plastic hoezen zaten nog op de stoelen :)
PDF artikeltje: <https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2007/09/07ttm006z010.pdf>

En hoe kom ik hier op: mijn ouders kijken naar een Transit Nugget Camper, dus ik zat wat te zoeken op Transits.

Net even met de Fiesta gereden. Maakt wel een verschil met deze banden! Je voelt gewoon dat ze nieuwer zijn, beter plakken en ook ietsjes soepeler zijn ofzo.

Nieuw opgeknapte velgen, nieuwe banden, nieuwe naafkappen. Hij staat er weer lekker bij zo!
De banden zijn Hankook Ventus V12 Evo2.

En hij rijdt ook verdomd fijn. De fijnste bij-auto die ik heb gehad :D Het is dan ook de nieuwste, maar bij deze mis je echt niks. Voelt modern aan, rijdt erg goed, voldoende vermogen. Ik neem 'm graag eens mee naar de heuveltjes van België en Duitsland.

Met lekker weer eens wat lampjes in de middenconsole vervangen. En op de foto's valt op dat de voorbumper wat hangt. Ook zit er onder de koplampen wat ruimte. Eens kijken of dat een kwestie van iets beter ophangen is, of wat anders.

Setje vers rubber en opgeknapte velgen is altijd een prima investering (tu) hij schreeuwt wel écht om een verlaging hoor, maar die afweging had je al gemaakt dacht ik?

Ja die krijgt ie niet :)
Ik vind 'm al knetterstug nu en ik vind juist dat ie geen verlaging nodig heeft. Z'n aard is ook een beetje 'rally' en daarbij past dat niet.

De naafkappen staan goed zeg! Blijft ook een tof model nog altijd vind ik. Mijn buren hadden een zwarte basic uitvoering, dat is dan toch wel heel andere koek qua uitstaling.

Net werk van de Golf! De auto van mijn monteur is nog een erger zooi. Maar dat is weer een ander verhaal. ;) Toen ik mijn auto goed uitzoog, kwam ik een oude parkeervergunning tegen. Hij was van de pinkstergemeente geweest :T

Ik heb even teruggelezen, maar wat moest je in vredesnaam in KielWindeweer? Ik rij er wel eens doorheen, maar pfff. Eerder stond de caravan van mijn ouders daar in de buurt in een stalling, nouja Muntendam, ook zo'n deprimerende plek, ook een heel vervelend slag volk vind ik. Maar goed.

Een Nugget is trouwens wel tof, zie je niet zoveel. Ik snap soms niet zo goed waarom bijna 870% van de campers een VW-busje is.

De Fiesta knapt mooi op van die opgeknapte velgen en nieuwe naafkappen! Mooi zeg.

Het interieur van de Golf lijkt me een perfect voorbeeld van "de kinderen van de schoenmaker lopen op sloffen" :p Maar ook die staat er zo veel beter bij. Netjes!

Dank allen :)
Gaat wel wat geld in zo. Alleen die naafkappen kosten al rond de €120 voor een setje...

Wat zou ik nu met de andere velgen doen? Ik zit te denken om ze te houden als winterset. Dan knap ik de velgen op en spuit ze opnieuw. Wit of goudkleurig? Daar ben ik nog niet uit.
Maar ik vind de 16 inch velgen van de S, Rally Edition en Ultimate Edition ook erg gaaf. De mooiste velg voor dit model Fiesta. Maarja, vind maar eens een net setje met winterbanden of allseason banden...
m1cyijqb1hmy_800.jpg

En als je monteur bent dan is de auto technisch wel helemaal goed, maar dat wil niet zeggen over hoe ie er uit ziet hè :)
@Peter: EPS natuurlijk! Daar moest die Transit Connect toen heen.

