Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Ik mijn vorige auto's gebruikte ik 'm altijd. Nu miste ik 'm niet echt, maar vond het toch weer eens tijd worden voor een armsteun. Het is toch een stukje comfort.
Ik heb gekozen voor grijze stof, maar helaas past die niet helemaal bij de bekleding. Niet dat de andere tinten nu beter waren... Maarja, het is dan ook geen originele armsteun. Die kost 3 keer zoveel...

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Joop053 zei:
Leuke armsteun, maar wanneer gebruik je het eigenlijk? (heb ook zo'n ding maar gebruik het alleen als rommelbak:D)

Uh, altijd? Is het toch heerlijk om je arm erop te steunen en tegelijkertijd het stuurwiel vast te hebben? Ik merk dat ik echt niet weet wat ik aanmoet met mijn arm als ik in een armsteunloze auto zit.

Dan hang ik krom als een hoepel achter het stuur. Zit op een standaard behoorlijk hoog staande stoel (brandstoftank is onder de stoel geplaatst) in de laagste stand. Stuurt niet lekker met 1 arm op de steun. En hier in Twente moeten rechte wegen nog worden uitgevonden :). Gelukkig.

Barri zei:
Ik heb gekozen voor grijze stof, maar helaas past die niet helemaal bij de bekleding. Niet dat de andere tinten nu beter waren... Maarja, het is dan ook geen originele armsteun. Die kost 3 keer zoveel...

Deze staat prima toch? (tu)

377801_2810387180945_2100455296_n.jpg

Wij hebben als 2e auto ook ooit een blauwe Alto gehad bedacht ik me net. Die had wel 351.000km ervaring, het was een automaat... Daar hebben we mooi een half jaartje (met af en toe wat olie bijvullen) mee kunnen doen maar hij was echt op.

Gekocht voor 150,- en toen maar onder het mom van 'bieden' op marktplaats gezet. Heeft uiteindelijk nog 450,- opgeleverd *-).

Barri zei:
Voor de meelezers: die naafkapjes wordt lastig. Met de boutdopjes erop zit er nog wat speling op. Dat gaat dus niet werken...

Vandaag in Amsterdam had iemand zijn Punto Evo in dezelfde kleur ernaast gezet. Leuk!!

En vanmiddag even een armsteun gemonteerd. Zit wel prima zo.

Ha ! Das mijn auto :D De Punto Evo zie je niet vaak in deze kleur. Ik dacht zet hem ernaast. Grappig om het hier terug te zien als meelezend forummer. De mijne heeft 86000 gelopen. Rijd erg goedkoop bij veel kilometers, fijne motor zeker in vergelijking met de 1.2 TDI'tjes van de VAG groep.
Alleen de cruise control heeft bij moeite om de snelheid vast te houden bij hoogteverschillen. (langere viaducten etc.)

Grappig! Ik zag je naar de auto lopen, we hadden elkaar nét gemist (ik was bij de auto, liep naar de Gamma en draaide om om m'n Gamma pas uit de auto te pakken, en toen zag ik je instappen en wegrijden). Gelukkig kon ik deze foto nog maken :)

Kilometerstand ontloopt elkaar dan niet veel! Die van mij staat op 91000 dacht ik.

Cruise control: dat is me eigenlijk nog niet echt opgevallen. Wel vind ik dat de snelheid aanpassen met de cruise control niet heel makkelijk gaat. Bij andere auto's was het vaak: tikje omhoog, 1km/u erbij. Maar die van de Punto heeft een eigen wil :p Dan weer 1km/u, dan niks, dan ineens 3 km/u :p

Heeft iemand ervaringen met snelle Peugeots 106? Lijken me leuke karts. En kosten niet veel meer. Een Rallye is natuurlijk ultiem, maar in hoeverre verschilt het rijgedrag en de beleving van een GTI of Sport daarmee?

