Barri's bolides

Gepoogd de nieuwe kabelboom voor de stoelverwarming aan te sluiten, daarvoor moet de hele middenconsole er uit. Alleen dat lukt niet. Nog eens goed uitzoeken waar dat in zit, ergens blijft ie vast zitten.

Wel gelijk de paneeltjes vervangen die ik gewrapt heb. Een bijzondere mat parelmoet wit, erg chique!
Maar wel een stevige klus om te vervangen, niet helemaal mijn ding bij zo'n relatief nieuwe auto.
Het is niet 100% netjes helaas, maar ik vind het prima zo.

ik vind die paneeltjes ook vaak 'eng' :) zeker als je niet 100% zeker weet of je alles zo los kan klikken. Soms moet je even best wel wat kracht zetten om het los te halen maar dan moet je dus wel 100% zeker weten dat dit de bedoeling is en niet nog ergens iets vast zit met een boutje of iets.

Youtube video's zijn vaak een prima hulp daar in (y)

Netjes gedaan. De kleur moet je van houden..ik vind het persoonlijk te licht waardoor je allemaal verschillende kleuren in het interieur krijgt en het wel erg op je af komt.
Maar das smaak.

Moet ook nog steeds wennen aan het ontbreken van rails op je focus..vind een paar van die mooie chromen rails nog net wat beter staan.
Verder blijft het een mooi model..(y)

Klopt het dat je niet de led achterlichten hebt met zon ledstreep? Anders is dat ook nog mooie upgrade...(y)

Ja het is idd oppassen met de verschillende materialen in het interieur.

Led: de achterlichten hebben led verlichting, die lijntjes inderdaad. Alleen het remlicht is nog zo'n ouderwets blokje. Moet daar nog wel even een led lampje inzetten, heb ik liggen.

AsconaGT zei:
ik vind die paneeltjes ook vaak 'eng' :) zeker als je niet 100% zeker weet of je alles zo los kan klikken. Soms moet je even best wel wat kracht zetten om het los te halen maar dan moet je dus wel 100% zeker weten dat dit de bedoeling is en niet nog ergens iets vast zit met een boutje of iets.

Youtube video's zijn vaak een prima hulp daar in (y)
Er is maar één klemmetje afgebroken.
Maar toen ik de printplaat van de climate control in m'n handen had dacht ik wel: waar ben ik mee bezig?

Afgelopen weken 250km met de Kever gereden. Dat is een best aandeel van de 1100km die ermee gereden is vanaf de laatste APK in september 2018 :D

Ook heb ik nieuwe veiligheidsgordels besteld, want de huidige komen niet meer door de APK.
En wat is het toch een fijn autootje; het blokje loopt heerlijk en klinkt met de nieuwe uitlaat ook weer prachtig.

Oja, en nog een foto update van de Focus. Ik heb het stof er even afgespoten in de wasbox. Man, wat zit ie goed in de wax! Het water vliegt er af. En de glans is geweldig:

Mijn complimenten. Wat ziet de Focus er geweldig uit. Ook een prachtige kleur dat donkerblauw. Ik ben je topic blijven volgen en heb gezien dat je de Ford de laatste tijd aardig verwend hebt met wat optische en praktische aanpassingen.
Ik durf geen foto te plaatsen van mijn exemplaar. De mussen gebruiken de antenne als tussenlandingsplaats en laten het nodige achter en de lak is niet meer zo mooi zilvergrijs door het stof, zand en stuifmeel. De velgen hebben inmiddels ook een antraciet grijze kleur gekregen door het remstof. Dat staat 'm trouwens wel goed.
Het blijft een fantastische auto om in te rijden. Na bijna 80.000 km heeft de stoel zich een beetje gevormd naar mijn lichaam (of andersom) en zit ik er nu ook goed in.
De 1.0 ecoboost loopt nog steeds als een zonnetje en qua betrouwbaarheid kan een Toyota het echt niet beter doen.

