As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

Bedankt Joram!

Dat is zeker waar, nu moet ik er bij zeggen dat hier in het Noorden ontzettend veel meetings zijn, en dan 9 van de 10 keer is het als "deelnemer" inderdaad gratis om mee te doen. Meestal gaan we met vrienden, en dan is het vaak een leuke middag/soms dagje.
Wel jammer dat er in ons land niet echt van die avond meets zijn, dat heb je geloof ik in België wel erg vaak.

Bedankt ook Marc!
Ik had verwacht dat je dat BL-product wel het leukste zou vinden ;)

A3-White,
Spannend! Hanze staat goed aangeschreven en Groningen is een leuke (studenten)stad. Zitten heel veel internationale studenten, dus ik denk hoop dat het wel goed komt :)

Groningen Airport Eelde is ook nog eens in de buurt ;)

42559159845_5150c6f521_c.jpg

Deze foto is zondag gemaakt in Emmen, was een leuke extra!

43415566592_dd1ce0dbec_c.jpg

Net kwam de postduif dit brengen, dit is het Engelse Clubblad, waar een registratie van CMO staat, met mijn foto's! (dat had ik al eerder gedeeld)
Wel tof dat mijn foto op de Cover staat.
 
Gisteren was het weer zover, het nationaal oldtimer festival in Zandvoort. Helaas was vriend 1 op vakantie, vriend 2 moest werken en vriend 3 was ook op vakantie, dus team noorden was dit keer klein, heit Leon en ik.

Als eerste moest de Y10 maar eens gewassen worden, die had omdat bij mijn ouders de schilder was, een paar dagen buiten moeten staan, dus die was behoorlijk vies.. Vanwege de droogte vonden het niet echt kunnen om thuis bezig te gaan, dus gingen we maar even naar de wasbox, dit was overigens een idee van m'n vader, ik wist bijna niet wat ik hoorde..
41926226150_315f0205f0_c.jpg


Die glom weer, en dus maar vroeg naar bed, want immers zouden we om 7.15-30 in Emmeloord zijn de volgende dag.
Daar zouden we op de carpool met Leon meeten, alleen reed hij natuurlijk via een andere weg , en zo stonden we op een verkeerde parking...

43018758664_7b66b43abf_c.jpg

Zijn omgeving zag er toch heel anders uit dan de onze...

Gelukkig vonden we elkaar uiteindelijk, en toen gingen we stoelendans doen, ik even mee in de MX5, lekker met het dakje open, en dat om 7.45 al!
Uiteindelijk toen we in de buurt van de bewoonde wereld waren,dus waar maximaal 50 werd gereden, deden we weer stoelendans, ik achter het stuur, van de Y10 natuurlijk, en m'n vader met Leon mee.

41926227400_2eee3bbe2b_c.jpg

Vrij spoedig ging het en kwamen we het terrein op. Helaas werden we best wel naar achteren gedrukt, maar dat deel vulde ook vrij snel, dus ach, zo erg was het niet.
43018571034_99a1295f56_c.jpg


Daar stonden we weer, en binnen een paar minuten kwam de mooiste Rover van ons land ook het terrein op, nee helaas niet de 200 Coupé van vriend Thomas, maar de 75 van zijn vader. Leuk om ook die eens goed in het echt te zien, een auto met 460.000 km gereden, en nog altijd bijna in nieuwstaat. Uiteraard kende ik de auto al, maar alleen van foto's.
42831116375_e34727c356_c.jpg


En toen waren we niet meer de enige Lancia, want er kwam zowaar nog eentje, een Thema. EN ik kende de eigenaar zelfs, hij heeft een blauwe Y10, met meegekleurde kofferklep. Dus dat was wel leuk om hem even te spreken.

Toen gingen we maar eens wat rondlopen, immers kom je daarvoor. Er waren een heleboel leuke auto's, ik heb dan ook een boel foto's gemaakt.

Binnen 5 minuten kreeg ik al een berichtje van iemand, ik/we stonden op FB, gespot, door een Lancia-liefhebber(y)
42830902765_5c13f7e1d7_c.jpg


Goed, ik heb wat Poolse vrienden en dankzij hun zit ik ook op FB in wat van die Poolse groepen, dankzij "Translate" snap ik ook wat er gezegd wordt, maar nu kon ik eindelijk weer iets plaatsen, deze toffe Volvo die vanuit Polen was langsgekomen.
29864024908_3fd495fd1e_c.jpg


43018569834_84b4d7fd89_c.jpg

Een heel ander kaliber is deze Polo, mijn eerste auto dus ik heb er nog altijd een zwak voor. Dit was dan ook echt een hele hele mooie.

43018567644_470aee8cd9_c.jpg

Bij mijn moaten sta ik al bekend als halve oost-blokker, dus ja ik werd hier heel erg blij van. Deze Samara is een replica van de Russische Politie.
De eigenaar heeft deze oude Samara in een Poolse schuur gevonden, en hem met originele onderdelen nagemaakt. Alles is dus origineel, alleen de afstandsbediening van de sirene mist ie nog. Vanuit St. Petersburg heeft de eigenaar hem naar ons land gereden, waar hij nu woont en werkt.

43018615874_f4c058a548_c.jpg

Ook leuk dat iemand een combicamp meegenomen heeft, kon ik mooi uitleggen wat nu precies was..


