AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Bij de Up word er niets gestempeld bij de dealer. Je krijgt 3 geprinte A4-tjes mee met alle controlepunten en waardes die ze digitaal hebben ingevoerd. Die moet je bij de auto houden

Bij BMW staat alles digitaal in de computer, zover ik weet word er daarnaast geen boekje meer bijgehouden. en anders koop je die stempels gewoon online.

Zo wat een geld! De prijzen verschillen bij VW-vestigingen blijkbaar flink.
Ik rijd namelijk dezelfde auto en heb 1,5 jaar terug ook een beurt bij een Volkswagen vestiging laten uitvoeren. Dus de grootste onderhoudsservice met bougies en luchtfilter en remvloeistof. Alleen het interieurfilter niet.
E195,- voor de beurt
E55,- voor luchtfilter
E95,- voor de 3 bougies
E80,- voor de remvloeistof
Vond ik nog best schappelijk. Ik had ook een offerte bij een universele garage opgevraagd en die deden het voor 30,- minder. Dus maar bij Volkswagen gedaan, want dan heb ik ook mobiliteitsgarantie en hoef ik dus geen ANWB abonnement.

Wel apart dat de prijzen onderling zoveel schelen, want ik dacht dat dat redelijk gelijk lag allemaal.
Ik ging wel naar één van de weinige VW-bedrijven die nog niet is opgeslokt door zo'n grote reus, misschien dat dat nog wat uitmaakt. Of dat ik mijn auto privé rijd en het dus geen lease is.

Edit: ik weet niet wat er mis is met mijn account, maar ik ben forummer 'Bentley Arnage'. Zal eens kijken waarom ik nu opeens onder een andere naam post.

De link die carfanatic op de vorig pagina postte zijn gewoon de algemene landelijke prijzen voor onderhoud volgens mij

deze link

Misschien dat jou auto ouder dan 5 jaar is? Dan hanteren ze andere prijzen of dat jou dealer toch ook wel aanvoelde dat dit wel erg prijzig is. Ben blij dat het leaseblik is.

Maandag gaat de benz naar de garage voor onderhoud en APK. Voorheen deed ik het onderhoud aan de auto altijd zelf. Ik heb de mogelijkheid om te sleutelen bij een familielid en ook wel wat ervaring. maar de mercedes is wat complexer en heb het zelf ook wat drukker met werk en 2 kleine kinderen. Ook moet hij voor APK.

Daar komt bovenop dat de garage waar ik de auto heb gekocht de auto ook nieuw heeft geleverd in 2015 en altijd in onderhoud is geweest. dus laat ik daar ook het onderhoud nu maar doen. Ik was ook zeer te spreken over de verkoop en afleverbeurt. Ik riep het kenteken en ze wisten gelijk welke auto het was voor dat ze het in de computer hadden geklopt.

Is wel 15 km rijden, maar heb ik er wel voor over. Maar ben wel benieuwd naar de kosten. :) hoop wel minder dan de up. maarja, geld kost het gewoon altijd. Hij heeft vorig jaar grote beurt gehad + transmissiebeurt. Dus zou nu alleen een kleine beurt moeten zijn.

Bij de Up word er niets gestempeld bij de dealer. Je krijgt 3 geprinte A4-tjes mee met alle controlepunten en waardes die ze digitaal hebben ingevoerd. Die moet je bij de auto houden

Ah ok, die printjes krijg ik ook altijd mee. Boekje stempelen ze nog wel af.

Toch is de mercedes niet goed en weer terug naar de schadehersteller. het spuitwerk en reparatie is prima gedaan. Maar na een flinke rit zat de auto heel flink te blazen. Ik Vermoedde eerst dat er nog een luchtbel in zat waardoor er te weinig in het systeem zat.

Ik heb zelf gekeken en er kon wel een scheutje bij in, maar zeker niet dermate weinig dat de auto het warm kon krijgen. temperatuur was ook niet hoog. Ook merkte ik dat de auto niet in EV-mode wilde rijden. Toen garage maar gemaild met filmpjes en om 21.30 kreeg ik zelfs nog een mailtje terug dat ze het de dag er na gelijk gingen oppakken.

Gisteren kwam er een monteur op locatie (op mijn werk) om even koelvloeistof bij te vullen. Maar dat ik al dacht; daarmee was het niet opgelost.

