AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Vrijdag nog de BMW even in de wax gezet. Eerste keer sinds de aanschaf in december. Blackhole + Natty. Geeft toch wel een erg fraai diepe glans. Ik heb dit een paar straten verderop bij mijn ouders onder de carport gedaan om niet in direct zonlicht te staan maar bleek maar goed ook.
Ergens in Nederland was 1 rode vlek van een hoosbui op de buienradar, die ging ook precies over onze woonplaats. Dus geen zon, en ook geen regen op de auto die dag. Toch wel fijn zo'n carport.

54503705871_a954519768_b.jpg

Ben benieuwd naar de uitdraaien en verschillen van het koppel! (Het vermogen is slechts een rekensommetje met o.a. dat koppel in de formule)

Heb even getwijfeld en toch maar uiteindelijk toch vanmorgen besloten voor een (ervaringen) chipper waar ik een goed gevoel bij heb. Twijfel zat met name omdat je met Boodmod3 en MG Flasher tijdens het rijden de setup kunt aanpassen. En dan met name RON95 en 98. Ik tank een beetje wisselend, afhankelijk wat er beschikbaar is.

Maar nu toch voor een gewone chip gekozen , 1x gewoon goed instellen/afstellen en verder geen omkijken na.

Er zit levenslange garantie op. Ook als de tune verdwijnt of problemen geeft. zo lang ik maar de eigenaar blijf. De auto word op mijn wensen afgesteld, dus geen standaard ding er in en klaar maar gekeken wat ik wel en zo afgesteld. Ze hebben hun eigen software ontwikkeld en een eigen rollerbank. Dus alle vertrouwen in.

ze gaven aan dat mijn motorblok makkelijk naar de 300+PK kan en dan een ruime veiligheidsmarge over is. 318 PK hadden ze laatst nog, maar de voorwaarde is we dat er altijd euro 98 getankt moet worden. Ik hoef niet maximaal vermogen dus mogelijk dat ik toch voor de euro 95 tune ga, maar twijfel nog wel iets.
Bij euro 95 komt het ergens tussen de 260 en 280 PK gaan als je een mooie PK en koppelskromme wil houden.

30 mei gaat hij er in ieder geval naar toe. Kan nog even denken hoe en wat
Ik tank zoveel mogelijk 98 en heb ook een 98 map erin zitten maar soms tank ik ook wel 95 en daar rijdt ie ook prima op. Het zal best ietsje schelen in vermogen maar echt merkbaar tijdens het rijden is het niet. En ook geen slechtere loop oid

Dat stukje van dat het niet geschikt is voor nappa leer; dat vermoeden heb ik wel dat ze dat recent of na mijn email hebben toegevoegd. want ik heb dat stuk echt meerdere keren gelezen destijds en anders was het mij echt wel opgevallen. Stukje aniline had ik namelijk wel gelezen, de zin er na over nappa leder had ik anders echt wel gezien. Dus inderdaad een beetje flauw.

Carclean zegt ook dat nappa leder een algemeen begrip is voor 'soepel leer'. En fabrikanten die term voor van alles gebruiken en dus van alles kan zijn en ze daarom 'lastig' is deze termen te gebruiken op hun website. (maar blijkbaar staat het er nu wel)

Over het stuur, wat gewoon leder is, hoor zeggen ze niets over behalve dat het je eigen verantwoordelijkheid is om een proefstukje eerst te doen.
Flauw dat ze zich zo opstellen en naar het blijkt ook niet heel netjes van ze;

Heb het even voor je opgezocht met de Wayback Machine die kan niet heel lekker omgaan met de opmaak van de site, maar de tekst valt nog wel te achterhalen. (Stuk naar beneden scrollen) Het laatste resultaat dat ik kan ophalen is van 11 November 2024. Daar stond toen niets vermeld mbt nappaleder.
Unieke keramische coating speciaal geformuleerd voor het leer in auto's. Q2 LeatherShield EVO is geschikt voor elk modern leren interieur - het is zeer eenvoudig aan te brengen en het verandert niet de 'look and feel' van het leer. De coating creëert een beschermende laag die vuil afstoot, verkleuring voorkomt en beschermt tegen vloeistoffen en UV-stralen.

Q2 LeatherShield EVO is een geavanceerde en speciaal geformuleerde coating op basis van SiO2, ontwikkeld voor alle moderne typen leren bekleding in auto's. Het biedt uitstekende bescherming tegen vuil, UV-stralen en de dagelijkse belasting. Q2 LeatherShield EVO is nu nog eenvoudiger aan te brengen en heeft slechts één laag nodig. De coating is ontworpen en getest op alle moderne soorten leer, biedt uitstekende bescherming zonder het gevoel of de kleur te veranderen met een volledig OEM matte afwerking.

