As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Peter o zei:
Ik van me zelf niet vinden in de ontwerpen van Mazda, van de laatste jaren

Dat mag natuurlijk iedereen zijn eigen voorkeur. Vind zelf dat Mazda een mooie line-up heeft. Alleen aan de MX-30, die elektrische, moet ik nog wennen.

Spannend hoor, nieuwe baan én in deze tijden weer op kantoor aanwezig moeten zijn! Ik ga er vanuit dat ze wel goede richtlijnen zullen hebben opgesteld dus in dat opzicht zal het risico waarschijnlijk minimaal zijn. Begrijp je keuze wel om lekker de Getz te pakken ipv het OV, denk dat ik hetzelfde had gedaan ;)
Heel veel plezier en succes gewenst in ieder geval!

Leuk je topic weer eens bij te lezen. Eigenlijk spendeer ik te weinig tijd hier tussen al die mooie foto's die voorbij komen van bijzondere auto's.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan en veel succes daar !

Een VW Polo sedan had ik ook al eens in NL gespot, weliswaar Duitse import.

27339883157_1eea6ae8b1_k.jpg

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ik vind een rapid/ toledo denk ik wel goed bij jou passen tzt. Een Punto had ik niet achter je gezocht, dus ik zit er ook vaak naast, dan had ik eerder iets van een Kia Rio van de 3e generatie gedacht. Oh ja en natuurlijk een Baleno boosterjet.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan Peter, misschien ben je wel de opvolger van mijn zussie Anna.
Die is net vertrokken bij O**O Zou wél toevallig zijn. :cool:

MR PMG zei:
Gefeliciteerd met je nieuwe baan Peter, misschien ben je wel de opvolger van mijn zussie Anna.
Die is net vertrokken bij............. Zou wél toevallig zijn. :cool:

Ik weet niet og hij zo blij is dat je zijn werkgever hier noemt

Jij ook geleficiteerd met je nieuwe baan!:) Leuke foto's en verslagen in dit topic!(y) Ik reageer eigenlijk veel te weinig in andermans autotopics, maar vind het zeker leuk om te volgen.

50315555007_8138b58121_c.jpg

Leuk nieuws nog, vandaag was de APK dag voor de Rover. Dus op naar Rovee. Meneer Veenis van het bedrijf was nog steeds lovend over de auto, de mooie staat. EN het mooie met een beurt en de airco filters kwam de auto weer fluitend door de apk zonder aanmerkingen!

Wat een hoop reacties! Leuk, hopelijk ben ik niemand vergeten!

@ Verlichting
Ik denk dat ik de lijnen van de laatste 5 jaren nu net het minste vind, ik snap overigens WEL dat mensen het mooi vinden, ik zelf hou wat meer van ingetogen. De neus van nu vind ik heel erg lelijk. Maar ook de C-stijl van de 3 vind ik niet mooi. De Mazda’s tot ongeveer 2015 vind ik dan mooier. Zelfs de MX5 vind ik gruwelijk lelijk, zo zonde, terwijl het altijd zo’n leuk ding was. Wat ik wel mooi aan Mazda vind is de durf, met mooie motoren, (naar het schijnt) goede rijeigenschappen. Het is wel zo dat ik inmiddels ook het “stoere design” van Toyota (en Lexus) en Honda niets vind. Dat doen Suzuki en de Koreanen toch beter.

@ Ramon
Ja heel erg wennen. Ik weet nog niet wat ik daar van vind of hoe het geregeld is. Bij lopen een mask, maar ook bij de kringgesprekken een mask. Het werk is wel leuk zo te zien, hoewel het eerst “de systemen leren kennen is”. Ik vind het rijden wel leuk, misschien blijf ik dat wel doen. Het scheelt ook dat deze verbinding wat slechter is, eerst was het 3 minuten lopen dan trein en dan weer 3 minuten lopen. Nu is het 3 minuten lopen, trein bus en weer lopen. Het scheelt ook dat het Juliaplein nog niet zo erg vast staat. Ik vind het wel leuk om weer mensen te spreken.

@ Zadelsnuiver

Bedankt!

@ Rob

Dankjewel! Ik kan me voorstellen dat in deze tijden wat anders aan je hoofd hebt!

Leuk dat jij een rode Polo Sedan hebt gespot, letterlijk alle die ik zag waren grijs, tot ik in Wolfsburg was, daar zag ik ook voor het eerst een rode.
@ Ency

Dankjewel! : )

Ik heb voor mijn Getz 7 jaar een Ypsilon gehad en we hebben natuurlijk de Y10 nog, dus ik vind Italiaans wel echt mooi qua looks, de Punto vind ik echt vanaf dag 1 tot de laatste dag dat hij als nieuwe auto werd verkocht de mooiste auto qua looks uit zijn klasse. Ik heb als eerste auto en tweede een Polo gehad, daarom heb ik ook wel een VW-zwak om eerlijk te zijn.

Maar ik moet ook zeggen, nooit stuk gaan en overal een garage kunnen vinden is ook erg fijn. Nu zou je met een VW dit ook kunnen, maar toen ik met mijn Lancia in Noorwegen was, was een garage vinden echt een drama. Hoe anders was het met de Hundee in Riga, ik had wel 5 garages waar ik uit kon kiezen.

Ik heb nu ook geen lijstje hoor, behalve dat ik de i20 en de Punto mooi vind. De i20 moet dan wel 5deurs en in het bruin zijn… Komt de tijd, dan ga ik me er eens in verdiepen… (ik heb sowieso al één lastige eis, de achterportieren moeten groter zijn dan die van de Getz )

Dankje mr PMG, nee ik ben niet op de opvolger van Anna, dat zou wel toevallig zijn he?

