Barri's bolides

@Dirk: de Focus was de eerste C-segmenter met een wegklapbare trekhaak. Mooi systeem idd!
Ik heb ook met een schuin oog naar de V40 gekeken, maar die is me nog te duur als benzine. En ook niet zo ruim achterin (die breedte in de kofferbak ontbreekt). Het drukke dashboard lees ik vaker. Ik ken het dashboard al jaren van de C-Max van m'n vader, dus ik ben eraan gewend. En als je er even mee rijdt dan is het ook een heel logisch dashboard. Beter dan van een Cactus of 308 waarbij alles via het schermpje gaat, wat mij betreft.

De Punto heb ik goed kunnen inruilen. Via Autoscout had ik geen reacties ontvangen. Ik heb bij drie dealers op een Focus gereageerd en de inruilprijzen lagen €1100 bij elkaar vandaan. Ik kreeg hier dus een gunstige inruil, vandaar dat het ook nogal snel gegaan is (donderdagmiddag gezien, na een kwartier een voorstel binnen, vrijdagmiddag kijken en tekenen). De andere twee Focussen waar ik afgelopen weer een voorstel voor ontvangen heb, zijn overigens ook al verkocht. Gaat best snel dus.

@D-C: bij de introductie vond ik de neus van de Focus 3 echt niks, met die driehoekige grilles. Maarja, de Punto Evo vond ik ook vreselijk tov de Grande Punto. Ik denk dat ik eraan ben gaan wennen ;)
Qua lijn vind ik de Focus wagon wel mooi, zo zonder dakrails is de lijn nog iets anders. Dat is wel wennen, maar misschien wel mooier? Ik ben er nog niet uit.

Overigens vind ik een Focus niet de mooiste auto; een Golf VII variant of een Volvo V50 vind ik mooier (ja, ik hou van een clean ontwerp). Maar als totaalplaatje klopt de Focus gewoon.

@Rembrandt: dat kroost kan nog wel ff wachten :D en die caravan, die hoeft er echt nooit te komen! Dat vind zo vreselijk, zo'n sleurhut. Dat noem ik geen vakantie. Ieder z'n ding :)

@Tom: sja, ik hoor meer over die velgen. Maar ik vind ze erg netjes. Natuurlijk, de 17 inch zijn mooier:
maxresdefault.jpg

Maar de 16" die mijn vader heeft, en mijn buren overigens ook op hun Focus, die zijn wel echt minder:
0-MOR-1320851303-thumbnail.jpg

En ook een ramp om schoon te krijgen overigens. Maar wellicht dat ik na deze winter dit setje van mijn vader overneem, daar liggen winterbanden op.

Mooie upgrade hoor. De Focus is geen verkeerde auto. Erg mooie kleur die je niet veel ziet.
Iets meer ruimte voor familie is iets wat je wel vaker zal horen maar dat zal indertijd met de Golf Variant niet anders zijn geweest.

De vraag natuurlijk is of de VR6 nu mag blijven...

Precies, dat was bij de Golf variant ook :)
Maar naast dat het voor de bastuba handig is, vind ik een stationwagon sowieso top. Lekker makkelijk, al die ruimte. En ik vind ze ook nog mooi!

De VR6, sja. Een lastige. Leuk projectje, maar ook met de nodige vaste lasten per maand. Ik kan 'm ook schorsen tot aan maart... Hij was gekocht als projectje voor korte periode, dat is al wat langer dan gepland. Maarja, de werkzaamheden waren ook rigoureuzer dan gepland.

Mooie Focus Berry! Gefeliciteerd!! Mooie kleur en uitvoering zeg!

A28 en A7 is wel om, makkelijker is om bij de A28 afslag Tynaarlo / Vries / Roden te nemen, dan ga je binnendoor, wel een paar keer een dorpje, maar toch sneller..

Dankjewel!
Op de heenweg ging ik inderdaad via Vries, maar ik bedoelde meer dat heen via Assen (A28) kwam rijden, en terug naar de bewoonde wereld :D via Joure (A7).

Het wachten duurt me nu al lang overigens! Heb zin in de Focus.
Brodit proclip is al besteld, zo'n ding kan ik echt niet zonder.

Als de VR6 vooraf al bedoeld was voor snel weer door, tja..

Ik kan me juist voorstellen dat in de zomermaanden het erg lekker kan zijn om familie bezoekjes etc met de VR6 te doen. Of zelfs een keer woon-werk verkeer. De ritten die net wat langer zijn en vermoeiend om met de Kever te doen. Het kost ook wel weer geld natuurlijk maar met schorsen is er best wel wat te besparen. Blijft ie ook mooier van. Een niet auto-liefhebber zal je wel voor gek verklaren, dat is het risico natuurlijk :)

Eerst die Focus maar eens eigen maken.