Dankjewel Harrie! De laatste maand gebruik ik m helaas nauwelijks. Eergisteren de auto dus even schoon gespoten en gelijk doorgereden naar het tankstation. Zat nog maar een kwart in, ik wilde een ritje en de benzineprijs is vrij gunstig. Maar wat bevalt de auto dan weer heerlijk! De 1.0 EcoBoost is inderdaad een heerlijk blokje.

Mooi wagenpark, Barri!
Dat kleurtje op de Citigo fleurt het Nederlandse wagenpark goed op. Erg gaaf.(y)

Mag ik vragen met welk soort vilt je de achterbak hebt bekleed? En waarmee heb je het vastgemaakt (gelijmd)?

Het is een zelfklevend vilt (dus met lijmlaag er al op) welke ik in een webshop had gevonden. Stickersandstripings.com ofzoiets.

HarrieD zei:
Na bijna 80.000 km heeft de stoel zich een beetje gevormd naar mijn lichaam (of andersom) en zit ik er nu ook goed in.
De 1.0 ecoboost loopt nog steeds als een zonnetje en qua betrouwbaarheid kan een Toyota het echt niet beter doen.

Dat zou ik toch nog niet te hard durven zeggen na nog geen ton...

En de Citigo, hoe bevalt het? Actieradius naar wens, geen gedoe met bezette of defecte laadpalen?

De Citigo heeft nog geen laadpaal gezien! Twee keer een lange rit gehad (vrouw ging naar haar ouders, 60km enkele rit) maar verder ritjes tot zo'n 10km (woonwerk). En dan eens in de week aan een gewoon stopcontact op de oprit.
Heb 'm zelf onlangs even meegenomen. Onwijs fijn autootje!

Oke mooi (y) En zo is de EV denk ik ook meest realistisch, kleine ritjes tot zeg 100 km, gewoon opladen zonder fancy walboxes en verpakt als een kleine, praktische no-nonsense auto.

Exact, voor dat gebruik is een EV ideaal. Op de snelweg verbruik je veel en win je geen energie terug dus dat is minder het terrein van een EV, vind ik.

Barri zei:
Het is een zelfklevend vilt (dus met lijmlaag er al op) welke ik in een webshop had gevonden. Stickersandstripings.com ofzoiets.

Dank! Slimme oplossing vind ik het.
Ik ga me er eens in verdiepen. Ben zelf een beetje een schijterd als het op modificaties van de auto aankomt, maar dit is nog wel te doen denk ik.
Mijn Up! heeft dat metaal in carrosseriekleur uiteraard ook en ik vind het erg krasgevoelig.

Dit is heel goed zelf te doen. Alleen de rand tegen de achterkant aan heb ik insnedes in de stof gemaakt, de wielkasten kunnen in principe uit één stuk. Het vouwt best makkelijk en is vrij soepel spul.

De Kever maakt de laatste maand meer kilometers dan de Focus, en niet alleen omdat de Focus vooral stil staat. Gisteren heb ik nieuwe gordels gemonteerd, en naast dat deze 30 jaar jonger zijn en wél APK proof zijn ze ook nog eens comfortabeler. Wel iets minder mooi natuurlijk :)
Overdag is het wat druk op de leuke wegen, met fietsers, wandelaars en motoren. Maar vandaag zijn we 's avonds een rondje gaan rijden, zo'n 80km. Heerlijk! Fijn zonnetje, mooie stille wegen. Vandaag was het rondje Breukelen-Haarzuilens-Vleuten-Harmelen-Woerden-Kamerik-Kanis-Woerdense Verlaat-Noorden-Mijdrecht-Wilnis-Vinkeveen-Vreeland.
En het mooie zonnetje kon ik niet negeren, dus een paar mooie foto's:

In 2000 is ie helemaal gerestaureerd, origineel was het een blauwe Spaarkever. En in 2013 of 2014 heb ik 'm opnieuw laten spuiten. Daarna goed in de wax gezet en hij staat altijd binnen onder een hoes, dat scheelt ook wel.

