As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Da's twee keer geen leuk nieuws :( De Rover-koppen staan ook naar mijn aanvoelen niet als al te betrouwbaar te boek. Wel begrijpelijk dat je er in dergelijk geval voor kiest om de wagen (professioneel) te laten repareren i.p.v. een ander exemplaar te zoeken, waarbij je trouwens evenmin zeker bent over de duurzaamheid van de koppakking.

Zure schade ook aan je Getz. Je gaat me niet vertellen dat de aanrijder dat niet heeft gevoeld...
 
Ja dubbel zuur inderdaad... De kop van de K-series is inderdaad net als een Fire-motor zwak. Maar de garage liet doorschemeren dat als je er naar kijkt hij al stuk was, dat was natuurlijk een beetje overdreven... Ik begreep van Thomas al, als de reparatie professioneel gedaan is, dan gebeurt het nooit weer...

De schade, ja tja, ik ben bang dat het een truck was, die komen over onze parking, of een auto met kar, die misschien achteruit reed, maar het lijk me ook dat je dit merkt ja.. Nouja ik baal wel stevig, maar helaas ligt de dader met zijn briefje op het kerkhof.... (n)
En toen was er trouble in paradise...

Afgelopen zondag zijn we gestrand met pech, We waren naar België, en bij Lier leek de auto koelvloeistof te missen, dus bij het tankstation koelvloeistof erin gedaan...
43714619330_7e187ca681_c.jpg

Lier Assen is nog al een eind, dus elke 60 km ongeveer gestopt, koelvloeistof bijgevuld (de auto verbruikte toen ongeveer 2 liter in de die 60 km) , de auto werd echter niet heet, en toen waren we vlakbij Meppel waren ging ineens het olielampje branden, meteen de auto stil gezet en de ANWB gebeld..

Die was binnen een half uur er, met helaas niet zo'n visitekaartje (lees een onaardige meneer) Die heeft de auto de carpoolplaats gesleept en toen was het wachten op de bergingsauto. Dat duurde wat langer, en dankzij de kundige meneer eerder werd de auto bij mijn huis gebracht, en niet naar de garage. Want als ie daar gebracht werd, dan moesten we maar zien hoe we thuis kwamen. Achteraf bleek het een geluk bij een ongeluk..



Uiteindelijk stond ik om 23.45 in mijn huis.

Op maandag heeft mijn vader onze garage gevraagd, en die had eigenlijk geen zin in de reparatie... Immers was de Rover al te oud, niets waard en de vlakker, want dat doen ze niet zelf, had gezegd dat de Rover Kop ontzettend slecht is... En met een half jaar weer stuk. Kortom weg ermee, hoeveel budget mijn vader had... Mijn vader noemt een bedrag, en de garage komt meteen met een auto die het dubbele kost, maar eerlijk is eerlijk de Rover zou 750 opbrengen, wat een net bedrag was.. Vader in twijfel, moeder die de garage geloofd en ik, ik vond het maar een raar verhaal...

Inmiddels hadden we op internet al een paar mooie Rovers gevonden, maar was ik ook in contact met vriend, Rover-orakel en Rover-vraagbaak Thomas. Die zei precies wat ik dacht, ja de kop is zwakker dan gemiddeld, maar zoooo slecht ook weer niet. Immers heeft deze het 18 jaar uitgehouden (ondanks dat het een zwakpunt is) . Via Thomas ben ik in contact gekomen met Rovee, een Rover-specialist.
Die kan de auto repareren, en checkt ook dusdanig veel dat het blok bijna gereviseerd wordt...

Alleen, zitten zij in Noord-Holland en de Rover staat op mijn parking.. Gelukkig kunnen zij de auto halen voor een bedrag waarvoor wij hem haast niet kunnen brengen. Dus vandaag eerst de Rover van mijn parking naar huis gesleept, mag de Hundee laten zien hoe zijn trekezel die is.

45534043321_a4bbea2e94_c.jpg

Hoewel de vouwwagen een makkie is voor de Hundee, vind ie slepen toch niet zo prettig.... Gelukkig was het slechts eenmalig..
Nu is het even wachten tot woensdag, dan wordt de Rover opgehaald, want ja we gaan de auto repareren. De auto is verder goed, er is amper iets mee, hij rijdt fijn. En stiekem ben ik sowieso, maar ook m'n ouders, er wel wat aangehecht. Logisch ook, de auto is al 14 jaar bij mijn ouders.

Tot die tijd ben ik dus een beetje autoloos, ik ga naar werk met de trein dus als de Hundee nu hier stil staat of bij ouders, dan kan ie beter daar stil staan, hoewel ik nu al merk hoe lastig het kan zijn. Ik moet straks naar de dierenarts, maar dan is 't wel weer een extra handeling.

Op de sleepfoto is het al een beetje te zien, maar ik heb weer schade! Ook ditmaal heeft iemand er tegenaan gezeten, zonder briefje uiteraard...

45481354612_8d2a3c7169_c.jpg

Door de roest is het wel erger lijkt het wel. De boel is wat gevoeliger en door de "klap" lijkt de verf en stukjes wat meer los te komen...

Hoe ik dat ga doen, moet ik nog even zien.. Uiteraard geen getuigen, dus ik kan zelf ervoor op draaien. Dus ik denk dat ik weer een plaat ga lassen, net als de andere kant, dat stond immers al op de planning (ooit).
 