Wat leuke vondsten:
Rallye: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m993475289-zeldzame-peugeot-106-1-3-rallye-1994-wit-nieuwe-apk-nap.html>
1.4 Sport: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/peugeot/f_automodel-106/page/7/peugeot-106-1-4-sport-meeneemprijs-bj-2001-154618679.html>
1.4 met werk: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/peugeot/f_automodel-106/page/13/peugeot-106-1-4-55kw-koppeling-versleten-bj-2003-154247965.html>
1.6 GTI: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/peugeot/f_automodel-106/page/3/peugeot-106-1-6-16v-gti-3dr-2001-nieuwe-apk-153759391.html>

Barri zei:
Heeft iemand ervaringen met snelle Peugeots 106? Lijken me leuke karts. En kosten niet veel meer. Een Rallye is natuurlijk ultiem, maar in hoeverre verschilt het rijgedrag en de beleving van een GTI of Sport daarmee?

Yep, heb ik. Dit jaar mijn originele '97 GTI met 136k km. verkocht aan een andere liefhebber maar heb in allerlei types gereden.
Waarom verkocht? Teveel leuke auto's in bezit en eigenlijk te klein voor mij maar daar heb jij niet zo'n last van denk.
De leukste vind ik persoonlijk de Rallyes (zowel phase 1 als 2) en de echte 1.6 GTI/Sport met 120pk (phase 2). De rallye is wat puurder maar dat komt waarschijnlijk ook door de kale uitrusting en mindere isolatie.

Ik zal je niks nieuws vertellen dat het heerlijke ragbakkies zijn maar dat ze dus helaas ook vaak als zodanig ge/misbruikt zijn.
Onderdelen zijn goedkoop en er zijn diverse adresjes en liefhebbers waar spulltjes of kennis te halen is.

Uit jouw lijstje zou ik de 1.4's laten staan. Dat is niets meer dan een standaard 75pk 106 met wat spoilers.
Die GTI lijkt me wat ver heen om tegen redelijke kosten nog weer mooi te maken. De witte Rallye heeft mijn voorkeur als leuke hobbyauto en wordt inmiddels echt zeldzaam. Dat geldt ook voor de GTI maar in iets mindere mate.

Interessant, zo'n Rallye. In België lijken die veel meer geld te kosten dan in Nederland (enkele duizenden euro's). Lijkt me zelf ook wel een leuke auto en mocht je het niks vinden, denk ik dat je de auto ook relatief eenvoudig weer verkopen kunt.

Kijk, dat zijn goede tips! (tu)
Er zijn veel auto's die ik leuk vind, dat maakt het lastig! Maar de 1.4 is dus niet zo bijzonder begrijp ik. Die Rallye lijkt me gaaf, en inderdaad ook niet zo duur. Addertje onder het gras wellicht?
Die GTI ziet er idd wat afgeragd uit, maar is ook wel aardig geprijsd dan. Zo'n dikke stortkoker eronder vind ik er ook wel een beetje bij horen :D

@Pedaleur: weer gespot! Ik reed achter je (en later voor je) bij het inrijden van Hilversum, Diependaalselaan, gisteravond! Kan me herinneren je daar eerder gespot te hebben :)

@Barri Grappig ! Ik dacht al, welke malloot zit er te seinen achter me (:P) Zag je later voorbij komen, toen had ik wel een flauw vermoeden.

Kan me ook wel herinneren jou eerder gespot te hebben. Makkelijk te herkennen deze niet vaak voorkomende kleur !

We rijden waarschijnlijk zelfde traject daar(tu)

Vreeland-Amersfoort dagelijks, ik denk dat onze route voor een deel overlappen inderdaad!

Wat wagenpark overpeinzingen: Golf staat te koop, Punto bevalt prima. Wordt met 1 a 2 jaar opgevolgd door een Giulietta 1.4T 170pk, hoop ik :D
Dan de Kever: leuke auto die ik al bijna 7 jaar in bezit heb. Maar het laatste jaar heb ik er nog geen 600km mee gereden. Wegdoen heb ik nooit overwogen, maar speelt soms wel door mijn hoofd. Maar wat zal er dan voor terug komen? Iets klassieks, een cabrio lijkt me ook wel leuk. Maar ook weer niet te duur uiteraard :D Karmann Ghia vind ik prachtig, maar die zijn prijzig. MG-B zou kunnen, maar heb ik eigenlijk niks mee. Iemand suggesties? B)

Suggestie: meer in de Kever rijden?

Oftewel, waarom rij je niet in de Kever en zou je wel in een andere klassieker rijden? Wat mis je aan de Kever en hoop je dat een andere klassieker wel heeft?

