Aso Parkeren

Ik heb vooral een hekel aan die lui in Mercedes-Benz busjes die 2 m. achter je gaan rijden als je nog netjes 55 kmu in de bbk rijdt. Die lui kunnen nauwelijks schrijven maar denken wel dat iedereen voor hen opzij moet gaan.

vectra V6 zei:
--BUMP-- zei:
Wat een generalisering weer.... dat het bij jouw bedrijf zo gaat wil niet zeggen dat het overal zo is!
Bovendien spreek je jezelf tegen: als de hoogste 'rang' het meest hersenloos parkeert, dan zou de directeur toestemming geven om zijn eigen auto op een container te plaatsen? o_O

Directie, Die hadden een eigen hoekje, en stonden niet in de Weg...

Het is maar GOED!! dat jullie niet de hele dag door de stad aan het karren zijn door de kleine straatjes waar menig Jonge vooral Duurdere klasse auto half op de weg staat.. zodat ik er vrij lastig danwel NIET voorbij kan komen.

Niet Alleen BMW's hoor, ook het volgende komt veel voor op deze manier:
- Range Rover
- Mercedes Benz
- Lexus
- Jaguar
- Vag Groep auto's (vooral de grotere typen en Audi's)
- Ford (Mondejojo's)
- Jup ja, Ook Insignia's van OPEL kom ik zo steeds vaker tegen.

dus eigenlijk ben ik niet aan het generaliseren, maar vertel ik gewoon de Bevindingen, en dat ik de Echte Opel rijders eigenschappen bevestig??? ja kan, Welke zijn dat, er zijn (gelukkig zoveel verschillende typen mensen die dit merk bezitten danwel besturen.

Dagelijks rijdt ik overigens Mercedes-Benz

Willem
Extra rijcursus misschien?
Of een cursus relativeren en misschien iets minder generaliseren.
haarr zei:
tis Me Wat willem.
Lol:) Denk niet dat Willem de ironie snapt.

Toch ben ik het wel met Willem eens: er is een groep mensen die heel bewust het voertuig verlaten in plaats van parkeren. Je ziet het al aan de Geelhoed foto's: twee keer dezelfde bruine Volvo doet vermoeden dat deze Volvo bestuurder wel een cursus parkeren voor überprutsers kan gebruiken. Die groep mensen die Willem noemt, klinkt mij bekend. Ik zie een lijstje auto's die de voorkeursmodellen zijn voor veelrijders.

Maar ja, juist van een veelrijder zou je verwachten dat die geen moeite hebben het blikje netjes te parkeren. Toch zie je juist de beginnende / onervaren bestuurder moeite doen om de auto netjes te parkeren (waarbij de opmerking past dat het een enkele keer een vrijwel kansloze poging is).

Die Volvo rijder is waarschijnlijk heel zuinig op zijn auto. Hij heeft daar idd een aso oplossing voor gevonden.

Hier in de straat is het helaas ook nodig. Wij parkeren ook met 6 auto's op 7 plekken. Ze zijn zo smal dat je er al bijna niet uit komt, zeker niet met een 2-deurs auto. Daarnaast heb je ook van die aso's die hun deur maar lekker tegen de auto van de buurman aanflikkeren. Dat is de reden waarom veel mensen ruim parkeren.

In winkelcentra pak ik al bewust het parkeerdek, bovenste laag van de garage, achterste hoekje van de parkeerplaats. Dit om er voor te zorgen dat je je auto na 4 jaar winkels bezoeken je auto nog een beetje knap kan inleveren.

Jaja de aso-Volvo-leaserijder is best zuinig op zijn blik. Let op zijn brandstofverbruik en rijdt niet altijd 140 links. Of waren dat nou de Pruisrijders?

rke zei:
Toch ben ik het wel met Willem eens: er is een groep mensen die heel bewust het voertuig verlaten in plaats van parkeren. Je ziet het al aan de Geelhoed foto's: twee keer dezelfde bruine Volvo doet vermoeden dat deze Volvo bestuurder wel een cursus parkeren voor überprutsers kan gebruiken. Die groep mensen die Willem noemt, klinkt mij bekend. Ik zie een lijstje auto's die de voorkeursmodellen zijn voor veelrijders.