Hij is wezen rijden en doen, uiteindelijk vroeg hij of hij de servicebus mocht achterlaten zodat hij naar de dealer kon gaan om verder te kijken, prima. Hij had de sleutels van zijn bus ingeleverd bij de receptioniste van mijn werk. Kom ik 's middags de sleutel ophalen daar; kreeg ik te horen dat er weer een andere man was die de bus had meegenomen o_O ik was dus autoloos.

Rond 15.30 werd ik gebeld; ze zijn uitgebreid wezen rijden met computers maar hadden het probleem gevonden, een of andere speciale zekering ligt er uit. Op zich opmerkelijk dat er dan geen enkele foutmelding komt in het systeem, maargoed. Die moest speciaal besteld worden en komt vanmorgen binnen.

gisteren heeft een collega mij thuis gebracht (schadebedrijf bood wel leenauto aan deze te bezorgen op mijn werk, maar is voor hun veel gedoe, zit niet in de buurt, etc) en mijn auto word morgen als het goed is bij huis afgeleverd.

Ik kan mij voorstellen dat zoiets gebeurd, (ondanks het erg vervelend is dat je weer terug moet) garage heeft het echt heel netjes opgelost. reageert zelfs 's avonds nog op mijn mailtje, snel alles opgepakt en ga er van uit dat het vandaag ook goed word opgelost (y)

Evengoed balen. Ben erg benieuwd naar die speciale zekering. Wat doet die, waar is die voor en wat is er speciaal aan?

Hopelijk ven je straks weer voorzien van je eigen auto!

Nico GTR zei:
High voltage zekering?

zal vast niet zo'n standaard steekzekering zijn. dus vermoed wel iets met hybride systeem. Wel bizar als die dikke high voltage hoofdzekering er uit ligt want dat zijn beste dingen. Kan het mij haast niet voorstellen, want dan zou ik onherroepelijk ook foutmeldingen moeten krijgen lijkt mij. En zou toch haast niet kunnen dmv een tikje aan de voorzijde.

auto word straks bezorgd, zal eens kijken of die gene die de auto komt brengen er wat meer over kan vertellen

EDIT; ik check even de app en zie dat ze nu aan het EV rijden zijn, accu loopt iets leeg, dus blijkbaar werkt het inmiddels wel weer.

Dat lijkt ansich wel logisch, aan de andere kant als het koelsysteem en de zekering verbonden zijn met elkaar als symptoom en oorzaak, kan ik me voorstellen dat er een enorm cryptische foutmelding kan zijn of inderdaad geen enkele.

Ik was de video van Bjorn aan het kijken over de Ioniq 5, die werd nogal warm het accupakket op een bepaald punt. Dat gaf ook geen foutmelding maar je merkte het wel degelijk in laadsnelheid en acceleratiesnelheid. Nou ja vraag maar ff na waar die van was. :T Ben wel benieuwd.

Het was inderdaad een zekering van het hybride systeem

er is blijkbaar een speciale zekering die met een aanrijding of ander 'probleem' met het hybride systeem er uit vliegt. Niet zozeer omdat die er doorbrand maar meer uit beveiliging van het systeem dat hij zichzelf er uit vliegt. Mogelijk omdat ik de koelvloeistof kwijt aan het raken was dat hij dat gezien heeft en die zekeringen werking is getreden. Puur om het hybride systeem te beschermen als er ook maar 'iets' is.

Die zekering is blijkbaar geen gewoon ding maar iets aparts. Dealer had hem ook niet liggen. Die hebben ze er in gedaan en nu is alles weer in orde (y)

AsconaGT zei:
Had nog wel een klusje wat al enkele weken lag en ik het liefst voor de herfst / winter gedaan wilde hebben. Vond het nu wel een prima tijd daarvoor.

2x naar de mileustraat voor het afvoeren van een bult zooi :) kon allemaal net. Praktisch is zo'n golf wel

51543567205_999186965c_b.jpg

Ha, precies de reden waarom er dus zulke leenauto's zijn. En waarom de uitdrukking 'don't be gentle, it's a rental' bestaat.

Ha, precies de reden waarom er dus zulke leenauto's zijn. En waarom de uitdrukking 'don't be gentle, it's a rental' bestaat.

