Automaat auto kopen

Daan 4838350

Startmotor
Hallo,
Ik ben opzoek naar een automaat. Liefst van minimaal bouwjaar 2014 en jonger, <€10.000 en <120.000 km. Zelf ben ik een beginnend bestuurder en heb ik weinig kennis van auto’s. Ik zoek een auto die rijdt op benzine (geen hybride of elektrische auto)
Merken die mij aanspreken: opel, japanse auto’s
Wat raden jullie aan voor als je een automaat auto wil kopen? Merken en dingen waar ik op moet letten etc?
Tips voor auto garages zijn welkom (in omgeving groningen, ongeveer binnen een straal van 70 km).
Ik ben al even opzoek naar een auto. Het is vrij lastig om iets geschiktst te vinden. Is het handig om in het hele land te zoeken naar een auto en eventueel een auto in het Zuiden te kopen? Ivm garantie, onderhoud etc

Alvast bedankt! :)

Een Lexus CT200h is een leuke, luxe auto met automaat. Rond de €10k moet lukken, al zal je qua bouwjaar en mogelijk kilometerstand iets moeten toegeven, maar voor een mooie Lexus is dat geen enkel probleem.

De beste (als ik meest betrouwbare) automaten zijn de eCVT's van Toyota/Lexus die je oa terugvind in de Prius, Auris, Yaris en CT200h. Wel hebben deze andere rijeigenschappen omdat het toerental constant veranderd.

Automaten met fijne rijeigenschappen zijn bijvoorbeeld de DSG automaten van de VAG groep (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) maar bij de oudere bouwjaren kennen deze veel problemen. Tevens de EAT6 automaten van Peugeot/Citroen/Opel zijn erg fijn maar met jouw budget waarschijnlijk niet te krijgen.

Waar je absoluut niet voor moet gaan zijn de zogenoemde robot-automaten. Dit zijn eigenlijk gewoon handgeschakelde autos waarbij een robot het schakelen doet. Deze automaten schakelen zeer langzaam wat het rijplezier niet ten goede komt. Deze automaten vind je vaak in kleine auto's zoals de VW Up of i10.
Dan heb je nog halfautomaten die bijvoorbeeld in de Corsa geleverd zijn.

CVT toerental constant veranderen? Dat is nieuw voor mij. Ik vind conventionele of automaten met dubbele koppeling waarbij je de verzetten voelt dus minder fijn. Geen ervaring met andere bakken.

Goede opties lijken mij de Toyora Yaris Hybrid, en de volledig elektrische Renault Zoe.

Gezien het budget krijg je wel meestal wel een Zoe met accu huur.
Met de 41 kWh accu ( de auto is eerder geleverd met 22 kwh accu) heb je aanzienlijk meer bereik, je betaald afhankelijk van het aantal kilometers per jaar een bepaalde huurprijs, je betaald geen motorrijtuigenbelasting. De kosten per kilometer liggen laag.

Ik heb gekeken tot € 12. 500,00 , dan heb je meer keus.

GT86 zei:
Een Lexus CT200h is een leuke, luxe auto met automaat. Rond de €10k moet lukken, al zal je qua bouwjaar en mogelijk kilometerstand iets moeten toegeven, maar voor een mooie Lexus is dat geen enkel probleem.
Bedankt voor de tip! Ik zie dat het een hybride auto is, maar ik zoek echter een auto die volledig rijdt op benzine, aangezien mij dit het beste lijkt om als eerste auto te doen. Daarnaast ben ik ook op zoek naar een iets compactere auto (stadsauto is prima)

Hybrid zei:
CVT toerental constant veranderen? Dat is nieuw voor mij. Ik vind conventionele of automaten met dubbele koppeling waarbij je de verzetten voelt dus minder fijn. Geen ervaring met andere bakken.

Verzetten voelen is iets dat zeker de laatste 10 jaar niet meer voorkomt met een fatsoenlijk automatische bak. Je ziet het alleen als je naar het toerental kijkt of naar een andere indicatie op het dashboard. Maar voelen doe je het echt niet meer.

Bobslee zei:
De beste (als ik meest betrouwbare) automaten zijn de eCVT's van Toyota/Lexus die je oa terugvind in de Prius, Auris, Yaris en CT200h. Wel hebben deze andere rijeigenschappen omdat het toerental constant veranderd.

Automaten met fijne rijeigenschappen zijn bijvoorbeeld de DSG automaten van de VAG groep (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) maar bij de oudere bouwjaren kennen deze veel problemen. Tevens de EAT6 automaten van Peugeot/Citroen/Opel zijn erg fijn maar met jouw budget waarschijnlijk niet te krijgen.

