Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Dat is het inderdaad, er is zoveel leuks! Ik ben blij dat ik een 924, Barchetta en Golf VR6 gehad heb. Afgevinkt! Fiesta bevalt me nu uitstekend. Soms denk ik: ik hou m nog jaren en soms denk ik: hm, afgevinkt en hij mag weer gaan.
Heerlijk dat dit kan!

Ohja, die 924, die was gaaf. Een 924, 944, 968 staat hier ook wel op de 'nice-to-have' lijst. Maar zolang ik geen garage heb waar zoiets langere tijd in kan staan vind ik dat toch een beetje zonde.

Hmm.. dat wisselen ben ik toch erg slecht in. Ik hecht teveel aan auto's. Als een auto echt niet (meer) voldoet aan zijn taak (dagelijks vervoer of zoals met de camper) dan kan ik me er nog wel toe zetten. Maar de hobby auto's.... dat lukt toch niet.
De Alfa 164 heb ik al 11 jaar. En iedere keer dat ik er mee op pad ben blijf ik het een heerlijke auto vinden. En ook ontzettend mooi. Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de hobby auto's ook wel oplet dat het iedere keer echt iets anders is. Het moet wel iets toevoegen.

Terug op topic: die Fiesta blijft een leuk apparaat. Als die weg gaat misschien een andere en oudere hot-hatch? Er was nog veel meer dan Golf GTI. De Fiat 127 GT of AlfaSud Ti zie ik jou ook wel mee.

Barri zei:
Precies, dat is het. Ik heb 'm vrij gunstig gekocht. Met de genoemde investeringen ga ik richting de 5k en dat is momenteel de marktwaarde voor een net exemplaar. En die waarde zie ik niet snel dalen. Inderdaad ook omdat 9 van de 10 exemplaren niet meer origineel is.

Mij lijkt dat er vrijwel 0 vraag is naar een dergelijke auto. Exclusief of niet. Tja of je moet net die ene liefhebber treffen die 5k voor een 15 jaar oude Fiesta wil neerleggen. Maar idd als je hem gunstig gekocht hebt en voor niet minder weer kan verkopen, dan heb je de waarde behouden.

Joris 6091088 zei:
Barri zei:
Precies, dat is het. Ik heb 'm vrij gunstig gekocht. Met de genoemde investeringen ga ik richting de 5k en dat is momenteel de marktwaarde voor een net exemplaar. En die waarde zie ik niet snel dalen. Inderdaad ook omdat 9 van de 10 exemplaren niet meer origineel is.

Mij lijkt dat er vrijwel 0 vraag is naar een dergelijke auto. Exclusief of niet. Tja of je moet net die ene liefhebber treffen die 5k voor een 15 jaar oude Fiesta wil neerleggen. Maar idd als je hem gunstig gekocht hebt en voor niet minder weer kan verkopen, dan heb je de waarde behouden.

Dat is de truuk natuurlijk. Er zijn maar weinig mensen naar op zoek. Maar tegelijk zijn er ook maar heel weinig nog te koop. Vergeet niet dat oldtimers en youngtimers erg geliefd zijn. 15 jaar en ouder is erg gevraagd, mits onverprutst en goed onderhouden. Rijk wordt je er niet van maar de normale regels van afschrijving zijn ook niet helemaal meer geldig. Als je ruim de tijd hebt kan je best zonder waardeverlies handelen hier.

Engineer2 zei:
Dat is de truuk natuurlijk. Er zijn maar weinig mensen naar op zoek. Maar tegelijk zijn er ook maar heel weinig nog te koop. Vergeet niet dat oldtimers en youngtimers erg geliefd zijn. 15 jaar en ouder is erg gevraagd, mits onverprutst en goed onderhouden. Rijk wordt je er niet van maar de normale regels van afschrijving zijn ook niet helemaal meer geldig. Als je ruim de tijd hebt kan je best zonder waardeverlies handelen hier.

Daar heb je ook weer gelijk in.

Tydelyck zei:
Engineer2 zei:
De Fiat 127 GT of AlfaSud Ti zie ik jou ook wel mee.

Die heeft nooit bestaan. 127 Sport wel (1978-1983). En Punto GT (1993-1999). Welke bedoel je?

De Sport uiteraard. Een echt wat oudere. Had de 127 trouwens niet in sommige markten wel GT ipv Sport? Nouja, mijn geheugen gooit ook weleens iets door de war.