Ik ga gewoon netjes om met leenauto's, ik rij er mee zoals ik ook met mijn eigen auto's rij en heb hem uiteraard ook netjes nadien afgetankt en uitgebreid stof gezogen (schoner terug gebracht dan dat ik hem kreeg). was met name tempexplaten wat ik weg bracht.

heb alleen wel dankbaar gebruik gemaakt van de (vierkante) ruimte van de golf (y) Die is ruimer dan de benz

De Mercedes heeft ook weer een APK, en een beurt gehad. 279 euro. Dat is toch wat vriendelijker dan de up :)

toegegeven, de beurt van de benz wat iets minder uitgebreid dan die van de up. (y)

Leasecontract van de Up loopt nog een half jaar, ben benieuwd wat de werkgever van mijn vrouw gaat doen. Als het aan ons ligt gewoon nog jaartje doorrijden (y) NIeuwe Up betekend de zelfde auto voor fors meer bijtelling. We hebben er helaas weinig invloed op

Met de nieuwe maatregelen word er nog maar weinig gereden. De mercedes rijd wel een paar keer per week, maar is met name beperkt tot 1x per week na het werk of kinderen ophalen van opvang. Met andere woorden; staat weer veel stil.

De Up rijd wel wat meer (y) en is voorzien van de winterbandjes. Die is ook inmiddels de 60.000 gepasseerd. (in 3,5 jaar tijd)

Nog even een mijn zelfbouw laadpaal nieuws;

ik wist al dat hij werkt, mijn mercedes kan 1-fase laden. alles kan ik uitlezen, laden gaat doet. KwH meter registreerde alles. Maar gisteren kwam mijn schoonzus met haar fonkelnieuwe peugeot e-2008 uit amsterdam.

Die kan 3-fase laden. Die gaat ook de volle bak stroom van mijn huisaansluiting gebruiken en dus kan ik ook de load balancing uitproberen (vraagt het huis meer stroom, dan word de auto even tijdelijk geknepen totdat huis weer weinig stroom vraagt, dan gaat het laden weer naar de volle bak capaciteit)

Conclusie; werkt ook top! :D

rechts-boven zie je de module die ziet dat de auto aangekoppeld is en het laden vrij geeft (via de magneetschakelaar) Daar kun je allerlei zaken uitlezen als je wil. Bij de Kwh meter zie je dat alle 3 de fases worden gebruikt
51712658783_b817c82d8f_c.jpg

In de app kan ik stroomverbruik van het huis totaal zien, maar ook van de auto zelf en ook dag statistieken, etc.

Toen de waterkoker en oven aan stond piekte het actuele stroomverbruik van het huis even kortstondig naar 13 Kwh, toen werd daarna gelijk de auto geknepen tot 6000W. Toen de waterkoker klaar was ging de auto vrij snel weer naar 10 / 11 Kw laden. Load balancing werkt dus prima (y)

Actueel verbruik van de laadpaal
51712658768_4faec7cbb4_c.jpg

Totaalverbruik van het huis
51713055589_699133170a_b.jpg

De auto zelf heeft 34,8 Kw geladen

Kortom, alles werkt (y)

Leuk om eens te testen zo, altijd fijn als het allemaal werkt zoals je het bedacht hebt.

Maar wat een vermogens zeg, daar kan ik met mijn 19 zonnepanelen niet tegenop produceren, mijn dagrecord is 35kWh

Audi A6 zei:
Leuk om eens te testen zo, altijd fijn als het allemaal werkt zoals je het bedacht hebt.

Maar wat een vermogens zeg, daar kan ik met mijn 19 zonnepanelen niet tegenop produceren, mijn dagrecord is 35kWh

Ik heb de laadpaal ook zo gemaakt dat ik hem ook nog op solar modus kan zetten. zodra de P1 meter meet dat er energie terug geleverd gaat worden dan springt de laadpaal aan en gaat dan precies de energie die anders terug geleverd gaat worden naar de auto. Handig als het salderen er af gaat, alleen raakt in de winter de auto amper vol :)

Nu was gisteren ook een zeer slechte zonnepanelen dag, maar je kun aan het groene zien dat er iets is terug geleverd. Dat is echt nihil tov de verbruikte energie. In de zomer kan het tegen die tijd wel handig zijn. Maar vooralsnog gebruik ik het niet nu salderen gewoon kan en mag.

enietmomentjes;

vanmorgen om 7.00 uur de auto laten voorverwarmen via de app. Het ijs zat er volgens mij flink op hier

Om 7.15 uur in een heerlijk verwarmde auto gestapt, alle ramen waren al mooi schoon, auto warm, stoel al iets warm, genieten!

