Ik zat een foto te zoeken, en zo kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk heel weinig auto’s heb gehad, maar nog wel wat foto’s van mijn auto’s, de oude maar ook wat leenauto’s. In deze post mijn oude auto's... In de volgende de leen/huurauto's door de jaren heen. Die groep is veel groter eigenlijk ..
Met deze Polo begon het allemaal, ik denk dat het in 2000 of 2001 was, In de achtergrond de Vento, van mijn ouders.
Toen zat het al in me om de auto naast/bij dezelfde auto te parkeren.
ik heb vrij lang rijles gehad. Niet dat ik een drama was, maar ik werkte onregelmatig en daardoor was het soms lastig plannen.
Die auto heb ik denk ik 2 jaar gehad. Douwes, de garage waar ik toen kwam, wou de auto graag over nemen. Ik meen omdat zijn zus ( ?) gescheiden was en een goede auto nodig had. Douwes deed trouwens toen mee aan een Autoweek-garage test, die ze heel goed scoorden. Uiteindelijk heb ik de auto met bijna winst verkocht. Ik kocht hem voor 4900 gulden, en ik kreeg er 2250 euro voor, na 2 jaar.
Deze foto is gemaakt in 2003, op 3 juni. Hier wordt mijn nieuwe auto klaar gemaakt, mijn 2e Polo.
[/url]
Zo zie wel de vooruitgang tussen de Polo-generaties
Deze auto heb ik ook 2 jaar gehad, nu vind ik het een fijne auto, toen wat minder. Er zat roest op de deur, dat was verholpen door de garage, maar kwam steeds terug. Bij de garage is er schade gereden door iemand. Tijdens rijden had ik ineens de versnellingspook in de hand. Een paar keer vloog uit het niets de kofferbak open, of weigerden de ruitenwissers. Daarnaast is er iemand met 50 in de zijkant geklapt, die schade is opgelost, maar toch bleef de auto altijd klapperen. Ik ben er meerdere malen mee teruggegaan, maar het werkte niet.
Dit was overigens de eerste auto die ik getuned heb, jaja. Een zonnedank laten installeren, witte knipperlichten, een race-tank-dop-sticker, raamsticker achter en CV heb ik toegevoegd.
Nog altijd vind ik Polo’s mooie auto’s, ze kloppen altijd qua looks vind ik.
Het laatste jaar dat ik hem had, ben ik naar IJsland geweest. Hier had ik een Yaris als huurauto, en stuurbekrachtiging was toch wel prettig. Na terugkomst dacht ik, de auto is nu nog netjes en geld waard. Dus ik ga hem verkopen, mits ik een mooie auto vind. Er was 1 auto die ik wou, en dat was een Lancia Ypsilon. Die stond in 1996 bij de Van der Veen. (een warenhuis in Assen). En ik was weg van alle lijnen, de Y die overal terug kwam in het ontwerp
In november 2005 stond ik oog in oog met deze schoonheid, helaas een slechts een Elefantino Blue, dus de goedkoopte uitvoering, maar och weinig kilometers op de teller, netjes, goed prijs en goede inruil… Ja ik werd eigenaar van een Lancia…
Achteraf heb ik er half spijt van, de auto stond dus al 2 jaar bij de dealer. (daar wordt een auto niet beter denk ik, ik denk ook dat de handrem daardoor geknapt is) .
Harmanni (de dealer), heeft me proberen op te lichten, maar toch reed ik in mijn “haalbare droomauto”. Helaas had ik een kapotte koppakking (1500 euro lichter) , maar ook heb ik veel plezier ermee gehad. Ik ben met mijn onbetrouwbare Italiaan naar de Noordakaap geweest.
Hier heb ik schade opgelopen, de katalysator hing er los onder dankzij een uitwijking voor een Germaanse camper. Nou, in Noorwegen was dit een drama! Heel lastig op te lossen.
Terug in Nederland bleek mijn wintertent zo’n miskoop te zijn dat ik eind 2009 een vouwwagen kocht. Een vouwwagen achter een Ypsilon, je zou het niet verwachten, maar dat ging mega goed. (Zuid) Frankrijk was goed te doen, zelfs Luik!