Waar je absoluut niet voor moet gaan zijn de zogenoemde robot-automaten. Dit zijn eigenlijk gewoon handgeschakelde autos waarbij een robot het schakelen doet. Deze automaten schakelen zeer langzaam wat het rijplezier niet ten goede komt. Deze automaten vind je vaak in kleine auto's zoals de VW Up of i10.
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb onlangs op gaspedaal een Mitsubishi Space Star auto gezien (occassion automaat). Het heeft een bouwjaar van 2015 en een kilometeraantal van 75.000, is dit een goede auto? En klopt het dat alle aziatische auto’s goed zijn?
Zelf vind ik het wel ingewikkeld met al die verschillende soorten automaten. Heb je toevallig ook een advies voor een compactere auto die als brandstof benzine heeft? Hybride of elektrisch gaat mijn voorkeur nu nog niet naar uit.

Heel erg bedankt in ieder geval

ak2 zei:
Goede opties lijken mij de Toyora Yaris Hybrid, en de volledig elektrische Renault Zoe, je krijgt bij de Zoe nog € 2000 aankoopsubsidie.

Gezien het budget krijg je wel meestal wel een Zoe met accu huur.
Met de 41 kWh accu ( de auto is eerder geleverd met 22 kwh accu) heb je aanzienlijk meer bereik, je betaald afhankelijk van het aantal kilometers per jaar een bepaalde huurprijs, je betaald geen motorrijtuigenbelasting. De kosten per kilometer liggen laag.

Ik heb gekeken tot € 12. 500,00 , dan heb je meer keus.
Allereerst erg fijn dat je zoveel moeite hebt gedaan! Echter ben ik wel op zoek naar een benzine automaat (sorry voor het er niet bij vermelden).
Heb je misschien nog andere tips? Ik hoef geen hele grote auto en het is voor recreatieve gedeeltes. Een compacte auto is al heel leuk :)

Hybrid zei:

Afhankelijk van hoe ver je het pedaal in trapt verandert het toerental. Je weet best wat ik bedoel, nergens voor nodig om zo bijdehand te gaan doen.

Daan 4838350 zei:
GT86 zei:
Bedankt voor de tip! Ik zie dat het een hybride auto is, maar ik zoek echter een auto die volledig rijdt op benzine, aangezien mij dit het beste lijkt om als eerste auto te doen. Daarnaast ben ik ook op zoek naar een iets compactere auto (stadsauto is prima)

Wagens zoals de Yaris, auris, ct200h zijn stekkerloze hybrides. Jij gooit er alleen benzine in, de techniek zorgt voor een soepele en zuinige rit. De hybridetechniek van Toyota/Lexus is ook erg betrouwbaar, dus ik vraag me af waarom je liever geen hybride wil? Dat je geen stekkerhybride wil begrijp ik al te goed hoor :D

Gezien de wensen kom je al snel uit bij een benzine auto met half automaat, die zijn vaak minder fijn en iets minder betrouwbaar. Vandaar de Yaris Hybrid en elektrische Zoe. Beide auto's zijn ook erg betrouwbaar.

De Smart ForFour en technisch identieke Renault Twingo 3 hebben een goede, moderne, 6 traps automaat met dubbele koppeling. De Smart heeft standaard ESP, is dus stabieler, maar is ook duurder dan de Twingo. Deze auto's staan bekend als heel betrouwbaar.

Het zijn erg goede stadsauto door de korte draaicirkel en achterwielaandrijving, ze zijn door de motor achterin wel minder stabiel op de snelweg.

Ik sluit me aan bij de reacties van Bobslee en AK2; wil je een fijne, compacte auto met een prettige em betrouwbare automaat dan is de Yaris Hybrid een goede keuze. Beginnen met een benzine-auyo ipv een hybrid? Je zult het verschil niet merken, behalve aan de pomp.

De Yaris hybrid is extreem betrouwbaar en ontzettend zuinig en staat qua techniek en raffinement een heel eind boven het echt kleine spul.

Een Toyota Yaris hybrid is niet het hipste model, kan zijn dat je daar bezwaar tegen hebt, maar een zwarte of juist een goede kleur en een paar leuke lichtmetalen velgen kunnen een hoop doen.

GT86 zei:
Ik sluit me aan bij de reacties van Bobslee en AK2; wil je een fijne, compacte auto met een prettige em betrouwbare automaat dan is de Yaris Hybrid een goede keuze. Beginnen met een benzine-auyo ipv een hybrid? Je zult het verschil niet merken, behalve aan de pomp.

De Yaris hybrid is extreem betrouwbaar en ontzettend zuinig en staat qua techniek en raffinement een heel eind boven het echt kleine spul.

Een Toyota Yaris hybrid is niet het hipste model, kan zijn dat je daar bezwaar tegen hebt, maar een zwarte of juist een goede kleur en een paar leuke lichtmetalen velgen kunnen een hoop doen.

Kan ik me na ruim 3 jaar ervaring volledig bij aansluiten. Een wat saaie, maar heel erg ontzorgende auto. En tot nu toe onder alle omstandigheden (kou, warmte, snelweg, korte ritten) ruim boven 1:20 gereden. Oh en nooit zorgen of hij wel gaat starten. Wel voor een wat leuk aangeklede uitvoering gaan zou ik zelf zeggen.