Nu heb ik wat minder woon-werk-kilometers, maar een generatie nieuwere Fiesta ST lijkt me ook heerlijk. Ik merk dat ik een beetje luxe toch wel waardeer. De VR6 was leuk, maar ik miste de airco (en de lichtvoetigheid) soms wel. En bij elke rit de knipperlichtunit een tik geven omdat ie het niet doet verveelt ook. De Fiesta is gewoon een stuk moderner en dat bevalt me wel. Wil ik iets ouds rijden, dan pak ik de Kever.
Of het moet echt een opknapproject zijn; ik wil bijvoorbeeld wel eens een Fiat 500 restaureren.

Er zijn maar weinig mensen naar op zoek. Maar tegelijk zijn er ook maar heel weinig nog te koop. Vergeet niet dat oldtimers en youngtimers erg geliefd zijn. 15 jaar en ouder is erg gevraagd, mits onverprutst en goed onderhouden. Rijk wordt je er niet van maar de normale regels van afschrijving zijn ook niet helemaal meer geldig. Als je ruim de tijd hebt kan je best zonder waardeverlies handelen hier.
Dat is inderdaad het leuke! Op de 924, Barchetta en VR6 heb ik niet of nauwelijks afgeschreven. En dat verwacht ik bij de Fiesta ook. Nu ik toch een beetje naar huisjes aan het zoeken ben; ideaal zou het zijn als ie binnen kan staan naast de Kever.

Vandaag eens even verdiept in de Fiesta. De toplagers hebben we vervangen (die waren best wel aan vervanging toe), olie en oliefilter vervangen, interieurfilter vervangen. En ik heb wat stukjes aan de bodem vrijgemaakt van roest, waaronder het subframe. Volgende week gaan we verder: luchtfilter, bougies, remmen (blokken en schijven) rondom, ashoesje.

Ik weet niet hoe lang die kap dicht geweest is, maar het luchtfilter vind ik zelf altijd wel een aardige indicatie omdat dat in principe het minste werk is:

En linksonder het interieurfilter (waarvoor het gaspedaal er uit moet...). Dat was dus even geleden. Hij zal er goed van opknappen!

Subframe na het roestvrij maken van de randen en plekjes, en spuiten met tectyl steenslagbeschermer (mooi spul!):

Mooie klusjes! Inderdaad altijd een goede indicatie hoe het luchtfilter eruit ziet en of de remvloeistof nog mooi helder is.
Ik doe ook altijd een vast rondje bij alle nieuwe aankopen: olie, remvloeistof, stuurbekrachtiging vloeistof, transmissievloeistof + alle filters, koelsysteem spoelen en bougies + kabels. Kon jij jouw 924 toentertijd goed verkopen? Heb er laatst 1 verkocht voor mijn schoonvader maar liep storm, binnen half uur al meerdere kijkers.

Lekker bezig man. (tu)

Barri zei:
(..). Nu ik toch een beetje naar huisjes aan het zoeken ben; ideaal zou het zijn als ie binnen kan staan naast de Kever.

Iets met vrij uitzicht over de weilanden toch?

Nou, dat wordt dus het land ertegenover erbij kopen (immers, dan heb je de grootste kans dat er niks tegen je zin op gebouwd wordt dat het uitzicht in de toekomst verstoort) én een kelder in dat land bouwen voor de auto's. Stalling én uitzicht in één geregeld. :}

Die 924 was aan de straatstenen niet te slijten destijds. Heb 'm verkocht voor €1500 dacht ik, terwijl ie in best goede staat was.
Alleen uit het buitenland kwam interesse. Uiteindelijk is ie naar België gegaan, een Franstalige Belg schroefde de plaat van zijn Octavia achterop en reed 'm naar huis.

@Durashift: haha!

Wauw, heb jij gewoon een eigen garage waar je onder je auto kan werken? Mooie werkzaamheden in ieder geval! (tu)

Ik ga binnenkort ook de remklauwen even opknappen. Hammerite hamerslag wordt het. Zilver voor de Fiesta, en koper voor de Focus. Gewaagd, maar ik denk dat het mooi gaat staan!

Klusdagje 2: nieuwe remmen, bougies en eindelijk het luchtfilter.

Die remmen vervangen was wel nodig:

Motor mag weer vrijer ademen:

Gelijk onder de accu even schoongemaakt en ontroest:

De vers gepoedercoate velgen heb ik ook opgehaald. Nog even zoeken wat voor banden ik er op gooi. En de naafkappen moet ik nog opknappen (nieuw setje is meer dan €100 namelijk).

Grappig dingetje: de kentekenplaat voorop is de originele! Toen hadden ze nog een stempel aan de rechterkant met weeknummer en jaar, en deze plaat is daadwerkelijk van 2005 (edit: hier stond per abuis 2015.). Vind ik wel bijzonder, hij ziet er namelijk nog erg goed uit.

