AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen. Ik heb het een jaar geleden bij de Audi gedaan, maar ik kreeg daarna vooral vanaf de achterbank klachten dat de kinderen heen en weer gleden over het leer, dat toch wel een stukje gladder was geworden.

Eerste feedback

Gyeon leather cleaner.
Prima spul maar weinig effect op mijn stoelen. Wat vlekjes gingen er wel uit maar als totaalplaatje niet zo anders. Waarschijnlijk omdat het leer al in goede/schone staat was. Ander nadeel is dat er geen echte spraystand op de fles zit. dus alleen een harde straal. Uiteraard spray je het eerst op een doek, maar dan nog steeds liever wat verneveld. Heb 3x gekeken , maar alleen een harde dikke straal. Spul zelf werkt verder prima volgens mij. Nadien is het niet glad en mooi mat (en schoon)

Gyeon leather shield EVO
Net als met alle coatings is de voorbereiding het meeste werk. Het aanbrengen is super simpel. Binnen 20 minuten had ik de hele auto incl. deurpanelen in de coating staan. Precies volgens de video van Gyeon. en dus ook het stuur meegenomen. moest minimaal 6 uur uitharden, had de auto toch 2 dagen niet nodig dus top.
Maar ik ben gematigd tevreden. Het droogt mooi mat op dus je houd inderdaad exact de kleur. De bescherming moet nog bewezen worden, maar obv de recenties van anderen geloof ik dat wel.
Maar het word dus wel degelijk gladder! Dat terwijl er op de website van carclean zelfs dik gedrukt staat dat dit niet het geval is
Ik heb nu ook spijt omdat ik het stuur heb gedaan. niet dat het super glad is, maar een heel stuk gladden dan voorheen en vind het zeer onprettig. De stoelen vallen mij wel mee omdat ik redelijk vast in de stoel zit en dus geen last heb van schuiven. Geen idee hoe het komt. Heb ook niets verkeerd gedaan met aanbrengen. Maar dit is het eerste product van Gyeon waar ik niet echt tevreden over ben. zou in ieder geval zeker niet het stuur doen zoals Gyeon wel laat zien in hun instructievideo. Maar ook als ik de armsteun of stoelen voel, nee dat was hiervoor vele malen prettiger.

Geen idee wat ik er nu mee moet doen. Zeker BMW stuurtjes moet je niet al te agressieve goedjes op los laten, maar wil het graag weer weg hebben. Misschien ook wel van de voorstoelen.

Laatst bewerkt:
Jammer dat je dezelfde ervaring hebt als ik met Gyeon Leather shield. Voorin heb ik ook geen last, omdat de voorstoelen ruim voldoende zijdelingse steun geven. maar de achterbank is een stuk vlakker en de kinderen passen niet echt goed op die best ruime zitplaatsen achterin.
Verder geeft het trouwens wel top bescherming hoor, daar geen klachten over.

Over het stuur zegt Yves ook dat je dat beter niet kunt beschermen in dit filmpje maar daar heb jij nu weinig aan.
Misschien hebben ze bij Carclean of Gyeon zelf een idee hoe je het weer kunt verwijderen?

Hmm jammer en hier was ik al bang voor als ik de reviews ook beetje las op carclean. Wou net zeggen inderdaad @Audi A6 ik kan mij herinneren dat ze juist niet zeiden op het stuur maar dat was in een filmpje.

Benieuwd naar de beschermende werking !

Jammer dat het niet heeft opgeleverd wat je er van verwachte Joost!
Weghalen zal wel lastig zijn. Denk dat het een kwestie van gewenning en eraf slijten wordt :(

Ja ik was zo lekker bezig en in het filmpje van Gyeon deden ze het stuur ook. Juist dat is het gene wat je veel beet pakt. Met dik gedrukte letters dat het absoluut niet glad werd alles gelijk gedaan. Kon weinig reviews vinden van leather shield evo. (verbeterde versie van de 'gewone' leather shield.

voorstoelen zit ik ook lekker klem in. de wangen gaan vanzelf naar binnen als ik de auto start. jongens achterin zitten nog op verhogers dus die hebben ook weinig klagen. Maar het stuur is wel echt vervelend.