@ Adrie

Jazeker, het is wel wennen. Leuk wel, maar anders dan wat ik deed. De sfeer is vergelijkbaar, qua bedrijf. Qua werk/ toon is het wel wennen, het is nu veel losser dan ik gewend ben. De systemen zijn wel wat makkelijker, qua collega’s moet ik ook nog wel wennen, maar het is leerzaam en onder de mensen is ook fijn ; )

Bedankt Micha & Marc!

@ SVF, bedankt en ik herken het. Ik heb het zelf ook. De dag is tekort soms he?

Je moet ook aan jezelf denken natuurlijk.

Gefeliciteerd man en toch fijn om te horen dat je gemist gaat worden, dat doet de waardering in ieder geval goed! Veel succes! Nog geen 40.000 km in 7 jaar......jeetje had ik dat maar gered. :D

@ Nico,

dankje! Jij rijdt dat bijna per dag he? ;) Ik merk wel dat ik het wel even lekker vind, rijden na het werk, na een half uur ben je helemaal weer fris, 's morgen "gezellig met Gerard Ekdom" en koffietje erbij. We zullen zien wat de tijd brengt, op kantoor werken is ook wel weer leuk, hoewel met Ayo lekker thuis is ook fijn, beide hebben plussen en minnen.

Haha valt gelukkig mee maar het is nu een fijne 110 km per dag en 45 minuutjes per rit. Voor mij ook heel lekker even de gedachten verzetten. Podcast aan of lekkere rock of EDM afhankelijk van mijn mood.

Ik vind thuis werken heel vervelend, weinig aanspraak geen makkelijke communicatie met de rest van het bedrijf. Zeker in mijn functie loop ik veel tussen ontwikkeling en productie en dat is toch lastig vanuit thuis.

Succes in ieder geval. Alle vertrouwen in je. :)

@ Nico

Ja soms is thuiswerken wat lastiger ja.

Maar goed, naar kantoor is ook leuk, zo heb ik vandaag 3 mooie momenten gehad, vanmorgen de 220.000 aangetikt.
Daarna liep de training zo goed dat we vandaag al de theorietoets hadden, met een score van 91% dit gehaald, ja de nerd van de klas dus! Net als op school denk je dan ook nog "hmm ja volgens mij heb ik het verne*kt"

Iets eerder weekend dus, en op de terugweg had de kilometerteller nog een mooie stand:
WVgSglW.jpg

De Getz heeft ook iets grappigs, of de autoradio.... Bij het laden van mijn telefoon wordt de verbinding slecht, wanneer de telefoon dichtbij de radio is, leg ik hem op de bijrijdersstoel, dan stoort de radio minder.

Grappiger is (ook zonder telefoon) dat wanneer ik stil sta bij een verkeerslicht, de radio wegvalt/stoort. En niet alleen in Assen, maar ook in Groningen. Zou dit aan de radio liggen of misschien aan iets anders? Dit is niet nieuw, maar het valt nu pas (meer) op.

Bedankt Ivo! :)

@ Piet, ik ga me er eens in verdiepen. De radio stoort dus wanneer ik de telefoon laad en de telefoon aan de houder op het dashboard heb. Het viel me gister op dat het zender afhankelijk is. Op het moment dat de telefoon wat weg van de radio is, is er niets aan de hand.

Misschien is het verkeerslicht ook wel toevallig, het is me nu bij 4 opgevallen dat de verbinding slecht wordt, als ik bij een rotonde sta bijvoorbeeld of parkeer is er niets aan de hand.

Adrie, ksst! :D

Met gisteren een extra rit naar het Groningse begon vanmiddag het bezinelampje te branden. Ik ben daar altijd vrij laks mee "och je kan nog wel 30 kilometer rijden". Op dat punt ben ik GEEN zoon van mijn vader. Omdat ik toch liever niet strand met een lege tank, meteen getankt. Op advies van mijn vader tank ik nu 98, er ging 36.01 liter in. Ik heb er 557.3 kilometer meegereden, dat komt neer op een gemiddelde van 1:15,5 (557.3 : 36,01) . Ik ben daar denk ik wel tevreden mee. (wel beschamend dat ik nu pas het verbruik ga bijhouden)

Ik denk dat ik de trein laat voor wat het is, de bus naar werk schijnt erg ellendig te zijn qua aansluiting.

Ah okay, bedankt Verlichting!

Weet jij dat? Is een i20 ruimer op de achterbank? Of heeft deze grotere achterdeuren dan een Getz heeft? Jij bent ervaringsdeskundige :)

Ik zit er over te denken om een soort bestandje te maken met plussen en minnen over eventuele opvolgers... Ik vind een i20 wel aantrekkelijk, ik kreeg gisteren bijna een hartaanval wat een Yaris kost.

@Peter: de i20 heeft 7 centimeter meer wielbasis dan de Getz maar die krijg je maar zeer beperkt terug. Wel merk je dat de i20 breder is.

Als je maten gaat opnemen voor kandidaten voor de opvolger van de Getz is dat een prima idee. Maar vergeet niet ook te rijden met de auto's. Ik ben vanuit de cijfertjes eerst gaan rijden met de Spacestar. Daarna geen andere auto's meer gereden. Uiteindelijk spijt gehad van de keuze. Toen we verpicht naar nieuwe auto's moesten gaan kijken na de woninginbraak heeft mijn vrouw me overgehaald eerst te gaan rijden met mijn favoriete auto, de Mazda dus. Nog geen seconde spijt van gehad.

Ergo: leer van andermans fouten!

En ja: een Yaris is inderdaad schreeuwend duur. Naar wat voor bouwjaar ben je op zoek?

Peter O zei:
Ah okay, bedankt Verlichting!