Ja ik moet ns ff kijken. Heb de geldboom in de tuin namelijk nog niet gevonden...

Heb voor de Focus de Brodit Proclip al binnen!

Beter schoffelen! De VR6 blijft, en daarmee uit. Genoeg andere dingen die je deur uit kunt zetten om geld te besparen; kat, vrouw, dwarsfluit, brood.

RobEU zei:
Beter schoffelen! De VR6 blijft, en daarmee uit. Genoeg andere dingen die je deur uit kunt zetten om geld te besparen; kat, vrouw, dwarsfluit, brood.

Volgens mij kost een vrouw de deur uit zetten nogal wat. It's cheaper to keep her, zo ging het liedje toch?
Mocht de geldboom gevonden zijn.. ik wil een stekje

RobEU zei:

Nou Barri, volgens mij heb je een aspirant-koper voor die VR6!(y)

Nette auto, mooie uitvoering. Even een setje luxe platen erop en het smoelt nog beter mijns inziens. Overigens blijft zo'n Ford dashboard een discutabel punt, mij hebben ze er iig niet mee. (Al moet ik zeggen dat het interieur van de nieuwe Fiesta mij al wel kon bekoren!)

De luxe platen heb ik bij de koop bedongen :)
Dash: deze radio is minder mooi dan de Sony radio. Waarom dat cijferpaneeltje bijvoorbeeld? Maar het wijst allemaal voor zich, dat is wel fijn.

Engineer2 zei:
RobEU zei:

Volgens mij kost een vrouw de deur uit zetten nogal wat. It's cheaper to keep her, zo ging het liedje toch?
Mocht de geldboom gevonden zijn.. ik wil een stekje
Ja ik vraag me ook af of dat een besparing is... :)

Wat leuk dat het na jouw speurtocht naar een fijne C-segmenter, uiteindelijk de Focus is geworden! Wat heeft de doorslag gegeven om voor de Focus te gaan? Ook grappig dat je toch voor de 1.0 liter bent gegaan, ik meen mij te herinneren dat de voorkeur eerder naar de 1.6 liter uit ging. Veel plezier met deze Focus!

Ik wilde graag een wagon. De V50 is me toch iets te oud, een Leon wat te duur en alleen leuk als FR. Een Golf VII ook nog te duur, een Golf VI te ouderwets en een ouderwets blok. Een nieuwe Octavia te duur, een oude te ouderwets. Een Focus rijdt erg fijn en ik ken de C-Max natuurlijk al van mijn vader. Megane en Astra heb ik niet veel mee, al lijken de AGR stoelen uit de Astra me wel heerlijk.
De 1.6 Ecoboost is in NL moeilijk te vinden, en ik wilde een lage kilometerstand, een trekhaak, een mooie kleur, en een Titanium uitvoering met kleurenscherm. Dus ja, dan wordt de spoeling dun. Daarnaast is de 1.0 Ecoboost iets zuiniger en een HSB klasse lichter. En op het forum van de Focusclub heb ik ervaringen van deze twee motoren nagevraagd. De 1.0 Ecoboost 125pk bleek veel mensen te verrassen en de 1.6 Ecoboost werd daardoor niet per definitie de 'enige juiste keuze' genoemd.

Zelfs voor de (Grande) Punto was er een apart forum! Voor elk model kan je wel een forum vinden; ideaal!

Ja handig is dat, zelfs voor de Laguna is een apart forum, o_O maar soms heel handig!

Ben benieuwd hoe de focus je gaat bevallen. Er is natuurlijk niets mis mee en het rijd erg prettig (y), maar het is ook wel weer een beetje een 'grijze muis' zo met deze, motor, uitvoering. Ook daar is niets mis mee, maar ben je niet bang dat het snel gaat vervelen? :p Ik bedoe, het is geen ST(-line) of met een dikke motor over overdadig in luxe of iets. Zeker als de VR6 ooit nog het veld gaat ruimen... ben benieuwd ;)

maar grotere velgen zou hem inderdaad wel goed doen (y)

$_20.jpg

$_20.jpg

$_57.jpg

$_57.jpg

Ja wel tof idd!
Alleen zie je al dat meegespoten skirts ook direct anders oogt. En dat blauw is een net andere tint, lichter, van nieuwere model jaren.
Die derde lijken wel Kuga velgen, of aftermarket. Mooi design inderdaad.

Gisteren de Punto schoongemaakt en leeg gehaald. Ook nog met het knipperlicht van de Golf bezig geweest. Vandaag met de Golf op pad en na een paar kilometer kapt het knipperlicht er weer mee. Ben er aardig klaar mee nu, wat een gezeik. Vanmiddag maar weer eens kijken :(

Denk dat ik de Golf maar ga schorsen tot aan maart ofzo. Zal er toch niet veel mee rijden komende maanden en scheelt weer geld.