Q2 LeatherShield EVO wordt niet hard, verstopt de poriën van het leer niet en maakt het niet gladder, waardoor het reguliere comfort behouden blijft. Gebruik het niet op open structuur, aniline of semi-aniline leren bekleding. Zorg ervoor dat je het leer goed reinigt en overtollig reinigingsmiddel verwijdert. Maak gebruik van een van de GYEON Q2M LeatherCleaners. Zorg ervoor dat je het product eerst test op een onopvallende plek voordat je het product op de hele bekleding aanbrengt.

Tip: Breng het product op één deel tegelijk aan en zorg voor een gelijkmatige verdeling. Veeg niet af. Als je ziet dat het product ongelijkmatig droogt, egaliseer het dan zonder meer product toe te voegen. Controleer na 20 minuten, indien nodig - neem af. Voor gevorderde gebruikers is het gebruik van een Q²M MF Applicator aan te raden. Verkrijgbaar in 50 ml en 100 ml.
Productnummer:GYLSHE50
Inhoud van de Gyeon Q² LeatherShield EVO:
  • Q2 Leather Shield 50 ml
  • Q2M Applicator EVO
  • 4x Q2M Suede EVO 10x10 cm
H226: Ontvlambare vloeistof en damp.
H304: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt.
H314: Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.
  • Stofzuig de leren bekleding voor het reinigen.
  • Reinig het leer met de Q2M LeatherCleaner.
  • Breng een redelijke hoeveelheid Q2 Leather Shield aan op de applicatorpad en verspreid het product gelijkmatig over het oppervlak.
  • Verwijder overtollig product als dit nodig is of laat het geheel opdrogen.
  • Bij voorkeur altijd eerst gebruiken op een niet zichtbaar deel van de leren bekleding.

Edit: Had een ctrl + f gedaan op nappa en dat gaf geen resultaat en zodoende mijn mond voorbij gepraat. Ik zie dat er wel staat; "Gebruik het niet op open structuur, aniline of semi-aniline leren bekleding" daar heb ze nu ter verduidelijk nog wel aan toegevoegd "zoals Nappa leder".

Anyway ik was toch 'late to the party' wat dit issue betreft. Zat je topic gewoon lekker door te lezen en dacht dit wel uit te kunnen dokteren voor je.

Laatst bewerkt:
Edit: Had een ctrl + f gedaan op nappa en dat gaf geen resultaat en zodoende mijn mond voorbij gepraat. Ik zie dat er wel staat; "Gebruik het niet op open structuur, aniline of semi-aniline leren bekleding" daar heb ze nu ter verduidelijk nog wel aan toegevoegd "zoals Nappa leder".

Anyway ik was toch 'late to the party' wat dit issue betreft. Zat je topic gewoon lekker door te lezen en dacht dit wel uit te kunnen dokteren voor je.

toch bedankt, want dit is precies wat mijn gevoel ook was toen ik het had besteld. Het analine leer had ik wel gelezen. maar dat nappa leder stond er toen echt niet. Anders had ik dat echt wel gelezen. Dat hebben ze er nadien snel tussen gezet.
Dus ja, lag misschien ook deels aan mij dat ik had moeten uitzoeken dat nappa leer - semi-analine leder is. Maar wel een beetje flauw om nadien te zeggen dat het duidelijk op de website staat wat betreft nappa leer. Want dat is er dus later bij gezet.

Ik tank zoveel mogelijk 98 en heb ook een 98 map erin zitten maar soms tank ik ook wel 95 en daar rijdt ie ook prima op. Het zal best ietsje schelen in vermogen maar echt merkbaar tijdens het rijden is het niet. En ook geen slechtere loop oid

misschien toch maar even navragen bij de tuner hoe zij met hun mapping er in staan als je enkele keer 95 er in gooit of dat kwaad kan. Anders wil ik de 98 tune nog wel overwegen. Heb wel eens gehoord dat je dan op een kritiek punt kan komen.

toch bedankt, want dit is precies wat mijn gevoel ook was toen ik het had besteld. Het analine leer had ik wel gelezen. maar dat nappa leder stond er toen echt niet. Anders had ik dat echt wel gelezen. Dat hebben ze er nadien snel tussen gezet.
Dus ja, lag misschien ook deels aan mij dat ik had moeten uitzoeken dat nappa leer - semi-analine leder is. Maar wel een beetje flauw om nadien te zeggen dat het duidelijk op de website staat wat betreft nappa leer. Want dat is er dus later bij gezet.

misschien toch maar even navragen bij de tuner hoe zij met hun mapping er in staan als je enkele keer 95 er in gooit of dat kwaad kan. Anders wil ik de 98 tune nog wel overwegen. Heb wel eens gehoord dat je dan op een kritiek punt kan komen.
Daarom is map switching wel een gave feature: https://www.protuningfreaks.com/blo...e-steering-wheel-and-ios-android-app-controls

Ja dat is wel top. MG flasher heeft een vergelijkbaar iets via de cruise control. Daarom was met name de twijfel.