Hoi Peter

Even slecht nieuws van de Rover en de Hundai.
Goede actie in ieder geval om even verder te vragen. Soms heeft een garage er gewoon geen zin in of denken ze meer te kunnen verdienen aan een auto verkopen. Prima, maar zelf blijven nadenken.

Jouw Getz is denk ik dubbel. Er moest al aan gewerkt worden met die roest (en nu zeker). Toch een beetje lomp dat er iemand schade op gemaakt heeft. Als er vrachtwagens langskomen moet ik wel zeggen dat het niet perse bewust doorrijden is. Van mijn schoonvader (decennia lang chauffeur geweest) ook weleens gehoord dat hij dacht een hobbel in de weg te voelen. Bleek dat hij een auto meegesleurd had. Het gewicht van een truck zorgt er nu eenmaal voor dat zoiets niet of nauwelijks voelbaar is. Zeker als het de aanhanger of trailer is. Jouw schade zit wel laag voor een grote truck, dat wel..
 
Mr PMG, klopt... ALLEEN had orakel Thomas me al verteld dat zij niet meer met Rover bezig zijn, sinds een paar weken/maanden. EN ook Hofstee is verhuisd/samengegaan met een andere zaak, dus ook die zijn niet zo meer als ze waren...De Rover-meneer van diagnose Noord is bij het bedrijf weg. Nu zou er wel kennis zijn gebleven, maar toch... Wel jammer want die zijn wat dichterbij inderdaad.

Engineer2, ja klopt... de garage vlakt de kop niet zelf.... Maar besteedt dit uit. Dat plus dat er blijkbaar bij een andere Rover iets mis is gegaan (die kop is niet (goed) gevlakt) waardoor die auto binnen een half jaar er weer stond, maakt het niet beter. Plus het feit van het uitbesteden, en ik begrijp best dat ze het afraden (economisch gezien), maar het toontje was een beetje, ehm bijzonder.. Maar goed, gelukkig was Thomas de derde in lijn die ik berichtte, eerst de ANWB, toen mijn moeder en toen Thomas. Omdat hij de Rovers door en door kent, en Rovee en de manier van werken, hechtten mijn vader en ik veel waarde aan zijn kennis. Dus helaas blijft er een blauwe Rover in leven! (ik weet dat je meeleest Thomas ;) )

De schade is zuur inderdaad, door de roest is het ook erger dan het misschien anders was... Viel me echt tegen hoe hard die kant roestte.
Het paneel vervangen zat er wel aan te komen inderdaad, dat wou ik al doen inderdaad, maar nu moet het wel sneller.

Wat er precies is gebeurt, geen idee... De auto's van de buren zijn schadevrij. Mijn parking is tevens de ingang van een bouwbedrijf, dus daar kan ook best een kar, of truck van zijn geweest. Of een gewone auto. Plus dat er ook wel vreemde wagens staan, ik woon in/tegen het centrum. Wat er gebeurd is, geen idee...

Bedankt Damien!

Nog wel leuk, we waren in België naar een Oostblokmeeting, naar 2 musea en een rondrit. Heel leuk is dat we ook op de foto zijn gezet :) (ondanks het ontbreken van een Lada.)
44557271_10215778841816770_7477068695424991232_o.jpg


44610418_10215778838416685_934743767334780928_o.jpg
 
Balen van La Getz Peter!

Rover komt vast wel goed! Ik heb goede ervaringen met een slechte koppakking een goede reviseur. Aangezien het pa Pjotr is gelukt om alles netjes heel te houden afgelopen 14 jaar denk ik dat die goed kan warmrijden. Kan de Rover mooi nog een decennium mee.
 
Hoi Mathijss...

Ja zeker balen inderdaad, maar het roestbakje en de nobele Brit zullen het wel overleven.

Hi Nico.

Ja echt he? Hoewel de Rover een toerenmaker is, met op papier een zwakke kop, heeft ie het toch maar even 18 jaar uitgehouden. Thomas zei altijd al, het is niet de vraag OF maar wanneer de kop het begeeft.

Maar na de reparatie, gaan we voor het volle kaartje, dus zeker 7 jaar :) dan is pap 80, dan zien we wel weer.
 
Ha die Pjotr,

Wat balen van de Getz. Is toch wel een schade waar je wat mee moet doen. Jammer dat de dader op het kerkhof ligt.

Een Micra uit 2001 mee gehad als vervangende auto bij de beurt van de dieselende i20. Al weer 194500 kilometer op de teller. Nu wij twee auto's hebben gaat de i20 wel minder kilometers maken. Het was een standaard beurt. Als bijkomende zaken, een nieuw wisserblad op de ruitenwisser achter en het stellen van de handrem. Echt een betrouwbare auto.

De Micra was een 1000cc met 60pk. Even opgezocht wat het koppel van dat blokje was: 80Nm. De Hyundai heeft er 180. Mijn diesel is er bijna een snelle auto mee vergeleken.
 
Jeetje wat balen allemaal Peter. (n)
Hopelijk is de Rover van je vader snel weer op de been. Zoals Thomas het al heeft uitgelegd, als het een keer goed gedaan is gebeurt het nooit weer.

Wat een rot streek dat mensen tegen je (met passie en plezier onderhouden) Getz hebben aangezeten maar dan geen briefje achter laten.