Rijden naar de opvang; alles blijft gewoon prachtig verlicht in het donker. Ambient verlichting zorgt voor een 'gezellig' sfeertje zonder dat het een kermisattractie is. Alle knopjes zijn mooi verlicht, (ik hou van knopjes) ook die in het plafond. Niet hinderlijk, niet te fel niet te zwak, precies goed. Je voelt gewoon dat ook daar goed over is nagedacht. Alles klopt. De auto is echt akelig stil, zeker met lage snelheden, luchtvering dempt alles mooi weg en zoeft door het dorp. Heb de radio ook uit omdat ik even dan rustig even kan kletsen met de kinderen achterin. Heerlijk relaxed sfeertje, in tegenstelling tot thuis toen beide heren nogal onstuimig waren.

Eenmaal buitenaf zijn de straatlantaarns weg en gaat de auto automatisch de matrix led verlichting op grootlicht zetten. Wat een bak licht, niet normaal. Die enkele tegenligger word er netjes uitgefilterd en hij blijft gewoon de enorme bak licht over de landweggetjes schijnen. Kinderen weggebracht. En de zelfde weg weer heerlijk terug.

Eenmaal bij huis zie ik de buurman flink bikken op zijn voorruit om de auto ijsvrij te maken grinning smiley

Blijf echt genieten van de auto cool smiley

Mis soms nog wel iets van een open dak / panoramadak. Alleen al om het licht. En de kleur van de laguna was echt veel mooier. Ook heeft de benz echt grotere wielen dan 17 inch nodig. Maar heb het geld nu voor andere dingen nodig met een aanstaande verbouwing

AsconaGT zei:
(..)

Na de installatieschakelaar gaat de stroom naar de kWh meter. Niet verplicht maar heb hem er al gelijk in verwerkt. Net als bij een kant-en-klare laadpaal. Tot dusverre nog weinig verschil
51381691851_801697d8ae_c.jpg

(..)

vragen; laat ze gerust weten.
(..).

Ik heb een vraag: wellicht een open deur.... maar, zo'n kWh meter kan je op iedere groep in de groepenkast geplaatst worden om het verbruik van op die groep aangesloten apparaten te kunnen monitoren?

Kan je die kWH meter dan met een applicatie via een telefoon uitlezen op afstand?

Ik heb sinds een aantal weken de HomeWizard P1 in de slimme meter hangen (plug&play), en volgens mij zag ik ook zo'n kWh-meter langskomen in de shop van HomeWizard.
Althans, ik herkende op de website de meter van dit topic :). En ja, dan kun je de meter koppelen in de app en uitlezen.

Zie: https://www.homewizard.nl/energy

Het blijft een mooie auto, was bij mij ook een goede kanshebber geweest als er 1500kg achter gehangen mocht worden. Nu moet ik me behelpen met enkel een benzinemotor. :p

Audi A4tdi zei:
Het blijft een mooie auto, was bij mij ook een goede kanshebber geweest als er 1500kg achter gehangen mocht worden. Nu moet ik me behelpen met enkel een benzinemotor. :p

ze zijn er ook wel met 1600kg trekgewicht. Maar die moet je wat beter zoeken. DIe kregen namelijk 14% bijtelling mee. De modellen met 0 kg hadden 7%.

Hier heb je zo'n een.

Ik heb een vraag: wellicht een open deur.... maar, zo'n kWh meter kan je op iedere groep in de groepenkast geplaatst worden om het verbruik van op die groep aangesloten apparaten te kunnen monitoren?

Kan je die kWH meter dan met een applicatie via een telefoon uitlezen op afstand?

Het antwoord is al gegeven, het is inderdaad die van Home wizzard. En heb ook de P1 meter, heb je alles mooi in 1 app in 1 overzicht.

In principe kun je elke groep meten. Ik heb er wel eens aan gedacht er nog eentje tussen die van de zonnepanelen te plaatsen. zodat ik bruto kan zien wat ze doen (kan ik nu niet zien). Maar ach, ergens interesseert mij dat dan weer niet zo. Met de laadpaal wel handig, want heb al paar keer gehad dat andere mensen hier willen laden. Allemaal leuk en aardig, maar ben sinterklaas niet. ;)

^^^ Wat doet die P1 meter nu precies?

Het uitlezen kan zeker alleen met Wifi? Of zijn er ook versies met een 3/4/5G chipje?

Ik vraag het voor advies aan mijn huisbaas. Welke ik niet graag via mijn Wifi de boel laat uitlezen.
Alhoewel hij nu wel data van de slimme meter kan inzien, maar dat zal wel rechtstreeks via de energieleverancier gaan (?).