Maar ga eens informeren bij het tuningsbedrijf of misschien toch een 98 tune kan of toch bij 95 laten . Uitendelijk vind ik wat meer koppel gewoon wel erg fijn en wat meer vermogen. vind een mooi vermogensverkoop belangrijk en niet zozeer het maximale er uit halen. ondanks het blok zich er sterk voor leent.

Ik vond vooral de toename in koppel gewoon heel erg fijn. Als in: ik mis die nu wel in het midden gebied (terwijl 400nm al best prima is)

Ik zat laatst te denken aan een einde garantie keuring voor de BMW. in december verloopt de garantie. In november wil ik de ZF automaat laten spoelen, preventief en eventueel een einde garantie keuring te laten uitvoeren. Kost iets van 280 euro zo'n keuring, ze gaan met de auto rijden, voelen en keren dan de hele auto binnenstebuiten voor gebreken, uitlezen, en aandachtspunten. Ik verwacht tegen die tijd ergens rond de 140.000 km op hebben staan.

maar stel dat ik dat laat uitvoeren en er komen wat kleine dingen aan het licht (verwacht geen grote dingen) zoals een rubbertje hier en of een pakking daar of iets wat speling ergens om maar iets te noemen. Kun je dan gewoon terug gaan naar de kopende partij met een rapportje van; hier, los maar op? (al dan niet bij een lokale garage in overleg)

Ik heb dat bij mijn vorige werkgever 15 jaar geleden nooit gezien dat dat gebeurde maar toen had je dat ook nog niet echt. Op de auto zit 12 maand volledige bovag garantie en geen onderhoudszaken de eerste 20.000 km.

Denk niet dat je daar mee terug kan gaan. Het is een 2e hands auto en daarvan kan je verwachten dat er hier en daar een rubbertje vergaan is.

Denk niet dat je daar mee terug kan gaan. Het is een 2e hands auto en daarvan kan je verwachten dat er hier en daar een rubbertje vergaan is.

klopt, maar waarom worden die einde garantiekeuringen dan aangeboden.
je kunt inderdaad verwachten dat er een rubbertje is vergaan of andere problemen. Maar daarom heb je ook garantie, dan zou je met alle problemen kunnen zeggen 'dat kun je verwachten van een gebruikte auto'. Waar ligt die grens

Ik vond vooral de toename in koppel gewoon heel erg fijn. Als in: ik mis die nu wel in het midden gebied (terwijl 400nm al best prima is)

Ik ook. Heb mijn auto dan wel niet getuned, maar ben overgestapt van een 420i naar een 330i. Zelfde blok, maar wel ander vermogen. Ongeveer het vermogen wat je een normaal getunede 420i haalt.

De 420i was prima, echt vlot zat in 95% van de gevallen. Wat ik irritant vond is dat de 420i het koppel niet optimaal benutte cq de auto vond dat het koppel ontoereikend was op momenten. Dus best wel wat schakelmomenten (die uiteraard zijdezacht gaan) terwijl ik dat zelf niet per se nodig vond.
Ook op de ACC op 80 wegen, waar ik dan vaak 90 reed, deed de auto net niet wat ik wilde. Bij een voorligger die zijn snelheid niet vast hielt en ik dus telkens (op de ACC) tussen de 80 en de 90 reed, schakelde de auto ook telkens terug/op. Irritant als je er op gaat letten. Ik ben in de veronderstelling dat xHP dit had kunnen oplossen, zover is het niet gekomen bij mij.

Op de Duitse Autobahn kom je ook met een 20i best leuk mee. Hoge cruise snelheden is geen probleem. Accelereren vanuit een lagere snelheid (bijv langzamere voorganger of na wegwerkzaamheden) dan moest je nog best aan de bak om de gemiddelde diesel af te troeven. Wederom weer geen ramp.

De 330i doet dat op alle fronten net wat beter. Er is meer koppel en de auto/bak gebruikt het ook veel beter. De auto schakelt veel minder op/af.
Ook op de Autobahn ben je nu het gros gewoon altijd te vlot af. Noodzakelijk? Zeker niet, wel lekker zo af en toe.