Een Nugget is trouwens wel tof, zie je niet zoveel. Ik snap soms niet zo goed waarom bijna 870% van de campers een VW-busje is.
Helemaal eens. Een Nugget is iets ruimer en ook veel slimmer ingericht. Je kan nog langs het bed lopen naar de keuken. En vanuit de keuken kan je het slaaphefdak in. Ik wist het ook niet, maar het nieuwe type Transit is iets krapper geworden. Is natuurlijk ook iets minder hoekig. Deze generatie (V347 uit m'n hoofd gezegd) is hoekig maar daardoor ook niet lang: 4,85m. Komt ook doordat je redelijk rechtop zit, de neus is vrij kort en je zit meer boven het dashboard dan er achter. En met een 140pk Euro5 motor kan ie nog wel even mee!

Naar aanleiding van het topic met de advertenties van oude autos zit ik eens te denken waarom bepaalde auto's zulke gekke waardestijgingen hebben. Een golf 3 VR6 is leuk om gehad te hebben, maar buiten het blok niet veel bijzonders. Is het dat mensen hun eerste auto terug willen kopen om het te herbeleven? Mooi voorbeeld is Marco Degenhardt met zijn YouTube kanaal 5Zyl_Marco.
Zou ik weer een Golf 2 kopen? Mwah, ik heb het leuk gehad met de Golfjes, maar qua rijden is het niet heel bijzonder. Ik snap niet dat iemand voor een mk2 meer geld neerlegt dan voor een Fiesta ST bijvoorbeeld.
Ik kwam op FB Marketplace wel een setje aftermarket lichtmetaal tegen wat onder een Citroen C1 past. Mijn eerste leaseauto. Ik vind het nog steeds een leuk ding, al is het echt een goedkoop gebruiksvoorwerp. Maarja, totale onzin om er weer zo eentje te bezitten natuurlijk.
Daarom ook leuk om bepaalde ervaringen gehad te hebben en ze te verkopen als je er vrede mee hebt. Ik zou niet weten welke verkochte auto ik opnieuw zou willen bezitten.

De ST wordt echt heel mooi!(tu)

Ik heb met de Golf 2 precies hetzelfde. Als ik er een zie rijden vind ik dat leuk, maar om er nu een paar duizend voor neer te tellen? Mweh, neuh. Maar ja, ze worden steeds zeldzamer.

Ah nog een kijker van de Halle 77 filmpjes. Ben er inmiddels fan van. Leuk al dat oude spul en het enthousiasme van Marco. Symphatieke vent!

Het is een stukje jeugdsentiment zo'n auto uit de jaren 80/90. Zo heb ik nog altijd een zwak voor een Kadett E van de eerste bouwjaren (1e auto) en een Citroën BX. Of zo'n Mazda 323 of Corsa A TR waar ik als kleuter op de achterbank zat. Het rijden zal natuurlijk vies tegenvallen maar leuk is het wel.
Qua rijden zou ik liever een BMW E30 met 6 in lijn willen, maar die zijn absurd duur geworden inmiddels.

Nooit geweten dat EPS daar zat om eerlijk te zijn!

Ik moet wel zeggen, qua looks vind ik een Transporter wel het mooiste busje. Ik moet qua Transits echt denken qua modellen hoor. Ik heb ooit eens gekeken naar het 86+ model, en de generatie daarna ken ik ook wel als Nugget. Ik kan me zo 123 niet de generatie daarna als Nugget voor de geest halen.

Qua auto's terugkopen... Mijn eerste auto was een Steilheck. Ik heb wel serieus daar naar gekeken, maar kon niet een echt mooie vinden. Of nee correctie ik liep tegen de Y10 aan. Ik was ook wel bang dat het iconische wat een Steilheck me gaf, bij een andere niet zou zijn.

Na mijn botsing ben ik bewust niet voor een andere Ypsilon gegaan. EN toch altijd als ik een zie vind ik het jammer. En ook daar denk ik dan wel, het is goed.

Het is de Transit v347, dus de facelift van de v185. Deze heeft het fijne korte pookje uit het dash.