Ik heb carclean al een berichtje gestuurd.

Inmiddels reactie van carclean;

Blijkbaar is nappaleder een semi aniline leder soort. Daarvoor is leather shield niet geschikt :( Nappa leder is namelijk wel echt leder van een dierenhuid. Maar blijkbaar toch een soort van behandeling dat het dus niet kan. Ik had mij beter moeten inlezen volgens carclean.

Het stuur, wat de grootste ergernis is, is wel van gewoon leder, dus die zou niet glad moeten worden, maar het antwoord daarop was je daarvoor altijd een proefstukje moet proberen. tjah...

Laatst bewerkt:
Balen! Voordeel is misschien wel dat het dan ook niet zo goed zal hechten en het er met een beetje geluk vrij snel af gaat.
Bij mij zal het ook wel zo zijn, maar een keertje leathercoat proberen.

Is dat zinnetje op de site over nappaleder in alinea 3 toegevoegd n.a.v. jouw reactie? Dat zou ik wel flauw vinden. Sowieso laat de communicatie te wensen over, omdat er een alinea eerder nog staat:

De coating is ontworpen en getest op alle moderne soorten leer, biedt uitstekende bescherming zonder het gevoel of de kleur te veranderen met een volledig OEM matte afwerking.

Daar had al wel een waarschuwing of uitzondering mogen staan. Met 'je had je beter moeten inlezen' maken ze zich er m.i. wel erg stipt van af.

Is dat zinnetje op de site over nappaleder in alinea 3 toegevoegd n.a.v. jouw reactie? Dat zou ik wel flauw vinden. Sowieso laat de communicatie te wensen over, omdat er een alinea eerder nog staat:

Dat stukje van dat het niet geschikt is voor nappa leer; dat vermoeden heb ik wel dat ze dat recent of na mijn email hebben toegevoegd. want ik heb dat stuk echt meerdere keren gelezen destijds en anders was het mij echt wel opgevallen. Stukje aniline had ik namelijk wel gelezen, de zin er na over nappa leder had ik anders echt wel gezien. Dus inderdaad een beetje flauw.

Carclean zegt ook dat nappa leder een algemeen begrip is voor 'soepel leer'. En fabrikanten die term voor van alles gebruiken en dus van alles kan zijn en ze daarom 'lastig' is deze termen te gebruiken op hun website. (maar blijkbaar staat het er nu wel)

Over het stuur, wat gewoon leder is, hoor zeggen ze niets over behalve dat het je eigen verantwoordelijkheid is om een proefstukje eerst te doen.

Ik neem aan dat je zo’n melamine spons bedoeld. Nooit gebruiken op het gevoelige lederen BMW-stuur. Coating verdwijnt absoluut, maar de verf ook. Ik weet het uit ervaring.

Ik zou eerder een sopje van groene zeep en een zachte borstel proberen.Stipt Interior Matt cleaner kan ook, is ook wel wat agressiever maar met beleid wel een fijn product.

Stipt Interior Matt cleaner kan ook, is ook wel wat agressiever maar met beleid wel een fijn product.

ik heb niet veel spul van dit merk, maar die toevallig wel. Ik weet dat het goed werkt, kreeg mijn vervuilde treinenbankje ook heel mooi schoon en matt, maar weet dat het ook een relatief sterk product is. ben een beetje huiverig om dat op het gevoelige BMW stuur te gebruiken, maar met wat beleid op een doek nog wel te overwegen inderdaad.
ik wacht even af wat carclean zegt als oplossing. Maar anders ga ik dat zeker proberen.

Helaas heeft Google geen cache pagina's meer, dan had je daar nog even in de archieven kunnen duiken.

Stipt echt verdunnen. Ik heb het gebruikt voor m’n stuur , was gelijk ellende. Het zorgt wel voor een heel mooi mat effect.

Ik neem aan dat je zo’n melamine spons bedoeld. Nooit gebruiken op het gevoelige lederen BMW-stuur. Coating verdwijnt absoluut, maar de verf ook. Ik weet het uit ervaring.
Dat is niet best dan. Ik gebruik die sponsjes inmiddels al bijna 4 jaar om het stuur (en de pook) van de Mercedes schoon te maken. Geen centje pijn. Toch jammer dat BMW dan goedkope meuk gebruikt.