Succes. :rolleyes:
 
Hoi Verlichting2,

Je haalt met de i20 de kilometerstand van el Getz wel in zo, die staat nu ook veel meer stil. Ik reis nu elke dag met de trein. Hij staat nu op 215.000 ongeveer. Mooi dat de i20 zo'n betrouwbare makker ook is! Nou, mijn Getz zweeft over hobbels, hij werd al bijna een Citroën genoemd, dus dan wil ik jouw i20 wel een sportwagen noemen! ;) Hoe gaat het met het rijden in de Suzuki, is je vrouw een beetje gelukkig ermee?

Bedankt Marc!
Ja Thomiepedia is een goede informatie-bron inderdaad, erg fijn om zo'n contact te hebben.

Dat zou inderdaad kunnen Tom, de vorige keer was het allemaal erg lastig, en dan te bedenken dat ik toen bijna kon vertellen wanneer het gebeurd was, nu niet... het enige wat ik weet is de locatie, en ik heb natuurlijk ook nog eens geen getuigen...
Dus ik denk dat ik mijn kameraad ga vragen of hij een plaat wil lassen, net als wat we aan de andere kant hebben gedaan. Ik moet hem binnenkort maar eens even vragen, als de dienst die de Getz draait, voorbij is. (lees de Rover weer klaar is)

Goed, ik heb nog wat leuke plaatjes...

Gisteren ben ik met heit en Leon naar het Friese land gereden, om te kijken bij Classic.nl in Leeuwarden. Omdat de Rover natuurlijk niet rijdt, en met 3 man 8uur rijden in de Y10 ook niet tof is, gingen we met de Hundee. Fijn voor Leon, zat ie eindelijk eens in een echte auto ;)


Heel tof dit prototype SW op basis van een 309.

De linkerkant is een 3deurs


Ook tof deze 205 Break.


Ik werd helemaal wild van deze SD1 cabrio, alleen bekend uit de boeken!


Maar liefst 3 korte Quattro's! :eek:


Nog even snel langs de Coop, ehm JumboLidl, en toen bij terugkomst stond er een leuke broeder naast de Getz...

En uut het archief, een paar foto's die ik op de TT maakte met mijn nieuwe (oude) camera:


 
Mooie foto's weer! Ik was iets te bank-hangerig om naar Friesland te rijden maar ik heb ook wel weer wat gemist zie ik al.
 
Wow, daar stond volgens mij echt een hoop tof spul daar in Friesland. Tis dat ik veel te lui ben om al die autobeurzen in te gaten te houden (ja ik geef het grof toe) maar ziet er leuk uit! (y)

Die laatste foto van de Hundee vind ik wel erg aandoenlijk. Staat er echt zo bij alsof ie wilt zeggen: "Ik wil ook met de snelle jongens meedoen! Boeehoee :cry: "
;)
 
@ Engineer2

Hmm, ja tja ehm ik weet niet. Ik vind Classics best leuk. Voor mij is het normaal 45 minuten rijden ofo, ik ben nu omgereden om mijn kameraad op te pikken (zat ie ein-de-lijk eens in een echte auto). Ik denk dat ik het qua grootte net iets te klein vind om het iemand echt aan te raden als je van over moet komen. Dan is het qua verhouding net iets te duur en te weinig. Maar wat er stond was wel heel erg leuk, dat waren wel echte toppers.

Haha Ramon, ik wou ook echt een foto maken met de racewagens ja, ik heb trouwens wel gewacht tot de C1's en co uit het beeld waren.
Qua beurzen, gewoon de juiste pagina's op FB volgen, dan blijf je erg makkelijk op de hoogte (doe ik ook ;) )

Ondanks dat vorige zondag slecht eindigde, was het een mooie dag. Zo hebben we tijdens de rondrit ook een bezoek gebracht aan het IFA-museum.
Achiel Olbrechts, een voormalige verdeler van Oost-Duitse IFA wagens, houdt er een uiterst zeldzame collectie voertuigen op na. In zijn authenieke garage staan enkele prachtige Trabants, Wartburgs en Barkassen. Er zijn 22 modellen die tussen 1953 en 1991 zijn gemaakt. Sommige modellen zijn heel erg bijzonder, maar elke auto heeft een heel verhaal..


Achiel met een Trabant uit een, Mega Mindy, film geloof ik.


Ook leuk, een origineel Belgische Barkas Camper.


Nog een stapje exclusiever, deze Melkus, de enige sportwagen die in de DDR is gemaakt.


"Ne Johnny Wartburg"zeiden mensen, maar deze auto is niet getuned om stoer te zijn, maar om hoge piefen van Wartburg in Beligië rond te rijden. De auto beschikt zelfs over een tv.


Een van de laatste Wartburgs die gemaakt is.
 
Klassiekerrijder zei:
Wat een leuke foto's! Hahaha, een Trabant met roest en klinknagels op de Duroplast carrosserie...

Merci! Het was ook een erg leuk museum!

Ik ziet trouwens dat ik de Barkas niet geplaatst heb, maar 2x de Mega Mindy auto..


Gisteren is de Rover gehaald, de eigenaar van het bedrijf haalde hem zelf op. En was blij verrast hoe iemand uit Assen bij hun kwam. De Rover krijgt ook nog eens een verse APK, die verloopt eind november.

Nog een plaatje die ik van de Rover in België heb gemaakt, het blijft toch wel een mooie auto vind ik, zo met al dat "chroom"
 
Zaterdag kreeg ik van Thomas nog het leuke bericht dat de Rover in goed gezelschap was, met een paar foto's:

k6V8PO9.jpg


vHD04mp.jpg


Met de woorden dat maandag en dinsdag de Rover op de planning stond.