Kristian, dat YouTube kanaal is echt leuk. Ook razend interessant als ie wat dieper op de techniek ingaat, bijvoorbeeld over het olieverbruik van bepaalde motoren.

Morgen haal ik zo'n setje velgen op als op die gele Fiesta hierboven. De oude set 17 inch ruil ik om.

Vandaag de Focus weer op z'n zomerwielen gezet. Denk dat ik max. zo'n 1000km heb gereden op de winterset vanaf eind november...
Ik had ze goed in de wax gezet, dus ze waren zó schoon:

Dit oogt toch wel lekker hè:

En de remklauwen hebben een laagje koperverf gekregen:

Ik rij er weinig mee nu, maar als ik er mee rij ben ik er wel erg blij mee. En dat na meer dan drie jaar bezit! :D

@Peter:
Zo'n Nugget is het, maar dan in donkerblauw:
nugget-grijs-2011img_9236.jpg

Ja het winterbanden seizoen... Ik had ze na de eerste sneeuwvlokken er snel onder gedaan, op werk was het een keer mega glad op de parking, snel op zondag gedaan, die woensdag mocht niemand meer op kantoor komen :(

De zomerwielen staan dan toch mooier, leuk detail de remklauwen, netjes!

Ik ben benieuwd hoe die velgen gaan staan onder de Fiesta!

Qua Nugget, je hebt hem ook met vast dak, misschien handiger, maar ook weer niet.

Als ik ooit een prijs win, dan wil ik ook een camperbusje. Wat zijn die krengen duur. Ik kijk soms op marktplaats, maar echt alles wat met vakantie te maken heeft lijkt in eens goud waard te zijn. Mijn ouders hebben een caravan, een Sterckeman uit 1994. Soms zie ik dezelfde te koop staan, maar zelfs voor die dingen wordt soms keihard 3000 euro voor gevraagd, EN gaan ze blijkbaar ook weg.

Hier in de buurt is ook een bedrijf wat doet in Westfalia's. Daar staat of stond ook een Nugget, zal eens kijken of ik ze op internet kan vinden.

Dit is hun site:
Achterkamp Tynaarlo

Ze hebben ook een Nugget staan zoals diegene die jij liet zien.

M'n ouders keken eerst naar een Ducato om een buscamper te laten bouwen. De eisen veranderden steeds, ik had de Nugget al steeds op het vizier. Een vast hoogdak is wat windgevoeliger en je kan echt nergens komen met zo'n ding. Bij m'n ouders op de oprit lukt bijvoorbeeld al niet. De nieuwe Nugget is mooi, maar dan ben je al ruim 70k kwijt en dat is wel erg veel. Daarom nu een Nugget van het vorige type. Toen ik stage liep bij de importeur heb ik met dit model Transit gereden, en later bij m'n bijbaantje bij Budget Rent a Car ook. Fijne auto's, herinner ik me. En dat waren dan de 85pk of 110pk versies, deze heeft 140pk. De meest krachtige auto die ze ooit gehad hebben :D :D

Er staat hier in de buurt zo'n nugget met vast dak.; Ik vermoed een enorme luchtverplaatsing. Ik denk dat een met zo'n tentdak een stuk beter rijdt.

Dank! Ik ben ook blij met die velgen. Maakt er echt een andere auto van.

Zondag heb ik voor de Fiesta een setje 16" velgen van de Fiesta S opgehaald. Er zitten twee prima winterbanden op, de andere twee moeten nog vervangen worden.
Even voor de auto gezet:

Ik vind ze haast leuker dan de originele 17 inch wielen...

De naafkapjes waren nogal dof en gekrast. Hier heb ik er twee gepoetst:

De velgen zelf heb ik goed schoongemaakt en daarna ook gepoetst en in de wax gezet. Knappen ze aardig van op. De rechter heeft helaas wat schade aan de rand, maar al met al is het een leuk setje!

Terug
Bovenaan