Ik denk dat mijn ervaring met een zwaardere 5-serie alleen maar "erger" zouden zijn en denk dat met tuning het vermogen precies de sweetspot is in zo'n auto.

Laatst bewerkt:
klopt, maar waarom worden die einde garantiekeuringen dan aangeboden.
je kunt inderdaad verwachten dat er een rubbertje is vergaan of andere problemen. Maar daarom heb je ook garantie, dan zou je met alle problemen kunnen zeggen 'dat kun je verwachten van een gebruikte auto'. Waar ligt die grens
Er zit altijd wel een factor geven en nemen als het om garantie gaat, de algemene verdeling (bij zo'n einde garantiekeuring) is ongeveer zoiets;

Wel gedekt:

Motorproblemen – olielekkages, onregelmatig lopen, foutcodes in ECU.
Versnellingsbakproblemen – schakelproblemen, lekkages, abnormale geluiden.
Elektronica – defecte sensoren, dashboardverlichting, infotainmentsysteem.
Airconditioning en verwarming – als het systeem niet goed koelt of verwarmt.
Ophanging en stuurinrichting – speling op fuseekogels, defecte schokdempers.
Remmen – defecte ABS-sensoren, lekkende hoofdremcilinder (slijtageonderdelen zijn uitgezonderd).
Dichtingen en pakkingen – lekkages die wijzen op fabrieksfouten.
Slechte lak of roestvorming – bij carrosseriegarantie (mits geen gebruikersschade).
Geluiden – kraken, piepen, of andere afwijkende geluiden van motor of ophanging.

Niet gedekt:

Slijtageonderdelen – remblokken, remschijven, banden, koppeling, ruitenwissers.
Verbruiksartikelen – olie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof.
Schade door gebruik of ongeluk – krassen, deuken, steenslag, ongelukschade.
Achterstallig onderhoud – als schade te wijten is aan slecht of niet uitgevoerde onderhoudsbeurten.
Upgrades of tuning – motor-tuning of aanpassingen die afwijken van fabrieksinstellingen.
Gebreken buiten garantietermijn – als het probleem al zichtbaar is, maar buiten de termijn valt.
Interieurproblemen – tenzij het om duidelijke productiefouten gaat (bijvoorbeeld loslatende bekleding bij normale gebruiksomstandigheden).

Vooral dat stukje gebreken buiten garantietermijn is tricky, als je het zoals in jouw voorbeeld hebt over rubbertjes en pakkingen. Kan dat betekenen dat beginnende slijtage wordt gezien als "nog niet defect" en dan valt het dus buiten de termijn. Maar als je een vriendelijke garagist hebt (en je spendeert wellicht ook al wat geld aan andere zaken) wil die dit misschien alsnog voor je meenemen "onder garantie".

Dat slijtagedelen daar niet onder vallen lijkt mij niet meer dan logisch. (al geven ze ook daar 20.000 km garantie op)

Het is met name dat er al bepaalde zaken al niet goed zijn, maar ik mogelijk nog niet gelijk merk omdat het in een begin stadium zit.

Om concreet te maken, mijn hardyschijf zitten wat droogtescheurtjes in. Is een kwaal van de 5 serie en gaat vroeg of laag voor resonantie zorgen in het interieur. Ik heb daar nog geen last van, maar de hardyschijf heeft dus al wel die scheuren, weliswaar in een begin stadium. Toevallig kwam ik daar achter toen de auto laatst op de brug staat.

Even geleend plaatje, maar zo ziet het er uit in het begin stadium. Het is nu al niet goed , maar merk er nu nog niets van, gaat wel gebeuren, zou zoiets wel onder garantie hersteld moeten worden?

IMG_8492.JPG.5b1e1575874690f6045904b2d6268c15.JPG

Zou zo'n einde garantie keuring waarbij ze de hele auto binnenstebuiten keren wat tussen de 200-300 euro kost waarbij ze ook gaan rijden, uitlezen, rapport bij komen en samen onder de auto door lopen zichzelf terug betalen?

Zo'n Hardyschijf lijkt mij een normaal slijtagedeel. Kost niet veel en eenvoudig (zelf) te vervangen. Alleen even aftekenen voor de juiste positie van de twee flensen tov elkaar.

Daarnaast zou ik die € 300 zeker uitgeven voor een "eindcontrole". Het blijft een BMW tenslotte.

Ik zou die keuring ook gewoon even doen. Meer voor je eigen gemoedstoestand en wetende wat je qua lijstje hebt voor komende jaren

Hardy schijf toevallig denk de oorzaak bij mij dat er wat meer trilling van de motor nu het interieur door komt dus zou ik ook zeker doen. Zou bij mij ook de motor steunen kunnen zijn, maar wordt gecheckt in juni.

