AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025)

Hoe was het nu eigenlijk met de dakkoffer spullen gelopen? Nodig gehad of weer schoon terug in huis opgeborgen?

Nee die is wel mee gegaan! Niet nodig natuurlijk maar het bespaard mij een hoop discussie. nu konden de kinderen ook hun stepjes mee nemen en wat andere zooi. het is ook dat de dakkoffer die ik hem ook maatje XXL is, dus gelijk een belachelijk groot ding.

Wel had ik het idee dat de dakkoffer het panoramadak iets naar boven trok of naar beneden duwde. Er kwam vervelend windgeruis langs het raam met de dakkoffer er op alsof het raam om een klein kiertje stond.
Ik weet dus nog niet of ik haar (mijn vrouw) volgend jaar weer mee ga nemen, :p of dan de discussie maar weer aan gaan over het nut en noodzaak over een dakkoffer.

Wel bedacht ik mij later, een Taycan is een gave auto vind ik en beginnen al flink in prijs te zakken. Kofferbak is natuurlijk matig, maar prima voor dagelijks gebruik. Maar wanneer gebruik ik hem nu echt helemaal? Vakanties. Als ik de dakkoffer als argument kan gebruiken dan zou die er kunnen komen over en paar jaar.

maar dan moet de prijsdaling nog wel even doorzetten en ondanks het een auto is die net zo lang is als een 5-serie is de ruimte achterin ook niet heel geweldig volgens mij. Ik heb er nog nooit in gezeten of gereden.

Ruimte is inderdaad matig. Ze hebben ook dezelfde issues als de etrons wat zeker niet allemaal in de batterij garantie valt. Zou er goed over nadenken..

Ruimte is inderdaad matig. Ze hebben ook dezelfde issues als de etrons wat zeker niet allemaal in de batterij garantie valt. Zou er goed over nadenken..

voorlopig toch geen geld voor. :LOL: Ik lees en hoor overigens amper problemen. Wel iets van een terugroepactie met de accu en wat softwareupdates die voor storingen zorgden. Maar verder niet iets.

Maar jammer dat de ruimte zo matig is, terwijl een taycan zelfs langer is dan mijn 5-serie touring (!)

tegen die tijd maar eens in verdiepen

Mijn buurman zit met een Taycan 4S inmiddels op zijn tweede accupakket en volgens mij zijn derde motor (alles op de achteras, geen idee of dat rijstijlgerelateerd is maar de motor op de vooras is nog origineel).Wel is het zo dat de Porsche dealer alles netjes op heeft gelost maar tevreden met de Taycan is hij niet. Hij zit alleen met het punt dat als hij het nu gaat inruilen, hij ontzettend veel geld moet bijleggen. De afschrijving is veel hoger dan verwacht.

Mijn buurman zit met een Taycan 4S inmiddels op zijn tweede accupakket en volgens mij zijn derde motor (alles op de achteras, geen idee of dat rijstijlgerelateerd is maar de motor op de vooras is nog origineel).Wel is het zo dat de Porsche dealer alles netjes op heeft gelost maar tevreden met de Taycan is hij niet. Hij zit alleen met het punt dat als hij het nu gaat inruilen, hij ontzettend veel geld moet bijleggen. De afschrijving is veel hoger dan verwacht.

zo dat is wel fors, ik lees hier en daar wel dingetjes maar geen hele gekke structurele zaken. misschien omdat porsche dit netjes oplost wetende als dat niet gebeurd dit bij allerlei consumentenprogramma's terecht komt of voor de rechter.

Dat de prijzen enorm laag zijn dat klopt inderdaad. Nog steeds (te) veel geld, maar ik vind in tegenstellig tot de meeste andere EV's het interieur heel erg fraai, testen zijn positief, en de afschrijving inderdaad hoog. Dat zaken als banden fors duurder zijn begrijp ik, maar ik zit natuurlijk niet te wachten op zulke hoge kosten. volgens mij kun je dat wel afkopen, soort van verlengde garantie maar zal ook wel heel duur zijn met tal van voorwaarden

maar over 3 jaar op zijn vroegst ga ik pas kijken voor de vervanger van de BMW, dan maar eens in verdiepen.