Maar ja, juist van een veelrijder zou je verwachten dat die geen moeite hebben het blikje netjes te parkeren. Toch zie je juist de beginnende / onervaren bestuurder moeite doen om de auto netjes te parkeren (waarbij de opmerking past dat het een enkele keer een vrijwel kansloze poging is).
Bron? Onderbouwing?

Kuch, BS!

Wat een hoop onzin in die paar zinnen. Vol met aannames, veronderstellingen en eigen onderbuik gevoelens welke gebracht worden alsof het feiten zijn.

Eigenaar van die Volvo is gewoon niet goed, als je zo bang bent dat er iets met je auto gebeurt, moet je hem lekker in een geconditioneerde tent in de kelder zetten. Kies je er voor om met dat ding aan het verkeer deel te nemen, heb je je ook aan de voorwaarden te houden. Er komt natuurlijk een keer een moment dat hij de verkeerde tegenkomt en tja, hoewel niet de bedoeling is dat ergens wel begrijpelijk.

Valt dit ook onder aso parkeren?
Kost de gemeenschap € 1000 per jaar.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/15-03-2013/burgemeester-spijkenisse-kan-niet-inparkeren

vectra V6 zei:
Het is maar GOED!! dat jullie niet de hele dag door de stad aan het karren zijn door de kleine straatjes waar menig Jonge vooral Duurdere klasse auto half op de weg staat.. zodat ik er vrij lastig danwel NIET voorbij kan komen.

- Range Rover
- Mercedes Benz
- Lexus
- Jaguar
- Ford (Mondejojo's)

Huilie huilie. Mensen met grote auto's zijn gemeen en jij bent klein. En dat is niet eerlijk.

Tikkeltje gefrustreerd dat je carrière de grond nooit heeft verlaten?

sta ik hier nu ook a-sociaal geparkeerd? (buitenom het feit dat ik een haartje scheef sta :p )

22yx45.jpg

4vgs4i.jpg

de Renault stond al geparkeerd, maar ik vond het zo wel ff mooi uitkomen ;)

michel1975 zei:
rke zei:
Ok, het is inderdaad een aanname dat veelrijders kunnen parkeren. Mijn excuses.
Ow ja was even vergeten dat jij de ironie ook niet snapt. Mijn excuses.

Weinig ironie in jouw post want dit "Ironie (uit het Grieks: εἰρωνεία (eirooneia) = geveinsde onwetendheid) is een stijlfiguur waarbij dat wat klaarblijkelijk gezegd wordt, afwijkt van dat wat bedoeld wordt. Zodoende is ironie veelal alleen herkenbaar voor de geoefende of ingewijde verstaander. Om het verschil tussen het gezegde en het bedoelde uit te drukken, kan de ironie gebruik maken van verschillende andere stijlfiguren, zoals sarcasme en understatement. Met gezichtsuitdrukkingen en intonatie kan de gebruiker van ironie aan de verstaander extra hints geven dat zijn uitspraak niet letterlijk bedoeld is." is ironie en een gezichtsuitdrukking kan niet op een digitaal forum. Waarvan akte...;)

wibi zei:
michel1975 zei:
rke zei:

Weinig ironie in jouw post want dit "Ironie (uit het Grieks: εἰρωνεία (eirooneia) = geveinsde onwetendheid) is een stijlfiguur waarbij dat wat klaarblijkelijk gezegd wordt, afwijkt van dat wat bedoeld wordt. Zodoende is ironie veelal alleen herkenbaar voor de geoefende of ingewijde verstaander. Om het verschil tussen het gezegde en het bedoelde uit te drukken, kan de ironie gebruik maken van verschillende andere stijlfiguren, zoals sarcasme en understatement. Met gezichtsuitdrukkingen en intonatie kan de gebruiker van ironie aan de verstaander extra hints geven dat zijn uitspraak niet letterlijk bedoeld is." is ironie en een gezichtsuitdrukking kan niet op een digitaal forum. Waarvan akte...;)
Knap bij elkaar geGoogled. Net als al je wijsheid. Maar negeer me gewoon lekker doe ik dat ook weer bij jou. Bevalt me namelijk uitstekend.

lycan_Capri zei:
sta ik hier nu ook a-sociaal geparkeerd? (buitenom het feit dat ik een haartje scheef sta :p )

22yx45.jpg

4vgs4i.jpg

de Renault stond al geparkeerd, maar ik vond het zo wel ff mooi uitkomen ;)
Jazeker, want je staat nu op het wandelpad.