Vandaag belde de garage met een teleurstellende mededeling, naast de motor en aanverwante zaken, zou er best wel wat moeten gebeuren om de auto door de apk te loodsen.
Zo lekken de rubbers achter de versnellingsbak, de ABSringen zijn stuk(geen idee wat dat is) en de stofkap van de aandrijfassen. En roest..
Dat laatste was erg heftig, en wel iets erger dan het "waarschijnlijk moet je binnenkort even wat lassen, maar dat valt wel mee" wat vorig jaar is gezegd.

tlZNOgF.jpg

Dus zo als het nu lijkt is het toch einde verhaal voor de auto.
Want met de reparatie erbij tikt het wel enorm aan. Wel erg jammer, ik heb altijd nog een erg goed band met de auto. Ik heb hem ooit uitgezocht, ik heb er vaak ingereden, pa en ik zijn er vaak mee op pad geweest. We zijn er zelfs mee op vakantie geweest. En ik had altijd de stille behoefte om als ie ooit weg zou gaan, dat ik hem misschien zou overnemen. En hij is natuurlijk 14 jaar in ons bezit geweest.

En toen bleek dat ik toch echt een zoon ben van beide ouders. Want mijn ouders hebben al een andere auto op het oog, nouja dat is prima natuurlijk.
Maar toen mijn vader een foto stuurde viel ik bijna van de bank.
vSQAYNM.jpg

Een zoals ik van Thomas begreep, een in nieuwstaat verkerende Rover 45. Nu was ik natuurlijk ontzettend enthousiast, want het is een prachtige auto. Hoewel rationeel betere aankopen zijn, voor dit geld koop je 10 matige/slechte 45's, of misschien 2 tot 5 redelijke/goede. Dat mijn vader wild was snap ik, maar zelfs mijn moeder is al enthousiast.

Ik ben benieuwd, zaterdag gaan we kijken.
 
Even balen van de Rover, maar als ik de mogelijke opvolger zo zie dan is dat balen maar van korte duur; wat een mooie kar! Hopelijk bevalt de proefrit (y)
 
Mach1 zei:
Wat jammer zeg, maar soms is het verstandig afscheid te nemen. Veel succes zaterdag!

Zadelsnuiver zei:
Even balen van de Rover, maar als ik de mogelijke opvolger zo zie dan is dat balen maar van korte duur; wat een mooie kar! Hopelijk bevalt de proefrit (y)

rzasa zei:
Wat een prachtige vervanger! Spannend... (y)

Bedankt jongens! De blauwe is echt volgens de verhalen echt een plaatje.

Qua onze 45...
De motor opzich alleen is al niet rendabel, maar we waren het over eens dat de auto dit wel waard is. Dus dat was ook vrij snel geen issue meer.
Maar nu komen er wel heel veel kosten aan, losstaand niet al te spannend misschien (behalve de roest) maar het tikt wel aan, en als het bijna het dubbele gaat worden, dan wordt het wel een lastig verhaal.

Mijn vader wil een Rover weer, dat vind ik wel heel mooi. Zeker een 45 is gewoon een erg fijne auto, mooi zelfs vind ik, en rijdt erg goed.
De Blauwe staat bij een erg goed bedrijf, en is nieuwstaat, dat mag ook wel want hij is erg fors qua prijs.Koppakking is professioneel vervangen, net als de distributie-riem. Doordat dit door een specialist is gedaan, zit er een kop op die niet meer stuk gaat.
Rationeel zijn er betere keuzes. Hoewel, ik schrok eerlijk gezegd wel een beetje van de prijzen die voor hele mooie 45's worden gevraagd.

Ik snap mijn vader dus wel, liever een auto die iets duurder is, maar waar je van weet dat ie goed is, dan dat hij de zoveelste wordt in mijn/onze vrienden/bekenden-groep die een auto koopt die op papier erg goed is, maar in praktijk allerlei dingen heeft.

Wat ik vooral mooi vind, mijn vader is al 70+ en die koopt wellicht een totaal niet rationele auto meer, maar eentje met zijn auto-hart, en dat zelf mijn moeder daar in meegaat. Ze hadden ook voor een veilige Hundee kunnen gaan.
Maar er staat ook nog een Streetwise, die willen we ook bekijken. Hoewel die alleen de prijs als voordeel heeft, en zijn looks, volgens Thomas, en die is expert, is een 45 toch fijner maarja pa vind een MG ZS ook mooi, maar die nog minder comfortabel te zijn.. Die hebben ze ook staan, maar stiekem denk ik toch wel echt dat de 45 de grootste kanshebber gaat zijn!
 
Die nieuwe 45 ziet er goed uit! Dat is zeker een van de laatste nieuwe Rovers die in Nederland geleverd is?
 
Het exterieur gaat nog wel (al waren de dubbele koplampen van de oude 45 veel fraaier), maar wat ziet het interieur van zo'n 45 er afgrijselijk uit zeg.

Geheel ongevraagd post ik een link naar een fraaie 75
 
@ Mechanix

Ja, 2005 is wel het laatste jaar van Rover geweest. Ik begreep dat er soms wel modellen later op kenteken zijn gezet, zo zijn er ook nog 2007 modellen, maar ja eigenlijk was het in 2005 wel echt voorbij.