Heb op een of andere manier ook wel een zwak voor de EQE in juiste configuratie. Oke dit voorbeeld iets te licht interieur. Maar ik merk dat ik steeds meer daar waarde aan hecht.
Begrijp als mensen hem niet zo mooi vinden. Het ontwerp is ook zeker geen vervanger voor een E-klasse, maar ik vind het wel wat hebben, en net als de taycan schrijven ze gigantisch af. Maar ook daar geen idee wat de kwaliteit is

Laatst bewerkt:
maar ik zit natuurlijk niet te wachten op zulke hoge kosten. volgens mij kun je dat wel afkopen, soort van verlengde garantie maar zal ook wel heel duur zijn met tal van voorwaarden
Dat kan, Porsche Approved. Daar zitten wel verplichtingen aan en jaarlijkse kosten (volgens mij kost Approved iets van €1500 per jaar). Dus ik zou als je het echt overweegt je daar wel even goed in verdiepen voordat je voor onprettige verrassingen komt te staan.

EQE heb ik geen idee van de kwaliteit van maar ik merk wel dat ik ze steeds meer kan waarderen qua ontwerp. Dat moest even landen maar ik vind het nu, als ik ze rijdend tegenkom, best fraaie sloepen om te zien. En de koets komt ook heel rustig over qua verwerken van oneffenheden enzo. Dat is natuurlijk ook best wat waard.

Dat kan, Porsche Approved. Daar zitten wel verplichtingen aan en jaarlijkse kosten (volgens mij kost Approved iets van €1500 per jaar). Dus ik zou als je het echt overweegt je daar wel even goed in verdiepen voordat je voor onprettige verrassingen komt te staan.
uit nieuwschierigheid even gechecked, 2246 per jaar :oops: daar zit dus nog niet het standaard onderhoud bij in als ik het goed begrijp.

bron

Maat van me heeft een Macan EV die uit de garantie is en ze bieden dit aan. Maar volgens mij zei hij 2k voor 2 jaar. Is inderdaad ex onderhoud, puur warranty.

maar dan moet de prijsdaling nog wel even doorzetten en ondanks het een auto is die net zo lang is als een 5-serie is de ruimte achterin ook niet heel geweldig volgens mij. Ik heb er nog nooit in gezeten of gereden.
Ik wel, is echt heel krap achterin, ook een GT.

uit nieuwschierigheid even gechecked, 2246 per jaar :oops: daar zit dus nog niet het standaard onderhoud bij in als ik het goed begrijp.
Volgens een review die ik toevallig net heb gelezen is het EUR 1,500

M.b.t. de EQE: binnenkort moet de mijne na ruim 3 jaar en 145k KM terug naar de leasemaatschappij i.v.m. einde contract. Nooit wat mee gehad. Echt een ontzettend fijne rustige comfortabele auto. Nadelen zijn de kleine kofferbak en de beperkte bodemvrijheid: mede door de lange wielbasis moet je oppassen bij hoge/steile drempels en op hellingen in sommige (oudere) parkeergarages (met zo'n "knik" aan het einde).
Uiterlijk is inderdaad smaakgevoelig maar ben ik wel steeds meer gaan waarderen. Je komt ze in Nederland relatief weinig tegen (laatste tijd wat vaker) wat ik op zich wel weer aardig vind.

M.b.t. de EQE: binnenkort moet de mijne na ruim 3 jaar en 145k KM terug naar de leasemaatschappij i.v.m. einde contract. Nooit wat mee gehad. Echt een ontzettend fijne rustige comfortabele auto. Nadelen zijn de kleine kofferbak en de beperkte bodemvrijheid: mede door de lange wielbasis moet je oppassen bij hoge/steile drempels en op hellingen in sommige (oudere) parkeergarages (met zo'n "knik" aan het einde).
Uiterlijk is inderdaad smaakgevoelig maar ben ik wel steeds meer gaan waarderen. Je komt ze in Nederland relatief weinig tegen (laatste tijd wat vaker) wat ik op zich wel weer aardig vind.

toen het model uit kwam was ik ook niet gelijk enthousiast, ook omdat ik het meer als een E-klasse zag met wat meer traditionele vormen en dan is dit wat gladjes. Denk dat de gemiddelde E-rijder ook niet snel hier in gaat stappen. Maar nu een aantal jaren verder, en 50% afschrijving verder, vind ik, mits naar mijn smaak uitgevoerde exemplaren (zeldzaam), toch ook wel mooi. Voorkant vind ik nog steeds een beetje 'mwa'. maar ik vind een mooi interieur ook steeds belangrijker. Ik merk dat ik daar nu ook gewoon erg van geniet elke keer als ik in de BMW stap. En dat zit hem in ergonomie, knopjes, materiaalgebruik en dat vind ik bij de EQE (net als bij een taycan) erg goed voor elkaar (voor een moderne auto).