@TL: heuj, niet de rest zo te kort doen ;)

Een heel divers wagenpark als je de auto's zo bij elkaar ziet, erg leuk. En ze staan er alle drie heel mooi bij!(y)

Barri zei:
Exact, voor dat gebruik is een EV ideaal. Op de snelweg verbruik je veel en win je geen energie terug dus dat is minder het terrein van een EV, vind ik.

Ja en nee... sommige EV's zijn echt ontzettend zuinig op de snelweg. Maar sommige verbruiken dan ook juist belachelijk veel.
Mijn vrouw werkt nu vooral veel vanuit het regiokantoor (daar is verder toch niemand) en neemt steeds de Ioniq mee. Dat is een beetje 80km weg en vooral snelweg. 20 minuten enkele reis. De verbruiksmeter geeft echt belachelijk laag verbruik aan. Staat nu een 13 en het zakt nog steeds per dag. Dat de kachel niet meer nodig is doet natuurlijk ook een hoop.

Barri zei:
In 2000 is ie helemaal gerestaureerd, origineel was het een blauwe Spaarkever. En in 2013 of 2014 heb ik 'm opnieuw laten spuiten. Daarna goed in de wax gezet en hij staat altijd binnen onder een hoes, dat scheelt ook wel.

@TL: heuj, niet de rest zo te kort doen ;)

Erg mooi setje zo! Het is natuurlijk wel een goede tijd om, als je de deur uit gaat, dan een rondje te doen met iets speciaals.
Hier ook gemerkt dat overdag geen optie is (heel veel wegen hier in de buurt zijn afgesloten vanwege te veel drukte nu het bloesem seizoen is) vanwege de eindeloze rij aan 60+ ers op fietsen. Dat is elk jaar zo maar opvallend genoeg niet minder dit jaar. Wel minder wandelaars.
Maar begin van de avond is het wel rustig en is het heerlijk toeren. En doordat we wat meer lokaal toeren kennen we toch al de minder algemeen bekende mooie wegen.

De 'Bug' staat er zeker goed bij. Heerlijk die originaliteit(e) uitstraling.

Stiekem spijt dat ik mijn spaarkever toen ook verkocht heb. Zou hem graag terug origineel hebben gebouwd.
Maarja, iedereen is wel eens jong toch?

@Engineer: de Ioniq is inderdaad één van de zuinigste EV's. En mijn vrouw rijdt ook vrij zuinig, dus ook de Citigo zal niet heel veel verbruiken. Ik vind EV's in wat dynamischer verkeer veel meer in hun element.

Overdag touren is inderdaad geen doen. We zitten hier langs de Vecht en aan de Loosdrechtse Plassen, dus onwijs veel fietsers, wandelaars en motoren. Overdag moet je dus echt de wat grotere wegen opzoeken, met apart fietspad. Nu 's avonds kan je mooi iets meer binnendoor, maar ook niet teveel in dorpjes enzo want ik wil wandelaars ook niet echt tot last zijn.
@Bart: ik had al een Kever voordat ik m'n rijbewijs had, samen met een vriend van me. Later gingen we beide stage lopen en kochten dus iets voor dagelijks gebruik. Met mijn eerste salaris heb ik een paar jaar later deze Kever gekocht, omdat ik goede herinneringen had aan die eerste. En ja, ik denk dat ik 'm nooit meer weg moet doen. Ik loop er wel eens op te vloeken dat ie traag is, of stuurt als een boot maar het blijft wel mijn Kevertje die ik al meer dan 11 jaar heb en die wij vorig jaar ook als onze trouwauto hebben gebruikt. Hij is lekker klein en past dus goed in de garage en kost weinig in de vaste lasten.
Overigens was dit origineel ook een Spaarkever, een blauwe. Ooit nieuw afgeleverd in Zeist (allemaal af te lezen op het originele kentekenbewijs :) ).

