Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Nou, ik ben van mening dat met het klimaat hier echte winterbanden ook niet geweldig zijn. Remweg is met winterbanden bijna altijd langer blijkt uit tests. Alleen onder echte winterse omstandigheden doen ze het beter als de zomerband.

Mooie auto, Barri.

De dashcam heb ik met een piggy back constructie in het zekeringskastje zitten. Ik heb daar nu twee USB-aansluitingen: één voor de smartphone en één voor de dashcam. Bevalt goed en is heel eenvoudig over te zetten op een volgende auto.
Al ga ik ervan uit dat dat laatste even niet van toepassing is........:}

Mooie kleur Barri! Die constante + waar je je dashcam op aansluit is toch juist handig voor de parkeerstand? Als je de cam goed instelt tenminste? Sommigen met een carcam zouden willen dat ze een constante + hadden B)

Rembrandt, zo had ik de telefoon oplader in de Punto ook zitten.
Ik begreep gisteren dat de 12v aansluitingen in de middenconsole na 15 minuten na het afzetten van het contact uitgaan. Dat is gunstig!
@Diesel: zolang ie de accu maar niet leeg trekt :)

Kristian, echte winters hebben we hier idd niet. Ik zit ook te denken aan all seasons onder deze set. Of toch iets met de beste regen eigenschappen en goede winter eigenschappen, dat kan ook all season zijn, en dan een setje zomers op 17" of 18".

Caspian, deze heeft geen touchscreen. En het werkt relatief snel gelukkig!

Deze set 18" staat in mijn MP favorieten. Jammer dat de banden ook nog een aardige investering zijn.
Velgen Ford Focus 3, 18 inch
€ 375,00
<https://link.marktplaats.nl/m1214504612>

Jammer van de matige aflevering zeg, verdient geen schoonheidsprijs. Veel plezier met deze gezinswagen. :)

Ik heb dit kastje voor de dashcam er tussen zitten (oke, voor minder dan de helft van het geld)
blackvue-power-magic-pro.jpg

schakelt automatisch tussen rijden en stilstaan qua voeding en voorkomt ook nog dat de accu helemaal leeggetrokken word

Stroom gewoon via de zekeringen, sigarettenaansteker is bij mij de 'drive' stand. En de continu spanning heb ik op een ander punt ergens vandaan gehaald. Gewoon met zo'n zekeringsplitter, zit je ook niet in de originele bedrading te prutsen en is alles goed afgezekerd

jtb-mbt2.jpg

Heb nu begrepen dat onder het dashboardkastje een zekeringenkast zit en daarbij ook een paar geschakeld zijn dat ze prik hebben als de motor loopt. Die tap ik dus af met zo'n dingetje. Binnenkort even mee rommelen.

Vanavond toch even een setje winterbanden gekocht. Bijna nieuw setje op staal. Volgend jaar op lichtmetaal leggen maar voor nu goed!

Hier in de straat staat een soortgelijke Focus, ook op winterwielen. Die heeft er standaard wieldoppen op geklikt. Ziet er wel minder kaal uit, maar tegelijkertijd ziet het er ook wel weer heel kaal uit met dat design doppen.

Ja die doppen zijn vreselijk. Ik denk dat ik het daarom dit seizoen even bij kaal staal hou. Zaterdag even schoonmaken en wellicht een nieuw laagje hammarite.

Ik weet niet welke kleur je wielen zijn, maar persoonlijk vind ik het heel mooi als ze lichtgrijs zijn gespoten. Het oogt wat basic, maar het staat wel erg stoer vind ik. En dan heb je niet van die zwarte gaten in je wielkasten.

De wereld buiten kleurt helemaal wit. Gelukkig heb ik gisteren de winterbanden gemonteerd. Deze week gekocht via MP, ze zijn zo goed als nieuw!

De stalen velgen zijn niet heel fraai meer, maar volgend jaar gooi ik ze toch op lichtmetaal (dan heeft m'n vader een setje over).
En jullie hebben me om gekregen!
Voor nu toch maar even doppen gekocht, ik verwacht ze deze week. Niet gekozen voor de Econetic doppen, maar doppen van een oudere generatie Mondeo. Voornamelijk vanwege de prijs (voor nog geen twee tientjes mag je niet klagen), maar ik vind ze ook minder lelijk dan de Econetic doppen. Ben benieuwd hoe het de Focus staat.