Gyeon leather shield EVO
Net als met alle coatings is de voorbereiding het meeste werk. Het aanbrengen is super simpel. Binnen 20 minuten had ik de hele auto incl. deurpanelen in de coating staan. Precies volgens de video van Gyeon. en dus ook het stuur meegenomen. moest minimaal 6 uur uitharden, had de auto toch 2 dagen niet nodig dus top.
Maar ik ben gematigd tevreden. Het droogt mooi mat op dus je houd inderdaad exact de kleur. De bescherming moet nog bewezen worden, maar obv de recenties van anderen geloof ik dat wel.
Maar het word dus wel degelijk gladder! Dat terwijl er op de website van carclean zelfs dik gedrukt staat dat dit niet het geval is
Ik heb nu ook spijt omdat ik het stuur heb gedaan. niet dat het super glad is, maar een heel stuk gladden dan voorheen en vind het zeer onprettig. De stoelen vallen mij wel mee omdat ik redelijk vast in de stoel zit en dus geen last heb van schuiven. Geen idee hoe het komt. Heb ook niets verkeerd gedaan met aanbrengen. Maar dit is het eerste product van Gyeon waar ik niet echt tevreden over ben. zou in ieder geval zeker niet het stuur doen zoals Gyeon wel laat zien in hun instructievideo. Maar ook als ik de armsteun of stoelen voel, nee dat was hiervoor vele malen prettiger.

Geen idee wat ik er nu mee moet doen. Zeker BMW stuurtjes moet je niet al te agressieve goedjes op los laten, maar wil het graag weer weg hebben. Misschien ook wel van de voorstoelen.
Nog even hierop terugkomende, misschien heb je er wat aan.

Ik heb zelf nu de Matte Opaco gebruikt icm Super natural leather sealant. Daar ben ik erg tevreden over al is ook die Opaco best agressief dus goed opletten.

Die sealant zorgt ook voor mooi matte finish en het stuur is ietsje gladder maar niet vervelend.

Dat is geen droogtescheurtje in die hardyschijf, hoor. Dat is onder vollast gewoon een gat. Geloof me, als er een nieuwe onder zit, dan voel je dat wel. Wachten tot deze verrot gaat is niet fijn. In de Alpen hebben we er eentje bij gehad vorig jaar, die bijna uitelkaar klapte, niet mee te rijden meer. Ter plaatse vervangen, maar die equipe miste wel 1,5 dag rijden.

Ik zou die eindcontrole idd laten doen en die hardyschijf laten vervangen. Denk dat deze twee heeft? Bak- en diffzijde?

De G31 heeft er twee inderdaad. Zoals je zegt 1 aan de bak en 1 aan de diff zijde. Als je er 1 laat vervangen zou ik ook meteen de ander meenemen dat verdien je alleen in (latere) arbeidskosten al terug.

Ik verwacht niet dat het onder de garantie zal vallen maar onder slijtage. Maar zoals vele hierboven al noemen ik zou de keuring gewoon doen. Misschien komt er nog iets boven water wat wel nog binnen de garantie meegenomen kan worden (dat is helemaal fijn). Maar op zijn minst weet je weer even helemaal waar de auto staat en waar naar gekeken moet worden en wat er aan zit te komen.

Foto van de hardyschijf was meer een voorbeeld, maar zo ziet die van mij er inderdaad ook uit. Was meer als voorbeeld bedoeld. De kosten vallen inderdaad wel mee denk ik, maar zou dan wel gewoon garantie moetenzijn zou je denken, ondanks ik zelf (nog) nergens last van heb. Ik kan alleen de diff zijde zo zien.

Maar dat was dus meer de initiële vraag, heeft zo'n einde garantie keuring zin. kost tussen de 200 en 300 euro, maar kun je dan met een lijstje met 'gebreken' naar de garage gaan waar je hem hebt aangekocht voor herstel?
(uiteraard, slijtagedelen uitgesloten, al gaf de garage daar ook tot 20.000km garantie op)

Als zo'n uitgedroogde hardyschijf niet onder garantie zou vallen wat dan nog wel.?

Ik ga er nog even over nadenken

Met binnenkort meer pk's en Nm's moet het wel allemaal goed zijn, natuurlijk! Zijn de hardyschijven van een 520 en 530 gelijk?