Mede-forummer Otto en zijn broer vertelden ons dat er buiten de paddock ook allerlei oude auto's stonden, het moest niet gekker worden maar daar stond gewoon nog een Lancia! :eek:


Deze jongens waren niet alleen onder de indruk van de Lamborghini, maar ook van het kleine roestbakje ernaast, dat was dan wel weer heel erg leuk!

Er waren vele bekenden, die bijna allemaal bij EMW stonden, net toen we daar eindelijk waren begon het te regenen, dus helaas weinig forummers gesproken. Het zou heel hard gaan regenen, en het liep toen ook helemaal leeg, dus ook wij gingen maar, uiteindelijk viel het volgens mij ontzettend mee met de regen, en dus zijn hebben we nog een stop gemaakt bij Schiphol, want het was weer droog. Leuk even vliegtuigen kijken, niet verwacht dat het zo druk EN professioneel daar zou zijn.

Donderdagmiddag gaat de Y10 naar een specialist, die ons is aangeraden door iemand. Deze gaat de auto uitlezen, en kan ook wat doen aan de afstelling. Want hij loopt weer matig, zuipt veel benzine en houdt af en toe weer in. Het gekke is vooral dat ie dit doet bij koude motor, na lang stilstaan, dan slaat bijna af na bijna stilstaan, en ook bij de 80-100 doet ie het, boven de 100 is er niets aan de hand. EN de grappenmakerij was gisteren weer aan de hand, alleen na een dagje stil staan in is er met wegrijden niets aan de hand..

We hebben zaterdag ook wat Bak-olie bijgevuld, maar dat lijkt ook niet echt te helpen. Ik ben dan ook nieuwsgierig wat er donderdag gezegd word. Uitlezen en eventueel afstellen willen we laten doen, worden er op dingen gewezen, en mits zelf te doen willen we dat ook doen, omdat het anders wel vrij snel kan optellen
 
Hoi Peter,

Ja qua Lancia kwam je niets tekort. Het wordt nog eens mainstream :) Ik miste wel de strohoed op de hoedenplank bij je maar die had je misschien wel op. Wel gaaf dat je zo'n afstand gereden hebt naar het evenement!

Gaaf dat je het verhaal van die Lada Samara boven water heb gekregen. Ik vroeg het me al af maar ik zag geen eigenaar en ik ik werd niet veel wijzer uit het briefje. Gewoon op de man afgestapt?

Wel balen dat de motor nog wat eigenwijs blijft. Het hoort er een beetje bij natuurlijk maar je hebt er zo langzaam aan al zoveel moeite in gestoken dat je best eens beloond zou mogen worden met een als fabrieksnieuw draaiende motor.
 
Nou die had daar gewoon moeten liggen, immers was die een beetje een miskoop, (hij is te groot, bij één zuchtje wind waait ie weg ;) )... Maar misschien was ie er even af, omdat er wat uit de koffer moest komen? Ik weet niet, ik let er zelf altijd erg op, maar m'n vader wat minder.

Grappig, wij zijn 3x langs gelopen en iedere keer stond hij echt pal naast de auto, dus wij vroegen ons al af of ie ook bewoog, wel dus.

Ik kwam aangelopen, dus ik ging meteen een foto maken, en toen stonden mijn kameraad en vader te wachten, en toen begon die meneer met ons te praten, en zo kwam het hele verhaal aan het licht. De vouwwagen is trouwens gemaakt in de voormalige DDR. Ik moet hem nog even in contact brengen met de Lada-club, daar was hij heel erg naar opzoek. Gelukkig kan ik daarin iets voor hem betekenen :)

Ja die motor is inderdaad inmiddels wel vervelend aan het worden he? Het leek opgelost te zijn, maar niet dus. Ik ben er ook wel klaar mee nu, heb serieus overwogen om een andere Y10 over te nemen en deze eruit te schoppen, maar ja die mist de automaat.
 
Mooi fotoverslag Peter, jammer alleen dat de Y zich nog steeds niet gedraagt... je hebt er volgens mij al meer aandacht aan besteed dan-ie de rest van zijn leven heeft gehad.
 
Klassiekerrijder zei:
Mooi fotoverslag Peter, jammer alleen dat de Y zich nog steeds niet gedraagt... je hebt er volgens mij al meer aandacht aan besteed dan-ie de rest van zijn leven heeft gehad.

Bedankt Tom! Ja van de Y is wel een beetje balen inderdaad, ik ben dan ook wel benieuwd wat er nu precies aan de hand is. Het nadeel is dat het veel zou kunnen zijn, dus het is bijna steeds uitsluiten wat het niet is, maar ja als het dan maar eens een keer klaar is, dan kan ik ook wat investeren aan de buitenkant.
 
Weer prachtige foto's en verslag Peter(y)
Idd balen van de problemen met je eigen Lancia, goed bezig dat er een specialist naar gaat kijken.
Anders blijft het maar gokken.
 
Bedankt René... Ik vind het ook wel leuk om het zo te doen, is toch wat leuker dan slechts één of twee foto's van alleen de Y.

Ik hoop dat er morgen iets uitkomt, het blijft steeds wegstrepen, maar goed.
 
Bedankt Joram! (y)

Ik ken de eigenaar, die heeft me hem al aangeboden. Deze is van een oude meneer die is overleden. Een Autobianchi-man. Deze heeft ook werk, dus op dat gebied schiet ik er niet zoveel mee op. Bij deze eigenaar komt ook mijn deur weg.