Weet jij dat? Is een i20 ruimer op de achterbank? Of heeft deze grotere achterdeuren dan een Getz heeft? Jij bent ervaringsdeskundige :)

Ik zit er over te denken om een soort bestandje te maken met plussen en minnen over eventuele opvolgers... Ik vind een i20 wel aantrekkelijk, ik kreeg gisteren bijna een hartaanval wat een Yaris kost.

Ben benieuwd naar je bestand met eventuele opvolgers

Nou, de Getz moet nog wel een jaar, misschien zelfs wel langer mee hoor. Uiteraard mits er geen gekke dingen gaan gebeuren. Als ik nu een andere auto zou moeten kopen zou het eentje worden van 2006 of nieuwer (hoop ik) . Hoewel ik soms wel eens denk op de A28 "oh dat is ook een leuke ja." of "Oei ja een Punto is toch tof, dat wordt de volgende auto" is met de Getz niets mis nu, dus ik google niet echt (nog). Okay ik zag maandag wel de grote hoeveelheid C3's op MP.

Toch wil ik een lijstje maken met auto's, gewoon met auto's die zijn wat ik wil. Zodat wanneer de tijd komt, ik wat gericht kan zoeken. Naar vooral de parels.
Aan de andere kant, het kan ook best zijn dat ik nog jaren rijdt in de Getz, ik hoef hem niet te vervangen (nu). De auto is nog goed, voldoet aan alles wat ik wens, en is goedkoop en goed.
Daarnaast heb ik ook een soort band ermee inmiddels, dat heb ik soms met spullen, zeker bij dingen als een auto of fiets die je lang hebt, dat voelt fout omdat zo af te danken. (Gelukkig luister ik nu Podcasts tijdens mijn reizen, volgens Paulien Cornelisse ben je dan een persoon met een goede persoonlijkheid ofzo, en dus niet zweverig als je moeilijk afscheid van spullen kan nemen, dat hou ik me sinds deze week voor :) )

Mijn lijstje is nu best groot, ik moet met een auto een klik hebben, zo is de Getz zeker rationeel gekozen, maar heb ik er nu wel een klik mee. Ik vind het ook een mooie auto. Ideaal zou de pre-facelift neus zijn, met de facelift achterlichten in de pre-facelift kont. Facelift binnenkant is mooier.

Voor de eventuele opvolger gaan de volgende eisen gelden, een paar zijn echt "bindend"

*Niet zwaarder dan 1049 KG, dat is dezelfde klasse als Getz, dat is eigenlijk erg bindend, natuurlijk "het is wellicht maar een paar euro's meer per maand" maar dat gaat bij alles zo, Ayo betaald geen kostgeld dus ik moet het zelf betalen, en bij veel dingen is het vaak "ach het is maar een beetje" maar die beetjes tikken op den duur wel aan.

*Mogelijkheid om iets te kunnen trekken, mijn vouwwagen weegt niet veel, maar hierdoor vallen vele moderne A-klasse modellen af.

* De achterdeuren moeten groter zijn dan de Getz, voor de vakantie heb ik een erg mooie koelbox, die pas net/net niet door mijn achterdeuren, dus iets ruimer is fijn. EN nee die kan niet in de kofferbak, want dan moeten de spullen van de kofferbak op de achterbank, wat dus niet handig is.

*Degelijk, nu is dat een woord wat nergens op slaat... De auto moet weer jaren meegaan, en daarnaast niet zeldzaam zijn. Toen mijn motorlampje brandde in Riga, gaf Google mij 5 Hundee-garages, toen ik in Noorwegen een loshangende katalysator had, was Lancia niet zo handig. Hundee onderdelen zijn bijna gratis, iets wat ik ook erg fijn vind. En degelijk is ook wisselend, Rover en Lancia zijn prut auto's, maar pap zijn Rovers zijn de meest goedkope auto's die hij ooit had. En ook de Y10 ging dit jaar fluitend door de APK, dus ik ben wel een beetje anti lijstjes, hoewel Hundee natuurlijk wel erg degelijk is natuurlijk.

* airco en CV en een bekerhouder, 5 deurs hatchback .
Cruise Control en andere luxe dingen zijn tof, hebben meerwaarde, maar ik kan zonder. Bij gelijke prijs, wint de luxe uitvoering, eerlijk is eerlijk. Sedan/liftback/SW mag, hoeft niet.

Nou, en speciaal voor Ency, mijn lijstje:

FIAT Grande Punto
VW Polo
Hyundai i20
Toyota Yaris
Renault Clio 3
Rover 25
VW Golf IV

Skoda Fabia (SW)

Suzuki SX40 / FIAT Sedeci
Nissan Micra
Daewoo Kalos / Chevy Aveo
Opel Corsa

Outsiders:
Lada Kalina
FIAT Panda
Lancia Ypsilon
Smart for 2
VW Up!
FIAT 500
Toyota Prius
Renault Mégane 2 (5 deurs)
BMW 1 serie 5 deurs
Alfa 147
Audi A3 (1)

De eerste auto's zijn mijn favoriet, hoe langer het duurt voor ik een andere auto koop, dan zullen de Rover en de Golf afvallen. Daarna komt de Skoda(op afstand). Een Serie 2 valt dan ook af, die vind ik lelijk. Dan volgen een paar auto's die ik wel okay vind...

De outsiders zijn auto's die eigenlijk of waarschijnlijk afvallen omdat ze niet aan (al) mijn eisen zullen voldoen, maar ik toch tof of interessant vind. De outsiders zijn vooral auto's die ik echt mooi vind.

Sommige hebben mijn lijst niet gehaald, om "ja ik weet niet (KIA)" of ik vind ze duf/stom/lelijk (Citroën C3, Peugeot 206/207, Suzuki Swift, Colt)

De komende tijd wil ik eens gaan uitzoeken of de bovenste auto's aan mijn eisen voldoen, sommige zaken zijn makkelijk (gewicht) andere dingen (achterdeuren) zullen wat lastiger zijn

Zo zeg, daar staat echt van alles in!
Een Yaris of Clio 3 lijkt me ten opzichte van de rest redelijk wat waar voor z'n geld bieden. Eigenlijk zou ik dan ook de Civic er tussen zetten.