@ Carfanatic
Dat is een hele mooie 75! Rationeel gezien zou ik persoonlijk ook een 75 kiezen boven de 45, maar goed mijn vader wil geen 75, die vind ie te groot en te zwaar.

Ik vind de mk1 45 ook iets mooier, zeker de kont is er niet mooier op geworden. De neus kan nog wel meekomen vind ik. Het interieur, tja er zijn inderdaad moderne en ook wel mooiere wagens, daar heb je een punt. Maar goed, liefhebbers kun je soms niet zo goed sturen ;)
 
Balen van jullie Rover! :( Maar er wordt nu dus gekeken naar een opvolger begrijp ik?
En de Lancia en de Getz zijn wel nog gewoon in the house neem ik aan? Ik dacht ergens te lezen namelijk dat jij weer aan het werk was en daardoor meestal met OV ging en de auto zo goed als nooit meer nam... Lijkt een beetje op mij haha, ik ga ook 9vd10 keer met OV naar werk en zit zodoende nauwelijks in de auto doordeweeks o_O
Maar is drie auto's bezitten dan niet een beetje onhandig?
 
Ha Ramon!

Ja klopt, ik ga elke dag met de gele rups, lekker vol hutje mutje naar Groningen. De Hundee staat nu veel (meer) stil ja, maar die is nu in gebruik bij mijn ouders.

De Lancia is van mijn vader en mij he? Die staat ook bij mijn ouders, en wordt alleen gebruikt voor de lol. Dus in de winter staat ie lekker stil.

De Rover is van mijn ouders, die kwam zo vaak voorbij in mijn topic dat ie inmiddels af en toe benoemd wordt hier, in de 14 jaar dat mijn ouders hem hebben is ie gevoelsmatig ook een beetje van mij, ondanks dat ik op de sleutelhanger na niets bezit van de auto.

Medeforummer Ralph heeft de 45 al eens gespot:




Ik ben echt heel erg benieuwd, hoe langer ik naar de foto's kijk, hoe mooier ik hem vind.
 
Ha die Pjotr. Deze Rover 45 is inderdaad de mooiste die je kunt vinden in Nederland. Het bedrijf waar die staat komt ook vertrouwd over maar die prijs? Het is wel een auto die volgend jaar 14 jaar oud wordt.

Wil je vader nog niet aan een hoogzitter?

Kijk eens wat je nog meer voor ongeveer 7mille kunt krijgen. Je geeft aan dat je ouders 70+ zijn. Als je nu een jonge auto koopt kan het zijn dat ze daarmee de laatste kopen. Anders loop je over een paar jaar tegen hetzelfde probleem aan.

Modus: advocaat van de tweespalt!
 
Hoi Verlichting2 :)

Had ik gisteren een heel verhaal gemaakt, maar ik kon het niet posten... Ik kreeg een rare melding van het AW-forum.. Nouja dan maar iets later reageren ;)

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, er zijn modernere, misschien betere (en smaak gebonden) mooiere auto's.
Dit heb ik gisteren ook mijn vader verteld. Daar is hij zich van bewust, maar hij heeft een paar punten waarom hij een Rover wil:
A Rover is een merk wat hij erg mooi vind.
B, hij is erg tevreden over de kwaliteit. In de 14 jaar dat de auto van ons was, heeft ie nooit echt rare of dure zaken gehad (okay, de gasklep, maar de garage kon dat niet vinden)
C, de basis van een 45 is natuurlijk wat ouder, maar daardoor heb je qua ruimte en gewicht en iets ruimere auto, als je hem vergelijkt met een modernere auto. De garage heeft ook een Vectra staan, misschien ietsje groter, maar wel meteen 2 of 3 gewichtsklasses hoger.
8 van de 10 keer zitten er maximaal 3 mensen in de auto, dus groter is niet echt nodig. Mijn ouders hebben wel een Caravan. Die is niet super zwaar, maar toch.

Een hogere instap, ja eerlijk is eerlijk een 45 is vrij laag, maar blijkbaar niet te laag. En zolang er op zondag nog 40 km wordt gefietst op gewone fietsen, zonder trapondersteuning, dan ga ik niets zeggen ;) (mijn vader heeft ook 3 jaar moeten zeuren over een mover onder de caravan).

Naast de 45 gaan we ook serieus kijken naar de Streetwise die ze ook hebben, misschien is die zo mooi dat de meerprijs van de 45 in het niet valt. (als in de Streetwise voldoet aan alle wensen) en wordt het die, maar stiekem denk ik dat de 45 het word.

Rationeel is de 45 een slechte keuze, maar als mijn vader zo enthousiast is, en zelfs mijn moeder al heeft overtuigd, nou wie ben ik om te zeggen "koop een Toyota"
 
@Pjotr: duidelijk verhaal. De keuze is heel overwogen genomen.

Wees blij dat je ouders nog zo vitaal zijn. Die van mij zijn 87 en 83 in een verzorgingshuis.

Nog even terug komen op de Alto: Mijn vrouw raakt steeds meer vertrouwd met de auto. We hebben wel wat beginnersfouten meegemaakt maar dat moet. Anders bouw je ook geen ervaring op.

De auto heeft net de wintercheck gehad en gaat over 14 dagen nog even terug voor twee garantiegevalletjes. De zonnebloem van de bestuurdersplaats blijft niet in de positie die je instelt en de gasdempers van de vijfde deur zijn zeer zwak met het gevaar dat je je hoofd zeer doet. Maar voor de rest is het een fijne tweede auto.
 