De achterklep zit alleen op een Mia, dat is een actie-model van type 3, met inderdaad een achterklep die macht met het interieur. Je hebt ze in het groen, oranje en blauw meen ik.

Deze is ook van hem, staat ook te koop
$_86.JPG

Grijze Y10, ook te koop
 
Het uitlees verhaal wat uiteindelijk niet uitlezen was....

Gisteren, in alle warmte bij een bedrijf geweest, die zouden de Y10 kunnen uitlezen, en hopelijk daardoor wat kunnen ontdekken EN de auto afstellen.. Dat klonk mooi... We hadden een afspraak en kwam dus op tijd aan.

Fotomomentje naast het oudere zusje..

42016150640_f3e9cf7140_c.jpg
[/url]
Na wat vertraging kon er worden begonnen, maar alleen viel er niets te lezen..... Kastje deed het niet, of het systeem.. Goed na de problemen uitgelegd te hebben, en er op den duur 4 man onder de motorkap zaten te kijken, konden ze eigenlijk niets doen...

De temperatuursensor zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, of de lamdasonde, of misschien iets anders. Maar de sensor stond op 1, want de auto doet matig bij lang stilstaan... En als de auto denkt dat ie koud is, ja dan verbruikt ie meer...

Gelukkig was deze sessie kostenloos.. Toen zijn we maar weer richting huis vertrokken, beetje teleurgesteld zelfs, want ze waren echt hoog aangeschreven qua onderhoud, maar helaas niet voor ons dus.

Onderweg een beetje zoals Bofkont doet, getoerd, en zo kwam we langs een huis waar leegverkoop was, de mevrouw ging kleiner wonen en zo moest ze haar meuk spullen kwijt.


Voor 50 cent (jaja) heb ik dan deze brandblusser gekocht, misschien ietsje ouder dan de Y10, maar dankzij het losdraaien van 2 schroeven hangt ie nu in de auto, alsof ie dat al doet sinds dag 1.

Via een garage waar we al eens eerder wat onderdelen hadden gehaald gereden, met de vraag of zij de auto konden uitlezen (we wisten toen niet dat dit kon) en die luisterde naar ons probleem en zei dat inderdaad de temperatuur-sensor best inderdaad de oorzaak zou kunnen zijn. Ook wist hij dat de auto bij uitlezen nooit onze problemen ontdekt hadden kunnen worden..

Hij raadde aan om stap voor stap dus dingen te vervangen, zelfs zo eerlijk dat het beter was om een sloper te plunderen, dan alles nieuw te bestellen, want sommige dingen zouden dus "niet vervangen" hoeven worden..

Dus op de warmste dag van de week, vandaag inderdaad, maar op pad. Op naar Een, daar stonden immers 3 Panda's...
Maar mooi dat die dus niet dezelfde blokken hadden.... :( Uiteindelijk hebben we een temperatuur sensor uit een Punto 1 kunnen halen. Dat was mooi.

Maar de centrale injectie unit is dus anders... Niets dus... Wel nog langs de andere auto's gelopen, en dankzij het warme weer kon ik heel voorzichtig een sticker van een Getz los maken, eentje die ik zelf mis!


En een accu-stekker-hoesje, en zo hadden we toch iets, sterker nog, zonder de portemonnee te hoeven trekken! (v/d Ploeg, Een, een aanrader! )

Goed dus maar weer naar huis, de Y10 in Joure was inmiddels geruimd, en toen wist ik dat er vlakbij nog een sloper was, daar stonden ook Panda's!

Nou daar heen, Oudehore is de place to be! De aardige man zei dat links een Ypsilon stond, en er waren meerdere Panda's her en der..

De Ypsilon had geen "goede unit", de eerste Panda niet, de tweede niet, de derde niet, de Rover 45 niet, maar wel vieze, maar hele deurpanelen.
Uiteindelijk bijna uitgedroogd, zwart van het zand, nat van zweet en bijna bloedende benen van de brandnetels en bramen, zag ik ineens een Tipo staan!

Als spot al fantastisch, maar nu helemaal, want deze heeft dezelfde unit! Helaas, was die dus net als de rest van de motor weg..
Tot ik ineens een rijtje van 4 Panda's zag... EN de eerste had de juiste! Hoppa... Maar even gereedschap halen en weten wat alles moest kosten..

Een lage prijs, 10 euro per deur en de unit 20.


Onze reddende engel, ehm Panda.


De unit.


Uitzicht op een ouder zusje!

En toen op naar de 45, de gelukkig in de schaduw stond..

gelukkig gingen ze vrij makkelijk los, maar waren ze wel heel erg vies...

De meneer vond ze zo vies, dat we er nog 10je afkregen, gelukkig is alleen het plastic vies en niet het stof, wat nog helemaal strak zit... dus heit is ook weer blij! Nu hopen dat we ze een beetje schoon kunnen krijgen!

Er stonden hele verrassende auto's:


 
Cliffhanger inderdaad. De zin (en hoop) spot van het topic af. Je lijkt weer gemotiveerd te zijn. En kom op; je laat je plezier toch niet verknallen door een auto met kuren. De techniek uit die tijd is zo simpel dat moet goed te krijgen zijn. Tijd kost het allemaal wel en veel garage s zullen niet meer weten hoe dat vroeger ging. Maar dan moet je iemand eens horen klagen over het afstellen van de carburateurs van een oude Alfa 33...
 