Ik zal ook bij de koelbox willen kunnen onder het rijden. Verder mooi lijstje. Uit je lijstje valt mij de Kalos op , dat is toch een stapje terug als je uit een Getz komt? Een fortwo weet ik zelf even niet uit mijn hoofd of die een vouwwagen mag en kan trekken. Laaste generatie cuore mag wel wat trekken. , ik zag tenminste een keer een coure met een Erbia Puk, de achterdeuren kunnen wel ver open van een cuore. Maar een i20 is wel een auto die jij je zelf mag gunnen denk ik.

Peter O zei:
* De achterdeuren moeten groter zijn dan de Getz, voor de vakantie heb ik een erg mooie koelbox, die pas net/net niet door mijn achterdeuren, dus iets ruimer is fijn. EN nee die kan niet in de kofferbak, want dan moeten de spullen van de kofferbak op de achterbank, wat dus niet handig is.

Ik zou een 2D-frame timmeren van de omvang (HxB ) van de koelbox en dat in de auto leggen. Elke keer dat je dan de gelegenheid hebt een 5-deurs versie van een van de auto's op je lijstje nader te bekijken (dat kan op elk onverwacht moment zijn), pak je dat er even bij en kijk je of het door het achterportier past. Zo nee, dan wordt je lijstje een model korter (of er gaat een model tussen haakjes, want misschien kom je uiteindelijk op nul uit).

frame.png

Ik snap de discussie van de koelbox niet zo goed. Wat is er mis om de koelbox via de bagageruimte naar de achterbank te krijgen? Je hebt toch een neerklapbare achterbank? En hoe vaak reis je met de koelbox? Het inladen is misschien wat omslachtig maar het zou zonde zijn om er een fijn rijdende auto voor te laten staan.

@ Tydelyck, dat is een slimme tip! :) Dankje!

@ Barri, nee sorry, een Civic vind ik echt verschrikkelijk. Mijn grootste voorkeur is de Punto, Polo & i20. Dan de Yaris & Clio. Ik beken dat ik een Clio mooi vind, maar hij is Frans, en dat staat me (onterecht hoor) ietwat tegen. De onverantwoordelijke auto's zullen wel van mijn lijstje vallen, maar mooi vind ik ze wel. Zo zou ik best een BMW 118 willen, zeker als 5deurs vind ik die heel mooi. Ik vind een Alfa Giuilia ook erg mooi, maar dat is me toch ene beetje te ;)

@ Ency
Hm een Cuore, ja ik weet niet, gevoelsmatig is dat misschien wel een beetje spartaans, maar is niet eens heel gek nee. Een fortwo vind ik erg leuk, rijd ook prettig, maar qua gebruikersgemak (voor mij dan) niet geschikt. Een i10 mag bijvoorbeeld ook niets trekken, zelfs geen fietsenrek voor een elektrische fiets. Een Panda 2 heb ik ook wel met iets erachter gezien.

@Verlichting & Adrie
De koelbox, dat moet ik wellicht iets beter uitleggen.. Dat wil ik links eigenlijk niet, maar rechts is het misschien wel handig, want dan blijft dat niet voorbij komen.

De koelbox is vrij lomp, die past nu al niet in de kofferbak, dus dan moeten standaard de hoedenplank eruit en de bank plat. Dat is niet handig, maar wellicht nog te overzien. In de keuken die we hebben gemaakt, kan ie niet, en ook niet in de vouwwagen zelf. Dus blijft de auto over. Zoals gezegd past ie net/net niet door de deur van de Getz, bij de Rover lukt het beter. In die kofferbak past hij ook.

De grootste reden waarom hij op de achterbak moet, en door de deur is dat ik hem anders niet kan tillen. Ik heb dankzij mijn ongeluk fysieke beperkingen. Ik kan niet of nauwelijks reiken, strekken en tillen. Op de achterbank trek ik hem haast aan de plaid waar hij op staat naar de deur, dan hoef ik maar een heel klein stukje te tillen en vooral niet omhoog. Wanneer ik hem vanaf de achterbank door de kofferbak moet tillen is dat veel zwaarder en kan ik dat dus niet.

De afgelopen 2x ben ik met mijn ouders/vader en de caravan van hun op pad geweest. Dat bekijken we per jaar (gezien de leeftijd van ze, mijn moeder is nu 78 en pap 75) , mocht dit niet lukken dan zou ik de vouwwagen weer meenemen, die is nu gedegradeerd voor meerdaagse auto-events. Helaas, dankzij Corona viel dat in het water :(

Ik dacht dat de i10 altijd een kleine kar mocht trekken maar alleen de eerste generatie i10 mag wel ongeremd 400-450 trekken en geremd 700-800 trekken. Bij Smart mag alleen de Forfour tot 500 kg ongeremd en 750 kg geremd trekken.
In het a-segment mogen de pixo en alto ook nog iets trekken.

Ipv een clio een laatste generatie micra ?

Gisteren deze magische stand aangetikt:
T3MaSRMl.jpg

222222, hoewel ik wel in wat Volvo's heb gereden met hogere standen, is dit inmiddels de auto in de familie met de hoogste Kilometerstand. Pap deed altijd de auto weg wanneer de stand rond/boven de 100.000 was. De Rover heeft nu 85.000, de oudere had ook maar 119.000 op de teller. Mijn neef zijn 206 is in 2003 nieuw gekocht, en heeft ook om nabij een ton op de teller. De Golf van mijn tante is denk ik een goede tweede, maar volgens mij heeft de Getz meer gereden, hoewel de Golf uit 99 is, maar ook al minstens 15 jaar bij mijn tante is, volgens mij zelfs wel langer. Mijn andere neven hebben leaseauto's.