In 2013 ging ik met mijn moeder op vakantie, normaal deed ik dat met mijn vader. Achteraf had ik het maar nooit gezegd, want in deze vakantie hebben we een ongeluk gehad, hierdoor heeft niet alleen ik blijvend letsel, maar ook mijn moeder. De auto voor ons remde omdat ze een vogel aanreden, dankzij ABS stond ik snel stil, de auto achter ons niet, en klapte op ons. Hoewel ik niets fout heb gedaan, er ook niets aan kon doen, blijft er toch een soort van “had ik maar”
Dit is de laatste foto van de auto, in Frankrijk. Qua foto heb ik dat goed gedaan, want je ziet amper schade, ja de trekhaak zit wat raar, en het achterlicht mist een stukje. En een afdekplaatje links onderin mist ook. De kofferklep zit ook niet helemaal recht meer. Uiteindelijk bleek dat de trekhaak gebroken (?) is. Ook de hele ophanging achter was dusdanig krom was, dat het (achteraf) levensgevaarlijk is geweest dat ik nog 5 kilometer door de bergen heb gereden, dat was wel even slikken.
En toen uiteindelijk, kwam daar deze flitsende makker:
[/url]
In de laatste week dat ik mijn leenauto had, gingen we heel Assen door naar een geschikte auto. Geen enkele was eigenlijk fris. Zelfs de duurdere auto’s (3000) waren best matig, ook de het kijken naar 750-1000 euro auto’s leverde niet veel op. Op zaterdag gingen we half Nederland door, kijken naar Rover 200’s, FIAT Brava’s, Clio’s maar niets was een succes. Op het einde zag ik nog een fraaie FIAT Stilo. Ook die werd het niet.
De ANWB roemde van de B-klasse de Yaris en de Getz, nou dat zou misschien wel leuk zijn. Gewoon een auto die nooit stuk zou zijn. In een Yaris had ik al gereden, dus dat leek me wel wat, nou de prijzen van de Yaris waren zo hoog, ik heb er 3 bekeken, en alle hadden een prijs waar pacemakers van zouden stoppen.. Tot er bij Jaap Dik hier in Assen een Getz tussen de auto’s stond. Daar kwam pap zijn Rover ook weg, er was nog geen foto op de site, dat kon wel wat zijn. De auto was net binnen, niet netjes nog, maar ik mocht wel even rijden. Die week zou als het goed is eindelijk verzekeringsgeld komen, dus de afspraak was dat de auto vast gehouden werd, EN als er een kijker zou zijn, dat we gebeld werden.
Die week geen geld, maar wel een kijker voor de Getz. De prijs was eigenlijk al erg scherp, maar we hadden eigenlijk besloten dat er bij de koop een nieuwe distributieriem en grote beurt moest komen. Vooral omdat er al 180.000 op de teller stond, en ik dankzij de Lancia wist dat het een duur grapje was om dit te doen.
Nou ik kon natuurlijk niet heen, want ik had fysio, dus mijn vader heen. Die wist ook nog eens 500 euro van de prijs te praten, en zo was ik eigenlijk een spekkoper, want ik heb de auto heel erg scherp gekocht.
In de eerste paar maanden had ik een paar aanloopproblemen, de Getz deed het toen vaker niet dan dat Ypsilon ooit had gedaan, maar allemaal door gekke dingen. (steenmarters, een drempel die een accu liet sterven, iemand die tegen de auto heeft gezeten).
Maar dit wordt jaar 8 dat we vrienden zijn, soms heeft ie wel wat dingetjes, roest bijvoorbeeld, maar inmiddels ben ik wel overtuigd van de kwaliteiten van mijn Getz. Hoewel ik links stiekem wel eens kijk naar een ander auto, wat nieuwer, wat mooier, wat luxer, geeft mijn verstand me ook weer de gedachte “je bent ronduit idioot om nu wat anders te kopen”. Naast dat alles bijna goedkoop op te lossen is, zeker qua onderdelen, nieuw of gebruikt, was het ook fijn toen in Riga het motorlampje brandde, “Riga, Hyundai” invoeren in Google gaf me meteen 5 dealer op nog geen half uur rijden, en dat is ook fijn.
Dit is natuurlijk wel een tof beeld, de grens tussen Letland & Litouwen.