Engineer2 zei:
Cliffhanger inderdaad. De zin (en hoop) spot van het topic af. Je lijkt weer gemotiveerd te zijn. En kom op; je laat je plezier toch niet verknallen door een auto met kuren. De techniek uit die tijd is zo simpel dat moet goed te krijgen zijn. Tijd kost het allemaal wel en veel garage s zullen niet meer weten hoe dat vroeger ging. Maar dan moet je iemand eens horen klagen over het afstellen van de carburateurs van een oude Alfa 33...

Tja, van de week maar eens even bezig, het lijkt me ook niet onmogelijk om de auto weer goed te krijgen, alleen de vraag is meer wat is het, en wat is het niet. Ik las pas op het Panda-forum iets, een probleem wat er een beetje op leek, en dat kon wel 15 verschillende oorzaken hebben. Het is vooral uitsluiten. Maar goed zo wordt de auto misschien zo goed als nieuw ;)

rzasa zei:
Gave sloop zeg! Zonder een Y met kuren had je dat maar mooi gemist.
Jaaa zo is dat, er stond echt heel veel tofs! Waren ook Laguna's op mooie velgen meen ik.

Gewoon Dirk zei:
Bummer van de strubbelingen met de Yp maar dat komt ongetwijfeld weer goed!
Ja inderdaad, gelukkig is het nu minder "erg" dan in het begin, dus is er wel mee te rijden gelukkig, maar ideaal is het niet. Vooral bij het wegrijden, maar na verloop van tijd is het wat beter, maar toch..
 
Zo ondanks de hitte toch nog aan het beunen geweest.... Dit weekend was ik eigenlijk bezet, ik zou met een vriend auto's "kieken" (nee niet de variant met de brommers) en zondag wil mijn vader liever niet klussen, dus werd het maandag!

43173703994_3d8940a57a_c.jpg

Ik heb echt lopen Bofkonten, hier mijn stappenplan:
Stap 1: met de stofzuiger erover, het stof niet aanraken.
Stap 2: beide kanten met een borstel behandelen, voorzichtig het stoffen deel borstelen.
Stap 3 : met een sopje over het plastic, met een borstel voor de nauwe stukjes, een sponsje voor de grotere delen. Wederom het stof niet aanraken. Schoonmaakattributen in een ander emmertje uitspoelen.
Stap 4 : droge doek erover halen en dan in de zon laten drogen.
43891500471_19e19fd397_c.jpg

Het eind resultaat.
En zo kwamen ook de andere panelen eruit te zien, die missie was dus geslaagd..

Inmiddels was pa bezig om dit schoon te maken:
43173703914_152b5c769e_c.jpg

De injectie unit ofzo, dit zou wel eens de oorzaak kunnen wezen...

Nou uiteindelijk werd het tijd om dat ding in te bouwen
42987447665_1965832b96_c.jpg

De oude.
42987447665_1965832b96_c.jpg

De nieuwe...
42082876030_7ff5b6d161_c.jpg

Ook ontdekten we dat aan het uiteinde van de slang naar de Vacuum Vervroeger een scheurtje zat.. Die ingekort en rijden maar..

Nou dat was een deceptie, want hij hield wel wat in nog, maar het leek wel ietsje beter te zijn. Maar de automaat leek toch niet helemaal zijn werk te doen, dus het plan werd om dan de olie van de automaat te vervangen...
Maar dat deden we maar de volgende dag.
Wel alvast de olie even halen:
138778744831265.png


Op dinsdag de lekbak geïnstalleerd:
30054582018_5e1c69d188_c.jpg

En druppen maar!

Intussen gingen we mooi de deurpanelen vervangen. Nog wel rondom een beetje lijm ertussen gesmeerd...
42987446825_8e67c88aa3_c.jpg


28954907027_dba8445b97_c.jpg

Het toonbeeld van de Britse industrie, verschillende(lees verkeerde) data gebruiken...

42115057110_dd3a532ab7_c.jpg

Zoek de verschillen!
43018884195_d556ba4fc0_c.jpg

Konden we meteen het plastic weer goed vastlijmen!

43018885075_03ec763a4b_c.jpg

Het eindresultaat!

43923805211_963cde64fc_c.jpg

Alleen het voorste rechter deur moet nog eens gemaakt worden, maar misschien kunnen we dat tzt met de lijm aanpakken.

Toen was het tijd om de olie in de bak te mikken, dankzij het Panda-Forum wisten we hoe we dit moesten doen. Elke 40.000 zou de olie moeten worden vervangen, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk wel eens is gebeurd..

Het was starten, ondanks de hitte had ie er wel zin in (is niet altijd zo, Y10's houden niet zo van hitte) , de eerste bocht ging goed, bij het eerste verkeerslicht was het ook weer uitvallen, maar toen was het over, de volgende 3 gingen goed, stukje snelweg en toen een buitenweg, dat ging allemaal goed. Het lijkt nu dat de automaat niet meer "hangt" en dat het stotteren dankzij de "injector" weg is. EN ook inhouden en het minder lopen tussen de 80-100 is ook (weer) weg.

Zaterdag naar Doorn, dus dan kunnen we mooi zien of de boel nu eindelijk opgelost is.....

Tijdens de "testrit" zag ik nog het jongere neefje:
43018886485_ebb4bf453e_c.jpg
 
Zo dan Peter! weer een heel avontuur, leuk om te lezen, hoop dat de problemen van de lancia opgelost zijn.
Deurpaneel heb je echt netjes gedaan zeg.
Die sloop in Oudehorne kwam ik dik 20 jaar geleden al (y)
Aardige lui en het kost bijna niets.
 