Veel netter met doppen.

Gewoon enkel staal is echt een heel naar gezicht vind ik altijd. Ja je houd de goede velgen mooi, maar moet het zo duidelijk zijn?

Ach, doppen zijn ook niet geweldig.... :)
Zie net dat de Punto eergisteren tenaamgesteld is, die is dus bij z'n nieuwe eigenaar. Vreemd genoeg met een nieuwe APK. De vorige was nog geldig tot 9 september (liep nog mooi gelijk met z'n eerste registratie, 9 september 2010).

Als die Punto met een beurt is afgeleverd, is een nieuwe APK natuurlijk snel gefixt. Waarom ook niet?

Voor veel mensen is een APK een heilig iets. Alsof dát de bevestiging is of de auto goed is.

Als iemand dat per se wil ga je als garagehouder voor wat afmeldkosten geen verkoop op laten schieten. Wel snel verkocht overigens! Gezien het aanbod wel redelijk is.

Heb 'm niet online zien staan dus denk dat hij m', zoals ie al zei, aan z'n zwager heeft verkocht. Die zocht net zoiets.

De doppen zijn binnen. Niet nieuw meer, maar goed genoeg. Het lijkt alsof de doppen niet helemaal diep op de velg geklikt worden, er blijft een randje van 1 a 2 mm tussen velg en dop. Maar ze blijven prima zitten! Ook na een stuk rijden.

Niet slecht voor doppen, iig wat leuker dan de Econetic doppen.

En nog iets heel geks: op de achterkant van de doppen staat een Ford logo, maar ook een Volkswagen logo! *-)
Kan ik op m'n werk toch nog zeggen dat ik iets Volkswagen aan mijn auto heb :D

Verder bevalt de Focus nog steeds meer dan uitstekend. En hij wordt steeds iets zuiniger. Eerste tank 1:14,5, tweede 1:15 en derde 1:15,3.

Staan best prima, die Mondeo-doppen!(tu) En wat raar inderdaad, die VW-logo's. Zouden Ford en VW een gedeelde wieldoppenfabrikant hebben?

Ziet er keurig uit met die wieldoppen, een stuk mooier dan Econetic-wieldoppen, laat staan zwarte velgen zonder doppen.

Ik weet vrij weinig van wieldoppen/velgen, maar dit lijkt me te nieuw voor de Galaxy-Sharansamenwerking. Iets anders kan ik me echter ook niet bedenken, tenzij VW een wieldoppenfabrikant in het portfolio heeft. :)

Tsja, die toeleveranciers maken natuurlijk wieldeksels voor meerdere merken. Deze deksels staan best goed op de Focus. En inwerking van pekel op een set mooie LM velgen is nu ook niet aan de orde. En over 2,5 maand dient het voorjaar zich alweer aan. Mooi om te lezen dat het verbruik de goede kant opgaat. Zelf merk ik dat het verbruik de laatste 2 maanden iets hoger wordt, maar dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met de weersomstandigheden. Vaak harde wind en veel water op de weg zorgt ook voor een aanmerkelijk hogere rolweerstand. Ik zie het direct aan de verbruiksmeter als er veel water op de weg ligt. De dagelijkse route naar mijn werk is een weg met diepe spoorvorming. Zelfs met een droge weg is er geen sprake meer van stabiel rechtuit rijden. En met regen ligt er zoveel water dat het zelfs gevaarlijk wordt.
Heb je inmiddels ook al het gemak ervaren van de electrische voorruitverwarming? Als er nu één accessoire is wat eigenlijk op iedere auto beschikbaar moest zijn dan is het dat wel. Komt de veiligheid echt ten goede.
Ik heb zelf ook nog even overwogen om een setje winterwielen aan te schaffen maar heb er toch maar van afgezien. Voor mijn Focus moeten de wielen voorzien zijn van TPMS sensoren. En na het lezen van de topics over dit onderwerp op het forum van Focusclub vernam ik dat na iedere wielenwissel, dus 2x per jaar, je langs de dealer moet om de TPMS sensoren weer te laten inlezen. Het schijnt dat slechts één set in het geheugen wordt opgeslagen.
Dan wissel je zelf de wielen en moet je nog naar de dealer. Dan nog maar een winter op de zomerbanden en op termijn de zomerbanden vervangen door een set goede allseasons. Nadat de zomer- en winterbanden van mijn vorige Octavia waren versleten heb ik een half jaar op Vredestein Quatrac 5 banden gereden en die voldeden mij zeer goed. Het is qua grip natuurlijk altijd een compromis, maar deze banden zijn comfortabel en stil en doen het ook op een besneeuwd wegdek prima.