Daan 4838350 zei:
Bobslee zei:

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb onlangs op gaspedaal een Mitsubishi Space Star auto gezien (occassion automaat). Het heeft een bouwjaar van 2015 en een kilometeraantal van 75.000, is dit een goede auto? En klopt het dat alle aziatische auto’s goed zijn?
Zelf vind ik het wel ingewikkeld met al die verschillende soorten automaten. Heb je toevallig ook een advies voor een compactere auto die als brandstof benzine heeft? Hybride of elektrisch gaat mijn voorkeur nu nog niet naar uit.

De Mitsubishi is een uitstekende auto en betrouwbare auto met lage onderhoudskosten. Het is niet een “drivers” car maar voor wie van A naar B wil meer dan voldoende.
Ik zou wel voor de 1.2 liter versie gaan, verder een cruisecontrol. Ik heb zelf een model uit juli 2014, Instyle en daar zit zo’n beetje alles op. Dit kun je tegen woordig best beneden de 10 mille vinden met relatief lage km-standen.

@ daan de Toyota verso s heeft een cvt automaat en de 3e generatie yaris 1.3 heeft een cvt automaat beide niet. Hybride

Zoals ak2 aangeeft pas op voor half automaten, ze zijn makkelijk te herkennen omdat er geen p-stand op zit

In uithuizen zit nog een Toyota dealer, hoor er wisselende verhalen over, maar half uithuizen rijdt toyota. In grijpskerk zit een fijne mitsubishi dealer, die vast wel een mooie spacestar willen zoeken voor je. De automaat in de spacestar is de beruchte nissan automaat (jatco) daar zijn veel klachten over bekend bij de grotere nissan modellen, ik ken geen klachten over hoe die het volhoudt in de spacestar.

Maar binnen je budget is de verso s een betrouwbare keuze.

@bobslee de i10 heeft een 4traps (y), behalve het allernieuwste model

johan 3600084 zei:
Daan 4838350 zei:
Bobslee zei:

De Mitsubishi is een uitstekende auto en betrouwbare auto met lage onderhoudskosten. Het is niet een “drivers” car maar voor wie van A naar B wil meer dan voldoende.
Ik zou wel voor de 1.2 liter versie gaan, verder een cruisecontrol. Ik heb zelf een model uit juli 2014, Instyle en daar zit zo’n beetje alles op. Dit kun je tegen woordig best beneden de 10 mille vinden met relatief lage km-standen.
Zelf heb ik deze op het oog. Is dit een goede auto? Het is namelijk een 1.0 zonder cruisecontrol
https://www.autowereld.nl/mitsubishi/space-star/1-0-bright-35260502/details.html

Auto encyclopedie zei:
.

Ik had 't ook over 't nieuwste model :LOL:

Maar Daan, niet dat ik je een hybride op wil dringen, verre van zelfs, maar waarom zou je die niet willen? Ik ben gewoon benieuwd

@TS hoeveel km per jaar denk je te gaan rijden?

Verder ben ik het eens met de reacties hierboven, als je een betrouwbare benzine-auto met automaat zoekt ben je met een hybride als de Toyota Yaris normaliter voor een heel lange tijd verzekerd van een relatief goedkoop rijdend en betrouwbaar vervoermiddel. De aandrijflijn wordt geroemd om z'n bulletproofheid, door de hybride techniek heeft de auto ook bepaalde onderdelen NIET die bij andere auto's nogal eens tot hoge onkosten leiden, vroeg of laat. Denk daarbij aan geen distributieriem/ketting, geen koppeling, geen versnellingsbak (maar een bulletproof planetair tandwielsysteem waar weinig mankementen van bekend zijn), geen startmotor (benzinemotor wordt aangezwengeld door de elektromotor). Het regeneratief remmen zorgt ervoor dat het vrij zeldzaam is dat er onder 250.000 km remschijven moeten worden vervangen, mits niet verroest doordat er te weinig mee wordt gereden en niet af en toe flink mee wordt geremd. Kortom, je hebt dan een auto waar je een hele tijd mee vooruit kan. Je moet bij veel andere automaten altijd maar afwachten hoe lang ze het uithouden tot je er kosten aan krijgt.

De reden dat ik vraag naar je kilometrage, is dat hybride Toyota's door hun imago gewild en dus wellicht iets duurder zijn en ze zitten vaak 1-2 tredes hoger in de wegenbelasting doordat ze iets zwaarder zijn. Als je maar 5.000 km per jaar denkt te gaan rijden dan is het wellicht interessanter om naar een andere auto te kijken, dan zou ik eerder voor een niet-hybride auto gaan met een degelijke automaat (geen half-/semi-automaat). Maar zeker als je matig tot veel kilometers maakt dan is zo'n hybride erg interessant, omdat ze gewoonlijk lange tijd tot hoge kilometerstand goedkoop te rijden zijn.