Maar goed, ik zou beginnen met eens kijken naar de middelen die men gebruikt in de paardensport. Die zadels zijn allemaal leer en ze stellen daar zeker strenge eisen aan als berijders.

Nou, het spul wat mijn vriendin voor haar zadels gebruikt daar raak ik echt mijn lederen interieur niet mee aan hoor :ROFLMAO:

De ellende is gewoon dat je tegenwoordig niet meer weet in hoeverre het echt leer is. Ik zou ook de reactie van Carclean afwachten en als daar niets uitkomt mijn verlies nemen en gewoon 2 á 3x per jaar de leather clean van Gyeon erover halen. Dan slijt de coating er vanzelf af.

Mocht het je echt heel erg storen, dan kun je ook je stuur opnieuw laten bekleden. Kost een paar honderd, maar valt relatief gezien wel mee volgens mij.

Van carclean niets gehoord. Wel nog een berichtje gestuurd en vrij snel reactie gehad dat ze ook nog geen reactie hadden van Gyeon en dat het nog wel even kon duren ivm drukte. Ik kon dat niet langer aanvoelen en voor het stuur heb ik heel voorzichtig de matt cleaner van ome rick gebruikt. weet dat het vrij agressief is en stuurtjes van BMW vrij delicaat. Maar zelfs met een klein beetje op een boek is de gyeon coating er helemaal vanaf. Stoelen laat ik nog wel even voor wat het is.

heb aan carclean gevraagd wat ze dan wel als alternatief hebben voor bescherming voor mij bekleding, en dat hebben ze niet echt. zo bijzonder is nappa leer toch ook niet? ze dachten dat spul van gliptone wel kon werken. Maar straks heb ik dat er op en zit ik met het zelfde dat het toch glad word. En krijg ik weer het verhaaltje te horen met proefstukje etc.

Terwijl ik op de website van gliptone keek zag ik wel dat ze wel speciaal spul voor semi-analine / nappa leer in het assortiment hebben. Maar is vrijwel nergens te koop, in ieder geval nergens in nederland. in de UK wel, maar dan komen er onredelijke verzendskosten bovenop.

54463760035_3e8d5c54b9_b.jpg

54463760875_ffe29ef3a8_b.jpg

terwijl ik met het stuurtje bezig was kwam er nog wel een meneer langs die zei; "wit leer. dan moet je geen smeerzak zijn". Nee een echte smeerzak kan beter geen wit leer nemen. Maar moet zeggen dat het mij 100% mee valt. Heb de auto nu 4 maand en heb eigenlijk geen enkele gekke vlekken. Natuurlijk ligt er wel smeer na een weekendje weg of wat. Maar niet gelijk dat je het op de bekleding ziet. alleen de achterzijde van de stoelen zie je wat meer schoenvegen van de kinderen. Is gewoon soort van kunststof.

Laatst bewerkt:
De gewone Gliptone staat ook op dat het niet geschikt is voor Analine.

Waarom gebruik je niet gewoon het spul wat BMW zelf levert ?

Het interieur is prachtig inderdaad en ziet er ook mooi mat uit. Vreemd dat het zo moeilijk is om er een beschermend product voor te vinden dat het niet gladder maakt. Ik ben benieuwd of het na twee weken nog steeds zo glad is...

De gewone Gliptone staat ook op dat het niet geschikt is voor Analine.

Waarom gebruik je niet gewoon het spul wat BMW zelf levert ?

zie wel iets van een reiniger. Maar ik zoek juist iets van een beschermer voor jeans, kinderschoenen en andere zooi. en iets van een UV bescherming. Die kan ik van BMW niet vinden.

Het interieur is prachtig inderdaad en ziet er ook mooi mat uit. Vreemd dat het zo moeilijk is om er een beschermend product voor te vinden dat het niet gladder maakt. Ik ben benieuwd of het na twee weken nog steeds zo glad is...

Gyeon geeft aan dat het ongeveer 1 jaar bescherming bied. Geen idee of mijn ondergrond net zo duurzaam is, we gaan het zien.