Mijn vader kan bij zijn C Max de tpms zelf resetten zegt ie. Gek genoeg heb ik helemaal geen melding gehad.
Ik ben benieuwd naar het verbruik komende zomer. Nu staat ie nog weer zuiniger overigens! Gaat de goede kant op!

Wieldoppen : ja, misschien zijn ze inderdaad wel van een Galaxy, ipv een Mondeo zoals de verkoper meldde. Heb ook geen foto's kunnen vinden van Mondeo's op deze doppen.

Barri zei:
Ok, het zijn dus Galaxy doppen:
ford-galaxy-2-8-24v-v6-ghia-2-8-24v-v6-ghia.jpg

Hah, dat is wel echt een “soccer mom” auto! En hij heet dus ‘Galaxy’ en het voetbal team van los angeles heet ook LA Galaxy. Haha.

Toeval?? I think not!!! :p

Alleen is de Ford Galaxy 4 maanden ouder dan dat voetbalteam...
Om van de Ford Galaxie nog maar te zwijgen.

Barri zei:
He wat leuk! Nog met de Italiaanse vlag bovenaan de voorruit, of niet? :)
Volgende keer een fotootje :D

Oei die vlag heb ik niet gezien, ik haalde hem in midden in een bocht op de (tweebaans) ringweg. Ging ook een beetje te hard voor een foto. Volgende keer maak ik een foto! (tu)

Onlangs de Focus in de was gezet en folie gekocht om het dash iets op te fleuren. Dat wordt een projectje voor als het wat warmer wordt.
Ook heb ik een setje 18 inch originele Focus velgen op het oog! En de honingraat grilles zijn al besteld.
Update die al doorgevoerd zijn:
Trekhaak een likje verf gegeven:

Silvervision knipperlichten gemonteerd achter. Het gaat om de details. Was nog wel wat werk, want de plastic moer van het linkerachterlicht zat echt muurvast.

Altijd leuk om een beetje de kleine dingetjes aan te pakken in de winter.

Wat voor folie ga je aanbrengen en waar op het dashboard? Hoe bevalt de Focus verder?

Goeie updates weer Barri, ben ook wel benieuwd naar de folie voor het dashboard.

Grappig van die wieldoppen, maar idd de VW/Ford link stamt nog uit de tijd van het Galaxy/Sharan/Alhambra trio, zo heeft de Galaxy V6 ook een VW VR6 onder de kap, echt een maf gezicht dat overbekende motorblok met een Ford logo er op.

24240499.jpg

Dat ziet er inderdaad gek uit!

Folie: 3M Di-noc folie schijnt het beste te zijn. Een aantal dingen wil ik gewoon matzwart (randen rondom middelste ventilatieroosters, en de rand voor de pook langs) en rond de climate control en pook wil ik iets anders. Ik heb een paar proefstukjes ontvangen, en neig naar houtlook. Die folies zijn namelijk erg mooi! Wordt dat niks, dan kan ik altijd nog voor wit, zwart of carbon gaan. Maar houtlook is uniek, en met een matte grijze houttint best mooi! Vandaar ook de proefstukjes, want iets te geel of oranje en het ziet er direct heel cheap uit.

Die proefstukjes:

En zulke velgen worden het waarschijnlijk:
ford-focus-wagon-1-6-ecob-182pk-titanium-navi-clima-18-inch-lmv.jpg

Interessant die folie! Ik heb best wat afbladderend matzwart in de Saab en daarvoor is het wellicht wel te gebruiken.
Leuk ook om te zien dat je ook aan de Focus wat klusjes oppakt om zelf te doen. (tu)

Velgen zijn prima / mooi dik ! (tu)
Folie heb ik mijn twijfels bij want denk dat het heel lastig op maat maken / monteren is, zeker met allemaal hoekjes en bochtjes etc.
Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Ik heb al bij wat andere mensen gezien die bij zo'n Focus met folie hebben gewerkt. Alles demonteren, en dan met een mesje en fohn aan de slag. Vergt wel wat geduld.