Mooi dat de auto bevalt Verlichting! Jammer van de garantie-puntjes, maar ja het is ook geen Hundee he? ;) Maar het is denk ik een hele fijne auto om voor je vrouw wat vertrouwd te raken en ervaring op te doen.
(de Rover-opmerkingen neem ik zo mee)

Vandaag was het zover, we gingen kijken bij de mooiste Rover 45 van ons land, tenminste dat zeiden de advertentie, mede spotter Ralph EN vriend Thomas. En ook de verkoper zei dit.
De Hundee arriveerde rond 10.30 in Assendelft, en na een kop koffie gingen we kletsen met met meneer Veenis. Het kwam op den duur bij onze Rover. Voor de APK zou er laswerk nodig zijn, de versnellingsbak lekte, ABS-ringen en ook de ophanging achter was dankzij roest niet zo best meer.
Exclusief de motor-reparatie zou dit al best wel een hoop zijn.
Een fikse tegenvaller dus, niet alleen voor ons maar ook voor meneer. Hoewel ik de garage alleen ken van naam (dankzij Thomas) en de woorden van mijn ouders toen meneer de Rover haalde, was er meteen een gevoel van "eerlijkheid" geen moment twijfel dat meneer de auto niet wou repareren en ons liever een auto wou verkopen.

Na het tweede kopje koffie was het tijd om bij de auto's te kijken, dit was het moment waar volgens meneer eerst maar eens vrijblijvend gekeken moest worden, kijken naar de 45, en dan moesten we (nouja mijn ouders) er maar eens over denken.

We liepen langs een Opel Vectra, die meteen afviel (veels te groot), en daar stond de 45. De prijs is fors, de staat uitmuntend. Geen krasje, vuiltje of iets te herkennen.
GZfrlRB.jpg

Wat een plaatje, echt alles klopte wat erover is gezegd. Nu begrijp ik heel goed dat mensen mijn ouders voor gek verklaren, maar deze 45 is zo mooi, en je bent in de markt ervoor, dan verkoopt ie zich bijna zelf, zo mooi is ie.
Mijn moeder was meteen om, de mooie kleur, en toen ging ze zitten... Hij zit iets hoger dan de oudere, en de stoelen zitten iets steviger, dus toen was zij helemaal om.

Het dashboard is vergelijking met de onze iets mooier, hoewel je wel ziet dat Rover toen minder budget had en het misschien een beetje houtje touwtje is, maar ach er zijn ergere dingen. Deze heeft climate-control, wat ook een stap verder is in vergelijking met de oude, met ook de passagiersstoel die in hoogte te verstellen is.

Nog een rondje eromheen, en toen gingen we naar de Streetwise... Ook heel mooi, alleen de stoelen echt minder fijn, dus die viel meteen af. We liepen via een MG ZS, die vond pa heel mooi, en een Avenis, en toen zei mijn moeder wat we eigenlijk allemaal dachten "nee hoor, die blauwe is het"

Toen gingen we rijden, in de 5 jaar tussen beide auto's zijn er toch veranderingen geweest. De versnellingsbak is anders, daardoor is deze veel minder toeren makend. Hij is ook wat minder stil, of nee hij heeft een ander geluid, een beetje sportief haast, maar ook weer niet helemaal.

Hij zit iets beter, en ook de deurbekleding lijkt een stapje beter te zijn. De pookknop is van leer, en ligt iets beter in de hand, net als het leren stuur. Ik heb ook een stukje gereden, en ondanks dat alles vertrouwd voelt, is het toch wel anders.

Toen we terugkwamen, en de bevindingen werden gedeeld werd al duidelijk, gingen we naar huis om even te denken was dit prima. Echter zei mijn vader op de vraag en nu, "ja nou ik wil mijn winterwielen houden, en de radio en er zitten nog spullen in die ik eruit wil halen. Gaan jullie hem maken of wordt het een onderdelenauto?". De inruilprijs hadden we nog niet eens besproken... oeps daar ging de onderhandeling..

Uiteindelijk noemde meneer een mooie prijs, en is de koop gesloten. Volgende week nog een keer richting Assendelft, om de auto te halen.

Paar plaatjes:
frRlrf8.jpg


34r1toJ.jpg


Met recht de mooiste 45 van Nederland, volgens intimi (he Thomas)

BzgYLQ9.jpg


570CPB7.jpg

En dan nog een laatste foto, ja toch als je hem zo ziet, blijft het zonde... Mooie, fijne auto, ik had stiekem gehoopt om hem ooit over te nemen. Het mocht niet zo zijn. Vele trips, vakanties en uitstapjes ermee gedaan, ik heb hem ooit uitgezocht, bijna 15 jaar geleden, om de Vento op te volgen.
Ik heb daardoor toch altijd een soort band met de Rover gehad, misschien ook omdat ik zelf graag een 200 (25) wou hebben.
 
haarr zei:
Gefeliciteerd, die nieuwe ziet er prachtig uit, erg mooie kleur ook.

Bedankt haarr! De kleur is inderdaad echt mooi, Provence Blue, dat klinkt toch heerlijk? Ik begreep deze kleur is alleen op de MK2 geleverd.
Ik vind Tahiti misschien meer chique (de oude kleur), maar deze is veel frisser, moderner..