De Toyota/Lexus-hybrides komen met de eCVT-transmissie. Zoals eerder genoemd veranderen de toeren dan met de positie van je voet, dieper intrappen = hogere toeren = sneller weg = meer herrie. Het zorgt ervoor dat je rap en schokvrij als eerst weg kunt zijn bij een stoplicht (met veel toeren), maar je kunt ook rustig wegrijden, dat heb je met je voet in de hand. Bij constante snelheid op snelweg is het juist aangenaam rustig in de auto, de eCVT zit dan juist opvallend laag in z'n toeren. Je kunt met zo'n Yaris heel zuinig rijden, minimaal 1:20 moet makkelijk haalbaar zijn, er zijn er die zelfs zuiniger dan 1:25 rijden, het ligt aan je route en rijstijl. Dat je hybride rijdt in plaats van een benzineauto merk je in de praktijk als bestuurder nauwelijks, de auto bepaalt zelf wanneer hij elektrisch of op benzine rijdt en hoe hij de nodige PK's uit beide motoren haalt. Hoewel je het wel iets kunt beïnvloeden en nog iets zuiniger kunt rijden als je de auto beter leert kennen.

Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:
.

Maar Daan, niet dat ik je een hybride op wil dringen, verre van zelfs, maar waarom zou je die niet willen? Ik ben gewoon benieuwd
Ik denk dat de voornaamste reden is waarom ik het niet als voorkeur had omdat het nogal onbekend is voor mij en ik heb in mijn omgeving niet veel kennissen die weten hoe zo’n hybride auto werkt. Ik denk dat ik onder de 10.000 km zal gaan rijden op jaarbasis.
Zelf heb ik een aantal vragen bij aanschaf van een hybride auto:
- Hoe lang kan een hybride auto rijden, zonder te tanken?
- Zijn de onderhoudskosten relatief laag?
- Is een hybride auto makkelijk te verkopen na 5 jaar ongeveer? Is er veel vraag na?
- Op welke sites kan je zo’n auto vinden bij mij in de buurt? (gaspedaal zag ik geen keus)

Bedankt voor het meedenken &#128516;

De ene hybride is de andere niet maar die van Toyota zijn zeer betrouwbaar. Hier een lijst met tweedehands Yaris < 11 k Euro en tot 160k km omdat ze zo betrouwbaar zijn, leeftijd is ook geen probleem.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?pmax=11000&kmax=160000&pc=9700&strl=75&srt=pr-a

Daan 4838350 zei:
Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:
.

Ik denk dat de voornaamste reden is waarom ik het niet als voorkeur had omdat het nogal onbekend is voor mij en ik heb in mijn omgeving niet veel kennissen die weten hoe zo’n hybride auto werkt. Ik denk dat ik onder de 10.000 km zal gaan rijden op jaarbasis.
- Is een hybride auto makkelijk te verkopen na 5 jaar ongeveer? Is er veel vraag na?
- Op welke sites kan je zo’n auto vinden bij mij in de buurt? (gaspedaal zag ik geen keus)

1. Tja dat hangt af van welk model je kiest natuurlijk. De meeste Toyota hybrides verbruiken afhankelijk van rijstijl tussen de 1:18 en 1:21 dus als je een tank van 40 liter hebt kun je grofweg 800 kilometer op een tank rijden.
2. Onderhoudskosten zijn misschien wat hoger, dat komt omdat de onderhoudsinterval bij Toyota/Lexus 15000km/1 jaar is. De beurten zijn echter niet duur en deze auto's zijn erg betrouwbaar waardoor je weinig geconfronteerd wordt met defecten/storingen. Daarnaast remt de auto veel op de elektromotor waardoor de remblokken en remschijven veel minder snel slijten.
3. Ja, hybride is gewild, je ziet nu dat bijvoorbeeld een Toyota Auris wel wat duurder is dan een soortgenoot in datzelfde segment (bijv een Astra, Megane, 308). Het verkopen van een hybride zal makkelijk gaan.
4. Als je 10000 euro uit wil gaan geven, is het dan een probleem om een keer wat verder te rijden om naar een auto te gaan kijken?
Maar ok, ik heb even gezocht voor je, van elk model willekeurig eentje

CT200h

Auris

Yaris

Daan 4838350 zei:
Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:
.

Bij een hybride moet je gewoon tanken , die rijdt niet zonder benzine. Een stekker hybride kan soms heel lang rijden zonder te tanken, maar een hybride zonder stekker is meer ter ondersteuning. Een yaris hybride loont als snel tegen een yaris 1.3. Een reden dat je voor een niet hybride gaat is als je bijvoorbeeld als je met een eriba puk of een vouwagen op vakantie gaat of af en toe met een kleine aanhangwagen gaat rijden, hoe het met een fietsendrager zit weet ik even niet zo goed.

ik heb ze hier allemaal even voor je op een rijtje gezet
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=62500&id2=66188&id3=60029

oh ja dit vond de consumentenbond in en tot 2019 trouwens van de verso S
https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf

wil je graag in verhouding zo nieuw mogelijk rijden en 6.000 euro in je zak houden , dan is dit wellicht nog een optie, ga je wel over je km grens heen en verbruik goed je best doen om 1 op 13/14 te halen
https://www.wouw.nl/occasions-kopen/27928028

27928028-2.jpg

@ bobslee wil je feestje niet verpesten , maar ik tel 2x geen oordeel van de km stand door de RDW en 1 verkocht exemplaar. Overigens wel ontzettende mooie sugesties.