Ik heb heb nu dus iets meer dan 42.000 KM ermee gereden. Het verbruik schommelt wel , gemiddeld tussen de 1 op 13.5 tot 1 op 15 per tank. Ik tank nu ongeveer 1x per week en met Euro 98.

Qua opvolger, ik ben daar nog niet mee bezig geweest. Behalve dat ik besloten heb, dat de dagelijkse auto degelijk moet zijn. En dat ik de Hundee-eigenschappen erg prettig vind. Goedkoop in onderhoud, oerbetrouwbaar.

JMiMDeBl.jpg

En ik moet Ayo ook ter vriend houden natuurlijk, die is ook pro Hundee!

Ik kreeg van de RDW een bericht dat de APK binnen 3 maand verloopt, dus binnenkort Erin maar eens lief aan kijken. Ik zou ditmaal de riemen willen vervangen (distributie & multi) . Het is nu wel duidelijk dat pap en ik dit jaar niet onder de auto zullen kruipen. Dus dan maar weer wat avondjes beunen met Erin, ach ook leuk :)

Mooier kilometerstand Peter! Mijn Getz stuurde ik van September 2012 tot mei 2016 van 81000 naar 214000 kilometer. Motorisch nog heel puik. Ongeveer een halve liter olieverbruik op 20.000 kilometer. Je bent mijn eindstand dus voorbij. De distributieriem vervanging en de andere riemen die daarbij horen (airconditioning, dynamo en stuurbekrachtiging kostten mij November 2014 afgerond 340 euro). Dat valt dus te overzien. Met de hulp van Erin zal het nog voordeliger zijn.

Maar wil je de investering nog wel doen als je al voorzichtig bezig bent met het zoeken naar een opvolger?

Ayo heeft een goede autosmaak. (y). Al betwijfel ik of je kat al eens in een Mazda heeft gezeten! :cool:

@ Verlichting, leuk! Jij hebt nog wel veel meer gereden he? (tijdens het typen maakte ik een rekenfout, jij hebt 130000 gereden in 4 jaar, de pas na 6 jaar komt de Getz echt in actie, wat erg eigenlijk he?, hoewel in de eerste jaren bij de Pinkstergemeente heeft ie wat gereden nog) Dat bedrag bij dealer valt me trouwens erg mee!

Ik zit nog steeds op 1x per jaar olie verversen... (dacht vandaag nog, ik moet dit checken). Ik moet zeggen de Getz rijdt goed, mijn kachel is binnen 5 minuten warm, ondanks dat ik de middelste dingen moet afstellen.

Ik zou nog wel in de Getz investeren nu, heel eerlijk, ik wil helemaal geen andere auto nog. Ik ben nog altijd erg blij ermee, hij rijdt goed, is zuinig, ik heb een goede kachel en airco. En een radio. Hij is nooit echt stuk. Ondanks dat het een kille Koreaan is, die niet spannend, tof, leuk of flitsend is, en ik nu een roestende motorkap heb, ben ik er nog altijd erg blij mee. Ik heb er echt wel een band mee.

Mijn rechterkant, die zegt spaar voor een andere auto. Maar ja, hij is letterlijk niets meer waard, 500 euro inruil wellicht, dus ik zou nu een auto van 2500 euro kunnen kopen. En heel eerlijk, ik vraag me af of die auto nu echt veel beter gaat zijn dan de Getz, dus rationeel is een investering misschien nog goed te praten. Het scheelt ook wel weer, dat het geen bodemloze put is, zelfs met alle lasserij van vorig jaar, zit ik op een gemiddeld autokosten van misschien 100 euro per jaar (gemiddeld over de 7 jaar) Het scheelt natuurlijk dat ik Erin heb, maar toch. Links zou mijn autohart een mooiere nieuwe auto willen, maar mijn verstand denkt "meid, zeik niet zo..."

Ayo houdt van de Hundee, Mazda kent ze trouwens ook, een ritje in een MX5 was wel tof. Rover mag ze ook graag, net als Lancia EN Audi, het is een kat op stand he?

Ja, de kilometers vliegen er hier vlot op.
Mei 2016 - februari 2019 met de i20 diesel: 93500 - 205000 kilometer
Februari 2019 - Juli 2019 met de Spacestar: 36500 - 52000 kilometer
Augustus 2019 - januari 2021 met de Mazda 2: 3.000 - 37.000 kilometer.

En de Splash van mijn vrouw die heeft inmiddels vanaf Augustus 2019 de kilometerstand verhoogd van 38.000 naar net over de 70.000 kilometer.

Dat Ayo Audi tof vindt is een minpuntje. Audi rijders vind ik vreselijk. Vaak verkeerde types met een Te groot ego en bijbehorende rijstijl. Daarom voor mij nooit een Audi. En nooit een Peugeot om de technische malheur die ik met de bedrifslease auto's heb meegemaakt. Toch verleidde de huur Peugeot 208 op Karpathos mij nog bijna tot de aankoop van een rode 208 allure uit 2015 met 42.000 kilometer op de teller. Maar ik had vlak daarvoor al met een Mazda 2 gereden en die auto daar werd en word ik nog steeds gelukkig van!

verlichting2 zei:
Dat Ayo Audi tof vindt is een minpuntje. Audi rijders vind ik vreselijk. Vaak verkeerde types met een Te groot ego en bijbehorende rijstijl. Daarom voor mij nooit een Audi.

Nou nou... wel heel generaliserend dit hoor ;)
Ik vind mezelf als recente Audi bezitter geen verkeerd type met een groot ego en een foute rijstijl. Ik bedoel, foute types heb je in alle soorten auto's denk ik wel. Maar goed, offtopic verder.