Zaterdag nog een lading bouwmateriaal opgehaald met de Renault. Trekhaakje word toch nog regelmatig gebruikt.

Zondag gaat de renault op en neer naar amsterdam en zo'n 360km rijden. Als je gewoon rustig rijd moet dat prima kunnen op 1 lading, maar de terugweg is 's avonds en dan wil ik lekker doorrijden dus denk dat ik hem even in amsterdam aan de lader zet.

55474791302_989e6c7c52_c.jpg

Laden wanneer het kan, niet alleen wanneer het moet is het motto hier. Al rij ik natuurlijk zakelijk. Hoewel ik met zonnig weer probeer om vrij leeg thuis te komen zodat de zonnepanelen-stroom erin kan.

Nu in de zomer haal ik de 400km met redelijk gemak (110 op de ACC), maar inderdaad in de avond wil je lekker doorkarren.
Laatst kon ik niet laden bij een camping, dus het was of rustig terug rijden. (195km), of doorrijden en even snel bij Fastned 10min laden. Onder aan de streep maakt het qua tijd weinig uit. Werd dus de laatste optie.

Zaterdag hier de afneembare trekhaak eronder klussen. Eens zien hoe plug&play het ECS setje is.

Zondag gaat de renault op en neer naar amsterdam en zo'n 360km rijden. Als je gewoon rustig rijd moet dat prima kunnen op 1 lading, maar de terugweg is 's avonds en dan wil ik lekker doorrijden dus denk dat ik hem even in amsterdam aan de lader zet.
Ik zou in zo'n geval gewoon een beetje laden. Zodat je thuiskomt, maar meer ook niet.
Ik had laatst een retourtje, zo'n 475 km. Met rustig terugrijden kon dat misschien net, heenweg was 45% lading. Ik heb toen 11 kWh geladen, konden we terug ook doorrijden en met 16% thuisgekomen. Was wel een laadpaal met een gunstige prijs naast het appartement waar we op bezoek waren, dus dan vind ik het ook goed te doen.

Waar ik zondag moet zijn is ook letterlijk 2 palen voor de deur waarvan er altijd wel 1 of beide vrij zijn. geen idee over tarieven, maar wil daar ook niet te veel over nadenken voor die enkele keer dat we dat per jaar doen.

Zaterdag hier de afneembare trekhaak eronder klussen. Eens zien hoe plug&play het ECS setje is.

eindelijk weer leverbaar? Ik vond het heel makkelijk, plug and play. (y) hoeft ook niets aan te melden terwijl de auto wel degelijk herkent wanneer er een aanhanger achter zit.

Waar ik zondag moet zijn is ook letterlijk 2 palen voor de deur waarvan er altijd wel 1 of beide vrij zijn. geen idee over tarieven, maar wil daar ook niet te veel over nadenken voor die enkele keer dat we dat per jaar doen.

eindelijk weer leverbaar? Ik vond het heel makkelijk, plug and play. (y) hoeft ook niets aan te melden terwijl de auto wel degelijk herkent wanneer er een aanhanger achter zit.

Ach, ik stond gisteravond 2,72 euro per.liter af te tikken langs de Duitse A3. Ik móest echt tanken om thuis te komen met de sleurhut. Deed wel even pijn, al heb ik het bij 70,- voor gezien gehouden.

Setje is Canbus en zou plug&play moeten zijn inderdaad. We gaan t zien zaterdag.

In hengelo zag ik gisteren ook 2.17 zelfs voor E10. Zou haast zeggen dat ik het 'goedkoop' vind. Als je toch E10 tankt loont het dan niet voor ons, ondanks relatief dicht bij de grens om naar duitsland te gaan.

Had de Laguna een kenteken beginnend met 81 en eindigend op 1? Reed er gisteren naast op de A2 thv Abcoude, kentekenplaathouder van Baan. Ik dacht het kenteken te herkennen als de oude van jou maar kan hier in het topic geen foto met kenteken terugvinden.
Edit: gevonden op pagina 56, het is m dus!!
Nog steeds een prachtige auto om te zien.

Laatst bewerkt:
Had de Laguna een kenteken beginnend met 81 en eindigend op 1? Reed er gisteren naast op de A2 thv Abcoude, kentekenplaathouder van Baan. Ik dacht het kenteken te herkennen als de oude van jou maar kan hier in het topic geen foto met kenteken terugvinden.
Edit: gevonden op pagina 56, het is m dus!!
Nog steeds een prachtige auto om te zien.