Sowieso is dat een erg late, gemaakt op 4 april, vlak voor het einde van Rover.. Ik merk al aan mezelf dat ik zo enthousiast ben, het voelt alsof het mijn auto is, wat natuurlijk niet zo is.... Ik ben nu al dol op de auto!
 
Ik kende het verhaal natuurlijk al op de achtergrond, maar nogmaals gefeliciteerd (aan je ouders) met de aankoop van deze prachtige 45!:D
Zonde van de oude, maar hij was wel ver heen inderdaad :(.

Leuk dat jij en je ouders er zo enthousiast over zijn en dat je mijn verhaal over de 45 bevestigt :). Ik denk dat dit qua staat de mooiste Rover is die op moment te koop is (was) in Nederland...

Kleine toevoeging; hij is op 4 april geregistreerd, maar bouwdatum is (nog) niet te achterhalen, maar zal vermoedelijk niet ver voor die datum zijn. Ookal is het van de 45 (nog) niet beschikbaar is dit een leuke website om even te kijken: https://www.mg-rover.info/
Bij de 75 kon ik hier op basis van het chassisnummer de precieze bouwdatum achterhalen, hopelijk komt dit voor de 45 nog eens beschikbaar.
 
Met kleine veranderingen heeft deze 45 toch een andere uitstraling dan de vorige. Wat minder klassiek. Veel plezier gewenst met deze Rover!(y)
 
Ha Thomas, ja jij bent wel de aanzetter he? Je hebt geen woord gelogen over meneer Veenis, het bedrijf en de Rover. Heel erg positief allemaal.
Leuk die site, ik zat al even te kijken, wie weet komt er nog een deel over de 45.

Echt grappig inderdaad, ik vond hem meteen ook prachtig, maar mijn vader was meteen er weg van. Die wou geen andere, mijn moeder eventueel wel, maar die vond hem ook mooi. In de garage was het andersom, mijn vader en ik toch nog even realistisch kijken naar anderen, maar je zag echt aan mijn moeder dat het haar niet boeide, niets was zo mooi als de 45. Hoewel, er was een rode 75 die vond mijn moeder ook mooi.

Je had helemaal gelijk, de 45 verkocht zichzelf. Als je een liefhebber bent en het geld ervoor over hebt, dan is de eerste oogopslag al voldoende, ben je dit niet, dan ga je niet eens kijken naar deze auto.

@Mechanix

bedankt! Ja hij oogt wat frisser en inderdaad minder klassiek dan de MK1. Ik hoop dat ie net zo goed zal zijn in vergelijking met de oude. Hij is zo mooi, dat ie weer een rol krijgt in mijn topic,.

Mijn vader heeft al instructies gekregen, achteraan parkeren op parkeer plaatsen, niet meer op de krappe plekken. Maar ook mijn moeder zei "voeten vegen als je instapt, en wekelijks wassen".

Ik maakte gisteren al het grapje, ik ga dankzij deze mooie auto weer thuis wonen. Gelukkig vond mijn kat dat geen goed idee...

wNJrZpX.jpg
 
Mooie nieuwe aanwinst! Zo'n Mk2-45 is volgens mij altijd zeldzaam geweest, en dit is wel een hele mooie. Veel prettige kilometers gewenst! (y)
 
Bedankt Afentoe! De 45 MK2 is krap aan een jaar gemaakt, er zijn in ons land (laten we zeggen) 400-500 ( de 4 na 2005, 171 in 2005 plus een groot deel van de 313 van 2004) verkocht.

Dankzij je opmerking zit ik even te kijken naar de verkoopcijfers. Ik wist helemaal niet dat een 45 beter verkocht dan dat de 25 deed. 3.164 ten opzichte van 1890 voor de 25.


0MwWoah.jpg

De 25.
RfhlOCO.jpg

De Streetwise

cOEboAD.jpg

De 45.

zs6k1fy.jpg

De 400, in topjaar 1998 verkocht ie meer dan alle Rover 25's die zijn verkocht in ons land

FUEVgh2.jpg

De 200, het laatste model is van 1995-96.
 
Wat raar toch, in je bericht van 24-10-2018 18:49 zie je de oude Rover nog voorbij komen rijden alsof er niets aan de hand is, en dan is het ineens over. Maar de Rover die ervoor in de plaats gekomen is, maakt dat allemaal wat minder zuur. Want wat een mooie 45 is dat! De kleur is fraai en de algehele conditie spreekt boekdelen: dit is een zeer net onderhouden exemplaar. Dan mag de prijs relatief gezien dan hoog zijn, daar krijg je dan hopelijk ook vele jaren probleemloze kilometers voor terug in een auto waar je trots op kunt zijn. Da's toch ook een hoop waard.
 
Mooi verhaal ! Ik ken dit bedrijf al tientallen jaren en hun werkwijze en instelling is nooit veranderd. Nog altijd goudeerlijk en het belang van de klant vooropstellend. Geen verkooppraatje, het is gewoon zo. Jullie zullen het gaan ervaren !
 
Ik had het even gemist maar gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

Jammer van de oude 45 maar soms is het niet meer financieel te verantwoorden om een auto te redden. Zoals je nog wel kan herinneren had ik ooit een Lybra en daar was buiten de koelwater/koppakking problemen ook nog genoeg andere punten mis mee waardoor er daar een gelijkaardige conclusie getrokken moest worden. Ondanks dat alles zag hij er van buiten nog wel fris uit, vergelijkbaar met jullie oude 45.
 