Ben er aardig klaar mee nu, wat een gezeik. Vanmiddag maar weer eens kijken

:)

het leven van een youngtimer bezitter ... ;) ik zou er ook bijzonder slecht tegen kunnen. als iets stuk is dan is dat niet erg, dan repareer ik dat of laat ik het repareren. Maar van die vage onduidelijke dingen zou ik echt snel gek worden.

Ja, heel irritant. Net weer alles los gehad en maar weer een andere fitting gepakt. Lijkt het weer te doen, ook als ik er stevig aan rammel, maar voor hoelang is dan de vraag...

Vandaag de Focus opgehaald en zo'n 300km gereden. Wat een onwijs fijne auto!
Bij de Punto was ik destijds al blij met zo'n zelfbetaalde moderne auto maar dit is echt weer een ander niveau. Heel blij mee!

Had nog niet meegekregen dat je een Focus had gekocht. Waardige opvolger voor de Punto denk ik. Nette auto, leuke kleur, maar een maatje grotere velgen zou inderdaad niet verkeerd zijn ;) Geniet ervan!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1227987910-17-inch-velgen-met-winterbanden-o-a-ford-215-50-17-5-x-108.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1198857966-17-inch-originele-winterset-ford-focus-215-50-17-5x108.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1179361378-originele-ford-focus-mondeo-velgen-nieuwe-banden-225-50-17.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Gefeliciteerd met de mooie Focus. Gewoon een erg fijne auto. De 1.0 ecoboost is sterk genoeg en bij een beheerste rijstijl zuinig weet ik uit eigen ervaring. (zie mijn reacties op het Focus Forum - inderdaad @RobEUm, die bestaat en mijn review op autoweek)
Trekt ook een compacte caravan prima. De Focus is vooral erg comfortabel. Fantastisch veercomfort en heerlijk stil.
Er is altijd veel kritiek op het dashboard, maar persoonlijk vind ik het mooi. Zelfs Sync2 doet het bij mij uitstekend.
En die paar details die vooral in dit jaargetijde veilig en praktisch zijn. Een electrische voorruitverwarmind die de ruit in een mum van tijd condens en vorstvrij maakt. Een achterruit, voorruit en spiegelverwarming die direct aanstaat als je de auto bij lage buitentemperaturen start. Zal misschien niet op iedere uitvoering aanwezig zijn, maar op mijn (als jong gebruikt gekochte) Titanium wel.
Mijn vorige Skoda Octavia bood wat meer zitruimte en de stoelen waren op de lange afstand wat comfortabeler door de langere zitting, maar al met al ben ik dik tevreden met de Focus. Deze week nog gereden in een VW Golf VII variant TDI/DSG. De Golf is wat ruimer, maar veert minder comfortabel dan de Focus en is minder stil.
Ik hoop dat je heel veel plezier beleeft aan deze fijne Ford.

Ha Harrie, jij ook hier! Jouw topic op Focusclub heb ik ook al helemaal gelezen hoor, ik ben daar ook actief.

Nu even een berichtje vanaf de laptop, dus kan ik iets meer typen.
De aflevering was netjes, en de rit naar huis fijn. Wat een onwijs heerlijke auto. Het comfort is van een totaal ander plan dan de Punto. Heerlijk stil, stuurt scherp, het blok is verrassend vinnig, en alles werkt gewoon goed.
De fantastisch cruise control en snelheidsregelaar zijn een verademing na dat irritante Fiat-ding, en ook de regensensor, lichtsensor en automatisch dimmende binnenspiegel ervaar ik als pure luxe.
Geen minpunten dan? Mwah, een paar:
vwb de aflevering: batterij tweede sleutel was leeg, was al zo bij de proefrit. Voorbanden zijn van 2011, twee jaar ouder dan de auto! Twee lijntjes van de achterruitverwarming werken niet en achterin liggen twee linkermatten... Ik heb de dealer om een reactie gevraagd, want hiervoor heb ik niet twee weken op de auto zitten wachten...
Andere minpunten? Het directe sturen is even wennen; elke millimeter die je aan het stuur draait resulteert direct in een beweging. En de Brodit Proclip aan de A-stijl zit onwijs in het zicht. Ik denk dat ik dus maar een andere houder ga kopen.