Hey eindelijk goed nieuws! Weer een hoop werk verzet maar het resultaat mag er wezen hoor, ik dacht bijna dat die deurpanelen niet meer te redden waren maar je hebt het knap opgelost!

Nu fingers crossed dat de Yp mooi blijft marcheren :)
 
Bedankt A3! En dat terwijl het bijna 100 graden!

Leuk René, ik herinnerde me het per toeval, omdat mijn maat me een paar foto's had gestuurd van oude auto's. Zeer prima man inderdaad, en wat je zegt niet duur!
 
Bedankt ook Zadelsnuiver, de slooppanelen waren inderdaad goor, maar gelukkig was het stof wel schoon nog, EN niet los gelaten, voor de zekerheid wel even wat lijm eronder gesmeerd, als je de handgreep verwijderd kan je een beetje onder de stof, daar heb ik maar wat lijm tussen gesmeerd, hopelijk blijven ze nu goed, ik twijfel nog of om de de oude te doen of die ook te vervangen...

Ja, laten we hopen dat de Yp het nu goed doet, zaterdag op pad met de Lancia-club, dus ik ben benieuwd. duimen!
 
Wat een sympathieke auto die Lancia van jou Peter!
Heb echt een zwak voor Lancia... Gaaf dat hij weer goed rijdt en hopelijk nog voor lange tijd!
 
Even gemist dat je weer lekker bezig bent geweest. Daar knapt de Rover wel van op zeg.

Als de Lancia het blijft doen dan lijkt het op vervuiling in het brandstof systeem. Niet zo vreemd natuurlijk met een auto die veel heeft stilgestaan in zijn leven. En wat dan ook scheelt is dat als hij het weer dreigt te gaan doen dat je weet dat een schoonmaak ronde genoeg is. Een tweede tip zou dan zijn om het benzine filter weer eens te vervangen en om te vermijden dat je de tank vrij ver leegrijdt. Dus tanken voordat je in het reserve deel komt.

Ik hoop dat het daarmee opgelost is. Hoe dan ook goed om te zien dat je samen met je vader steeds meer durft qua sleutelen en opknappen!
 
Blue Knightrider zei:
Wat een sympathieke auto die Lancia van jou Peter!
Heb echt een zwak voor Lancia... Gaaf dat hij weer goed rijdt en hopelijk nog voor lange tijd!

Bedankt! Ja Lancia is zeker een mooi merk. Met een paar hele fraaie modellen, en mooie wagens. Helaas is het euvel niet helemaal opgelost.

Engineer2 zei:
Even gemist dat je weer lekker bezig bent geweest. Daar knapt de Rover wel van op zeg.
Als de Lancia het blijft doen dan lijkt het op vervuiling in het brandstof systeem. Niet zo vreemd natuurlijk met een auto die veel heeft stilgestaan in zijn leven. En wat dan ook scheelt is dat als hij het weer dreigt te gaan doen dat je weet dat een schoonmaak ronde genoeg is. Een tweede tip zou dan zijn om het benzine filter weer eens te vervangen en om te vermijden dat je de tank vrij ver leegrijdt. Dus tanken voordat je in het reserve deel komt.
Ik hoop dat het daarmee opgelost is. Hoe dan ook goed om te zien dat je samen met je vader steeds meer durft qua sleutelen en opknappen!

Bedankt Marcel, filter is vorig jaar al meegenomen, beide (?) en inderdaad niet leeg rijden en we hebben hem ook schoongemaakt. Hij rijdt nu wel wat meer langere stukken.

Ja de Rover is erg opgeknapt he? Mijn vader heeft er niet zoveel mee, die is meer van technisch, optisch is ie niet zo. Wel wassen hoor, dat wel.

A3-White zei:
Samen met vaders op stap, of als vader met zoonlief zijn de mooiste tijden.

Jazeker, dat was ook het hele doel. Om samen bezig te wezen.

BofkontSLK350 zei:
Nou hoe is het afgelopen met de Lancia??

Ik zal het zo vertellen, ik moet even mijn foto’s delen met de club en dan maak ik een verslag! Het is niet helemaal beter, helaas!
 
Afgelopen zaterdag was de zomermeeting van de Lancia-Club, in Doorn. Dit was een mooie trip om de Y te testen.. Tot vrijdagmiddag de telefoon ging, of ik nog tijd had om bij een ander lid vlaggen te halen. Een mooie testrit.

Nou in de regen liep de auto weer niet zo, maar ja hij was net schoongemaakt door pa, dus dat zou ook nog kunnen. Naar mate de rit vorderde hoe beter de auto leek te lopen… De versnellingen leken het nu goed te doen..

Op zaterdag was het dan tijd om richting het Doornsegat te gaan. Helaas deed ie met wegrijden weer raar, net als bij het rode verkeerslicht, hij heeft dan amper power en lijkt uit te vallen.
Uiteindelijk ging het weer goed, en zijn we heel in Doorn aangekomen. De middag was erg leuk, en bij het wegrijden was er natuurlijk geen probleem, maar midden op de weg, afremmend voor een rotonde viel de auto weer bijna uit. Helaas viel ie toen niet alleen bijna uit, maar helemaal. Snel de auto in de berm geduwd, en daar rommelde pa even aan de benzinepomp en hij deed het weer..
Dit was een geheim foefje, want vrijdag had ie dat ook gedaan. Omdat ik radlers heb gehad en ik heel nodig moest plassen, deden we nog een stop, en je raad het al, wederom niet starten…. Even rommelen aan de pomp en hij reed als een zonnetje..