Die P1 meter doet niets anders dan real time jou energiemeter uitlezen. Dus totaal verbruik van het huis zien (of teruglevering). En dat kun je dan ook per dag zien, per week, per maand en per jaar.

Die werkt inderdaad via een wifi en een app. Vrijwel elke energiemeter heeft een P1 poort. daar steek je hem in, en klaar (y) Jou huurbaas krijgt wel periodiek een overzicht via de energieleverancier maar kan niet actueel alles zien. Of hij moet stiekem iets in de meter gestopt hebben, maar dat is zo voor jou te achterhalen als er al iets in die P1 poort zit.

Ik gebruik dus de P1 poort om het huisverbruik en zonnepanelen uit te lezen maar ook gebruikt de laadpaal deze data. Als deze ziet dat het totaalverbruik van het huis boven de 13Kw komt dan gaat hij de auto even tijdelijk afknijpen zodat het huis verder geen belemmeringen ondervind tbv stroomverbruik. zodra het huis weer laag is zet hij de auto weer op maximaal laden.

De buren gebruiken de data uit de P1 poort ook om de boiler mee te verwarmen met zonnepanelen. zodra de P1 poort meld dat er stroom terug geleverd word, dan word de zonneboiler (extra) opgewarmd. Nu niet relevant maar wel zodra salderen er af gaat ooit.

Ideaal zo'n P1 poort :T

Ik zou de auto ook moeten wassen, lieve help wat is winterweer toch naar. :) Maar inderdaad, ik vind het denk ik ook wat te koud. Anderzijds, met een ongewassen auto op familiebezoek vind ik ook niets. Ik pluk de dag morgen wel.

Fijne feestdagen!

AsconaGT zei:
De buren gebruiken de data uit de P1 poort ook om de boiler mee te verwarmen met zonnepanelen. zodra de P1 poort meld dat er stroom terug geleverd word, dan word de zonneboiler (extra) opgewarmd. Nu niet relevant maar wel zodra salderen er af gaat ooit.

Ideaal zo'n P1 poort :T

Ik vind het vooral verslavend om te kijken wat het actuele verbruik is, en wat er dus gebeurt als je dingen aan of uitzet. Ook het gedrag van onze bodemlus-warmtepomp is goed te volgen.
7WDWsg7.png

De zonnepanelen (21 stuks met Solaredge 3-fase omvormer) komen hier 5 januari op het dak te liggen, en eigenlijk zou ik de leverancier dus moeten vragen om zo'n Eastron kWh-meter ertussen te zetten in plaats van een reguliere groep. In de toekomst zou het lekker zijn dat de warmtepomp juist het tapwater gaat verwarmen wanneer er teruggeleverd wordt.

Heb je trouwens dat abonnement bij HomeWizard zodat je meer kan zien, waaronder de drie fases? Of gewoon de gratis versie?

Wat is het verschil tussen een 'losse' P1 meter of zo eentje op de rail?
los: <https://www.homewizard.nl/p1-meter>
op rail: <https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter>

Want dit lijkt me wel erg handig namelijk!

Heb je trouwens dat abonnement bij HomeWizard zodat je meer kan zien, waaronder de drie fases? Of gewoon de gratis versie?

Nee ik ben een beetje allergisch om overal een abonnement op te nemen. Begrijp wel dat het voor bedrijven heel aantrekkelijk is, maar ik heb dus de gratis versie. Voldoet voor mij.

En ja het is wel grappig om te zien hoe de stroom zich verhoud. Ook zeker als er panelen op het dak komen. Jou stroomschema ziet er toch wel heel anders uit dan hier :) maar wij hebben dan ook geen warmtepomp. Ons stroomverbruik is ook fors lager (maar gasverbruik fors hoger gok ik, als je dat überhaupt hebt)

Met een EV is het dus ook leuk om live te zien hoe de auto met 11.000 watt word geladen. Maar zodra de waterkoker aan gaat de auto even word geknepen om vervolgens zodra het weer kan de volle bak weer gaat laden. En zodra salderen er af gaat gok ik dat ik mijn meterkast ook nog wel eens open ga trekken om het stroom beter te benutten, met zulke dingen, maar ook daar is nu nog geen noodzaak toe nu salderen elke keer word verlengd.