Auto encyclopedie zei:
@ bobslee wil je feestje niet verpesten , maar ik tel 2x geen oordeel van de km stand door de RDW en 1 verkocht exemplaar. Overigens wel ontzettende mooie sugesties.

Ik typte dan ook dat ik er willekeurig 3 gezocht had die enkel aan het budget voldeden en enigszins in de buurt van Groningen waren.
Heb verder niet naar de auto zelf gekeken. Wat ik ermee wil zeggen is dat er heus wel iets te vinden is daar in de omgeving en anders zal er even gereden moeten worden.
Maar als je 10000 euro uit gaat geven kun je heus wel 50 euro aan brandstof (of een treinkaartje) besteden.

Zou gewoon lekker iets relatiefs recents kopen.
Echt geen idee waarom je als beginnend bestuurder met die paar duizend kilometers per jaar meteen perse een hybride moet kopen die 2x zo oud is en gemiddeld ook meer dan 2-3x zoveel op de teller heeft staan.

Je bent bekend/vertrouwd met Opel.
Zie hier, 2016, pas 35k gelopen, NAP, volop luxe opties ( climate control, half leer, parkeersensoren, lichtmetaal, etc. )
Wel ietsies boven budget maar staat wel bij je in de buurt. Als je iets verder weg kijkt is 2017 makkelijk mogelijk, zelfs sommige 2018 auto's passen rond je budget. Dit voorbeeld is een Innovation uitvoering, de meest luxe mogelijkheid op de Karl.

Opel Karl 1.0 Innovation

Bobslee zei:
Auto encyclopedie zei:

Ik typte dan ook dat ik er willekeurig 3 gezocht had die enkel aan het budget voldeden en enigszins in de buurt van Groningen waren.
Heb verder niet naar de auto zelf gekeken. Wat ik ermee wil zeggen is dat er heus wel iets te vinden is daar in de omgeving en anders zal er even gereden moeten worden.
Maar als je 10000 euro uit gaat geven kun je heus wel 50 euro aan brandstof (of een treinkaartje) besteden.
Er is inderdaad wel wat keus in mijn buurt, alleen nogal beperkt. Is het wel handig om een auto te kopen in het zuiden van het land ivm garantie? Mocht er iets mis zijn met de auto moet je namelijk best wel een end rijden. Zal je bovag garantie altijd aanraden?

Total Loss zei:
Echt geen idee waarom je als beginnend bestuurder met die paar duizend kilometers per jaar meteen perse een hybride moet kopen die 2x zo oud is en gemiddeld ook meer dan 2-3x zoveel op de teller heeft staan.

Zie hier, 2016, pas 35k gelopen, NAP, volop luxe opties ( climate control, half leer, parkeersensoren, lichtmetaal, etc. )
Wel ietsies boven budget maar staat wel bij je in de buurt. Als je iets verder weg kijkt is 2017 makkelijk mogelijk, zelfs sommige 2018 auto's passen rond je budget. Dit voorbeeld is een Innovation uitvoering, de meest luxe mogelijkheid op de Karl.

Opel Karl 1.0 Innovation

Dan zit je met zo'n vervelende robot-automaat. Ok, je moet er van houden, maar ik wil TS wel aanraden een goede proefrit te maken met zo'n automaat. Zeker even door de stad/dorp, provinciaal en de snelweg op.

Volt zei:
De ene hybride is de andere niet maar die van Toyota zijn zeer betrouwbaar. Hier een lijst met tweedehands Yaris < 11 k Euro en tot 160k km omdat ze zo betrouwbaar zijn, leeftijd is ook geen probleem.

https://www.gaspedaal.nl/toyota/yaris/hybride?pmax=11000&kmax=160000&pc=9700&strl=75&srt=pr-a
Heel erg bedankt voor het zoeken! Ik denk dat hier wel wat tussen moet zitten. Als ik het dus goed begrijp dan werkt hybride (zonder kabel) hetzelfde als benzine. Het is natuurlijk wel een andere motor, maar meer ook niet?

Daan 4838350 zei:
Volt zei:

Heel erg bedankt voor het zoeken! Ik denk dat hier wel wat tussen moet zitten. Als ik het dus goed begrijp dan werkt hybride (zonder kabel) hetzelfde als benzine. Het is natuurlijk wel een andere motor, maar meer ook niet?

Voor jou als gebruiker werkt het hetzelfde. Je trapt het gaspedaal in en de auto zorgt er met een hoop magie voor dat je vooruit gaat. De ene keer is dat op de benzinemotor, dan op de elektromotor en een andere keer weer met een combinatie van de twee. Je merkt zelf echt heel weinig van de techniek die schuil gaat onder de motorkap.
Wat je wel merkt is het verbruik, dat is namelijk laag.