Nette updates!

Ben benieuwd naar die folie, hoop dat het netjes wordt. Hebben ze die kappen niet gewoon in andere tinten? Met folie aan de gang in zon’n jonge auto zou niet mijn eerste keuze zijn.

Ben benieuwt naar de folie, kan inderdaad best mooi worden, maar alles staat of valt of je het er mooi strak op krijgt.

Laminaat op het dashboard, wat heerlijk! :D Ik vind het wel gewaagd, zeker bij een auto met dashboard dat vooral modern moest ogen. Maar ik ben zeker benieuwd naar de resultaten!

1pzy0dabt549.jpg

Op zich kan hout bij een modern dashboard zeker. Wel is de trend van gelakt en glanzend aardig voorbij. Ik heb het toen bewust voor mijn V40 uitgekozen en zag er erg mooi uit ondanks dat het maar een dunne fineer was. Ik zou wel een iets donkere houtsoort zoeken misschien. Alhoewel er op de V50 ook ooit een lichte houtsoort was dat goed stond.

wF3iCaxJPczmvRLt4v1dZR3Rv1-r4EKC2Xrj7B18oxve58ajFEQ10ESQqGZ6U4T3-HYoC0GJ2bwD_QDCPjYnNYysRYyESJZBvhbcAyzV2VoxpijXx4feTbMBrroPov-87bgNKh5FdcRcyP0fnWsVbxDueAktlfG8nYTnLZyu9l1sEBwx1XxZCU19vJUvcD1J2yt62UMcN_GzdE5Pfjp7LonTYLuFE4pYTWtEPBDu4VnTEymVF1iJ687Lyv-PA2LjT4gIhmDP-iuBD5d_gX_wK50Zc2FWUSHcSbMG_0yN9Truq3e6gC_lrAAFaynPy5zig4ghHtig-tr7MJZc_T5BtcM5gz3J-YBoDP7QW0D6OdARyzEGvIngvM-6ToUsieWXOPQgtujxYERip66I8KqszWNabWOGQiukfqJ-gHN4A95RUrv5rgrYUV-4TcbsemYFClcYIehRYvBsvxaA7CckDyA7M4VqhOIaiTIMpPKjHxpwiKijUCY92ooT8jpHUoZ0Nq1DUkkJMUwvUQJhVpmS4sexKqEffYwZ_-KiVRKPsYDsGx36DguJvXyrEACmBWH9YT3A3GZeSRXGL4pDWbdNK8Q2SK5RaMhOk3AgsnOwtdombZFg1hoGF2fRywSAPVDCxgrvBqoW_QBKdjAWvULUYxBfVbUdy2yMarQ=w890-h667-no

In de vorm van een dashboard zoals de jouwe lijkt het dan enigzins zoals bij mijn Marea indertijd. Alhoewel dit waarschijnlijk een overzet plaat was en geen folie.

Ik ben benieuwd in ieder geval!

Ja, het moet wel mooi hout zijn. Die Volvo is een goed voorbeeld. Of deze:
m1dywnmbfnq6_800.jpg

Die Lancia is hoe het niet moet. Te overheersend, te oranje en te glimmend.

Vandaag de velgen opgehaald. Kostte niet veel, en ze zien er eigenlijk best redelijk uit. Twee velgen met wat stoeprandschade en ik zag net een beetje beginnende oxidatie in het midden van één velg. Dat is wel jammer, hopen dat dat niet meer wordt.

Twee Continental banden zijn van 2012 en hebben niet veel profiel, 3 mm denk ik.
De twee andere banden zijn Barum Bravarius 3. Daar had ik nog nooit van gehoord. Maar die zijn van 2016 en hebben nog aardig wat profiel. Banden zijn allemaal 235-40-18. Even bedenken dus of er andere banden komen of dat ik eerst dit seizoen nog op deze rij. Ik neig naar dat laatste.
Eerst maar eens schoonmaken...

Terug
Bovenaan