Mooi dat de auto bevalt Verlichting! Jammer van de garantie-puntjes, maar ja het is ook geen Hundee he?

Maar het is denk ik een hele fijne auto om voor je vrouw wat vertrouwd te raken en ervaring op te doen.
(de Rover-opmerkingen neem ik zo mee)
Vandaag was het zover, we gingen kijken bij de mooiste Rover 45 van ons land, tenminste dat zeiden de advertentie, mede spotter Ralph EN vriend Thomas. En ook de verkoper zei dit.
De Hundee arriveerde rond 10.30 in Assendelft, en na een kop koffie gingen we kletsen met met meneer Veenis. Het kwam op den duur bij onze Rover. Voor de APK zou er laswerk nodig zijn, de versnellingsbak lekte, ABS-ringen en ook de ophanging achter was dankzij roest niet zo best meer.
Exclusief de motor-reparatie zou dit al best wel een hoop zijn.
Een fikse tegenvaller dus, niet alleen voor ons maar ook voor meneer. Hoewel ik de garage alleen ken van naam (dankzij Thomas) en de woorden van mijn ouders toen meneer de Rover haalde, was er meteen een gevoel van "eerlijkheid" geen moment twijfel dat meneer de auto niet wou repareren en ons liever een auto wou verkopen.
Na het tweede kopje koffie was het tijd om bij de auto's te kijken, dit was het moment waar volgens meneer eerst maar eens vrijblijvend gekeken moest worden, kijken naar de 45, en dan moesten we (nouja mijn ouders) er maar eens over denken.
We liepen langs een Opel Vectra, die meteen afviel (veels te groot), en daar stond de 45. De prijs is fors, de staat uitmuntend. Geen krasje, vuiltje of iets te herkennen.
Wat een plaatje, echt alles klopte wat erover is gezegd. Nu begrijp ik heel goed dat mensen mijn ouders voor gek verklaren, maar deze 45 is zo mooi, en je bent in de markt ervoor, dan verkoopt ie zich bijna zelf, zo mooi is ie.
Mijn moeder was meteen om, de mooie kleur, en toen ging ze zitten... Hij zit iets hoger dan de oudere, en de stoelen zitten iets steviger, dus toen was zij helemaal om.
Het dashboard is vergelijking met de onze iets mooier, hoewel je wel ziet dat Rover toen minder budget had en het misschien een beetje houtje touwtje is, maar ach er zijn ergere dingen. Deze heeft climate-control, wat ook een stap verder is in vergelijking met de oude, met ook de passagiersstoel die in hoogte te verstellen is.
Nog een rondje eromheen, en toen gingen we naar de Streetwise... Ook heel mooi, alleen de stoelen echt minder fijn, dus die viel meteen af. We liepen via een MG ZS, die vond pa heel mooi, en een Avenis, en toen zei mijn moeder wat we eigenlijk allemaal dachten "nee hoor, die blauwe is het"
Toen gingen we rijden, in de 5 jaar tussen beide auto's zijn er toch veranderingen geweest. De versnellingsbak is anders, daardoor is deze veel minder toeren makend. Hij is ook wat minder stil, of nee hij heeft een ander geluid, een beetje sportief haast, maar ook weer niet helemaal.
Hij zit iets beter, en ook de deurbekleding lijkt een stapje beter te zijn. De pookknop is van leer, en ligt iets beter in de hand, net als het leren stuur. Ik heb ook een stukje gereden, en ondanks dat alles vertrouwd voelt, is het toch wel anders.
Toen we terugkwamen, en de bevindingen werden gedeeld werd al duidelijk, gingen we naar huis om even te denken was dit prima. Echter zei mijn vader op de vraag en nu, "ja nou ik wil mijn winterwielen houden, en de radio en er zitten nog spullen in die ik eruit wil halen. Gaan jullie hem maken of wordt het een onderdelenauto?". De inruilprijs hadden we nog niet eens besproken... oeps daar ging de onderhandeling..
Uiteindelijk noemde meneer een mooie prijs, en is de koop gesloten. Volgende week nog een keer richting Assendelft, om de auto te halen.
Paar plaatjes:
Met recht de mooiste 45 van Nederland, volgens intimi (he Thomas)
En dan nog een laatste foto, ja toch als je hem zo ziet, blijft het zonde... Mooie, fijne auto, ik had stiekem gehoopt om hem ooit over te nemen. Het mocht niet zo zijn. Vele trips, vakanties en uitstapjes ermee gedaan, ik heb hem ooit uitgezocht, bijna 15 jaar geleden, om de Vento op te volgen.
Ik heb daardoor toch altijd een soort band met de Rover gehad, misschien ook omdat ik zelf graag een 200 (25) wou hebben.