Weer mooi fris. Ook al is het qua onderhoud een beetje achterlopend; toch is deze Fiesta wel erg netjes. Onder de motorkap ziet het er ook gewoon goed uit. Die paar puntjes roest zijn zelfs minder dan ik algemeen zou verwachten.

Eeh, plaat is inderdaad van 2005 :)

@Engineer: precies. Ik heb het gevoel dat de eerste eigenaren 'm wel wat gekoesterd hebben, en dat ie daarna niet intensief gebruik is. Helaas is dat laatste samengegaan met wat minder onderhoud... Maar dat hebben we nu opgelost.
Ook aan de bodem zag ik geen gekke dingen: het subframe van de Focus zag er slechter uit. En wat beginnende roest aan de randjes op de bodem waar de coating iets loslaat, dat is ook niet gek voor een auto van 15 jaar oud.

Lekker gewerkt!! Autootje kon wel wat onderhoud gebruiken, zo te zien. Dat remt weer heerlijk straks. Filtertje was ook geen luxe, zie ik.

Zojuist nieuwe content van Roland Tameling gezien mét ene Berry uit N. den B. ;)
Leuk filmpje geworden. En je hebt gelijk, best een goede wagen die ID3 maar er is beter.

Dankje! En niet uit N. den B. maar uit V :)
Gezien de bedrijfsnaam die op mijn loonstrookje staat moet ik een beetje politiek correct zijn, maar het is ook gewoon een fijn ding. Alleen die materialen en dat scherm... :( Geef mij een Mazda interieur: mooie materialen en knoppen om alle functies te bedienen.
Maar de ID.3 is een echte Volkswagen: het rijdt prima en het is wat de meute wil.

Afgelopen zaterdag de ashoes vervangen, maar we hadden niet de goede maat. Die is nu dus besteld. Gaan we gelijk de versnellingsbakolie vervangen, want die is nogal donker van kleur en lijkt wat slijpsel te bevatten.
Ook monteer ik dan een nieuwe accu, want deze is aan het eind van z'n latijn.

De naafkapjes heb ik opnieuw gespoten, maar toch zijn ze niet heel netjes. Dus wellicht dat ik toch nieuwe ga bestellen...

Vorige week ook even een blokje om geweest, en wat rijdt ie lekker. Remt ook weer als een malle nu! Verslavend autootje!

En ja, dan blijft ie gewoon een tijdje.
Bevalt me wel, zo'n hot hatch erbij. Ik vind 'm leuker dan de Golf VR6. Die klonk heerlijk en was een feestje op een koele dag op de snelweg, maar verder toch een wat ouder ding en niet zo'n gooi en smijtauto.
Een Fiesta ST van de nieuwere generatie lijkt me ooit een waardige opvolger, maar schijnt een aardig ander karakter te hebben. Turboblok, maar wel een wegligging als een kart.
Daarnaast heb ik nog steeds een zwak voor de Golf V GTI: die werd geïntroduceerd toen ik 18 was. Een rode driedeurs, stoffen bekleding, standaard 17 inch velgen, origineel Nederlands, liefst zonder navi: zo moet ie zijn! Maarja, ook qua rijden vast een stuk minder bijzonder/leuk. Toch moet ik er een keertje eentje gehad hebben. Heerlijk, dat blijven dromen.
m1cyiaeblp78_800.jpg

Overigens had ik de Focus gisteren alweer 3 jaar en dat is voor mijn doen best lang. Dit weekend komt ie na lange tijd weer op de originele velgen, want daar liggen nu nieuwe winterbanden om.

Haha, ja ik zat het! Maar 100 euro aan poets/schoonmaak spulletjes vind ik best veel. En dan nog is je kans minimaal :)
Wat mij in Carbase op viel: De Fiesta mk7 ST180 is enkele centimeters korter dan de Golf V GTI, maar net zo breed, net zo hoog en nieuw net zo duur. Daarnaast iets lichter en een stukje sneller.

Tof om die upgrades te zien bij de Fiesta, die Golf GTI (dan wel een R32) heb ik een beetje hetzelfde gevoel bij. Ooit wil ik het gewoon gehad hebben! :T

Moet er overigens wel bij zeggen dat ik met een vriend samen met een schuin oog naar een Fiesta ST of een Clio RS zit te kijken. Zelfde type als jij hebt, maar wel met een iets "beperkter" budget dan 5k. Binnenkort gaan we maar eens een aantal proefritjes maken, wel een beetje afhankelijk van wat Corona gaat doen het is namelijk de bedoeling dat we daarmee een roadtrip gaan maken met z'n 2'en.