Vandaag de auto naar de tuner;

ze zijn uiteindelijk een goede 3,5 uur bezig geweest. Eerst met uitlezen en een proefrit om de basiswaarden te kijken en om te kijken of alles goed is. Nadat alles goed was bevonden (wel 1 foutcode op de lamellen in de grille) hebben ze op basis van die waarden de software er in gezet. Mocht ook mee kijken en kreeg ook wat uitleg. Ze kunnen met alleen een laptop en speciale software al enorm veel data en grafieken er uit halen tijdens het rijden.

De waardes af fabriek zijn heel schraal, met vol-gas net op het randje dat je wel het vermogen hebt maar het mengel eigenlijk te arm waardoor er te weinig koeling is en blijkbaar niet goed voor de techniek. De belasting van de techniek is nu zelfs beter door een wat rijker mengsel onderin. Met de nieuwe software is er nog een keer gereden , allerlei data verzameld en alle data beoordeeld. Blijkbaar konden ze met wat parameters er nog wat meer uit halen en hebben ze hier en daar nog wat aangepast. Nog een stuk gereden. Data weer bekeken en toen goed bevonden.

Daarna de monteur met mij nog een stuk gereden en kreeg nog wat uitleg over deze motoren.

Uiteindelijk heb ik besloten niet op de rollerbank te gaan. Met hardware aanpassingen wel nodig maar bij mij niet en kunnen al rijdend al zoveel data er uit halen bij mijn auto. Zou dan meer zijn om een leuke uitdraai te hebben. Kostte weer extra tijd en geld.

Al met al leuke ervaring. Heb uiteindelijk toch nog besloten om de RON95 tune te nemen. Ik tank vaak wel RON98 maar als je eenmaal toch een keer RON95 tankt omdat niet beter voorhanden is, kan het vrij snel fataal aflopen, zeker als je toch een keer net wat extra vraagt. Zeker omdat je met RON95 bij mijn motor ook al een enorme vermogenswinst kunt behalen daar maar voor gekozen.

De auto heeft nu zelfs wat meer vermogen dan een 530i waarbij hij de motor ook mee deelt

Er is dan wel geen rollerbank sessie geweest maar het vermogen is rond de 280PK en 400Nm. Misschien dat ik het nog wel een keer wil controleren, maar nu niet.

Het rijden? Ja na 50 meter merkte is het al, pakt zoveel mooier op door het hogere koppel, ook onderin, en zet echt gigantische stappen. 90PK en 110Nm er bij is natuurlijk gigantisch. Paar keer even de sporen gegeven en het gaat echt heel vlot. Nee het is geen 6 cilinder en het heeft zeker niet de sound van een 6 cilinder. Maar qua vermogen kom je echt niets meer te kort en gaat eigenlijk al snel veel te hard.

Een 530i met 245 PK gaat de touring in 6,5 seconden naar de 100. Gok dat ik het met 280PK rond de 6 seconden kom te zitten. Maar eigenlijk maakt de data ook niet heel veel uit. Geef eigenlijk nooit plankgas, vind het vooral fijn dat de auto gewoon veel soepeler loopt

Foto's heb ik niet gemaakt. Dik tevreden in ieder geval, eindelijk de ware potentie uit de motor en merk nu pas hoe sterk de auto geknepen was.

Laatst bewerkt:
Fijn dat de ervaring goed was. En goed dat het blok nu net wat lekkerder is afgesteld. Bij BMW moesten ze m bewust onder de 530 houden natuurlijk.

Dat klinkt goed! De ingewikkelde balans tussen zuinig (en emissie) en de temperatuur van de verbranding hebben ze nu meer laten doorslaan naar minder arm mengsel (Dat is echt een probleem bij turbomotoren). Iets meer lucht er in blazen met de Turbo, iets meer brandstof erbij.... Dan krijg je heerlijk rijdende auto's! Gefeliciteerd!

Die vermogenswinst merk je wel inderdaad! Sleurt er nu net wat lekkerder aan vermoed ik zo ;)

Wij hebben de V40 kort na aanschaf ook laten tunen en dat was een uitstekende investering; als 't wat sneller moet dan kán dat.
Voor de rest vooral een stuk soepeler.

Maar, heb je de tune nu laten uitvoeren nog voor het aflopen van je garantieperiode en de einde garantie keuring? Neem je daarmee geen risico dat ze elke aanspraak op garantie weg wuiven?

Of heb ik iets gemist?

Lekker Joost!
400Nm is in de dagelijkse praktijk gewoon ontzettend lekker.

En ach, die pk's. Leuk voor de Autobahn.
Begrenzer ook laten verwijderen? Want die haal je makkelijk met dit vermogen weet ik toevallig :)

En xHP? Daar de tuner nog over gehoord?