Dat is behoorlijk asociaal mag ik wel zeggen.

stoterstangen90 zei:

nee hoor want de uitgang zit op ± 30m aan de linkerkant van de foto
daarbij een wandelende persoon kan er nog makkelijk langs en ik weet zeker dat ik geen rode lak op de blauwe auto krijg

michel1975 zei:
wibi zei:
michel1975 zei:
rke zei:

Knap bij elkaar geGoogled. Net als al je wijsheid. Maar negeer me gewoon lekker doe ik dat ook weer bij jou. Bevalt me namelijk uitstekend.

een correctie is op zijn plaats als je anderen ergens van beschuldigd wat niet waar kan zijn. Had zelf ge'googled'...

lycan_Capri zei:
stoterstangen90 zei:

daarbij een wandelende persoon kan er nog makkelijk langs en ik weet zeker dat ik geen rode lak op de blauwe auto krijg

De kans dat één of andere moraalridder ff zijn sleutel over je zijkant heen trekt is groter, als ik zo in dit topic lees.

Aras zei:
lycan_Capri zei:
stoterstangen90 zei:

De kans dat één of andere moraalridder ff zijn sleutel over je zijkant heen trekt is groter, als ik zo in dit topic lees.

Ik denk dat dat wel gaat meevallen, want zo te zien hebben meerdere "blokken" die ruimte, en niet doorlopend waardoor mij eerder lijkt dat het géén looppad is maar gewoon een wat ongunstige verdeling van de pilaren. Ik had persoonlijk de parkeervlakken iets groter gemaakt om zo 2 ruimere vakken te maken. Nu staat die ruimte gewoon niets te doen, terwijl mensen met de deuren tegen elkaar beuken....

LoveMyJeep zei:
Aras zei:
lycan_Capri zei:
stoterstangen90 zei:

Ik denk dat dat wel gaat meevallen, want zo te zien hebben meerdere "blokken" die ruimte, en niet doorlopend waardoor mij eerder lijkt dat het géén looppad is maar gewoon een wat ongunstige verdeling van de pilaren. Ik had persoonlijk de parkeervlakken iets groter gemaakt om zo 2 ruimere vakken te maken. Nu staat die ruimte gewoon niets te doen, terwijl mensen met de deuren tegen elkaar beuken....

dit dus, wat LoveMyJeep zegt
beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden

er zijn in die garage zelfs vakken waar ook nog ronde pilaren instaan
daar kan ik mijn auto net tussenschuiven

LoveMyJeep zei:
Aras zei:
lycan_Capri zei:
stoterstangen90 zei:

Jep, was ook mijn gedachte. Daarbij zou ik niet zeggen dat dit aso is, je kunt er aan beide kanten van de auto omheen lopen. Misschien wel een mooi voorbeeld om eens te klagen over het gebrek aan grootte van de parkeerplaatsen daar.

net ook weer zo'n fijne parkeerder (het was druk op het dak, maar gelukkig stond ik al geparkeerd) ik had helaas m'n handen vol met boodschappen en kon dus m'n telefoon niet pakken maar:

5v2kn5.png

opa komt aan rijden in z'n Toyota, draait om het bochtje en staat dan zo goed als op gelijnd om netjes 1 van de 2 vakken in te rijden

dat doet opa echter niet en knalt em zo ruim met de wielen over de streep in de 2 vakken

dus ik vraag beleefd: "meneer vind u dat normaal?"
opa: "wat doe ik dan?"
ik: "u maakt nu gebruik van 2 vakken en het is al zo stervensdruk, kunt u niet gewoon in 1 vak gaan staan"
opa: "waar bemoei jij je mee snotventje ik heb mijn rijbewijs al tig keer zo lang als jij" (en nog een hoop gemekker)

conclusie:
ook opa's kunnen niet parkeren en dan ook nog a-sociaal reageren als je er netjes wat van zegt
het is dus niet alleen de jonge generatie of duurdere autorijder

Het probleem zit hem er in, dat je hem - al is het beleefd - terecht wijst. Niemand vindt het leuk om "op zijn kop" te krijgen en daardoor wordt automatisch een verdediging neergezet, zoals hier ook meestal in de vorm van "waar bemoei je je mee". Vooral als ze geen fatsoenlijk tegenargument kunnen brengen.