Toffe km stand in de Hundee Peter! Leuk dat je die ff hebt weten vast te leggen. En ja idd, betreft iets anders zoeken, ik snap wel dat je dan in een soort tweestrijd komt, heb ik ook wel eens gehad. Je merkt zelf wel wanneer de tijd rijp is voor iets nieuws (y)

Leuk stukje Ency! Dankje! Ik zag je opmerking nog over een aankooptip... Clio 4 / Micra vind ik echt heel erg lelijk. Micra 4 (?) , het voorlaatste model vind ik wel aardig.

@Verlichting, jij maar je vrouw ook, maken veel kilometers zeg! Wat je zegt over huur/leen auto's klopt wel, die geven wel een beeld. Sommige merken spreken je neit aan. Dat heb ik ook. Met een merk als Peugeot heb ik ook weinig, of Citroën. (trouwens, ik zat toch met een half oog te kijken, een Mazda 2 (het eerste model) zou ik wel overwegen, het 2e vind ik ook wel mooi! Punto, Polo Hyundai staan nog altijd wel hoger, maar ik vind het niet eens een gekke auto.

Mooie stand he Ramon? Ik heb echt letterlijk mijn telefoon klaar gelegd zodat ik een foto kon maken. EN wat omgereden zodat ik een rustige plek had voor deze foto :)
Inderdaad soms is het goed afwegen, ik doe trouwens altijd vrij lang met een auto. Ik heb nooit eigenlijk kriebels voor iets anders, in het begin liep ik er tegen aan. Nu denk ik, "waarom zou ik"

Qua Audi... Ik vind Audi wel mooi, tot ongeveer 2000 en een beetje, daarna niet meer. Niet alle Audi-rijders zijn aso, zeker niet, maar er is een hoop wel aso. Geldt overigens voor meer merken.

Gelukkig houdt is de enige Audi-beleving van Ayo in een oude Audi 80

Een Audi 80 past volgens mij anders wel goed bij jou Peter!

Ik zou gewoon nog lekker van de Getz blijven genieten, je hebt al zoveel meegemaakt met die auto, je gaat het vanzelf wel aanvoelen wanneer het moment zich aandient en dan zul je zien dat alles op z'n plek gaat vallen :)

In 2003 kocht mijn vader bijna deze A3:

Dat is ook de reden dat ik voor deze auto een voorliefde heb, toen ik mijn 2e Polo kocht, kochten mijn vrienden ook een A3. Een zwarte met bruin leer EN stoelverwarming. Ik was op slag verliefd!

Moon en ik woonden vlakbij, en we hadden altijd bijna hetzelfde rooster, dus we gingen in de herfst / winter niet meer fietsen maar carpoolen. Ik had raamslingers, dus ja stoelverwarming... het was zo erg dat wanneer Moon reed, ze vanaf huis al de verwarming voor me aandeed. Collega's waren op den duur jaloers, wij hadden de wereld aan overuren, dus samen vroeg naar huis, dat was een mooie tijd. Tore en zij woonden echt in een mini-huisje. Dus op zomeravonden op de terrasjes zitten, of bij ons (ik woonde toen nog thuis) gezellig in onze tuin wijntjes drinken, samen met mijn ouders ook.

Ik denk dat daarom ook, ik echt dol ben op de eerste Audi A3, ja ik zou er best een willen. Maar toch, met mijn basic specs, ben ik nog altijd blij met de Hundee. Links zou ik wel een luxere auto willen, natuurlijk. Ik ben ook wel een liefhebber. Rechts, vind ik mijn roestbakje toch ook leuk. Ik kan met luidkeels met (ehm) ABBA meezingen, met een warme kachel of in koelte, hij trekt de vouwwagen moeiteloos. De koelbox past op de achterbank. Stiekem wil ik nog wel jaren erin rijden, maar als ik onderweg een Punto zie, dan denk ik wel "zucht, ja das ook een mooie auto had ik maar....."

Mocht de APK, en de riemen meevallen, dan is een andere / nieuwe motorkap de volgende stap, de roest die nu elders geen plek niet meer heeft, zit nu daar. Wanneer de Getz dit jaar blijft, is dit de auto die ik het langste heb. Dit jaar heb ik hem 8 jaar, de Ypsilon had ik 7 jaar.

Ik zat een foto te zoeken, en zo kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk heel weinig auto’s heb gehad, maar nog wel wat foto’s van mijn auto’s, de oude maar ook wat leenauto’s. In deze post mijn oude auto's... In de volgende de leen/huurauto's door de jaren heen. Die groep is veel groter eigenlijk ..

38955113434_3a2bdd9f9a_c.jpg

Met deze Polo begon het allemaal, ik denk dat het in 2000 of 2001 was, In de achtergrond de Vento, van mijn ouders.

38955113274_4e8bc18938_c.jpg

Toen zat het al in me om de auto naast/bij dezelfde auto te parkeren.

ik heb vrij lang rijles gehad. Niet dat ik een drama was, maar ik werkte onregelmatig en daardoor was het soms lastig plannen.

Die auto heb ik denk ik 2 jaar gehad. Douwes, de garage waar ik toen kwam, wou de auto graag over nemen. Ik meen omdat zijn zus ( ?) gescheiden was en een goede auto nodig had. Douwes deed trouwens toen mee aan een Autoweek-garage test, die ze heel goed scoorden. Uiteindelijk heb ik de auto met bijna winst verkocht. Ik kocht hem voor 4900 gulden, en ik kreeg er 2250 euro voor, na 2 jaar.

24839446737_774366bfd3_c.jpg

Deze foto is gemaakt in 2003, op 3 juni. Hier wordt mijn nieuwe auto klaar gemaakt, mijn 2e Polo.