Heb je de gespoten grille al geplaatst?

ja! Grille zit er in. en dat neusstukje wat van zwart wat verkleurd is zit ook een nieuwe in.

Heb de grille overigens niet gespoten. De originele chromen grille heb ik ook gewoon nog. Dit is een originele BMW cerium grey grille die je kon krijgen op een 550i of 550d. Enige wat ik gespoten heb ik een laag blanke lak voor extra bescherming.

Het ziet er misschien gek uit , zeker in de zon, omdat dat stukje origineel hoogglans zwart is als accentkleur. Maar de auto is carbon schwarz. Maar zo hoort het wel origineel. in niet direct zonlicht val het minder op
54466712213_3959d4dfcd_b.jpg

Wat nog wel gedaan moet worden is de cerium grey bumper elementen in plaats van de zwarte elementen die inmiddels naar blauw zijn verkleurd. Maar dat is handiger op een brug om ze er uit te krijgen.
54465612197_a2f0788df0_b.jpg

Je hebt ook, origineel BMW, stoelbeschermers voor kinderen. Universeel zijn ze er ook, maar past waarschijnlijk wat minder mooi.

Mijn zoontje weet overigens dat, voordat hij in de auto stap, zijn schoenen of laarsjes uit gaan. Dat scheelt al een hoop.
Eten en drinken doen we, afgezien van een lange (vakantie)rit niet en dan uiteraard iets wat niet zoveel kruimelt.

Daarnaast gewoon regelmatig de stofzuiger en een doekje erdoor.

ja ach, de achterkant van de stoel is gewoon soms even schoonmaken. het is ook een gebruiksvoorwerp. Eten en drinken is alleen op een lange vakantierit. soms ook wel eens een koekje en dat kruimelt. stofzuiger en door en klaar. Had de winterwielen ook achterin de auto en ondanks een kleedje heeft die ook een veeg op de achterzijde van de voorstoel achter gelaten. Wil er ook niet al te panisch over doen als iets vies word. als het maar dan ook makkelijk schoon te maken is.

Maar soms haal ik de kinderen wel eens op van de BSO, dat is op een boerderij waar ze lekker veel buiten leven en komen ze als een stel varkens terug. Maar ook afgite van spijkerbroeken en zo. daarom wilde ik net een extra beschermlaagje aan brengen.

Ik heb sinds kort een spijkerbroek van Levi's en die geeft zelf af op m'n schoenen. Heb dat nog nooit meegemaakt. Kan dus ook spijkerbroek-merk afhankelijk zijn.

Ik let ook altijd wel op met wat ik voor broek aan heb, scheelt dat ik maar 1 donkerblauwe spijkerbroek aan heb. Die heb ik wel bewust pas na maand aangehad icm autorijden en nog steeds doe ik het liever niet. Het blijft nadeel met licht leder zeker met het blauwe van spijkerbroeken wat er echt moeilijk uitgaat.
Zit jij op je schoenen?
Zie dat bijv dus ook op m’n (witte) sneakers… ik heb Air Jordans en die zijn redelijk hoog, aan de zijkant boven geeft de broek af.. :(

Andere vormen van vervuiling heb ik tot op heden overigens altijd uit m’n stoelen gekregen, tot aan 3x zure inhoud van de maag van mijn jongste ….

Ik zit er toch aan te denken om de auto nu al wat extra vermogen te geven ipv eind dit jaar.

- 184PK is prima als je door de stad tokkelt en lekker op de snelweg cruised. Maar het is niet voor niets de instapper. Als je even gas geeft dan merk je echt wel dat het niet over houd. Zeker voor de zomervakantie is wat extra wel fijn.
- andere reden is dat de motor in deze auto sterk begrenst is en behoorlijk over ge-engineerd. Het schijnt zelfs dat ik de B48B20B motor heb, door 2 bedrijven onafhankelijk bevestigd, waardoor zelfs met veiligheidsmarges 300+ PK makkelijk te behalen is. Nu hoef ik niet zoveel, een 250PK zal ook prima zijn.