Vandaag overigens nog even op pad geweest met de Focus om een kast op te halen, met m'n 'nieuwe' karretje. Leuke combi zo toch?

Wat weh nodug hebbe Van Es is een bakkie: https://www.youtube.com/watch?v=zWOhbseXIWw :)

Ik blijf de Focus III stationwagen altijd een stuk mooier vinden dan de pre-facelift hatchback. Bij de Focus I was dat nog omgekeerd. Bij de Focus IV ben ik er nog niet helemaal uit of ik de station of de hatchback mooier vind.

Mooi toertochtje met de kever: in dezelfde regio rij ik af en toe ook welles een rondje. 1e foto met geluidswal van de A2 op de achtergrond is denk ik tussen Breukelen en Haarzuilens op Kortrijk? Die weg is toch alleen voor bestemmend verkeer? Laatste keer dat ik daar met de auto gereden heb, is jaren geleden. Vroeger wel veel gefietst naar school in Breukelen.

Klopt, dat is Kortrijk. Is alleen in de spits exclusief voor bestemmingsverkeer.

Mechanix, de eerste wagon viel na de hatchback wel tegen ja. Tweede generatie ook een beetje. Deze derde generatie heeft wat sportiefs. De vierde vind ik sowieso niet zo denderend. Denk dat die er niet komt bij mij.

Kijk wat ik vanmorgen spotte in een nieuwbouwwijk :cool:

PcyAlnWl.jpg

Lekker he? Dit is nog een benzine versie zo te zien. Je ziet wel dat de lak wel moet glimmen anders oogt het wat vaal.

Voor de vierde of vijfde keer dit jaar weer onderdelen besteld bij Paruzzi. Al heel lang stinkt de Kever naar benzine, zeker na wat bochten. Ik had ooit de vulslang al vervangen, maar ik heb 'm alweer zo lang dat die slang weer aan vervanging toe is :D De ontluchtingsslangen heb ik niet vervangen en die stammen echt uit jaar kruik, dus die heb ik nu ook besteld. Zo wordt ie stukje bij stukje toch weer beter.
Volgende stap? Ik heb nog een ander stuurhuis liggen, misschien fijn om die te monteren want als het een beetje waait lijkt het meer op zeilen dan op autorijden. En ik heb een mooi oud stuur liggen, maar die heeft een andere naaf (22mm ipv 17mm), dus wellicht dat ik gelijk een andere naaf kan monteren.

Stuurnaaf: bestaat er toevallig geen adapterbus voor? Bij latere waterkokers is er een overgang van dun naar dik (ergens in de jaren 80), welke VW opgelost heeft met zo'n bus.

Nee helaas, ik heb het hele internet al afgespeurd. Van 17mm naar 26mm zijn ze er wel, maar niet van 17mm naar 22mm.

Vandaag eindelijk weer eens een stukje met de Focus gereden. Deze dagen zit ik wel eens op het net rond te klikken en zie ik genoeg leuks, maar het zou best eens de eerste (dagelijkse) auto kunnen zijn die ik lang heb. 119dkm op de klok dus over 2 jaar nog onder de 170. Dan zou ie dan wel kunnen, maar over 3 jaar komt de distributieriem eraan en dat is wel een klusje, die loopt namelijk in de olie. Dan zou ie net over de 190dkm staan en 10 jaar oud zijn. Denk dat ik de meeste afschrijving al wel heb gehad nu, dus heel niet gek 'm tot dan te rijden. Wie weet... :cool:

Barri, je kan eventueel een spline adapter laten maken door een verspanerij die ook splines kunnen aanbrengen.
Ik heb toen ook een ouder stuur, hoogglans wit met chrome claxonring in mijn Kever gezet. Dat paste 1 op 1. Heb jij een foto?

Goed werk. Ik zal maar niet vertellen hoevaak Paruzzi hier aan de deur is geweest dit jaar. ;)
Vergeet je de benzineleidingen in de motorruimte ook niet? Of zijn die recent vervangen.