De motor is een gewone benzinemotor zonder turbo. De elektromotor zit hieraan verbonden (middels een planetair tandwielstelsel, google maar eens) waardoor de elektromotor de benzinemotor ondersteunt.

De accu's worden opgeladen tijdens het remmen of stationair draaien van de motor. Zodoende is er geen stekker nodig.

Total Loss zei:

Opel Karl 1.0 Innovation
Allereerst bedankt voor het uitzoeken.
Waarom raden de meeste mensen mij hier aan om dan een hybride auto te kopen? Ik dacht namelijk voordat ik deze topic startte precies hetzelfde als jou. Hoe nieuwer hoe beter en goed kijken naar KM aantal. Ook ivm inruilwaarde kan dit handig zijn.
Echter lijkt dit mij niet een geschikte auto. De mensen hier waarschuwen mij voor het kopen van een automaat die wordt gestuurd door een robot met schakelen (er staan geen P bij).
Mocht je nog andere alternatieven hebben hoor ik het graag! Ik ben niet echt merk gebonden, als het maar een leuke en goede auto is voor een jonge gast van 23 :)

Daan 4838350 zei:
Total Loss zei:

Opel Karl 1.0 Innovation
Allereerst bedankt voor het uitzoeken.
Waarom raden de meeste mensen mij hier aan om dan een hybride auto te kopen? Ik dacht namelijk voordat ik deze topic startte precies hetzelfde als jou. Hoe nieuwer hoe beter en goed kijken naar KM aantal. Ook ivm inruilwaarde kan dit handig zijn.
Echter lijkt dit mij niet een geschikte auto. De mensen hier waarschuwen mij voor het kopen van een automaat die wordt gestuurd door een robot met schakelen (er staan geen P bij).
Mocht je nog andere alternatieven hebben hoor ik het graag! Ik ben niet echt merk gebonden, als het maar een leuke en goede auto is voor een jonge gast van 23 :)

Nou, laat ik vooropstellen dat de suggestie van Total Loss helemaal niet verkeerd is hoor. Maar ik zet het even op een rijtje voor je:

Zoek je een betrouwbare automaat: eCVT van Toyota/Lexus, deze hebben hele andere rijeigenschappen dan 'normale' automaten waar je aan moet wennen
Zoek je een soepele automaat: DSG/EAT6/EDC , deze hebben hele soepele rijeigenschappen maar zijn niet altijd even betrouwbaar en zijn prijzig
Zoek je een goedkope automaat: robotbak zoals in de Karl hierboven, de een vind het verschrikkelijk rijden, de ander juist fijn, maar verwacht geen sportieve of vlotte schakelacties. Mocht het model je wel aanspreken, ga dan gewoon eens proefrijden. Misschien vind jij het een prima automaat.

Tsja ik denk dat je gewoon zelf moet ervaren en bepalen of dat type Automaat wel of niet iets voor je is. Niet voor niks dat er tig modellen rondrijden met dat soort/types Automaatbakken, zal toch wel werken blijkbaar. Ik zou als beginnend bestuurder trouwens helemaal geen automaat nemen ( tenzij je automaatrijbewijs hebt natuurlijk) Eerst maar eens ervaring opdoen in een schakelauto, makkelijker indien je ooit een vervangauto krijgt, een auto wil huren of wil lenen. Bovendien goedkoper in zowat alles ( aanschaf, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en vaak ook verbruik ) Bij hele nieuwe of duurdere auto's een ander verhaal omdat automaten wel steeds beter worden.

Mijn advies is om geen hybride Yaris te kopen, maar een hybride Auris.

De Yaris kost 2e hands bijna net zoveel als een Auris.
Echter de aandrijflijn van de Yaris, de 1.5 Hybride, is echt ondermaats op de snelweg. Daarnaast is de Auris in alle opzichten een stapje beter. De hatchback is niet zo groot.
Bovendien vind ik de Auris hatchback mooier en beter passen bij een jong iemand.

Een Auris hybride is ook een prima optie.

Overigens kijk ook gewoon welke auto je leuk vind, ik heb bijvoorbeeld gereden met een Fiat 500 1.2 4 cilinder met halfautomaat, als je niet al te veel haast hebt dan gaat dat echt prima.

De EAT 6 en 8 automaten van Peugeot /Citroën/ DS/ Opel komen van het Japanse Aisin, dit zijn traditionele automaten, en staan goed aangeschreven.

Renault gebruikt net als o.a. Mercedes, en Nissan in de Twingo 3, Clio 4 en 5 etc. Automaten met dubbele koppeling van het Duitse Getrag/ Magna. In latere bouwjaren vind je niet veel problemen. Pproblemen komen vaak door het te heet worden door bijvoorbeeld een erg zware caravan, of te weinig de olie verversen.

Ik heb zelf een Renault Clio met 7 traps automaat met dubbele natte koppeling uit 2020. De auto rijdt er heel fijn mee.

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik denk dat mijn voorkeur nu inderdaad uitgaat naar een hybride auto van bovenstaande merken.
Zijn er verder nog nadelen van een hybride auto (automaat) ten opzichte van automaat (benzine)? Bijvoorbeeld duur in verzekering of iets?