Ja, dat moet hem zijn! Idd kenteken klopt en is inderdaad bij baan (voormalig Saab dealer) ingeruild en ook daar weer verkocht. Was stiekem een best fijne auto

mooi dat ie nog rijd! Ik heb al een paar jaar een zwarte lll GT 2008, inmiddels 270.000 km. Zeer fijn en krachtig (licht gechipped naar ca 230 pk), helemaal origineel en super betrouwbaar. Deze blijft de komende jaren sowieso, we rijden maar 10.000 per jaar.

Lars

Ja het was echt een prima auto, stoelen zaten goed, luxe, motor is heel erg fijn. fijne 6 bak. Voorkant vbond ik een beetje mwa, achterkant heel erg gaaf (ik had wel de uitlaatjes iets aangepast). En ook erg betrouwbaar gebleken in mijn bezit. Ohja de kleur was ook echt heel erg fraai.

Een goede inruilprijs op de laguna en het massaal dumpen van de mercedes C350e modellen die je kortstondig voor 'weinig' kon oppikken kon ik mij niet inhouden on de switch te maken. Maar het lag zeker niet aan de laguna dat deze weg is gegaan.

mooi om te zien dat hij nog rijd, en op basis van de kentekenplaathouder ogenschijnlijk ook nog bij de zelfde eigenaar.

Haha, als ik op een volle tank met mijn BMW maar 980 km ver zou komen, zou ik niet echt blij zijn, hoor. Maar ja, de mijne is dan ook lichter, gestroomlijnder en rijdt op duivelssap.

Dus van jouw mooie BMW snap ik het zeker!

Heb die waarde maar ooit met 1 (van 10+ BMW’s) gezien. En dat was met een 520d. Dus vind het knap!
Had laatst 1210km actieradius in beeld met mijn 530d uit 2012, mag blij zijn als ik 870 km op 67 liter haalt:)

Als je zeer zuinig rijdt het laatste stuk en je gooit hem vol krijg je die bizar hoge actieradius, die stort als een kaartenhuis in elkaar als je wat stadskilometers maakt.

Mijn gemiddelde over een jaar is 1 op 13 over zo'n 25000km

Had laatst 1210km actieradius in beeld met mijn 530d uit 2012, mag blij zijn als ik 870 km op 67 liter haalt:)

Als je zeer zuinig rijdt het laatste stuk en je gooit hem vol krijg je die bizar hoge actieradius, die stort als een kaartenhuis in elkaar als je wat stadskilometers maakt.

Dan zou je dus op een volle tank 870 km rijden (met 1:13) maar je rijdt nooit de hele tank van vol naar leeg, wel?

Dan zou je dus op een volle tank 870 km rijden (met 1:13) maar je rijdt nooit de hele tank van vol naar leeg, wel?
Ik wel. Om in elektrische termen te spreken, ik rijd vaak van 100% naar ongeveer 5%. Ik doe daar echter een paar dagen over.
Als ik thuis kon tanken zou ik dat onderweg bijna nooit hoeven doen

Tanken is vrijwel altijd tot 100%, dat is ook een aanzienlijk verschil met elektrisch, waar je veelal tot 80% laadt. Toch reed ik vaak de tank niet tot 5% leeg, denk ik, is heel anders, je hebt ook reserves. Misschien is 5% dat het lampje al even brandt?

Ik weet niet hoe het bij jou in de buurt zit qua prijzen, maar hier is het prijsverschil echt heel erg klein geworden.

Bij mijn werk zit een van de goedkoopste tankstations van NL en daar kostte vrijdag de brandstof 2.28 (E10), ik heb in duitsland 2.24 voor euro 95 E5 betaald. beetje appels met peren maar het verschil is inderdaad niet zo groot als men soms ons doet geloven. en dat was dus na de 17 cent korting vanaf 1 oktober. Ik moest in denekamp zijn voor een boodschap en dat is echt enkele kilometers van de grens dus dan loont het wel.

Maar bereik en praktijk is ook niet altijd hetdezelfde, wel? Hoeveel km haal je in de praktijk op één tankbeurt?

Net als met EV rijden is het sterk afhankelijk van de omstandigheden. Ik denk dat als ik 750km haal dat ik blij ben. Die 980 haal ik wel, maar dan moet ik alleen een beetje op N-wegen 80-100 rijden.

Ik heb volgens mij een 70 liter tank, er ging 65 liter in wat voor mij vrij ver doorijden is, al brandde het tanklampje (nog net) niet.