Conclusie, de problemen zijn WEER anders…. Echt mega irritant! Het slechtlopen lijkt nu vooral te zijn bij een koude motor EN bij lage snelheid, stilstaan bijna, en dan bij wegrijden.

Ik meen deze woensdag gaat de auto voor de apk, dus dan maar eens kijken met onze monteur. Want nu zou je zeggen dat de benzine pomp niet goed is… Dit is een gereviseerde, daar zou dus niets mis mee moeten zijn.

Anyhow, in Doorn was de opkomst enorm, er waren ruim 50 auto’s. Ook een paar leden van de Topolino-club waren van de partij, als ook iemand van de Autobianchi Club. Super leuk dus. Deze keer hoefde ik geen foto’s te maken, hoewel ik natuurlijk wel een rondje maakte. Zo kon ik nu ook eens leuk kletsen met mensen, en kreeg ik een gezicht bij mensen, met wie ik al veel mailcontact heb voor het clubblad.

Gespot:
38963621_1871478936278631_7811259130064142336_n.jpg


Nog wat andere toffe plaatjes gemaakt door mezelf:
30147436658_8638639ee9_c.jpg

Vrij vroeg was er al een bont gezelschap.

42206736950_04126dc15d_c.jpg

De enige witte Thesis die ooit gemaakt schijnt te zijn, op speciale bestelling voor de eerste eigenaar!

42206738150_fcf5ae230b_c.jpg

Een Prisma is tof, maar een Integrale is wel heel erg bijzonder!

42206739050_1869ac295e_c.jpg

In mijn ogen een van de mooiste Lancia's ooit gemaakt, hoewel de Berlina misschien nog mooier is in mijn ogen!

43109690805_303d182c89_c.jpg

Toen de Lancia-club opgericht waren de oranje en de blauwe Lancia de eerste auto's die lid werden...De Fulvia was toen een rally-auto een heeft zelfs tochten naar India gemaakt!
42206740870_0cf0067a59_c.jpg

Minder exotisch, maar nog altijd een fraaie verschijning, deze Y

43967388112_2ba0a3f9da_c.jpg

Leuk trYo

42206742560_ee972feb61_c.jpg

De Hyena werd verplaatst om foto's te maken, hij stond er zo mooi bij dat ik ook wat foto's wou maken.
De eigenaar liet trouwens zien hoe de samenhorigheid is, hun inkomen is waarschijnlijk heel wat meer dan dat van mij, en nog 4 forummers bij elkaar, maar het enthousiasme dat er foto's werden gemaakt en het resultaat was enorm, ook het gebaar om zeker 10 minuten lang mijn biertje in de hand te houden was natuurlijk erg attent.
43109695315_5e84ae7c5a_c.jpg

Een Flaminia Berlina, vroeger al in mijn ogen een van de mooiste auto's ooit.
43109696365_5e22fc37b7_c.jpg

Deze Gamma Berlina was ook aanwezig!
44015960351_8e406583d4_c.jpg

Sterker nog, er was er nog eentje!
44015961941_86735e6294_c.jpg

Het oudere zusje van de Y10.
44015967721_1efabe4aea_c.jpg

Ook de laatste Delta was goed vertegenwoordigd!
43967359352_7f32097a7a_c.jpg

El Bandito ook nog maar even vast gelegd!
 
Fantastisch fotoverslag weer Peter! Wat een prachtig merk is Lancia toch. Die witte Thesis springt er misschien nog wel het meeste uit:LOL:
Wel vervelend te horen dat de Y10 nog steeds niet helemaal lekker is :(, ik hoop dat je monteur bij de APK kan helpen.
 
Je ziet bij al die Lancia's dat er echt werk in het design is gestoken. Stuk voor stuk bijzondere auto's. Mooi! (y)

Ik ben benieuwd wat het probleem met je Y nu precies is. Terug naar stationair zakt ie teveel in toeren lijkt het.
 
Bedankt Thomas! Die Thesis was me eentje!
De eerste eigenaar wou een witte, maar Lancia weigerde.... Toen uitendelijk na veel gepraat hebben ze een witte geleverd, met een forse meerprijs!

Bedankt ook Barri,
ja het is echt vaag... de Panda-club, en ook bedrijven zijn vaag.. Ik baal daar ook enorm van. Het lijkt soms of als het ene verholpen is, dan komt het volgende...

Qua ontwerp is Lancia bijna altijd goed, ik vind bijna elk model mooi, er is echter één model die ik nooit zou kopen qua looks, de Delta 3. Hoe mooi de binnenkant ook is, en de rij-eigenschappen ook zijn, nee dan kies ik toch voor een Golf :)
 
Ik vind de Y mooi! En de Hyena uiteraard! Wel goed dat de saamhorigheid er nog wel is bij Lancia. Bij Renault verdwijnt die soms nog wel...... :(
 
@ Nico,

ja nou ja hier gaat het goed. Ik begreep wel dat in België de club helemaal "op zijn gat is" omdat daar een verschil wordt gemaakt tussen "klassiek" en "youngtimer" . Die Hyena is inderdaad extreem tof! Je merkt wel dat het een handgebouwde auto is, zo kan de kofferbak niet kopen, en het dashboard is ook wat minder mooi qua looks dan een gewone auto.