Barri zei:
Wat is het verschil tussen een 'losse' P1 meter of zo eentje op de rail?
los: <https://www.homewizard.nl/p1-meter>
op rail: <https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter>

Want dit lijkt me wel erg handig namelijk!

Die losse steek je gewoon in de energiemeter. (in de P1 poort) Die meet gewoon wat het huis verbruikt (of wat je terug levert in geval van zonnepanelen) Daarmee zie je dus bijvoorbeeld wat Adinsx laat zien. dus eigenlijk exact dat wat de energiemeter registreert. Live. Bij de teruglevering zie je bijvoorbeeld dat wat de zonnepanelen hebben opgewekt minus het huis verbruik (dat word gelijk gebruikt en dus niet terug geleverd). Ook meet hij het gasverbruik bij de meeste meters.

Die op de din rail is handig voor als je bijvoorbeeld 1 groep wil zien, zoals wanneer je wil zien hoeveel de zonnepanelen opwekken (daar is het verbruik van het huis dus dan nog niet vanaf) of hoeveel kw de auto aan het laden is. (los van het overige verbruik van het huis). Of als je een medebewoner hebt in huis met een eigen groep, kun je daar het verbruik in aflezen / factureren.

Aha, duidelijk!
Zo'n los wifi ding ga ik maar eens bestellen. En de rest van jouw layout geeft mij echt wel inspiratie om ooit aan te pakken.

Barri zei:
Aha, duidelijk!
Zo'n los wifi ding ga ik maar eens bestellen. En de rest van jouw layout geeft mij echt wel inspiratie om ooit aan te pakken.

Mocht je bij Vattenfall zitten, ik heb hem met mijn Exclusief-punten besteld.

@AsconaGT,
Ik heb ook een hekel aan abonnementen, dus ook hier blijft ie lekker gratis.
Geen gasaansluiting inderdaad, dus ik gok dat we op 6000-7000 kWh per jaar uitkomen. Dat gaan de 21 panelen ook ongeveer opwekken.

Even een korte update; er is niet heel veel te melden :)

De Up is het leasecontract afgelopen volgende maand maar die word nog weer met een jaar verlengt. Wij vinden het prima want de Up heeft een cataloguswaarde van 14.000. Die exact de zelfde up kost nu 18.000 en een beetje. Dan zou je meer bijtelling betalen voor exact de zelfde auto, dan rijden we wel gewoon door.

Die doet het verder goed, zuinig, volwassen, fijne stoelen en ook nog steeds traag, verwarming en airco hebben net te weinig vermogen om het vlot warm/koud te krijgen en alles beslaat ook nog steeds. De VW dealer is bekend met het probleem maar is weinig aan te doen behalve alles goed schoon houden bij de parafaan. Kortom, niets veranderd. Km stand is nu 63.000. Binnenkort zijn eerste APK, verwacht geen gekke dingen.

De Benz bevalt ook nog steeds goed! Met de huidige Benzineprijzen is het toch wel fijn dat je alle ritjes van 15km helemaal elektrisch kunt doen. Ja het is vaak even de stekker er in pluggen maar die handeling kost thuis nog een 10 seconden, en beter voor het milieu en met benzineprijzen van 2,20 ook goed voor de portemonnee :D Verder ok geen gekke dingen. Hij doet het voortreffelijk.

Verwacht dat ik hem zeker nog 2 jaar rij, en dan wel weer wat anders wil. Dan heb ik hem 4 jaar gehad. Tegen die tijd gaat de auto langzaam van halftarief wegenbelasting naar driekwart tarief (om het jaar er op naar voltarief te gaan) en zit tegen die tijd net onder de 2 ton qua kilometers. Dus verwacht hem dan nog redelijk te kunnen verkopen en vind het denk ik dan ook wel leuk om weer wat anders te halen. tegen die tijd. ook afhankelijk van de financiële mogelijkheden uiteraard. En geen idee wat dan, maar zien we dan wel. Tot die tijd nog heerlijk genieten van het comfort, fijne stoelen, mooie afwerking en belachelijk veel vermogen (hoewel ik het maar sporadisch echt goed gebruik)

^^ volgend jaar de E-Up! maar doen dan? 1Wordt weer gemaakt, begreep ik vandaag uit de spiegel video.
16% bijtelling, Up! zal toch niet meer dan 30 duizend euro gaan kosten.. ;)

Werkgever een laadkosten vergoeding laten betalen voor het thuislaadstation.