Haha, dat is wel een goede suggestie Micha! :D
Binnenkort even motorisch opkalafateren (bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, condensator, kleppen stellen, etc), dan kan ik er hopelijk ook weer wat meer van genieten.

Barri zei:
Dan de Kever: leuke auto die ik al bijna 7 jaar in bezit heb. Maar het laatste jaar heb ik er nog geen 600km mee gereden. Wegdoen heb ik nooit overwogen, maar speelt soms wel door mijn hoofd.

Dat is dus precies de reden waarom ik afgelopen jaar mijn GTI naar 8 jaar heb verkocht.

Mooi dat de Punto zo goed bevalt! De verkoop van de Golf wil niet erg vlotten? Heb je hem ook op VW-forum etc. te koop staan?

Golf staat ook op Volksforum. Via daar nu een reactie van iemand die volgende week wil komen kijken.
Sommige Golfs staan voor astronomische bedragen. Dit is gewoon een leuk maar gebruikt exemplaar. Wat mij betreft gewoon een leuk ding waaraan alles klopt, behalve de paar roestplekjes en die lelijke deuk.... En ja, een 1.3 met 4-bak van 1988. Dat is niet de meest gewilde uitvoering.

https://www.autowereld.nl/porsche/924/2-0-coupe-volledig-opnieuw-gespoten-nw-distributie-15592233/details.html

Of een leuke 924. Al raken de mooie exemplaren ook al aan de prijs... (zeker de turbo's). Maar nog leuker: Een mooie Alfa Spider 2.0 Veloce :)

Barri zei:
Vreeland-Amersfoort dagelijks, ik denk dat onze route voor een deel overlappen inderdaad!
B)

Oke dan valt dat nog wel mee, rijd Hilversum-Lelystad. Na zojuist ook een gezicht bij de auto haha (tu)

Laat binnenkort mijn brandplaatjes vervangen. Bij stationair lopen ruik ik een lichte dieselgeur. Bekend probleem van dit type.

We zijn in ieder geval voorbereid op het winterse weer komende week met onze winterbanden :)

Haha ja! En grappig dat we elkaar weer tegenkwamen!
Dieselgeur heb ik gelukkig (nog?) geen last van. Schijnt idd wel vaker voor te komen.

Mooi om zulke positieve verhalen over de Punto Evo te lezen. Leuk om te zien dat er zoveel Puntorijders op het forum zitten. De mijne bevalt ook nog steeds erg goed en heeft nu zo'n 134.000 km gereden (gekocht met 74.500. Ik moet mijn 'Mijn-auto topic' binnenkort ook eens updaten. De reden dat er zo weinig te melden valt is dat hij al 60.000 km prima zijn werk doet zonder problemen. De brandplaatjes waren bij mijn auto bij aanschaf net vervangen en dat kostte volgens de verkoper maar een paar tientjes.

De kleur van jouw Punto zie je inderdaad erg weinig, maar vind ik ook een van de mooiste. De velgen zijn niet mijn smaak, maar ik lees dat je voornemens bent die te vervangen. Zelf heb ik originele 15" lichtmetaal voor de winter en 17" lichtmetaal voor de rest van het jaar (die onder de verlaagde Punto op de vorige pagina). Jij hebt het over 16", welk model ben je naar op zoek? Door de zachte vering en demping is 17" overigens nog prima te doen in deze B-segmenter. Het is inderdaad geen bochtenridder, maar het comfort is voor dit segment dan ook erg goed. Stil in het interieur en soepel geveerd. Verlagen met zo'n 2 cm zou inderdaad mooi staan, maar ik doe het ook niet omdat ik het veercomfort nu prettig vind.

Ik ga zo'n drie keer per jaar op vakantie en altijd met de auto. Afgelopen jaar dus al meerdere malen Duitsland doorkruist en ook daar houdt hij zicht prima. Een keer 182 km/h geklokt op de GPS op een vlak deel, waarschijnlijk met wind mee. :) Wel is het boven de 160 km/h natuurlijk geen vlotte auto meer, maar cruisen met 150 km/h gaat lekker comfortabeler. Alleen de besturing is op hoge snelheden wat licht en ook de fluctuerende cruise control is een minpunt. Maar de cruise control is naar mijn mening ook het enige echte minpunt. Ik kijk zo nu en dan wel naar andere auto's, maar tot nu toe bevalt hij zeer goed en het rijdt erg goedkoop.