Ik rij zo'n 1 op 14 gemiddeld in de zomer. dus precies 980 km :cool:

Korte stukjes worden ook voornamelijk met de renault 5 gereden

Ik had met m'n 530d volgens mij een langjarig gemiddelde van bijna 8l/100km. Maar dat ding werd dan ook wel veel op aardige snelheid gereden. Ik denk nog met weemoed terug aan die auto...

Ik heb 'm misschien een keer in de praktijk echt meer dan 1.000km kunnen rijden op één tank. Dat vergde heel veel geduld :D

Tanken is vrijwel altijd tot 100%, dat is ook een aanzienlijk verschil met elektrisch, waar je veelal tot 80% laadt. Toch reed ik vaak de tank niet tot 5% leeg, denk ik, is heel anders, je hebt ook reserves. Misschien is 5% dat het lampje al even brandt?
Meeste auto's gaat het lampje branden als er nog 5 liter in zit (da's bij mij op benzine ruim 110 km :cool: )

Hier krijg ik met 100km resterend al wel een melding. lampje gaat vaak ergens tussen de 50-70 km branden. dus zal hier ook inderdaad nog zo'n 5 liter resterend zijn.

Afgelopen weekend wel de 5 gewassen. 3 dagen later ziet de auto er zo uit;

55576653235_fb05ac5e8c_c.jpg

55576398109_98a032fce9_c.jpg

Geen idee wat het is. We hebben veel grote 100+ jaar oude eiken in de staat staan. daar kun je de auto dus echt niet onder zitten met hars, takken, vogelpoep en in deze tijd van het jaar de vele eikels die vallen. Dus de BMW staat altijd strategisch elders geparkeerd en de 5 voor de deur onder onze 'slaapboom'. Nooit problemen gehad, maar nu lijkt er iets in die boom te zitten, geen idee wat. Ik zie zo niets, maar er vallen witte sliertjes uit. ze zijn plakkerig en met een regenbui is het dus ook niet van de auto af. Van de week weer de auto gewassen en zelfs na 1 uur zitten de stipjes er al weer op. ik denk iets van een luis of zo wat in de boom zit, maar ook de renault maar even tijdelijk elders parkeren :cautious:

Van een eik komt geen hars ;) (dat is van naaldbomen).
Wel echt vervelend zeg. Hier de laaste weken weer veel zooi uit de lucht, kreeg dat er in de wasbox niet af. Dus binnenkort met de hand.
Zo'n slaapboom is wel mooi overigens!
Maar het zit dus ook op de BMW, zal het dan niet met het hemelwater en/of de wind zijn meegenomen? Dan doe je er niet zoveel aan, als de auto niet binnen kan staan.
Maar vervelend, zeker wanneer je de auto net schoon hebt...

Van een eik komt geen hars ;) (dat is van naaldbomen).
Wel echt vervelend zeg. Hier de laaste weken weer veel zooi uit de lucht, kreeg dat er in de wasbox niet af. Dus binnenkort met de hand.
Zo'n slaapboom is wel mooi overigens!
Maar het zit dus ook op de BMW, zal het dan niet met het hemelwater en/of de wind zijn meegenomen? Dan doe je er niet zoveel aan, als de auto niet binnen kan staan.
Maar vervelend, zeker wanneer je de auto net schoon hebt...

Naaldbomen staan hier niet in de straat, er komt in ieder geval een enorme plakkerige substantie van de eik, zeker met warm weer. (naast alle andere rotzooi). het zijn echt hele mooie bomen en van mij mogen ze lekker blijven staan, alleen je moet er dus niet je auto onder zetten. 3 parkeerplekken voor mijn huis zijn dus vrijwel altijd leeg. tenzij er een onwetende komt :p

Nee op de BMW zit het niet, die staat 50 meter verder geparkeerd. Het komt wel echt uit onze slaapboom. zelfs toen van het weekend de auto aan de lader lag zat de laadkabel onder de witte plakkerige spikkels. na een paar uur.

Is dat geen honingdauw dan, van de eiken? Dat scheiden luizen af. Vies en plakkerig goedje, wel makkelijk te verwijderen, is een soort suiker.

Ik keek even te snel, dacht die tweede foto is de BMW. Maar dat is dus die andere 5;)

Dat witte van de slaapboom, geen idee. Misschien ook luizen, of iets van de boom zelf. Maar dat zou je andere jaren dan ook moeten hebben. Boom ziet er wel gezond uit?

Terug
Bovenaan