De kunst zit hem dus in het zodanig brengen dat je de ander niet het gevoel geeft hem terecht te willen wijzen, maar wijst op een probleem wat hij kan oplossen. En da's heel lastig. Omgaan met mensen voor vergevorderden zeg maar. Ik zou ook zo snel niet kunnen bedenken wat je daar had kunnen zeggen...

LoveMyJeep zei:
Het probleem zit hem er in, dat je hem - al is het beleefd - terecht wijst. Niemand vindt het leuk om "op zijn kop" te krijgen en daardoor wordt automatisch een verdediging neergezet, zoals hier ook meestal in de vorm van "waar bemoei je je mee". Vooral als ze geen fatsoenlijk tegenargument kunnen brengen.

De kunst zit hem dus in het zodanig brengen dat je de ander niet het gevoel geeft hem terecht te willen wijzen, maar wijst op een probleem wat hij kan oplossen. En da's heel lastig. Omgaan met mensen voor vergevorderden zeg maar. Ik zou ook zo snel niet kunnen bedenken wat je daar had kunnen zeggen...

vraag stellen, zo van heb je je bril thuis laten liggen, of bent u kleurenblind.

forumpetje (voorheen Capri driver) :) zei:
LoveMyJeep zei:

vraag stellen, zo van heb je je bril thuis laten liggen, of bent u kleurenblind.

Niet iedereen heeft dezelfde humor en vooral in dit soort situaties vat men zoiets graag verkeerd op, omdat men weet dat men eigenlijk fout zit... Is niet makkelijk om "de perfecte opmerking" te maken...

Als iemand ook nog eens zo zou reageren, dan zou ie van mij daarna de volle laag krijgen.
Het enige goede antwoord zou zijn "ja sorry je hebt gelijk" en dan die auto correct neerzetten. Niet meer, niet minder.

@Jeep: het is ook niet 1 opmerking. Want je moet zo iemand confronteren met zijn eigen slechte gedrag. Dat is niet leuk. Je zou daarna natuurlijk kunnen doorgaan met "ja ach het gebeurt mij ook weleens hoor". Je hebt altijd 2 keuzes: iemand de grond instampen, of een enigzins constructief gesprek er van maken zonder iemand af te branden.

Ik ben vanmiddag even bij de lokale Intratuin geweest.

Op die parkeerplaats (relatief vol) stonden diverse blikjes asociaal geparkeerd. Ik moest wel direct aan de vooroordelen van Willem denken: diverse relatief nieuwe bolides van zo'n 20.000 tot 60.000 euro waren lomp achtergelaten. Een Mondeo, een Laguna, een Megane, een paar Volvo's, een grotere Opel, een RAV4... het stond allemaal schots en scheef. De kleinere en oudere boodschappendoosjes stonden relatief keurig binnen de vakjes, bij een enkeling stonden de wieltjes wel dicht tegen de streepjes aan.

Maar, ook een Mercedes ML (dat is echt geen klein gebaksdoosje) stond keurig binnen de lijnen. Met pakembeet 10 cm ruimte aan beide zijkanten (vanaf de buitenkant band) en voor en achter kwam hij een paar cm te kort. Maar hij stond alsof iemand met een schuifmaat geparkeerd had.
Het kan dus wel.

Paulus0013 zei:
Als iemand ook nog eens zo zou reageren, dan zou ie van mij daarna de volle laag krijgen.
Het enige goede antwoord zou zijn "ja sorry je hebt gelijk" en dan die auto correct neerzetten. Niet meer, niet minder.