Ik zie dat je ook naar kleine sportieve auto's kijkt. Heb je de Lancia Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso al overwogen? Mijn eerste auto, welke ik nog steeds een beetje mis. Niet zeer sportief qua weggedrag, maar wel een heerlijke motor en een prachtig ontwerp. In deze uitvoering heeft de heerlijk klinkende motor een versnellingsbak met korte verzetten en de auto heeft een sportiever onderstel dan de standaard Ypsilon. Met 86 pk op 885 kg een relatief rappe auto, mede door de korte verzetten.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m1009528630-lancia-ypsilon-1-2-16v-aanbieding-stuurbekrachtiging.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Leuk, zo'n uitgebreide reactie!

Zo'n Yp leek me wel wat voor mijn vriendin, maar die had eerste een Twingo en nu een Alto. Die Alto bevalt perfect. Is natuurlijk ook een redelijk nieuw ding (2009).

Velgen voor de Punto: de 16" wielen die onder de latere exemplaren zitten vind ik wel mooi:
$_85.JPG

Overigens staat op Marktplaats ook een mooi nieuw aftermarket-setje, met veel spaken.
Maar de huidige banden zijn nog prima. Totdat die versleten zijn komt er niks anders. Dat geld leg ik liever opzij voor een opvolger tzt. Maar ook dat is nog lang niet nodig, als ik wil zou ik nog heel lang met deze Punto kunnen doen.
Ik merk wel dat ie boven de 120 echt onzuinig wordt, maarja, dat rij ik toch niet heel vaak.
Komende zomer gaan we ermee naar Italië en de zuidkust van Frankrijk. Dat wordt wel een leuke rit!

Over comfort gesproken: dit weekend weer met 4 man in de auto gezeten. Dat is echt niet fijn, dan wordt ie zo week aan de achterkant. Bochten zijn niet meer normaal te nemen, de achterkant wordt veel te zwaar en de voorkant te licht. Maarja, ook hiervoor: dat komt nauwelijks voor dat we er met meer dan 2 mensen in zitten.

Inkrimping van het wagenpark: de Golf is verkocht. Aan een liefhebber gelukkig.

Nu op de oprit/in de garage: Punto Evo, Alto & Kever

Wensen: genoeg :D
W124 is leuk, of een 106 Rallye. Maar een Golf mk1 wil ik ook nog ooit hebben, of een mk1 cabrio. En ooit een roadster als een Z3, Boxster of TT. Ja, die lijst is heel lang. Nu even wat geld besparen aan een auto die toch niet werd gebruikt. Maar als er voor weinig geld iets leuks langs komt, moet ik zien of ik me kan inhouden.

Zou anders echt wel zonde zijn verder af te slanken.
Je hebt grote kosten gedaan aan de Kever. Die is nu helemaal goed, je weet wat je daaraan hebt en wat je er kan van verwachten. En hij gaat mettertijd enkel in waarde stijgen. Desnoods schorsen maar gewoon houden.

Uw wens is ons......

Een witte Seat Ibiza I maar dan een 5 deurs? :D

Voor weinig = € 650
https://m.autoscout24.de/angebote/seat-ibiza-special-benzin-wei%C3%9F-268006068

Een schuurvondst met iets werk.

Op deze site staat een mooie rode ook uit 1991 maar dat is een driedeurs.

British Racing Green zei:
Zou anders echt wel zonde zijn verder af te slanken.
Je hebt grote kosten gedaan aan de Kever. Die is nu helemaal goed, je weet wat je daaraan hebt en wat je er kan van verwachten. En hij gaat mettertijd enkel in waarde stijgen. Desnoods schorsen maar gewoon houden.
Schorsen hoeft niet, hij kost me toch nauwelijks iets.
Morgen weer even in z'n eigen garage zetten, en dan binnenkort de afspraak maken om 'm motorisch weer even topfit te maken!

Zijn van de Golf 2. Ik had deze nog liggen van mijn eerste mk2. En daar heb ik Fiat stickers opgeplakt. Boutkapjes heb ik via AliExpress gekocht.

Een kever boxer is een van de makkelijkste motoren om zelf te reviseren Barri.