Maar goed, ik dacht dat vandaag de APK was, maar een week later is het het geval... Scheelt weer, of niet natuurlijk ;)
 
Lekker bezig aan je Lancia! Verstandig om je bak olie eens te vervangen. Mooi werk aan de Rover ook.

Wat een fantastische foto's van de Lancia meeting. Stuk voor stuk pracht exemplaren.
 
Bedankt René... De loctaie was ook echt fraai inderdaad.

Ook bedankt Marc!

Sorry Tom, ik heb er nooit bij stil gestaan... Het zou leuk zijn om je eens te kunnen ontmoeten!

Anyhow, er is nog wat gebeund!

Mijn vader heeft de ene deur die geen nieuwe bekleding heeft gekregen gelijmd:
44133537672_620b6dc2c3_c.jpg


Daarnaast heeft ie ook de aansluitingspunten (?) in/bij de benzinepomp schoongemaakt, en dus loopt de Y mooier.
De vraag is dus, zou het dan toch de bak zijn?
Iets waar we over dubben, want willen we geld in de bak steken? Of een sloop-panda plunderen? Want wie zegt dat de bak HET probleem is...

44181158751_b731a15fd6_c.jpg

er werd vrijdag stevig geboend!

Anyhow, dit weekend was het tijd voor Oldtimerdag Ruinerwold. En dus spraken onze gangsters (zo noem je dat, hé Leon? ) af om weer samen te gaan. Klokslag 8uur ging mijn deurbel, met niet alleen mijn vader, maar ook mijn kameraad Erin (hij is beroemd als Lasser hier in A-town en omgeving) voor de deur. Gedrieën in een Y10, als dat maar goed komt…

In een van de Smildes stond al een Audi te wachten en dus deden we een stoelen dans en zo konden we verder.
Voor wie nog nooit in Ruinerwold is geweest, dat kan natuurlijk, zo groot is het dorp niet.
De jaarlijkse Oldtimerdag is een ware happening. Het hele dorp is dan afgesloten, de lange straat staat vol met auto’s, net als een enorm weiland en een zijstraat. Gesproken word van 1400 deelnemende voertuigen. Wij hoopten een plek op de straat te krijgen, dan komen namelijk alle voertuigen langs, maar om 9.10 was het al zo druk dat we naar de weide werden gestuurd.

We hadden net een slok van onze koffie op, en toen ging mijn telefoon al, waar we waren. Immer was er een nog een Escort die op ons wachtte. Maar die stond op een ander deel. Toen was het tijd voor een klein rondje, met wat hoogtepunten:
44133492242_72a166a956_c.jpg

Een schitterende Ritmo Abarth! #plaatje

44133483552_a02000aa79_c.jpg

Een schitterende L-Coupé, lang geleden dat ik er eentje zag.

30314309738_f26e227a74_c.jpg

Deze FIAT is ook leuk, daar heb ik bijna een jaar over gedaan om die op de foto te krijgen, ja zo groot is A-town. EN toen bleek ie letterlijk tegenover mijn ouderlijk huis te wonen…

44133494302_0eda529d8f_c.jpg

Een vouwwagen is niet zo bijzonder, maar deze wel, dit model is in 1990 gebouwd, maar is in 92 pas voorzien van de tent.. Ik heb dezelfde, maar alleen een ouder tentdoek. Ook is dit een ultra smalle, hij meet maar 120 cm. Volgens de eigenaar is dit nog de enige die in ons land bestaat. En ook deze mensen hebben de standaard keuken vervangen door een andere, net als ik. Balen dat de Y geen trekhaak heeft!

30314315588_38de8637ea_c.jpg

Van deze Tatra werd ik wel heel gelukkig.

Er zijn slechts een handje vol auto’s die de Y10 zouden kunnen vervangen. Ik heb gewoon niet zo snel de kriebel of interesse in andere auto’s. Maar een Axel, die zou hem serieus kunnen vervangen
44133490112_5c0c66d6dd_c.jpg


29286944747_7b8ddc4318_c.jpg

Een Metro vind ik leuk, maar een MG Metro, BOH….

Gelukkig weet ik waar zowel de Metro als de Axel wonen dus mocht ik ooit….

29286945907_c08185a585_c.jpg

Ruinerwold staat bekend op de geweldig bijzondere auto’s, deze DDR-Volvo hoorde daar ook bij.

Toen er een rondrit was werd het tijd om de Escort bij ons te zetten!
29244397097_33b352c3f5_c.jpg

Zoals Martijn zegt, de Musketiers zijn weer bij elkaar!

Na nog een hele tijd rond hebben gelopen, gingen om 15.30 de eerste mensen weg, wij besloten rond 16uur onze auto’s te verplaatsen, richting de uitgang zeg maar, van de dorpsweg waar iedereen langs kwam.

44133515532_a2a5d91129_c.jpg

En zo reden we eindelijk colonne met de andere aanwezige Lancia’s!

30314306568_0a725362f7_c.jpg

En daar stonden we dan, sommigen op stoeltjes, anderen met de camera in de hand.

43506494184_a112af8bda_c.jpg

Uiteraard wist ik te stoppen naast 2 dozen met folders, en haalde ik uiteindelijk dit er uit.