Ik heb een offerte opgevraagd bij carrec, de huisgarage van autoweek omdat ik daar ook de automaatbak tzt wil laten doen, en een andere partij. Prijzen en vermogens zijn redelijk gelijk. Beide spreken over 'maatwerk', maar daarmee bedoelen ze in huis zelf ontwikkeld. de auto gaat dan niet de rollerbank op om te worden afgesteld. (vraag is, is dat nodig)

Andere optie waar ik serieus over twijfel is MG flasher

Voor die gene die MG flasher niet kennen, je koopt de app , die koppel je aan jou auto (VIN) en daarmee kun je zelf de software in de auto laden. er zijn al vele duizenden gebruikers voor deze B48 motor en lees eigenlijk alleen maar positieve reacties.

- iets goedkoper dan reguliere tuning
- je kunt zelf zo vaak als je wil de auto weer terug zetten naar origineel of weer terug naar stage 1 en binnen de marges ook nog wat zelf aanpassen.
- je kunt zelf wisselen zo vaak je wil tussen een euro 95 tuning of euro 98 tuning (ga ik niet gebruiken denk ik, 95 is prima voor mij)
- vele andere instellingen zoals dat de auto de cats niet gelijk gaan opwarmen na de start, begrenser er af, vermogens grafiek in de Idrive aanpassen naar het nieuwe vermogen
- pops & bangs (vreselijk, dus uit)

Beetje vergelijkbaar met MHD, wat ook bekend is binnen de BMW scene , maar niet voor mijn motor beschikbaar

MG flasher is dan wel gewoon een 'standaard' tuning. maar waarschijnlijk krijg je dat bij anderen net zo. De een zegt dat het prima is als je verder stock rijd.

voor beide opties is wel wat te zeggen

Laatst bewerkt:
Ik heb mij er bij mijn vorige auto ook in verdiept. MG Flasher lijkt mij een topproduct, maar vond het toch een beetje eng om zelf te doen.
Qua tuners zou ik denk ik zelf naar BR-Peformance gaan of VVT (Van Vught Tuning). De eerste doet heel veel BMW, de laatst veel BMW maar ook veel VAG/diesels. Ik kon niet, zoals bij VAG, een JD Engineering vinden waar ik blind naar toe zou gaan.

Kijk ook even naar xHP. Motortuning icm xHP is de gouden combinatie.

Ik heb mij er bij mijn vorige auto ook in verdiept. MG Flasher lijkt mij een topproduct, maar vond het toch een beetje eng om zelf te doen.

ja ik ook een beetje hoor. al lees je vrijwel nooit dat er iets fout gaat. Heb er 1 tegen gekomen die had een brakke kabel. Maar blijkbaar kan elke stumpert met MG flasher overweg en de reacties zijn vrijwel alleen maar positief. Maar daar zit mogelijk dus ook een beetje mijn twijfel.

Qua tuners zou ik denk ik zelf naar BR-Peformance gaan of VVT (Van Vught Tuning). De eerste doet heel veel BMW, de laatst veel BMW maar ook veel VAG/diesels. Ik kon niet, zoals bij VAG, een JD Engineering vinden waar ik blind naar toe zou gaan.

Er zijn best wat goede tuners. Mosselman en beek zijn natuurlijk ook hele bekende voor BMW. Er zijn ook genoeg slechte tuners overigens. Vanuit mijn vorige werkgever genoeg rommel voorbij zien komen. Als er dan problemen zijn dan hebben ze geen idee wat ze er mee aan moeten.
Maar die gene met eigen ontwikkelde software en een eigen rollerbank heb ik over het algemeen wel vertrouwen in. maar onder aan de streep blijft het een 'on the shelf' tuning die ze in de auto laden. Beetje het zelfde als MG flasher dus. Behalve dan dat je daar nog zelf wat zaken vrij kunt configureren.

xHP zie ik ook heel veel voorbij komen inderdaad, had dit ook met carrec opgevraagd omdat ze hier samen met bakonderhoud (wat ik sowieso wil laten uitvoeren) een korting op geven. maar dan vragen ze nog steeds iets van 450 euro. Wel serieus geld

Een forumlid (@b0mmel ) heeft veel goede ervaring met Bootmod3 en dan zelf doen uiteraard

maar dan vragen ze nog steeds iets van 450 euro. Wel serieus geld
Dacht dat xhp iets van €350 was of zo toen ik er naar keek.. vind 450 veel geld voor iets wat je echt eenvoudig zelf kan doen..