Benzine leiding hebben we pas een stuk van vervangen, samen met het filter onder de auto.

Ben wel benieuwd waar je zo'n adapter hebt laten maken. Ik zal eens een foto maken van het stuur!

Barri zei:
Benzine leiding hebben we pas een stuk van vervangen, samen met het filter onder de auto.

Ben wel benieuwd waar je zo'n adapter hebt laten maken. Ik zal eens een foto maken van het stuur!

Ik heb er geen laten maken toen der tijd, omdat die 1 op 1 al paste op mijn naaf. Sorry was een beetje onduidelijk verwoord.
Zal eens kijken naar de capaciteit op het werk morgen, ben zelf werkzaam op kantoor van een metaalbewerkingsbedrijf (y)

Ah ok! Vraag me af of 17 - > 22mm niet wat te dun is om te maken en dat het daarom niet bestaat? Is natuurlijk maar 2,5mm rondom en daar zitten ook de tandjes in. Ben wel benieuwd!

Vandaag weer twee klusjes opgepakt.
1. het subframe achter van de Focus behandeld. Er zat wat roest op. Niet zo erg als aan de voorzijde, maar toch moest het uiteraard weg. Weggeschuurd, roest-omzetter er op en in de hammarite:

2. de vulslang van de Kever vervangen. Had ik een paar jaar terug al eens gedaan, maar er zaten alweer wat kleine scheurtjes in. De vorige keer had ik de ontluchtingsslang niet vervangen en dat was te zien, die leek wel net zo oud als de auto zelf. Het dunne slangetje moet nog een keer, maar ik denk dat de brandstoflucht in de auto wel tot het verleden behoort. Eens kijken of ik 'm weer eens helemaal vol durf te tanken :cool:
Nieuw gemonteerd, oud ligt er naast:

BartM94 zei:
Barri zei:

Ik heb er geen laten maken toen der tijd, omdat die 1 op 1 al paste op mijn naaf. Sorry was een beetje onduidelijk verwoord.
Zal eens kijken naar de capaciteit op het werk morgen, ben zelf werkzaam op kantoor van een metaalbewerkingsbedrijf (y)

Dat was informatie die je niet had moeten geven. :LOL:
24/7 tailor steel? Toevallig?

Barri kan wel hoor, kun je zelfs 3D printen weet alleen niet of dat lang heel blijft maar valt te proberen.

Nico GTR zei:
BartM94 zei:
Barri zei:

Dat was informatie die je niet had moeten geven.... :LOL:
.

Nico, volgens mij werkt Bart 24/7 bij VW Rustbusters.
:T

Onlangs tijdens een langere rit zakte het rempedaal ineens weg. De remmen werkten nog wel. Vorige week hebben we de remmen opnieuw gesteld, achter zat wat losjes. Maar woensdag nam ik 'm mee naar kantoor en toen ik aankwam rook ik een lucht van verbrande remvoering en stond het wiel rechtsachter te roken... Die rem stond dus iets te strak. Vanochtend mee bezig geweest, en de trommel blijkt net een beetje ovaal te zijn waardoor ie toch wat aanloopt. Daarom hebben we de remmen ietsjes losser gezet.
Toen de rem warm liep zakte het pedaal ook weer, ik verdenk de remvloeistof. Die hebben we dus ook vervangen. We waren het er niet over eens wanneer dat voor het laatst was gedaan: 2 jaar, 4 jaar of langer geleden. De monteur denkt 2 jaar, ik kan het me niet meer herinneren.
Daarna thuis nog de remtrommels weer zwart gemaakt, net als de dorpel links (rechts had ik een half jaar terug al gedaan). En een plek op de bodem wat opgeschuurd, daar moeten we een plaatje op lassen.

Wel een leuk plaatje kunnen maken vanuit de garage thuis:

linksboven zie je het stuur met 22mm naaf hangen.