Nog wat plaatjes:
Mijn laatste foto van de Punto:

Hij stond netjes klaar:

Eerste eigen fotootjes buiten:

Mooie auto hoor! Heel veel fijne km's gewenst. Minpuntjes aflevering zijn idd jammer. Laat ze het maar oplossen. Misschien ook nog even kijken of de chroomstrip onderaan de raampartij nog iets strakker afgesteld kan worden. Zie je overigens heel vaak bij de prefacelift Focussen dat die niet mooi aansluiten.

Dat viel me onderweg in de buitenspiegel ook op ja, dat die strip tussen de portieren wat verspringt.

Intussen een week in bezit en zo'n 700km gereden. Hij begint te wennen; echt een heerlijke auto.
De Brodit Proclip aan de A-stijl heb ik weer verkocht: die zat me teveel in het zicht, bij de Punto zat ie beter. Daarom een Proclip besteld voor aan de rechterkant van de middenconsole. Daar zit ie prima!

Vandaag wilde ik de dashcam aansluiten, ik dacht de 12v aansluiting achteraan de middenconsole daarvoor te gebruiken maar die blijkt een constante + te hebben, niet ideaal dus. Daar moet ik nog even mee puzzelen.

Verder deze week contact gehad met de afleverende dealer. Voor die matten achterin, de halve tank brandstof en het checken van de voorbanden moest ik maar even langskomen. Dat gaan we dus niet doen, 200km rijden daarvoor. Net was ik de auto aan het schoonmaken (alle ruiten waren nog heel vettig) en toen zag ik dat er van binnenuit iets tegen de achterruit aangekomen is (alsof er een groot blok is vervoerd). en dat heeft dus de achterruitverwarming gesloopt. Als de ruit vervangen moet worden, moet ik toch nog terug naar Roden. Maar ik ga eerst wel kijken of ik het zelf kan verhelpen.
Ook gelijk de auto gewassen en de dealerreclame van de achterkant verwijderd:

De Golf: ik heb 'm vandaag ergens anders neergezet. Krap plekje, maar hij staat er mooi en relatief droog. Daarna de Golf geschorst, dat ging best makkelijk. Nog geen twee minuten werk.

Slechte aflevering zeg. Ben benieuwd hoe de garage dit toch gaat oplossen. Dat je die reclame achterop hebt weggehaald is eigenlijk meer een bewezen dienst van jouw kant.

Dank, Idefiqs!

De banden van 2011 vond ie niet gek. Aftersales baas van de dealer zei: wat maakt dat uit, als ze gewoon goed zijn. Ja eeh, ik koop een auto uit 2013, niet uit 2011! Prutsers.
Denk dat ik m'n verlies maar gewoon moet nemen. Had met de verkoper nog een gesprek over reviews op internet. Nou, die kan ie krijgen hoor :D

Weet je, banden van 2011 zijn bijna 7 jaar oud. Die zijn al mooi hard aan het worden. Inderdaad verlies pakken, maar forddealer Smidts / Boerhof in Roden, ik zal er geen auto kopen. Wat een beroerde aflevering.

Precies, banden van 2011 zijn wat mij betreft ook te oud. Ze zijn zelfs Profile Tyrecenter dus ze moeten dat zelf ook wel weten. Maarja, als ik er nu heen rij (dag vrij nemen...) weet ik nog niet of ze ze gaan vervangen. Dus inderdaad, een vrij beroerde aflevering.

Balen van de beroerde aflevering... dat voelt dan toch een beetje als een kleine ‘smet’ op iets wat eigenlijk gewoon heel leuk en prettig hoort te zijn.

In ieder geval gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Ziet er chique uit. Wat een boel knoppen trouwens op die middenconsole :p

Al die getallen op de radio, echt onnodig. Niet lastig als je even weet hoe het zit is het prima, maar ze hadden best wat minder knoppen kunnen plaatsen. :)

Die dealer verdient inderdaad de koude douche! Ze zullen wel denken, die zien we voor onderhoud toch nooit meer dus daar steken we niet veel geld en moeite in. Jammer!
Achterruitverwarming is redelijk eenvoudig te repareren met speciale lijm. Heb ik bij de vorige Swift ook moeten doen....
Bandjes zou ik mooi later doen. Mooie nieuwe set scoren en daae Cross Climates om leggen.

Barri zei:
Al die getallen op de radio, echt onnodig. Niet lastig als je even weet hoe het zit is het prima, maar ze hadden best wat minder knoppen kunnen plaatsen. :)

Al die knoppen laten juist zien hoe luxe hij wel niet is. ;) Reageert het systeem snel trouwens? Ik heb me afgelopen zomer flink geërgerd aan het trage touch screen systeem in twee verschillende facelift Focussen namelijk. In de Fiësta heb ik dit systeem (volgens mij is dat hetzelfde systeem) wel eens gehad en dat werkte veel sneller.

Terug
Bovenaan