@Jeep: het is ook niet 1 opmerking. Want je moet zo iemand confronteren met zijn eigen slechte gedrag. Dat is niet leuk. Je zou daarna natuurlijk kunnen doorgaan met "ja ach het gebeurt mij ook weleens hoor". Je hebt altijd 2 keuzes: iemand de grond instampen, of een enigzins constructief gesprek er van maken zonder iemand af te branden.

ik ben het voor een groot deel met Paulus eens
echter heb ik het er bij gelaten toen de opa z'n tirade afstak, ben naar m'n auto gelopen en heb er voor gezorgd dat de persoon die direct na opa kwam aanrijden kon parkeren op mijn oude plekkie

rke zei:
Ik ben vanmiddag even bij de lokale Intratuin geweest.

Op die parkeerplaats (relatief vol) stonden diverse blikjes asociaal geparkeerd. Ik moest wel direct aan de vooroordelen van Willem denken: diverse relatief nieuwe bolides van zo'n 20.000 tot 60.000 euro waren lomp achtergelaten. Een Mondeo, een Laguna, een Megane, een paar Volvo's, een grotere Opel, een RAV4... het stond allemaal schots en scheef. De kleinere en oudere boodschappendoosjes stonden relatief keurig binnen de vakjes, bij een enkeling stonden de wieltjes wel dicht tegen de streepjes aan.

Maar, ook een Mercedes ML (dat is echt geen klein gebaksdoosje) stond keurig binnen de lijnen. Met pakembeet 10 cm ruimte aan beide zijkanten (vanaf de buitenkant band) en voor en achter kwam hij een paar cm te kort. Maar hij stond alsof iemand met een schuifmaat geparkeerd had.
Het kan dus wel.

Maw, er valt maar weinig van te zeggen...

lycan_Capri zei:
dat doet opa echter niet en knalt em zo ruim met de wielen over de streep in de 2 vakken

Je toon was misschien beleefd, maar de tekst is dat natuurlijk helemaal niet. Een typische uitspraak van iemand die ruzie zoekt. En dat kreeg je dus ook. Je lijkt er vanuit te gaan dat iemand het expres doet. Deze wat oudere man is gelukkig nog mobiel met zijn rijbewijs en auto. Dat is een groot goed. Hij is misschien wel in de veronderstelling dat hij netjes heeft geparkeerd. Onkunde.

Maar jij had niet de intentie om iemand te helpen (deze opa én de volgende auto die zou aankomen voor de bewuste parkeerplek) maar gewoon ff lekker iemand terecht wijzen.

Cole Trickle zei:
vectra V6 zei:

- Range Rover
- Mercedes Benz
- Lexus
- Jaguar
- Ford (Mondejojo's)

Huilie huilie. Mensen met grote auto's zijn gemeen en jij bent klein. En dat is niet eerlijk.

Tikkeltje gefrustreerd dat je carrière de grond nooit heeft verlaten?

Volgens mij is Vecta V6 vrachtwagenchauffeur van beroep, dus dat 'klein' en 'de grond niet verlaten' gaat mijns inziens niet geheel op. De irritatie over lompparkeerders kan ik mij echter wel extra goed voorstellen.

Cole Trickle zei:
lycan_Capri zei:

Je toon was misschien beleefd, maar de tekst is dat natuurlijk helemaal niet. Een typische uitspraak van iemand die ruzie zoekt. En dat kreeg je dus ook. Je lijkt er vanuit te gaan dat iemand het expres doet. Deze wat oudere man is gelukkig nog mobiel met zijn rijbewijs en auto. Dat is een groot goed. Hij is misschien wel in de veronderstelling dat hij netjes heeft geparkeerd. Onkunde.

Maar jij had niet de intentie om iemand te helpen (deze opa én de volgende auto die zou aankomen voor de bewuste parkeerplek) maar gewoon ff lekker iemand terecht wijzen.

ja want jij ken mij....

ik had zeer zeker wel de intentie om die mensen te helpen
en of opa het expres deed weet ik niet en boeit me verder ook niet
feit is dat als je dat bochtje door komt je je auto kan op lijnen voor 1 van de 2 vakken en er dus geen 2 hoeft te gebruiken

Gisteren een aparte oplossing gezien van de invaliden-parkeerplaats-vraagstuk: namelijk parkeren naast de invaliden-parkeerplaats: op de stoep!
Ik vroeg nog: wat bent u aan het doen?
De man was trouwens uitermate vriendelijk. "Nou, dat is een invalidenparkeerplaats, daar mag je niet staan".