Overigens vergeet ook niet dat je de map kwijt bent zodra BMW een software update uitvoert of bijv accu opnieuw inlezen. Mijn auto heeft wat extra paardjes verloren ;).

Ik heb bijna twee jaar met een zelf getunede auto gereden , alles is nog heel. Reserves moet je niet pushen en met een Stage 1 gaat dat gewoon goed.

Mbt de 520i wat vlotter aan laten voelen; heb zelf een G30 VFL 520i naar ruim 230.000km gereden met een bij km stand door de dealer geïnstalleerd M Performance Power Pack. Voor de LCI niet leverbaar. Geen centje pijn, en heb de auto van tijd tot tijd echt flink de sporen gegeven. Doodse gevoel was weg, en pakte veel mooier op. Qua koppel aardig on par met een 530i. Verschil zit m daar dat door de meer pk’s de 530i iets harder doorloopt bovenin. Weblink naar webshop Ekris

Mbt de 520i wat vlotter aan laten voelen; heb zelf een G30 VFL 520i naar ruim 230.000km gereden met een bij km stand door de dealer geïnstalleerd M Performance Power Pack. Voor de LCI niet leverbaar. Geen centje pijn, en heb de auto van tijd tot tijd echt flink de sporen gegeven. Doodse gevoel was weg, en pakte veel mooier op. Qua koppel aardig on par met een 530i. Verschil zit m daar dat door de meer pk’s de 530i iets harder doorloopt bovenin. Weblink naar webshop Ekris

Ik heb ook een pre-LCI, maar 1200 euro is mij toch iets te gortig. Zeker als je daar maar van 184 naar 211 PK (155kw) gaat. ;) Bij een nieuwe auto snap ik het wel voor behoud van garantie. Maar fijn om te horen dat dit zonder problemen kan.

De B48B20B rijden er inderdaad genoeg van rond met tegen de 300PK met alleen andere software, ook auto's als een 330i of 530i doen deze upgrade regelmatig. en dan nog schijnt het niet zozeer de motor zelf te zijn wat de restrictie geeft maar wat aanbouw componenten. Blokje is blijkbaar flink over-geëngineerd. maar ergens rond de 250 zou ik al prima vinden. Met name wat meer koppel is fijn.

En juist zo simpel en veilig zoveel meer PK's er bij maakt het erg aanlokkelijk. De vraag is alleen of ik dit laat doen door een fatsoenlijke tuner, of toch de MG flasher app en zelf de software laden met wat meer mogelijkheden waar velen zo enthousiast over zijn.

Laatst bewerkt:
Ik kan me niet voorstellen dat bij 75 pk extra er niets aan de warmtehuishouding van het motorblok moet worden gedaan. (zeker daar een benzinemotor een rendement van 35-40% heeft, de rest vliegt als warmte weg) 75 pk extra is ongeveer 22 liter benzine per uur extra verbranden... Voor 5 seconden accelereren valt het mee, maar de Brennerpas mét sleurhut op wordt een ander verhaal. Pas als je nu met regelmaat "volgas" rijdt (zou je auto makkelijk moeten kunnen) én je komt wat te kort, dan lijkt tunen pas een optie.

Ik zou echt naar de meest betrouwbare partij gaan. Bij de Punto en Focus had ik wat hickups met de aanpassing, met de Golf ben ik bij JD geweest en dat is echt perfect. Je wil gewoon geen gezeik daarmee.
Ik gebruik dat stukje extra nauwelijks. Soms bij een inhaalactie even. Het is gewoon lekker om net iets achter de hand te hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat bij 75 pk extra er niets aan de warmtehuishouding van het motorblok moet worden gedaan. (zeker daar een benzinemotor een rendement van 35-40% heeft, de rest vliegt als warmte weg) 75 pk extra is ongeveer 22 liter benzine per uur extra verbranden... Voor 5 seconden accelereren valt het mee, maar de Brennerpas mét sleurhut op wordt een ander verhaal. Pas als je nu met regelmaat "volgas" rijdt (zou je auto makkelijk moeten kunnen) én je komt wat te kort, dan lijkt tunen pas een optie.