Klinkt als een fijne aanpassing. Lekker dat die motor zoveel reserves heeft. XHP voor de automaat is naar wat ik lees nog wel echt een must.

Vanaf 2020 is tuning een stuk lastiger aangezien de ECU dan is vergrendeld. Mosselman biedt voor mijn 320e ook tuning aan, gaat ie naar 360pk en 580nm. Echt bizar veel vermogen. Omdat de ECU opgestuurd moet worden naar Finland kost dit geintje wel 1.500 euro.

Begrenzer ook laten verwijderen? Want die haal je makkelijk met dit vermogen weet ik toevallig :)

wilde ik nog vragen! Maar gok van niet. Hij zal vast nog wel wat boven de 250 km/h lopen dan , maar heel eerlijk is het leuk voor de verjaardagpraat. tot 200 km/h kun je nog prima rijden met de 5 maar daarboven vind ik het niet meer prettig. Dat ligt meer aan mijzelf dan aan de auto. Maar het is wel fijn dat je daar nu ook heel vlot op zit voor die ene keer :)

De ingewikkelde balans tussen zuinig (en emissie) en de temperatuur van de verbranding hebben ze nu meer laten doorslaan naar minder arm mengsel (Dat is echt een probleem bij turbomotoren).

met iets meer bewoording en data zei de beste man het zelfde. de ene motor wat meer dan de andere, nu staat hij meer zoals BMW hem ook zelf had afgesteld zonder emissie eisen.

Vanaf 2020 is tuning een stuk lastiger aangezien de ECU dan is vergrendeld. Mosselman biedt voor mijn 320e ook tuning aan, gaat ie naar 360pk en 580nm. Echt bizar veel vermogen. Omdat de ECU opgestuurd moet worden naar Finland kost dit geintje wel 1.500 euro.

1500 euro is wel erg veel geld inderdaad. en zeker met een 320e waar je al wat elektrokoppels hebt zou ik dat niet overwegen.

En xHP? Daar de tuner nog over gehoord?

ja heb wel gevraagd, met name de schakelmomenten geeft enorm veel soepelere rijbeleving. Maar kost iets van 400 euro of zo dacht ik. Kan altijd later nog. Het is niet zo dat de tune die er nu op zit anders word als er XHP in gezet moet worden. Dus ga nu rijden en kijk dan nog wel of ik dat alsnog laat uitvoeren.

XHP voor de automaat is naar wat ik lees nog wel echt een must.

Ja. Ik heb nu veel meer koppel, ook onderin. Maar de automaat laat de motor soms op 1000rpm draaien bij bijvoorbeeld 50km/h maar ook bij 80 km/h. Als je dan iets gas geeft vind de motor dat niet prettig. En bij die toerentallen is er nog niet het koppel. Het is een beetje zeuren hoor, gaat om fractie van seconden. Maar het is wel zowat elke rit en met XHP haal je dat er wel uit.

@AsconaGT ook wel benieuwd idd of je nu ook nog xHP gaat doen.

word nog overwogen inderdaad. voor nu ga ik eerst een tijdje zo rijden. Mocht er een keer ergens een aanbieding zijn of toch te veel aan ga storen dan misschien wel.

Maar, heb je de tune nu laten uitvoeren nog voor het aflopen van je garantieperiode en de einde garantie keuring? Neem je daarmee geen risico dat ze elke aanspraak op garantie weg wuiven?

klopt, maar daarom ga ik ook niet zomaar een partij maar eentje met veel ervaring waar ik wel vertrouwen in heb. garantie vervalt natuurlijk niet zomaar. Maar mocht er iets met de turbo of wat zijn, ja dan kan daar wel naar verwezen worden. Maar die kans is echter vrij klein. Andere zaken worden wel gewoon gedekt.

Lekker!! Waar ben je geweest, uiteindelijk?

Meerdere gesproken, maar uiteindelijk hier. goede communicatie, snelle reactie en goede ervaringen van anderen. Carrec Technocenter is schijnbaar ook een partner van hun.

Ik keek vandaag op het sport display in mijn auto. Voor een grote 5 serie station totaal overbodige feature natuurlijk, maar was wel benieuwd wat hij aan zou geven aangezien deze normaal tot 200PK ging. Maar blijkbaar is ook deze software aangepast en gaat het display naar 400pk en ook de Nm schaal is aangepast. Leuk detail.

iemand enige idee hoe nauwkeurig zoiets zou zijn? Heb 1x flink gas gegeven en daar gaat hij echt wel over de 300pk heen. Lijkt mij sterk dat die dat ook daadwerkelijk af geeft maar dat zou dus een flinke afwijking betekenen. geen idee waar hij deze data vandaan haalt ook.

als ik een keer een passagier heb zal ik er wel eens een filmpje van laten maken, ook om eens goed te zien wat hij aan geef, ook qua Nm.