We zullen zien :) Mij lijkt zo'n E-up wel geinig, je hebt dan ook gelijk een automaat en bovenal neemt die een grote stoornis weg; namelijk het vermogen. Heb nooit met een E-up gereden maar de 60PK die we nu hebben houd echt niet over. Je bent vaak aan het 'trappen'. Je hoort het 3-cilindertje dan ook wel. Beetje koppel, automaat, stil, heerlijk.

Maar met de Up word zeker 1 a 2x in de maand (soms wel vaker) een rit van meer dan 200 km gereden op 1 dag, met name door mijn vrouw. Die moet dan wel bij haar klanten laden of onderweg. natuurlijk is het 'maar' 1 a 2x in de maand en ja, daar is zo'n auto ook eigenlijk niet voor ontworpen (al is het prima te doen), maargoed... we zullen zien.

x helemaal wat anders zou ook niet verkeerd zijn. Als we weer een benzine up 'krijgen' dan is het 10 jaar lang helemaal exact de zelfde auto o_O

Misschien is er tegen die tijd wel helemaal geen brandstof up meer :)

Up heeft eerste APK ook gehad, zoals verwacht geen gekke dingen. Ruitenwisserblad hebben ze wel (weer) vervangen. half jaar geleden ook al. Dat is ook het enige wat er vervangen is. Met 65.000 km is er nog geen band vervangen, geen remblok vervangen, of andere dingen buiten regulier onderhoud.

Nog een jaartje moet hij verder. De up heeft veel positieve dingen, ook wel wat kleine minpunten maar overall gewoon een prima ding waar die voor gemaakt is.

De benz heb ik vanmorgen lekker de pre-climate aangezet, heerlijk blijft dat toch om in een voorverwarmde auto te stappen :T wat blijft het toch een genot om mee te rijden. Hoewel eerder vaak auto's had met sportonderstellen vind ik dit stiekem toch fijner als dagelijkse familieauto. Bij de S-line onderstellen van audi vond ik het altijd al niet prettig, de Laguna was op zich wel prima maar ook wel erg stevig. De mercedes is gewoon ultiem comfort zonder dat hij week is of je het gevoel hebt weinig controle te hebben, ook als het wat sneller gaat.

Zag ook dat de prijzen van mijn auto (net als veel andere occasions) flink stijgen. Zag een vrijwel identiek exemplaar te koop staan met heel iets meer km en paar opties minder voor 3500 meer als wat ik er 2 jaar geleden voor heb betaald :eek: En was ook zo weg.

Upjes zijn steengoede auto’s. Hebben hem hier nu 4 jaar en geheel probleemloos. Fantastische tweede auto en zitten er ook weleens met z’n viertjes in. Alleen dan wordt ie wat traag. Rij ik er alleen in, dan is ie vlot zat. Strak en tijdloos design, ruim, goede stoelen en een volwassen rijgedrag. Misschien wel een van de beste VW’s ooit gemaakt.
Ben eigenlijk wel van plan om hem nog jaren te houden. Nog nul afschrijving gehad afgelopen 4 jaar.

Misschien wel een van de beste VW’s ooit gemaakt.

nu zit er op een Up ook weinig aan, maar je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. (y) steengoede autootjes. En bij ons word hij ook gewoon echt goed gebruikt. Korte stukjes, lange stukken, bouwmarkt, boodschappen. Kinderen zitten er in, fietsjes gaan er in mee. Echt een gebruikt voorwerp en dat doet hij prima. En daarom ook geen enkel punt om een jaartje langer er mee door te rijden

Nog even een update met betrekking tot verbruik, nu corona op de achtergrond is geraakt en ik weer 4 van de 5 dagen in de week weer naar kantoor ga worden er weer meer kilometers gemaakt en stijgt het verbruik ook.

Maar nog steeds een 3,7 liter / 100 km. dus 1 op 27 gemiddeld (!) Wat natuurlijk komt dat ik hem nog wel veel plug en dus de eerste 15 - 20 km vaak volledig elektrisch rij. In deze tijden wel erg prettig natuurlijk

Auto zelf bevalt nog goed. Ik heb hem nu exact 2 jaar. Ik zag door de populariteit van de PHEV modellen dat mijn auto nog steeds erg veel geld moet opbrengen (naast de toch al forse occasion prijzen) en zit ik wel eens weer te denken aan wat anders. Heb niets aangeschreven als ik nu inruil.
Ten eerste omdat mijn PHEV modellen heel erg gewild zijn, plus dat mijn auto nu op 185.000 staat. Voor de 200.000 is het wat gunstiger om hem in te ruilen dan er na dus dat wil ik voor zijn. En in 2024 is het voordeel van PHEV belastingtechnisch gezien er ook af en betaal ik de volle mep. Dus ook dat wil ik voor zijn.