BzgYLQ9.jpg


Gefeliciteerd met deze pico bello Rover, schitteren kleur ook(y). Een soort koningsblauw metallic?
Grappig om te lezen hoe jouw vader (en ook moeder) vol passie voor de 45 zijn gegaan en hij de onderhandeling om zeep hielp:D. Toch liefhebbers dus!
Verlaagd etc gaat de 45 vast niet worden, maar misschien een tectylbehandeling wel gezien de ervaring met de oude Rover?

ps: in een paar dozen met jarengangen Auto Kampioen gekregen van de buren vond ik een exemplaar met een test van een Lancia Y10 1.0. Als je belangstelling hebt let me know.
 
Hey Peter,

Even een tijdje niet gepost, en er zijn bij jou een boel zaken veranderd zeg!

Gefeliciteerd met de mooie nieuwe 45! Lijkt een puik exemplaar!
Tof dat je ouders hier voor kiezen, heerlijk bewust voor iets aparts gaan! Dat waardeer ik ten zeerste.
Een verfrissende keuze in vergelijking tot vele leeftijdsgenoten in een Kia Venga of Opel Meriva.

Helaas zijn mijn ouders op veel te jonge leeftijd overleden maar mijn vader reed met veel plezier een mooie S60 2.0t en moeders een kekke paarse 208. Ook geen hoogzitters maar mooie ranke modellen.
 
Hele nette 45, met 68.000km echt nog nieuw! Even de historie bekeken, altijd interessant bij zo weinig km's. Hij is begonnen als lease auto voor nog geen jaar, daarna jarenlang van een particulier geweest, en daarna twee jaar bij de tweede particulier. Hij stond al 9 maanden te koop bij dit bedrijf, hopelijk hebben jullie wat van de prijs af weten te krijgen met die wetenschap ;)
 
Zo wat een hoop reacties! :D

@ Matthijss

bedankt, ja een erg mooie kleur he? Veel frisser.

@Rutger

Ja zuur he? De rijdende foto is de laatste foto inderdaad. Extra jammer ook dat er iemand was die de looks van de Rover prees zo mooi nog, en al uit 2000, dat had ik niet verwacht zei iemand.

De nieuwe maakt een hoop goed inderdaad ;) Inderdaad de prijs was hoog, maar als je even iets verder kijkt, dan waren er al best wel veel hoog geprijsde 45’s. Maar dit is de mooiste, dus het stapje meer is het waard.

@ 300EW124

Ja helemaal eens, meneer Veenis is echt een fijne meneer. Heel redelijk, heel eerlijk. Ook toen hij meldde dat de Rover echt slechter was dan gedacht, was er echt geen druk van “u moet nu iets hier kopen” En ook toen we gingen kijken naar de 45, was er geen enkele “nu een beslissing maken”

@ Dirk

Bedankt! Jammer dat het soms minder is dan het lijkt.

@ speedtouch

Bedankt! Meneer Veenis, maar ook vriend Thomas noemden dit misschien wel de mooiste Rover van ons land.

@ Jp053

Bedankt, het Provence Blue. Beetje lavendel-achtig inderdaad. Ik vind de kleur echt fraai, hoewel de auto wel minder “chique” oogt in vergelijking met de oude.

De auto wordt wel verlaagd hoor, en mat-zwart!! ;)

Maar inderdaad, de onderkant iets vaker afspuiten… Mijn moeder zei al, beter je voeten vegen dan als je naar binnen gaat. EN parkeren mag nu niet meer op kleine, krappe plekken.

Mijn moeder heeft niets/niet zoveel met auto’s. Die vind kleur belangrijk, ooit na 2 jaar een Vento ingeruild omdat de garage een “mooie rode” had staan. De 45 vond ze mooi “door het zilver” . In de garage stond een rode 75, die vond ze heel mooi, maar die was niet te koop. Toen deze bekeken, en toen wouden wij nog even verder kijken, maar het totaalbeeld klopt gewoon.

Die Autokampioen is interessant! #belangbij.

@ Blue Knightrider

Ja, mooi he? Deze 45 is echt nog bijna nieuw, echt een mooie aanwinst. 

Ja mijn moeder keek ook echt naar een Ford C-Maxx, of hoe zo’n Focus MPV heet, en je zag haar denken, “zo oud ben ik niet”.

Helaas heb je inderdaad het niet voor het zeggen hoe lang je mag genieten van je ouders, mooi dat jouw ouders toch qua auto ook een beetje leuke wagens hadden. Is toch een beetje anders he? Hoewel, ik vandaag even de instap van Mazda 5 probeerde, zo erin duiken heeft ook wel wat, hoewel qua looks deden onze ouders het dan toch beter!

@ Damianw26

Leuk!! Bedankt, altijd leuk die historie!

Rover was goed geprijsd, op papier misschien duur, maar qua staat is het een juweeltje. De auto die je koopt als je liefhebber bent, maar waar je als verkoper ook weet dat die een langere sta-tijd heeft.
Met het bedrijf heeft pa een mooie deal gemaakt, en ook meneer Veenis weet dat zijn oogappel naar een liefhebber is gegaan.
 
Hij is écht mooi Pjötr, heel fris in dit kleurtje. En waar ik de oude 45 wat sjieker vond, vind ik deze een heel stuk sportiever. Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat voor motor ligt er eigenlijk in?

Hoedanook veel plezier met de mooiste 45 van het land (y)
 
Terug
Bovenaan