54567204999_165845564b_b.jpg

Op een rollenbank meet je de trekkracht aan de wielen en rekent dan helemaal terug wat dan het koppel aan de krukas zou moeten zijn. Formuletje erover heen en je weet je PK's op ieder moment. Nu zullen ze adhv brandstofverbruik en luchtverbruik berekenen wat de druk in de verbrandingskamer ongeveer is en vanaf de andere kant rekenen naar het koppel wat gegenereerd wordt. Gezien de snelheid van de computers tegenwoordig kan dit behoorlijk nauwkeurig bepaald worden. Er zit altijd een variabele in, het rendement van de versnellingsbak en het differentieel. En die waardes worden aangenomen. Differentieel vaak 95% en bak 85-90%. Dan kan je daarmee verder rekenen.

Ik heb het nooit gemeten op een bank maar de waardes die de auto in dat menu gaf waren wel redelijk in lijn met wat een stage 1 voor 535i ongv is , wel aan de bovenkant van de range (hij gaf bij mij iets van 380 pk aan wat denk realistisch 360-370 is)

't zijn uiteindelijk ook alleen maar cijfertjes. Gaat er toch vooral om dat het goed rijdt. ;)

Wel een leuk detail, zoals je zegt, dat de teller in de auto nu na de tune ook bijgesteld is en tot 400 gaat.

De nauwkeurigheid kan je idd aan twijfelen. Geijkt is het iig niet. Wel geinig om naar te kijken. Bij hard accelereren gebruik je veel Newton en op (top) snelheid veel PK.
Mooie auto zo geworden, ik denk met de tune een mooi compleet pakket

ja, er blijft weinig over. de bumper trim word nog aangepast als ik tijd heb. Die hoogglans zwarte zijn helemaal blauw uitgeslagen. Daar komen mat zilver kleurige M550i exemplaren voor terug. En dat is het dan wel zo'n beetje .

nog een keer een nieuwe voorruit omdat er een enorme ster in zit. wel buiten mijn zichtveld en stoor mij er tijdens het rijden helemaal niet aan. maar fraai is het niet.

verder lekker genieten, rijden

nog een keer een nieuwe voorruit omdat er een enorme ster in zit. wel buiten mijn zichtveld en stoor mij er tijdens het rijden helemaal niet aan. maar fraai is het niet.
Zoals ik altijd maar zeg, liever een ster in de ruit dan op de motorkap.

Met de designtaal van BMW acht ik de kans toch groot dat er ooit hierna weer een ster komt.

Zoiets bijvoorbeeld, juiste uitvoering, (geen AMG line maar exclusive line, en dus met de ster op de kap, en niet in de grille) met fraai interieur met kleur en fijne motor. Veel alu accenten en mooie wielen. Waarschijnlijk niet ieders smaak maar voor mij helemaal perfect zo. maar daar mag nog wel eerst een gigantische afschrijving overheen gaan wil ik zoiets overwegen over een aantal jaren.

Laatst bewerkt:
Vind de nieuwe generatie e-klasse ook wel fraai. Knapper dan de laatste designtaal van BMW inderdaad. Vooral in all-terrain uitdossing vind ik m schitterend.

Heb je deze gezien? misschien kun je er nog inspriratie uit halen?

ja had ik gezien! Begrijp de keuze wel voor een G31 generatie :p ben benieuwd wat hij er mee gaat doen. Met name onderhouds relateerde zaken (al dan niet preventief) . wel grappig dat hij geen panoramadak wilde. bij deze 5-series staan ze niet bekend als problematisch al geeft het wel meer techniek en dus potentiele storingen mee. Maar het licht in de auto vind ik zelf erg prettig. helemaal open doe ik vrijwel nooit.

En wel grappig dat hij specifiek voor een 530i koos. Begrijp de keuze wel waarom geen 540i (standaard x-drive, gewicht, kosten etc.) en waarom hij geen 530e wil. Maar een 520i zoals ik heb heeft de zelfde motor. ze zijn dealer van daar waar ik de tuning heb laten uitvoeren waardoor je dat zelfde vermogen en rij-eigenschappen hebt. In NL staan er veel meer 520i modellen dan 530i modellen.

vind de LCI stiekem wel iets mooier , maar met mijn budget alleen hele hoge kilometerstanden en met weinig aanbod. Die van Joep had ook al iets van 150.000 of zo dacht ik (in 3 jaar tijd).

Terug
Bovenaan