Tja. Wat moet je daar nou op zeggen.:rolleyes:

Soloman zei:
Gisteren een aparte oplossing gezien van de invaliden-parkeerplaats-vraagstuk: namelijk parkeren naast de invaliden-parkeerplaats: op de stoep!
Ik vroeg nog: wat bent u aan het doen?
De man was trouwens uitermate vriendelijk. "Nou, dat is een invalidenparkeerplaats, daar mag je niet staan".

Tja. Wat moet je daar nou op zeggen.:rolleyes:

"Maar u mag ook niet op de stoep parkeren" :T

Ik vond het al heel wat dat hij onze invalide medemens respecteerde. Vandaar dat ik met de mond vol tanden stond.

rke zei:
Je ziet het al aan de Geelhoed foto's: twee keer dezelfde bruine Volvo doet vermoeden dat deze Volvo bestuurder wel een cursus parkeren voor überprutsers kan gebruiken..

Een EMP inderdaad, en wat krijg je na vier keer?

floortjefurr.jpg

sam0003bc.jpg

blokhutweerpech.jpg

blokhutfurr.jpg

Overigens was zoon/dochterlief blijkbaar niet bij zwemles deze zaterdag, dus voor episode 5 moeten jullie nog een weekje wachten.

Geelhoed zei:
rke zei:
Je ziet het al aan de Geelhoed foto's: twee keer dezelfde bruine Volvo doet vermoeden dat deze Volvo bestuurder wel een cursus parkeren voor überprutsers kan gebruiken..

De schijn tegen.

Zo te zien weten de overige zwembadbezoekers al wat voor een irritante kwast dit is: de auto's er naast staan wel netjes in een vakje.

Sinds een paar maanden hebben ze in de parkeergarage in mijn stad oplaadpunten voor 'electrische auto's gemaakt. Met een bordje erbij 'uitsluitend parkeren electrische auto's'.

Is het aso om je niet-electrische auto daar te parkeren? ik vind deze nou niet bepaald een uitzonderingspositie hebben (i.t.t invalideplekken natuurlijk), en kan je daarvoor een prent krijgen?

De prent is R397d 90 euro, en je overtreedt
RVV Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
d. op een parkeergelegenheid:
1. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

Ik vind parkeren bij de pomp ook asociaal dus ja dit ook: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4591765,page=1

Parkeren bij een pomp vind ik nog wel wat anders; thuis heb ik geen benzinepomp voor m'n deur.

Ook val ik er niemand mee lastig; als z'n elektriciteit op is kan zo iemand nog steeds op benzine doorrijden.

Gunner zei:
Ook val ik er niemand mee lastig; als z'n elektriciteit op is kan zo iemand nog steeds op benzine doorrijden.

Want elektrische auto's rijden ook op benzine?o_O
Misschien even googlen naar het verschil tussen een EV en hybride;)

Gunner zei:
Parkeren bij een pomp vind ik nog wel wat anders; thuis heb ik geen benzinepomp voor m'n deur.
Ik heb thuis een parkeerplaats voor mijn deur. Toch is het lastig als die Blokhut bij het zwembad twee plekken inpikt.

Right... Naast volledig elektrische auto's: Jij kan ook naar de volgende pomp rijden of een half uurtje wachten.

De casus hierboven, van de boze opa, vind ik erg fascinerend.

Wat zou je nu wel moeten zeggen tegen opa, zodat hij zijn auto wel netjes gaat zetten? Liefst ook nog op zo'n manier dat hij zich er ook goed bij voelt.

Ik vind het knap ingewikkeld en krijg op dit moment nog geen goede openingszin bedacht.

de Wit (voorheen deWit) zei:
De casus hierboven, van de boze opa, vind ik erg fascinerend.

Wat zou je nu wel moeten zeggen tegen opa, zodat hij zijn auto wel netjes gaat zetten? Liefst ook nog op zo'n manier dat hij zich er ook goed bij voelt.

Ik vind het knap ingewikkeld en krijg op dit moment nog geen goede openingszin bedacht.

