Daan 4838350
Startmotor
Na het lezen van jouw bericht heb ik zitten nadenken en ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Enorm bedankt voor je advies.AnnoNu zei:Je bent op zoek naar een vrij nieuwe auto met een lage kilometerstand, maar je wilt er maximaal 5 jaar in rijden met 7.500 km per jaar. Dit vind ik behoorlijk tegenstrijdig en dat maakt dat je duurder zal rijden dan nodig is. Ik zou zo'n auto dan blijven rijden zolang het goed blijft gaan, of als je echt zeker weet dat je na 5 jaar een andere auto wilt terugrekenen vanaf hoe lang een auto meegaat (250.000 km+ en 15+ jaar) en daarmee bepalen wat je voor auto nodig hebt.
Ik zou dus juist op zoek gaan naar een recente auto met veel opties met een hoge kilometerstand, 150.000-200.000 km geen probleem. Zo'n auto moet 'probleemloos' nog 37.500 km erbij kunnen rijden in de komende 5 jaar, tot je nu zegt deze weer weg te doen. Ik zou het dan zonde vinden om nu meer te betalen voor die lagere kilometerstand, omdat je over 5 jaar in je verkoopprijs die lage kilometerstand nauwelijks terug zal zien omdat dan de leeftijd van de auto meer de prijs bepaalt dan de kilometerstand. Maar met je aanschafprijs nu des te meer want nieuw EN lage kilometerstand. Je kunt hier dus op besparen als je wilt. Bij een beetje betrouwbare auto ga je dit niet terugzien in de onderhoudskosten of wat dan ook, alleen in je eigen portemonnee. Tip, koop een auto waarvan de distributieriem al vervangen is als deze er op zit, of bijvoorbeeld bij een Toyota hybride (daar weet ik het van), net na de 90.000 km beurt want die is iets duurder dan de anderen, dat je dat zelf niet hoeft te laten uitvoeren in de komende 37.500 km.
Of je kunt voor een oudere auto gaan, de meeste auto's halen 15 jaar zonder veel problemen, dus je zou tot 10 jaar oud kunnen kijken met een lage (of juist hogere) kilometerstand. Want wat is afgeschreven betaal je niet, maar deze auto's zijn nog lang niet op. Overigens zou dit niet mijn voorkeur hebben, dan loop je qua technische snufjes achter.
Als je zoals nu een recente auto zoekt en koopt met een lage kilometerstand, heeft deze over 5 jaar nog steeds een lage kilometerstand (zeker voor de leeftijd), maar je inruilwaarde zal door de leeftijd van de auto toch niet meer zo hoog zijn als nu, vooral de leeftijd zal dan de prijs bepalen en dan zal blijken dat je ondanks je lagere kilometrage toch behoorlijk veel hebt afgeschreven. Je kunt nu een auto kiezen die relatief waardevast blijkt (bijvoorbeeld Toyota Yaris), maar hoe dat over 5 jaar zal blijken weet je niet vanwege de meespelende switch naar elektrisch rijden.
Bij 7.500 km per jaar zou ik verder niet zo naar het verbruik kijken. Het verschil tussen 1:20 en 1:15 rijden is maar 225 euro per jaar. Dan kun je meer besparen op de afschrijving als je een auto zou kopen die nieuwer is met een wat hogere kilometerstand dan waar je nu op zoekt. Dat kun je dan in het eerste jaar misschien al bijna per MAAND besparen.
De aanschafwaarde is bovendien ook lager, terwijl je wel het gevoel hebt dat er luxe is.
Bovendien kan ik ook de keus maken om de auto dan af te rijden.
Goed om dus de onderhoudsgeschiedenis te weten en het te kopen bij een merk dealer lijkt me ook handig.
Nu ben ik benieuwd: welke opties zijn er in de buurt van de stad Groningen om een proefrit in te maken?
Volgende merken spreken mij dus aan: Space Star 1.2, Kia, i10, Swift en Yaris.
Mocht ik een merk/model zijn vergeten dan hoor ik het graag.
Bedankt Anno.