38810356915_a2009727eb_c.jpg
[/url]
Zo zie wel de vooruitgang tussen de Polo-generaties

Deze auto heb ik ook 2 jaar gehad, nu vind ik het een fijne auto, toen wat minder. Er zat roest op de deur, dat was verholpen door de garage, maar kwam steeds terug. Bij de garage is er schade gereden door iemand. Tijdens rijden had ik ineens de versnellingspook in de hand. Een paar keer vloog uit het niets de kofferbak open, of weigerden de ruitenwissers. Daarnaast is er iemand met 50 in de zijkant geklapt, die schade is opgelost, maar toch bleef de auto altijd klapperen. Ik ben er meerdere malen mee teruggegaan, maar het werkte niet.

39709986601_ce45cc813c_c.jpg

Dit was overigens de eerste auto die ik getuned heb, jaja. Een zonnedank laten installeren, witte knipperlichten, een race-tank-dop-sticker, raamsticker achter en CV heb ik toegevoegd.
Nog altijd vind ik Polo’s mooie auto’s, ze kloppen altijd qua looks vind ik.

Het laatste jaar dat ik hem had, ben ik naar IJsland geweest. Hier had ik een Yaris als huurauto, en stuurbekrachtiging was toch wel prettig. Na terugkomst dacht ik, de auto is nu nog netjes en geld waard. Dus ik ga hem verkopen, mits ik een mooie auto vind. Er was 1 auto die ik wou, en dat was een Lancia Ypsilon. Die stond in 1996 bij de Van der Veen. (een warenhuis in Assen). En ik was weg van alle lijnen, de Y die overal terug kwam in het ontwerp

25850086408_327410b508_c.jpg

In november 2005 stond ik oog in oog met deze schoonheid, helaas een slechts een Elefantino Blue, dus de goedkoopte uitvoering, maar och weinig kilometers op de teller, netjes, goed prijs en goede inruil… Ja ik werd eigenaar van een Lancia…

Achteraf heb ik er half spijt van, de auto stond dus al 2 jaar bij de dealer. (daar wordt een auto niet beter denk ik, ik denk ook dat de handrem daardoor geknapt is) .
Harmanni (de dealer), heeft me proberen op te lichten, maar toch reed ik in mijn “haalbare droomauto”. Helaas had ik een kapotte koppakking (1500 euro lichter) , maar ook heb ik veel plezier ermee gehad. Ik ben met mijn onbetrouwbare Italiaan naar de Noordakaap geweest.
39832423221_dd3f9fa7f7_c.jpg

Hier heb ik schade opgelopen, de katalysator hing er los onder dankzij een uitwijking voor een Germaanse camper. Nou, in Noorwegen was dit een drama! Heel lastig op te lossen.

39721827591_c269544d2f_c.jpg

Terug in Nederland bleek mijn wintertent zo’n miskoop te zijn dat ik eind 2009 een vouwwagen kocht. Een vouwwagen achter een Ypsilon, je zou het niet verwachten, maar dat ging mega goed. (Zuid) Frankrijk was goed te doen, zelfs Luik!

In 2013 ging ik met mijn moeder op vakantie, normaal deed ik dat met mijn vader. Achteraf had ik het maar nooit gezegd, want in deze vakantie hebben we een ongeluk gehad, hierdoor heeft niet alleen ik blijvend letsel, maar ook mijn moeder. De auto voor ons remde omdat ze een vogel aanreden, dankzij ABS stond ik snel stil, de auto achter ons niet, en klapte op ons. Hoewel ik niets fout heb gedaan, er ook niets aan kon doen, blijft er toch een soort van “had ik maar”

14049576882_1334f34e79_c.jpg

Dit is de laatste foto van de auto, in Frankrijk. Qua foto heb ik dat goed gedaan, want je ziet amper schade, ja de trekhaak zit wat raar, en het achterlicht mist een stukje. En een afdekplaatje links onderin mist ook. De kofferklep zit ook niet helemaal recht meer. Uiteindelijk bleek dat de trekhaak gebroken (?) is. Ook de hele ophanging achter was dusdanig krom was, dat het (achteraf) levensgevaarlijk is geweest dat ik nog 5 kilometer door de bergen heb gereden, dat was wel even slikken.

En toen uiteindelijk, kwam daar deze flitsende makker:
14049578252_b7f27266f6_c.jpg
[/url]
In de laatste week dat ik mijn leenauto had, gingen we heel Assen door naar een geschikte auto. Geen enkele was eigenlijk fris. Zelfs de duurdere auto’s (3000) waren best matig, ook de het kijken naar 750-1000 euro auto’s leverde niet veel op. Op zaterdag gingen we half Nederland door, kijken naar Rover 200’s, FIAT Brava’s, Clio’s maar niets was een succes. Op het einde zag ik nog een fraaie FIAT Stilo. Ook die werd het niet.
De ANWB roemde van de B-klasse de Yaris en de Getz, nou dat zou misschien wel leuk zijn. Gewoon een auto die nooit stuk zou zijn. In een Yaris had ik al gereden, dus dat leek me wel wat, nou de prijzen van de Yaris waren zo hoog, ik heb er 3 bekeken, en alle hadden een prijs waar pacemakers van zouden stoppen.. Tot er bij Jaap Dik hier in Assen een Getz tussen de auto’s stond. Daar kwam pap zijn Rover ook weg, er was nog geen foto op de site, dat kon wel wat zijn. De auto was net binnen, niet netjes nog, maar ik mocht wel even rijden. Die week zou als het goed is eindelijk verzekeringsgeld komen, dus de afspraak was dat de auto vast gehouden werd, EN als er een kijker zou zijn, dat we gebeld werden.
Die week geen geld, maar wel een kijker voor de Getz. De prijs was eigenlijk al erg scherp, maar we hadden eigenlijk besloten dat er bij de koop een nieuwe distributieriem en grote beurt moest komen. Vooral omdat er al 180.000 op de teller stond, en ik dankzij de Lancia wist dat het een duur grapje was om dit te doen.

