Dankje Rzasa!
Nu ik een hele zooi foto's heb verzameld eindelijk eens een terugblik op mijn autohistorie, met foto's.
Op 1 april 2005 haalde ik mijn rijbewijs. Samen met m'n beste vriend had ik een maand eerder al een auto gekocht. In de loop der tijd hebben we die wat aangepast, hier het resultaat:
Ruim een jaar later, juni 2006, heb ik een andere auto gekocht. Allebei kochten we een auto voor onszelf omdat we stage moesten lopen vanaf na de zomer. Bij mij werd het een Golf 2:
Zo was ie bij aankoop:

En zo nadat ik 'm een tijdje heb gehad:
Deze Golf heb ik tot april 2009 gehad, bijna 3 jaar dus!
Tussendoor ook nog een Golfje van de sloop gered:
Het laatste half jaar kreeg de blauwe Golf het rustig, want bij mijn eerste baan (september 2008) kreeg ik een leaseauto. Eerst een voorloper:
Daarna de C1 waar ik tot november 2011 mee heb gereden:

Ik vond het een heerlijk autootje. Laatste jaar heb ik er 40.000km mee gereden. In totaal tegen de 90dkm in 3 jaar.
Maarja, na een half jaar van mijn eerste salaris toch weer een Kever gekocht. De Kever die ik nu, 8½ jaar later, nog steeds heb:
In november 2011 stapte ik over van werkgever, dus moest ik de C1 inleveren. Overigens zou ik dar net een Corsa diesel krijgen, maar die ging dus voorbij. Bij mijn nieuwe werkgever kreeg ik weer een leaser. Weer een voorloper:

Volgens mij heb ik er maar twee foto's van. Fijne auto overigens, een 110pk HDI. Reed meer dan prima! Alleen jammer van de 25% bijtelling over €25.000. Dus toen het mocht heb ik snel een nieuwe leaser uitgezocht. Iedereen reed VW, maar ik wilde een leuke auto, maar wel met een lage bijtelling. Het moest diesel zijn (benzine of hybride had een eigen bijdrage). Sja, dan was de keus niet lastig. Alleen mocht het geen leuke kleur zijn. Zwart of donkergrijs. Dit zilvergrijs was al een discussiepunt. Gelukkig had ik een foto van eentje op wieldoppen overlegd, waardoor ze op de offerte over de optie '17" lichtmetaal' heen keken

Hier heb ik 2½ jaar mee gereden, totaal iets over de 100dkm. Zeer fijne auto, maar met deze wielen wel wat stug. En op bovenstaande foto zie je de opvolger al staan. Andere werkgever, notabene een leasemaatschappij, maar geen leaser meer. Dat zometeen, eerst nog even de hobbyauto's die ik even naast de DS3 heb gehad:
In 2012 ging m'n vriendin voor haar rijbewijs. Dus dat vond ik een goede reden om weer een heliosblauwe Golf 2 te kopen:

Deze hebben we gehad tot begin 2016, toen ie al een jaar werkloos voor de deur stond. Z'n opvolger (een Twingo) had ie al overleefd. Intussen rijdt ie in omgeving Tiel rond.
Daarna weer een Golfje van de sloop gered, een grijze Memphis. Opgehaald op een autoambulance achter de DS3... Dat was eigenlijk iets te zwaar.
Die weer redelijk snel verkocht, dus na een jaar weer eens rondkijken. De Kever was ik immers aan het opknappen, dus ik wilde er een hobbyauto bij voor die zomer. Altijd al een Porsche willen hebben, dus dan stap je in met een 924!

Zo eentje is nu populairder dan toen, ik raakte 'm aan de straatstenen niet kwijt. Uiteindelijk verkocht aan een Franstalige Belg.
Dat was begin 2014. Toen een paar maanden geen wijzigingen, tot ik per augustus ergens anders ging werken. En zoals gezegd, geen leaseauto meer. Dan maar zelf iets kopen. Gekeken naar een Leon, Toledo, Golf IV. Het is de laatste geworden, een nette Variant met een oliezuipende 2.0:

Fijne, comfortabele auto maar na driekwart jaar was ik het hoge verbruik van benzine en vooral olie zat, want zoveel bijzonders kreeg je er niet voor terug. Toen dus een zuinige diesel gekocht:
Zuinig genoeg om me de zomer erna (eerste zomer gingen we twee keer verhuizen) weer een hobbyauto te veroorloven, een cabrio dit keer. De Barchetta:

Een paar maanden lol van gehad en weer goed verkocht.
Op naar de laatste aanschaf, de VR6:
Naast bovenstaande auto's heeft mijn vriendin nog een Twingo gehad, en nu een Alto. Die blijft nog wel even denk ik.
Wat zal de toekomst brengen? De Kever blijft uiteraard, als dagelijkse auto's zie ik een leukere oudere auto wel zitten (S60's hierboven) of wellicht een recentere Focus. Als geld niet uit zou maken zou het ook een recentere S60 of V40 kunnen worden. Voor erbij wil ik nog een keer een eerste type TT. We zullen zien!
Historie in tekst:
Volkswagen Kever 1200 (65**TR) (mrt 2005 - apr 2007)
Volkswagen Golf 2 (SP**LR) (jun 2006 - apr 2009)
Volkswagen Golf 2 (**NVXP) (?? 2007)
Opel Corsa (**GRP5) (sep 2008 - okt 2008)
Citroen C1 (**HDF9) (okt 2008 - okt 2011)
Volkswagen Kever (38**XH) (feb 2009 - nu)
Peugeot 207 (**GHJ8) (okt 2011 - mrt 2012)
Citroen DS3 (**TNV5) (mrt 2012 - jul 2014)
Volkswagen Golf 2 (TG**FF) (jun 2012 - feb 2014)
Volkswagen Golf 2 (TR**PV) (?? 2013)
Porsche 924 (SR**JF) (?? 2013 - feb 2014)
Volkswagen Golf 4 variant (**HVSV) (jun 2014 - mei 2015)
Fiat Punto Evo (**NHB8) (mei 2015 - nu)
Fiat Barchetta (**ZKL

(mei 2016 - aug 2016)
Volkswagen Golf 3 VR6 (JFXF**) (apr 2017 - nu)