Dat is ook niet eenvoudig. Hangt van heel veel factoren af die je ter plekke in moet schatten en aan moet voelen. Ten eerste moet je kiezen voor woorden die toch al niet snel als offensief worden opgevat, ten tweede moet de ontvanger ook "meewerken". Als opa net bijna van de weg gedrukt is o.i.d. zal zijn gemoedstoestand heel anders zijn dan wanneer hij net heeft gehoord dat hij weer opa geworden is. En dan heb je nog de persoonlijke associaties van betrokkenen. Als ik je vraag een appel te visualiseren, ziet mijn appel er groen uit, met een steeltje en een blaadje, maar de jouwe misschien juist rood en geel. Met andere woorden: niet iedereen hecht dezelfde waarde aan woorden. Zo zag ik ooit in een aflevering van "Oprah" (jawel.... ;) ) een stel afro-amerikanen die helemaal uit hun pan gingen omdat een blanke vrouw met wie ze een projekt deden ze omschreef als "beautiful creatures". Ze deed dat met respect, liefde en bewondering en bedoelde er niets negatiefs mee, maar het werd opgevat als heel negatief, ze zou ze als "beesten" bestempelen.

Het is dus ook heel afhankelijk van wat de ontvanger wil horen. En vooral als diegene weet dat hij "fout" zit, zal een reactie vaak verdedigend zijn.

Vaak werkt het heel ontwapenend door iets volkomen onverwachts te doen of door eerst te beginnen over eigen onvolkomendheden. En de ander in zijn waarde laten. Je moet de ander eerst "open" krijgen voor je aanmerking, zodat diegene bereid is er wat mee te doen. "Vind u dat nou normaal" is juist het tegenovergestelde, dat zegt in feite "wat je doet is niet normaal" en dus "fout" en dus ga je in de verdediging.

Zonder conflicten communiceren is niet makkelijk, daarom is er al eeuwen strijd op de wereld. Het zou zomaar de helft minder zijn geweest als mensen daar geen probleem mee hadden.... ;)

Met de vraag 'Meneer, vindt u dat normaal?' geef je m.i. aan dat je er vanuit gaat dat de betreffende persoon wéét dat hij op de lijn geparkeerd heeft en dit ook bewust zo gedaan heeft.

Een opmerking die kans van slagen zou kunnen hebben moet er in ieder geval van uitgaan dat de 'aso-parkeerder' niet bewust fout is.

Wat een ongelofelijke l*l trouwens, die Volvo-bestuurder. Ja, z'n youngtimer ziet eruit om door een ringetje te halen. Maar dat mag geen reden zijn om consequent en heel bewust dubbel te parkeren.. Ik hoop dat je hem eens in levende lijve treft, GH. (y)

En naast woorden op zich is het ook van groot belang hoe je het brengt. Je kan in principe alles zeggen, de rest van je houding bepaalt hoe het over komt.

Is mr Volvo er zaterdag weer? Dan rijd ik wel even een rondje in die buurt. Kan ik meteen testen of je iets verkeerd kunt brengen ;).

Geelhoed zei:
rke zei:

<blokhutplaatjes>

Overigens was zoon/dochterlief blijkbaar niet bij zwemles deze zaterdag, dus voor episode 5 moeten jullie nog een weekje wachten.

Zou wel stoer zijn als de blokhut ook op Google Earth of Bing Birthview staat...

Twix zei:
Geelhoed zei:
rke zei:

<blokhutplaatjes>

Zou wel stoer zijn als de blokhut ook op Google Earth of Bing Birthview staat...

Als ex-V70R rijder en Volvo forummer weet ik dat er heel wat mensen zijn die zeer zuinig zijn op deze Volvo's. Een V70R in de kleur Saffron (officiële kleurnaam, klinkt beter dan 'bruin' ; ) is een echte topper.

Uiteraard heeft deze bestuurder geen cursus parkeren nodig. Hij doet dit natuurlijk omdat hij zuinig is op zijn Volvo en bang is voor krassen of deukjes bij terugkomst. Begrijpelijk, maar er zijn vast andere oplossingen voor te bedenken dan deze, ronduit asociale, oplossing. Laatst (ik dacht hier op AW) iets gezien van stootmateriaal dat je tijdens het parkeren snel kunt bevestigen. Of even verderop parkeren en wat meer lopen (kies ik zelf vaak voor).

Ben benieuwd of hij nog vaker betrapt wordt.

Terug
Bovenaan