Als mijn motor inderdaad de B48B20B motor is, dan is echt alles exact het zelfde als een 530i met 252PK af fabriek. Ook koeling. Ik zal zelfs al blij zijn met die 252PK.

Ik was niet van plan om met een sleurhut over de brennerpas te gaan en ook zeker niet met 250 km/h lange stukken te gaan blazen of iets. Het gaat mij met name om wat meer koppel onderin. Dat zal een kwestie van seconden zijn als ik het maximal aanspreek. Het feit dat er duizenden mensen rond rijden zonder problemen geloof ik wel. Maar ga ik naar een traditionele tuningsbedrijf. of toch een MG Flasher...

De B-versie is prima te kietelen, zou ik wel aandurven. Bij de A kunnen de zuigers er niet zo goed tegen. Gewoon lekker rond de 250pk houden dan is er niks aan de hand en kun je ook gewoon 95 blijven tanken.

Ik zou voor een gespecialiseerde BMW tuner gaan! Dan maar iets duurder. (Een 530 heeft 0,5 liter meer motorolie, grotere oliekoeler?)

Laatst bewerkt:
Woensdag weer met dit blije ei onderweg geweest. Totaal anders dan de BMW natuurlijk. Maar super vlot schiet je er vandoor en nog makkelijker. Je parkeert hem overal zo tussen. Ander iets wat op valt is dat de airco vrijwel gelijk met starten ijskoude lucht blaast. Daar waarbij andere auto's, ook de BMW soms toch even op gang moet komen.

Met de huidige temperaturen halen we ook gewoon weer 200+ km met een acculading. Niet dat het heel veel uit maakt omdat we ook bij huis kunnen laden, maar toch mooi meegenomen. Moet nog wel een keer tijd maken voor een nieuw interieurfilter , nieuwe ruitenwissers en wat klein onderhoud.

54490842646_e3fc923ca8_b.jpg

Ook de ceramische coating die er nu 8 maand op zit doet nog goed zijn werk. De auto staat vaak onder een grote eik met vogelpoep en andere zooi. Maar met een snel wasbeurtje merk je dat het vuil er amper aan hecht en is de auto zo weer brandschoon.

Heerlijk he, zo'n klein EVtje.
En wat ziet ie er leuk uit! Valt me op dat je die echt nooit ziet, de Twingo EV.

het verschil met een reguliere twingo is ook heel minimaal. Het ontbreken van een uitlaat is eigenlijk het enige.
Hier rijden ze in de buurt van zo'n zorgbureau wat witte rond maar verder zie ik ze ook niet zo heel veel. Maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met dat de auto nieuw belachelijk duur was. Onze auto staat voor 26.000 euro op kenteken. Met 7000 km op de klok hebben wij toen de helft betaald. Dat lijkt er meer op. maar die nieuwprijs gaat natuurlijk nergens over.

Daarnaast kennen veel mensen de auto ook niet, hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat mensen niet van het bestaan van een elektrische twingo hebben gehoord. zelfs Luc van autoweek die ik een jaartje geleden in het echt sprak keek mij met grote ogen aan en had er nog nooit van gehoord.

En het feit dat hij echt alleen als 2e auto gebruikt kan worden schrikt mensen ook wel af denk ik (200km range, geen snelladen). Maar voor ons werkt het perfect. En zoveel stiller, sneller en soepeler dan de meeste brandstof gestookte A segment autootjes. (y)

Ik denk dat het ontbreken van snelladen meer de beperkende factor is dan de actieradius. 200km is voldoende om in Nederland het merendeel van de afstanden (enkele reis) te kunnen redden.

Snelladen vind ik voor een 2e auto ook niet zo interessant. Fijn om hem overdag lekker langzaam thuis te kunnen laden op zonne-energie. Lijkt me een ideale auto voor erbij zo’n elektrische Twingo.

Snelladen vind ik voor een 2e auto ook niet zo interessant. Fijn om hem overdag lekker langzaam thuis te kunnen laden op zonne-energie.

zelfs met 'langzaam' 11Kw laden is hij met uiterlijk 2 uurtjes helemaal vol. De twingo kan overigens ook 22Kw AC laden en zou hij met een uurtje vol zijn, al zie je die optie bijna nooit.