Denk dat ik begin volgend jaar eens rond ga kijken naar iets anders en alle rust. Maar ook geen idee wat ik dan wil. Liefst net wat meer ruimte, goede stoelen, lekker wat luxe, automaat, benzine (niet per se PHEV) met als pre een lekker kleurtje of speciale uitvoering of iets. Tot die tijd gewoon lekker genieten nog, zo'n benz is echt heerlijk de mate van comfort ben ik enorm gaan waarderen dat ik bij een volgende auto niet per se een GT-onderstel, AMG-onderstel, S-line onderstel of M-sport onderstel wil hebben. Wel voldoende dynamiek maar geen stug onderstel.

Ook alweer twee jaar dus. Tijd gaat snel. Voor de 200k inruilen lijkt me idd het meest verstandig. Verbruik is wel lekker laag zeg. Ik ben al blij als ik 1:15 haal.
Ik zie je nog wel met een Insignia thuis komen. Al denk ik dat je de kwaliteiten van een Benz daarin wel gaat missen.
Nog niet toe aan een SUV?

Kristian2 zei:
Ook alweer twee jaar dus. Tijd gaat snel. Voor de 200k inruilen lijkt me idd het meest verstandig. Verbruik is wel lekker laag zeg. Ik ben al blij als ik 1:15 haal.
Ik zie je nog wel met een Insignia thuis komen. Al denk ik dat je de kwaliteiten van een Benz daarin wel gaat missen.
Nog niet toe aan een SUV?

Nee geen SUV voor mij, ik zeg nooit nooit maar ik zie mijzelf niet zo snel in zoiets stappen nu. Of ik moet een dikke geldprijs winnen, dan haal het nieuwe model defender of zo :) die vind ik wel gaaf

Ja ik denk dat er maar weinig auto's tippen aan de kwaliteiten van de benz. Nu licht dat ook grotendeels aan de fijne stoelen, luchtvering en luxe die mijn auto heeft. Heb wel eens in een vrij basic C gezeten en dat voelt het toch allemaal minder premium aan. Rijden was prima maar met name interieur was wel erg basic.

Insignia van de laatste generatie vind ik inderdaad wel fraai! Gewoon fatsoenlijke 4 cilinders, zaken zoals headup display, AGR stoelen met geheugen, leer, adaptive cruise, verwarmbare voorruit, glazendak. Allemaal opties die je met wat zoeken wel gaat vinden als je dat wenst en hij komt bovendien heel erg goed uit de testen.

5 serie touring vind ik ook heel erg mooi maar dan is het met een budget toch wel lastig zoeken voor een exemplaar die leuk aangekleed is en niet al te veel km.

We zien het wel

Zo'n Insignia GSI is wel een plaatje. Met 260PK lang niet zo snel als mijn C-klasse maar ruim voldoende natuurlijk. . 4x4 met torque vectoring (men spreekt zelfs van een auto met het gevoel van RWD rij eigenschappen in testen) , fraaie kuipstoelen met verwarming en verkoeling, dik uitgerust met alle denkbare opties en ik vind het model ook heel mooi zo.

Maar in NL schijnen er maar paar geleverd te zijn. Dus kom je al snel in Duitsland uit. En de prijzen zijn ook nog fors. In ieder geval veel meer dan dat ik aan een auto wil uitgeven.

Pietzoveel zei:

RWD, aangepast ;)

Ik heb verder geen ervaring met het systeem, maar de 4x4 met torque vectoring kan veel vermogen naar achteren gooien en het vermogen verdelen over de wielen waardoor de auto een meer overstuurt karakter krijgt. In de paar testen die er zijn is men er ook erg over te spreken. Maar deze uitvoeringen zijn heel schaars (en ook te duur voor mij)

maar mocht er over een jaar er in NL 1 te koop staan voor een redelijke prijs wil ik wel even kijken :) (en rijden)

staat nu een Insignia GSI (denk ik import bij een bekend/berucht bedrijf) te koop, maar veel te duur ook en is een 5 deurs. Kan mij niet voorstellen dat men hier vanaf raakt voor dit geld.

Terug
Bovenaan