Een hybride auto is door de dubbele aandrijving en accu zwaarder, dus vaak duurder in de motorrijtuigenbelasting en verzekering. Hybride Toyota's zijn ook aantrekkelijk voor autodieven omdat sommige onderdelen duur zijn. Dit zorgt ook voor hogere verzekeringspremies.

Toyota gebruikt een CVT automaat, hierdoor gaat het motortoerental niet zoals het volgens je gevoel gaat. Voor haastige bestuurders kan een Toyota dus relatief lawaaiig overkomen door de soms hoge motortoerentallen.

Voor de rest is een Toyota hybride heel betrouwbaar en zuinig met brandstof.
De onderdelen van een Toyota zijn vaak wel (wat) duurder, maar gaan gelukkig weinig kapot. Hybrides zijn op dit moment populair dus niet heel goedkope occasions.

Inderdaad wat ak2 al typt. Iets hoger gewicht dus iets meer mrb. Daar staat tegenover dat het verbruik lager is en de remmen niet zo snel slijten als bij een gewone auto.

Onderaan de streep is een hybride voordeliger. Ja, ze zijn wat duurder in aanschaf maar ze schrijven ook minder hard af.

Maak er wel een goede proefrit mee, zoals al veel gezegd heeft een CVT automaat een karakter waar je aan moet wennen.

Een hybride auto, zoals de Auris heeft nadelen:
- Je kunt geen aanhanger trekken. Een fiets meenemen kan wel, je krijgt dan een speciale trekhaak met een pukkel erop.
- Geen sportief aandrijflijn (héél indirect)
- Laag koppel, dus de auto rijdt in hoge toeren bij gasgeven en heuvels op

Laag koppel? Door de elektromotor heeft ie juist meer koppel dan een moderne downsize turbomotor.

De 1.8 hybride van Toyota levert 207Nm, een willekeurig voorbeeld; de meest recente Opel Astra 1.2 turbo levert 195Nm

Dat de eat bak niet altijd even betrouwbaar is, is voor mij nieuw, maar 1 vinden binnen het budget van 10.000 euro lijkt me een uitdaging. Het is denk ik eerder dat een puretech motor onbetrouwbaar is dan de eat bak.

De yaris 1.3 cvt automaat is 1 categorie minder zwaar dan de hybride yaris.

@daan qua automaat is de spacestar een betere keuze dan de Opel Karl.

Bobslee zei:
Laag koppel? Door de elektromotor heeft ie juist meer koppel dan een moderne downsize turbomotor.

De 1.8 hybride van Toyota levert 207Nm, een willekeurig voorbeeld; de meest recente Opel Astra 1.2 turbo levert 195Nm
Als je op de snelweg een beetje wil accelereren, springt de motor direct in de hogere toeren. Het bekende 'loeien'.
Andere auto's, met name met turbo, gebeurt dat niet en krijg je de push die je nodig hebt vanuit de lage toeren.
Die Astra heeft die koppel al bij 1500 toeren. Auris pas bij 4500?
Bij die Astra rij je dus geruisloos over de snelweg, ook in heuvelachtig gebied. Door de koppel rijdt het op de snelweg als een automaat, schakelen niet nodig.
De Auris maakt bij elke acceleratie en heuvel een bak herrie. De geluidsisolatie is ook ondermaats, dus dat bij elkaar is een nadeel.
Daarom moet je een proefrit maken om te kijken of de auto bij je past.

Maar.... in de Auris is dit al stukken beter dan in de Yaris Hybrid, daar is het probleem 4x zo groot. Daarom raadt de Yaris af.

Overigens: Toyota heeft ook een Auris en Yaris met CVT automaat die niet Hybride zijn. Die hebben de nadelen niet: wel aanhanger, minder geloei. Verbruiken wel iets meer, zijn in aanschaf en belasting iets goedkoper.

Als je voor een niet hybride toyota automaat gaat, pas dan ontzettend op dat je niet een generatie aanschaft met een half automaat, maar 1 met een cvt automaat.

Een 4 traps automaat maakt ook een bak herrie als je plank gas geeft, wellicht is een traditionele automaat met tip tronic een optie.

spoiler alert zei:
Bobslee zei:

Als je op de snelweg een beetje wil accelereren, springt de motor direct in de hogere toeren. Het bekende 'loeien'.
Andere auto's, met name met turbo, gebeurt dat niet en krijg je de push die je nodig hebt vanuit de lage toeren.
Die Astra heeft die koppel al bij 1500 toeren. Auris pas bij 4500?
Bij die Astra rij je dus geruisloos over de snelweg, ook in heuvelachtig gebied. Door de koppel rijdt het op de snelweg als een automaat, schakelen niet nodig.
De Auris maakt bij elke acceleratie en heuvel een bak herrie. De geluidsisolatie is ook ondermaats, dus dat bij elkaar is een nadeel.
Daarom moet je een proefrit maken om te kijken of de auto bij je past.