We rijden de accu bijna nooit echt leeg, in de praktijk is het 1 á 2x in de week 1,5 uur even de stekker er in en rijden maar. Incidenteel word er een langere rit mee gemaakt. maar echt een hele lange rit is de auto niet geschikt voor, dat geld niet alleen voor de accu maar ook over de zithouding.

Een forumlid (@b0mmel ) heeft veel goede ervaring met Bootmod3 en dan zelf doen uiteraard

Dacht dat xhp iets van €350 was of zo toen ik er naar keek.. vind 450 veel geld voor iets wat je echt eenvoudig zelf kan doen..

Overigens vergeet ook niet dat je de map kwijt bent zodra BMW een software update uitvoert of bijv accu opnieuw inlezen. Mijn auto heeft wat extra paardjes verloren ;).

Ik heb bijna twee jaar met een zelf getunede auto gereden , alles is nog heel. Reserves moet je niet pushen en met een Stage 1 gaat dat gewoon goed.
Val hier even midden in een topic zo maar ik heb idd prima ervaringen met Bootmod3 (G31 540iX, B58 blok dus).

Bootmod3 is software waarme je zelf een unlock van je DME (motormanagement) kunt doen en er vervolgens andere maps in te flashen. Standaard worden zogenaamde OTS maps meegeleverd in stage 1, 2 (catloos) en je kunt opties zoals high pressure fuel pump activeren als je die hebt. Ook kun je kiezen of je vmax wil weghalen maar ook of je "scheetjes" wil en zo ja hoeveel dus het is best wel uitgebreid. Je kunt een map voor euro 98 flashen of voor euro 95 of zelfs schakelen tussen meerdere maps met knoppen op het stuur (iig bij B58).

Je kunt de licentie naar een volgende auto meenemen door de originele file (daar maakt ie backup van) terug te zetten en je nieuwe VIN door te geven.

Maar controleer van te voren of jouw motor ondersteund wordt, m.n. nieuwere types zijn mogelijk beter beveiligd!

EDIT: vergat nog te zeggen, naast OTA maps kun je ook eigen maps of maps van specialisten laden en tevens kun je met bootmod3 uitlezen tijdens het rijden om zo te finetunen. Maar wat mij betreft werkt de OTS map (stage 1) dusdanig goed dat ik die zou aanbevelen. Naast mijn eigen auto ook positieve ervaringen met Bootmod3 in een 535i F11 LCI en een 2 serie active tourer.

Laatst bewerkt:
Heb even getwijfeld en toch maar uiteindelijk toch vanmorgen besloten voor een (ervaringen) chipper waar ik een goed gevoel bij heb. Twijfel zat met name omdat je met Boodmod3 en MG Flasher tijdens het rijden de setup kunt aanpassen. En dan met name RON95 en 98. Ik tank een beetje wisselend, afhankelijk wat er beschikbaar is.

Maar nu toch voor een gewone chip gekozen , 1x gewoon goed instellen/afstellen en verder geen omkijken na.

Er zit levenslange garantie op. Ook als de tune verdwijnt of problemen geeft. zo lang ik maar de eigenaar blijf. De auto word op mijn wensen afgesteld, dus geen standaard ding er in en klaar maar gekeken wat ik wel en zo afgesteld. Ze hebben hun eigen software ontwikkeld en een eigen rollerbank. Dus alle vertrouwen in.

ze gaven aan dat mijn motorblok makkelijk naar de 300+PK kan en dan een ruime veiligheidsmarge over is. 318 PK hadden ze laatst nog, maar de voorwaarde is we dat er altijd euro 98 getankt moet worden. Ik hoef niet maximaal vermogen dus mogelijk dat ik toch voor de euro 95 tune ga, maar twijfel nog wel iets.
Bij euro 95 komt het ergens tussen de 260 en 280 PK gaan als je een mooie PK en koppelskromme wil houden.

30 mei gaat hij er in ieder geval naar toe. Kan nog even denken hoe en wat

Terug
Bovenaan