Nou ik kon natuurlijk niet heen, want ik had fysio, dus mijn vader heen. Die wist ook nog eens 500 euro van de prijs te praten, en zo was ik eigenlijk een spekkoper, want ik heb de auto heel erg scherp gekocht.

In de eerste paar maanden had ik een paar aanloopproblemen, de Getz deed het toen vaker niet dan dat Ypsilon ooit had gedaan, maar allemaal door gekke dingen. (steenmarters, een drempel die een accu liet sterven, iemand die tegen de auto heeft gezeten).
21605349388_76cc915570_c.jpg

Maar dit wordt jaar 8 dat we vrienden zijn, soms heeft ie wel wat dingetjes, roest bijvoorbeeld, maar inmiddels ben ik wel overtuigd van de kwaliteiten van mijn Getz. Hoewel ik links stiekem wel eens kijk naar een ander auto, wat nieuwer, wat mooier, wat luxer, geeft mijn verstand me ook weer de gedachte “je bent ronduit idioot om nu wat anders te kopen”. Naast dat alles bijna goedkoop op te lossen is, zeker qua onderdelen, nieuw of gebruikt, was het ook fijn toen in Riga het motorlampje brandde, “Riga, Hyundai” invoeren in Google gaf me meteen 5 dealer op nog geen half uur rijden, en dat is ook fijn.

31904562781_933c76e8e4_c.jpg

Dit is natuurlijk wel een tof beeld, de grens tussen Letland & Litouwen.

Leuk overzicht om te lezen! Vooral die Polo Steilheck vind ik gaaf. Wij hebben er ook 1 gehad van 2008 tot 2010, een dieseltje, zelfs nog mee naar Zuid Frankrijk geweest.

@ Ivo. Thanks. Ik ben ook een Polo fan. Zeker qua steilheck. Ik heb destijds nog gedacht om eentje als hobby-auto te kopen. Een Diesel, boh die ken ik alleen uit de boekjes eigenlijk. Een fijne auto vind ik, echt ook degelijk vind ik. Het was ook echt een tankje. Soms denk ik wel eens, had ik hem maar niet... Maar hij leeft nog :)

Ik glimlach bij elke auto die ik heb gehad. Bij beide generatie Polo, bij de Ypsilon maar ook bij de Getz. (okay en bij een Vento en Rover 45) Ik heb rijles gehad in een Golf 3 en een Almera 2, bij die 2 heb ik dat ook.

Het blijft een mooi overzicht Peter!

Qua Polo's deel ik je enthousiasme niet zo. Een steilheck heb ik wel vaak in meegereden en aan gesleuteld want een vriend van de MTS had er eentje. Het deed mij wat gammel aan in vergelijk met de Citroen AX van een andere MTS vriend of de Nissan 100NX die ik toen had. Wel was die Polo ontzettend betrouwbaar. Volgens mij ook de auto waarin ik voor het eerst heb meegemaakt hoe je met alle 4 de wielen even los van de grond kon komen :D
Maar mijn Polo ervaring is vooral gekleurd door de 2x Polo Bluemotion met die 1.2 TDI die ik voor het werk kreeg. Wat een ontzettend slechte auto's waren dat.. zowel qua rijden, bouwkwaliteit als betrouwbaarheid.

Wist je trouwens dat jouw Lancia Ypsilon (de blauwe, niet de Y die je nu hebt) is ontworpen door dezelfde man die mijn Alfa 164 heeft ontworpen? En de Alfa Spider en GTV (916) uit de jaren 90. In de tijd van die Alfa's werkte hij voor Pininfarina. Is jouw Getz ook niet ontworpen door Pininfarina? Dan is het cirkeltje rond.

@ Engineer.

Dat is grappig, ik wist wel dat de Matrix bij Pininfarina is ontworpen, maar dat Enrico Fumina ook zich met de Getz had bemoeid. Wel grappig is dat de Getz in Duitsland is ontworpen, en dus ook op dat gebied qua design Duits aanvoelt. De roosters bijvoorbeeld in het dashboard, die kun je afsluiten. Wat ik begreep had VW destijds dit ook.

Maar goed, zaterdag mocht ik eventjes werken, en toen ik naar huis wou, ijzelde het. Plus dat ik op het nieuws hoorde dat het deze week gaat sneeuwen, ging ik zondag toch maar even de winterbanden er onder monteren. Vorige 2 winters hebben ze er niet onder gezeten, dus ze waren aardig slap.
Afb636el.jpg

Gelukkig was daar het pompje wat ik ooit op Koninginnedag heb gekocht.

YJhCt94l.jpg

We hadden een record, binnen 45 minuten de wielen vervangen, EN opgepompt. Plus de wielen opgeruimd. (eigenlijk moeten er 5 minuten bij worden opgeteld, want pap had de wielen al klaar gezet voor de vervanging)

DIKnBoll.jpg

En nog even snel de vogelpoep en zout van de auto gespoeld, wel een beetje jammer dat het ontzettende grijze weer een beetje met de kleuren aan de haal gaat en het lijkt alsof Stevie de auto heeft gespoten, in het echt valt het meer mee.

Nou, Fumia is na Pininfarina (na de Spider en GTV) naar Lancia gegaan waar hij de Ypsilon tekende. Daarna werd hij zelfstandig en heeft volgens mij vooral Chinese fabrikanten geholpen. De Getz heeft hij dus niet getekend; wel grote kans dat de Getz getekend is door iemand die nog onder Fumia heeft gewerkt als junior.

Terug
Bovenaan