Ik weet niet of je de tijd eraan wilt besteden, maar ik zou het zelf doen. Goed boek erbij, en sleutelen maar.

Is dit niet iets voor je? Voor je ratio (en vriendin): dit is een dijk van een investering!

Leuk ding zeg! Voor een mk1 GTI een redelijk nette prijs, maar ik word wel een beetje moedeloos van de prijzen van oude Volkswagens. Zit met een schuin oog te kijken naar mk1 cabrio's en ook die zijn niet heel goedkoop meer. Zo'n GTI is helemaal extreem. Het is zeker een goede investering, maar bijna €5000 voor een 34 jaar oude auto in matige staat kan ik mezelf haast niet goedpraten. :)
edit: ik dacht m al te herkennen, hij is van forummer Autocratie: <https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5243752,5398097>

Echt wel! Ding beetje opknappen (kennis en kunde heb je) en over 3-6 jaar kun je er gemakkelijk het dubbele voor vragen. Als je ziet wat normale, vroege Golfjes (niet eens de Zwaluwstaartjes) tegenwoordig al opbrengen... Zo'n GTI doet daar drie scheppen bovenop. Gaan kijken dus!

Ik weet niet of ik het geld heb liggen voor zo'n auto... Maar heb wel even gemaild, sowieso omdat het een mede-forummer is met wie ik vaker wat heb 'gesproken' over mk1's.

Ghehe. Ik zou hetzelfde als Rob hebben gezegd (tu).

Jaren nadat m'n opa was overleden stond de Golf MK1 in het blauwgroen met beige stoffen interieur en weinig km op de teller nog in de garage. Echt in nieuwstaat. Ze was al begonnen met rijlessen maar toch gestopt, en heeft 'm toen verkocht. Oh oh oh, die had nu véél waard geweest :(.

Ja, het is toch wel een soort van investering dan. Maarja, investeren in auto's? Ik zal mijn vader het idee eens voorschotelen :)

Investeren is om het rationele deel goed te praten. Je zegt zelf dat je nog graag een Mk1 zou willen hebben, en dan lijkt me een originele GTI wel het summum van die wens. Je kunt 'm dan houden en ervan genieten, of verkoper als het nodig is, zonder dat het een aderlating wordt.

Emotie en ratio verenigd dus!

Je verwoordt het helemaal goed inderdaad. Maar wellicht ben ik te rationeel. €4900 is misschien niet veel voor een mk1 GTI, maar wel voor mij. Tenminste, om uit te geven aan een 3e auto op mijn naam :)

Ik zou er een carport voor moeten bouwen, of de Kever moet de garage uit. Zit nu zelfs te twijfelen welke auto mij meer plezier zou opleveren. Oftewel, zou ik de Kever wegdoen voor zoiets? Dan zou ik 'm wel helemaal opnieuw laten spuiten.

Ja dat snap ik wel, en dat zal een afweging zijn die je zelf moet maken. Of we maken er een AW-investeringsplan van! Bijna gegarandeerd rendement. :D

Barri zei:
Eindelijk goede wielboutdopjes voor de naafkapjes:

Waarom zet je er niet een paar fatsoenlijke velgen onder of desnoods wieldoppen?
Je hebt een mooie auto, maar nu rij je de hele winter met die lelijke stalen velgen.

Ik heb gekeken naar Fiat wieldoppen. Die vond ik alleen wat prijzig voor een paar plastic schijven. €50 voor een set. En tweedehands niet te vinden.
Velgen: als mijn zomerbanden op zijn, wil ik 16". Dan gaan de winterbanden op de huidige zomerwielen. Als ik dan de Punto nog heb :D

Mooie Punto heb je, zeker in die kleur, had ik die maar :). Ik heb voor deze winter 15 inch aftermarket velgjes onder mijn Punto Multijet (2014) gegooid. Simpel design maar wel makkelijk schoon te houden: klik

Die aftermarket velgjes staan er ook prima onder.
Ik heb nooit zo begrepen dat mensen 10 tot 20.000 euro uitgeven aan een nieuwe auto en vervolgens 6 maanden op goedkope stalen velgjes gaan rondrijden.
50 euro is wellicht veel geld voor 4 plastic doppen, maar het ziet er wel zoveel beter uit en uiteindelijk is het ook maar 1 tank benzine.

Terug
Bovenaan