Maar.... in de Auris is dit al stukken beter dan in de Yaris Hybrid, daar is het probleem 4x zo groot. Daarom raadt de Yaris af.

Overigens: Toyota heeft ook een Auris en Yaris met CVT automaat die niet Hybride zijn. Die hebben de nadelen niet: wel aanhanger, minder geloei. Verbruiken wel iets meer, zijn in aanschaf en belasting iets goedkoper.

Hmm, eea is wel afhankelijk van rijstijl hoor. Mijn CT200h (1.8 hybrid) schiet niet zomaar naar de 4500 toeren, daarvoor moet ik 'm haast plankgas intrappen. Bij gewoon normaal gebruik komt de motor niet boven de 3000/3500 toeren en dan valt het met de herrie ook nog mee, terwijl je wel gewoon goed vooruit komt.
De 1.5 hybrid van de Yaris heb ik persoonlijk geen ervaring mee dus misschien dat het daar erger is.

Aan de hand van de reacties heb ik toch besloten om geen Hybride auto te nemen van bovenstaande merken.
Waarom niet? Omdat dit mij een auto lijkt die niet handig is voor een beginner op het gebied van auto’s. Zo’n type auto is niet te vinden voor mijn budget (tenzij je een auto wil die al enorm veel KM’s heeft gereden). €10.000 is bovendien ook echt het maximale wat ik ervoor wil uitgeven. Daarnaast denk ik ook dat mocht ik zo’n auto nemen, all risk verzekeren ook handig is. Helemaal als beginnend bestuurder worden de kosten voor mij dan te hoog. Aangezien ik nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd + de motorrijtuigenbelasting is ook duurder.

Ik blijf dus bij mijn keuze dat ik graag een Automaat auto wil (benzine). Een rijbewijs voor handgeschakeld heb ik niet.
Ik weet ondertussen dat ik dus niet moet gaan voor een semi-automaat. Dit wordt namelijk geschakeld door een robot (staat geen P bij).
Zijn er merken die hierbij goed zijn aangeschreven (bouwjaar minimaal 2014?) dit zijn relatief nieuwe modellen, dus ik verwacht daar niet veel problemen mee.
Zelf heb ik gekeken op Gaspedaal en voornamelijk deze merken komen eruit:
Peugeot 107
Citroën
Toyota Aygo
Seat Mii
VW Up

Hebben jullie adviezen van deze auto’s of dit goede automaten zijn of raden jullie andere merken (benzine) aan?

Alvast bedankt!

@daan al je 5 voorbeelden hebben een semi automaat, 1 zonder p-stand

Andere goede niet hybride modellen met een goede automaat had ik al benoemd.

Daan 4838350 zei:
Aan de hand van de reacties heb ik toch besloten om geen Hybride auto te nemen van bovenstaande merken.
Waarom niet? Omdat dit mij een auto lijkt die niet handig is voor een beginner op het gebied van auto’s. Zo’n type auto is niet te vinden voor mijn budget (tenzij je een auto wil die al enorm veel KM’s heeft gereden). €10.000 is bovendien ook echt het maximale wat ik ervoor wil uitgeven. Daarnaast denk ik ook dat mocht ik zo’n auto nemen, all risk verzekeren ook handig is. Helemaal als beginnend bestuurder worden de kosten voor mij dan te hoog. Aangezien ik nog geen schadevrije jaren heb opgebouwd + de motorrijtuigenbelasting is ook duurder.

Ik blijf dus bij mijn keuze dat ik graag een Automaat auto wil (benzine). Een rijbewijs voor handgeschakeld heb ik niet.
Ik weet ondertussen dat ik dus niet moet gaan voor een semi-automaat. Dit wordt namelijk geschakeld door een robot (staat geen P bij).
Zijn er merken die hierbij goed zijn aangeschreven (bouwjaar minimaal 2014?) dit zijn relatief nieuwe modellen, dus ik verwacht daar niet veel problemen mee.
Zelf heb ik gekeken op Gaspedaal en voornamelijk deze merken komen eruit:
Peugeot 107
Citroën
Toyota Aygo
Seat Mii
VW Up

Hebben jullie adviezen van deze auto’s of dit goede automaten zijn of raden jullie andere merken (benzine) aan?

Alvast bedankt!

Ik kan je oprecht niet volgen hoor.
Een hybride voelt voor jou als bestuurder aan als elke andere auto. Wat er onder de motorkap gebeurt heb je zelf nauwelijks invloed op en dat hoef je ook helemaal niet te hebben. Voor 10000 euro koop je een prima Toyota/Lexus hybride. Ze zijn enorm betrouwbaar dus een hoge kilometerstand hoeft helemaal geen punt te zijn.

Alle auto's die jij noemt (al is Citroën een merk en geen model) zijn robot of semi automaten. Juist daar wil je niets mee te maken hebben als beginnend bestuurder.

De enige plausibele reden waarom je geen Toyota/Lexus eCVT zou willen is als je circuit/race ambities hebt met de auto, want dan moet je zo'n automaat niet hebben.

Terug
Bovenaan