@Brent: precies, ik moet 'm gewoon ooit afvinken. Het was vroeger een soort van droomauto voor me (net als de VR6 jaren eerder, maar die heb ik al afgevinkt :D).
@Bart: ja, denk ik ook! En ook de nieuwere generatie ST lijkt me leuker rijden dan de GTI.

Moet er overigens wel bij zeggen dat ik met een vriend samen met een schuin oog naar een Fiesta ST of een Clio RS zit te kijken. Zelfde type als jij hebt, maar wel met een iets "beperkter" budget dan 5k.
Ik heb 'm voor iets meer dan de helft van dat budget gekocht ;)

Barri zei:
Moet er overigens wel bij zeggen dat ik met een vriend samen met een schuin oog naar een Fiesta ST of een Clio RS zit te kijken. Zelfde type als jij hebt, maar wel met een iets "beperkter" budget dan 5k.
Ik heb 'm voor iets meer dan de helft van dat budget gekocht ;)

Dat budget dus, stond laatst een hele gave Clio RS te koop, maar helaas mis gelopen.

Gilletti zei:
Zojuist nieuwe content van Roland Tameling gezien mét ene Berry uit N. den B.
Leuk filmpje geworden. En je hebt gelijk, best een goede wagen die ID3 maar er is beter.

Is die Marleen nou zo groot of ben jij nou zo klein? Of staat de stoel bij haar hoog en bij jou laag? Of lijk jij gewoon klein naast die HUGE car guy en zij niet?

Haha dat viel me ook op! Mijn jas kruipt wat gek omhoog zie ik en ik ben inderdaad een 30cm korter dan Roland.
Daarnaast heb ik de stoel inderdaad altijd laag staan. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar dus Roland zat nogal hoog.

Laatste weken maar zo'n 2 dagen per week naar kantoor en verder gebruik ik de auto eigen ook niet op dit moment, dus er wordt weinig mee gereden. Ik heb de auto nu ruim 3 jaar in bezit. Gekocht met 65.000km op de klok en die kilometerstand heb ik bijna verdubbeld: hij staat nu op 129.500km. En hij mag van mij nog wel een paar jaar blijven!
De stoelverwarming is heerlijk met dit weer. Eerst vond ik het niks, nu kan ik niet meer zonder.

De auto zit nog goed in de was (polymer netshield), dat merkte ik weer toen ik 'm vandaag ging wassen. Ik heb ook gelijk de winterbanden gemonteerd. Niet gek zo, weer op de originele velgen. Al haalt het het uiteraard niet bij de 18 inch velgen!

Bij de Fiesta heb ik de pookknop vervangen door een minder slecht exemplaar. Maar die is me nog niet goed genoeg. De originele heb ik uit elkaar gehaald; het bovenste plaatje is los te krijgen. Dat is mooi, want het rode schakelpatroon is specifiek voor de ST. En daarom is deze pookknop nauwelijks te vinden. Ik heb op Ali Express nu een gewone pookknop (kunststof) besteld en ga dan kijken of die hetzelfde in elkaar zit. Is dat zo, dan wissel ik het zwarte schakelpatroon voor deze rode.

Nieuw:

Oud:

Uit elkaar:

Die bestuurdersmat heb ik nog even eruit gehaald en gezogen en toen viel me op dat dit een originele Ford mattenset is. Ook leuk :)
En uiteindelijk toch maar een Brodit telefoonhouder voor de Fiesta besteld!

Mooi wagenpark zo. En leuk om de Fiesta langzaamaan mooier en beter te maken. Is zo’n pookknop inmiddels niet meer te bestellen?

Nieuw meer dan €60, dat vind ik wat veel. Dat geld geef ik straks liever uit aan: banden, nieuwe naafkapjes, spuitwerk rechtsachter en achterklep.

Blijkbaar kats over de update heen gekeken... maar geen brodit-foto :p

Qua pookknop: is de nieuwe ook een ST-pookknop? Of heb je het rode schakelschema overgezet?

Gut, die foto ga ik even zoeken!
De nieuwe (naja, stevig gebruikte) pookknop is ook een ST pookknop. Maar ik heb nu een nieuwe kunststof standaard pookknop besteld en hoop daar het schakelschema op over te kunnen zetten.
@ Mechanix: :D (tu)

Zelfs met een 0 erachter zou ik er voor tekenen!

Fotootje van de telefoonhouder:
https://flic.kr/p/2kctk2J
Toch maar voor een Brodit gekozen.

Vanmiddag een fijn ritje gemaakt met de Fiesta. Hij nodigt echt uit tot racen, 160 km/u staat zó op de teller!

Gelijk wat leuke foto's gemaakt:

Terug
Bovenaan