Mwah, is een beetje nieuwigheid ;) Is millimeter-werk, en met mijn 1000km per jaar is dat niet echt schokkend. Dus wellicht ooit, maar nu nog niet.

Wat ik wel ga bestellen:
- afdekdopjes remtrommels (de rubber dopjes aan de achterkant, ze ontbreken bijna allemaal)
- handremkabels (buitenkabel is gescheurd, binnenkabel nog goed)
- bumpersteunen voorbumper (de bumper zit 1cm scheef en rechts bijna tegen de carrosserie terwijl links veel ruimte is. Ik denk dat de bevestigingspunten op de carrosserie een keer verzet zijn ofzo. Ik kom bij de rechter bumpersteun zo'n 1,5cm tekort. Het idee is nu om de nieuwe bumpersteunen te verbouwen zodat de bumper mooi passend komt).

De bumpersteunen heb ik al eens vervangen na een kleine aanrijding. Maar origineel is het een Spaarkever en die heeft totaal andere bumper steunen, dus ik vermoed dat de nieuwe bevestigingspunten niet juist gemonteerd zijn.

Wat ben ik blij om de Kever op de foto's te zien, wat blijft het toch een mooie verschijning! :cool:

Goede, en gelukkig ook leuke werkzaamheden weer. En idd, met rondom trommels is het soms wat lastig afstellen, dat herkende ik ook bij mijn Spaarbug.
Als je eens grotere bestellingen hebt bij de palmboom, mij even contacten ivm 20% korting ;)

En tsja, dat stuur gaat nog een lastige opgave worden. Deze pastte toen 1 op 1 bij mij:

12-D5-ABF8-7-BDF-43-E3-9-D30-B932563-D094-D.jpg

Dank heren!

Bart, jij bent wel een premium-klant daar intussen! :cool:
Heb nu niet zoveel nodig, ik probeer het altijd te verzamelen dat ik aan de €50 kom voor de gratis verzending :) Denk dat ik toch maar nieuwe bumpersteunen bestel, dan kunnen we die modificeren.

Wat een leuke foto Barri! Zo'n carport is toch ook ideaal!

Ik heb even weer bij gelezen, Focus zit er door je (kleine) updates ook steeds toffer uit. Hoewel de oer Focus mijn favoriet is, is de jouwe ook faai! (y) Door jouw inspanningen, ga ik dan toch anders kijken naar een model, waardoor mijn waardering ook (meer) groeit!

Dank Peter! Die carport hebben we vorig jaar gebouwd, ik ben er wel blij mee!

De Focus: het model zelf vond ik nooit wat, maar dat had ik met de Golf IV variant en de Punto Evo ook. Toch heb ik ze alledrie gehad :D
Maar wel leuk om de Focus zo eigen te maken. Heb 'm alweer 2½ jaar in bezit! Staat nu net over de 120dkm (en hij is nu bijna 7 jaar oud). En het leukste is gewoon als je elke keer blijft omkijken als je ergens geparkeerd hebt. Dat had ik bij de Golf, die uiterlijk de kenmerken van de V6 had (velgen, bumperlip voor en achter), de Punto (die gewoon een gaaf design heeft en een goede kleur) en deze Focus die met wat details toch net ff anders is.

@Bart: nu thuis zie ik jouw foto ook. Goed stuurtje. Ik heb die in het zwart dacht ik, maar die past dus niet :(

Ja snap ik wel, ik denk dat door eigen maken je toch meer een "band" maakt. Ik heb zelf altijd een soort shifting russen mooie auto's (Alfa bijvoorbeeld) en gebruiksvoorwerpen. Die hoef ik niet perse prachtig te vinden, maar ze moeten "iets" hebben. Dat kan een kleur, of uitvoering zijn. Of staat misschien.

Heb jij de Focus alweer zolang? Boh wat gaat de tijd snel zeg!! Ik was wel fan van je Punto, ik vind elke Punto fraai, dat is wel een auto die ik zou overwegen als eventuele eigen auto.

Terug
Bovenaan