Zo reed ook deze Lada langs, ik heb met de Russische eigenaar in Zandvoort al gesproken en hem met de Lada-club in verbinding gebracht.
44133489102_d4320e64e0_c.jpg

Deze Samara is een replica van een Politie-auto, en voorzien van alleen maar originele onderdelen. De vouwwagen is een originele Oost-Duitse.
44133487482_937f5806ac_c.jpg

Ook deze Scaldia mag niet ontbreken, werkelijk waar een enorm plaatje!

Dit is het laatste plaatje, want het werd langzaam tijd om te gaan, immers waren we bijna de laatsten.

Al met al weer een geslaagde dag
 
Dat jij daar nog nooit bent geweest Nick! Dat verbaasd me... Maar het is zeker de moeite waard!

Anyhow, afgelopen woensdag was er de jaarlijkse APK. Helaas was onze monteur er niet, dus het werd een ander... die was teleurgesteld, want een oude Italiaan betekend bijna altijd inkomsten..

Helaas was de Y10 goed, geen aanmerking, geen aandachtspunt... Dus weer een nieuwe APK... HOPPA!!

De benzine-pomp lijkt ook weer goed zijn, de contactpunten lijken de oorzaak te zijn... Blijft alleen de automaat over, die lijkt alleen "nukkig" te zijn bij koude start... We gaan dat morgen meemaken, we doen dan mee aan een rondrit in Raalte , hopelijk zonder gekkigheid.

Om de nieuwe APK te vieren toch maar even een (oud) plaatje delen, heeft ie wel verdiend!
26843520171_db10612e02_c.jpg
 
Lekker weer een jaartje sturen, preventief onderhoud en altijd schoon, erg mooi!

Tot volgend jaar in Ruinerwold!
 
Leuk die Scaldia. Grappig dat je folders van de Fso Polonez hebt weten te scoren. Het zijn vrij vroege folders kan ik je vertellen. Model 1979 of 1980. De auto had nog maar vier versnellingen en de achterbank was niet eens neerklapbaar.

De Poliep die mijn vader kocht in 1982 was een 1500 met vijfbak. De achterbank was ook neerklapbaar geworden. Het bewuste exemplaar van ons was cremekleurig en had een donkerblauw stoffen interieur.

Wat een bijzonder roestgevoelige auto was dat.

Ik mocht de auto hebben van mijn vader toen hij in 1991 overstapte op Soda. Ik haalde echter mijn rijbewijs maar niet waarna de Fso die qua carrosserie behoorlijk rot was voor export naar het buitenland verdween. In september van dat jaar haalde ik mijn rijbewijs en kocht ik een burgerlijke zilvergrijze VW Golf.
 
Gefeliciteerd met de verse APK!

Leuk, die Scaldia. Die naam was voorbehouden aan de in Antwerpen geassembleerde Moskviches, en afkomstig van de Schelde. Ik wet nog dat ik ze vroeger wel eens zag rondrijden. Ze zijn best snel van de wegen verdwenen...
 
Fijn om zo goed door de APK heen te komen! En nog fijner dat de brandstofpomp zich beter lijkt te gedragen. Er kan nog overwogen worden de pomp uit te bouwen en te reinigen of desnoods vervangen. Dat is echter zelfs bij een goed toegankelijke pomp niet het meest fijne klusje vanwege de benzine dampen. Laten we hopen dat het niet nodig is.

Nukkig van de automaat bij koude start; hoe erg is dat? Het hoort ook wel een beetje he. Het was voor 2000 heel normaal dat een motor een beetje vreemd liep en wat nukkig was en hetzelfde was zo bij een versnellingsbak (zelfs bij een handbak). Eenmaal iets opgewarmd had je pas een prettige auto.

Verder leuk om de Lada terug te zien en ik ben ook erg blij met een plaatje van zo'n type Tatra! Wanneer is Ruinwolde in 2019? Lijkt me een erg leuk event.
 
Groot nieuws vanuit Almere. Het rijbewijs heeft mijn vrouw gehaald. Vandaag meteen maar een autootje gekocht.

Een bruin metallic Suzuki Alto van 2010. 71.000 kilometer op het telewerk. Automaatje rijdt bovenverwachting goed. Hier gaan we veel plezier aan beleven.

Aflevering waarschijnlijk volgende week zaterdag.

De dieselende i20 blijft nog. Daarvan staat de tellerstand op bijna 189.000!
 
Supernieuws!!!! Gefeliciteerd Verluchting 2 en mevrouw verlichting (y)

bruine Alto klinkt goed. Dat is het laatste model toch? Mooi dat de i20 mag/kan blijven!!
 
@pjotr: dank voor de felicitatie. De auto stond bij Harry Nijboer in Lemelerveld.

Omdat mijn vrouw heeft aangegeven niet zo'n parkeerwonder te zijn komen er nog parkeersensoren in de achterbumper. De achterbumper zelf wordt overgespoten omdat daar een iets te grote kras op zat.

Verder een beurtje en zes maand garantie. Autootje is van de eerste eigenaar afkomstig. Het bedrijf is officieel Suzuki dealer.

In vergelijking met een Aygo van hetzelfde jaar komt dit toch echt volwassener over. En een echte automaat in plaats van een gerobotiseerde handbak vond ik qua levensduur toch ook een dikke plus.

En nu terug naar de Ypsilon en de hondstrouwe Getz!
 
Terug
Bovenaan